کشیدگی عضلانی کمر چه علائمی دارد و چگونه درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کشیدگی عضله کمر یکی از مشکلات شایع در افراد است که می‌تواند در اثر حرکات نادرست، بلند کردن اجسام سنگین یا وضعیت نادرست بدن رخ دهد. این مشکل باعث درد، سفتی و کاهش دامنه حرکت می‌شود. درمان اولیه شامل استراحت، استفاده از یخ برای کاهش التهاب و تمرینات کششی ملایم برای بازگرداندن انعطاف‌پذیری عضلات است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
کشیدگی عضلانی کمر چگون است؟

یکی از رایج‌ترین دردهایی که ممکن است در هر فردی با هر سن و شرایطی ایجاد شود، کمردرد است. این درد که در مواردی ناتوان‌کننده است و قدرت حرکت را از فرد می‌گیرد، می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که اصلی‌ترین آن، کشیدگی عضلانی کمر است. بیشتر قسمت‌های کمردرد ناشی از آسیب به بافت‌های نرم حامی ستون فقرات از جمله عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها است. در کمر مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها وجود دارند که در همراهی با هم استخوان‌های ستون فقرات را در جای خود نگه می‌دارند. بروز مشکل در هر یک از این ماهیچه‌ها یا تاندون‌ها و کش‌آمدنشان می‌تواند یک درد آزاردهنده و گاهی اوقات غیرقابل تحمل را ایجاد کند. در این مقاله از دکترتو با دلایل عمده کشیدگی عضلانی کمر و تاندون‌های آن و راهکارهای درمان این کشیدگی عضلانی آشنا می‌شویم. اما هر دردی در ناحیه کمر نیازمند بررسی توسط پزشک ارتوپد است. اما حتی بدون حضور در مطب پزشک هم می‌توانید با بهترین پزشکان دکترتو بصورت آنلاین و متنی در ارتباط باشید.

کشیدگی عضلانی کمر چیست؟

همان‌طور که گفته شد در پشت ما مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها وجود دارد که نقش آنها، حمایت از ستون فقرات و نگه داشتن آن است. اگر فشار بیش از حد به ماهیچه‌ها و تاندون‌های کمر وارد شود و آنها با کشش بیش از حد تحت فشار قرار بگیرند، اصطلاحاً دچار کشیدگی عضلات می‌شوید؛ بنابراین کشیدگی عضلات کمر در واقع کشیدگی و آسیبی است که به عضلات کمر و تاندون‌ها وارد می‌شود.

در این شرایط پارگی‌های ریزی در بافت‌ها ایجاد می‌شود و به دلیل ضعیف شدن ماهیچه‌ها، ممکن است ستون فقرات به‌درستی در جای خود قرار نگیرد. در نتیجه این حالت، ستون فقرات از ثبات کمتری برخوردار می‌شود و همین می‌تواند موجب کمردرد شدید شود. مهم‌تر این که از آنجایی که اعصاب از طناب نخاعی در سراسر بدن کشیده می‌شوند، فشار و کشیدگی عضلات کمر می‌تواند باعث درد در دیگر نواحی بدن هم شود.

متن انگلیسی:
With a back strain, the muscles and tendons that support the spine are twisted, pulled or torn
ترجمه متن:
با کشیدگی عضلانی کمر، ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی که از ستون فقرات حمایت می‌کنند، پیچ خورده، کشیده یا پاره می‌شوند.

my.clevelandclinic
علائم کشیدگی عضلانی کمر چیست؟
از شایع‌ترین علائم کشیدگی عضلانی کمر، دردی است که با حرکت بدتر می‌شود.

علائم کشیدگی عضلانی کمر

به صورت کلی علائم کشیدگی عضلات کمر یا رگ‌به‌رگ شدن عبارت‌اند از:

  • دردی که با حرکت بدتر می‌شود (درد کمر نشانه چیست؟).
  • دردی که در کمر به سمت باسن امتداد می‌یابد، اما معمولاً به پاها کشیده نمی‌شود.
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلات (انقباضات ناگهانی غیرقابل کنترل عضلانی)
  • کاهش عملکرد یا دامنه حرکتی محدود مفاصل (مشکل در راه رفتن، خم شدن به جلو یا پهلو، یا راست ایستادن)
  • در برخی موارد، فرد ممکن است در زمان آسیب احساس پارگی کند.
  • حساس‌شدن ناحیه آسیب‌دیده به لمس
  • التهاب، تورم و قرمزی
  • درد و سفتی در قسمت پایین کمر و باسن
  • مشکل در راست ایستادن

درد در چند ساعت و چند روز اولیه بسیار شدید است. افزایش درد با حرکات یا وضعیت‌های خاص، مانند خم شدن به جلو، عقب، یا ایستادن، طبیعی است. درد و سفتی متوسط و مداوم معمولاً به مدت ۱ تا ۲ هفته درحالی‌که عضلات بهبود می‌یابند، احساس می‌شود. سفتی و حساسیت موضعی هم از علائم معمول است.

در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر آسیب‌های کمر، در مورد عضله کشیده شده، معمولاً تشخیص و درمان آن آسان است و علائم معمولاً در عرض ۴ تا ۶ هفته برطرف می‌شوند. برخی از آسیب‌های شدید عضلانی، مانند پارگی کامل عضله، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا بهبود یابد.

متن انگلیسی:
This can happen if you overwork the muscle or twist it too hard. You will probably notice pain and swelling, and the area will be tender to the touch
ترجمه متن:
اگر عضله را بیش از حد استفاده کنید یا آن را خیلی سخت بچرخانید، ممکن است کشیدگی عضله کمر اتفاق بیفتد. احتمالاً متوجه درد و ورم خواهید شد و ناحیه در هنگام لمس حساس خواهد بود.

healthline

علائم کشیدگی تاندون کمر

هنگامی که بافت‌های نرم مانند تاندون‌ها در ناحیه کمر کشیده یا پاره می‌شوند، ناحیه اطراف معمولاً ملتهب است. درد و تورم شدید، ضعف عضلاتی که تاندون‌های آن دچار کشیدگی شده‌اند، کبودی و از دست دادن قدرت حرکت از دیگر علائم کشیدگی تاندون کمر است. در مواردی که تاندون‌ها پاره شده‌اند، معمولا فرد قادر به حرکت کردن و جابه‌جاشدن نیست.

کمردرد داری و نمی‌دونی از تاندونه یا ماهیچه؟

همین حالا از متخصص نوبت بگیر.

علائم کشیدگی رباط کمر

معمولا علائم و نشانه‌های کشیدگی رباط در عضلات کمر هم مشابه کشیدگی ماهیچه‌ها و تاندون‌هاست. رباط‌ها بافت‌های سفت و فیبری هستند که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند. معمولا زمانی که رباط‌ها بیش از حد کشیده شده یا پاره شوند، فرد دچار رگ‌به‌رگ شدن کمر خواهد شد. در این نوع آسیب نیز، از محدودیت در حرکت گرفته تا سفت و دردناک شدن ناحیه آسیب‌دیده، تورم و کبودی موضعی، حساسیت ناحیه آسیب‌دیده به لمس و حرکت و موارد مشابه، همگی به عنوان علائم کشیدگی رباط کمر، ممکن است دیده شود.

مشخصهکشیدگی تاندون کمرکشیدگی رباط کمر
تعریفآسیب به تاندون، که نواری از بافت همبند است که عضله را به استخوان متصل می‌کند.آسیب به رباط، که نواری از بافت همبند است که دو استخوان را به هم متصل می‌کند.
محلمعمولاً در قسمت پایین کمر، جایی که تاندون‌های زیادی به عضلات کمر و لگن متصل می‌شوند، رخ می‌دهد.می‌تواند در هر جایی از کمر رخ دهد، اما بیشتر در ناحیه پایین کمر، جایی که رباط‌های زیادی برای ثبات ستون فقرات وجود دارد، دیده می‌شود.
علتمعمولاً ناشی از استفاده بیش از حد، حرکات ناگهانی یا بلند کردن اجسام سنگین است.معمولاً ناشی از زمین خوردن، پیچ خوردن یا ضربه مستقیم به کمر است.
علائمدرد، تورم، حساسیت به لمس و ضعف در ناحیه آسیب دیده. درد ممکن است تیز یا مبهم باشد و با حرکت بدتر شود.درد، تورم، کبودی و مشکل در حرکت ناحیه آسیب دیده. درد ممکن است تیز یا سفت باشد و با فشار بدتر شود.
تشخیصمعمولاً با معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی انجام می‌شود. ممکن است از تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI برای رد سایر آسیب‌ها استفاده شود.معمولاً با معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی انجام می‌شود. ممکن است از تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI برای رد سایر آسیب‌ها استفاده شود.
درمانمعمولاً شامل استراحت، یخ، فشرده‌سازی و ارتفاع (RICE) است. داروهای مسکن بدون نسخه و فیزیوتراپی نیز ممکن است تجویز شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.معمولاً شامل استراحت، یخ، فشرده‌سازی و ارتفاع (RICE) است. داروهای مسکن بدون نسخه و فیزیوتراپی نیز ممکن است تجویز شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.
زمان بهبودیبسته به شدت آسیب، چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.بسته به شدت آسیب، چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.
پیشگیریبا گرم کردن قبل از ورزش، سرد کردن بعد از ورزش، حفظ تناسب اندام و تمرین تکنیک‌های بلند کردن مناسب می‌توان از آن پیشگیری کرد.با پوشیدن کفش مناسب، احتیاط در هنگام راه رفتن یا دویدن روی سطوح ناهموار و اجتناب از حرکات ناگهانی یا پیچ خوردن می‌توان از آن پیشگیری کرد.
مقایسه کشیدگی تاندون کمر و کشیدگی رباط کمر

علت کشیدگی عضلانی کمر

پیچاندن یا کشیدن ناگهانی و با فشار یک عضله یا تاندون می‌تواند منجر به کشیدگی عضلانی کمر شود. همچنین بروز این مشکل می‌تواند ناشی از یک‌بار بلند کردن نادرست یا فشار بیش از حد عضلات پشت باشد. یک فشار مزمن (طولانی‌مدت) معمولاً در اثر استفاده بیش از حد، پس از حرکت طولانی و مکرر عضلات و تاندون‌ها ایجاد می‌شود.

ضربات ناگهانی به کمر و رباط‌ها، زمین خوردن و چرخش ناگهانی و مواردی از این دست همگی می‌تواند عامل کشیدگی عضلات کمر باشد. علاوه بر این، عوامل متعددی می‌تواند فرد را در معرض خطر بیشتری برای کشیدگی یا رگ‌به‌رگ شدن کمر قرار دهد، از جمله:

  • انحنا دادن بیش از حد کمر
  • اضافه‌وزن داشتن
  • داشتن عضلات ضعیف کمر یا شکم یا عضلات همسترینگ سفت (عضلات پشت ران).
  • انجام ورزش‌هایی که شامل هل دادن و کشیدن می‌شود – ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری و فوتبال نیز خطر آسیب‌دیدگی کمر را افزایش می‌دهد.
  • خم‌شدن‌های مکرر
  • فعالیت‌های بدنی شدید
درمان کشیدگی عضلات شکم با فیزیوتراپی هم امکانپذیر است.
تمرینات فیزیوتراپی تاثیر بسزایی در کاهش درد کمردرد دارد.

راه های تشخیص کشیدگی عضلانی کمر

کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن خفیف معمولاً بر اساس سابقه پزشکی بیمار، از جمله بررسی علائم و نحوه وقوع آسیب و معاینه فیزیکی توسط یک پزشک قابل تشخیص است. در موارد کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن شدیدتر، به ویژه زمانی که ضعف یا از دست دادن عملکرد وجود دارد، ممکن است عکس رادیوگرافی انجام شود تا شکستگی یا بیرون‌زدگی (برآمدگی) دیسک به عنوان علت کمردرد رد شود. یکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیصی در انواع آسیب‌های کمر، تست تصویربرداری ام آر ای است که در آن می‌توان مشکلات حادتر مانند بیرون‌زدگی دیسک را تشخیص داد.

راه های درمان کشیدگی عضلانی کمر

درمانی که برای کشیدگی عضلات کمر توصیه می‌شود، معمولا بر اساس شدت کمردرد و میزان آسیب وارد شده به آن تعیین می‌شود. در مواردی که کشیدگی جزئی است، درمان شامل روش‌هایی است که می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. استراحت کردن، اعمال کمپرس یخ یا حرارت روی ناحیه آسیب‌دیده و انجام برخی تمرینات برای بهبود وضعیت کمر از جمله درمان‌های اولیه است. در برخی موارد که فرد دچار پارگی تاندون یا رباط کمر می‌شود، ممکن است به جراحی نیز احتیاج داشته باشد.

درمان دارویی

در برخی موارد لازم است تا برای کاهش درد و التهاب، از درمان دارویی نیز استفاده شود. داروهای ضدالتهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به کاهش تورم و التهاب کمک کنند که به نوبه خود در تسکین درد هم موثر است. درحالی‌که این داروها می‌توانند بسیار مؤثر باشند، اما عوارض جانبی احتمالی زیادی نیز دارند و نباید برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند.

در برخی موارد که درد شدید است، ممکن است داروهای شل‌کننده عضلانی یا مسکن‌های تزریقی هم تجویز شوند. شل‌کننده‌های عضلانی ممکن است به صورت کوتاه‌مدت برای کاهش اسپاسم عضلانی تجویز شوند. اکثر شل‌کننده‌های عضلانی مستقیماً بر عضلات تأثیر نمی‌گذارند، بلکه گیرنده‌های درد در سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهند.

درمان خانگی

درمان خانگی کشیدگی عضلانی و کمردرد شامل استراحت کردن و استفاده از کمپرس یخ و حرارت است. برای کاهش تورم، می‌توان از کمپرس یخ روی ناحیه آسیب‌دیده کمر استفاده کرد. با این حال، کیسه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. آن را در یک حوله بپیچید و هر بار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی محل درد قرار دهید. پس از چند روز، می‌توانید شروع به اعمال گرما در محل عضلات کشیده شده کمر کنید.

ماساژدرمانی تکنیک دیگری است که می‌توان در خانه برای کاهش درد و تورم کشیدگی عضلانی کمر انجام داد. ماساژ ممکن است به کاهش درد و شل شدن عضلات منقبض‌شده کمک کند. کرم‌های تسکین‌دهنده درد بدون نسخه هم موجود است که می‌توانند همراه با ماساژدرمانی، از آنها استفاده کرد. ماساژ ممکن است به شل‌شدن ماهیچه‌های سفت، شل‌شدن بافت‌های نرم و ایجاد یک اثر آرام‌بخش کمک کند.

گزینه دیگری که می‌توان برای کاهش درد کمر در خانه انجام داد، فشرده‌سازی ناحیه آسیب‌دیده است. فشرده کردن عضلات می‌تواند به کاهش تورم کمک کند و به میزان قابل توجهی درد کمر را تسکین دهد. احتمالاً برای عضلات کش آمده کمر به یک بریس کمری نیاز است. در زمان استراحت کردن هم باید به پشت دراز کشید و یک بالشت را زیر زانوها قرار داد. البته این استراحت کردن تنها برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول توصیه می‌شود و نباید آن را طولانی کرد. استراحت طولانی در بستر یا بی‌حرکتی، به سادگی علائم را طولانی می‌کند و بهبودی را به تاخیر می‌اندازد.

راه های پیشگیری از کشیدگی عضلات کمر چیست؟
ورزش کردن منظم باعث تقویت ماهیچه‌ها شده و کمتر دچار کشیدگی یا گرفتگی می‌شوند.

درمان با فیزیوتراپی

در برخی موارد ممکن است بسته به تشخیص پزشک به درمان فیزیوتراپی هم نیاز باشد. معمولا تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند به بازگشت توانایی عضلات آسیب‌دیده و بازیابی دامنه حرکتی آنها کمک کند. خصوصاً بعد از آسیب‌های شدیدتر یا خصوصاً کشیدگی عضلانی کمر که به جراحی منجر شده، درمان فیزیوتراپی به عنوان روند تکمیل‌کننده درمان بسیار موثر و ضروری است. ممکن است فیزیوتراپ با توجه به شرایط فرد، یک سری تمرینات حرکتی و ورزشی خاص را برای بهبود شرایط کمر توصیه کند.

برای مثال یک سری تمرینات کششی کمر هستند که می‌توانند میزان سفتی عضلات را کم کرده و به این ترتیب تنش و فشار روی مهره‌های کمر را کاهش دهند. ورزش‌هایی مانند دراز کشیدن به پشت و رساندن زانوها و چانه به سینه، کشیدن اندک عضلات گردن، شانه‌ها و بالاتنه از جمله این تمرینات است. کشش این عضلات به ستون فقرات انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد و احتمال کشیدگی عضلات را در آینده کاهش خواهد داد.

عوارض کشیدگی عضله کمر

شایع‌ترین عارضه کشیدگی یا رگ‌به‌رگ شدن کمر، کاهش فعالیت است که می‌تواند منجر به افزایش وزن، کاهش تراکم استخوان و از دست دادن قدرت و انعطاف عضلانی در سایر نواحی بدن شود.

به خاطر کشیدگی عضله انعطافت کم شده؟ همین حالا از متخصص کمک بگیر.

راه های پیشگیری از کشیدگی عضله کمر

پیشگیری از همه آسیب‌های کمر ممکن نیست، اما می‌توانید اقداماتی را برای کمک به کاهش خطر رگ‌به‌رگ شدن یا کشیدگی عضلانی کمر انجام دهید:

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید تا استخوان‌ها و ماهیچه‌های خود را قوی نگه دارید.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اضافه‌وزن به ساختارهای کمر فشار بیشتری وارد می‌کند.
  • به طور منظم ورزش کنید، از جمله تمرینات کششی، تا مفاصل خود را انعطاف‌پذیر نگه دارید و ماهیچه‌های خود را در وضعیت خوبی حفظ کنید.
  • اقدامات ایمنی را برای کمک به جلوگیری از افتادن انجام دهید، مانند پوشیدن کفش‌هایی که استانداردهای لازم را دارند.
  • هنگام نشستن، ایستادن و بلند کردن بدن از مکانیک خوب بدن استفاده کنید. به‌عنوان‌ مثال، سعی کنید کمر خود را صاف و شانه‌های خود را عقب نگه دارید. هنگام نشستن، زانوهای خود را خم کنید و پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید. بیش از حد سر پا نایستید و از حرکات پیچشی ناگهانی و شدید خودداری کنید. هنگام بلند کردن، زانوهای خود را خم کنید و از عضلات قوی ساق پا برای کمک به حفظ تعادل استفاده کنید.
  • سیگار نکشید. نیکوتین در جریان یافتن خون به عضلات، اختلال ایجاد می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کمر ساختار پیچیده‌ای از استخوان و ماهیچه است که توسط غضروف، تاندون‌ها و رباط‌ها حمایت می‌شود و توسط شبکه‌ای از رگ‌های خونی و اعصاب تغذیه می‌شود. کمر، به خصوص قسمت پایین آن، بیشتر وزن بدن را در حین راه رفتن، دویدن، بلند کردن اجسام و سایر فعالیت‌ها تحمل می‌کند. پس منطقی است که آسیب‌های کمر، مانند کشیدگی عضلانی کمر و رگ‌به‌رگ شدن، شایع هستند.

در بیشتر موارد درمان ساده است و با استراحت کردن و رعایت یک سری نکات می‌توان درد و کشیدگی عضلانی را برطرف کرد. اما اگر آسیب‌های بیشتری به تاندون‌ها و عضلات ناحیه کمر وارد شود، خصوصاً در صورت درگیرشدن دیسک یا مهره‌های کمر، به درمان‌های تخصصی بیشتری نیاز است. یک دکتر متخصص ارتوپد یا دکتر فیزیوتراپی می‌تواند در این زمینه راهکارهای درمانی لازم را ارائه دهد. اما شما می‌توانید با استفاده از خدمات غیرحضوری دکترتو با متخصص ارتوپد آنلاین یا دکتر فیزیوتراپی آنلاین بصورت متنی یا تلفنی مشورت نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حالی‌که یک عضله یا کشش به عقب در کمر ممکن است یک آسیب جزئی به نظر برسد، درد و اسپاسم عضلانی ناشی از آن می‌تواند به طرز شگفت‌آوری شدید و دردناک باشد.

کشیدگی عضلانی کمر زمانی اتفاق می‌افتد که فیبرهای عضله در اثر کشش یا استفاده بیش از حد شروع به پاره شدن می‌کنند که معمولاً به آن ماهیچه کشیده می‌گویند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن