سرطان آلت تناسلی (پنیس)، توموری نادر اما خطرناک در مردان!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان آلت تناسلی نوعی سرطان پوست است. این سرطان نادر بوده و در صورت عدم تشخیص به‌موقع می‌تواند تهاجمی شود. درمان تومور پنیس می‌تواند روی نعوظ و توانایی جنسی تاثیر منفی داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی یا سرطان پنیس نوعی سرطان است که از پوست یا سایر بافت‌های آلت تناسلی شروع می‌شود. اگر علائمی مربوط به این نوع تومور را دارید یا سابقه خانوادگی تومور آلت تناسلی دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم سرطان آلت تناسلی مردان چیست؟ چرا این تومور ایجاد می‌شود؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ آیا این سرطان درمان دارد؟ درمان این تومور چه عوارضی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

در‌صورتی‌که علائمی مشابه علائم تومور پنیس دارید یا ریسک فاکتورهای خطر در شما بالا است، حتما برای تشخیص به‌موقع این سرطان به دکتر مجاری ادرار یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با دکتر مجاری ادرار یا انکولوژیست وجود دارد.

سرطان آلت تناسلی چیست؟

ایجاد سلول‌های سرطانی روی آلت تناسلی مردان یا داخل آن باعث سرطان آلت تناسلی می‌شود. این نوع سرطان معمولا از پوست آلت تناسلی شروع شده و به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند. تومور پنیس جز سرطان‌های نادر است. زمانی که سلول‌های سالم آلت تناسلی، سرطانی می‌شوند، رشد کرده و توموری در این ناحیه ایجاد می‌کنند.

اگر سرطان پنیس به‌موقع تشخیص داده شود، در مراحل اولیه می‌توان آن را درمان کرد. اما در صورت پیشرفت بیماری، سلول‌های سرطانی به غدد، سایر اندام‌های بدن و غدد لنفاوی سرایت می‌کنند.

سرطان آلت تناسلی از پوست شروع می‌شود و ممکن است به بافت‌های دیگر سرایت کند. این تومور، جز سرطان‌های نادر است. در صورت تشخیص به‌موقع می‌توان آن را درمان کرد.


انواع سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی در واقع نوعی سرطان پوست است. تومور در سلول‌های پوستی به وجود می‌آید. این تومور انواع مختلفی دارد که به شرح زیر هستند.

  • کارسینوم سلول سنگ‌فرشی یا اپیدرموئید: ۹۵% سرطان‌های آلت تناسلی مربوط به این نوع سرطان است. معمولا از زیر یا روی ختنه‌گاه شروع می‌شود. البته ممکن است در قسمت‌های دیگر پنیس دیده شود.
  • سارکوم: در این نوع سرطان، سلول‌های سرطانی در بافت‌هایی مانند رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها و چربی ظاهر می‌شوند.
  • ملانوما: اگر سلول‌هایی که به پوست رنگ می‌دهند، دچار سرطان شوند، تومور از نوع ملانوما است.
  • کارسینوم سلول بازال: این نوع سرطان از عمق پوست و لایه بازال شروع می‌شود. به‌کندی رشد می‌کنند و معمولا به قسمت‌های دیگر بدن سرایت نمی‌کنند.
سرطان پنیس نوعی سرطان پوست بوده و معمولا از نوع کارسینوم سلول سنگ فرشی است.
سرطان پنیس نوعی سرطان پوست بوده و معمولا از نوع کارسینوم سلول سنگ فرشی است.

علائم سرطان آلت تناسلی مرد

معمولا اولین و شایع‌ترین علامت تومور آلت تناسلی ایجاد زخم یا توده روی آلت تناسلی مردانه است. ممکن است فقط یک برآمدگی کوچک ظاهر شود یا زخم باز و عفونی روی آلت تناسلی دیده شود. در بیشتر مواقع ضایعه‌های مربوط به سرطان روی ختنه‌گاه (در مردان ختنه نشده)، سر آلت تناسلی یا روی ساقه آن ظاهر می‌شوند. این علائم عبارتند از:

  • تغییر ضخامت یا رنگ پوست آلت تناسلی
  • بثورات یا برآمدگی پوستی کوچک
  • رشد بافتی به رنگ آبی مایل به قهوه‌ای
  • توده روی آلت تناسلی
  • ترشح بدبو
  • زخم همراه با خونریزی
  • تورم در انتهای آلت تناسلی
  • توده زیر پوست کشاله ران
  • خارش و سوزش آلت تناسلی
  • دل‌درد

لازم به ذکر است که این علائم همیشه نشانه سرطان پنیس نیست. گاهی ممکن است عفونت یا واکنش آلرژیک باعث بروز چنین علائمی شود. به همین دلیل در صورت بروز این نشانه‌ها باید به متخصص مجاری ادرار یا متخصص انکولوژیست مراجعه کنید تا علت آنها مشخص شود.

برای مراجعه به دکتر اورولوژی یا انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

آیا شما هم علائم سرطان آلت تناسلی دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت سرطان آلت تناسلی مردان

علت دقیق سرطان آلت تناسلی مردان و سرطان واژن در خانم‌ها مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می‌دهد که سلول‌های طبیعی در آلت تناسلی ژن سرکوبگر تومور را می‌سازند. این ژن از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. عواملی مانند ویروس پاپیلومای انسانی با ساختن پروتئین‌هایی باعث مسدود شدن این ژن‌ها می‌شوند. در نتیجه شخص در معرض ابتلا به تومور پنیس یا سرطان واژن قرار می‌گیرد.

برخی از عوامل دیگر مانند مصرف تنباکو نیز باعث تغییر در DNA سلول‌های سالم شده و رشد آنها را تسریع می‌کنند. در نتیجه شخص دچار سرطان می‌شود.

یکی از علائم اصلی تومور آلت تناسلی ایجاد زخم یا توده روی آلت تناسلی است.
یکی از علائم اصلی تومور آلت تناسلی ایجاد زخم یا توده روی آلت تناسلی است.

عوامل خطر سرطان آلت تناسلی

برخی از عوامل ریسک ابتلا به تومور آلت تناسلی مردان و حتی سرطان واژن در خانم‌ها را افزایش می‌دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی
  • سن بالای ۶۰ سال
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری ایدز
  • افرادی که ختنه نشده‌اند، به دلیل تجمع مایعی به نام اسمگما زیر پوست ختنه‌گاه
  • درمان پسوریازیس با داروی پسورالن یا اشعه ماوراء بنفش
  • دود سیگار

مهم‌ترین عامل خطر در ابتلا به سرطان آلت تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی است. اگر به نوع پرخطر HPV مبتلا هستید، باید بیشتر مراقب علائم تومور پنیس باشید و در صورت وجود مورد مشکوک سریعا به پزشک مراجعه کنید.


تشخیص سرطان آلت تناسلی

برای تشخیص تومور آلت تناسلی پزشک ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. متخصص باید روی آلت تناسلی به دنبال هر نوع زخم یا توده مشکوک باشد. سپس آزمایش‌هایی تجویز می‌کند که عبارتند از:

  • بیوپسی: در این روش مقداری از پوست یا بافت آلت تناسلی برداشته می‌شود. این نمونه باید در آزمایشگاه بررسی شود. در نتیجه مشخص می‌شود، نمونه سرطانی است یا نه. اگر نمونه سرطانی باشد، آزمایش‌های دیگری انجام می‌شود.
  • ام‌آرآی: برای اطمینان از عدم گسترش سرطان به بافت‌های عمیق آلت تناسلی این آزمایش تصویربرداری انجام می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن: در این آزمایش تصویربرداری بدن از زوایای مختلف بررسی می‌شود تا گسترش سرطان مشخص شود.
  • سیستوسکوپی: در این روش یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر از طریق سوراخ آلت تناسلی وارد می‌شود. با استفاده از دوربین سر آن می‌توان بافت داخل آلت تناسلی را مشاهده کرد.
  • سونوگرافی: برای ایجاد تصویر از بافت‌های بدن می‌توان سونوگرافی انجام داد.

برای تشخیص دقیق تومور پنیس باید به متخصص اورولوژی یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. پزشک با معاینه و انجام آزمایش‌های ذکرشده سرطان را تشخیص می‌دهد. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از خدمات سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

مراحل سرطان آلت تناسلی

مراحل سرطان پنیس مشخص می‌کند که سرطان تا چه حد گسترش پیدا کرده است. در هر مرحله نیاز به درمان‌های خاصی است. به همین دلیل پزشک پس از تشخیص سرطان آلت تناسلی، برای تشخیص مرحله آن آزمایش‌های تصویربرداری را تجویز می‌کند. مراحل این بیماری به‌صورت زیر است.

  • مرحله ۰: سرطان فقط در لایه بیرونی پوست آلت تناسلی وجود دارد. در این مرحله سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی و سایر بافت‌ها سرایت نکرده‌اند.
  • مرحله ۱: سرطان در این مرحله به بافت همبند در زیر پوست رسیده است. اما هنوز به غدد لنفاوی و سایر بخش‌های بدن سرایت نکرده است.
  • مرحله ۲: در این مرحله ممکن است سرطان به هر یک از بخش‌هایی مانند بافت همبند، رگ‌های خونی یا رگ‌های لنفاوی سرایت کرده باشد. تعداد سلول‌های سرطانی زیاد شده، اما به سایر بخش‌های بدن سرایت نکرده است.
  • مرحله ۳A: سرطان به بافت همبند، رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی منتقل شده است. همچنین به بافت نعوظ و مجرای ادرار هم رسیده است. سرطان یک یا دو غده لنفاوی در کشاله ران را درگیر کرده است.
  • مرحله ۳B: سرطان علاوه بر انتقال به بافت همبند، عروق خونی، عروق لنفاوی، بافت نعوظ و مجرای ادرار به غدد لنفاوی هم سرایت کرده است. بیش از ۳ غدد لنفاوی در یک طرف کشاله ران یا چندین غده لنفاوی در دو طرف کشاله ران دچار سرطان شده‌اند.
  • مرحله ۴: سرطان به سایر بخش‌های بدن مانند استخوان شرمگاهی، کیسه بیضه و سایر اندام‌ها سرایت کرده است.

به نقل از healthline در رابطه با میزان بقا در مراحل مختلف سرطان آلت تناسلی:

بسیاری از افرادی که سرطان آلت تناسلی آنها در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، بهبودی کامل پیدا می‌کنند. طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، میزان بقای ۵ساله در افراد مبتلا به تومورهایی که هرگز به غدد یا غدد لنفاوی سرایت نمی‌کنند، تقریبا ۸۵% است. هنگامی که سرطان به غدد لنفاوی در کشاله ران یا بافت‌های مجاور می‌رسد، میزان بقای ۵ساله تقریبا ۵۹% می‌شود.

برای تعیین مرحله سرطان پنیس باید آزمایش تصویربرداری انجام شود.
برای تعیین مرحله سرطان پنیس باید آزمایش تصویربرداری انجام شود.

درمان سرطان آلت تناسلی

درمان تومور آلت تناسلی به دو بخش تقسیم می‌شود. اگر سرطان به غدد لنفاوی و سایر اندام‌های بدن گسترش پیدا نکرده باشد، از نوع غیرتهاجمی بوده و درمان‌های زیر می‌تواند کارساز باشد.

  • ختنه: در کشورهایی که مردان ختنه نمی‌شوند، برای درمان پوست ختنه‌گاه برداشته می‌شود.
  • لیزردرمانی: در این روش نور با شدت بالا به تومور تابیده شده و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.
  • شیمی‌درمانی: با استفاده از دارودرمانی شیمیایی می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد.
  • ایمونوتراپی: نوعی درمان بیولوژیکی که باعث تقویت سیستم ایمنی در مقابل سرطان می‌شود.
  • پرتودرمانی: تابش پرانرژی اشعه ایکس یا پروتون تومورها را کوچک کرده یا از بین می‌برد.
  • کرایوسرجری: با استفاده از نیتروژن مایع و سردکردن سلول‌های سرطانی از بین می‌روند.

درمان از طریق جراحی سرطان آلت تناسلی

اگر سرطان تهاجمی باشد، دیگر روش‌های ذکرشده کارساز نیست. در این شرایط باید جراحی انجام شود. در جراحی ممکن است تومور، کل آلت تناسلی یا غدد لنفاوی اطراف کشاله ران برداشته شود. جراحی به یکی از سه شکل زیر انجام می‌شود.

  • جراحی اکسیزیون: در این روش از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. بعد از بی‌حس شدن آلت تناسلی جراح تومور و ناحیه آسیب‌دیده را جدا می‌کند. مقداری از بافت سالم نیز برداشته شده و برش بخیه زده می‌شود.
  • جراحی موهس: در این روش کمترین آسیب به بافت سالم آلت تناسلی زده می‌شود. جراح سلول‌های سرطانی را لایه‌لایه برداشته و هر لایه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. جراحی تا زمانی ادامه دارد که به لایه بافت سالم برسند.
  • پنکتومی جزئی و کامل: اگر تومور کوچک باشد، پنکتومی جزئی انجام شده و بخشی از آلت تناسلی برداشته می‌شود. اما اگر تومور پنیس بزرگ باشد، باید طی عمل پنکتومی کامل کل آلت تناسلی برداشته شود.

آیا سرطان آلت تناسلی درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

عوارض بعد از درمان سرطان آلت تناسلی مردان

اگر سرطان آلت تناسلی از نوع غیرتهاجمی باشد، معمولا پس از درمان مشکلی ایجاد نشده و شخص می‌تواند به‌راحتی به زندگی خود ادامه دهد. اما در روش جراحی ممکن است عوارض طولانی‌مدتی ایجاد شود. از جمله:

  • عفونت آلت تناسلی
  • عفونت قفسه سینه
  • مشکل در نعوظ و ناتوانی جنسی
  • مشکل در دفع ادرار و نشت ادرار
  • پاشیدن ادرار به‌صورت اسپری
  • تورم پاها و اندام تناسلی

به نقل از healthtalk در رابطه با عوارض جراحی سرطان آلت تناسلی:

در برخی از آقایان که بخشی از آلت تناسلی برداشته می‌شود، در دستیابی به نعوظ و توانایی جنسی دچار مشکل می‌شوند. در برخی از آنها، ممکن است حس و عملکرد پس از مدتی بازگردد. گاهی اوقات استفاده از داروهایی مانند ویاگرا می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.


عکس سرطان آلت تناسلی مرد

در تصویر زیر می‌توانید علائم سرطان آلت تناسلی مردان را مشاهده کنید. درصورتی‌که علائم شما مشابه این تصویر است، حتما به پزشک مراجعه کنید تا به طور دقیق بررسی شود.

در این تصویر می‌توانید عکس سرطان آلت تناسلی را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید عکس سرطان آلت تناسلی را مشاهده کنید.

برای تشخیص و درمان سرطان آلت تناسلی (پنیس) به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سرطان آلت تناسلی معمولا از پوست این ناحیه شروع می‌شود. این سرطان انواع مختلفی داشته، اما در ۹۵% مواقع از نوع کارسینوم سلول سنگ فرشی است. تومور آلت تناسلی علائمی مانند زخم باز، توده، برآمدگی، خارش، سوزش و ترشح بدبو ایجاد می‌کند. در صورت وجود چنین علائمی باید به دکتر مجاری ادرار یا متخصص انکولوژیست مراجعه کنید. پزشک با بیوپسی و آزمایش‌های تصویربرداری سرطان و مرحله آن را تشخیص می‌دهد.

پس از مشخص‌شدن سرطان برای درمان آن از روش‌هایی مانند ختنه، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، لیزردرمانی یا جراحی استفاده می‌شود. در جراحی ممکن است فقط تومور برداشته شود. گاهی هم قسمتی از آلت تناسلی یا کل آن برداشته می‌شود.

برای پیداکردن بهترین دکتر مجاری ادرار یا دکتر انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا بعد از درمان تومور آلت تناسلی بدون مشکل می‌توان سکس داشت. البته در برخی افراد پس از برداشتن قسمتی از آلت تناسلی نعوظ دچار مشکل می‌شود.

درگذشته این سرطان را مربوط به ژن‌های خاص دانسته و آن را قابل انتقال نمی‌دانستند. اما امروزه مشخص شده است که علت اصلی ابتلا به این سرطان ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس از طریق رابطه جنسی به‌راحتی منتقل می‌شود و نمی‌توان با روش پیشگیری مانند کاندوم از انتقال آن جلوگیری کرد.

وجود توده کوچک یا بزرگ در آلت تناسلی می‌تواند نشانه سرطان پنیس باشد. البته این توده باید توسط پزشک بررسی شود. زیرا گاهی عفونت یا حساسیت می‌تواند چنین علائمی ایجاد کند.

معمولا تومور آلت تناسلی باعث تورم رگ‌های این ناحیه نمی‌شود. تورم رگ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اصلی‌ترین دلیل آن بیماری به نام بالانیت است که در نتیجه تحریک آلت تناسلی ایجاد می‌شود.

کج شدن آلت تناسلی مردانه ارتباطی با سرطان پنیس ندارد. این سرطان معمولا علائمی مانند زخم، برآمدگی، خارش، سوزش و بوی بد ایجاد می‌کند.

یکی از علائم سرطان پنیس ترشح بدبو است. به‌خصوص در افرادی که ختنه نشده‌اند، ترشح بدبویی از زیر پوست ختنه‌گاه خارج می‌شود. اما ترشح بدبو گاهی می‌تواند نشانه عفونت باشد. به همین دلیل باید علت آن توسط پزشک تشخیص داده شود.

ختنه در ایجاد سرطان آلت تناسلی نقشی ندارد. در واقع ختنه کردن احتمال ابتلا به این سرطان را پایین می‌آورد. حتی در مراحل ابتدایی سرطان پنیس برای درمان ممکن است از ختنه استفاده شود.

برآمدگی یا زخم روی آلت تناسلی هرچند کوچک باشد، می‌تواند نشان‌دهنده سرطان آلت تناسلی باشد. همان‌طور که برجستگی واژن در خانم‌ها ممکن است خطرناک باشد، برآمدگی روی آلت تناسلی مردان نیز می‌تواند نشانه مشکل جدی از جمله سرطان باشد. در صورت وجود چنین علامتی حتما به متخصص مجاری ادرار مراجعه کنید. ممکن است از این ضایعه بیوپسی گرفته شود.

داروهایی که برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شوند، احتمال ابتلا به تومور آلت تناسلی را بالا می‌برند. داروی پسورالن یکی از داروهایی است که پسوریازیس را درمان می‌کند. اما خطر ابتلا به این سرطان را نیز بالا می‌برد.

بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی یا ایدز احتمال ابتلا به تومور پنیس را بالا می‌برند. HPV ژن‌های سرکوبگر تومور را دچار اختلال کرده و از این طریق باعث سرطان می‌شود. HIV نیز روی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و آن را تضعیف می‌کند.

ختنه از آلوده شدن قسمت ختنه‌گاه جلوگیری می‌کند. معمولا افرادی که ختنه نمی‌شوند، بیشتر در معرض این سرطان قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است در سنین پایین ختنه انجام شود.

 در برخی افراد جراحی سرطان آلت تناسلی روی نعوظ و توانایی جنسی تاثیر می‌گذارد. پس از پنکتومی جزئی ممکن است برخی از مردان در نعوظ دچار مشکل شوند. به این حالت ناتوانی جنسی می‌گویند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.3از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان آلت تناسلی

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    ببخشید قسمت ختنه گاه دقیقا زیر کلاهک در یه نقطه یه سوراخی ایجاد شده که چند وقته متوجهش شدم و ترشحات کم سفید رنگی (البته خشک شده به قطر یکمیلیمتر بیضی شکل) زیر پوستم جمع شده (یه قسمت کوچکش هم سیاه مایل به قهوی رنگه رو به بیرون). درد نداره اصلا و توی تابستون تصمیم گرفتم اونرو بکنم و کندم و بازم درد نداشت الان متوجه شدم دوباره در همون نقطه زیر پوست ترشحات سفید رنگ جمع شدن
    خواستم بدونم این ماده ترشحات لنفیه یا اسمگما هستش؟ ادمی هم هستم که هرچند وقت یبار زیر دهنم توده های سفید رنگ کوچیکی رو حساس میکنم (دستگاه لنفی فعالی دارم)
    لطف میکنید اگه راهنمایی کنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کمبود ویتامین a و یا درماتیت قارچی وجود دارد
      بهتر است زیر نظر پزشک باشید

  2. مجد گفت:

    سلام
    ببخشید قسمت ختنه گاه دقیقا زیر کلاهک در یه نقطه یه سوراخی ایجاد شده که چند وقته متوجهش شدم و ترشحات کم سفید رنگی (البته خشک شده به قطر یکمیلیمتر بیضی شکل) زیر پوستم جمع شده (یه قسمت کوچکش هم سیاه مایل به قهوی رنگه رو به بیرون). درد نداره اصلا و توی تابستون تصمیم گرفتم اونرو بکنم و کندم و بازم درد نداشت الان متوجه شدم دوباره در همون نقطه زیر پوست ترشحات سفید رنگ جمع شدن
    خواستم بدونم این ماده ترشحات لنفیه یا اسمگما هستش؟ ادمی هم هستم که هرچند وقت یبار زیر دهنم توده های سفید رنگ کوچیکی رو حساس میکنم (دستگاه لنفی فعالی دارم)
    لطف میکنید اگه راهنمایی کنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کمبود ویتامین a و یا درماتیت قارچی وجود دارد
      بهتر است زیر نظر پزشک باشید

  3. ناشناس گفت:

    سلام،درست زیرآلت تناسلی نزدیک به بیضه ها یک توده مثل نخوددست میزنم حرکت ام میکنه ،هرز گاهی بزرگ میشه کمی فشار میدم،ازش یکم چرک میاد ،درد هم نداره،گاهن کوچک میشه مثل عدس گاهن بزرگ،ولی کوچکم که شد مثل یا عضرف میشه با انگشتام فشار میدم حرکت میکنه،روی آلت هم یه برآمدگی گوشتی کوچک الان یه ساله بوجود آمده،بنظرتون چی میتونه باشه،ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال آبسه وجود دارد
      و نیاز به درمان و احیانا تخلیه ابسه وجود دارد

  4. پرهام گفت:

    سلام روی الت تناسلی نزدیک به بیضه یه توده کوچک نزدیک به ۱ سانت یا کمتر رشد کرده کمی سفت هست گاهی وقتا خارش و سوزش داره گاهی وقتا نه.
    ترشح سفید مایل به سبز کمی داره.
    بعد استفاده از ژیلت یه نقطه ای که شیو شده بود به اندازه یک چهارم برنج بزرگ شده بود یکی دو هفته بعد این توده ایجاد شد نمیدونم این همونه نقطه هست یا نه.
    شک دارم،آیا ازن علائم سرطانه؟
    ممنون میشم اگه سریع جواب بدید استرس دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بیشتر به ابسه نزدیک است تا بیماری های دیگر
      روزانه با شامپو شستشو دهید و از پماد تتراسایکلین سه درصد استفاده کنید

  5. یوزر گفت:

    سلام خسته نباشید نوک التم قسمتی که سوراخ هستش یک ضایعه ای شبیه به گوشت اضافه وجود داره ولی خیلی دیده نمیشه و به رنگ خوده گوست هستش ایا ممکن است خطرناک باشه؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      گاهی این موارد طبیعی است
      ولی در صورت بزرگ شدن یا پخش شدن در نقاط مختلف حتمن ازمایش hpv بدهید

  6. کاربر گفت:

    سلام
    ببخشید ی سوال داشتم روی الت تناسی کلاهک نه قسمت رو ببالا یا همون اول شروغع الت تناسلی تغییر رنگ پوست رخ داده و داره بیشتر میشه آیا خطرناکه یا نه ممنون میمش راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر رو به پیشرفت هست ممکن است خطرناک باشد
      به پزشک مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  7. آرش گفت:

    سلام.کنار سمت چپ زیر پایین پوسته کلاهک آلت توده کوچکی مثل غضروف یا یک رگ ک با دست حرکت کمی داره درد و غیره هم نداره. چند روزی میشه ک متوجه شدم. ایا خطر ناک هست. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله می تواند خطرناک باشد
      حتمن به متخصص مراجعه کنید و بهتر است بیوپسی شود و دقیق تر بررسی شود

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  8. هادی فغانی گفت:

    اصلا پزشک خوبی نبود متاسفانه،
    عجول ، اصلا گوش نداد چی میگم
    با اینکه کلی علامت و نشانه از سرطان پنیس داشتم ، قرار بود جواب سونو رو براشون بفرستم ولی باز هم مشاوره رو بستن .

  9. امیر گفت:

    با سلام در زیر آلتم یک توده سفت وجود داره و آلتم از وسط شبیه ساعت شنی شده لطفاً میشه بگید مشکل از چیه و این مشکلی که واسه آلتم پیش آمده چطوری درمان میشه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت تشکیل توده باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه شود.پزشک اورولوژی

  10. پارسا كوچكي گفت:

    سلام. اگر امکان داره. کمک کنید. کنار سمت راست زیر پایین پوسته ختنه گاه توده کوچکی مثل غضروف یا یک رگ ک با دست حرکت کمی داره درد و غیره هم نداره. چند روزی میشه ک متوجه شدم. ایا خطر ناک هست. ممنون از راهنمای تون.

    1. آرش گفت:

      شلام، کنار سمت چپ زیر پایین پوسته کلاهک آلت توده کوچکی مثل غضروف یا یک رگ ک با دست حرکت کمی داره درد و غیره هم نداره. چند روزی میشه ک متوجه شدم. ایا خطر ناک هست. ممنون میشم جواب بدید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله می تواند خطرناک باشد
        حتمن به متخصص مراجعه کنید و بهتر است بیوپسی شود و دقیق تر بررسی شود

      2. محمد گفت:

        داداش دقیقا منم چند روزیه دقیقا همچین چیزی رو متوجه شدم . پیگیری کردی ؟ نتیجه چی شد؟