آیا واکسن گارداسیل را می شناسید؟ بهترین راه پیشگیری از HPV

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واکسن HPV یکی از داروهایی است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی تجویز می‌شود. این واکسن باید در مواقع مناسبی تجویز شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
gardasil vaccine

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

آیا تاکنون در مورد واکسن گارداسیل چیزی شنیده‌اید؟ می‌دانید این واکسن در برابر چه ویروسی از ما محافطت می‌کند؟ واکسن گارداسیل که آن را به عنوان واکسن HPV هم می‌شناسیم، از ما در برابر انواع خطرناک ویروس HPV محافظت می‌کند. ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV به گروه معمولی از ویروس‌ها گفته می‌شود که بسیاری از انسان‌ها را آلوده کرده و برای آنها مشکلات بسیاری پدید آورده‌اند. برخی از ویروس‌های این گروه، از نوع ویروس‌های پرخطر و برخی دیگر از انواع کم خطر هستند. این که به کدام ویروس مبتلا شوید در تعیین عوارضی که دچار خواهیدشد، مؤثر خواهد‌بود.

انواع پرخطر ویروس اچ پی وی مسئول ۹۹% سرطان‌های دهانه‌ی رحم در خانم‌ها هستند که آمار بسیار بالایی است. همچنین برخی از سرطان‌های گردن، سر، مقعد و دیگر سرطان‌های ناحیه‌ی تناسلی نیز به این ویروس‌ها بی‌ارتباط نیستند. متاسفانه عفونت‌های اچ پی وی علامت خاصی ندارند و معمولا بدون علامت از یک شخص به شخص دیگر انتقال پیدا می‌کنند و همه را آلوده می‌کنند. بنابراین شناخت این ویروس و آشنایی با علائم این بیماری اهمیت بالایی دارد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، راه‌های مقابله و یا دفاع در برابر بیماری‌های ویروسی روز‌به‌روز در حال افزایش است. یکی از را‌ه‌های ارائه‌شده توسط بهداشت در زمینه‌ی مقابله با عفونت اچ پی وی، واکسن گارداسیل است. اگر تاکنون اسمی از این واکسن به گوش شما نرسیده‌است، با ما همراه باشید و این مطلب دکترتو را تا انتها بخوانید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این واکسن، بهترین سن تزریق آن و و همچنین تجویز آن می‌توانید با پزشک متخصص زنان و متخصص اورولوژی یا دکتر پوست مشورت کنید. همچنین می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید. برای مشاهده هزینه درمان زگیل تناسلی به دکترتو کلینیک مراجعه کنید.

واکسن گارداسیل چیست؟

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی از طریق رابطه‌ جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و حتی کاندوم هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. یکی از انواع این بیماری‌ها، زگیل تناسلی است که امروزه از دغدغه‌های اصلی بهداشت و درمان است.

برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها واکسن‌های زنده، ضعیف‌شده و یا کشته‌شده‌ی بسیاری طراحی شده‌اند تا از انتقال بیماری و ابتلا به آن پیشگیری کنند. یکی از این واکسن‌ها واکسن گارداسیل است. واکسن HPV زنان را از ابتلا به موارد زیر محافظت می‌کند:

  • سرطان دهانه‌ی رحم یا سرویکس
  • برخی از سرطان‌های دهان و حلق
  • برخی از سرطان‌های مقعد و ناحیه‌ی تناسلی
  • زگیل تناسلی.

در بیشتر کشورهای پیشرفته، واکسیناسیون زگیل تناسلی به طور همه‌گیر در حال انجام است و بسیاری از دختران و پسران در سنین مدرسه، در برابر این بیماری ایمن می‌شوند. معمولا واکسیناسیون زگیل تناسلی در سنین پایین انجام می‌شود و این برنامه‌ی ایمن‌سازی توسط دکتر پوست، دکتر زنان و دکتر اورولوژی توصیه می‌شود.

این واکسن بدن را نسبت به انواع پرخطر ویروس اچ پی وی ایمن می‌کند و در صورت ابتلا به آن عوارض خطرناک و کشنده مثل سرطان‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

واکسن اچ پی وی یکی از راه های پیشگیری از زگیل تناسلی است
واکسن گارداسیل یا همان واکسن HPV می‌تواند از ابتلا به بیماری HPV یا زگیل تناسلی جلوگیری کند.

واکسن گارداسیل ۹ چیست؟

یکی از جدیدترین انواع واکسن gardasil، واکسن گارداسیل ۹ است. این واکسن، همان طور که از نام آن پیداست، از انسان در برابر ۹ نوع ویروس اچ پی وی جلوگیری می‌کند. این انواع عبارت‌اند از؛ ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸. در این میان دو نوع ۱۶ و ۱۸ از پرخطرترین انواع ویروس هستند و بیشترین آمار ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم را دارند. دو نوع ۶ و ۱۱ بیشترین آمار ایجاد زگیل‌های تناسلی را دارند و باقی انواع باعث ایجاد ۱۵% سرطان‌های دهانه‌ی رحم می‌شوند.

نحوه عمل واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل از پروتئین‌های متصل یه سطح ویروس تهیه می‌شود. زمانی که از این پروتئین‌ها واکسن تهیه شد و وارد بدن گردید، بدن شروع به جنگیدن با این آنتی‌ژن‌های غریبه می‌کند. در این مبارزه‌، آنتی‌بادی ساخته‌می‌شود و این آنتی‌بادی‌ها در بدن می‌مانند تا در مواجهه‌ی بعدی با این ویروس، به نابودی آنها بپردازند.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از تزریق گارداسیل چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

بعد از تزریق واکسن گارداسیل تا چند وقت ایمن خواهیم بود؟

محافظت این واکسن از زگیل تناسلی تا مدت‌های طولانی ادامه‌دار خواهد بود و ایمنی بالایی دارد. کسانی که در ۱۲ سال و زیر ۱۲ سال این واکسن را تزریق کرده‌اند، برای مدت طولانی ایمنی نشان‌داده‌اند و با گذر زمان، از محافظت و ایمنی‌زایی آن کم نشده‌است. بعد از تزریق دوزهای بالای ۲۶ سال، حداقل ۱۰ سال ایمنی‌زایی در بدن فرد وجود دارد.

واکسن گارداسیل تا چه اندازه می تواند جلوی زگیل تناسلی را بگیرد؟

تأثیر واکسن gardasil در پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی به طرز چشمگیری بالاست. از زمانی که واکسیناسیون اچ پی وی از ۲۰۰۶ آغاز شده‌است، میزان ابتلا به این عفونت تا ۸۸% در دختران نوجوان و ۸۱% در زنان کاهش پیدا کرده‌است. زگیل در تعداد کمتری از افراد مشاهده می‌شود و احتمال سرطان نیز کم شده‌است.

از زمان شروع تزریق واکسن اچ پی وی در جهان میزان ابتلا به این بیماری حدود ۸۱ تا ۸۸٪ کاهش پیدا کرده‌است.

واکسن اچ پی وی از بیماری زگیل تناسلی پیشگیری می کند
برای پیشگیری از زگیل تناسلی می‌توان از واکسن hpv کمک گرفت.

آیا واکسن گارداسیل زگیل تناسلی را درمان می کند یا تنها جلوگیری می کند؟

به‌طورکلی واکسن گارداسیل برای جلوگیری از انتقال بیماری طراحی شده‌است و در زن و مرد می‌تواند از انتقال این بیماری پیشگیری کند. اما جالب است بدانید که کسانی که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌باشند هم می‌توانند با تزریق دوزهای این واکسن، علائم خفیف‌تری داشته‌باشند و به بدخیمی مبتلا نشوند. بنابراین اگر از خود می‌پرسید که افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند هم می‌توانند واکسن گارداسیل بزنند؟ پاسخ خوشبختانه مثبت است و اثرات درمانی این واکسن برای آنها قابل مشاهده خواهد بود. هر چند نباید انتظار زیادی از این روش برای درمان داشت.

زمان تزریق گارداسیل تا ۲۶ سالگی است
بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل ۱۱ تا ۱۲ سالگی در دختران و پسران است، یعنی قبل از شروع فعالیت‌های جنسی.

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

از مهم‌ترین مسائلی که ذهن افراد را درگیر می‌کند، این مسئله است که بهترین سن برای تزریق واکسن HPV چه زمانی است؟ واکسن گارداسیل در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی به دختران و پسران توصیه می‌شود. این واکسن را می‌توان در سنین ۹ سالگی نیز تزریق کرد. همه‌ی کودکان در سنین قبل از نوجوانی و یا در ابتدای جوانی می‌توانند واکسن gardasil را دریافت کنند و در این سن بالاترین میزان ایمنی در بدن آنها ایجاد می‌شود.

نوجوانان و جوانان کم سن و ‌سالی که در این سنین واکسن گارداسیل را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند تا قبل از ۲۶ سالگی، واکسیناسیون زگیل تناسلی را انجام دهند.

ایمنی‌زایی واکسن گارداسیل در سنین بالای ۲۶ سال معمولا چندان قابل‌ملاحظه نیست و کیفیت بالایی ندارد. هر چند دکتر زنان، دکتر پوست و یا دکتر اورولوژی ممکن است به گروه‌های ۲۶ تا ۴۵ سال هم توصیه کند که این واکسن را تزریق کنند و از منافع احتمالی آن بهره‌‌مند شوند.‌

بهترین سن برای تزریق واکسن گارداسیل ۱۱-۱۲ سالگی است. این واکسن تا سن ۲۶ سال بهترین عملکرد را دارد، البته سنین ۲۶-۴۵ سال هم می‌توانند از برخی منافع آن بهره ببرند.

تداخل دارویی واکسن گارداسیل چیست؟

برخی از داروها با این واکسن تداخل دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای استروئیدی
  • درمان‌های دارویی استفاده شده در شیمی‌درمانی
  • داروهای مورد استفاده در بیماری‌های خودایمنی
  • داروهایی که هنگام پیوند عضو برای بیمار تجویز می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این واکسن، نحوه تزریق و غیره می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

چه افرادی می توانند واکسن گارداسیل بزنند؟

همانند بسیاری از واکسن‌های دیگر، برخی می‌توانند و برخی نمی‌توانند از واکسن HPV بهره ببرند. در ادامه به معرفی هر دو گروه می‌پردازیم.

چه افرادی باید واکسن گارداسیل بزنند؟

واکسن گارداسیل به همه‌ی افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، توصیه می‌شود و بهتر است که واکسیناسیون در سنین قبل از ۲۶ سالگی صورت گیرد تا ایمنی مؤثر ایجاد شود. اما برخی از گروه‌ها باید این واکسن را تزریق کنند و به طور جدی به آنها توصیه می‌شود. این افراد عبارت‌اند از:

  • کسانی که رابطه جنسی پرخطر دارند.
  • افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند.
  • آنهایی که به واسطه‌ی شغل خود در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  • کسانی که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند.
  • افرادی که شریک جنسی آنها به این بیماری مبتلا شده‌است.
  • مردان و زنانی که هم‌جنس‌باز هستند هم باید این واکسن را تزریق کنند.

می‌‌خوای بدونی زگیل تناسلی داری یا نه؟ همین حالا مشاوره بگیر!

چه افرادی نمی توانند واگسن گارداسیل بزنند؟

در صورتی که بعد از تزریق واکسن HPV حساسیت نشان‌دادید، باید به دکتر خود بلافاصله اطلاع دهید. افرادی که نمی‌توانند واکسن گارداسیل تزریق کنند عبارت‌اند از:

  • کسانی که واکنش‌های حساسیتی شدید به دوز اول واکسن گاداسیل نشان‌داده‌اند.
  • افرادی که به مخمر آلرژی دارند.
  • زنانی که باردار هستند.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

به نقل از cdc، واکسن گارداسیل در کنار فوایدی که دارد می‌تواند عوارضی هم داشته‌باشد. برخی از این عوارض می‌توانند در برخی از افراد با شدت بیشتری بروز کنند. از عوارض واکسن گارداسیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • گاهی ممکن است که در محل تزریق واکسن، قرمزی و درد ایجاد شود. گاهی نیز ممکن است که در محل تزریق واکسن ورم دیده‌شود.
  • یکی دیگر از مواردی که ممکن است بعد از تزریق واکسن بروز کند، تب است. این حالت ممکن است برای بیشتری افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند پیش بیاید.
  • گاهی کسانی که واکسن گارداسیل تزریق می‌کنند ممکن است بلافاصله بعد از تزریق آن دچار سرگیجه شوند و یا بیهوش شوند. افرادی که بیهوش می‌شوند دچار افت فشار می‌شوند.
  • بیهوش شدن و از حال رفتن بیشتر برای نوجوانان پیش می‌آید.
  • ممکن است که بعد از تزریق واکسن HPV دچار تهوع و استفراغ شوید. گاهی این حالت می‌تواند بلافاصله بعد از تزریق واکسن و گاهی کمی بعد از تزریق واکسن بروز کند.
  • سردرد و احساس خستگی از دیگر مواردی است که ممکن است بعد از تزریق واکسن گارداسیل بروز کند.
  • برای برخی از افراد ممکن است که درد ماهیچه و یا گرفتگی ماهیچه بروز کند. این حالت می‌تواند تا چند روز بعد از تزریق واکسن ادامه داشته‌باشد.
واکسن گارداسیل ۹ یکی از انواع گارداسیل است.
واکسن hpv برای پیشگیری از بیماری مقاربتی زگیل تناسلی تزریق می‌شود.

واکسن گارداسیل بعد از ابتلا

یکی از مسائلی که باید به خاطر داشته‌باشید این است که تاثیر واکسن hpv قبل از برقراری ابتلا به عفونت زیاد است. البته که بهتر است که قبل از اینکه فرد سکس برقرار کند و از نظر جنسی فعال باشد از این واکسن برای پیشگیری از ابتلا به عفونت زگیل تناسلی کمک بگیرد. اگر شخص بعد از برقراری رابطه‌ی جنسی از این واکسن استفاده کند، اما همچنان در زمان مناسب، یعنی قبل از ۲۶ سالگی باشد، می‌تواند موثر باشد.

اما اگر شخص به عفونت زگیل تناسلی مبتلا باشد و واکسن hpv تزریق کند، ممکن است که اثرات مثبتی داشته‌باشد. به هر بعد از ابتلا به این عفونت، تزریق این واکسن باید حتما با مشاوره با متخصص و نظر ایشان انجام شود. گاهی ممکن است که نظر متخصص این باشد که تزریق هر سه دوز واکسن بهتر از تزریق نکردن آن باشد.

واکسن hpv برای سنین زیر ۲۶ سال اثربخشی دارد.
واکسن اچ پی وی تا ۲۶ سالگی بیشترین اثربخشی را دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ویروس HPV از آن دسته ویروس‌های دردسرسازی است که شیوع بالایی هم دارد. این ویروس انواع مختلفی دارد و برخی از انواع آن می‌توانند خطرناک باشند. یکی از بدترین خطرات ابتلا به این ویروس سرطان دهان رحم است. این ویروس حتی در برخی از سرطان‌های دهان و سر و گردن هم دخیل است. از این رو اهمیت بسیاری دارد که از انتقال آن جلوگیری کنیم و خود را در برابر انواع خطرناک آن ایمن کنیم.

واکسن گارداسیل یکی از انواع واکسن HPV است که می‌تواند ایمنی خوبی در برابر این ویروس ایجاد کند. جدیدترین نوع آن یعنی گارداسیل-۹ می‌تواند در برابر ۹ نوع ویروس پرخطر HPV ایمنی ایجاد کند. بهترین سن برای تزریق این واکسن، ۱۱ تا ۱۲ سالگی است. به‌طورکلی بهتر است این واکسن را تا قبل از سن شروع فعالیت‌های جنسی تزریق کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این واکسن، بهترین سن تزریق آن و و همچنین تجویز آن می‌توانید با پزشک متخصص زنان و متخصص اورولوژی یا دکتر پوست مشورت کنید. همچنین می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

CDC توصیه کرده‌است که افراد ۱۱ تا ۱۲ سال دو دوز واکسن HPV را به فاصله‌ی ۱۲ ماه دریافت کنند. اگر اولین دوز واکسن قبل از ۱۵ سالگی دریافت شود، تنها دو دوز واکسن گارداسیل برای ایجاد ایمنی کافی است. اما اگر بعد از ۱۵ سالگی واکسیناسیون انجام شود، باید ۳ دوز به طور کامل و به موقع تزریق شوند تا ایمنی‌زایی صورت گیرد.

واکسن خارجی زگیل تناسلی گارداسیل و نوع ایرانی آن پاپیلوگارد نام دارد. Gardasil تقریبا نایاب شده‌است و نوع ایرانی آن در ایران در شرکت‌های داخلی ساخته‌شده‌است که بدن را در برابر دو نوع ۱۶ و ۱۸ ایمن می‌کند. نوع خارجی آن دو ظرفیتی، چهارظرفیتی و نه ظرفیتی است و در برابر انواع مختلفی از ویروس‌های اچ پی وی ایمنی ایجاد می‌کند. هزینه‌ی واکسن ایرانی نسبت به نوع خارجی آن بسیار کم‌تر است.

هلال احمر واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد را با نسخه‌ی دکتر زنان، دکتر اورولوژی و یا دکتر پوست به بیماران ارائه می‌دهد.

واکسن HPV قیمت‌های متفاوتی دارد. نوع ۴ ظرفیتی و خارجی آن حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزارتومان است و نوع ۹ ظرفیتی آن بسیار گران‌تر است. واکسن پاپیلوگارد ایرانی بین ۳۵۰ هزارتومان تا ۴۰۰ هزار تومان متنوع است.

واکسن گارداسیل در بخش فوقانی عضله‌ی بازوی شما تزریق می‌شود.

پاپ اسمیر و آزمایش‌های دوره‌ای زنان برای هر خانمی که فعالیت جنسی دارد، ضروری هستند. واکسن gardasil می‌تواند در برابر یکی از عفونت‌های تهدیدکننده‌ی سلامتی زن، ایمنی ایجاد کند. این به آن معنی نیست که خطر ابتلا به عفونت‌های خطرناک دیگر هم رفع شده‌اند؛ بنابراین انجام آزمایش های چکاپ زنان و پاپ اسمیر، ضروری و لاینفک هستند.‌

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی از طریق رابطه‌ی جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و حتی کاندوم هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. یکی از بیماری‌های تهدیدکننده‌ی سلامت جنسی زنان، بیماری مقاربتی زگیل تناسلی است. نمی‌توان تنها با واکسینه‌شدن در برابر این بیماری، در برابر سایر بیماری های مقاربتی هم در امان بود. هر کدام از بیماری‌های مقاربتی عوامل آلوده‌کننده‌ی خاص خود را دارند که می‌توانند شامل ویروس، باکتری و یا قارچ باشند. واکسن‌های پیشگیرنده‌ی هر کدام متفاوت و روش‌های جلوگیری از ابتلا به هر کدام نیز متنوع است.

در کشور ما، ایران، برای تزریق این واکسن نیاز به تجویز دکتر است. اما برای تجویز واکسن گارداسیل به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دکتر پوست، پزشک متخصص زنان و متخصص اورولوژی می‌توانند این نسخه را برای بیمار تجویز کنند. البته اخیرا واکسن HPV ایرانی برای برخی افراد بدون نیاز به نسخه تزریق می‌شد. اما برای اطمینان خاطر، هنگام خرید این واکسن، با نسخه‌ی تجویزی دکتر مراجعه کنید.

شما واکسن گارداسیل را در ایران می‌توانید با نسخه پزشک از مراکز هلال احمر تهیه کنید. البته اخیرا این واکسن یعنی نوع خارجی آن کمیاب شده‌است، در عوض شما می‌توانید از نوع ایرانی آن که دو ظرفیتی است استفاده کنید. این واکسن در برابر دو نوع ویروس اچ پی وی ایمنی ایجاد می‌کند.

اگر تمام دوزهای مورد نیاز واکسن گارداسیل به شما تزریق شده‌باشد، دیگر نیازی به تکرار واکسیناسیون مجدد نیست.

این واکسن هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان ایمنی‌زایی دارد و از انتقال آن به هر دو جنس پیشگیری می‌کند. از طرفی، از زمانی که واکسیناسیون برای آقایان هم آغاز شده‌است، احتمال ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم در خانم‌ها هم کاهش بیشتری پیداکرده‌است. علاوه بر آن، احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلفی در مردان نیز با ویروس اچ پی وی بیشتر می‌شود که تزریق واکسن gardasil می‌تواند از آنها پیشگیری کند.

واکسن گارداسیل اثرات مختلفی بر روی بدن دارد اما ارتباط مشخص و اثبات‌شده‌ای برای تاثیر این واکسن بر روی پریود نشان‌داده نشده‌است. هرچند برخی از افراد بعد از تزریق این واکسن ممکن است که مقدار بیشتری خونریزی داشته‌باشند. اما همچنان نمی‌توان ارتباطی بین واکسن گارداسیل و پریود دانست.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نگهداری از واکسن hpv یا گارداسیل رعایت کنید، این است که این واکسن باید در شرایط خنک و خشک نگهداری شود. واکسن گارداسیل باید با حفظ زنجیره‌ی سرما نگهداری شود. دمای نگهداری این واکسن ۲-۸ درجه است و باید در یخچال باشد. اگر این واکسن را از داروخانه تهیه می‌کنید و می‌خواهید تا محل تزریق آن را با خود حمل کنید، می‌توانید همراه خود cold-box داشته‌باشید و یا آیس پک ببرید. یخ‌ها می‌توانند تا مدتی واکسن را سالم نگه‌دارند.
به یاد داشته‌باشید که این واکسن نباید در شرایط گرما قرار بگیرد.

واکسن گارداسیل انواع مختلفی دارد و قیمت‌های آن نیز متنوع است. اگر واکسن گارداسیل ایرانی باشد تنها دو نوع از ویروس‌های پرخطر را پوشش می‌دهد و می‌تواند شما را در برابر آنها ایمن کند. بنابراین این واکسن از دیگر انواع آن ارزان‌تر است. نوعی از واکسن گارداسیل هم وجود دارد که ۴ تایپ ویروس اچ پی وی را پوشش می‌دهد و گران‌تر از واکسن ایرانی است. همچنین انواع دیگر این واکسن هم وجود دارند که تعداد بیشتری از ویروس‌های اچ پی وی را پوشش می‌دهد و قیمت آنها گران‌تر است. این واکسن تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و باید آن را آزاد تهیه کنید.

نازایی از عوارض جانبی واکسن گارداسیل نیست و نیازی به نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

بهتر است که برای زنان باردار این واکسن تزریق نشود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “آیا واکسن گارداسیل را می شناسید؟ بهترین راه پیشگیری از HPV”

  1. عاطفه زارعی گفت:

    خیلی ممنون از مقاله خوب و کاملتون