کدام روش تعیین جنسیت پسر مؤثرتر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تعیین جنسیت پسر در بارداری به طور طبیعی و از طریق فرایند لقاح انجام می‌شود که در آن اسپرم حاوی کروموزوم Y تخمک حاوی کروموزوم X را بارور می‌کند. برخی از روش‌های غیرطبیعی نیز مانند روش‌های IVF (لقاح خارج از بدن) و تکنیک‌های انتخاب جنسیت اسپرم وجود دارند. روش‌های سنتی مانند زمان‌بندی رابطه جنسی بر اساس تقویم تخمک‌گذاری نیز وجود دارند، اما این روش‌ها علمی ثابت نشده‌اند و تضمینی برای تعیین جنسیت خاص نیستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تعیین جنسیت پسر چگونه انجام می شود؟

برای تعیین جنسیت پسر چه کنیم؟ اگر هنوز باردار نشدید یا قصد بارداری دارید، حتما یکی از مواردی که ذهن شما را مشغول کرده این است که فرزند شما دختر می‌شود یا پسر؟ حتی بعد از بارداری هم تعیین جنسیت جنین، تا قبل از سونوگرافی بسیار هیجان‌انگیز است. از این حس کنجکاوی بگذریم، برای برخی از افراد پسر یا دختر بودن فرزند خیلی مهم است و ممکن است برخی از والدین بخواهند تا قبل از بارداری، با تعیین جنسیت فرزندشان، یک فرزند پسر یا دختر داشته باشند. اما آیا این امکان وجود دارد؟ در حال حاضر کلینیک‌های باروری مختلفی هستند که به شما روش‌هایی برای تعیین جنسیت پسر را ارائه می‌کنند. حتی یک سری روش‌های سنتی‌تر هم وجود دارد که هنوز رایج است. در این مقاله از دکترتو می‌خواهیم در مورد شیوه های تعیین جنسیت پسر قبل از بارداری و بعد از آن صحبت کنیم. اگر در این باره نیاز به راهنمایی دقیق دارید می‌توانید از متخصص زنان یا مامایی کمک بگیرید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و یا آنلاین دکترتو بدین منظور استفاده کنید.

تعیین جنسیت پسر چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، تعیین جنسیت پسر شامل روش‌هایی قبل از بارداری و بعد از آن می‌شود. اگر قبل از باردار شدن برای تعیین جنسیت فرزند خود اقداماتی را انجام دهید، شانس این که فرزند شما پسر شود، بیشتر خواهد بود. اما بعد از بارداری و در طول دوره حاملگی، روش های تعیین جنسیت پسر تنها می‌تواند به شما بگوید که آیا جنین در حال رشد در داخل شکم شما دختر است یا پسر. البته به جز سونوگرافی و یک سری تست‌های ژنتیکی که به صورت دقیق می‌تواند این مورد را مشخص کند، سایر روش‌های رایج معمولا دقیق نیستند و اساس علمی ندارند. با این حال بسیاری معتقدند این روش‌ها به صورت نسبتاً دقیق می‌تواند جنسیت جنین را مشخص کند.

تعیین جنسیت پسر چگونه است؟
مواد غذایی که قبل از لقاح جنسی می‌خورید و ph بدن در تعیین جنسیت پسر نقش اساسی دارد.

تعیین جنسیت پسر قبل از بارداری

تعیین جنسیت قبل از بارداری شامل روش‌ها و راهکارهایی می‌شود که شانس لقاح تخمک و اسپرمی که منجر به جنسیت نر می‌شود را افزایش می‌دهد. مواردی مانند غذایی که مادر و پدر قبل از رابطه جنسی و لقاح می‌خورند، pH یا دمای بدن مادر و حتی زمان داشتن رابطه جنسی، همگی جزو مواردی است که از آنها برای تعیین جنسیت پسر قبل از بارداری استفاده می‌شود.

یکی از نظریه‌ها و روش‌های پرکاربرد برای پسردار شدن، روش شتلز است. بر اساس این نظریه، اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y کوچک‌ترند، سریع‌تر شنا می‌کنند و طول عمر کوتاه‌تری نسبت به اسپرم‌های حاوی کروموزوم X دارند. این نظریه اعلام می‌کند که اگر زوجی در حوالی زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشند، احتمال اینکه اسپرم نر قبل از اسپرم ماده به تخمک برسد، بیشتر می‌شود. در نتیجه اگر تخمک بارور شود، احتمال این که زوج یک فرزند پسر داشته باشند بیشتر است. این نظریه به همین مورد اکتفا نمی‌کند و حتی زمان انزال مرد یا ارگاسم مادر، نوع و استایل رابطه جنسی و مواردی از این دست را هم برای تعیین جنسیت پسر در نظر می‌گیرد.

۱. رژیم تعیین جنسیت پسر (برای تعیین جنسیت پسر چی بخوریم؟)

رژیم غذایی یکی از مواردی است که بسیاری معتقدند به‌شدت روی تعیین جنسیت کودک تاثیر دارد. مخاط دهانه رحم در زمان تخمک‌گذاری، زمانی که قلیایی‌تر است، دوستدار اسپرم است. قبل از تخمک‌گذاری، مخاط اسیدی‌تر است که برای اسپرم ایده‌آل نیست و فقط قوی‌ترین‌ها می‌توانند زنده بمانند. نظریات مختلفی مانند شتلز پیشنهاد می کند که اسیدی کردن واژن به این معنی است که اسپرم‌های ماده شانس بیشتری داشته باشند؛ بنابراین برای تعیین جنسیت پسر باید محیط قلیایی شود.

برای زوج‌هایی که فرزند پسر می‌خواهند معمولا یک رژیم غذایی پیشنهاد می‌شود که محیط واژن را قلیایی‌تر کند. یکی دیگر از فاکتورهای موثر در پسردار شدن، دریافت کالری بیشتر است. پتاسیم منبع غذایی دیگری است که می‌تواند به تعیین جنسیت پسر کمک کند. می‌توان آن را از منابعی مانند موز، سیب‌زمینی شیرین، آووکادو، سالمون و لوبیاسفید دریافت کرد. غلات صبحانه ماده غذایی دیگری است که می‌تواند به پسردار شدن کمک کند. مغزها، دانه‌ها و غلات کامل به دلیل این که جزو غذاهای قلیایی هستند، شانس بیشتری برای پسرزایی ایجاد می‌کنند.

روش سنتیتوضیحاتدلیل عدم دقت علمی
تغذیه مادرباور بر این است که مصرف برخی غذاها (مانند گرمی‌جات برای پسر و سردی‌جات برای دختر) جنسیت جنین را تعیین می‌کند.هیچ مدرک علمی مبنی بر تأثیر مستقیم تغذیه بر جنسیت جنین وجود ندارد.
شکل شکم مادرباور بر این است که شکل شکم مادر (گرد یا کشیده) جنسیت جنین را نشان می‌دهد.شکل شکم به عوامل مختلفی مانند موقعیت جنین، میزان مایع آمنیوتیک و ساختار بدن مادر بستگی دارد.
تپش قلب جنینباور بر این است که تپش قلب تندتر نشان‌دهنده دختر بودن و تپش قلب کندتر نشان‌دهنده پسر بودن جنین است.سرعت ضربان قلب جنین به عوامل مختلفی مانند فعالیت جنین، دمای بدن مادر و سایر عوامل فیزیولوژیکی بستگی دارد.
تست حلقهدر این روش، حلقه را به نخ آویزان کرده و بالای شکم مادر قرار می‌دهند. بر اساس جهت چرخش حلقه، جنسیت جنین را تعیین می‌کنند.این روش کاملاً تصادفی است و هیچ ارتباطی با جنسیت جنین ندارد.
تست جوش شیریندر این روش، کمی جوش شیرین را در ادرار حل می‌کنند. بر اساس واکنش، جنسیت جنین را تعیین می‌کنند.PH ادرار به عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، سطح هورمون‌ها و بیماری‌ها بستگی دارد و ارتباط مستقیمی با جنسیت جنین ندارد.
روش های سنتی تعیین جنسیت جنین (با تاکید بر عدم دقت علمی)

متن انگلیسی:
researchers in a 2008 study of 740 women found an association between taking in more calories and conceiving a boy
ترجمه متن:
محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ روی ۷۴۰ زن دریافتند که بین دریافت کالری بیشتر و پسردار شدن ارتباط وجود دارد.

healthline

۲. تعیین جنسیت پسر با آی وی اف

هیچ راه تضمینی برای تأثیرگذاری بر شانس شما برای داشتن یک نوزاد پسر وجود ندارد. با این حال، برخی از مداخلات پزشکی ممکن است به شما در تعیین جنسیت پسر کمک کند، اگرچه ممکن است در برخی کشورها این روش‌ها غیرقانونی باشد. یکی از آنها روش آی وی اف تعیین جنسیت، یک روش کاشت آزمایشگاهی است. در این روش به صورت مصنوعی، اسپرم نر با تخمک در محیط آزمایشگاه لقاح داده خواهد شد و سپس تخم لقاح یافته با جنسیت پسر، به رحم مادر منتقل می‌شود.

والدین بسیاری که برای این روش مراجعه می‌کنند، می‌خواهند در مرحله لقاح آزمایشگاهی، جنسیت نوزادشان هم تعیین شود. از طریق فرایندی به نام تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی (pgd) یا انتخاب ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی (PGS) می‌توان از IVF برای ایجاد جنین، آزمایش جنسیت این جنین‌ها و کاشت جنین با جنسیت موردنظر در رحم استفاده کرد.

قصد باردار شدن داری و دوست داری پسر داشته باشی؟

از متخصص سوال کن چه کارهایی باید انجام بدی.

آمپول اچ سی جی و تعیین جنسیت پسر

آمپول اچ سی جی برای کسانی که به صورت طبیعی باردار نمی‌شوند، به عنوان یک راهکار کمکی برای باروری است. این آمپول زمان تخمک‌گذاری را مشخص می کند که مطابق داده‌ها، بین ۱۲ تا ۳۶ ساعت بعد از تزریق است. به این ترتیب بر اساس نظریات تعیین جنسیت پسر، برای این که نوزاد پسر شود باید از طرفی شرایط واژن را محیا کرد و سپس بلافاصله در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت از آزادسازی تخمک، رابطه جنسی داشت تا به این ترتیب شانس پسردار شدن بیشتر شود.

تعیین جنسیت پسر در بارداری

با وجودی که بعد از بارداری شما نمی‌توانید نقشی در تعیین جنسیت پسر داشته باشید، اما با این حال حتما از روی کنجکاوی یا دیگر دلایل دوست دارید بدانید که فرزند شما پسر است یا دختر. در این شرایط هم می‌توان از روش‌های علمی و پزشکی مانند سونوگرافی استفاده کرد و هم بر اساس یک سری شواهد و تجربیات رایج در این زمینه، جنسیت جنین را تشخیص داد.

معمولا جنسیت جنین در بارداری در هفته‌های ۱۶ به بعد به صورت دقیق مشخص می‌شود؛ بنابراین اگر بخواهید زودتر از این زمان جنسیت را بدانید، باید از دیگر روش‌ها استفاده کنید. البته باید در نظر داشت که به جز تست‌ها و روش های پزشکی که تایید شده‌اند، سایر روش‌ها بیشتر بر اساس تجربیات دیگران جمع‌آوری‌شده است و نمی‌توان آنها را از نظر علمی تایید یا رد کرد، چرا که هیچ تحقیقی در خصوص آنها انجام نشده است.

۱. علائم جنین پسر در بارداری

برخی برای تعیین جنسیت پسر در بارداری از یک سری علائم و نشانه‌ها کمک می‌گیرند. اکثر این نظریه‌ها و تئوری‌ها منبع علمی ثابت شده‌ای ندارند و تنها بر اساس تجربیاتی است که دیگران داشته‌اند. با این حال این علائم برای جنین‌های پسر شامل موارد زیر می‌شود:

  • اگر جنین پسر باشد، جفت در سمت راست قرار دارد.
  • ضربان قلب قطاری شکل یا ضربان قلب بالای ۱۴۰ ضربه در دقیقه نشانه پسر بودن است.
  • در بارداری پسر معمولا تمام برآمدگی شکم به سمت جلو بوده و برآمدگی کوچک‌تر و فشرده‌تر است.
  • تهوع صبحگاهی کمتر
  • در صورتی که پای راست در ناحیه بین پاشنه و قوس پا چاق‌تر باشد، احتمالا فرزند پسر است.
  • سلامت بیشتر موها و شادابی بیشتر پوست
  • بزرگ‌تر شدن سینه چپ
  • اکثر زنانی که فرزند پسر دارند، به طور طبیعی به پهلوی چپ خود می‌خوابند.

متن انگلیسی:
A lack of morning sickness altogether usually points to a boy
ترجمه متن:
فقدان حالت تهوع صبحگاهی به‌طور کلی به جنسیت پسر اشاره می‌کند!

rmccares

۲. تعیین جنسیت پسر در سونوگرافی

پزشک شما می‌تواند از آزمایش‌های مختلف برای تشخیص جنسیت جنین از حدود هفته ۱۰ بارداری استفاده کند. اغلب، افراد از طریق یک سونوگرافی معمول در هفته ۱۸-۲۰ متوجه جنسیت جنین می‌شوند. در اسکن سونوگرافی، یک تصویر دقیق از جنین گرفته می‌شود که پزشک با بررسی آن و مشاهده اندام جنسی جنین، می‌تواند جنسیت او را تشخیص دهد.

درحالی‌که معمولا سونوگرافی در هفته‌های بالاتر جنسیت جنین را مشخص می کند، اما برخی مواقع ممکن است در هفته ۱۴ بارداری هم بتوان جنسیت را تعیین کرد. خصوصا در مورد تعیین جنسیت پسر، امکان این که بتوان با احتمالا بالاتری در هفته‌های ۱۲ تا ۱۴ با سونوگرافی آن را مشخص کرد بیشتر است. با این حال ممکن است کودک در موقعیتی قرار داشته باشد که نتوان در سونوگرافی‌های اولیه، اندام تناسلی او را به دقت دید و تشخیص داد.

تعیین جنسیت پسر در غربالگری اول چگونه است؟
تعیین جنسیت پسر در غربالگری اول امکان‌پذیر نیست و جنسیت جنین از همان لحظه لقاح تشکیل می‌شود.

۳. تعیین جنسیت پسر در غربالگری اول

مرحله غربالگری اول شامل تست‌هایی است که می‌تواند برخی از مشکلات و اختلالات احتمالی جنین را تشخیص دهد. با این حال نمی‌توان آن را به عنوان گزینه‌ای برای تعیین جنسیت در نظر گرفت. اما در خصوص تعیین جنسیت پسر این احتمال وجود دارد که پزشک بتواند در سونوگرافی و بررسی‌های غربالگری مرحله اول هم بتواند با مشاهده آلت تناسلی پسر، جنسیت جنین را مشخص کند.

۴. تعیین جنسیت پسر در غربالگری دوم (تعیین جنسیت پسر در انومالی اسکن)

مرحله دوم غربالگری در سه ماهه دوم و در هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می‌شود. در این بازه زمانی جنسیت جنین کاملا مشخص است و امکان تعیین جنسیت پسر در آنومالی اسکن وجود دارد. از طرفی در صورت انجام تست‌های خون در این دوره، از جمله آزمایش nipt یا دیگر تست‌های ژنتیکی هم می‌توان با درصد اطمینان بسیار بالایی (در حد ۹۹ درصد) جنسیت جنین را مشخص کرد.

۵. تست جوش شیرین برای تعیین جنسیت پسر

برای تعیین جنسیت پسر یکی از روش های مرسوم که برخی از افراد انجام می‌دهند، تست جوش شیرین است. در این نظریه از تست ادرار با جوش شیرین استفاده می‌شود. اگر بعد از اضافه شدن جوش شیرین به ادرار، حباب تشکیل شد، فرزند شما پسر است.

میخوای زودتر جنسیت جنینت رو بدونی؟ برای مشاوره با متخصص کلیک کن.

۶. خط روی شکم در بارداری و تعیین جنسیت پسر

زنان باردار معمولا یک خط سیاه روی شکمشان وجود دارد که از بالای شکم به سمت پایین امتداد می‌یابد. این خط می‌تواند برای تعیین جنسیت پسر کاربرد داشته باشد، چرا اگر این خط تا پایین شکم و زیر ناف کشیده شود، احتمالا جنین پسر است.

۷. تعیین جنسیت جنین پسر با تست کلم قرمز

کلم قرمز یکی از راه‌حل‌هایی است که برخی از افراد از آن برای تعیین جنسیت استفاده می‌کنند. برای این منظور باید یک کلم قرمز را در یک ظرف آب جوشاند تا رنگ کلم به آب منتقل شود. در این حالت معمولا رنگ آب آبی متمایل به بنفش می‌شود. حالا می‌توان برای تست جنسیت جنین، مقداری از ادرار مادر را با آب کلم ترکیب کرد. pH ادرار در صورت پسر بودن، رنگ آب کلم را به سمت قرمز تغییر می‌دهد. بسیاری از افراد این روش را برای تعیین جنسیت پسر موثر می‌دانند.

تعیین جنسیت پسر چگونه است؟
برخی افراد بر این باورند که پوزیشن موقع رابطه جنسی یا مصرف رژیم پرکالری در تعیین جنسیت فرزندشان موثر بوده است.

تجربیات تعیین جنسیت پسر

برخی از مادران تجربه باروری خود را به اشتراک گذاشته‌اند که در آن اطلاعاتی در خصوص تعیین جنسیت پسر و کارهایی که می‌توان انجام داد، وجود دارد. برای مثال بر اساس برخی نظریه‌ها، زمانی که عدد بتا زیر ۲۰ باشد، احتمال این که جنسیت جنین پسر باشد بالاست. از طرفی معمولا اکثر افراد در بارداری پسر، تمایل بیشتری به مصرف ترشیجات داشته‌اند. در خصوص تعیین جنسیت قبل از بارداری برای پسرزایی هم تجربیات متفاوتی وجود دارد. برای مثال برخی رعایت رژیم غذایی پرکالری یا زمان داشتن رابطه جنسی یا حتی پوزیشن انتخابی برای نزدیکی را در پسردار شدن موثر می‌دانند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ روی ۹۲۷ شجره خانوادگی نشان می‌دهد که پسر یا دختر بودن شما ممکن است به روش‌های مختلف توسط پدر تعیین شود. نه تنها کروموزوم‌های اسپرم تعیین کننده جنسیت نوزاد هستند، بلکه برخی از پدران ممکن است مستعد داشتن پسر یا دختر بیشتر باشند. بنابراین روش های تعیین جنسیت پسر در واقع تلاش می‌کنند تا شانس اسپرم‌های نر را برای لقاح بیشتر کنند.

در حالی که برخی از این روش‌ها اساس علمی ندارند، اما امتحان کردن اکثر آنها مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم یا دنبال کردن یک زمان‌بندی خاص برای داشتن رابطه جنسی بی‌خطر است. اگر به‌دنبال تعیین جنسیت قطعی پسر هستید، تنها راه تضمین‌شده، استفاده از روش‌های پزشکی مانند IVF است که توسط یک متخصص ناباروری انجام می‌شود.

یک فوق تخصص زنان و زایمان و یا دکتر متخصص مامایی می‌توانند به شما در این باره کمک کنند. اما چنانچه نیاز به دریافت نظر دوم دارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره متنی یا تلفنی با پزشک آنلاین زنان یا دکتر مامایی آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای تعیین جنسیت تضمینی پسر تنها راه مطمئن، روش های پزشکی مانند IVF است.

می‌توان برای تعیین جنسیت به بهترین پزشکان و متخصصان در کلینیک‌های باروری تهران مراجعه کرد.

معمولا تعیین جنسیت پسر راحت‌تر از دختر است.

دقت سونوگرافی در تعیین جنسیت پسر بالاست و احتمال خطا کمتر از چند درصد است.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن