درمان شوره‌ی سر چیست و به چه علت به وجود می آید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شوره‌ی سر نوعی بیماری پوستی است که موجب پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود.علت آن ناشناخته است.درمان شوره‌ی سر به سن بیمار و شدت بیماری بستگی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل شوره سر

شوره‌ی سر چیست؟

شوره‌ی سر نوعی بیماری پوستی است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود و اغلب با خارش همراه است. علت دقیق آن ناشناخته است، اما عوامل مختلفی باعث افزایش احتمال ابتلا به آن می‌شوند. این علل با بهداشت ضعیف ارتباطی ندارند، اما ممکن است در فردی که اغلب موهای خود را نمی‌شوید و شانه نمی‌کند بیشتر دیده شوند. شوره‌ی سر می‌تواند خجالت آور باشد و به سختی درمان شود، اما روش‌هایی برای بهبود آن وجود دارد.

این علل [شوره‌ی سر] با بهداشت ضعیف ارتباطی ندارند، اما ممکن است در فردی که اغلب موهای خود را نمی‌شوید و شانه نمی‌کند بیشتر دیده شوند.

سریع‌ترین روش برای درمان شوره سر چیست؟

همین حالا مشاوره بگیر

علائم همراه با شوره‌ی سر چیست؟

با وجود اینکه علت دقیق آن مشخص نیست، برخی از علل مطرح شده می‌توانند علائمی به جز شوره‌ی سر به همراه داشته باشند. که از آن جمله می‌توان به تحریک پذیری و چربی پوست، پوسته ریزی در سایر نقاط بدن به جز پوست سر، خشکی پوست، وجود عفونت‌های قارچی، علائم ناشی از برخی بیماری‌ها نظیر لرزش و کندی حرکت ناشی از پارکینسون و علائم و نشانه‌های سیستم ایمنی ضعیف مانند عفونت‌های مکرر و ناشایع، اشاره کرد. همچنین عوارضی که ممکن است ناشی از تلاش برای درمان شوره‌ی سر باشد مانند قرمزی، خارش و پوسته ریزی پس از مصرف برخی از محصولات پوستی، ممکن است دیده شوند.

شوره مو سر-دکترتو
شوره مو سر

علت شوره‌ی سر چیست؟

علت دقیق شوره‌ی سر ناشناخته است. یک نظریه این است که با تولید هورمون مرتبط است، زیرا اغلب اوقات شوره در دوران بلوغ شروع می‌شود. در اینجا ما به عوامل دیگر اشاره می‌کنیم.

  • درماتیت سبورئیک: افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک پوست تحریک پذیر و چرب و به احتمال زیاد شوره‌ی سر دارند. درماتیت سبورئیک روی بسیاری از مناطق پوست، از جمله پشت گوش‌ها، جناغ سینه، ابروها و دو طرف بینی تاثیر می‌گذارد. درماتیت سبورئیک به Malassezia شبیه است که قارچی است که معمولا بر روی پوست سر زندگی می‌کند و از روغن‌هایی که فولیکول‌های مو ترشح می‌کنند، تغذیه می‌کند. این قارچ معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی افراد بیش از حد فعال است و باعث ایجاد تحریک پوست سر و تولید سلول‌های پوستی اضافی می‌شود. همانطور که این سلول‌های پوستی می‌میرند و ریزش می‌کنند، با روغن مو و پوست سر مخلوط می‌شوند و شوره تشکیل می‌شود.
  • شانه زدن ناکافی موها: شانه زدن مو به طور مرتب خطر ابتلا به شوره‌ی سر را کاهش می‌دهد، زیرا به ریزش نرمال پوست کمک می‌کند.
  • مخمر: افرادی که به مخمر حساس هستند بیشتر در معرض آن هستند، بنابراین مخمر ممکن است نقش مهمی داشته باشد. شوره‌ی سر اغلب در ماه‌های زمستان بدتر می‌شود و وقتی آب و هوا گرم تر باشد بهتر می‌شود. این ممکن است به این دلیل باشد که نور ماوراء بنفش (UVA) خورشید، مخمر را از بین می‌برد.
  • پوست خشک: افراد دارای پوست خشک بیشتر احتمال دارد که شوره‌ی سر داشته باشند. هوای سرد زمستان در ترکیب با اتاق‌های بیش از حد گرم، یک علت شایع خارش پوست است. شوره‌ی سری که از پوست خشک ناشی شود، دارای پوسته‌های کوچکتر و غیر روغنی است.
  • شامپو و محصولات مراقبت از پوست: بعضی از محصولات مراقبت از مو می‌توانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر را افزایش دهند. شامپوی معمولی ممکن است باعث شوره‌ی سر شود زیرا ممکن است پوست سر را تحریک کند. بعضی معتقدند که عدم شستشو می‌تواند سبب ایجاد روغن و سلول‌های مرده پوست شود که منجر به شوره‌ی سر می‌شود، اما شواهد آن را تایید نمی‌کند.
    بیماری‌های پوستی خاص: افراد مبتلا به پسوریازیس، اگزما و برخی دیگر از بیماری‌های پوستی اغلب بیش از دیگران به شوره‌ی سر مبتلا می‌شوند. تینه آ کپیتیس، عفونت قارچی پوست سر، نیز می‌تواند باعث شوره‌ی سر شود.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و برخی از بیماری‌های عصبی دیگر مستعد ابتلا به شوره‌ی سر و درماتیت سبورئیک هستند. یک مطالعه نشان داد که بین ۳۰ تا ۸۳ درصد از افراد مبتلا به ایدز در مقایسه با ۳ تا ۵ درصد در جمعیت عمومی دچار درماتیت سبورئیک هستند. بیماران مبتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند نیز ممکن است مستعد ابتلا به شوره‌ی سر باشند.
  • رژیم غذایی: عدم مصرف کافی غذاهایی که حاوی روی، ویتامین B و بعضی از انواع چربی‌ها هستند ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند.
  • استرس: ممکن است ارتباطی بین استرس و مشکلات پوستی وجود داشته باشد.
  • سن: شوره‌ی سر از نوجوانی تا میانسالی شایع تر است، گرچه می‌تواند در تمام طول عمر باشد. احتمالا به دلایل مربوط به هورمون‌ها، مردان بیش از زنان تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
Dandruff causes
اینفوگرافی علل شوره سر

درمان شوره‌ی سر چیست؟

درمان‌های خانگی

هدف درمان، متوقف کردن تولید شوره با کاهش سرعت تولید سلولهای پوستی یا مقابله با تولید مخمری که عامل احتمالی می‌باشد، است. استراتژی درمان به سن بیمار و شدت بیماری بستگی دارد. با این حال، برخی تغییرات در شیوه زندگی و درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توانند کمک کننده باشند:

مدیریت استرس: استرس می‌تواند باعث ایجاد شوره‌ی سر در بعضی افراد شود، بنابراین مدیریت بهتر آن می‌تواند علائم را کاهش دهد.

شست و شوی بیشتر: اگر مو و پوست سر چرب دارید، شستشوی روزانه می‌تواند کمک کند.

نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند مفید باشد.

روغن درخت چای: اگرچه شواهد کمی وجود دارد، برخی معتقدند محصولاتی که حاوی روغن درخت چای باشند می‌توانند باعث کاهش علائم آن شوند. در برخی افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین احتیاط کنید.
آماده سازی شامپو و پوست سر: قبل از استفاده از شامپو ضد قارچ، افراد باید با دقت سعی کنند هر گونه پچ‌های پوسته پوسته یا پریده را بر روی پوست سر تا آنجا که امکان پذیر است پاک کنند، این باعث می‌شود که تاثیر شامپو بیشتر شود. محصولات شامپو و پوست سر در اکثر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها در دسترس هستند. این محصولات می‌توانند درماتیت سبورئیک را کنترل کنند، اما نمی‌تواند آن را درمان کنند.

شوره سر-دکترتو
شوره سر

اکثر شامپوهای ضد شوره یا ضد قارچ حاوی حداقل یکی از مواد فعال زیر هستند:

  • کتوکونازول (Ketoconazole): یک ضد قارچ موثر است. شامپوی حاوی این عنصر می‌تواند در هر سنی استفاده شود.
  • سولفید سلنیوم: باعث کاهش تولید روغن‌های طبیعی توسط غدد در پوست سر می‌شود و در درمان آن موثر است.
  • پیریتیون روی (Zinc Pyrithione): این مورد باعث کاهش رشد مخمر می‌شود.
  • زغال سنگ: این یک ماده طبیعی ضد قارچی است. موهای رنگ شده یا درمان شده ممکن است با استفاده طولانی مدت لکه دار شوند. صابون‌های زغالی ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوست به نور خورشید شوند، بنابراین باید در هنگام خروج از منزل کلاه استفاده شود. زغال سنگ همچنین می‌تواند در دوزهای بالا سرطان زا باشد.
  • اسیدهای سالیسیلیک: کمک می‌کنند پوست سر از سلول‌های پوستی پاک شود. گاهی این درمان ممکن است باعث خشکی پوست سر شود و پوست را بدتر پوسته پوسته کند.

بهترین استراتژی، انتخاب شامپویی حاوی یکی از این ترکیبات و شست و شوی روزانه مو است تا زمانی که شوره‌ی سر تحت کنترل در آید. پس از کنترل شوره، می‌توان کمتر از آن‌ها استفاده کرد. جایگزین کردن شامپو شوره‌ی سر با شامپو معمولی می‌تواند کمک کند. یک شامپو خاص بعد از مدتی ممکن است دیگر موثر نباشد. در این مرحله، یک ایده خوب تغییر یکی از مواد موثر به ماده دیگری است.

شما هم علائم شوره سر دارید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

چه مواقعی لازم است برای درمان شوره‌ی سر به پزشک مراجعه کنیم؟

به ندرت عوارض جانبی ناشی از شوره‌ی سر وجود دارد و معمولا نیازی نیست با پزشک مشورت کنید. با این حال، گاهی اوقات شوره‌ی سر می‌تواند نشانه‌ای از بیماری جدی تر باشد. در صورتی که نشانه‌هایی از عفونت مانند قرمزی، رطوبت، یا تورم وجود داشته باشد، شوره‌ی سر بسیار شدید باشد و یا پس از درمان‌های خانگی همچنان ادامه دارد، نشانه‌هایی از اگزما، پسوریازیس یا بیماری پوستی دیگری وجود دارد یا پوست سر بسیار خارش دارد، لازم است به دکتر پوست و مو مراجعه شود.

در صورتی که نشانه‌هایی از عفونت مانند قرمزی، رطوبت، یا تورم وجود داشته باشد، شوره‌ی سر بسیار شدید باشد و یا پس از درمان‌های خانگی همچنان ادامه دارد، نشانه‌هایی از اگزما، پسوریازیس یا بیماری پوستی دیگری وجود دارد یا پوست سر بسیار خارش دارد، لازم است به دکتر پوست و مو مراجعه شود.

عوارض ناشی از شوره‌ی سر نادر هستند اما ممکن است در اثر یکی از درمان‌ها ایجاد شوند. اگر درمان با شامپو باعث تحریک پوست سر شود، فرد باید استفاده از آن را متوقف کند و از یک داروساز محصول جایگزین را بپرسد. همچنین فردی که سیستم ایمنی ضعیف دارد، به علت HIV یا ایدز، باید در مورد هر میزان شوره‌ی سر، با پزشک مشورت کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شوره‌ی سر

  1. سیدمهدی گفت:

    بسیار مفید بود مطالب اگر میشه در مورد شوره و خارش شدید سینه راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از شامپو کتوکنازول استفاده کنید