آرتریت پسوریازیس، راه های مدیریت و کنترل علائم آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آرتریت پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که در افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند، رخ می‌دهد. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های مفصلی و اطراف آن‌ها حمله می‌کند و باعث التهاب و درد در مفاصل می‌شود. درمان آرتریت پسوریازیس شامل داروها، فیزیوتراپی، تغییرات در شیوه زندگی و جراحی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
آرتریت پسوریازیس

آیا تا به حال در مورد بیماری آرتریت پسوریازیس چیزی شنیده‌اید؟ پسوریازیس یکی از بیماری‌های پوستی شایع بسیار ناراحت‌کننده است که کیفیت زندگی را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند با حالت‌های خفیف شروع شود و به‌تدریج با گسترده‌تر شدن علائم به اشکال ناراحت‌کننده‌تر بروز کند. در بدترین شرایط علائم همراه با سایر مشکلات و بیماری‌های خودایمنی ایجاد می‌شود.

یکی از این موارد آرتریت پسوریاتیک است. آرتریت پسوریازیس (یا به انگلیسی Psoriatic arthritis) یا PsA یک بیماری مزمن و التهابی است که می‌توان در آن هم‌زمان هم علائم پسوریازیس و هم بیماری آرتریت را مشاهده کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری و علائم و شیوه‌های درمان آن آشنا شویم.

اگر دچار علائم آرتریت پسوریاتیک هستید، باید برای بررسی دقیق و درمان این نشانه‌ها به متخصص روماتولوژی یا متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش درد مفاصل و استخوان‌ها با متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد.

آرتریت پسوریازیس چیست؟

آرتریت پسوریاتیک یک بیماری مزمن و التهابی مفاصل و استخوان‌ها است که در آن تاندون‌ها و رباط‌هایی که به استخوان متصل می‌شوند دچار درد و التهاب خواهند شد. این بیماری در دسته بیماری های ارتوپدی قرار می‌گیرد. در واقع آرتریت پسوریازیس نوعی آرتریت است که برخی از افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس (بیماری که باعث ایجاد لکه‌های قرمزرنگ روی پوست با فلس‌های نقره‌ای می‌شود) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر افراد سال‌ها قبل از تشخیص آرتریت پسوریازیس به پسوریازیس مبتلا می‌شوند. اما برای برخی، مشکلات مفصلی قبل از ظاهرشدن لکه‌های پوستی یا هم‌زمان با آن شروع می‌شود.

علائم آرتریت پسوریازیس

هم آرتریت پسوریاتیک و هم پسوریازیس از انواع بیماری های پوستی و مزمنی هستند که باگذشت زمان بدتر می‌شوند. بااین‌حال، ممکن است دوره‌هایی داشته باشید که علائم شما بهبود یابد یا به طور موقت از بین برود. آرتریت پسوریاتیک می‌تواند مفاصل یک یا هر دو طرف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. علائم و نشانه‌های آرتریت پسوریاتیک اغلب شبیه به آرتریت روماتوئید است. هر دو بیماری باعث می‌شوند مفاصل دردناک و متورم شده و با لمس آن محل گرما حس شود.

بااین‌حال، آرتریت پسوریازیس به احتمال زیاد باعث موارد زیر نیز می‌شود:

  • انگشتان دست‌وپا متورم می‌شوند. آرتریت پسوریاتیک می‌تواند باعث تورم دردناک و سوسیس مانند انگشتان دست‌وپا شود.
  • سفتی، درد، ضربان، تورم و حساسیت در یک یا چند مفصل
  • درد پا. آرتریت پسوریازیس همچنین می‌تواند باعث درد در نقاطی شود که تاندون‌ها و رباط‌ها به استخوان‌های شما می‌چسبند، به‌خصوص در پشت پاشنه پا (تاندونیت آشیل) یا در کف پا (فاشیای کف پا). علت درد پاشنه پا می‌تواند تاندونیت آشیل باشد.
  • کاهش دامنه حرکتی
  • خستگی صبحگاهی

انگشتانت متورم و دردناک شده؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

متن انگلیسی:
Joint pain, stiffness and swelling are the main signs and symptoms of psoriatic arthritis. They can affect any part of the body, including your fingertips and spine, and can range from relatively mild to severe. In both psoriasis and psoriatic arthritis, disease flares can alternate with periods of remission
ترجمه متن:
درد مفاصل، سفتی و تورم از علائم و نشانه‌های اصلی آرتریت پسوریاتیک هستند. آنها می‌توانند هر قسمت از بدن، از جمله نوک انگشتان و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهند و می‌توانند از نسبتاً خفیف تا شدید متغیر باشند. هم در پسوریازیس و هم در آرتریت پسوریاتیک، شعله‌ور شدن بیماری می‌تواند با دوره‌های بهبودی متناوب شود.

mayoclinic

علائمی که آرتریت پسوریازیس را از سایر آرتریت ها متمایز می کند چه هستند؟

علاوه بر موارد بالا که هم در آرتریت پسوریازیس و سایر آرتریت‌ها دیده می‌شود برخی از علائم می‌تواند این نوع از آرتریت را از سایر موارد متمایز کند. این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • حساسیت، درد و تورم روی تاندون‌ها
  • درد پایین کمر: برخی از افراد در نتیجه آرتریت پسوریاتیک دچار بیماری به نام اسپوندیلیت می‌شوند. در اسپوندیلیت معمولا مفاصل بین مهره‌های ستون فقرات و مفاصل بین ستون فقرات و لگن (ساکروایلیت) التهاب پیدا می‌کنند.
  • تغییر ناخن: در ناخن‌ها می‌توان فرورفتگی‌های ریز (حفره‌ها)، جداشدن و افتادن را مشاهده کرد. علاوه بر این ممکن است روی سطح ناخن شیارهای افقی نیز دیده شود. تغییر رنگ ناخن‌ها نیز در آرتریت پسوریازیس شایع است.
  • التهاب چشم: یووئیت می‌تواند باعث درد چشم، قرمزی و تاری دید شود. در صورت عدم درمان، یووئیت منجر به ازدست‌دادن بینایی می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های آرتریت پسوریاتیک که آن را از علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید متمایز می‌کند، تورم سوسیسی شکل انگشتان دست و پاست. متخصص ارتوپدی می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها به بیماران کمک کند.

آرتریت پسوریازیس، یک بیماری التهابی مفصلی است.
آرتریت پسوریازیس، یک بیماری التهابی مفصلی است که در افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند، رخ می‌دهد.

علل آرتریت پسوریازیس

آرتریت پسوریاتیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به سلول‌ها و بافت‌های سالم حمله می‌کند. پاسخ ایمنی باعث التهاب در مفاصل و همچنین تولید بیش از حد سلول‌های پوستی می‌شود.

به نظر می‌رسد که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در این پاسخ سیستم ایمنی نقش دارند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت پسوریازیس سابقه خانوادگی پسوریازیس یا آرتریت پسوریاتیک دارند. محققان نشانگرهای ژنتیکی خاصی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد با آرتریت پسوریاتیک مرتبط باشد.

ترومای فیزیکی یا چیزی در محیط – مانند عفونت ویروسی یا باکتریایی – ممکن است باعث آرتریت پسوریاتیک در افرادی شود که دارای تمایل ارثی هستند.

عوامل خطر آرتریت پسوریاتیک

عوامل متعددی می‌توانند خطر ابتلا به آرتریت پسوریازیس را افزایش دهند، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پسوریازیس: ابتلا به پسوریازیس به‌تنهایی بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلا به آرتریت پسوریاتیک است.
  • سابقه خانوادگی: بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک، والدین یا خواهر یا برادرشان به این بیماری مبتلا هستند.
  • سن: اگرچه هر کسی ممکن است به آرتریت پسوریازیس مبتلا شود، اما اغلب در بزرگسالان بین ۳۰ تا ۵۵ سال رخ می‌دهد.
 پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث تشکیل ضایعات پوستی قرمز و خارش‌آور می‌شود. 
 پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث تشکیل ضایعات پوستی قرمز و خارش‌آور می‌شود. 

تشخیص آرتریت پسوریازیس

متاسفانه هیچ تست تشخیصی قطعی برای PsA وجود ندارد. تشخیص بیشتر با مشاهدات پزشک و با فرایند حذف انجام می‌شود. برای مثال، علائم PsA مشابه علائم آرتریت روماتوئید، نقرس و آرتریت واکنشی است. پزشک در مورد سابقه پزشکی شما با شما صحبت خواهد کرد و ممکن است معاینه فیزیکی، آزمایش خون، ام‌آرآی و اشعه ایکس را برای تشخیص قطعی بیماری انجام دهد.

با تست خون ESR می‌توان این بیماری را تشخیص داد. این آزمایش به بررسی سرعت رسوب گلبول‌های قرمز خون به انتهای لوله‌آزمایش می‌پردازد. هنگامی که تورم و التهاب وجود دارد، پروتئین‌های خون به‌هم‌چسبیده و سنگین‌تر از حد معمول می‌شوند. آنها می‌افتند و سریع‌تر در انتهای لوله‌آزمایش می‌نشینند. هرچه سلول‌های خونی سریع‌تر سقوط کنند، التهاب شدیدتر است.

درمان آرتریت پسوریازیس

هیچ درمانی برای آرتریت پسوریاتیک وجود ندارد. هدف درمان کنترل علائم و جلوگیری از آسیب مفصل است. بدون درمان، آرتریت پسوریاتیک می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. درمان‌های PsA از داروهای خوراکی که التهاب و تورم را کاهش می‌دهند تا درمان‌های بیولوژیکی که در آن تزریق صورت می‌گیرد، شامل می‌شود. این تزریق  بخش‌های خاصی از سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با علائم PsA و کاهش آسیب مفاصل هدف قرار می‌دهد.

درمان‌های انتخابی به علائم، سن و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. علاوه بر این شدت وضعیت بیماری نیز در نوع درمان انتخابی تاثیر دارد. درمان دارویی، ورزش و فیزیوتراپی، گرما و سرمادرمانی، مدیریت بثورات پوستی پسوریازیس، آتل‌بندی، درمان با اشعه ماوراء بنفش و در نهایت جراحی برای ترمیم یا تعویض مفاصل آسیب‌دیده از جمله درمان‌های انتخابی برای این بیماری است.

۱. دارو

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت پسوریازیس عبارت‌اند از:

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای کاهش علائم
  • کورتیکواستروئیدها برای التهاب
  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات برای کاهش التهاب در صورت عدم اثربخشی  NSAIDها
  • داروهای بیولوژیک برای کاهش التهاب
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین D (آمپول dithrecol) برای کند کردن تغییر شکل استخوان

۲. فیزیوتراپی آرتریت پسوریازیس

برای درمان این بیماری ایا فیزیوتراپی خوبه؟ برخی از ورزش‌ها و تمرین‌های فیزیوتراپی نیز برای درمان آرتریت پسوریازیس توصیه می‌شوند. فیزیوتراپی برای کمک به عملکرد عضلات و مفاصل بیماران و کاردرمانی و ورزش نیز برای کمک به انجام فعالیت‌های روزانه مفیدند. ارتوپدی می‌تواند به بهبود حرکت بیماران و کاهش درد مفاصل کمک زیادی کند.

۳. درمان جدید آرتریت پسوریازیس

یک درمان دارویی جدید برای بیماری آرتریت پسوریاتیک وجود دارد که در کارآزمایی‌های بالینی توانسته با محدودکردن پاسخ خودایمنی که باعث التهاب در مفاصل می‌شوند، علائم را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. این درمان دارویی، داروی Brepocitinib است.

۴. درمان خانگی آرتریت پسوریاتیک

از درمان‌های خانگی هم می‌توان برای کنترل علائم آتروز و پسوریازیس، خصوصاً علائم پوستی کمک گرفت. البته در استفاده از این گزینه‌های درمانی بهتر است از یک متخصص پوست مشورت بگیرید. برخی از گزینه‌های درمان خانگی موجود شامل موارد زیر می‌شود:

  • آلوئه‌ورا به‌صورت یک ژل گیاهی می‌تواند خواص ضدالتهابی داشته باشد و علائم پوستی آرتریت پسوریاتیک را تسکین می‌دهد.
  • زردچوبه خاصیت ضدالتهابی بالایی دارد و می‌تواند در مدیریت شرایط اکسیداتیو و التهابی از جمله آرتریت مفید باشد. کورکومین ماده فعال در زردچوبه است که به تسکین علائم آرتریت کمک می‌کند.
  • پوست درخت بید نیز می‌تواند التهاب و علائم مرتبط با این بیماری را کاهش دهد.
  • ماساژدرمانی نیز به احساس ریلکسی و تسکین علائم کمک می‌کند.
  • مصرف ویتامین دی به‌صورت قرص یا مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین دی مفید است.
در آرتریت پسوریازیس، سیستم ایمنی بدن به طور غلط به بافت‌های مفصلی و اطراف آن‌ها حمله می‌کند.
در آرتریت پسوریازیس، سیستم ایمنی بدن به طور غلط به بافت‌های مفصلی و اطراف آن‌ها حمله می‌کند و باعث التهاب و درد در مفاصل می‌شود.

۵. رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به آرتریت پسوریازیس

برخی از رژیم‌های غذایی هم می‌تواند در درمان آرتریت پسوریازیس کمک‌کننده باشد. یکی از آنها روغن ماهی است. مصرف ماهی به دلیل داشتن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ اثر ضدالتهابی دارد. ماهی قزل‌آلا و ماهی‌تن می‌تواند منبع خوبی از امگا ۳ باشد.

مصرف دانه‌های غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و دانه‌های کینون به دلیل فیبر بالایی که دارند، برای بیماران مبتلا به آرتریت پسوریاتیک مفید است. علاوه بر این مصرف غذاهایی مانند بری‌ها و گیلاس، سیب، فلفل‌های دلمه‌ای و سیر و روغن‌زیتون می‌تواند برای این بیماران مفید باشد.

متن انگلیسی:
A Mediterranean diet, including fish oil, has been shown to reduce pain in rheumatoid arthritis patients who have swollen and tender joints, according to a study in the November 2018 issue of Autoimmunity Reviews
ترجمه متن:
طبق مطالعه‌ای که در نوامبر ۲۰۱۸ Autoimmunity Reviews منتشر شد، رژیم غذایی مدیترانه‌ای، از جمله روغن ماهی، درد را در بیماران آرتریت روماتوئید که مفاصل متورم و حساس دارند، کاهش می‌دهد.

everydayhealth

۶. طب سنتی

در طب سنتی نیز برخی درمان‌ها می‌تواند به کنترل علائم بیماری آرتریت پسوریازیس کمک کند. یکی از این موارد فلفل چیلی است. ماده فعال درون این فلفل‌ها به کنترل درد آرتریت کمک می‌کند. این ترکیب را می‌توان در کرم‌های بدون نسخه مانند کاپسازین یافت.

این پمادها به افراد مبتلا به استئوآرتریت کمک زیادی کرده است. نمک اپسوم یا سولفات منیزیم هم یکی دیگر از ترکیبات موثر در کنترل علائم آرتریت پسوریاتیک است. علاوه بر این در طب سنتی روی کنترل وزن و داشتن رژیم غذایی مناسب نیز تاکید می‌شود.

عوارض آرتریت پسوریازیس

درصد کمی از افراد مبتلا به آرتریت پسوریازیس به آرتریت موتیلانس مبتلا می‌شوند – یک‌شکل شدید، دردناک و ناتوان‌کننده آرتریت پسوریاتیک. باگذشت زمان، آرتریت موتیلانز استخوان‌های کوچک دست، به‌ویژه انگشتان دست را از بین می‌برد و منجر به تغییر شکل و ناتوانی دائمی می‌شود.

آرتریت پسوریازیس همچنین برخی از افراد را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، سندرم متابولیک، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد. باید نشانه های قند خون بالا و سایر بیماری‌ها را جدی بگیرید. مشکلات معده، تنگی نفس و مشکلات ریه، آسیب به عروق خونی و ماهیچه‌های قلب و استخوان‌های ضعیفی که به‌آسانی می‌شکنند نیز از دیگر عوارض آرتریت پسوریاتیک هستند. برخی از این عوارض می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشند.

بهترین متخصص را برای درمان عوارض آرتریت پسوریاتیک پیدا کن.

آرتریت پسوریازیس و بارداری

برخلاف برخی از نظریات اشتباه وجود آرتریت پسوریازیس به‌خودی‌خود نمی‌تواند روی توانایی افراد برای بارداری تاثیر بگذارد. بااین‌حال مصرف برخی از داروها که برای کنترل بیماری تجویز می‌شوند، روی کیفیت اسپرم تاثیر می‌گذارد. برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهد که وجود آرتریت پسوریازیس می‌تواند ریسک عوارض بارداری را افزایش دهد. بااین‌حال در برخی از افراد علائم بعد از تولد نوزاد تشدید می‌یابد.

انواع آرتریت پسوریازیس

نکته مهم در خصوص بیماری آرتریت پسوریازیس این است که این بیماری می‌تواند بیش از یک نوع داشته باشد. حتی در بیماران مبتلا به این بیماری الگوی آرتریت پسوریاتیک ممکن است در طول زمان تغییر کند. به‌صورت کلی ۵ نوع شایع و اصلی برای آرتریت پسوریاتیک شناخته شده است. نشانه‌ها و علائم بیماری و شدت آنها در هر یک از انواع حالت‌های آرتریت پسوریازیس متفاوت است.

۱. آرتریت پسوریازیس متقارن

این شایع‌ترین نوع است و حدود نیمی از افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم در هر دو سمت مفاصل به‌صورت یکسان دیده می‌شود. ممکن است علائم آن را در هر دو زانو، دست یا پا، یا سمت چپ و راست باسن خود داشته باشید.

آرتریت پسوریاتیک متقارن ممکن است با آرتریت روماتوئید اشتباه گرفته شود، بیماری خودایمنی دیگری که هر دو طرف بدن را نیز به طور یکسان درگیر می‌کند. یکی از راه‌های تشخیص این دو بیماری این است که معمولاً فقط آرتریت پسوریاتیک باعث می‌شود انگشتان دست یا پاهای شما آن‌قدر متورم شوند که شبیه سوسیس به نظر برسند.

علائم آرتریت پسوریاتیک متقارن مشابه علائمی است که با الگوی نامتقارن دریافت می‌کنید. این علائم شامل سفتی مفاصل در صبح و بثورات روی پوست هستند.

۲. آرتریت پسوریازیس نامتقارن

این نوع معمولاً خفیف است. ویژگی بارز آن این است که تورم و ناراحتی فقط به یک طرف بدن شما محدود شده و اغلب در زانو، لگن، انگشتان دست یا پا دیده می‌شود. حدود ۱ نفر از هر ۳ نفر مبتلا به آرتریت پسوریاتیک به این نوع مبتلا هستند. سایر علائم فرم نامتقارن عبارت‌اند از:

  • لکه‌های قرمز و پوسته پوسته پوست
  • وجود مشکل در خم شدن مفاصل
  • سفت شدن مفاصل در صبح

۳. آرتریت پسوریاتیک دیستال

دیستال به معنای دور از مرکز است؛ بنابراین این نوع آرتریت پسوریاتیک در نوک انگشتان دست و پا ظاهر می‌شود. گاهی اوقات این نوع از آرتریت پسوریازیس با استئوآرتریت اشتباه گرفته می‌شود. استئوآرتریت معمولاً در افراد مسن‌تر زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف محافظ که از ساییدگی استخوان‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند، می‌شکند.

همراه با سفتی، درد و تورم، آرتریت پسوریاتیک دیستال ممکن است ظاهر ناخن‌های شما را نیز تغییر دهد. علائم عبارت‌اند از:

  • ایجاد حفره
  • لکه‌های تغییر رنگ یافته روی ناخن‌ها
  • جدا شدن ناخن‌ها

۴. اسپوندیلیت

اسپوندیلیت به التهاب و تغییرات دژنراتیو در مفاصل ستون فقرات و مفاصل ساکروایلیاک (واقع در لگن و پایین ستون فقرات) اشاره دارد.

افراد مبتلا به انواع دیگر آرتریت، مانند آرتریت انتروپاتیک، ممکن است اسپوندیلیت نیز داشته باشند. هنگامی که اسپوندیلیت در افراد مبتلا به PSA رخ می‌دهد، به آن اسپوندیلیت پسوریاتیک می‌گویند. حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به PsA اسپوندیلیت را تجربه می‌کنند.

افراد مبتلا به اسپوندیلیت پسوریاتیک اغلب علائمی در ستون فقرات کمری (پایین) دارند، اگرچه درد و سفتی می‌تواند در هر جایی از ستون فقرات، گردن یا لگن رخ دهد.

۵. آرتریت موتیلانس

این وضعیت شدید بین ۱ تا ۵ درصد از افراد مبتلا به PSA را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آرتریت موتیلانس به مفاصل دست، پا، انگشتان دست و مچ دست آسیب می‌رساند. مفاصل ممکن است در نهایت به هم جوش بخورند.

درمان آرتریت پسوریازیس شامل روش‌های مختلفی از جمله داروها، فیزیوتراپی، تغییرات در شیوه‌ی زندگی و در صورت نیاز، جراحی است.
درمان آرتریت پسوریازیس شامل روش‌های مختلفی از جمله داروها، فیزیوتراپی، تغییرات در شیوه‌ی زندگی و در صورت نیاز، جراحی است.

تغییر سبک زندگی و پیشگیری از آرتریت پسوریاتیک

برای کنترل و پیشگیری از بروز آرتریت پسوریاتیک تغییر سبک زندگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. ورزش کردن و داشتن فعالیت‌های روزانه تاثیر زیادی در بهبود شرایط زندگی افراد دارد. ورزش می‌تواند روی مفاصل سفت تاثیر بگذارد. داشتن زندگی سالم و اجتناب از مصرف الکل و کشیدن سیگار هم به پیشگیری از آرتریت پسوریاتیک کمک می‌کند. کنترل استرس و آرامش داشتن در زندگی نیز نقش پیشگیرانه دارد. رژیم غذایی نیز در بروز علائم تاثیر زیادی داشته و توصیه بسیاری برای رعایت رژیم غذایی ضدالتهاب شده است.

تفاوت آرتریت پسوریازیس و آرتریت روماتوئید

در جدول زیر می‌توانید تفاوت آرتریت پسوریازیس و آرتریت روماتوئید را مشاهده کنید. برای بررسی علائم روماتیسم باید با متخصص روماتولوژی مشورت کنید.

نوع علائمآرتریت پسوریازیسآرتریت روماتوئید
درد و تورم در انگشتان دست و پابلهخیر
جوش قرمز و التهاب پوستیبلهخیر
سفتی مفاصلبلهبله
حفره در ناخن‌هابلهخیر
تغییر شکل مفاصلخیربله
کم شدن انعطاف مفاصلبلهبله
ایجاد توده‌های سخت در استخوان‌های نزدیک مفاصلخیربله
تفاوت آرتریت پسوریازیس و آرتریت روماتوئید

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در افراد مبتلا به پسوریازیس این احتمال وجود دارد که بیماری به سمت آرتریت هم پیش برود و در برخی از افراد بیماری به‌صورت آرتریت پسوریازیس بروز کند. در این بیماری طیف علائم متفاوت است و می‌تواند شرایط زندگی را برای بیماران بسیار دشوار کند. هیچ درمان قطعی برای آرتریت پسوریازیس وجود ندارد و تنها با درمان‌های موجود می‌توان علائم را کنترل و مدیریت کرد. با تشخیص به‌موقع و مصرف داروها یا کمک‌گرفتن از سایر درمان‌ها می‌توان علائم ناراحت‌کننده بیماری را بهبود بخشید و شرایط را برای بیماران مبتلا به آرتریت پسوریازیس بهتر کرد تا کیفیت زندگی‌شان بهبود یابد.

اگر دچار این بیماری هستید، برای بررسی علائم و درمان با متخصص پوست و مو یا متخصص روماتولوژی مشورت کنید. همچنین برای بررسی مشکلات مفاصل متخصص ارتوپد می‌تواند به شما کمک کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو و مشاوره آنلاین دکتر متخصص روماتولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقبت سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر آرتریت پسوریازیس کشنده نیست، تنها موجب ناتوانی و دردهای شدید می‌شود. البته عوارض قلبی و عروقی می‌تواند در برخی کشنده باشد.

در برخی موارد، پسوریازیس می‌تواند منجر به فرم دردناک‌تر آرتریت در انگشتان دست شده و موجب تغییر شکل آنها شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آرتریت پسوریازیس

  1. اصلاحی گفت:

    اطلاعات خوبی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید

  2. ناشناس گفت:

    عالی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.