گال چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گال نوعی بیماری پوستی که است که توسط کنه‌ای ریز ایجاد می‌شود. اینه کنه برای تخم‌ریزی وارد پوست می‌شود و باعث ایجاد دانه‌های پوستی و خارش‌دار می‌شود. گال بسیار مسری است و از طریق تماس پوستی، لباس، تشک و غیره منتقل می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گال چیست

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

شاید اسم گال را شنیده باشید، یک بیماری پوستی که با نام‌های جرب، خارشَک و خارشتَک هم شناخته می‌شود. این بیماری توسط کنه گال ایجاد و منتقل می‌شود. این بیماری مسری است و باعث ایجاد بثورات پوستی می‌شود. اگر نگران آلودگی به این کنه هستید، در این مطلب همراه دکترتو باشید. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که گال چیست؟ کنه گال چه شکلی است؟ چطور منتقل می‌شود؟ راه درمان آن چیست؟ و چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

همچنین در صورت نیاز به کمک بیشتر در رابطه با گال، می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین پزشکان متخصص پوست و مو، و پزشک عمومی ارتباط تلفنی یا آنلاین و متنی برقرار کنید و یا اینکه برای معاینه حضوری وقت ویزیت بگیرید.

از لیست بهترین متخصص و فوق تخصص پوست، مو و زیبایی، یک دکتر پوست خوب را انتخاب کرده و با ثبت نوبت اینترنتی به پزشک مراجعه کنید. 

دکتر پوست تهران  

دکتر پوست شیراز

دکتر پوست اصفهان

 دکتر پوست مشهد

دکتر پوست کرج

گال چیست؟

گال یک بیماری پوستی است که توسط کنه گال به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می‌شود که یک گونه کنه میکروسکوپی هشت پا است. این کنه‌های میکروسکوپی در صورت عدم درمان می‌توانند ماه‌ها روی پوست شما زندگی کنند. آنها در سطح پوست شما تکثیر می‌شوند و سپس برای تخم‌گذاری در آن فرو می‌روند. این امر باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش‌دار روی پوست شما می‌شود.

گال یک بیماری مسری است و می‌تواند به راحتی از طریق تماس فیزیکی نزدیک، استفاده از لباس مشترک یا استفاده از رختخواب مشترک منتقل شود. این امر باعث می‌شود که شیوع بیماری در محیط‌های نزدیک، مانند خانواده، گروه مراقبت از کودکان، کلاس مدرسه یا خانه سالمندان، سرعت بالایی داشته باشد.

اگرچه خارشتَک می‌تواند آزاردهنده باشد، اما معمولا به خوبی درمان می‌شود و می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی، کنه‌ها را از بین برد. درمان اغلب شامل داروهایی است که کنه‌ها و تخم‌های آنها را از بین می‌برند. از آنجایی که جرب بسیار مسری است، پزشکان معمولاً درمان را برای افرادی که به طور مکرر با فرد مبتلا به گال در تماس هستند توصیه می‌کنند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع گال

فرم‌های مختلفی از این بیماری علاوه بر فرم کلاسیک وجود دارند. طبق گفته clevelandclinic، انواع گال عبارت‌اند از:

۱. گال پوسته دار (نروژی)

گال پوسته‌ای شکل شدیدی از جرب است که می‌تواند در برخی از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افراد سالخورده یا ناتوان رخ دهد. افراد مبتلا به خارِشَک پوسته دار دارای پوسته ضخیم پوستی هستند که حاوی تعداد زیادی کنه گال و تخم است. افراد مبتلا به جرب پوسته دار برای افراد دیگر بسیار مسری هستند و می‌توانند آلودگی را به راحتی هم از طریق تماس مستقیم پوست به پوست و هم از طریق آلودگی وسایلی مانند لباس، ملافه و مبلمان پخش کنند.

۲. گال گره ای (ندولار)

این نوع بیشتر در بین کودکان دیده می‌شود. نشانه اصلی این نوع خارِشَک، گره‌های قهوه‌ای است که مدت‌ها پس از درمان بیماری نیز همچنان از بین نمی‌روند.

۳. خارشتَک معمولی

این نوع شایع‌ترین نوع بیماری گال است. این آلودگی باعث خارش در دست‌ها، مچ دست و سایر نواحی می‌شود، اما به هیچ عنوان روی پوست سر و صورت رشد نمی‌کند.

۴. گال پوست سر

این نوع روی پوست سر شما اتفاق می‌افتد و ممکن است علائمی نداشته باشد به جز پوسته‌هایی که ممکن است شبیه پسوریازیس باشند.

گال نوعی بیماری پوستی است که توسط نوعی کنه ایجاد می‌شود و باعث ایجاد بثورات پوستی و خارش می‌شود. این کنه مسری است و به راحتی منتقل می‌شود.

انواع گال یا خارشتک
گال انواع مختلفی دارد که در میزان شیوع و محل و علائم با هم متفاوت هستند.

علائم بیماری گال

شروع علائم جرب بسته به اینکه فرد قبلا در معرض کنه بوده یا نه متفاوت است. اولین باری که فرد در معرض کنه گال قرار می‌گیرد، ممکن است ۴ تا ۸ هفته طول بکشد تا علائم مشخص شوند. این بازه زمانی در هجوم‌های بعدی به طور قابل توجهی کوتاه‌تر است، زیرا سیستم ایمنی بدن سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد. این دفعات بعدی ممکن است علائم بین ۱ تا ۴ روز مشخص شوند. طبق گفته medicalnewstoday، برخی از علائم خارِشَک عبارت‌اند از:

  • خارش: این عارضه اغلب در شب بدتر می‌شود و می‌تواند بسیار شدید باشد. خارش پوست یکی از شایع‌ترین علائم گال است.
  • بثورات: هنگامی که کنه به داخل پوست فرو می‌رود، خطوط یا خطوط لانه ایجاد می‌کند که بیشتر در چین‌های پوستی وجود دارند. این بثورات و دانه های پوستی ممکن است شبیه کهیر، نیش، برآمدگی، جوش یا تکه‌های پوسته پوسته باشند. همچنین ممکن است تاول نیز وجود داشته باشد.
  • زخم: زخم‌ها در نواحی آلوده‌ای که فرد پوست خود را خراش داده است، ایجاد می‌شوند. زخم‌های باز می‌توانند منجر به زرد زخم شوند که معمولاً در اثر عفونت ثانویه با استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود.
  • پوسته‌های ضخیم: این علامت معمولا در گال نروژی به وجود می‌آید، زمانی که صدها تا هزاران کنه و تخم کنه در پوست و زیر پوست وجود دارند. این نوعِ بیماری، باعث ایجاد علائم شدید پوستی می‌شود.

اغلب، افراد مبتلا به گال نروژی، پوسته‌های خاکستری، ضخیم و متلاشی شده را تجربه می‌کنند. کنه‌هایی که در پوسته‌های جدا شده زندگی می‌کنند می‌توانند بیش از یک هفته بدون نیاز به تماس با انسان به دلیل غذای تهیه شده توسط خود پوسته، به زندگی ادامه دهند.

تو هم علائم گال یا جرب داری؟ می‌خوای درمان شی؟

همین حالا مشاوره بگیر!

کنه گال بیشتر در کجای بدن زندگی می کند؟

کنه‌ها در چین‌ها و شکاف‌های باریک پوست شما زندگی می‌کنند. مکان‌های رایج کنه عبارت‌اند از:

  • بین انگشتان دست و پا
  • در ران‌ها و ناحیه تناسلی
  • در مچ دست و زانو
  • ناحیه اطراف کمر
  • زیر ناخن
  • زیر حلقه‌ها، بند ساعت و دستبند
  • ناحیه اطراف نوک سینه.
علائم گال چیست
یکی از علائم گال تاول‌های ریز خطی است.

خارِشَک چگونه سرایت می کند و چه کسانی در معرض خطر آن قرار دارند؟

کنه ماده پس از تونل زدن در زیر پوست، تخم‌های خود را در تونلی که ایجاد کرده است می‌گذارد. پس از بیرون آمدن از تخم، لاروها به سطح پوست حرکت می‌کنند و از طریق تماس فیزیکی نزدیک در سراسر بدن یا میزبان دیگری پخش می‌شوند.

انسان تنها گونه‌ای نیست که کنه‌ها بر آن تأثیر می‌گذارند. کنه‌ها می‌توانند سگ‌ها و گربه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند. با این حال هر کدام از اینها، میزبان گونه‌های متفاوتی از کنه هستند. برای مثال انسان ممکن است واکنش پوستی خفیف و گذرا را در تماس با کنه‌های حیوانی تجربه کند و عفونت در مقیاس کامل در انسان با کنه‌های حیوانی نادر است.

گال بسیار مسری است و از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا استفاده از حوله، رختخواب یا وسایلی که آلوده به کنه‌ها هستند، پخش می‌شود. به همین دلیل، افراد زیر در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن هستند:

  • کودکانی که به مهدکودک یا مدرسه می‌روند.
  • والدین یا مراقبان کودکان خردسال
  • بزرگسالان جوانی که نظر جنسی فعال هستند.
  • افرادی با چندین شریک جنسی
  • ساکنین مراکز مراقبت گسترده
  • بزرگسالان مسن‌تر
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف ، از جمله افراد مبتلا به HIV ، گیرندگان پیوند و سایرین که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند.

تشخیص گال

پزشک شما به احتمال زیاد قادر خواهد بود که گال را به سادگی با انجام یک معاینه فیزیکی و بازرسی ناحیه آسیب دیده پوست شما تشخیص دهد. در برخی موارد، دکتر پوست ممکن است بخواهد با برداشتن کنه از پوست شما با سوزن، تشخیص را تایید کند.

اگر کنه به راحتی پیدا نشود، پزشک بخش کوچکی از پوست شما را می‌تراشد تا نمونه بافتی به دست آید. سپس این نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود تا وجود کنه خارِشَک یا تخم آن تایید شود.

آزمایش جوهر گال (یا تست جوهر حفاری) می‌تواند به شناسایی مسیرهای سوراخ شده در پوست شما که توسط کنه‌ها ایجاد شده است کمک کند. برای انجام این آزمایش، پزشک مقداری جوهر را با استفاده از خودکار بر روی ناحیه‌ای از پوست که به نظر می‌رسد آلوده است، می‌ریزد. پس از پاک کردن جوهر، جوهرهایی که به داخل تونل‌های حفر شده ریخته‌اند، باقی می‌مانند. یا این کار، با چشم غیرمسلح نیز می‌توان وجود گال را تایید کرد.

آزمایش جوهر گال
دکتر پوست با آزمایش جوهر گال می‌تواند رد وجود این کنه در پوست را بگیرد.

راه های درمان گال چیست؟

درمان گال شامل کشتن کنه‌ها و تخم‌ها با کرم یا قرص دارویی است. هیچ درمانی یک از داروهای درمان گال بدون نسخه در دسترس نیستند و حتما باید توسط پزشک پوست و مو یا دکتر عمومی تجویز شوند.

دکتر شما احتمالاً از شما می‌خواهد که دارو را به کل بدن خود از گردن به پایین بمالید. باید حداقل ۸ تا ۱۴ ساعت دارو را روی بدن خود نگه دارید و گاهی اوقات حتی لازم است که دو دوره پشت سر هم از لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده کنید. در صورت بروز علائم جدید ممکن است به درمان‌های بیشتری نیاز باشد.

از آنجایی که جرب به راحتی گسترش می‌یابد، دکتر عمومی احتمالاً درمان را برای همه اعضای خانواده و سایر افراد نزدیک توصیه می‌کند، حتی اگر آنها علائم گال را نداشته باشند. درمان گال اغلب شامل موارد زیر است:

می‌خوای هر چه سریع‌تر از شر گال خلاص شی؟

۱. کرم پرمترین

پرمترین یک کرم پوستی حاوی مواد شیمیایی است که کنه‌های گال و تخم‌های آنها را از بین می‌برد. این دارو به‌طور‌کلی برای بزرگسالان، افرادی که باردار یا شیرده هستند و کودکان بالای ۲ ماه بی خطر در نظر گرفته می‌شود.

پرمترین برای درمان گال
پرمترین یکی از دارو‌هایی است که می‌تواند کنه را به خوبی از بین ببرد.

۲. کرم گوگرد

کرم گوگرد یک داروی موثر در درمان گال است که می‌توان آن را یک شبه استفاده کرد. برای استفاده، آن را شسته و سپس به مدت پنج شب متوالی دوباره استفاده کنید. استفاده از گوگرد در بارداری و کودکان زیر ۲ ماه بی خطر است.

۳. ایورمکتین (استرومکتول)

زمانی که لوسیون‌ها و کرم‌های تجویزی کارایی ندارند، می‌توان ایورمکتین را به عنوان یک قرص برای درمان جرب مصرف کرد. این دارو اغلب برای افراد مبتلا به گال پوسته دار یا سیستم ایمنی ضعیف تجویز می‌شود. ایورمکتین برای افرادی که باردار یا شیرده هستند، یا برای کودکانی که وزن کمتر از ۱۵ کیاوگرم دارند، توصیه نمی‌شود.

۴. دیگر داروها

اگرچه این داروها به سرعت کنه‌ها را از بین می‌برند، خارش ممکن است برای چندین هفته متوقف نشود. در این مواقع پزشک شما ممکن است داروهای اضافی را برای کمک به تسکین برخی از علائم آزاردهنده مرتبط با گال تجویز کند. این داروها عبارت‌اند از:

  • آنتی هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین (بنادریل ) یا لوسیون پراموکسین برای کمک به کنترل خارش
  • آنتی بیوتیک‌ها برای از بین بردن هرگونه عفونتی که در نتیجه خاراندن مداوم پوست ایجاد می‌شود.
  • کرم‌های استروئیدی برای تسکین تورم و خارش.

درمان گیاهی بیماری گال

داروها و ترکیبات گیاهی و طبیعی زیادی وجود دارد که می‌تواند این کنه را از بین ببرد یا علائم را تسکین دهد. در ادامه مهمترین این داروهای گیاهی برای درمان گال را آورده‌ایم.

۱. روغن درخت چای

مطالعات کوچک نشان می‌دهند که روغن درخت چای ممکن است گال را درمان کند و در عین حال خارش را کاهش داده و به ازبین‌بردن بثورات کمک کند. با این حال، روی کنه‌هایی که وارد پوست شما شده‌اند تاثیر چندانی ندارد.

۲. کرم کپسایسین

کپسایسین خواص تسکین دهنده درد دارد و مدتهاست به عنوان یک درمان خانگی برای درد سوزش استفاده می‌شود. اگرچه این محصول کنه‌ها را از بین نمی‌برد، اما کرم‌های تهیه شده با کپسایسینِ فلفل کاین ممکن است با حساسیت زدایی پوست شما نسبت به نیش‌ها و حشرات مزاحم، درد و خارش را تسکین دهند.

۳. آلوئه ورا برای درمان خارشتَک

تصور می‌شود که آلوئه‌ورا خواص ضدباکتری و ضد قارچ داشته باشد و به دلیل توانایی آن در کاهش تحریک و سوزش پوست به خوبی شناخته شده است. برخی مطالعات نشان ‌می‌دهند که که آلوئه ورا به اندازه یک درمان تجویزی در درمان گال موفق است.

قبل از استفاده از این محصول مطمئن شوید که آلوئه ورا خالص بخرید، نه محصول دم کرده آلوئه ورا.

آلوئه ورا برای خارشک
آلوئه ورا باعث کاهش سوزش می شود و به خوبی در درمان گال موثر است.

۴. روغن های گیاهی

تصور می‌شود روغن میخک و برخی دیگر از روغن های ضروری دارای خواص حشره کش بالقوه‌ای هستند که می‌توانند به درمان گال کمک کنند. طبق تحقیقات مشخص شده است که روغن‌های زیر در از بین بردن حشرات و کنه‌ها موثر هستند:

  • روغن گل میخک
  • روغن پالماروزا (روغن گل عطری)
  • روغن شمعدانی
  • روغن درخت چای
  • روغن اسطوخودوس.

روغن‌های گیاهی مانند روغن درخت چای، شمعدانی، اسطوخودوس، گل میخک و گل عطری، محصولات درخت چریش، آلوئه ورا و کرم کپسایسین می‌توانند به درمان گال یا تسکین عوارض پوستی آن کمک زیادی بکنند.

۵. عصاره، صابون و روغن درخت چریش

اجزای فعال پوست، برگ‌ها و دانه‌های درخت چریش (درختی از تیره زیتون) ممکن است کنه‌های ایجاد کننده گال را از بین ببرند. صابون‌ها، کرم‌ها و روغن‌های ساخته شده با عصاره درخت ممکن است به کشتن کنه‌ها کمک کنند.

درمان‌های خانگی خارِشَک، هم برای تسکین علائم و هم برای از بین بردن کنه‌هایی که باعث علائم ناراحت‌کننده می‌شوند، نویدبخش هستند. درباره این درمان‌های طبیعی تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بتوانید تشخیص دهید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

برخی از درمان‌های سنتی جرب می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کنند، مانند:

  • احساس سوزش روی پوست
  • سرخی
  • ورم
  • بی حسی یا حس سوزن سوزن شدن.

اگرچه این عوارض جانبی معمولا موقتی هستند، اما ممکن است ناراحت کننده باشند. با این حال، برخی از درمان‌های گیاهی بسیار موثر هستند و می‌توانند به شما در مدیریت زود هنگام بیماری گال کمک کنند.

عوارض گال چیست؟

خاراندن بیش از حد می‌تواند پوست شما را بشکافد و باعث عفونتی مانند زرد زخم شود. ایمپتیگو یک عفونت در سطح پوست است که اغلب توسط باکتری استاف (استافیلوکوک) یا گاهی توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌شود. در موارد نادر، معمولاً در افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، عفونت‌های باکتریایی می‌توانند باعث عوارض جدی مانند موار زیر شوند:

  • بیماری مزمن کلیه
  • سپتی سمی (عفونت باکتریایی جریان خون)
  • بیماری قلبی
  • همچنین خارش مداوم ناشی از جرب ممکن است منجر به بی‌خوابی شود.

برای جلوگیری از انتشار جرب ملحفه، لباس و غیره را با آب گرم بشویید و هر چه را نمی‌توانید بشویید چند روز در پلاستیک سربسته نگه دارد و خانه را مرتبا جارو کنید و تمیز نگه دارید.

راهی برای پیشگیری از انتشار جرب وجود دارد؟

همان طور که گفتیم این کنه بسیار مسری است و به راحتی منتقل می‌شود. برای جلوگیری از عود گال و جلوگیری از سرایت کنه‌ها به افراد دیگر، مراحل زیر را انجام دهید:

  • تمام لباس‌ها و ملحفه‌ها را بشویید: گرما کنه‌ها و تخم‌های آنها را می‌کشد. از آب گرم و صابون برای شستن تمام لبا‌س‌ها، حوله‌ها و ملافه‌های استفاده‌شده در سه روز گذشته قبل از شروع درمان، استفاده کنید. لوازم شسته‌شده را با حرارت زیاد خشک کنید. یا از شرکت‌های مبارزه کننده با کنه برای شستن لوازم خانه کمک بخواهید.
  • کنه‌ها را گرسنه نگه دارید: وسایلی را که نمی‌توانید بشویید، در کیسه‌های پلاستیکی دربسته قرار دهید و به مدت یک هفته در مکانی دور از دسترس مانند گاراژ خود بگذارید. کنه‌ها پس از چند روز بدون غذا می‌میرند.
  • خانه را مرتبا تمیز کنید. برای جلوگیری از گسترش گال، بهتر است خانه خود را تمیز کنید. این امر به ویژه برای افرادی که گال نروژی دارند صادق است. مبلمان، فرش‌ها و کف‌ها را جاروبرقی بکشید تا پوسته‌هایی که ممکن است جرب داشته باشند را از جمع‌آوری کنید و بین ببرید.
پیشگیری از انتقال جرب
هر چیزی که در سه روز قبل از شروع درمان با آن تماس داشته‌اید را با آب گرم بشویید.

تفاوت گال و ساس چیست؟

گال و ساس هر دو از بدن انسان تغذیه می‌کنند. ساس این کار را از خارج از بدن شما انجام می‌دهد، در حالی که جرب این کار را از داخل انجام می‌دهد.

گال‌ها کنه‌های میکروسکوپی هستند که برای زنده ماندن و تخم گذاری در پوست شما سوراخ ایجاد می‌کنند. ساس‌ها نیز کوچک هستند، اما شما می‌توانید آنها را بدون تجهیزات ویژه مشاهده کنید. آنها معمولاً در شب هنگام خواب بیرون می‌آیند تا از خون شما تغذیه کنند. سپس به سمت تشک، بالشت یا سایر مبلمان نرم نزدیک شما می‌روند و پنهان می‌شوند.

وقتی ساس‌ها شما را نیش می‌زنند، اغلب خوشه‌هایی از گزش‌ها را می‌بینید. هر خوشه معمولاً شامل سه تا پنج قسمت است که به صورت زیگزاگ ظاهر می‌شوند. این ناحیه ممکن است قرمز و لکه‌دار به نظر برسد. حتی ممکن است متوجه کمی خون شوید. جای نیش گال اغلب گسترده‌تر به نظر می‌رسد و برجستگی‌های فلس‌دار یا توده‌ای ایجاد می‌کند.

درمان ساس و خارِشَک امکان‌پذیر است، اما هر دوی آنها احتمالا نیازمند درمان سایر افراد در خانه و همچنین محیط فیزیکی اطراف شما هستند. ساس‌ها بسیار مقاوم‌تر هستند و از بین بردن آنها دشوار است. برای از بین بردن آنها ممکن است نیاز به کمک گرفتن از شرکت‌های نابودکننده کنه داشته باشید.

از طرف دیگر خارشتَک بدون تماس انسانی عمر زیادی نمی‌کند. درمان این نوع کنه برای بدن و خانه شما معمولاً موفقیت‌آمیز است.

تفاوت ساس و گال
کنه گال وارد پوست می‌شود اما ساس نه، علاوه بر این نوع بثورات پوستی این دو هم فرق دارد.

تفاوت گال و اگزما چیست؟

گال و اگزما هر دو بیماری پوستی هستند که باعث ایجاد بثورات قرمز خارش دار می‌شوند. با این حال، گال توسط یک انگل ایجاد می‌شود، اما اگزما نوعی حساسیت پوستی با علت ناشناخته است.

اگزما می‌تواند فصلی باشد و فقط در یک فصل خاص نمایان شود. این عارضه معمولا به صورت لکه‌های قرمز یا تاول‌های دارای پلاسما ظاهر می‌شود. بر خلاف جرب ، اگزما مسری نیست. درمان‌های اگزما برای مدیریت علائم شما طراحی شده‌اند. در حالی که درمان خارِشَک بدن شما را از شر کنه‌ها خلاص می‌کند.

اگر جوش قرمز و خارش دار دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. مهم است که در اسرع وقت گال را تشخیص دهید تا بتوانید از شر آن خلاص شوید و افراد دیگر را مبتلا نکنید. اگر علت علائم شما اگزما است، دکتر شما می‌تواند داروهایی را پیشنهاد کند که به علائم شما کمک کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

گال یا خارشتک نوعی بیماری پوستی است که توسط نوعی کنه‌ی بسیار ریز ۸ پا ایجاد می‌شود. این کنه روی پوست زندگی می‌کند و برای تخم‌ریزی وارد پوست می‌شود. و اینجاست که شاهد علائم هستیم. بثورات پوستی و خارش از علائم اصلی این بیماری است. در صورت تشخیص به موقع این بیماری، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان خود را از شر آن خلاص کنید. مانند بسیاری از انواع دیگر خارش دار، این عارضه نیز می‌تواند با موفقیت درمان شود.

اگر علائم این بیماری را دارید یا کسی از نزدیکان شما گال دارد بهتر است سریع‌تر به دکتر پوست یا دکتر عمومی در دکترتو مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در یک فرد، کنه خارِشَک می‌تواند حدود ۱-۲ ماه زنده بماند. کنه‌های گال معمولاً بیش از ۴۸-۷۲ ساعت بدون غذا زنده نمی‌مانند. کنه‌های گال اگر به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد قرار بگیرند می‌میرند.

هر کسی که مبتلا به گال تشخیص داده شود و همچنین شرکای جنسی او و سایر افرادی که تماس پوست به پوست طولانی مدت با فرد آلوده داشته‌اند، باید تحت درمان قرار گیرند. درمان برای اعضای خانواده فرد مبتلا به گال توصیه می‌شود، به ویژه افرادی که تماس طولانی مدت پوست به پوست با فرد آلوده داشته‌اند. همه افراد باید به طور همزمان تحت درمان قرار گیرند تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود.

داروها برای از بین بردن کنه‌ها به سرعت عمل می‌کنند، اما بثورات خارش دار ممکن است تا چند هفته پس از درمان ادامه داشته باشند. علائم گال روی پوست معمولاً در عرض ۱ تا ۲ هفته از بین می‌روند، اما گاهی اوقات چند ماه طول می‌کشد تا از بین بروند.

کنه گال بسیار کوچک است (به اندازه نوک سوزن) و به سختی دیده می‌شود. این موجود به رنگ سفید تا کرمی مایل به سفید است. دارای هشت پا و بدنی گرد است که در صورت بزرگنمایی کنه، می‌توانید آن را ببینید.

خیر. حیوانات گال انسان را پخش نمی‌کنند. حیوانات خانگی ممکن است با انواع دیگری از کنه گال آلوده شوند که در انسان زنده نمی‌مانند یا تکثیر نمی‌شوند، اما باعث خارش در حیوانات می‌شود. اگر حیوان مبتلا به جرب با فردی تماس نزدیک داشته باشد، کنه حیوانی می‌تواند زیر پوست فرد قرار گیرد و باعث خارش و تحریک پوستی موقت شود. با این حال، کنه حیوانی نمی‌تواند در بدن انسان تکثیر شود و طی چند روز خود به خود می‌میرد.

بسیار بعید است که خارشتک از طریق آب در استخر پخش شود. به جز در افرادی که به خارشتَک نروژی مبتلا هستند. در حالت عادی تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ کنه گال در بدن فرد بیمار زندگی می‌کنند. بسیار بعید است که این تعداد از زیر پوست خیس بیرون بیایند.
گرچه غیر معمول است، اما جرب می‌تواند با استفاده مشترک از حوله یا لباسی که توسط فرد مبتلا به خارِشَک استفاده شده است، منتقل شود.

ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا خارش برطرف شود، حتی اگر کنه‌ها کشته شده باشند.

برجستگی‌های قرمز روی پوست باید در عرض چهار هفته پس از درمان از بین بروند.

بله. هر زمان که با یک فرد آلوده در تماس نزدیک باشید، می‌توانید به گال مبتلا شوید.

خیر، گال به خودی خود از بین نمی‌رود. اگر آن را درمان نکنید، احتمالا به گسترش بیماری به افراد دیگر ادامه می‌دهید. علاوه بر این، خارش مداوم احتمالا منجر به زخم می‌شود و ممکن است شما به نوعی عفونت باکتریایی مبتلا شوید.

خارشتَک قابل درمان است، اما خلاصی کامل از شر آن کار سختی است. درمان انواع خاصی از گال سخت‌تر است، مانند فُرم نروژی. علاوه بر این، ممکن است به بیش از یک دوره درمان نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که تمام کنه‌ها از بین رفته‎‌اند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گال

  1. مجید گفت:

    سلام روزی ۳ بار باصابون بدنم رو می شورم و مریضی کم شده

    1. محمد امین گفت:

      سلام و علیکم
      خداوند شما را آجر های فراوان نصیب کند .
      مطالب خوبی بود به امید موفقیت های بی پایان شما ، بااحترام
      محمدامین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از توجه تان
        سالم باشید محمدامین عزیز

  2. الی گفت:

    با‌توجه ب تجربه من در این زمینه باید برای از بین بردن گال ضربتی عمل کرد قابل توجه افرادی ک در درمان مستاصل شدن
    استفاده همزمان همه اعضا خانواده از پماد و‌شامپو‌مخصوص گال و ضدعفونی کردن شستن تمام لباسها ملحفه مبل فرش و….
    میتونه کارساز باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممنون که تجربه خودت رو با دوستات به اشتراک گذاشتی و به دلیل یسرعت سرایت این بیماری درمان همزمان موثر است.

    2. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممنون که تجربه خودت رو با دوستات به اشتراک گذاشتی و به دلیل سرعت سرایت این بیماری درمان همزمان موثر است.

    3. ناشناس گفت:

      سلام وعرض احترام من دوبار درروز بدنم میشورم بااب داغ ولباسم روزدعفونی می کنم با اب جوش جوش بدنم کمتر شده خواستم بپرسم الکل هم گال روازبین میبره گاهی رومبل الکل میزنم اتو میکشم هرکاری گفتن انجام دادم ولی هنوز خوب نشدم راهنمایی کنید سپاسمندم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بهتر ین روش ایپری وایتکس رقیق شده است برای سطوح
        جدا از منابع انتقال، حتمن درمان را پیش بگیرید

    4. ناشناس گفت:

      سلام وعرض احترام من دوبار درروز بدنم میشورم بااب داغ ولباسم روزدعفونی می کنم با اب جوش جوش بدنم کمتر شده خواستم بپرسم الکل هم گال روازبین میبره گاهی رومبل الکل میزنم اتو میکشم هرکاری گفتن انجام دادم ولی هنوز خوب نشدم راهنمایی کنید سپاسمندم اولین بار هستش بازگو میکنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بهتر ین روش ایپری وایتکس رقیق شده است برای سطوح
        جدا از منابع انتقال، حتمن درمان را پیش بگیرید

  3. Ani گفت:

    سلام خسته نباشید خیلی گشتم برا پماد پرمترین پنج درصد اصلا پیدا نمیشه میگن هنوز شرکت پخش نکرده من باید چکار کنم

    1. ناشناس گفت:

      سلام من تو سویس اینو دو مغازه پیدا نکردم ادرس دادن یه مغازه بزرگ اونجا رفتم پیداش کردم ایران😐

    2. عزیزی گفت:

      سلام من گال دارم سه هفته شد
      امروز داکتر برام نسخه داد گرفتم همین دارو ها بود
      میگم حالا من لباسامو شوریدم
      میگم من حالا هر شب پتوی خابمو بشورم؟ یا یک روز در میان

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بله بهتر است پتو هم بشویید

    3. ناشناس گفت:

      روزی سه بار سرکه سفید بزن تا ۱۰ روز اولش سوزش داره خیلی زیاد بعد عادی میشه کامل از بین میره فقط لباس چیزی ک با بدنت تماس داره رو بشور با اب جوش جوش

    4. ناشناس گفت:

      شما کجا زندگی میکنید البته در شهری که ما استیم است

  4. مهدی گفت:

    سلام میخواستم بدونم اگه سولار بریم به خاطره درجه گرمای بالای سولار که روی پوست اشعه نور انجام میشه امکانه از بین رفتن گال هست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درمان گال با اشعه و نوردرمانی نمی باشد.

  5. سلیمان گفت:

    سلام من مدتیە کە شبها کل بدنم خارش دارە و در ناحیە تناسلی جوش های خارش دار دارم ایا میتونه گال باشه؟

  6. Goli گفت:

    سلام من لوسیون استفاده کردم نزدیک یکماه هر روز از گردن به پایین تمام خونه و لباسامم دائم میشورم سه بارم خونه رو سمپاشی کردم الان نشانه های اولیه از بین رفته جای بثورات خارش شدید و اینا رو ندارم اما هنوزم روی سطح پوستم سوزش دارم و مور مور شدن کاملا مقطعیه یعنی قسمتای مختلف یک لحظه سوزش و مورمور شدن داره بدون هیچ نشانه ایی از بثورات ایا من خوب شدم ؟ باید درمان و ادامه بدم ؟

    1. متراد گفت:

      عجب….
      مادر من اخیرن دچار شده….البته با مطالعه الان که دیدم معلومه که یک ماه پیش دچار شده و الان خارشک داره حالت زخمی شدن….
      متأسفانه دست تنها هم هستم……
      تازه اگه کل تشک و تخت و پتو رو هم ضد عفونی کنم…بازم هستش؟!
      تنها نقطه مثبت که …نه…..تا منفی…..اینه که کشنده و جدی نیست…..

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        درمان این بیماری زمانبر است و لی درمان پذیر است تحت نظر پزشک درمان را ادامه دهید.

  7. Goli گفت:

    ایا گال به مو سرایت میکند در بزرگسالان ؟

  8. گلي گفت:

    ایا بیماری گال در بزرگسال به مو سرایت میکند ؟

  9. ولید رنجبر گفت:

    سلام! من دچار گال شده‌ام و به پزشک مراجعه کردم و یک لوسیون، یک شامپو و دو قرص برایم تجویز کردند. داروها به اتمام رسیدند اما لوسیون و شامپو همچنان باقی‌ست؛ اما نشد از شر گال نجات پیدا کنم. از مراجعه به پزشک دوهفته گذشته اما هنوز هم از این بیماری نجات پیدا نکردم. شما چه مشوره می‌دهید؟ چون خیلی کلافه‌ام کرده.

    1. ناشناس گفت:

      از گردن تا نوک پا تا ۱۰ روز سرکه سفید بزن با ستمال یکی دو روز اول خوب فشار بده تا بزنن بیرون این انگل ها بعدش هم سوزشش از بین میره نزدیک ۵ دقیقه سوزش بدی داری ولی اروم میشی روزی سه بار امتحان کن تا عمر داری راحت میشی ببخشید دختری یا پسر؟

    2. سامان گفت:

      سرکه سفید بخر از گردن تا نوک پا بزن روزی ۳ بار سوزش خیلی بدی داره تا ۳ دقیقه ولی بعد از ۱۰ روز جواب میده واسه همیشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

  10. ناشناس گفت:

    سلام ایا از شر گال میشه به طور کامل راحت شد؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درمان گال شامل کشتن کنه‌ها و تخم‌ها با کرم یا قرص دارویی است. هیچ درمانی یک از داروهای درمان گال بدون نسخه در دسترس نیستند و حتما باید توسط پزشک پوست و مو یا دکتر عمومی تجویز شوند.
      بهترین دکتر پوست

      1. رها گفت:

        ببخشید از کجا گال با عوارض کرم پرمترین میشه تشخیص دادم من ۵ هفته میگذره خارش ندارم ولی داروی پرمترین از ترسم دوباره زدم و جوشا ی خیلی ریز برگشت بصورت خیلی کم حالا ایما عوارض پرمترینه یا خود گال خارش هم ندارم ؟

    2. درسا گفت:

      گلم اگه گال دارید برو دکتر تو تهران نازی آباد مطب دکتر حسینی خیلی خوبه

      1. ناشناس گفت:

        من خیلی به دوکتور رفتم خوبیت نکرد داکتر حسینی یعنی می‌تواند این را تشخیص بدهد

      2. محدثه گفت:

        کرم پرمترین۵%روازکجاتهیه کنم کدوم داروخونه بیشترجاهایی ک گشتم نداشتن

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این دارو از داروخانه تهیه می شود. داروخانه دیگر شهرها را نیز بررسی کنید.

      3. ماری گفت:

        سلام ممنون میشم ادرس مطبشو بگین بهم من ۳ ماهه درگیر این بیماری ام هنوز خوب نشدم

      4. نازنين گفت:

        سلام عزیزم شماره تماس و ادرس دقیقشون را محبت میکنی

      5. آزادرسولی گفت:

        سلاموچی مصرف کردی برای گال