سانترال لب چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل سانترال لیفت لب یک روش جراحی زیبایی برای بهبود شکل و جوانسازی لب‌ها است. در این روش، جراح با ایجاد برش‌های کوچک زیر بینی، فاصله بین بینی و لب بالا را کم کرده و ظاهر جوان‌تر و پرتراکم‌تری به لب‌ها می‌بخشد و علائم پیری و ریلکساسیون لب‌ها را کاهش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عمل بینی و سانترال لب همزمان میشود؟

سانترال لب نوعی عمل لیفت لب است که با کوتاه‌تر کردن لب بالایی و بیشتر کردن قسمت قرمز لب باعث می‌شود که لب بالایی پرحجم‌تر نشان داده شود. در برخی افراد فاصله بین لب بالا و بینی زیاد است یا در اثر افزایش سن، لب بالا دستخوش تغییراتی شده است، گوشه‌های لب پایین آمده و لب بالا روی دندان‌ها را می‌پوشاند یا مصرف سیگار در بلند مدت، ظاهر لب را تغییر داده است. سانترال لب راه حل زیبایی است که با برش کوچکی دقیقا زیر بینی و برداشتن بخش کوچکی از پوست اضافه لب بالا، فاصله بین لب و بینی را کوتاه می‌کند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با این روش جراحی زیبایی سرپایی لیفت لب، کاربرد سانترال لب و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید. برای انجام این روش زیبایی می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک و زیبایی مشورت کنید.

‏سانترال لب چیست؟

سانترال لب (central lip lift) نوعی عمل جراحی زیبایی لیفت لب سرپایی است که فاصله بین بینی و لب بالا را کم می‌کند (لیفت چیست؟). با این عمل، میزان بافت صورتی رنگ لب بیشتر دیده می‌شود و باعث پرتر و حجیم‌تر دیده شدن لب می‌گردد. افرادی که خواهان حجیم کردن لب‌های خود هستند می‌توانند از سانترال لب کمک بگیرند. این عمل لیفت لب شباهت زیادی با عمل لیفت لب ساب نازال یا زیربینی (subnasal bullhorn lift) دارد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

‏کاربرد سانترال لب

از کاربردهای این عمل زیبایی می‌توان به کاهش فاصله بین زیر بینی و لب بالا اشاره کرد. این فاصله با افزایش سن بیشتر می‌شود یا حتی در برخی افراد، فاصله بین لب و بینی‌شان به صورت ژنتیک و مادرزادی زیاد است که می‌توانند با لیفت لب سانترال این فاصله را کمتر کنند. از دیگر کاربردهای این روش می‌توان به اصلاح زاویه بین بینی و لب‌ها، حجیم‌تر کردن لب و بالا بردن نوک بینی اشاره کرد.

متن انگلیسی‌:
Candidates often desire a more prominent, voluminous upper lip. Those with naturally thin or flattened lips may opt for an upper lip lift to achieve a fuller, more alluring pout
ترجمه متن:
کاندیدهای سانترال لب اغلب خواهان لب بالایی برجسته‌تر و حجیم‌تر هستند. کسانی که به طور طبیعی لب‌های نازک یا صاف دارند، ممکن است لیفت لب بالایی را انتخاب کنند تا ظاهر پرتر و جذاب‌تری داشته باشند.

beverlyhillscenter

‏لیفت سانترال لب

لب‌ها یکی از اجزای مهم صورت هستند که تاثیر زیادی روی زیبایی ظاهر دارند به‌همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال زیباسازی و شکل دهی به لب‌ها و لبخند خود هستند. لیفت سانترال لب، یکی از روش‌های رایج در زمینه جوانسازی و زیباسازی لب‌ها است که قسمتی از بالای لب و بخصوص قسمت مرکزی آن به سمت بالا جابجا می‌شود.

به طور ساده، لیفت سانترال لب بالا یعنی کاهش فاصله بین لب بالا و بینی، که باعث افزایش حجم لب‌ها می‌شود. این یکی از مهم‌ترین مزایای لیفت سانترال لب است. البته، جراحی زیبایی لب می‌تواند به صورت لیفت سانترال لب بالا یا لیفت سانترال لب پایین انجام شود. یکی از مزایای دیگر لیفت سانترال لب این است که باعث می‌شود قسمت‌های بالایی دندان‌ها بیشتر دیده شود و فرد لبخند زیباتری داشته باشد. در واقع، در این حالت، علاوه بر افزایش حجم لب‌ها، ارتفاع لب‌ها هم بلندتر و جذاب‌تر می‌شود.

‏سانترال لب برای چه کسانی مناسب است؟

افراد با شرایط زیر کاندیدای مناسب این عمل جراحی زیبایی به‌شمار می‌آیند:

  • افراد بین ۲۰ تا ۸۰ سال که از ظاهر لب بالای خود راضی نیستند.
  • بیمارانی که لب بالایی‌شان به خاطر افزایش سن و پیری یا مصرف دخانیات، چین و چروک‌های زیادی دارد.
  • افرادی که طول بینی و لب‌های نرمالی ندارند.
  • آن‌هایی که قصد حجیم‌تر کردن لب‌هایشان را دارند.

دوست داری فرم لبت رو عوض کنی؟

برای پرحجم‌تر کردن لب‌ها نوبت بگیر.

‏سانترال لب برای چه کسانی مناسب نیست؟

این عمل زیبایی سرپایی برای همه مناسب نیست ازجمله:

افراد نامناسب برای سانترال لبدلیل نامناسب بودن
افراد سیگاریافزایش خطر عفونت و مشکلات در التیام زخم
افرادی که فاصله بین بینی و لب‌هایشان طبیعی و عادی استاحتمال کمتر برای بهبود ظاهری مطلوب
افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای مانند لخته خون رنج می‌برند.افزایش خطر خونریزی و عوارض جانبی
بیماران دیابتیخطر عفونت بالاتر و کندی در التیام زخم
افراد مبتلا به تبخال دهانیخطر شیوع و وخیم شدن تبخال در اثر جراحی
افراد نامناسب برای سانترال لب

متن انگلیسی:
 One of the most common reasons for unsuitability is a significantly higher proportion of the teeth that show. If lifting the lip would further show the teeth, the patient won’t get the desired result of improving his or her features. However, a referral to a cosmetic dentist who can perform a tooth-shortening treatment may address this issue
ترجمه متن:
 یکی از شایع‌ترین دلایل نامناسب بودن این روش دندان‌هایی است که به میزان قابل توجهی نمایان می‌شوند. اگر لیفت لب دندان‌ها را بیشتر نشان دهد، بیمار به نتیجه مطلوب و بهبود ظاهر خود نمی‌رسد. با این حال، ارجاع به دندانپزشک زیبایی و کوتاه کردن دندان‌ها می‌تواند مشکل را برطرف کند.

beverlyhillscenter

‏فواید سانترال لب

از فواید سانترال لب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نتایج با ماندگاری بالا
  • حجیم سازی و برجسته کردن لب‌ها
  • جوان‌تر کردن چهره و جوانسازی صورت
  • اصلاح و زیباسازی لبخند
  • افزایش اعتماد بنفس

‏روش انجام سانترال لب

عمل جراحی سانترال لب، عمل زیبایی و جوانسازی است که به عنوان یک روش کوتاه مدت، ساده با نتایج ماندگار شناخته می‌شود. لیفت سانترال لب را می‌توان با بیهوشی یا بدون بیهوشی انجام داد. کل فرایند عمل ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و نیازی به آمادگی خاصی ندارد. ابتدا جراح ناحیه مورد نظر را بررسی کرده و مشخص می‌کند؛ سپس، برش‌های کوچکی در قسمت انتهای بینی می‌زند و پوست اضافی را برمی‌دارد.

بعد با بخیه‌های جذبی، برش‌ها را بخیه می‌زند. هیچ نگرانی درباره جای بخیه‌ها نیست و معمولا یک تا دو ماه بعد عمل محو می‌شوند. تغییرات لب‌ بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده خواهد بود. جراحی سانترال لب نیازی به بستری شدن ندارد و فرد بلافاصله بعد از جراحی می‌تواند به روال معمول زندگی بازگردد.

‏سانترال لب با پلکسر

سانترال لب یکی از جراحی‌های زیبایی پیشرفته برای بهبود ظاهر ناحیه بین لب و بینی بیمار است که باعث کوتاه شدن فاصله بین لب‌های بالایی و بینی می‌شود و لب‌ها شکلی جذاب‌تر به خود می‌گیرند. پلکسر یکی از روش‌های غیرجراحی موفق در زمینه جراحی زیبایی است که با ایجاد یک قوس پلاسمایی، پوست را در یک فرآیند ۲ تا ۴ هفته‌ای تحریک و محکم می‌کند.

این روش از انرژی الکتریکی برای یونیزه کردن گاز پلاسما استفاده می‌کند. این انرژی سلول‌های هدف را متلاشی و بافت پوست را محکم‌تر می‌کند و به عنوان جایگزینی برای جراحی در نظر گرفته می‌شود.

‏ماندگاری سانترال لب بالا است.
عمل سانترال لیفت لب یک روش جراحی زیبایی برای بهبود شکل و جوانسازی لبها است.

‏ماندگاری سانترال لب

ماندگاری سانترال لب در بیماران مختلف فرق می‌کند اما در حالت معمول بین ۵ تا ۱۰ سال ماندگار است. البته، فاکتورهایی مانند نوع پوست، سن و سلامت عمومی روی ماندگاری نتایج سانترال لب تاثیر می‌گذارند.

‏تاثیر سانترال لب بعد از چند روز مشخص میشود؟

سه تا چهار ماه بعد لیفت سانترال لب، تاثیر کامل عمل مشخص می‌شود و در فاصله یک سال بعد لیفت لب، نتیجه دقیق‌تر و واضح قابل مشاهده خواهد بود. 

آمادگی برای انجام سانترال لب

سانترال لب عمل جراحی ساده‌ای است که آمادگی خاصی نمی‌خواهد اما پزشک برای بهبود اثرگذاری، رعایت اقدامات زیر را توصیه می‌کند:

  • دو هفته قبل عمل جراحی از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، موترین، رقیق کننده‌های خون، ویتامین ای، امگا-۳، روغن ماهی و الکل خودداری کنید.
  • برای مسکن از تیلنول استفاده کنید.
  • هرگونه سابقه آلرژی یا بیماری پوستی را به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت ایجاد زخم یا عفونت روی ناحیه عمل حتما پزشک را در جریان بگذارید.
  • اگر دارو یا مکمل خاصی مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید، مصرف برخی داروها باید چند هفته قبل عمل متوقف شود.

‏مراقبت های بعد از سانترال لب

از آنجایی که جراحی سانترال لب، عمل سرپایی است، دوره نقاهت خاصی ندارد و بیمار بعد عمل می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد. البته پزشک توصیه می‌کند تا دو روز بعد از سانترال لب، استراحت کنید و به بدن فشار نیاورید. معمولا در روزهای اول بعد از لیفت لب، بیمار دچار التهاب، ورم، کبودی یا حتی درد می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید تا چند روز از کمپرس یخ استفاده کنید تا التهاب کم شود. اگر درد ادامه‌دار بود می‌توانید با تجویز پزشک از مسکن استفاده کنید.

معمولا توصیه می‌شود که چند روز اول بعد از جراحی سانترال لب از خوردن غذاهای جامد و سفت پرهیز کنید و سراغ مایعات بروید تا به لب‌ها فشار وارد نشود. تا ۷۲ ساعت بعد لیفت لب از هیچ لوازم آرایشی، روغن یا لوسیون روی پوست و محل عمل استفاده نکنید. برای مصرف کرم‌های ترمیم کننده هم حتما با متخصص مشورت کنید. به هیچ وجه به زخم دست نزنید و اجازه بدهید خودبه‌خود خوب شود، چرا که هرگونه دستکاری محل زخم، باعث باقی ماندن جای بخیه‌ها یا عفونت می‌شود. با مشورت پزشک، چند روز اول از ورزش‌های سنگین و سخت خودداری کنید.

‏از بین بردن جای بخیه سانترال لب

در بیشتر عمل‌های زیبایی از بخیه جذبی استفاده می‌کنند که خود به خود جذب پوست شود و ردی باقی نگذارد. برای از بین بردن جای بخیه‌ سانترال لب از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • مراقبت از زخم و عدم دستکاری آن
  • استفاده از کرم‌های ترمیم کننده با مشورت پزشک متخصص و جراح پلاستیک
  • ماساژ لطیف و ملایم جای بخیه‌ها

به یاد داشته باشید که ترمیم کامل زخم‌ها و جای بخیه‌های عمل سانترال لب‌ها به زمان نیاز دارد و اغلب چند هفته یا حتی چند ماه طول می‌کشد تا پوست ریکاوری شود. قبل از استفاده از هر روش خاصی، با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

نگران جای بخیه سانترال لب هستی؟ قبل عمل از بهترین پزشکان مشاوره بگیر.

‏عوارض سانترال لب

همانند هر روش جراحی زیبایی، سانترال لب هم ممکن است در برخی بیماران باعث بروز عوارض شود. با انتخاب جراح متخصص و مجرب می‌توانید میزان بروز عوارض را به حداقل برسانید. از عوارض احتمالی سانترال لب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باقی ماندن اسکار و جای بخیه‌ها
  • قرمزی در ناحیه لیفت شده
  • تورم (تا ۲۴ ساعت اول بعد عمل طبیعی است)
  • درد
  • کبودی
  • حساسیت در محل جراحی
  • عدم تقارن لب‌ها
  • عفونت

‏ورم بعد از سانترال لب

ورم همراه کبودی یکی از عوارض عمل لیفت سانترال لب است که یک هفته تا یک ماه طول می‌کشد که از بین برود. تا چند ماه اول، بیمار به خاطر ورم بعد از سانترال لب احساس سفتی و کشیدگی در لب‌ها دارد و در برخی افراد حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا بیمار به حالت عادی قبل عمل برسد. جهت جلوگیری از تشدید ورم بهتر است تا یک هفته بعد از عمل، فعالیت جسمی سنگین یا ورزش شدید نداشته باشید.

‏جای بخیه سانترال لب

یکی از نگرانی‌های بیماران بعد از این عمل زیبایی لیفت لب ماندن جای بخیه سانترال لب است که در برخی افراد جای بخیه و اسکار در محل برش باقی می‌ماند و حدود یک سال طول می‌کشد تا اثر آن کامل محو شود. اما ظاهر لب بالایی در همان هفته‌های اول به خوبی خودش را نشان می‌دهد. به همین دلیل انتخاب جراح پلاستیک متخصص و بامهارت، اهمیت زیادی دارد. برای تسریع بهبودی جای بخیه سانترال لب می‌توانید از ژل سیلیکونی موضعی روی خطوط برش استفاده کنید.

‏از بین بردن جای بخیه سانترال لب با روش های مختلف امکان پذیر است.
برای تسریع بهبودی جای بخیه سانترال لب می‌توانید از ژل سیلیکونی موضعی روی خطوط برش استفاده کنید.

‏قیمت سانترال لب در دکترتو کلینیک

قیمت سانترال لب به فاکتورهایی مانند موقعیت جغرافیایی کلینیک، تجهیزات و تخصص و مهارت جراح پلاستیک بستگی دارد. قیمت کلی سانترال لب بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ است. این عمل در دسته عمل‌های زیبایی است که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. جهت اطلاع از قیمت لیفت سانترال لب در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کنید.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل سانترال لب یک روش جراحی زیبایی برای بهبود شکل و جوانسازی لب‌ها است. در این روش، جراح با ایجاد برش‌های کوچک زیر بینی، فاصله بین بینی و لب بالا را کم کرده و ظاهر جوان‌تر و پرتراکم‌تری به لب‌ها می‌بخشد و علائم پیری و ریلکساسیون لب‌ها را کاهش می‌دهد.

بعد از عمل سانترال لیفت لب، درد و تورم موقتی در محل عمل طبیعی است و معمولا عوارض در مدت زمان کوتاهی تسکین می‌یابند. در انتخاب جراح پلاستیک دقت زیادی به خرج دهید تا نتیجه عمل مطابق انتظارتان باشد. درباره جزئیات عمل، انتظارات و ریسک‌های احتمالی با دکتر پوست و مو خوب یا جراح پلاستیک و زیبایی مشورت کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین و همچنین دکتر جراحی پلاستیک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

در عمل لیفت سانترال لب، معمولا از بخیه‌های جذبی استفاده می‌شود و بین یک ماه تا یک سال کامل طول می‌کشد تا اسکار و جای زخم‌ها به طور کامل بهبود پیدا کنند.

بله، می‌توان عمل بینی و سانترال لب را همزمان انجام داد. ترکیبی جالب از دو عمل جراحی زیبایی که می‌تواند ظاهر بیماران در هر سنی را بهتر کند.

معمولا بخیه‌ها جذبی هستند و جذب پوست می‌شوند. در حالت معمول یک هفته بعد از عمل می‌توان بخیه‌ها را کشید.

عمل لیفت سانترال لب با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیمار در عین حالی که هوشیار است هیچ دردی حس نمی‌کند. اگر همزمان با سانترال لب، عمل زیبایی دیگری مانند لیفت صورت داشته باشید، عمل با بیهوشی عمومی خواهد بود و هیچ دردی نخواهید داشت.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سانترال لب

  1. نیازی گفت:

    مطالب عالی و مفید بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سالم و تندرست باشید
      ممنونم از توجه تان