پرده بکارت، انواع پرده بکارت؛ پاسخ به تمام سوالات در مورد هایمن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هایمن یا پرده‌ی بکارت بافتی است که در دهانه‌ی واژن قرار دارد. این پرده‌ی بکارت با دخول معمولا آسیب می‌بیند. بعد از آسیب دیدن پرده‌ی بکارت، علائمی دیده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پرده بکارت، انواع پرده بکارت؛ پاسخ به تمام سوالات در مورد هایمن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

پرده بکارت یکی از بخش‌های دستگاه تناسلی زنان است که ویژگی جالب آن غیرقابل ترمیم بودن بافت آن است. جالب است بدانید که اگر پرده‌ی بکارت آسیب ببیند، دیگر ترمیم نمی‌شود و همیشه پاره شده باقی می‌ماند. برخی از افراد پرده‌ی بکارت دارند و برخی دیگر ندارند. همچنین این بخش از واژن انواع مختلفی دارد. در واقع ممکن است که آسیب ببیند و یا اصلا آسیب نبیند، همین‌طور ممکن است که در اثر آسیب دیدن خونریزی کند و یا خونریزی نداشته‌باشد.

در کشورهای مسلمان و همچنین بیشتر کشورهایی که در خاورمیانه قرار گرفته‌شده‌اند، مسئله‌ی پرده بکارت یا هایمن اهمیت زیادی دارد، زیرا نشان‌دهنده‌ی باکره بودن یا نبودن زن است. از آنجایی که معمولا در این کشورها، سکس قبل از ازدواج غیرقانونی و غیرشرعی است، از معاینه‌ی هایمن برای بررسی چنین مسئله‌ای می‌توان استفاده کرد. البته امروزه معاینات هایمن با سخت‌گیری‌های بیشتری انجام می‌شوند و نمی‌توان به هر دلیلی برای معاینه‌ی بکارت به پزشکی قانونی مراجعه کرد. برای بررسی هایمن می‌توانید به دکتر زنان و دکتر مامایی مراجعه کنید.

پرده بکارت چیست؟ (هایمن چیست و پرده بکارت کجاست)

پرده بکارت یا هایمن (hymen) قسمتی از دستگاه تناسلی زنان است. هایمن یک بافت نازک و گوشتی است و در دهانه‌ی واژن قرار دارد. در اکثر خانم‌ها، شکل پرده بکارت شبیه به یک پیراشکی دارای سوراخ است.

هایمن یک غشای کامل نیست که دهانه ی واژن را کامل بپوشاند زیرا خون عادت ماهانه باید بتواند از واژن خارج‌شود. بنابراین در بیشتر افراد، هایمن به طور طبیعی سوراخ‌ها و منافذ بزرگی دارد تا خون پریود خارج‌شود. اما برخی از افراد از بدو تولد پرده‌ی بکارت ندارند. آمار نشان می‌دهد که حدود ۰/۰۳ درصد از نوزادانی که متولد می‌شوند پرده بکارت ندارند.

فاصله دهانه واژن تا بکارت (فاصله پرده ی بکارت از واژن چقدر است؟)

پرده‌ی بکارت دقیقا در ابتدای ورودی واژن قرار دارد. در واقع واژن به منزله‌ی در ورودی برای واژن است و برای ورود به واژن ابتدا باید از پرده‌ی بکارت عبور کرد. طول واژن به طور معمول ۸ تا ۱۸ سانتی متر است. هایمن یک بافت نازک و گوشتی است و در دهانه‌ی واژن قرار دارد.

متن انگلیسی: «Your hymen is a piece of tissue covering or surrounding part of your vaginal opening.»
ترجمه متن: «هایمن یا پرده‌ی بکارت بافتی است که در ورودی واژن قرار دارد.»

به نقل از my.clevelandclinic

پرده بکارت به انگلیسی

hymen. نام هایمن از خدای یونانی hymenaeus گرفته‌شده‌است که خدای ازدواج و عروسی بوده‌است.

باکره بودن به چه معنا است؟ (ایا پرده بکارت وجود دارد)

باکره کسی است که هرگز رابطه‌ی جنسی واژینال نداشته‌است. اما بسیاری از افراد، رابطه‌ی جنسی و از دست‌دادن بکارت را به طریق مختلفی تعریف می‌کنند. انتخاب داشتن رابطه‌ی جنسی برای اولین بار، یک تصمیم بزرگ است که بسیار شخصی است و به اعتقادات مذهبی، اعتقادات اخلاقی، ارزش‌های خانوادگی و شخصی، میل جنسی، عشق یا روابط بستگی دارد. باکره بودن یک شرایط پزشکی نیست، بلکه یک هنجار و باور اجتماعی است.

برای اولین بار رابطه جنسی داشتی؟

برای آگاهی بیشتر از پرده بکارت مشاوره بگیر!

انواع پرده بکارت کدامند؟ (انواع هایمن با تصویر)

پرده‌ی بکارت در افراد مختلف از نظر شکل ظاهری بسیار متفاوت است که در زیر به توضیح و بررسی هر کدام می‌پردازیم.

۱. پرده بکارت سوراخ نشده یا مسدود

در موارد نادر، افرادی دارای نوعی از هایمن هستند که سوراخ ندارد (کاملا بسته است) و کل دهانه واژن را می‌پوشاند. این نوع هایمن در بدو تولد یا در سال‌های نوجوانی تشخیص داده‌می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که خون به داخل واژن برگردد و خود را به شکل یک توده در واژن، درد شکم، درد کمر و مشکل در دفع ادرار نشان می‌دهد. چنین افرادی ممکن است برای برداشتن بافت اضافی در هایمن، به جراحی جزئی نیاز داشته باشند. بلوغ دختر را زیر نظر داشته‌باشید و در صورتی که علائم مشکوکی دیدید یا هر سوال داشتید، با دکتر زنان در میان بگذارید. 

۲. پرده بکارت با سوراخ کوچک

 سوراخ پرده در این حالت بسیار کوچک است. خون پریود در پرده با سوراخ کوچک معمولا میتواند از واژن خارج شود اما دهانه‌ی خروجی آن بسیار کوچک است. زنان دارای این نوع هایمن معمولا نمی‌توانند از تامپون استفاده کنند. جهت باز کردن راه خروج برای جریان خون پریود، ممکن است جراحی جزئی نیاز باشد. اگر قاعدگی دردناک دارید یا مشکوک به داشتن پرده‌ی بکارت با سوراخ کوچک هستید، به دکتر زنان مراجعه کنید. 

۳. پرده بکارت حلقوی (علائم بعد از پارگی بکارت حلقوی و علائم نداشتن بکارت)

پرده بکارت حلقوی، اطراف ورودی واژن را می‌پوشاند و به شکل حلقه‌ای پیرامون ورودی واژن قرار دارد. معمولا با خراش و کبودی در واژن تشخیص داده می‌شود.

انواع پرده بکارت کدامند؟ (انواع هایمن با تصویر)
انواع پرده‌ی بکارت، برای تشخیص نوع پرده‌ی بکارت خود به متخصص زنان مراجعه‌کنید.

۴. پرده بکارت ارتجاعی

پرده بکارت ارتجاعی با رابطه جنسی پاره نمی‌شود یا به طور جزیی پاره می‌شود و معمولا خونریزی ندارد.

۵. پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه ای

هنگامی است که یک غشای نازک در وسط دهانه‌ی واژن قرار داشته‌باشد که باعث ایجاد دو دهانه‌ی کوچک واژن به جای یک دهانه می‌شود، پرده بکارت تیغه‌ای ایجاد می‌شود.

اینفوگرافی انواع پرده بکارت
انواع پرده بکارت

۶. پرده بکارت مشبک یا چند سوراخی (هایمن غربالی چیست)

این نوع هایمن به طور کامل دهانه‌ی واژن را پوشانده‌است اما سطح آن سوراخ‌های متعددی دارد.

۷. پرده بکارت دندانه دار (هایمن دندانه دار)

در هایمن دندانه‌دار، حفره ی وسط آن یک حفره گرد با لبه‌های مضرس می‌باشد. در واقع تفاوت هایمن دندانه‌دار با پرده بکارت حلقوی فقط در مضرس یا دندانه‌دار بودن لبه‌های حفره‌ی ورودی است.

۸. پرده بکارت ضخیم (سختی در خراش هایمن)

گاهی بافت پرده‌ی بکارت به گونه‌ای است که از ضخامت بسیار بالایی برخوردار است. در چنین مواردی نمی‌توان به سادگی پرده‌ی بکارت را پاره کرد. معمولا در این افراد سکس برای بار اول دردناک است و پاره کردن پرده‌ی بکارت به سادگی امکان‌پذیر نیست. برخی از افراد پرده‌ی بکارت کامل و ضخیم دارند.

در چنین مواردی معمولا با اولین باری که دختر پریود می‌شود و خونریزی اتفاق نمی‌افتد، اما خون در پشت واژن جمع می‌شود، به چنین مشکلی شک برده می‌شود. مواردی که پرده‌ی بکارت کاملا مسدود و ضخیم دارند را باید با جراحی از بین برد. اگر پرده بکارت مانع از خروج خون پریودی شود، بدون شک باید یک جراحی برای ایجاد خروجی برای خروج آن انجام شود. اما در مواردی که پرده‌ی بکارت دارای سوراخ ظریفی برای خروج خون باشد، برای اولین سکس جراحی انجام می‌شود.

البته تمامی این موارد بستگی به شرایط زن و صبر و تحمل شریک جنسی او دارد. گاهی می‌توان با وجود پرده‌ی بکارت حلقوی و ضخیم، اولین نزدیکی بدون درد انجام شود.

پرده بکارت نشاندهنده باکرگی یک زن است.
در بسیاری از خانواده‌ها، پرده‌ی بکارت سالم و دست‌نخورده برای ازدواج ضروری است.

علائم پاره شدن پرده بکارت چیست؟ (علائم بعد از پارگی بکارت با انگشت و غیره)

علائم پارگی پرده بکارت متنوع است. پاره شدن یا آسیب به پرده‌ی بکارت یکی از دغدغه‌ای مهم فردی و خانوادگی است. برخی علائم زن شدن یا علائم نداشتن بکارت را ثقیل می‌دانند. علائم پرده بکارت پاره شده در هر خانمی یکسان نیست و ممکن است هر فرد تمام این علائم را تجربه نکند. برخی از علائم پارگی هایمن عبارتند از؛

  • وجود لکه‌هایی بر روی واژن
  • احساس درد در ناحیه واژن
  • وجود تکه‌هایی از پوست پاره‌شده در دهانه واژن
  • خونریزی یا لکه بینی (معمولا خونریزی شدید نیست)
  • خونریزی بعد از نزدیکی یا لکه بینی
  • تغییر شکل لابیاهای مینور در اطراف واژن
  • تغییر شکل ورودی واژن از حالت گرد به حالت شکل ۷ به علت پارگی
  • تحلیل برجستگی‌های پرز مانند درون واژن.

در اولین رابطه جنسی که فرد بکارت خود را از دست می دهد چه اتفاقی می افتد؟

در اولین رابطه‌ی جنسی از طریق واژن، به دلیل پارگی بافت پرده‌ی بکارت، ممکن است درد و خونریزی وجود داشته‌باشد. وقتی پرده بکارت پاره شد، دیگر رشد نمی‌کند و ترمیم نمی‌شود. 

نکته‌ی مهم: یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آمادگی برای رابطه‌ی جنسی، استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری و کاندوم برای جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی است.

پاره کردن پرده بکارت
سکس یکی از راه‌های قطعی پارگی بکارت است.

چقدر دخول باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

در زمان نزدیکی، آلت تناسلی مرد وارد واژن می‌شود. همانطور که گفته‌شده، پرده‌ی بکارت نیز در ابتدای ورودی واژن قرار دارد. بنابراین آلت تناسلی باید از هایمن رد شود تا بتواند وارد واژن شود. به همین دلیل هر میزان از ورود آلت تناسلی، می‌تواند باعث پارگی آن شود.

علائم نداشتن بکارت چیست؟

در برخی از روابط جنسی اول، برای افراد مهم است بدانند زن باکره است یا خیر. اگرچه تشخیص سلامت یا پارگی پرده‌ی بکارت توسط ماما یا متخصص زنان صورت می‌گیرد اما با برخی نشانه‌های نداشتن هایمن عبارتند از؛

  • حالت لابیاهای مینور: در دختران باکره لابیاهای مینور به یکدیگر چسبیده‌اند و به یکدیگر نزدیک هستند اما در زنانی که پرده ی بکارت آنها پاره شده‌است، لابیاهای کوچک از یکدیگر و فاصله دارند و قابل مشاهده هستند.
  • شکل ورودی واژن یا هایمن: در دخترانی که رابطه‌ی جنسی واژینال نداشته‌اند، شکل هایمن گرد است اما پس از برقراری رابطه‌ی جنسی، به دلیل دخول و پارگی هایمن، شکل ورودی واژن شبیه به ۷ می‌شود.
  • شکل پرزهای برجسته‌ی واژن: پس از برقراری رابطه‌ی جنسی، پرزهایی که درون واژن قرار دارند به تدریج تحلیل‌رفته و از بین می‌روند. قبل از برقراری رابطه‌ی جنسی، جهت این چین و پرزها به سمت دهانه‌ی واژن است.
  • مخاط واژن: مخاط واژن در دختران باکره ضخیم است.

پاره شدن پرده بکارت درد دارد؟

پاره شدن پرده بکارت و ترس از  درد آن به خصوص در زوجینی که قرار است اولین بار رابطه داشته‌باشند دغدغه‌ای رایج است. به طوری که بسیاری از تازه عروسان از شب زفاف و اولین رابطه جنسی می‌ترسند.

رشته‌های عصبی کمی در پرده‌ی بکارت وجود دارد و به همین دلیل در صورت آرامش جسمی و روانی، پارگی آن معمولا بدون درد است. با رعایت موارد زیر می‌توان از رابطه ی جنسی دردناک پیشگیری کرد؛

  • اضطراب باعث می‌شود عضلات شما دچار انقباض شوند و واژن سفت شود. این موضوع می‌تواند باعث دردناکی و ناخوشایند بودن رابطه‌ی جنسی شود.
  • واژن با تحریک کافی مرطوب می‌شود تا رابطه‌ی جنسی آسان‌تر شود. اگر به اندازه‌ی کافی معاشقه نداشته‌باشید، ممکن است به اندازه کافی مرطوب نباشید. این موضوع می‌تواند باعث دردناک شدن رابطه‌ی جنسی شود.
  • خشکی واژن نیز ممکن است منجر به ناراحتی هنگام رابطه‌ی جنسی شود.
  • عفونت ادراری و تناسلی نیز از دیگر مواردی هستند که ممکن است باعث رابطه‌ی جنسی دردناک شوند.
  • حساسیت به مواد تشکیل‌دهنده‌ی کاندوم یا لوبریکانت نیز می‌تواند منجر به التهاب واژن و در نتیجه رابطه‌ی جنسی دردناک شود.
  • برخی افراد تصور می‌کنند با استفاده از وسایل بهداشتی پریودی مانند کاپ قاعدگی یا تامپون، پرده بکارت پاره می‌شود. این موضوع دلیل علمی ندارد اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید با دکتر زنان مشورت کنید.

برای کاهش درد پس از پارگی پرده بکارت چه اقداماتی می توان انجام داد؟

اگر پاره شدن بکارت باعث درد شود، برای آرام‌شدن می‌توانید موارد زیر را امتحان کند؛

  • بسته‌ی یخ را در یک پارچه‌ی تمیز بپیچید و آن را نزدیک دهانه‌ی واژن قرار دهید.
  • نشستن در یک ظرف آب خنک و تمیز.
  • مصرف داروهای مسکن، مانند استامینوفن.
  • اجتناب از داشتن رابطه‌ی جنسی مجدد تا زمان کمرنگ شدن درد.

در صورتیکه درد برطرف نشد، با پزشک زنان مشورت کنید. با مشاوره تلفنی دکتر زنان، در هر شرایطی می‌توانید مسئله‌ی پیش‌آمده را حل کنید.

دلایل خونریزی واژینال چیست
تفاوت رنگ خونریزی پریود و پاره شدن هایمن

آیا در اولین رابطه جنسی واژینال خونریزی وجود دارد؟

بعضی مواقع با پاره‌شدن پرده بکارت، خونریزی رخ می‌دهد. میزان خون در افراد مختلف متفاوت خواهدبود. البته ممکن است در برخی افراد که پرده بکارت ارتجاعی دارند، اولین رابطه‌ی جنسی واژینال باعث خونریزی نمی‌شود. همچنین در صورتی‌که حجم بافت پرده‌ی بکارت کم باشد، ممکن است خونریزی وجود نداشته‌باشد یا حجم خونریزی بسیار کم باشد.

نمی‌توان بر اساس اینکه فرد در هنگام اولین رابطه‌ی جنسی خونریزی کرده‌است یا خیر، تشخیص داد که او باکره است یا نه. حدود ۴۳ درصد از زنان هنگام اولین رابطه‌ی جنسی خونریزی ندارند. مقدار خونریزی می‌تواند از چند قطره تا خونریزی برای چند روز متفاوت باشد. اگر خونریزی بیش از ۳ روز طول کشید، با پزشک زنان مشورت کنید.

تفاوت رنگ خون پریود و بکارت در چیست؟

خون دوران قاعدگی معمولا قوام غلیظ‌تری دارد و رنگ آن کمی تیره است. به این دلیل که خون پریود فقط خون نیست بلکه شامل لایه‌های داخلی رحم است که در زمان قاعدگی ریزش می‌کنند. از طرفی نیز خونریزی ناشی از پاره‌شدن پرده‌ی بکارت، معمولا رنگ روشنی دارد.

چه کارهایی باعث آسیب و پاره شدن هایمن می شود؟

به طور کلی تنها چیزی که باعث پارگی کامل پرده بکارت می‌شود، ورود جسم خارجی به واژن است؛ مانند:

  • رابطه جنسی واژینال
  • قرار دادن شی خارجی در واژن مانند تامپون، کاپ قاعدگی، انگشت یا اسباب بازی جنسی
  • انجام تست پاپ اسمیر
  • معاینه‌ی واژینال به وسیله ی اسپکولوم
  • انجام سونوگرافی از طریق واژن
  • برخی ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی.

تغییرات پرده بکارت در طول زندگی چگونه است؟

پرده بکارت در طول زندگی دستخوش تغییراتی می‌شود:

  • قبل از بلوغ، پرده بکارت نازک و حساس است.
  • در دوران بلوغ، افزایش هورمون‌ها (استروژن) باعث ضخیم شدن بکارت و سایر بافت‌های واژن می‌شود.
  • در دوران بارداری نیز افزایش هورمون‌ها باعث می‌شود بافت‌های واژن انعطاف‌پذیرتر و کشیده‌شود تا زایمان ایجاد‌شود. زایمان همچنین ممکن است شکل هایمن و بافت‌های واژن را تغییر‌دهد.
  • در زمان یائسگی و پیری به علت کاهش استروژن، هایمن و سایر بافت‌های واژن دوباره نازک می‌شوند.

تنها چیزی که باعث پارگی کامل پرده‌ی بکارت می‌شود، ورود جسم خارجی به واژن است.

میترسی پرده بکارتت آسیب دیده باشه؟ اورژانسی مشاوره بگیر

معاینه پرده بکارت توسط خود فرد ممکن است؟

اگر کنجکاو هستید که تشخیص سالم بودن بکارت توسط خود فرد با عکس ممکن است، می‌توانید با یک آینه‌ی کوچک و چراغ قوه نگاهی به واژن خود بیندازید. لابیاهای خود را با دست از یکدیگر جدا کرده و به ورودی مجرای واژن نگاه‌کنید، ممکن است هایمن قابل مشاهده‌ باشد. هایمن هم رنگ قسمت داخلی واژن است.

اگر نتوانستید هایمن خود را پیدا کنید، نگران نباشید. زیرا معمولا فرد نمی تواند پرده‌ی بکارت خود را تشخیص دهد و این کار لازم است توسط پزشکی که در این زمینه تخصص و مهارت دارد (متخصص زنان) انجام شود. همچنین لمس کردن هایمن با انگشتان تقریبا غیر ممکن است. 

مراقب باشید که برای معانه پرده بکارت، دیدن یا برطرف کردن کنجکاوی می‌توانید به آن آسیب بزنید. بهتر است که معاینه در هر صورتی توسط متخصص زنان صورت گیرد.

معاینه پرده بکارت توسط دکتر زنان

معاینات دستگاه تناسلی زنان در مطب پزشک بخشی از معاینه‌ی سلامت بدن زنان است. قبل از معاینه دستگاه تناسلی، بیمار باید نسبت به معاینه‌ی پزشک رضایت داشته‌باشد و معاینه باید به گونه‌ای انجام‌شود که به‌شان بیمار احترام گذاشته‌شود و بیمار تا حد ممکن راحت باشد. 

برای معاینه‌ی هایمن باید روی تخت معاینه‌ی زنان (ژنیکولوژی) بخوابید. زانو را خم کنید و پاشنه‌ی پا را در قسمت مشخص‌شده قرار‌دهید. سپس پزشک زنان پرده بکارت را معاینه می‌کند.

آیا زمان پارگی پرده بکارت را می توان تشخیص داد؟

از روی نشانه‌های ظاهری مانند قرمزی و خون مردگی و زخم می‌توان زمان تقریبی پارگی پرده بکارت را تا ۱ الی ۲ هفته بعد (حداکثر ۱ ماه) از پاره‌شدن آن تشخیص داد. پس از بهبودی و ترمیم زخم ناشی از پاره‌شدن پرده‌ی بکارت، تشخیص اینکه پارگی آن مربوط به چند ماه یا چند سال قبل بوده امکان‌پذیر نیست. برای تشخیص پارگی پرده‌ی بکارت لازم است به متخصص زنان مراجعه‌کنید.

معاینه پرده بکارت
برای معاینه بکارت به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

ترمیم پرده بکارت چگونه است؟ (دوختن پرده بکارت و ترمیم پرده بکارت با لیزر)

همانطور که قبل‌تر هم گفته‌شد، در برخی موارد، پرده بکارت از اهمیت بالایی برخوردار است و همین مسئله باعث ایجاد فشار و استرس بر روی دخترانی که در آن شرایط زندگی می‌کنند، می‌شود. معمولا افرادی که قبل از ازدواج سکس داشته‌اند، تمایل به ترمیم بکارت دارند. گاهی نیز زن و شوهر برای ایجاد تنوع در رابطه‌ی جنسی خود چنین تصمیمات غیرمعمولی می‌گیرند. اما این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که می‌توان پرده بکارت را ترمیم کرد؟ در ادامه به این مسئله می‌پردازیم.

آیا پرده بکارت قابل ترمیم است؟

ترمیم پرده بکارت یا هایمنوپلاستی (hymenoplasty) یا هایمنوراپی (Hymenorrhaphy) یکی از دغدغه‌های افرادی است که به دلایلی مانند تجاوز جنسی، ورزش‌های سنگین سلامت هایمن خود را از دست داده‌اند. اما ترمیم پرده بکارت چگونه است؟ در صورتیکه تصمیم به ترمیم پرده‌ی بکارت دارید، حتما باید این کار توسط شخصی انجام‌شود که تبهر لازم را داشته‌باشد. در بسیاری از فضاهای مجازی پزشکان یا حتی افرادی به صورت تجربی اقدام به ترمیم یا به اصطلاح دوختن پرده بکارت می‌کنند. اما برای این کار باید حتما از پزشک زنان متخصص استفاده کنید. 

به دلیل نوع بافت پرده بکارت که فیبری است و میزان شبکه‌ی عروقی کمی که در آن قرار دارد، احتمال ترمیم آن کم است. 

تکنیک‌های مختلفی برای ترمیم پارگی پرده بکارت وجود دارد، پزشکی بایستی اقدام به این جراحی نماید که در این زمینه مهارت کافی را داشته‌باشد تا تکنیک‌های مختلفی را در صورت ابتلا به هر نوع پارگی به کار ببرد. برای ترمیم پرده بکارت با مجوز، با پزشک زنان مشورت کنید.

ترمیم پرده بکارت
برای ترمیم بکارت به هر متخصصی اعتماد نکنید. برای مشاوره می‌توانید از پزشکان زنان و زایمان تیم دکترتو کمک بگیرید.

زمان مناسب برای ترمیم بکارت چه زمانی است؟

زمان مناسب برای ترمیم بکارت، از محدودیت چندانی برخوردار نیست. یعنی، مدت‌ها پس از بروز پارگی پرده‌ی بکارت هم می‌توان برای ترمیم آن اقدام کرد. با این حال، طبیعتا، هر چقدر زودتر انجام‌بگیرد ممکن است با عوارض جانبی کم‌تری توأم بوده و نتیجه بهتری را به دنبال داشته‌باشد.

ترمیم بکارت قابل تشخیص است؟

در مواردی، ترمیم بکارت قابل تشخیص است. در صورتی که از تکنیک مناسب استفاده‌نشده‌باشد، پزشک می‌تواند پرده بکارت ترمیمی را تشخیص‌دهد. باقی‌ماندن اثرات جراحی، به مهارت جراح و متخصص زنان و زایمان سیار وابسته است. در نتیجه برای ترمیم بکارت با مجوز، حتما از متخصصین زنان و زایمان در سایت دکترتو نوبت مشاوره بگیرید.

مراقبت های لازم پس از ترمیم هایمن چیست؟

  • پس از جراحی ترمیم هایمن، باید به آرامی منطقه را با آب و صابون بشویید.
  • به مدت ۲ تا ۴ هفته تورم و کبودی جزئی وجود‌دارد.
  • معمولا درد پس از این عمل بسیار کم است و در عرض ۱ هفته از عمل جراحی برطرف‌می‌شود.
  • تا ۱ هفته پس از عمل ترمیم، از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.
  • برای کمک به هرگونه درد و جلوگیری از عفونت پزشک داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک را تجویز‌می‌کند.

کپسول های ترمیم بکارت یا پرده بکارت مصنوعی چیست؟

پرده بکارت مصنوعی یا کپسول پرده بکارت یا شیاف پرده بکارت، یک کپسول حاوی مایع قرمز رنگ و مشابه خون است. زمانی که این کپسول درون واژن گذاشته‌می‌شود، لایه پوشاننده آن در اثر حرارت و رطوبت بدن به مرور تجزیه شده و مایع خون مانند درون آن از واژن خارج می‌شود. این محصول اولین بار در چین ساخته‌شد و در کشورهایی نظیر مصر و کشورهای خاورمیانه با استقبال روبرو گشت.

انواع هایمنعلائم پارگی بکارت
پرده بکارت ضخیمتحلیل برجستگی‌های پرز مانند درون واژن
هایمن دندانه داراحساس درد در ناحیه واژن
هایمن غربالیخونریزی بعد از نزدیکی یا لکه بینی
پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه‌ایتغییر شکل ورودی واژن از حالت گرد به حالت شکل ۷ به علت پارگی
پرده بکارت ارتجاعیتغییر شکل لابیاهای مینور در اطراف واژن
پرده بکارت حلقویوجود تکه‌هایی از پوست پاره‌شده در دهانه واژن
پرده بکارت با سوراخ کوچکخونریزی یا لکه‌بینی (معمولا خونریزی شدید نیست)
پرده بکارت سوراخ نشدهوجود لکه‌هایی بر روی واژن
انواع هایمن و علائم پارگی آن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لازم است شما اطلاعات کافی درباره‌ی بدن خود را بدانید. هایمن قسمتی از بدن شماست. انواع مختلفی دارد که باید پیش از اولین رابطه جنسی نوع آن را بدانید. همانطور که گفته‌شد، برخی از انواع بکارت نیازمند جراحی هستند. برخی افراد نیز برای معاینه و گاهی برای ترمیم به دنبال پزشک مناسب می‌گردند. برای معاینه پرده بکارت و راهنمایی‌های لازم، می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان استفاده نمایید. برای دریافت نوبت دکتر زنان یا دکتر مامایی از سایت دکترتو کمک بگیرید. همچنین اگر می‌خواهید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید، لینک‌های زیر در اختیار شما قرار دارند:

پرسش‌های متداول

خیر. پروب دستگاه لیزر وارد واژن نمی‌شود و تنها روی لابیاها و سایر نقاط قرار می‌گیرد. به همین دلیل لیزر موهای زائد آسیبی به هایمن وارد نمی‌کند.

تا زمانی که انگشت یا شی دیگری وارد واژن نشود، خودارضایی منجربه پارگی پردهی بکارت نمی‌شود.

برخی فعالیت‌های بدنی و ورزشی می‌توانند باعث کشش و نازک شدن بکارت شوند اما باعث پارگی کامل آن نمی‌شوند، مانند؛

اسب‌سواری
دوچرخه‌سواری
کوهنوردی و صخره‌نوردی
بالا‌رفتن از درختان
ژیمناستیک
رقصیدن.

دریافت گواهی سلامت بکارت در میان بسیاری از خانواده‌های سنتی رایج است. برای انجام این کار، لازم است فرد به محل پزشکی قانونی مراجعه‌کرده و تحت معاینه قرار بگیرد. بنا به اصل رازداری، گواهی مورد نظر، فقط به فرد مراجعه‌کننده تحویل داده‌می‌شود.

بله در بسیار از خانم‌ها پرده‌ی بکارت وجود دارد. اما در بعضی اشخاص این پرده به شکلی است که قابل آسیب دیدن نیست و یا در مواردی اصلا وجود ندارد.

هایمن یا پرده بکارت در ورودی واژن قرار گرفته‌است و چندان محل عمقی ندارد.

در برخی خانم‌ها که پرده بکارت ضخیم و سفتی دارند، با برقرار ارتباط جنسی نمی‌توان پرده را پاره کرد. اما توجه داشته‌باشید که معمولا این افراد بعد از پارگی بکارت، خونریزی زیادی دارند و یا درد هنگام نزدیکی آنها شدیدتر است. گاهی هم افرادی که پرده‌ی بکارت ارتجاعی دارند، با سکس پاره نمی‌شود و معمولا تا اولین زایمان این پرده در جای خود باقی می‌ماند.

جراحی‌های زیبایی اگر در بخش بیرونی آلت تناسلی، مثلا در لابیا مینورها و حتی لابیا ماژور انجام شود، آسیبی به پرده بکارت وارد نمی‌کند زیرا چیزی وارد واژن نمی‌شود.

فاصله دهانه واژن تا پرده بکارت معمولا به اندازه‌ی دو انگشت است.

سکس از قطعی‌ترین راه‌های زدن پرده بکارت و پاره کردن آن است.

این بافت در مدخل واژن و کمی داخل‌تر قرار گرفته‌است.

در برخی خانم‌ها پرده بکارت به طور کامل تشکیل شده است و از خروج خون پریودی و ورود آلت تناسلی مرد به داخل جلوگیری می‌کند. در چنین مواردی باید جراحی پرده بکارت انجام‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پرده بکارت

  1. fatemeh گفت:

    سلام
    فاصله دهانه واژن تا پرده چقدر هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پرده بکارت ابتدای ورودی واژن قرار دارد.

  2. _______ گفت:

    سلام متاسفانه من از کنجاوی ک میخواستم بدونم حس این خود ارضایی چیه انجامش دادم):ویه بارش همراه با اون مواد سفید ی رگ خونی کمی بود و نمیدونم چرا حس میکنم سوراخ بزرگ و پارست//:البته ب صورت اینترینی ویزیت کردم گفت ی خراش سادست از روی عکس ولی بازم میترسم گفت ب نظرشما پارست؟یا اسیب دیده؟ ایا خود ب خود همین اسیب بر طرف میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوستعزیز
      ورود شی به درون واژن ممکنه باعث آسیب بکارت شود. معاینه حضوری نیاز است لطفا از این طریق نوبت متخصص زنان گرفته و برای معاینه مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. شیوا گفت:

        سلام خانم دکتر یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدید😭😭من انگشتم داخل واژنم کردم اما ضری نزدم اما خونریزی چیزی نداشتم بنظر شما پردم پاره شده

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          دخول و وورود جسم نافذ میتونه به پرده بکارت آسیب بزند. اگه انگشت شما عمقی و با فشار وارد نشده مشکلی پیش نیامده است. برای معاینه و آسودگی خاطر از این لینک نوبت متخصص مامایی گرفته و مراجعه کنید.
          دکتر متخصص مامایی

  3. Fateme گفت:

    سلام ایاباواردکردن انگشت داخل واژن پرده پاره میشه؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ورود انگشت و هر شی با فشار ممکنه باعث آسیب پرده بکارت شود.

  4. حنا گفت:

    سلام خسته نباشید. من با نامزدم حدود ۴ بار سعی کردیم رابطه جنسی بر قرار کنیم اما نامزدم اصلا نتونسته دخول انجام بده و همچنان پارگی بکارت نداشتم البته بکارتم از نوع حلقوی هست اما آلت همسرم نمیتونه به طور کامل وارد واژنم بشه خودم حس میکنم واژنم ضخیم و غیر قابل انعطافه، به نظر شما باید چکار کنیم بتونیم یه دخول عمیق و عالی رو داشته باشیم؟؟ ممنون میشم زودتر جواب بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پیشنوازی جهت ترشح مواد لغزنده و دخول بدون درد نیازه. بکارت حلقوی نرمال است و مشکلی ندارد و می توان نزدیکی جنسی برقرار کرد. دخول در یک سری پوزیشن ها برای دخول راحتتر بهتر خواهد بود. جهت معاینه و راهنمایی بیشتر میتونید از این لینک از متخصصان مامایی کمک بگیرید.
      پزشک متخصص مامایی

  5. الهت گفت:

    سلام عروسیم ۴ روز یگه هست بعد انروز پریود شدم و ۷ روز طول میکشه بعد ما رسم دادن باید شب اولپرده زده بشه چکار کنم ضرر داره برا من و همسرم !

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در زمان قاعدگی بهتره رابطه جنسی برقرار نشود. برای شروع کرردن قرص نیز زمان مناسبی نیست. بنابراین بهتره این رسم را چند روز دیگه به تاخیر بندازید. ا زاین لینک نیز میتونید با متخصص مامایی مشورت کنید.
      دکتر متخصص مامایی

    2. ناشناس گفت:

      سلام ببخشید خواهری حدود ۱۵سال دارم که از روی کنجکاویش یک انگشت را وارد واژنش کرده و میگه که وقتی که وارد کرد خون ریزی نداشت بعدش هم خون ریزی نداشت میخاستم بدونم که پردش پاره شده یا نه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ورود شی یا انگشت با فشار به درون واژن ممکنه آسیب ایجاد کند. در صورت نداشتن درد و خونریزی احتمال آسیب وارد نشدن وجود دارد.

  6. بینا گفت:

    سلام میشه خواهشا کمکم کنین من کسی رو ندارم کمکم کنه من خودارضایی دارم پاهام میمالم میخام ترکش کنم کمکم کنین بگین چه طور

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مطالع این مقاله میتونه به شما کمک کنه. در ضمن بهتره با متخصص روانپزشکی نیز مشورت کنید.
      خودارضایی چیست و چه عوارضی دارد؟ آیا واقعا خود ارضایی کار مضری است؟

      1. ... گفت:

        سلام من برای خود ارضایی با گوشه بالشت کمی واژنم ماساژ دادم و داخل دولبه باز کردم و حواسم نبود وقتی بلند شدم گوشه بالشت کم خونی دیدم و دولبه الان چیکار کنم تور خدا جواب بدین

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ممکنه این خونریزی از خراشیدگی پوست لبیاها و یا اطراف آزن باشه. پرده بکارت با این روش آسیبی نمی بیند. بهتره از این لینک نوبت متخصص زنان رفته و برای معاینه مراجعه کنید تا اطمینان بیشتری حاصل شود.
          متخصص زنان و زایمان

  7. مریم گفت:

    من دکتر رفتم و گفت ک نوع پردم حلقوی ارتجاعی هست ولی بعد از اولین دخول تا چند روز خونریزی داشتم.یعنی پردم زده شده و یا اینکه ب حالت اولیه برمیگرده؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه نوع پرده بکارت شما حلقوی بوده و پس از دخول موجب آسیب پرده بکارت شده است. برای بررسی بیشتر میتونید برای معاینه حضوری از این لینک نوبت متخصص مامایی گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص مامایی

  8. نسیم گفت:

    سلام خانم دکتر.من خارش شدید داشتم واژنمو محکم با دو انگشت پیچوندم بعدن دیدم ازمن خون اومد زیاد بود ولی چیزی داخلش نکردم خیلی استرس دلرم خون اومده یعنی الان بکارتم از بین رفته؟؟؟فداتون بشم به من ج بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه این خون به علت خراش و یا زخم پوست فورشت انتهای واژن باشه. آسیب بکارت با ورود جسم خارجی و یا دخول صورت می گیرد. برای بررسی بیشتر میتونید به متخصص مامایی جهت معاینه مراجعه کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص مامایی

  9. نسیم گفت:

    سلام ببخشید من خارش شدید داشتم واژنم رو با دستم محکم پیچوندم ولی چیزی داخل نکردم بعدن دیدم ازم خون اومده زیاد بود تقریبا۱۰تقره اینا .امکان داره بکارتم از بین بره؟؟؟من چیزی داخل نکردم.ممنون میشم ج بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه این خون به علت خراش و یا زخم پوست فورشت انتهای واژن باشه. آسیب بکارت با ورود جسم خارجی و یا دخول صورت می گیرد. برای بررسی بیشتر میتونید به متخصص مامایی جهت معاینه مراجعه کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص مامایی

    2. نرگس گفت:

      سلام خسته نباشین خانوم دکتر خانوم دکتر من یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدین خانوم دکتر من رفتم دستشویی اب رو باز کردم با فشار زیاد اومد دوبار خورد به پرده بکارتم اولین بار دردم نگرفت اما د وومین بار دردم گرفت خانوم دکتر یعنی پرده بکارتم آسیب دیده تورو خدا بگین خیلی نگرانم خیلی میترسم که پرده بکارتم آسیب دیده باشه تورو خدا جوابمو بدین خیلی میترسم این اتفاق برام اوفتاده پرده آسیب دیده باشه تورو خدا جوابمو بدین خیلی نگرانم😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بنظر نمیرسه فشار آب به این صورت که توصیف کردید آسیبی وارد کرده باشه. در صورت داشتن درد و خونریزی برای معاینه به متخصص زنان مراجعه کنید.
        متخصص زنان و زایمان

  10. morad گفت:

    سلام آیا پرده ی بکارت ارتجاعی قابلیت تنگ و گشاد شدن ارادی داره یا غیر ارادیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پرده بکارت ارتجاعی ممکنه زمان نزدیکی با دارا بودن قابلیت کشسانی خونریزی نداشته باشد. برای بررسی بیشتر میتونید از متخصصص زنان از این لینک نوبت حضوری گرفته و برای معاینه مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان