عمل زیبایی بینی و پاسخ به تمام سوالاتی که در ذهن دارید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل زیبایی بینی یکی از انواع جراحی زیبایی است که برای رفع نقص بینی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این جراحی وجود دارد که متناسب سلیقه و ساختار بینی قابل انجام هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 21 دقیقه
عمل زیبایی بینی و پاسخ به تمام سوالاتی که در ذهن دارید
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را درباره عمل زیبایی بینی در این پادکست گوش دهید

لب

جراحی زیبایی بینی می‌تواند هیجان انگیز باشد. در حقیقت، بینی جدید می‌تواند اعتماد به نفس بیش‌تری به شما بدهد، اعضای صورت شما را با یکدیگر هماهنگ کند و ظاهر شما را به طرز ظریفانه‌ای تغییر دهد. امروزه بسیاری از افراد به دنبال عمل بینی هستند. اما آیا جراحی زیبایی بینی ارزش عوارض آن را دارد؟ آیا ریسک عمل بینی بالا است؟ جراحی بینی به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟ چگونه می‌توان یک جراح بینی حرفه‌ای برای عمل پیدا کرد؟ در ادامه به‌تمامی سؤالات شما در مورد عمل بینی پاسخ می‌دهیم.

عمل زیبایی بینی چیست؟

عمل جراحی زیبایی بینی به انگلیسی nose surgery، باعث تغییر در فرم و ظاهر بینی می‌شود. تأثیر عمل بینی بر زیبایی بسیار زیاد بوده و به همین دلیل پرطرفدار است. جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی برای تناسب بینی با صورت انجام می‌شود. جراحی بینی همچنین برای رفع اختلالات تنفسی هم انجام شده و نقص‌های ساختاری در بینی را برطرف می‌کند. سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی از این دست جراحی‌ها است. به‌طورکلی با عمل زیبایی بینی می‌توان معایب و مشکلات زیر را برطرف کرد:

  • هماهنگی بین اندازه بینی و صورت
  • کاهش پهنای بینی و اصلاح موقعیت سوراخ‌های بینی
  • قوز روی تیغه بینی یا فرورفتگی آن
  • اصلاح نوک بینی بزرگ یا افتاده
  • کاهش اندازه سوراخ‌های بزرگ بینی
  • اصلاح عدم تقارن بینی

عمل زیبایی بینی یک عمل جراحی معمول است که توسط جراح پلاستیک یا دکتر گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. این عمل نیاز به بستری ندارد و شما می‌توانید صبح عمل بینی انجام دهید و تا بعد از ظهر به خانه برگردید. در حین جراحی زیبایی بینی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. به همین دلیل، فرد هیچ دردی در حین جراحی زیبایی بینی احساس نمی‌کند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

آیا جراحی زیبایی بینی انواع مختلفی دارد؟ (انواع عمل زیبایی بینی)

برای انجام عمل بینی استخوان‌های صورت و بینی باید کاملا بالغ باشند (عمل زیبایی بینی مردان). جراحی زیبایی بینی برای بهبود ظاهر یا بازسازی بینی انجام می‌شود و می‌تواند اندازه‌ی بینی و همچنین طول و عرض آن را تغییر دهد. نوک بینی، سوراخ‌های بینی و تقارن بینی هم ممکن است تغییر کنند. گاهی ممکن است در طی جراحی برای تقویت ساختار بینی از غضروف‌های پیوندی از مناطق دیگر بدن مثل گوش یا دنده استفاده شود. در ادامه این مطلب انواع عمل بینی را بررسی می‌کنیم.

۱. رینوپلاستی

تفاوت رینوپلاستی با عمل بینی چیست؟ قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی و قسمت پایین آن غضروفی است. رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی می‌تواند باعث تغییر استخوان، غضروف، پوست یا هر سه مورد شود. روش‌های مختلفی برای جراحی زیبایی بینی وجود دارد اما رایج‌ترین روش، شامل یک برش کوچک روی ریشه‌ تیغه‌ بینی و در بین سوراخ‌های بینی است. این برش به جراح اجازه می‌دهد پوست را از استخوان‌های زیرین و غضروف آزاد کرده و سپس تغییرات لازم را در استخوان و غضروف‌ بینی ایجاد کند. پس از پایان عمل زیبایی بینی می‌توان پوست را در جای خود قرار داد.

۲. عمل زیبایی بینی شکسته و جراحی زیبایی بینی های کج

جراحی زیبایی بینی برای ترمیم شکستگی‌های بینی هم انجام می‌شود. هدف از این عمل، ترمیم شکستگی‌ها و بازیابی ظاهر بینی در زمان قبل از آسیب دیدگی است.

۳. سپتورینوپلاستی

این روش برای بیمارانی استفاده می‌شود که انسداد یا انحراف بینی دارند. سپتورینوپلاستی نه تنها ظاهر بینی را بهبود می‌بخشد، بلکه انسداد داخلی را برطرف کرده و ساختارهایی را که مانع تنفس می‌شوند برطرف می‌کند.

۴. عمل پولیپ بینی

همه‌ جراحی‌های بینی عمل زیبایی نیستند و برخی به قصد درمانی انجام می‌شوند. مثلا یکی از عمل‌های جراحی که انجام می‌شود برای پولیپ بینی است. عمل پولیپ بینی برای کسانی که در صحبت کردن صدایشان می‌گیرد و یا در نفس کشیدن مشکل دارند، می‌تواند درمان کننده باشد. پولیپ می‌تواند در انتقال هوا در راه‌های هوایی مشکل ایجاد کند. اما پولیپ چیست؟ می‌تواند تصور کنید که یک کیسه پر از خلط درون بینی شما گیر کرده‌است و تنفس را برای شما مشکل می‌کند.‌

برای جراحی پولیپ باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. این متخصص می‌تواند پلیپ شما را با یک جراحی ساده بر طرف کند. پولیپ‌ها به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شوند که یکی از شایع‌ترین‌های آنان، حساسیت و آلرژی است. یکی از اصلی‌ترین درمان‌های پولیپ، جراحی است.‌

۷. عمل زیبایی بینی بسته بهتره یا باز؟

جراحی بینی به دو روش انجام می‌شود. جراحی باز و بسته دو رویکرد متفاوت در عمل بینی هستند. در روش عمل بسته بسته برش‌ها داخل بینی پنهان می‌شود. در روش عمل باز بینی برش بیرونی روی کلوملا (قسمت گوشتی بین سوراخ‌های بینی) ایجاد شده و سوراخ‌های بینی از هم جدا می‌شوند.

در مواردی که نیاز به دسترسی راحت‌تر و افزایش دید باشد، جراحی بینی باز توصیه می‌شود. در این روش جراح به ساختار بینی به‌ویژه نوک بینی دسترسی دارد. جراحی بینی بسته برای اصلاحات جزئی و تغییر شکل کوچک در بینی انجام می‌شود. این روش کم‌تر تهاجمی بوده و روند بهبودی آن سریع‌تر است. ازآنجایی‌که برش‌ها داخل بینی ایجاد می‌شود، هیچ زخم قابل مشاهده‌ای وجود نخواهد داشت.

انواع عمل جراحی کدامند؟
جراحی باز و بسته دو رویکرد متفاوت در عمل بینی هستند.

۸. عمل زیبایی بینی های گوشتی و جراحی زیبایی بینی های غضروفی

بینی‌های گوشتی معمولاً غضروف کمتری داشته و بیشتر در آقایان شایع است (عمل بینی مردانه). این نوع بینی‌ها به‌خصوص در نوک بینی کاملاً گوشتی بوده و پوست در این ناحیه ضخیم است. عمل بینی گوشتی نسبت به بینی استخوانی دشوارتر است. درگذشته بیشتر افرادی که بینی گوشتی داشتند، از نتیجه جراحی خود راضی نبوده و حتی برخی پزشکان به این افراد توصیه می‌کردند از عمل منصرف شوند. زیرا درگذشته بافت غضروف و تفاوت بافت در بینی گوشتی و استخوانی موردمطالعه قرار نگرفته بود. اما امروزه جراحی زیبایی به ترمیم و اصلاح غضروف‌ها می‌پردازد.

در حین عمل زیبایی بینی گوشتی و پهن و عمل زیبایی بینی گوشتی خیلی بزرگ ممکن است، جراح غضروف مصنوعی را به بافت گوشتی بینی اضافه کند. برای جراحی بینی گوشتی از تکنیک جراحی باز استفاده می‌شود تا دسترسی خوبی به بافت‌های داخلی وجود داشته باشد.

برای انجام عمل بینی کم کردن پهنای بینی گوشتی باید شخص به بلوغ کامل رسیده باشد. زیرا امکان رشد در قسمت‌هایی از صورت و بدن در این دوره وجود دارد. جراحی بینی گوشتی معمولاً ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. برخی افراد نیز لیفت بینی گوشتی را ترجیح می‌دهند یا از چسب لیفت بینی استفاده می‌کنند. هزینه عمل زیبایی بینی گوشتی نیز معمولا بالای ۱۰ میلیون تومان است.

دنبال متخصص برای جراحی بینی می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

۹. عمل جراحی زیبایی بینی استخوانی

بینی‌های استخوانی بیشتر از استخوان و غضروف تشکیل شده‌اند و پوست آن‌ها نازک است. عمل بینی استخوانی به نسبت بینی گوشتی راحت‌تر است. زیرا پوست بینی در این حالت نازک‌تر بوده و جراح زیبایی بینی برای تغییر فرم بینی امکان بیشتری دارد. بینی‌های قوزدار جز بینی‌های استخوانی محسوب می‌شوند و معمولا نتیجه عمل این مدل بینی‌ها بهتر از بینی گوشتی است.

۱۰. عمل بینی زیبایی طبیعی

یکی از انواع عمل بینی، عمل بینی گوشتی طبیعی یا عمل بینی استخوانی طبیعی است که امروزه طرفداران بسیاری زیادی پیدا کرده‌است. توجه داشته باشید که به طور کلی این نوع جراحی زیبایی بینی وجود خارجی ندارد و نمی‌توان گفت که نوعی از جراحی‌های زیبایی بینی است. اما هنگامی که بینی فانتزی نباشد و خیلی تغییر زیادی با آنچه که بود نداشته باشد، بینی دستخوش جراحی زیبایی بینی طبیعی شده است.

امروزه کمتر کسی تمایل دارد که خیلی با ظاهر واقعی خودش تفاوت داشته باشد. بیشتر افراد تمایل دارند که ظاهر طبیعی خود را بی‌نقص کنند. اگر بینی آن‌ها قوزی دارد، آن قوز برطرف شود اما به شکلی به نظر برسد که از ابتدا بینی همان حالت را داشته است و چندان تغییر نکرده است.

جراحی بینی طبیعی می‌تواند باز و یا بسته باشد. از طرفی هم می‌توان بینی گوشتی و هم استخوانی را جراحی طبیعی بینی انجام داد اما نتیجه‌ بهتر عمل بینی طبیعی بر روی بینی استخوانی است. معمولا بینی‌های گوشتی بیشتر جراحی را نشان می‌دهند تا بینی‌های استخوانی. از طرفی عمل بینی استخوانی به مراتب راحت‌تر است و نتیجه‌ بهتری دارد.

۱۱. عمل زیبایی بینی عروسکی یا عمل زیبایی بینی فانتزی

عمل بینی گوشتی عروسکی یا عمل بینی استخوانی عروسکی یکی از انواع جراحی پلاستیک بینی است که در آن بینی مراجعه کننده شبیه به بینی عروسک‌ها می‌شود. اصطلاحا این جراحی را عمل بینی فانتزی می‌نامند زیرا بینی مراجعه‌کننده دارای قوس و نوک سربالا خواهد شد. این جراحی طرفداران مخصوص به خود را دارد و معمولا افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، بعدا بینی‌های بسیار کوچکی خواهند داشت.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در عمل بینی عروسکی ممکن است برای فرد ایجاد شود، این است که بینی او بیش از اندازه کوچک شود و شخص نتواند به خوبی نفس بکشد. همچنین از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای شخصی که جراحی بینی عروسکی انجام می‌دهد ایجاد شود، این است که تناسب بینی به اندازه‌ی صورت به هم بخورد و از نظر اندازه، زیبایی نداشته باشد.

البته همان‌طور که گفته شد این جراحی مخاطبان و طالبان خاص خود را دارد و کسانی که تمایل به انجام این جراحی دارند معمولا برایشان عوارضی که ایجاد می‌کند اهمیتی ندارد. امروزه دیگر زیاد کسی این مدل جراحی بینی را نمی‌پسندد و بیشتر تمایل به جراحی‌های طبیعی است. زیرا سلیقه‌ی جمعی به سمت زیبایی نچرال می‌رود. قبل از انجام آن، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره تلفنی جراحی پلاستیک در سایت دکترتو استفاده کنید.

متن انگلیسی: «In this technique, you can design your nasal shape how do you want it to be.»
ترجمه فارسی: «در این تکنیک می‌توانید شکل بینی خود را به شکلی که می‌خواهید طراحی کنید.»

به نقل از سایت alex
جراحی بینی فانتزی چیست؟
این جراحی طرفداران مخصوص به خود را دارد و معمولا افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، بعدا بینی‌های بسیار کوچکی خواهند داشت.

۱۲. عمل زیبایی بینی نیمه فانتزی

عمل بینی نیمه فانتزی از نام آن نیز مشخص است که به چه شکل خواهد بود. در این جراحی، بینی شما عروسکی یا فانتزی به طور کامل نخواهد بود. اندازه‌ی آن خیلی کوچک نیست و لزومی ندارد که بینی تغییر عروسکی بکند. جالب است بدانید که عمل بینی نیمه فانتزی طرفداران بسیاری دارد و امروزه از پرمخاطب‌ترین عمل‌ها و جراحی‌های زیبایی بینی است.

این جراحی به شکلی است که در آن اندازه‌ی بینی چندان کوچک نمی‌شود و به اندازه‌ اجزای دیگر صورت تغییر می‌کند. سپس یک قوس عروسکی به بینی داده می‌شود و چهره‌ی آن را نیمه فانتزی می‌کند. البته کمی نوک بینی سربالا می‌شود که نه آنقدر بالا است که تغییر عجیب و غریبی ایجاد شود و نه آنقدر کم است که مانند عمل بینی طبیعی نامحسوس باشد. برای انجام این جراحی بهتر است که از بهترین دکتر عمل زیبایی بینی در تهران و شهرهای دیگر نوبت بگیرید.

۱۳. کوچک کردن نوک بینی و زیبایی بینی بدون عمل جراحی

علاوه بر جراحی زیبایی بینی روش‌های بدون جراحی هم وجود دارد. این روش‌ها غیرتهاجمی بوده و دوره نقاهت عمل زیبایی بینی ندارند. اما از آنجایی که تغییرات چشمگیری در ظاهر بینی ایجاد نکرده و نیاز به تمدید سالانه دارند، بسیاری از افراد هنوز هم جراحی بینی را ترجیح می‌دهند.

برای کوچک کردن بینی بدون عمل جراحی می‌توان از فیلر بینی استفاده کرد. فیلر درواقع ژل مخصوصی است که با تزریق فیلر بینی به ناحیه تیغه و نوک بینی انجام می‌شود. با رفع قوز بینی و فرم دادن به نوک بینی، خطای دید ایجاد شده و بینی کوچک‌تر دیده می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به انجام این عمل زیبایی بینی، از مشاوره تلفنی گوش و حلق و بینی در سایت دکترتو استفاده کنید تا با اطمینان بیشتری انجام شود.

در طی عمل زیبایی بینی چه اتفاقی می افتد؟ (نحوه عمل زیبایی بینی)

در جدول زیر، اتفاقاتی که قبل، حین و بعد از عمل بینی رخ می‌دهند را شرح داده‌ایم:

زمان عمل زیبایی بینیتوضیحات آن‌ها
قبل از عمل زیبایی بینیمتخصص بیهوشی از مخلوط گاز بیهوشی و داروی داخل وریدی استفاده می‌کند. در حین عمل، با استفاده از پالس اکسی متری (دستگاهی برای اندازه گیری میزان اشباع اکسیژن در خون) و ECG یا نوار قلب (برای بررسی ریتم قلب) به صورت مداوم بر شرایط حیاتی بیمار نظارت می‌شود. تیم جراحی برای وقوع هرگونه شرایط اضطراری آماده هستند.
در زمان جراحی زیبایی بینیدر اتاق عمل پس از بیهوشی، جراح بینی برش‌هایی ایجاد می‌کند. جراحی بینی می‌تواند باز یا بسته باشد. از طریق این برش‌ها پوستی که استخوان‌ها و غضروف‌ها را می‌پوشاند، بالا می‌رود. در این حالت پزشک به راحتی ساختار بینی را تغییر شکل می‌دهد.
اگر بینی بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است، جراح از پیوند غضروف استفاده کند.
بعد از عمل زیبایی بینیزمانی که برش‌های لازم ایجاد شده و ساختار بینی به شکل مود نظر جراح می‌رسد، پوست و بافت بینی دوباره اصلاح شده و بخیه زده می‌شود. پس از انجام جراحی باید بینی تا چند روز آتل و باندپیچی شود. سپس با دستورالعمل پزشک و معاینات لازم باندها باز شده و فقط چسب روی بینی قرار می‌گیرد.
پس از پایان جراحی، بیمار در اتاق ریکاوری توسط پرستار تحت نظر خواهد بود. این کار معمولا چند ساعت طول می‌کشد. 
چه اتفاقاتی در جراحی زیبایی بینی رخ می‌دهد؟

فیلم عمل زیبایی بینی را می‌توانید در فضای مجازی مشاهده کنید. اگر هیچ ایده‌ای ندارید که جراحی بینی به چه شکلی انجام می‌شود، می‌توانید عکس زیباترین بینی های عمل شده در ایران را مشاهده کنید و از تصمیم خود مطمئن شوید.

کاربرد تامپون بعد از عمل بینی

بسیاری از افراد به دلیل استفاده از تامپون بعد از عمل بینی برای انجام جراحی نگران هستند. تامپون در واقع گاز استریلی است که در داخل سوراخ‌های بینی قرار می‌گیرد. تامپون برای جذب خون و مایعات ترشح‌شده از بینی استفاده می‌شود. در کلیه روش‌های جراحی بینی همانند رینوپلاستی و سپتوپلاستی برای کاهش خونریزی بینی بعد از عمل زیبایی از تامپون استفاده می‌شود.

برخی از پزشکان از لوله داخل بینی بعد از جراحی استفاده می‌کنند. به این لوله‌ها اسپلینت داخلی بینی گفته می‌شود. اسپلینت لوله‌ای سیلیکونی بوده و بیشتر در جراحی انحراف تیغه بینی (سپتوپلاستی) کاربرد دارد. این لوله‌ها علاوه بر کنترل خونریزی به حفظ ساختار بینی و دیوارهٔ آن کمک می‌کنند.

کاربرد تامپون بعد از عمل زیبایی بینی چیست؟
تامپون برای جذب خون و مایعات ترشح‌شده از بینی استفاده می‌شود.

آمپول بعد از عمل بینی

در برخی مواقع پس از انجام عمل بینی از آمپول کورتون در ناحیه بینی استفاده می‌شود. تزریق کورتون برای کاهش تورم، جلوگیری از تشکیل اسکار یا درمان ضایعه بعد از عمل بینی کاربرد دارد. تورم پس از جراحی اجتناب‌ناپذیر است. اما میزان تورم بستگی به نوع جراحی، میزان تغییرات در بافت و پوست بینی دارد.

یکی از سؤالات افراد پیش از عمل این است که آیا آمپول بعد از عمل بینی را باید زد؟ باید گفت بیشتر تورم بینی حدود ۱۴ روز بعد از عمل برطرف می‌شود. اما مرحله دیگری از تورم وجود دارد که ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. پزشک باتوجه‌به میزان این تورم ممکن است تزریق آمپول کورتون را چند ماه پس از عمل پیشنهاد دهد.

عمل زیبایی بینی با لیزر چگونه است؟

لیزر درمانی می‌تواند باعث بهبود سریع با تورم کمتر بینی شود. این تکنیک جدید، یکی از انتخاب‌های بیماران در کنار عمل جراحی است که در آن از دقت لیزر برای بریدن مقادیر بسیار کمی از غضروف و کوچکتر کردن بینی استفاده می‌شود.

نکات قبل از جراحی زیبایی بینی چه هستند؟

عمل بینی همانند دیگر جراحی‌ها نیاز به آماده‌سازی‌ها و اقداماتی دارد. رعایت نکات قبل از عمل برای کاهش عوارض احتمالی است و خطرات جراحی را به حداقل می‌رساند. پیش از جراحی بینی، پزشک از شما می‌خواهد آزمایش‌های لازم را انجام داده و نتیجه را به پزشک ارائه دهید یا حتی مصرف انتی بیوتیک قبل از عمل زیبایی بینی را در روند خود داشته باشید.

قبل از عمل زیبایی بینی،‌ در مورد انتظارات و نگرانی‌هایتان با پزشک صحبت کنید. چند روز قبل از عمل بینی باید این کارها را انجام بدهید:

همین حالا برای درمان شکستگی بینی اقدام کن!

۱. عکس های قبل از عمل را نگه دارید

عکس‌های قبل از جراحی برای کمک به برنامه ریزی قبل و بعد از جراحی و همچنین برای ثبت نتایج بعد از عمل تهیه می‌شوند. دقت کنید که این عکس‌ها باید بدون آرایش باشند.

چرا عکس های قبل عمل زیبایی بینی را نگه داریم؟
عکس‌های قبل از جراحی برای کمک به برنامه ریزی قبل و بعد از جراحی و همچنین برای ثبت نتایج بعد از عمل تهیه می‌شوند.

۲. ویزیت متخصص بیهوشی فراموش نشود

یک متخصص بیهوشی برای نظارت بر عملکردهای حیاتی در تمام مراحل عمل بالای سر بیمار خواهد بود. معمولاً متخصص بیهوشی قبل از عمل، سابقه‌ی پزشکی شما را بررسی می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی قبل از عمل باید چند روز قبل انجام شوند.

۳. چند ساعت قبل از عمل چیزی نخورید

قبل از عمل بینی چی بخوریم؟ به مدت ۶ ساعت قبل از شروع جراحی، هیچ ماده‌ی غذایی یا مایعی نباید مصرف شود. این موارد حتی شامل آب، آب نبات یا آدامس هم می‌شود. وجود هر چیزی در معده احتمال عوارض بیهوشی مثل آسپیراسیون (ورود مواد خارجی به مجاری هوایی)‌ را افزایش می‌دهد.

۴. مدتی قبل از عمل زیبایی بینی باید سیگار را کنار بگذارید

افراد سیگاری باید تلاش کنند سیگار را ترک کنند یا حداقل تعداد سیگارها را کاهش دهند. ترک سیگار به کاهش سرفه و خونریزی بعد از عمل کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد سیگاری، بعد از عمل جراحی زیبایی بینی دچار مشکل در بهبود بافت می‌شوند.

۵. بیماری های زمینه ای را به جراح بینی اطلاع دهید

جراح بینی سابقه‌ پزشکی و دارویی شما را بررسی خواهد کرد. هرگونه بیماری زمینه‌ای قبل از روز جراحی باید در اسرع وقت به جراح گزارش شود. اگر به هرگونه اختلال خونریزی مانند هموفیلی مبتلا هستید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای جراحی زیبایی بینی نباشید.

حتماً پیش از عمل داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. مصرف برخی داروها قبل از عمل باعث ایجاد عوارض شده و باید از چند هفته قبل استفاده از آن‌ها را متوقف کنید. داروهایی مانند آسپرین، داروهای ضدالتهاب و مکمل‌های گیاهی ازاین‌دست هستند. این داروها خطر خونریزی پس از عمل را افزایش می‌دهند.

اگر در روز جراحی مشکلی برایتان پیش آمد، بهتر است طبق برنامه‌ریزی قبلی به مرکز جراحی مراجعه کرده و برای تصمیم‌گیری در مورد بی‌خطر بودن جراحی مورد ارزیابی قرار بگیرید.

۶. آزمایشات قبل از عمل بینی را انجام دهید

آزمایش‌هایی که قبل از عمل زیبایی بینی تجویز می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش خون
  • تست بیماری‌های کبد و هپاتیت
  • الکتروکاردیوگرام قلب
  • بررسی سینوس‌های بینی

هزینه آزمایشات قبل از عمل بینی را هم بهتر است به صورت آنلاین یا مشورت با پزشک چک کنید تا دقیق باشد.

آزمایش های قبل عمل بینی کدامند؟
هزینه آزمایشات قبل از عمل بینی را هم بهتر است به صورت آنلاین یا مشورت با پزشک چک کنید تا دقیق باشد.

پس از عمل زیبایی بینی منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟

پس از انجام جراحی بینی بانداژهایی در داخل بینی و روی بینی قرار می‌گیرد. این نوع بانداژها برای محافظت از بینی و حفظ ساختار آن‌ها استفاده می‌شوند. تورم اولیه طی چند هفته فروکش می‌کند. اما بیشتر پزشکان معتقدند ازبین‌رفتن کامل ورم بینی بعد از عمل زیبایی تا یک سال طول می‌کشد. در طول این مدت ممکن است تغییرات تدریجی در ظاهر بینی خود مشاهده کنید. در اکثر موراد تورم در صبح افزایش یافته و در طول روز به‌مرور کم می‌شود.

پزشک دررابطه‌با طرز خوابیدن پس از عمل بینی دستورالعمل‌هایی به شما می‌دهد. پس از عمل باید به‌خوبی استراحت کرده و سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید. در این حالت خونریزی و تورم کاهش پیدا می‌کند.

پس از گذشت ۱ هفته از جراحی بینی، پزشک آتل را از بینی شما خارج می‌کند. بعد از ۲ هفته، تورم صورت فروکش کرده و بیش‌تر کبودی‌ها برطرف می‌شوند. ۳ تا ۴ هفته پس از جراحی می‌توانید فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن، شنا و دوچرخه سواری را آغاز کنید. در هفته‌ ۶ام بعد از عمل، استخوان‌ها پایدار هستند و می‌توانید تمرینات مقاومتی مثل وزنه برداری، عینک زدن و دمیدن در بینی را از سر بگیرید. در نهایت پس از گذشت ۱ سال از عمل جراحی زیبایی بینی، روند بهبودی کامل شده و تورم کاملا فروکش کرده است و شکل جدید بینی نیز کامل خواهد بود.

متن انگلیسی: «generally speaking, most patients can expect to look “normal” after about three to four weeks.»
ترجمه فارسی: «به‌طور کلی، اکثر بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که بعد از حدود سه تا چهار هفته طبیعی به نظر برسند.»

به نقل از سایت drjonathansykes

۱. کبودی بعد از عمل زیبایی بینی

در طی بهبودی پس از عمل زیبایی بینی، وجود خونریزی جزئی از بینی، تورم و کبودی در ناحیه بینی، لب بالا، گونه‌ها یا اطراف چشم برای چندین روز پس از جراحی طبیعی است. قرار دادن یخ روی صورت، پل بینی و چشم‌ها تا حد تحمل، به کاهش کبودی، خونریزی و درد بعد از عمل کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که کمپرس سرد را مستقیما روی بینی خود قرار ندهید و آن را فقط بر روی پیشانی یا گونه خود بگذارید. یخ می‌تواند بر جریان خون پوست تاثیر بگذارد و بهبودی را مختل کند. علاوه بر این، هر فشاری که به بینی وارد شود می‌تواند اثر نامطلوبی داشته باشد. 

علت کبودی بعد از عمل بینی چیست؟
قرار دادن یخ روی صورت، پل بینی و چشم‌ها تا حد تحمل، به کاهش کبودی، خونریزی و درد بعد از عمل کمک می‌کند.

۲. ورم بینی بعد از عمل

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل زیبایی چه هستند؟ یکی از عوارض جراحی بینی ورم بینی است. طبیعی است که عضوی از بدن که تحت تاثیر تیغ جراحی قرار می‌گیرد، ورم کند و کبود شود. اما چرا ورم در بینی اتفاق می‌افتد؟ آیا ورم تنها در بینی اتفاق می‌افتد؟

ورم صورت را می‌توان در بینی، زیر چشم‌ها و در بالای لب‌ها مشاهده کرد. این به علت این است که به استخوان و بافت نرم صورت آسیب رسیده‌است. با اینکه جراحی زیبایی بینی است و عامدانه انجام می‌شود اما به هر حال تا حدی به بدن آسیب می‌رساند. یکی از پاسخ‌ها و ریاکشن‌های دفاعی بدن در برابر آسیب فیزیکی ورم است.

موادی مانند هیستامین و دیگر پیک‌های شیمیایی از سلول‌های آسیب دیده با تیغ جراحی آزاد می‌شوند و این پیک‌های شیمیایی باعث گشادی رگ‌ها می‌شوند. زمانی که رگ‌ها گشاد شوند، آب میان بافتی زیاد می‌شود و بافت ورم می‌کند.

۳. درد بینی

درد بعد ازعمل زیبایی بینی ممکن است سؤال بسیاری از افراد باشد، بیش‌تر بیماران درد نسبتا خفیفی را گزارش می‌کنند. در واقع عمل بینی خیلی دردناک نیست و در بهبودی پس از جراحی زیبایی بینی، ناراحتی ناشی از گرفتگی بینی مسئله‌ مهم‌تری است. برای کنترل درد به خصوص درد سینوزیت و عمل زیبایی بینی، پزشک ممکن است برخی داروهای مسکن و ضد درد را برای شما تجویز کند. استراحت، موثرترین چیزی است که به بهبود شما کمک می‌کند.

۴. گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یا کیپ شدن بینی با فشار بر روی سینوس‌ها، همان چیزی است که هنگام بیدار شدن بعد از بیهوشی باید انتظار داشته باشید. به علت وجود پانسمان در مجرای بینی که از جنس گاز آغشته به پماد آنتی بیوتیک است، بینی شما کاملا مسدود خواهد بود و شما مجبور به نفس کشیدن با دهان بعد از عمل بینی هستید. انسداد بینی چند روز ادامه خواهد داشت.

همچنین در بوییدن هم مشکل خواهید داشت. احتمالا در گوش یا شقیقه‌ خود کمی احساس فشار خواهید کرد. پس از گذشت ۷ روز، این پانسمان را باید از بینی خارج کرد. بعد از عمل پل بینی هم با آتل پوشانده می‌شود. آتل به کاهش تورم بینی و فرم گرفتن بینی کمک می‌کند.

یک راه حل برای رفع گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی و فین کردن بعد از عمل بینی، استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور است. می‌توانید دستگاه بخور را هنگام استراحت کنار تخت خود قرار دهید. این کار نه تنها می‌تواند مجاری بینی شما را تسکین دهد، بلکه می‌تواند خلط گلو بعد از عمل بینی را هم آرام کند. بسیاری از بیماران، خشکی گلو و خشکی لب را به عنوان آزاردهنده‌ترین عوارض جانبی عمل بینی مطرح می‌کنند. در این شرایط چای و عسل به نرم کردن گلو کمک می‌کند.

گرفتگی بینی بعد از عمل چرا رخ می دهد؟
یک راه حل برای رفع گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی و فین کردن بعد از عمل بینی، استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور است.

۵. پرهیز از مصرف برخی داروها

طی ۱۰ روز قبل و بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، آسپرین یا هر محصول حاوی آسپرین نباید مصرف شود. طی ۷ روز بعد از جراحی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) نباید مصرف شوند.

۶. رژیم غذایی بعد از عمل زیبایی بینی

بعد از عمل زیبایی بینی بهتر است یک غذای سبک، نرم و خنک بخورید. به مدت چند روز از مصرف مایعات گرم خودداری کنید. برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل، بهتر است کم کم غذا خوردن را شروع کنید. لازم به یادآوری است که رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی باعث بهبودی هرچه سریع‌تر می‌شود. مطمئن شوید که مقدار زیادی ویتامین A و ویتامین C از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید.

۷. مصرف داروهایی که بعد از عمل زیبایی بینی تجویز می شود

برخی بیماران بلافاصله پس از عمل زیبایی بینی یک یا دو بار استفراغ می‌کنند. در صورت تداوم تهوع و استفراغ، داروهای ضد تهوع تجویز می‌شوند. پس از جراحی برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی، آنتی بیوتیک‌ هم تجویز می‌شود. 

مصرف تمام قرص‌های تجویزی، طبق دستورالعمل پزشک بسیار مهم است. دوره‌ی مصرف داروها را تا پایان کامل کنید. واکنش‌های آلرژیک به هر یک از داروها مانند بثورات پوستی باید به محض مشاهده به پزشک گزارش شود.

هیچ دارو دیگری را بدون اطلاع پزشک مصرف نکنید. حتماً در مورد تاریخ مراجعه بعدی به متخصص سؤال کرده و برای مواقع اورژانسی شماره تلفنی از پزشک خود بگیرید. احتمالاً ۱ ماه و ۶ ماه بعد از عمل، بینی توسط متخصص معاینه شده و میزان تورم و تغییر شکل آن ارزیابی می‌شود.

۸. نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن بعد ازانجام جراحی بینی کمی سخت می‌شود و این طبیعی است. با همه‌ پانسمانی که در مسیر تنفس وجود دارد و خونابه‌ای که ممکن است از آن خارج شود، بی‌خوابی و بدخوابی امری طبیعی هستند. اما راه حل‌هایی برای بهبود آن وجود دارد. بعد از عمل جراحی زیبایی بینی باید نحوه‌ خوابیدن خود را تغییر دهید. این تغییر حالت به شما احساس راحتی در خواب را می‌دهد و در واقع بهتر است بگوییم که خوابیدن را امکان پذیر می‌کند. نحوه خوابیدن بعد از بینی بهتر است با رعایت نکات زیر باشد؛

  • برای خوابیدن بهتر است از موقعیت طاق باز استفاده کنید. به روی کمر خوابیدن احتمال آسیب بینی در اثر برخورد به طرفین کم می‌شود. برای محافظت بیشتر می‌توان بالشت در دو طرف صورت گذاشت و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد. بهتر است که زیر سر را با یک بالشت کوچک و نرم تا ۴۵ درجه بالاتر نگه داشت. این حالت از خونریزی بیشتر جلوگیری می‌کند و کبودی و ورم کاهش پیدا می‌کند.
  • سعی کنید یک کمپرس یخ در کنار خود بگذارید. برای بهبود ورم صورت خود می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. با کمک کمپرس سرد می‌توانید التهاب و ورم را کاهش دهید و با این کار کبودی و درد را کمتر کنید. همچنین دوره‌ نقاهت شما کاهش پیدا می‌کند.
  • با فاصله از دیگران بخوابید. بهتر است که روی تخت دو نفره و در کنار هم خواب خود نخوابید زیرا می‌تواند باعث ایجاد سانحه شود و دست فرد کناری شما به بینی شما بخورد و به استخوان آسیب بزند.
  • روی شکم نخوابید. هم به بینی شما فشار خواهد آمد و هم احساس خوبی نخواهید داشت. خوابیدن بر روی شکم می‌تواند خونریزی و کبودی عمل بینی را افزایش دهد. پایین انداختن سر بعد از عمل بینی توصیه نمی‌شود.
نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی چگونه است؟
بعد از عمل جراحی زیبایی بینی باید نحوه‌ خوابیدن خود را تغییر دهید.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی چه هستند؟

مراقبت های بعد از عمل بینی اهمیت زیادی دارند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، دستورالعمل‌های بعد از عمل را به دقت دنبال کنید. سه هفته‌ اول بعد از جراحی زیبایی بینی بسیار مهم است. هفته‌ی اول بعد از جراحی را به خوبی استراحت کنید و موارد زیر را رعایت کنید:

  • از حرف زدن بیش از حد، لبخند زدن، جویدن غذاهای سفت، فعالیت‌های شدید، بلند کردن اجسام سنگین، فوت کردن در بینی و خم شدن خودداری کنید.
  • هنگام مطالعه یا نوشتن، تا جای ممکن سر خود را پایین نگیرید.
  • تا زمانی که درد و تورم فروکش نکرده است، سعی کنید هنگام نوشیدن مایعات، لیوان را روی پل بینی قرار ندهید.
  • از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید. زیرا ممکن است تورم را افزایش دهد و مدت بهبودی را طولانی‌تر کند.
  • بسیاری از جراحان زیبایی بینی توصیه می‌کنند که در ۳ هفته‌ اول پس از جراحی، فعالیت جنسی نداشته باشید.
  • تا زمانی که گچ روی بینی شما برداشته شود (حدود ۱ هفته بعد از جراحی)، نباید دوش بگیرید. می‌توانید بقیه‌ بدن خود را بشویید و با استفاده از پارچه‌ مرطوب صورت خود را تمیز کنید.
  • در طی روند بهبودی به هیچ عنوان بینی خود را فشار ندهید. بسیار مهم است که ناحیه‌ جراحی را از هر چیزی که می‌تواند به آن فشار بیاورد یا باعث آسیب شود محافظت کنید.
  • برخی از بیماران، به ویژه خانم‌ها، برای پوشاندن کبودی اطراف بینی و چشم، آرایش می‌کنند. توصیه می‌شود که در چند هفته‌ی اول بعد از جراحی زیبایی بینی آرایش نکنید.
  • از زور زدن خودداری کنید. در صورت ابتلا به یبوست، از یک نرم کننده‌ی مدفوع یا یک ملین استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای پرادویه پرهیز کنید. هرگونه تحریک بینی می‌تواند عوارضی ایجاد کند.
  • توصیه می‌شود برای بهبودی مناسب پس از جراحی زیبایی بینی، تا ۳ هفته بعد از جراحی برای مسافرت برنامه ریزی نکنید.
  • از حرکت ناگهانی یا شدید عضلات صورت در چند هفته‌ی اول خودداری کنید.
  • حداقل یک ماه بعد از جراحی زیبایی بینی از قرار دادن عینک آفتابی روی بینی خودداری کنید تا از ایجاد فشار بر روی بینی شما جلوگیری شود. این امر می‌تواند بر روی بافت نرم بینی و غضروف موجود در آن تاثیر منفی بگذارد.

ماساژ بینی بعد از عمل

نکته‌ جالب این است که ماساژ بینی برای کاهش تورم و کبودی بینی توصیه می شود و کسانی که به دنبال روشی هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ورم و کبودی را برطرف کنند، اکنون چنین راهی پیش پای آنها وجود دارد و آن ماساژ بینی است!

اما چگونه می‌توان ماساژ بینی را انجام داد و آموزش ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی چیست؟ توجه داشته باشید که ماساژ دادن بینی باید به شکل خاصی انجام شود وگرنه ضرر آن از سود آن بیشتر خواهد بود و به بینی شما و جراحی زیبایی انجام شده آسیب خواهد رسانید. بنابراین باید با دقت با انگشتان در دو طرف بینی حرکات گردشی و دورانی آرام و آهسته انجام دهید.

مراقب باشید که این کار را خیلی محکم انجام ندهید تا بینی شما آسیب نبیند. همچنین حرکت دست شما نباید به استخوان بینی برسد. برای یادگیری ماساژ بینی بهتر است قبل از اینکه جراحی زیبایی بینی را انجام دهید، از جراح خود بخواهید تا بر روی بینی شما ماساژ را اجرا کند تا بیاموزید دقیقا چه کاری را بعد از عمل باید انجام دهید. در برخی موارد ماساژ بینی توصیه نمی‌شود که در صورت لزوم پزشک به شما گوشزد خواهد کرد.

متن انگلیسی: «Since the nose retains fluid (for up to a year) following surgery, the massaging motions and compression help push the edema or tissue fluid out of the skin and subcutaneous tissues.»
ترجمه فارسی: «از آنجایی که بینی پس از جراحی مایعات را (تا یک سال) حفظ می‌کند، حرکات ماساژ به بیرون راندن ادم یا مایع بافتی از پوست و بافت‌های زیر جلدی کمک می‌کند.»

به نقل از سایت wedofaces
حرکات ماساژ به بیرون راندن ادم یا مایع بافتی از پوست و بافت‌ های زیر جلدی کمک می‌ کند.
حرکات ماساژ به بیرون راندن ادم یا مایع بافتی از پوست و بافت‌های زیر جلدی کمک می‌کند.

پیشنهادهایی برای بهبودی سریعتر عمل زیبایی بینی

اگر می‌خواهید بدانید قوس بینی و فرم اصلی بینی بعد از عمل کی مشخص میشود؟ باید گفت که بدون رعایت نکات و توصیه‌های پزشکی به این زودی به نتیجه نخواهید رسید. موارد زیر به بهبود و درمان سریع‌تر شما بعد از جراحی زیبایی بینی کمک می‌کنند:

  • پیشنهاد می‌شود که چند روز اول پس از جراحی طوری بخوابید که سرتان در سطحی بالاتر از قلب قرار بگیرد. این کار می‌تواند به شما کمک کند نفس کشیدنتان سریع‌تر به حالت طبیعی بازگردد، ادم و تورم به حداقل برسد و خون‌رسانی بهبود یابد.
  • توصیه می‌شود بعد از جراحی زیبایی بینی به پشت بخوابید. در طول بهبودی، بینی نرم و شکل‌پذیر خواهد بود. بنابراین بهتر است به شکم یا پهلو نخوابید، زیرا به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی می‌تواند به بینی فشار وارد کند. این موضوع نه تنها باعث ناراحتی می‌شود بلکه نتایج عمل را به خطر می‌اندازد.
  • با برطرف شدن ورم چشم و حساسیت به لمس، می‌توانید در صورت نیاز از لنزهای تماسی استفاده کنید.
  • قرار گرفتن در معرض دود و گرد و غبار ممکن است باعث تحریک بینی و ایجاد عفونت شود.
  • نمک، احتباس مایعات را افزایش می‌دهد و باعث تشدید تورم در دوران نقاهت می‌شود. می‌توانید با رعایت رژیم غذایی کم سدیم طی ۲ هفته‌ اول پس از جراحی، تورم را به حداقل برسانید. 
  • برای مسواک زدن دندان‌های فوقانی، مسواک را به آرامی حرکت دهید. همچنین ممکن است برای چند ماه بی‌حسی دندان‌ها و کام وجود داشته باشد.
  • اگر مشکلی از نظر خونریزی وجود نداشته باشد، می‌توانید ورزش و شنا را پس از ۳ هفته از سر بگیرید. غواصی باید ۲ ماه به تعویق بیفتد.
  • اگر به طور معمول از عینک طبی استفاده می‌کنید، می‌توانید در طول دوره‌ نقاهت خود گزینه‌های دیگری مانند لنزهای تماسی را انتخاب کنید.
  • در طول دوره‌ی نقاهت هنگام خروج از منزل، همیشه از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر روی بینی خود استفاده کنید. زیرا نور زیاد خورشید باعث ایجاد تغییرات دائمی و نامنظم روی پوست ناحیه‌ جراحی شده، می‌شود. همین امر برای هر عمل جراحی دیگری هم صادق است.
  • سعی کنید به جای بینی از طریق دهان عطسه کنید. 

موارد احتیاط: موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید

اگر پس از عمل زیبایی بینی، موارد زیر را تجربه کردید، به جراح بینی خود مراجعه کنید:

  • افزایش ناگهانی میزان خونریزی از بینی که با فشار، یخ و بالا آوردن سر برطرف نشود.
  • تب بیش‌تر از ۳۸/۵ درجه‌ی سانتی‌گراد که علی‌رغم افزایش مقدار مایعات دریافتی و استفاده از داروی تب‌بر همچنان ادامه دارد.
  • درد مداوم و تیزی که با تجویز داروهای مسکن برطرف نمی‌شود.
  • افزایش تورم یا قرمزی در بینی یا چشم‌ها.
  • مشکلات تنفسی و تنگی نفس
  • وقوع علائمی که نشان دهنده‌ی لخته شدن خون در پا یا ترومبوز وریدی عمقی هستند. مانند: درد در ساق پا و پشت زانو، درد در ران یا کشاله‌ی ران، قرمزی و تورم در ناحیه‌ی پشت پا یا کشاله‌ ران.
  • شل شدن بخیه‌ها یا باز شدن برش جراحی.
  • خونریزی از محل برش جراحی.
  • تخلیه‌ چرک از محل برش جراحی.

چه کسانی نباید عمل زیبایی بینی انجام دهند؟

یا به عبارتی عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟ افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی بینی نیستند. جدای از اینها، این احتمال که بیماران مبتلا به اختلالات روانی نتوانند از عهده اعمال جراحی برآیند هم باید در نظر گرفته شود.

چه کسانی نباید عمل زیبایی بینی انجام دهند؟
افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی بینی نیستند.

خطرات و عوارض عمل زیبایی بینی چیست؟

برخی عوارض بعد از عمل بینی عبارت‌اند از:

  • انسداد بینی به دلیل صاف نبودن یا انحراف تیغه‌ی بینی، رشد مجدد یا تورم غضروف‌ها یا ساختارهای داخل بینی
  • عفونت سینوس‌ها، یا عود مشکلات سینوسی
  • نیاز به جراحی مجدد به علت راضی نبودن بیمار از نظر ظاهر بینی و ویژگی‌های زیبایی
  • در شرایط نادر، خونریزی شدید از ناحیه‌ جراحی می‌تواند منجر به نیاز به فرآورده‌های خونی یا انتقال خون شود
  • ترشح مزمن یا خشکی بیش از حد بینی یا پوسته پوسته شدن بینی بعد از عمل
  • سردردهای مزمن در ناحیه‌ی سینوس‌ها
  • آسیب به چشم و ساختارهای مرتبط که البته نادر است
  • بی حسی دائمی دندان‌های فوقانی، کام یا صورت
  • واکنش آلرژیک به بخیه، پانسمان یا محلول‌های ضد عفونی کننده
  • درد طولانی مدت
  • اختلال در بهبودی که اغلب مربوط به سیگار کشیدن یا دیابت است
  • سوراخ سپتال یعنی ایجاد سوراخ دائمی بین دو طرف تیغه‌ی داخلی بینی
  • ضعف یا از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • تشکیل لخته‌ خون بزرگ (هماتوم) در زیر محل برش جراحی، که ممکن است به تخلیه نیاز داشته باشد
  • کلوئیدها و زخم هیپرتروفیک که در واقع ضخیم شدن زخم‌ و محل برش‌های جراحی هستند. کلوئیدها ممکن است دارای خارش، آزار دهنده و ناخوشایند باشند اما تهدیدی برای سلامتی نیستند
  • جدا شدن لبه‌های زخم
  • حالت تهوع کوتاه مدت بعد از بیهوشی عمومی و خطرات بیهوشی
  • مشکل تنفس بعد از عمل بینی
  • تغییر رنگ و تورم پوست
  • ظاهر نامتقارن و بینی کج بعد از عمل
  • تنگ شدن سوراخ بینی بعد از عمل

عوارض شایع عمل بینی (عوارض بیهوشی چند روز طول میکشد؟)

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی چیست؟ برای کاهش عوارض خطرناک و عوارض بیهوشی، حتماً باید به دنبال جراح بینی حرفه‌ای و باتجربه باشید. برای پیداکردن بهترین جراح بینی حتما با چند پزشک مشاوره داشته باشید. برخی از عوارض بعد از عمل کاملا طبیعی بوده و به مرور پس از چند روز از بین می‌روند. این عوارض عبارت‌اند از:

  • کبودی و سیاهی زیر چشم بعد از عمل بینی
  • سردرد و عوارض عصبی عمل بینی
  • تورم در اطراف بینی
  • خون دماغ شدن ناگهانی
  • کاهش بویایی بعد از عمل به‌صورت موقت.

قیمت و هزینه عمل زیبایی بینی ۱۴۰۲ چقدر است؟

یکی از سؤالات افراد زمان مراجعه به مطب پزشک این است که هزینه عمل بینی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ هزینه این عمل به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر جراح بینی باتوجه‌به تجربه و موقعیت جغرافیایی قیمت‌گذاری می‌کند. هزینه جراحی زیبایی بینی ۱۴۰۲ تقریباً از ۱۵ میلیون تومان شروع شده و تا قیمت‌های بالاتر از ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان می‌رود.

در زمان برآورد هزینه‌ها باید علاوه بر دستمزد جراح بینی، هزینه اتاق عمل و بیهوشی، آزمایش‌های پزشکی، نسخه‌های دارویی و دستمزد دستیار جراح را هم در نظر بگیرید.

جراحی زیبایی بینی شامل پوشش بیمه درمانی نشده و شخص باید تمامی هزینه‌ها را شخصاً پرداخت کند. اما قیمت عمل ترمیم بینی یا انحراف بینی با استفاده از بیمه پایین می‌آید. در عمل‌های ترمیمی مشکلات و اختلالات تنفسی بیمار برطرف شده و این نوع عمل توسط پزشک متخصص توصیه می‌شود. به همین دلیل بیمه مقداری از هزینه آن را پوشش می‌دهد.

قیمت و هزینه عمل زیبایی بینی ۱۴۰۲ چقدر است؟
جراحی زیبایی بینی شامل پوشش بیمه درمانی نشده و شخص باید تمامی هزینه‌ها را شخصاً پرداخت کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

برای پیداکردن بهترین جراح بینی باید نکاتی را درنظر داشته باشید و برای عمل زیبایی بینی باعجله تصمیم نگیرید. حتما عکس قبل و بعد بیماران را مشاهده کنید. ممکن است نوع عمل بینی مطابق با انتظارات شما نباشد. علاوه بر مشاهده نمونه کار، انتظارات خود را به صورت شفاف برای پزشک بیان کنید. پزشک پس از بررسی بینی در رابطه با ظاهر بینی تصمیم می‌گیرد.

در جلسه مشاوره دررابطه‌با داروهای مصرفی و جراحی‌های قبلی خود به پزشک توضیحات لازم را ارائه دهید. یک متخصص باتجربه تمامی این موارد را در نظر داشته و شما را از عوارض احتمالی عمل آگاه می‌کند.

جراحی زیبایی یا ترمیمی بینی توسط جراح بینی، دکتر جراح پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. اگر قصد جراحی بینی خود را دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو بهترین پزشکان این حوزه را پیدا کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم نوبت‌دهی آنلاین امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان هم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بهتر است حداقل تا ۴ هفته بعد از عمل فعالیت‌های شدید بدنی انجام ندهید. زیرا ورزش به بینی فشار وارد کرده و ممکن است جای زخم‌ها خونریزی کند. دررابطه‌با ورزش‌های سبک از پزشک خود حتماً مشاوره بگیرید. ممکن است، پزشک پیشنهاد کند، بیشتر از ۴ هفته از ورزش خودداری کنید.

مهم‌ترین نکته در عمل بینی این است که باید رشد استخوان‌های شخص کامل شده باشد. در غیر این صورت پس از انجام جراحی بینی احتمال تغییر ظاهر بینی وجود دارد. به همین دلیل حتماً باید شخص بالای ۱۸ سال باشد، تا پزشک عمل بینی را انجام دهد. عمل‌هایی مانند عمل انحراف بینی با توصیه پزشک انجام شده و باعث بهبود تنفس می‌شود.
این نوع عمل در افرادی که دچار انحراف در تیغه بینی بوده و به راحتی نفس نمی‌کشند، ضروری است. افرادی که به دنبال جراحی زیبایی بینی هستند، باید توسط پزشک معاینه شوند. درصورتی‌که ایرادات بینی با عمل قابل‌حل باشد، جراحی انجام می‌شود. اما گاهی ایرادات بینی بسیار کم بوده و با روش‌های بدون جراحی هم اصلاح می‌شود.

کشیدن بخیه‌ها به نظر پزشک و میزان بهبود زخم‌ها بستگی دارد. معمولاً متخصص پس از ۵ تا ۷ روز بخیه‌ها را می‌کشد. البته برای برش‌های داخل بینی از بخیه‌های جذبی استفاده می‌شود. این بخیه‌ها حدود ۳ تا ۴ هفته بعد از عمل خودبه‌خود جذب شده و نیازی به کشیدن ندارند. اما بخیه برش‌های بیرونی غیرقابل‌جذب هستند. نخ‌های بخیه توسط پزشک برداشته می‌شوند و معمولا درد زیادی ندارند.

برای رفع کبودی و تورم پس از عمل بینی پزشک استفاده از کمپرس یخ را پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این نوشیدن آب کرفس می‌تواند در کاهش تورم بسیار مؤثر باشد. ویتامین K یک منعقدکننده خون بوده و مصرف آن پس از عمل بینی توصیه می‌شود. مواد غذایی مانند سبزیجات، آب‌هویج و کدو حاوی ویتامین K بوده و برای کاهش کبودی موثر هستند.

پس از عمل بینی و برداشتن تامپون‌ها جراحی بینی به شما توصیه می‌کند که بینی را با سرم شستشو دهید. برای شستشوی بینی باید یک سرنگ را با سرم پر کرده و به‌آرامی داخل هر دو سوراخ بینی خالی کنید. این کار باعث خارج‌شدن خون‌های قدیمی و ترشحات از بینی می‌شود. در این مدت برای شستشوی بینی به جز سرم از هیچ روش دیگری نباید استفاده کرد.

عمل زیبایی بینی جراحی ساده‌ای نیست و باید برای یک هفته از محل کار مرخصی بگیرید. در طول هفته اول به‌مرور احساس بهتری خواهید داشت. بیشتر افراد یک هفته بعد از عمل بینی سرحال شده و می‌توانند مثل قبل کارهای روزمره خود را انجام دهند.

پس از عمل بینی باید مراقب عطسه کردن باشید. زیرا فشاری که زمان عطسه به بینی وارد می‌شود، ممکن است باعث خونریزی و باز شدن بخیه‌ها شود. حدود یک هفته بعد از عمل و بسته‌شدن زخم‌ها می‌توان عطسه کرد. در طول این مدت بهتر است تلاش کنید تا از دهان عطسه کنید.

چسب بینی باعث فرم گرفتن بینی و کاهش تورم آن می‌شود. پزشک باتوجه‌به نوع جراحی و شرایط بیمار حدود ۲ هفته تا ۲ ماه استفاده از چسب بینی را توصیه می‌کند. برای شستشوی صورت با چسب بینی، توصیه‌های دکترتان را دنبال کنید.

به‌طورکلی درد جراحی بینی خیلی زیاد نیست و بیشتر افراد پس از انجام جراحی درد کمی را احساس می‌کنند. دررابطه‌با درد فرقی ندارد، بینی استخوانی باشد یا گوشتی. نکته مهم نوع جراحی و میزان تغییرات در بینی است که بر درد بیمار و دوره نقاهت تأثیر می‌گذارد. البته در بیشتر مواقع تورم در بینی‌های گوشتی بیشتر از بینی استخوانی بوده و این تورم دیرتر از بین می‌رود.

پس از جراحی بینی تورم وجود داشته و ازبین‌رفتن کامل تورم حدود یک سال طول می‌کشد. به همین دلیل شکل کلی بینی به‌ویژه نوک بینی به‌مرور مشخص می‌شود. اگر پس از حدود ۶ ماه هنوز تورم زیاد بوده و نوک بینی فرم نگرفته باشد، پزشک تزریق کورتون را پیشنهاد می‌دهد.

مانند هر جراحی دیگری، عمل زیبایی بینی هم ممکن است با عوارض همراه باشد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

احتمال آن در شرایطی که در مطب پزشک متخصص و با استفاده از روش‌های صحیح بیهوشی انجام شود، بسیار کم است.

در واقع در عمل انحراف بینی، هدف نهایی ترمیم ساختار درست بینی با جابه‌جایی غضروف آن است که اگر با عمل زیبایی بینی همراه شود، نتیجه بهتری خواهد داشت.

متخصصان توصیه میکنند تا حدود ۲ ماه بعد از عمل، سر خود را در زمان خواب و بیداری بالا نگه‌دارید.

تا حدود ۷ تا ۱۰ روز بهتر است برای جلوگیری از عوارض جانبی آن، طاق باز بخوابید.

آستانه درد هر بیمار متفاوت است اما اکثر بیماران ناراحتی نسبتاً خفیفی را پس از جراحی (بین ۳۶ تا ۷۲ ساعت) گزارش می‌کنند.

از آنجایی که بینی شما اصلی‌ترین ویژگی صورت شما است، تناسب آن می‌تواند تا حد زیادی در زیبایی صورت نقش داشته باشد.

جراحی بینی معمولاً ۱.۵ تا ۳ ساعت طول می‌کشد و در بیشتر موارد یک عمل سرپایی است.

پس از اتمام جراحی، بدن شما هزاران گلبول سفید را برای جلوگیری از عفونت به بینی و بافت اطراف صورت می‌فرستد. هجوم سلول‌ها و مایعات بدن، همان چیزی است که باعث تورم می‌شود.

متوسط ​​دوره نقاهت معمولاً ۷ تا ۱۰ روز است، اما همیشه به فرد بستگی دارد.

در بیشتر موارد شما یک کاتتر IV برای تزریق درون رگ و یک لوله تنفسی خواهید داشت و نیازی به سوند نیست.

بهتر است از کرم موبر استفاده کنید اما در بیشتر موارد امکان اصلاح صورت تا حدود ۲ ماه بعد وجود دارد.

جراحی زیبایی بینی می‌تواند با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود که بستگی به وسعت عمل و ترجیح فرد دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل زیبایی بینی

  1. ریحانه گفت:

    به طور میانگین تعداد عمل های یک دکتر در روز چند تاست؟طبیعی یک دکتر در روز ۱۵تا ۲۰عمل انجام دهد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ریحانه عزیز
      به نوع عمل، تایم و کیس ها بستگی دارد

  2. ریحانه گفت:

    به طور میانگین تعداد عمل های یک دکتر در روز چند تاست؟طبیعی یک دکتر در روز ۱۵تا ۲۰عمل انجام دهد؟

  3. الهام جباری گفت:

    سلام اقای دکتر من دماغم بدون تیغه هستش ممکن هست جراحی زیبایی انجام بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نزدیک باید معاینه شوید

  4. ایمان گفت:

    من کاشت مو انجام دادم یکماه پیش میخواستم ببینم برای عمل بینی چقدر باید بگذره از کاشت موهام که بتونم برم واسه جراحی بینی ؟ یعنی منظورم اینه بهترین زمان امن برای موهای کاشته شده چقدر هست که بهشون هیچ آسیبی نرسه ؟؟
    سپاسگزار

  5. فاطمه گفت:

    سلام من الان بخوام وقت بگیرم چقدر طول میکشه تا نوبتم بشه؟؟؟
    لطفا جواب بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      شما وقت را از پزشک انتخابی خود میگیرید و بسته به بیمارستان محل عمل پذیرش اتاق عمل به شما نوبت میدهد.

  6. غزاله گفت:

    سلام من ۹ ماه پیش عمل کردم هنوز بین دو تا چشمام باد داره چه باید بکنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است از عوارض بعد عمل باشد البته باید در این رابطه با پزشک مشورت کنید.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید.دکتر عمومی

  7. پری گفت:

    سلام من هفت ماهه عمل کردم بینیم در سه چهار ماه اول خیلی خوب بود الان حس میکنم یه کم بزرگتر شده دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟

  8. زهرا گفت:

    به نظرم دکتر سرمست بهترین جراح بینی در تهران هستن و کارشون حرف نداره.

  9. بهار گفت:

    سلام خسته نباشید
    من خواهرم ۲روزه که عمل کرده و ورم داره اونطوری که نمیتونه چشماش رو باز کنه و کبودی هم داره میدونم که کبودی عادیه ولی ورم هم عادیه آنقدر زیاد
    اونطوری مشکلی هست ؟
    لطف میکنید اگه جوابمو بدید
    نگرانشم

  10. آتنا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من۲ساله بینیم عمل کردم داخل بینیم روبه بیرون مثله جوش یاگوست اضافه همچین چیزی دراومده متوجه شدم یه نخ جامونده کشیدمش فکرکنم عفونته چیکارش کنم لطفاراهنماییم کنیدممنون