تاول دهان و لب نشان‌دهنده‌ی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تاول‌ دهان و لب که با عنوان آفت دهان نیز شناخته می‌شود، برآمدگی‌ پر از مایعی است که اغلب به دلیل عفونت‌های ویروسی و مشکلات باکتریایی به وجود می‌آید. این آفت‌های دهانی بسیار شایع هستند و بسیاری از افراد را در برهه‌ای از زندگی تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. تاول‌ دهان و لب معمولا به شکل زخم دیده می‌شود و می‌تواند روی هر یک از بافت‌های نرم دهان از جمله لب‌ها، گونه‌ها، لثه‌ها، زبان، کف و سقف دهان ظاهر شود. در برخی موارد ممکن است تاول‌های دهانی روی مری شما ایجاد شوند و ناراحتی زیادی را برای شما به وجود بیاورند. تاول‌های دهان و لب معمولا یک تحریک جزئی هستند و طی یک تا دو هفته از بین می‌روند. با این حال، برخی از این آفت‌ها می‌توانند نشان دهنده سرطان لب یا یک عفونت ناشی از هرپس سیمپلکس باشند. اگر تاول‌ها به‌صورت مکرر ایجاد می‌شوند یا بزرگ‌تر از ۲ سانتی متر هستند و یا با علائم دیگری مانند تب یا اسهال همراه‌اند، حتما باید توسط دندانپزشک یا متخصص پوست بررسی شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
Mouth and lip blisters

تاول‌ دهان و لب که با عنوان آفت دهان نیز شناخته می‌شود، برآمدگی‌ پر از مایعی است که اغلب به دلیل عفونت‌های ویروسی و مشکلات باکتریایی به وجود می‌آید. این آفت‌های دهانی بسیار شایع هستند و بسیاری از افراد را در برهه‌ای از زندگی تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

تاول‌ دهان و لب معمولا به شکل زخم دیده می‌شود و می‌تواند روی هر یک از بافت‌های نرم دهان از جمله لب‌ها، گونه‌ها، لثه‌ها، زبان، کف و سقف دهان ظاهر شود. در برخی موارد ممکن است تاول‌های دهانی روی مری شما ایجاد شوند و ناراحتی زیادی را برای شما به وجود بیاورند.

تاول‌های دهان و لب معمولا یک تحریک جزئی هستند و طی یک تا دو هفته از بین می‌روند. با این حال، برخی از این آفت‌ها می‌توانند نشان دهنده سرطان دهان یا یک عفونت ناشی از هرپس سیمپلکس باشند. در ادامه همراه دکترتو باشید تا انواع تاول دهان و لب را بهتر بشناسید و در صورت نیاز به یک دندانپزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

تاول چیست؟

تاول‌ بیماری پوستی دردناک است که در آن فضایی بین پوست و بافت زیر آن ایجاد می‌شود. معمولا فضای خالی ایجاد شده برای محافظت از لایه‌های زیرین با پلاسما، خون و یا حتی چرک پر می‌شود. هر یک از قسمت‌های بدن می‌توانند در معرض بروز تاول باشند. بیشتر تاول‌هایی که در دست و پا ایجاد می‌شوند اصطکاکی هستند. یعنی بر اثر اصطکاک پوست با یک جسم خارجی سفت یا زبر ایجاد شده‌اند. اما تاول‌ دهان و لب بیشتر آلرژیک است و ممکن است بر اثر عوامل ویروسی و باکتریایی مختلف ایجاد شود.

تاول‌های پوستی انواع مختلفی دارند که هر کدام می‌توانند در نواحی خاصی از بدن به وجود آیند. تاول‌های دهان لب نمونه‌ای از تاول های پوستی هستند.

انواع تاول لب و دهان

تاول‌های دهانی که نوعی زخم دهانی به حساب می‌آیند انواع مختلفی دارند. در واقع عوامل مختلفی می‌توانند در به وجود آمدن تاول دهان و لب موثر باشند. در ادامه شایع‌ترین علت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. تاول دهان و لب بر اثر تب (تبخال)

تبخال یک عفونت ویروسی است که توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. در واقع تبخال، تاول‌های قرمز و پر از مایع است که می‌تواند در نزدیکی دهان یا سایر نواحی صورت ایجاد شود. در موارد نادر ممکن است تبخال در انگشتان دست، بینی و داخل دهان نیز ظاهر شود.

تبخال‌ها بسیار مسری هستند و می‌توانند از طریق تماس نزدیک یا بوسیدن، از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. حتی زمانی که تبخال‌ها قابل مشاهده نیستند می‌توانند مسری باشند. این عارضه به صورت نهفته در بدن بیمار باقی می‌ماند تا زمانی که شما دچار تب می‌شوید، خود را دوباره نشان می‌دهد.

ناحیه‌ای که در معرض ایجاد تبخال است، اغلب اوقات قبل از ظاهر شدن تاول شروع به سوزش می‌کند. شیوع اولیه این آفت دهانی ممکن است با علائم خفیف آنفولانزا مانند تب پایین، بدن درد و تورم غدد لنفاوی همراه باشد.

herpes-simplex
عکس تبخال دهان

۲. کم خونی در ایجاد تاول دهان و لب

علائم کم خونی زمانی به وجود می‌آیند که گلبول‌های قرمز خون به قدری کاهش پیدا می‌کنند که انتقال اکسیژن به سراسر بدن با اختلال مواجه می‌شود. رنگ پریدگی، سردی پوست، رنگ پریدگی لثه‌ها، تاول دهان و لب، سرگیجه، سبکی سر، خستگی، افزایش یا کاهش فشار خون و تپش قلب، همگی علائم کم خونی هستند. کم خونی علل فراوانی دارد و می‌تواند به سرعت (مانند ایجاد جراحت یا یک عمل جراحی) یا در مدت طولانی ایجاد شود.


۳. ژنژیووماتیت

ژنژیووماتیت یک عفونت شایع دهان و لثه است که بیشتر اوقات باعث بروز تاول دهان و لب در کودکان می‌شود. تاول‌های ژنژیووماتیت مانند آفت دهان از بیرون مایل به خاکستری یا زرد هستند و در مرکز قرمز به نظر می‌رسند. این بیماری علائمی همچون آنفولانزا دارد و می‌تواند منجر به ترشح آب دهان و درد در هنگام غذا خوردن، به خصوص در کودکان خردسال شود.

نوبت اینترنتی

دکتر دندانپزشک کودکان
Gingivomatitis
عکس ژنژووماتیت

۴. مونونوکلئوز عفونی در ایجاد تاول دهان و لب

این بیماری معمولا توسط ویروس آپشتین بار (EBV) در جوانان دبیرستانی و دانشگاهی ایجاد می‌شود. علائم شایع مونونوکلئوز عفونی عبارتند از تب، تورم غدد لنفاوی، تاول دهان و لب، سردرد، خستگی و تعریق شبانه است. علائم این بیماری معمولا با گذشت دو ماه به خودی خود خوب می‌شوند.


۵. زخم شانکر

زخم شانکر که با نام زخم استوماتیت آفتی نیز شناخته می‌شود، عارضه‌ای است که باعث ایجاد تاول و زخم‌های کوچک بیضی شکل و دردناک در داخل دهان می‌شود. تاول دهان و لب زخم شانکر بیشتر به رنگ قرمز یا سفید هستند و برخی اوقات می‌توانند به رنگ زرد نیز ظاهر شوند.

تاول دهان و لب این اختلال معمولا بی ضرر است و در عرض چند هفته به خودی خود خوب می‌شود، اما ممکن است نشان‌دهنده وجود بیماری‌های خطرناکی همچون بیماری کرون، سلیاک، کمبود ویتامین یا HIV باشد.

canker sore
تاول‌های زخم شانکر بیضی شکل هستند

۶. کمبود فولات در ایجاد تاول دهان و لب

فولات یک ویتامین B مهم است که برای ساخت و ترمیم DNA استفاده می‌شود و برای رشد مناسب لوله عصبی در جنین ضروری است. کمبود گلول‌های قرمز و کم خونی شایع‌ترین نتیجه کمبود فولات هستند. علائم این اختلال شامل خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، خستگی، زخم‌های دهان و لب، تورم زبان، موهای خاکستری و تاخیر در رشد است.

کمبود فولات بیشتر اوقات موجب بروز تاول در لثه‌ها می‌شود، اما ضایعات موجود در لثه می‌توانند علت‌های دیگری نیز داشته باشند.

Folate deficiency
فولات یک ماده ضروری برای سلامت لب است. در صورت کمبود فولات لب‌ها متورم می‌شوند و ترک می‌خورند

۷. برفک دهان

برفک دهان یک عفونت قارچی است که در داخل دهان و روی زبان ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر در نوزادان و کودکان به وجود می‌آید و نشانه‌ای از ضعف سیستم ایمنی در بزرگسالان است. در این بیماری برجستگی‌های سفید کرمی روی زبان، گونه‌های داخلی، لثه‌ها و لوزه‌ها ظاهر می‌شود که می‌توان آن‌ها را خراش داد.

درد در محل برجستگی‌ها، از دست دادن حس چشایی، اشکال در بلع، پوست خشک و ترک خورده در گوشه‌های دهان از دیگر علائم برفک دهان هستند.

Thrush in the mouth
عکس برفک دهان

۸. بیماری دست، پا و دهان علت ایجاد تاول دهان و لب

این بیماری باعث به وجود آمدن تاول‌های قرمز و دردناک در دهان، روی زبان و لثه‌های کودکان می‌شود. بیماری دست، پا و دهان به دلیل تاول‌هایی که در این نواحی ایجاد می‌کند نام گذاری شده است و علاوه بر دهان ممکن است باعث بروز لکه‌هایی در باسن، ناحیه تناسلی، دست و پا شود.


۹. لکوپلاکیا

این بیماری باعث ایجاد لکه‌های سفید و ضخیم روی زبان و لایه داخلی دهان می‌شود که ممکن است شبیه تاول دهان و لب به نظر برسند. در برخی مواقع لکه‌های این بیماری ممکن است برآمده، سفت و مو دار باشند. این عارضه اغلب اوقات در افراد سیگاری ایجاد می‌شود و معمولا بعد از دو هفته به خودی خود از بین می‌رود. لکوپلاکیا معمولا بی ضرر است اما در موارد جدی ممکن است با سرطان دهان مرتبط باشد. مراقبت‌های منظم از دندان‌ها می‌تواند به جلوگیری از عود این بیماری کمک کند.

Leukoplakia
لکوپلاکیا بیشتر در افراد سیگاری به وجود می‌آید

۱۰. لیکن پلان دهان

لیکن پلان یک اختلال التهابی مزمن است که بر لثه‌ها، لب‌ها، گونه‌ها و زبان تاثیر می‌گذارد. تاول‌های این بیماری به صورت لکه‌های سفید توری و برجسته هستند که بیشتر شبیه به تار عنکبوت به نظر می‌رسند. تاول دهان و لب این بیماری ممکن است شکافته شود و تبدیل به زخم شود. زخم‌های باز لیکن پلان ممکن است در هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن خونریزی کنند و بسیار دردناک باشند.

But oral plan
لکه‌های لیکن پلان شبیه به تار عنکبوت هستند

۱۱. بیماری سلیاک دلیل ایجاد تاول دهان و لب

بیماری سلیاک یک پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به گلوتن است که به پوشش روده کوچک آسیب می‌رساند. آسیب به پرزهای روده کوچک منجر به جذب ضعیف مواد مغذی مهم غذایی مانند ویتامین‌های B، ویتامین D، آهن و کلسیم می‌شود. علائم این بیماری از نظر شدت متفاوت است و ممکن است بین بزرگسالان و کودکان متفاوت باشد.

  • علائم رایج بزرگسالان شامل اسهال، کاهش وزن، معده درد، کم خونی، درد مفاصل، نفخ، مدفوع چرب، بثورات پوستی و زخم‌های دهان است.
  • علامت‌های شایع در کودکان شامل کاهش وزن، تاخیر در رشد، تاخیر در بلوغ، اسهال یا یبوست مزمن، درد معده، و دندان‌های زرد یا تغییر رنگ داده، است.

تاول دهان چه زمانی خطرناکه؟

اگر همیشه دهانتون تاول می‌زنه حتما با متخصص دندانپزشک مشورت کنید.

۱۲. سرطان دهان

سرطان دهان تقریبا تمام قسمت‌های دهان را از جمله لب‌ها، گونه‌ها، دندان‌ها، لثه‌ها، دو سوم جلوی زبان، سقف و کف دهان را درگیر می‌کند. این بیماری بسیار جدی است و موجب به وجود آمدن لکه‌های سفید یا قرمز و تاول‌های بزرگ در لب و دهان می‌شود که با گذشت زمان بهبود نمی‌یابند. کاهش وزن، خونریزی لثه، گوش درد و تورم غدد لنفاوی در گردن از دیگر علائم این بیماری هستند.

Oral-cancer
عکس سرطان دهان

۱۳. زبان مودار سیاه یکی از علت‌‌های تاول دهان و لب

این وضعیت بدون درد زمانی اتفاق می‌افتد که برجستگی‌های کوچک روی زبان شما بلند می‌شوند و باکتری‌هایی را که در دهان شما زندگی می‌کنند را به دام می‌اندازند و باعث می‌شوند زبان سیاه و مودار به نظر برسد. علل می‌تواند شامل مصرف آنتی بیوتیک، بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن، نوشیدن چای یا قهوه زیاد و تولید نکردن بزاق کافی باشد. مسواک زدن زبان و استفاده از زبان خراش معمولا تمام چیزی است که برای درمان آن نیاز دارید، اگرچه گاهی اوقات دارو نیز ضروری است.

black hairy tongue
عکس زبان مودار و سیاه

۱۴. آفت دهان

هیچ کس نمی‌داند چه چیزی باعث ایجاد این تاول‌های کوچک و دردناک در داخل دهان شما می‌شود. محرک‌ها عبارتند از:

  • حساسیت مفرط
  • عفونت
  • هورمون‌ها
  • استرس
  • عدم دریافت کافی برخی ویتامین‌ها.

تاول دهان و لب این بیماری، زخم آفتی نیز نامیده می‌شود. آفت دهان می‌تواند روی زبان، گونه، حتی لثه‌ها ظاهر شود. تاول‌های این بیماری معمولا بعد از یک یا دو هفته بهبود می‌یابند. آفت‌های شدید و مداوم را می‌توان با کرم‌های بی‌حس‌کننده، داروهای تجویزی یا لیزرهای دندانی درمان کرد.


۱۵. زبان جغرافیایی در ایجاد تاول دهان و لب

اگر قسمت‌هایی از زبان شما برخی از برجستگی‌های کوچک خود را از دست بدهند، در نهایت با نقاط برجسته و پایین‌آمده‌ای مواجه می‌شوید که به زبان شما ظاهری شبیه نقشه جغرافیایی می‌دهند. تاول‌ها و لکه‌ها می‌توانند مکان، الگو و اندازه خود را در عرض چند دقیقه تا چند ساعت تغییر دهند. زبان جغرافیایی معمولا بی ضرر است و ممکن است هر لحظه رخ دهد و بهبود یابد. این اختلال معمولاً نیازی به درمان ندارد. در صورت وجود درد، مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضد التهاب می‌توانند کمک‌کننده باشند.

geographic tongue
زبان جغرافیایی بدون درد است

۱۶. تاتو آمالگام

آیا تا به حال پس از مراجعه به دندانپزشکی متوجه یک “لکه” کوچک خاکستری آبی در قسمت نرم دهان خود شده‌اید؟ این لکه‌های تاول مانند خالکوبی آمالگام نامیده می‌شوند و زمانی رخ می‌دهند که یک تکه کوچک از آمالگام در گونه یا لثه شما جاسازی شود. نقره موجود در آمالگام وارد بافت نرم دهان شما می‌شود و در نتیجه چیزی شبیه یک خال کوبی کوچک به نظر می‌رسد. خالکوبی آمالگام هیچ ضرری ندارد، اما اگر لکه خاکستری آبی رشد کند یا تغییر رنگ دهد، احتمال زیادی وجود دارد که خالکوبی آمالگام نباشد. از دندانپزشک خود بخواهید آن را بررسی کند.


۱۷. بیماری لثه در ایجاد تاول دهان و لب (ژنژیویت)

هنگامی که بیماری لثه ایجاد می‌شود، باکتری‌های موجود در پلاک، در امتداد خط لثه تجمع می‌یابند و ممکن است باعث به وجود آمدن تاول شوند. ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است. علائم شامل قرمزی، پف کردگی و خونریزی لثه است. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به پیشگیری از بیماری پریودنتال کمک کند. سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و استرس می‌توانند این بیماری را تشدید کنند.


۱۸. پریودنتیت

مرحله بعدی بیماری لثه پریودنتیت یا عفونت لثه است. افزایش التهاب باعث عقب نشینی لثه‌ها می‌شود و ممکن است حفره‌هایی بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد شود. این حفره‌ها جرم، پلاک و بقایای مواد غذایی را به دام می‌اندازند که در نهایت منجر به عفونت و آبسه می‌شود. بیماری پیشرفته لثه به استخوان نگهدارنده دندان آسیب می‌رساند و یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. برای درمان عقب نشینی لثه باید به دندانپزشک مراجعه کنید.


۱۹. سوختگی ناشی از آسپرین

آیا تا به حال اجازه داده‌اید که آسپرین در گونه شما یا نزدیک دندان‌تان لانه کند؟ اگرچه ممکن است امیدوار باشید که این کار درد را سریع‌تر تسکین دهد، در عوض اسید موجود در آسپرین ضایعه سفید و خشن را در لثه یا گونه‌های شما می‌سوزاند. جلوگیری از سوختگی آسپرین ساده است، این مسکن‌ها را ببلعید! سوختگی ناشی از آسپرین معمولا بعد از دو هفته بهبود می‌یابند.


۲۰. برآمدگی‌های دروغین

طبق روایتی از پیرزنان، دروغ گفتن باعث تاول در زبان می‌شود. به اصطلاح “برآمدگی‌های دروغ” یا پاپیلیت گذرا یک بیماری زبانی شایع است که باعث به وجود آمدن تاول‌های کوچک روی زبان می‌شود حتی اگر فقط حقیقت را بگویید. این تاول‌های کوچک و بی‌ضرر پس از چند روز خود به خود از بین می‌روند، اما ممکن است ناراحت کننده باشند. علت این تاول دهان و لب یک راز است و هنوز دلیل مشخصی برای آن پیدا نشده است، اما می‌تواند واکنشی به یک غذا یا یک ضربه جزئی مانند گاز گرفتن زبان باشد. شما نیازی به درمان آنها ندارید، اگرچه داروهای بی حس کننده خوراکی ممکن است ناراحتی را تسکین دهند.

اگر تاول‌ها به‌صورت مکرر ایجاد می‌شوند یا بزرگ‌تر از ۲ سانتی متر هستند و یا با علائم دیگری مانند تب یا اسهال همراه‌اند، حتما باید توسط دندانپزشک بررسی شوند.

۲۱. عوامل فیزیکی در ایجاد تاول دهان و لب

علاوه بر عوامل بیولوژیک، عوامل فیزیکی نیز می‌توانند باعث بروز تاول دهان و لب شوند:

  • گاز گرفتن زبان، گونه یا لب
  • سوختگی در دهان
  • برخورد یک جسم تیز مانند دندان مصنوعی به زبان
  • مسواک زدن با شدت زیاد یا ساتفاده از مسواک‌های سفت و سخت
  • جویدن تنباکو.

در بیشتر موارد، تاول‌های دهان و لب باعث قرمزی و درد می‌شوند، مخصوصاً هنگام خوردن و آشامیدن. این تاول‌ها همچنین می‌توانند باعث سوزش یا سوزن سوزن شدن در اطراف خود شوند. بسته به اندازه، شدت و محل تاول در دهان و لب می‌توانند خوردن، نوشیدن، قورت دادن، صحبت کردن یا نفس کشیدن را برای شما دشوار کنند. همچنین ممکن است تاول‌ها موجب به وجود آمدن زخم شوند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به یک دندانپزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید:

  • تاول‌هایی که قطر آنها بیشتر از ۲ سانتی‌متر باشد
  • شیوع مکرر تاول دهان و لب
  • بثورات
  • ایجاد بی دلیل زخم در دهان
  • درد مفاصل
  • تب
  • اسهال.
اینفوگرافی تاول لب و دهان
تاول لب و دهان چیست؟

آیا تاول‌های دهان نیاز به تشخیص دارند؟

معمولا بدون مراجعه به پزشک می‌توانید علت تاول دهان و لب خود را تشخیص دهید، با این حال مراجعه به پزشک روند تشخیص را سرعت می‌بخشد:

  • لکه‌های سفید در دهان خود داشته باشید. این مورد ممکن است نشانه‌ای از لکوپلاکیا یا لیکن پلان دهان باشد
  • هرپس سیمپلکس یا عفونت دیگری دارید یا مشکوک هستید که ممکن است داشته باشید
  • تاول‌هایی دارید که پس از چند هفته از بین نمی‌روند یا بدتر می‌شوند
  • شروع به مصرف یک داروی جدید کرده باشید
  • تحت شیمی درمانی قرار گرفته باشید
  • اخیراً جراحی پیوند انجام داده باشید

در طول ویزیت شما، متخصص پوست یا دندانپزشک دهان، زبان و لب‌های شما را معاینه می‌کند. اگر مشکوک به سرطان باشند، ممکن است بیوپسی انجام دهند و آزمایشات مضاعفی را در دستور کار قرار دهند.


درمان تاول دهان و لب

آفت‌ها و تاول‌های خفیف دهان اغلب به طور طبیعی طی ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می‌روند، اما می‌توانند تا شش هفته ادامه داشته باشند. برخی از روش‌های ساده ممکن است به کاهش درد و احتمالا تسریع روند بهبود کمک کنند. برای مثال:

  • از غذاهای تند، نمکی، مرکباتی و پر قند خودداری کنید
  • از دخانیات و الکل خودداری کنید
  • با آب نمک غرغره کنید
  • یخ، شربت یا سایر غذاهای سرد بیشتری بخورید
  • از داروهای ضد درد مانند استامینوفن استفاده کنید
  • از فشار دادن یا تخریب زخم‌ها یا تاول‌ها خودداری کنید
  • یک خمیر نازک از جوش شیرین و آب روی تاول بمالید

اگر برای تاول دهان و لب خود به پزشک مراجعه کنید، ممکن است داروی ضد درد، داروی ضد التهابی یا ژل استروئیدی برای شما تجویز کند. اگر تاول‌های دهان شما در نتیجه یک عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی باشد، ممکن است پزشک شما، دارویی برای درمان عفونت ارائه دهد.

در موارد سرطان دهان ابتدا بیوپسی گرفته می‌شود. پس از آن، ممکن است به جراحی یا شیمی درمانی نیاز داشته باشید.

برای همیشه از دست تاول دهان خلاص شو.

mouth ulcer home remedies
روش‌های طبیعی و خانگی زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها برای درمان زخم‌ها و تاول‌های دهانی استفاده کرد مانند سرکه سیب.

درمان خانگی تاول دهان و لب

مطالعات نشان داده است برخی از اسانس‌ها ممکن است فعالیت ضد ویروسی به خصوص در برابر HSV-1 داشته باشند. روغن‌های ضروری و درمان‌های موضعی می‌توانند پوست دهان و لب شما را تحریک کنند، بنابراین باید قبل از استفاده، ابتدا ناحیه کوچکی از پوست را آزمایش کنید.

همچنین باید اسانس‌ها را با روغن حامل (روغن گیاهی) رقیق کنید. این نسبت حدود یک قطره اسانس به ازای هر قاشق چایخوری روغن حامل است. هنگام استفاده از این روغن‌های ضروری از پد پنبه‌ای تمیز استفاده کنید تا به جلوگیری از آلودگی و عفونت مجدد کمک کند. در ادامه برخی از بهترین درمان‌های خانگی تاول دهان و لب را بررسی خواهیم کرد.

۱. ال لیزین

L-lysine  یک اسید آمینه است که می‌تواند به کوتاه کردن مدت تاول کمک کند. بیشتر مردم مزایای مصرف این مکمل را به عنوان پیشگیری و درمان گزارش می‌دهند. بر اساس انتشارات سلامت هاروارد، لیزین می‌تواند اسید آمینه‌ای که باعث رشد تاول می‌شود، را مهار کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی آن مورد نیاز است. همچنین ممکن است در محدود کردن شیوع تاول تب نقش داشته باشد.

نحوه استفاده: دوزهای تحقیقاتی از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم (میلی گرم) متغیر است. توصیه‌های روی بسته دارو را دنبال کنید.

۲. روی درمانی

روی یک ماده معدنی ضروری است که می‌تواند به بهبود زخم و تاول دهان و لب کمک کند و روی موضعی ممکن است به درمان تبخال کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۱ نشان داد که یک کرم حاوی اکسید روی و گلیسین در مقایسه با کرم دارونما، مدت تبخال را کوتاه می‌کند. یک مطالعه جدیدتر نشان داد که اکسید روی نیز ممکن است در جلوگیری از ورود ویروس هرپس سیمپلکس به سلول‌ها نقش داشته باشد.

نحوه استفاده: برای اثربخشی درمان باید چهار بار در روز از کرم اکسید روی مصرف کنید. مجموع دوز‌های مصرفی باید به ۲۲ میلی‌گرم برسند.

۳. روغن پونه کوهی در درمان تاول دهان و لب

مطالعات نشان می‌دهد روغن پونه کوهی می‌تواند انواع مختلف ویروس‌های حیوانی و انسانی را مهار کند و تاول دهان و لب را درمان کند. اما دوز مفید برای دستیابی به سلامت کامل، هنوز مشخص نیست.

روش مصرف: رقیق شده روغن پونه کوهی را روی یک توپ پنبه‌ای بریزید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. چندین بار در طول روز این کار را تکرار کنید و درمان را تا بهبود کامل تاول‌ها ادامه دهید.

۴. عصاره شیرین بیان

ریشه شیرین بیان به عنوان یک گزینه درمانی برای تبخال که نوعی تاول دهانی است بسیار محبوب است. مطالعه سلولی روی شیرین بیان نشان داده است که نقش به سزایی در درمان تاول‌های دیگر دارد، اما اثرات ضد ویروسی این دارو هنوز نامشخص است.

روش استفاده: می‌توانید عصاره شیرین بیان رقیق شده را مانند روغن پونه کوهی مصرف کنید. اگر از قرص شیرین بیان استفاده می‌کنید، آن را با روغن نارگیل یا بادام به صورت خمیر درآورید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از مصرف خوراکی ریشه شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند.

۵. فندق جادوگر در درمان تاول دهان و لب

فندق جادوگر، گیاهی شگفت انگیز و سرشار از خواص دارویی است. این داروی گیاهی می‌تواند با ویروس‌ها مبارزه کند و همچنین التهاب را کاهش دهد. فندق جادوگر یک داری قابض است و می‌تواند ناحیه تاول را خشک کند و به بهبود ان کمک کند.

روش استفاده: برای استفاده از این دارو، یک دانه فندق را روی توپی پنبه قرار دهید و بدون ارتباط دست آن را به طور مستقیم روی تاول و تبخال خود قرار دهید. حواستان باشد به هیچ عنوان نباید آن را روی ناحیه آسیب دیده مالش دهید. این درمان را تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید.

۶. سرکه سیب

سرکه سیب با خواص ضد قارچ و ضد ویروس خود، تاول دهان و لب را تار و مار می‌کند. با این حال، با توجه به خاصیت اسیدی آن و آسیب احتمالی به بافت، باید با احتیاط روی تاول‌ها استفاده شود. برای عفونت‌های باکتریایی پوست دهان توصیه نمی‌شود.

روش استفاده: از یک تکه پنبه استفاده کنید و سرکه سیب را چند بار در روزی روی تاول بمالید. می‌توانید آن را هر بار چند دقیقه در آنجا نگه دارید. درمان را تا بهبودی کامل ادامه دهید. مصرف سرکه سیب در مقادیر زیاد بی‌خطر است اما ممکن است پوست را تحریک کند.

نحوه پیشگیری از تاول دهان و لب

هیچ راه مطلقی برای جلوگیری از همه تاول‌های دهان وجود ندارد. با این حال، می‌توانید اقدامات خاصی را برای جلوگیری از دریافت آنها انجام دهید. برای مثال موارد زیر:

  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم خودداری کنید
  • به آرامی بجوید
  • از مسواک نرم استفاده کنید و به طور منظم بهداشت دندان را رعایت کنید
  • اگر سخت افزاری دهان شما را تحریک می‌کند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید
  • استرس خود را کاهش دهید
  • یک رژیم متعادل برای خود داشته باشید
  • محرک‌های غذایی مانند غذاهای تند را کاهش دهید یا از بین ببرید
  • ویتامین مصرف کنید. به خصوص ویتامین‌های گروهB
  • مقدار زیادی آب بنوشید
  • سیگار نکشید یا از تنباکو استفاده نکنید
  • از مصرف الکل اجتناب کنید یا آن را محدود کنید
  • هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب لب‌های خود را سایه بزنید یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

آیا برای تاول دهان و لب باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

در بیشتر موارد، دندانپزشک می‌تواند به طور مناسب تاول‌های دهان شما را تشخیص داده و درمان کند. با این حال، اگر زخم‌ها و تاول‌های مکرر دهانی دارید که با یک بیماری مرتبط است، بهتر است به متخصص پوست یا متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

اگر درباره دلیل قطعی تاول دهانتان مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مراجعه حضوری با یک دندانپزشک به صورت تلفنی مشاوره کنید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با برترین دندانپزشکان و متخصصان پوست و مو ارتباط تلفنی برقرار کنید تا در صورت لزوم برای شما قرار ملاقات تنظیم کنند.

go to Dentist for mouth ulcers
دندان‌پزشک، که گاهی به نام جراح دندان شناخته می‌شود یک درمانگر است که حیطه تخصص آن در بررسی علائم، پیشگیری و درمان دندان و لثه است.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیشتر تاول‌های دهان بی ضرر هستند، اما می‌توانند بسیار دردناک باشند. خوشبختانه، درمان‌هایی برای کمک به کاهش ناراحتی در دسترس هستند. اگر علائم غیرمعمولی دارید یا اگر تاول دهان و لبواع زخ شما در عرض سه هفته بهبود نیافته است، ارزیابی آن توسط دندانپزشک یا متخصص پوست بسیار مهم است. این کار می‌تواند به رد هر گونه نگرانی جدی سلامتی کمک کند و هر مشکلی را زود تشخیص دهد.

برای پیدا کردن بهترین دندانپزشک و متخصص پوست می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر آشنایی با بهترین پزشکان برای تشخیص و درمان انواع زخم‌ها دهانی و تاول دهان و لب می‌توانید از حدمات مشاوره تلفنی و متنی دکترتو هم استفاده کنی و در آخر در صورت نیاز می‌توانید برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از بهترین دکترهای دندان پزشکی از سراسر ایران

دکتر دندانپزشکی تهران

دکتر دندانپزشکی شیراز

دکتر دندانپزشکی اصفهان

دکتر دندانپزشکی مشهد

دکتر دندانپزشکی کودکان

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حالی که تاول یک علامت رایج کووید نیست، اما در افراد مبتلا به این ویروس گزارش شده است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا ضایعات دهانی ناشی از کرونا ویروس هستند یا علائم ثانویه هستند، مورد نیاز است. برای تشخیص بهتر اینکه کرونا دارید یا خیر می‌توانید مقاله مختص به علائم اولیه کرونا را مطالعه فرمایید.

تاول‌هایی که در اثر سرطان دهان ایجاد می‌شوند، خطرناک‌ترین نوع تاول‌های دهان و لب هستند، چرا که شروع به از بین بردن بافت درون دهان شما می‌کنند.

آفت دهانی بیماری است که موجب به وجود آمدن تاول و سپس تبدیل آن‌ها به زخم می‌شود. ناگفته نماند بسیاری دیگر از بیماری‌ها می‌توانند روند مشابهی با آفت دهان داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم کقاله مختص به این موضوع را بخوانید.

مرطوب کننده‌های حاوی آلوئه ورا می‌توانند در خصوص تاول‌های دهان معجزه کنند. البته ایجاد و بهبود تاول یک پروسه ده تا چارده روزه است و داروهای گیاهی می‌توانند مدت این زمان را تا حدی کاهش دهند.

همانطور که می‌دانید تبخال‌ها بیشتر در اطراف دهان باعث به وجود آمدن تاول‌های ریز می‌شوند. در برخی موارد ممکن است این تاول‌ها در سقف دهان ایجاد شوند. ناگفته نماند دیگر بیماری‌هی اشاره شده در بالا هم می‌توانند باعث به وجود آمدن تاول در سقف دهان شوند.

جوش نزدیک دهان ممکن است بر اثر فشار مکرر بر روی پوست این ناحیه ایجاد شود. برای مثال استفاده روزانه از تلفن همراه یا آلات موسیقی، لوازم آرایشی صورت، خمیر دندان، مومیایی لب و کرم اصلاح همگی مواردی هستند که می‌توانند باعث جوش در نزدیکی دهان شوند.

یکی از مواد معدنی لازم برای مراقبت از لب، روی است. کمبود این ماده معدنی باعث خشکی، تورم، ترک خوردن و ایجاد تاول در زبان و لب می‌شود. برای درمان این عارضه باید غذاهای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

تاول‌های دهانی مرتبط با سرطان در لایه داخلی دهان یا روی لب ایجاد می‌شوند. علاوه بر تاول زخم‌هایی در دهان شما ایجاد می‌شود که بیشتر شبیه به سوختگی هستند. این زخم‌ها می‌توانند بسیار دردناک باشند و خوردن، صحبت کردن، قورت دادن و تنفس را برای شما دشوار می‌کنند.

آفت‌های دهان می‌توانند هر کسی را درگیر کنند، اما برخی از آن‌ها در زمان خاصی از زندگی بروز می‌کنند. به عنوان مثال، در حالی که برفک دهان و ژنژیووستوماتیت در کودکان شایع‌تر است، لکوپلاکیا و لیکن پلان در بزرگسالان مسن‌تر شایع‌تر هستند.

تبخال و آفت از جمله شایع‌ترین انواع ضایعات دهانی هستند. حدود 20 درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار آفت می‌شوند. و در حالی که بیش از نیمی از مردم  به ویروسی که باعث تبخال می‌شود آلوده شده‌اند، تنها 20 تا 40 درصد از مردم در طول زندگی خود تبخال را تجربه می‌کنند.

بستگی به نوع تاول دهان شما دارد. تبخال مسری است، اما آفت‌های دهان مسری نیستند. اگر در مورد تاول دهان خود مطمئن نیستید باید به یک متخصص مراجعه کنید.

تاول‌هایی که ریشه ویروسی دارند معمولا ویروسی هستند. این تاول‌ها می‌توانند از طریق بزاق، تماس نزدیک، غذا، نوشیدنی، ظروف مشترک و بوسیدن سرایت پیدا کنند.

تاول‌ها معمولا تا 15 روز بعد از ایجادشان مسری هستند.

در حالی که ویروس ها شایع‌ترین علت عفونی تاول‌های دهان هستند، باکتری‌ها نیز می‌توانند باعث ضایعات دهانی شوند. به عنوان مثال، تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. اما تاول‌های دهان مانند ژنژیووستوماتیت می‌تواند توسط باکتری‌های خاصی مانند استرپتوکوک و اکتینومیسس ایجاد شود.

هنگامی که دچارتاول دهان هستید، سعی کنید غذاهای سرد مانند شربت، یخ و بستنی. این ممکن است به تسکین ناحیه کمک کند. از غذاهای تند، یا شور خودداری کنید و همچنین از غذاهای مرکباتی مانند پرتقال، آناناس و سس گوجه فرنگی دوری کنید.

تاول‌های دهان و لب معمولا بی‌خطر هستند و به خودی خود درمان می‌شوند، اما در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی دارید:
سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید
تاول در عرض 2 هفته خوب نشود و با گذشت زمان شدیدتر شود
علائم شدیدی همچون تب و لرز داشته باشید
به طور مکرر عود تاول داشته باشید
در چشمان خود احساس سوزش داشته باشید
بافت‌های دهان شما شروع به تخریب کرده باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تاول دهان و لب

  1. سلام دلبرم گفت:

    سلام دلبرمن سالهاست هرمد ت یکبار آفت دهان لب دوره لب دست و پا میشم بعدازبهبود جای لکه سیاه باقی می ماندلطف راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از محلول شستشو نیستاتین استفاده کنید
      روزانه با دهان شویه بشویید

  2. سلام دلبرم گفت:

    سلام دلبرمن سالهاست هرم ت یکبار آفت دهان لب دوره لب دست و پا میشم بعدازبهبود جای لکه سیاه باقی می ماندلطف راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از محلول شستشو نیستاتین استفاده کنید
      روزانه با دهان شویه بشویید

  3. یاسین گفت:

    سلام،
    پشت لب هایم و بعضی قسمت های دهانم برآمدگی سفید رنگ ایجاد شده اما پشت لب هایم قسمی خط خطی شده و صبح ها سوزش دارد، لطفا آیا خطرناک است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال خشکی پوست وجود دارد
      از بالم لب ویتامینه استفاده کنید

  4. ساغر گفت:

    سلام من تقریبا پنج ماهه بین دو فک پایین و بالام حباب میزنه یدونست بعد سفیده و میترکه بعد دوباره همون میشع دکتر رفتم نفهمید بنظرتون چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کمبود ویتامین آ و ب وجود دارد
      از نظر عفونت قارچی هم وجود دارد
      از مکمل یونی زینک استفاده کنید و روزانه با دهان‌شویه بشویید

  5. ژیلا گفت:

    سلام خسته نباشید زیر زبان من جوش ابکی مانند در میاد یه مدت بود فشار میدادم دردش کم میشد و بعد دوباره در میومد الان بازهم این مشکل را دارم چیکار باید کنم پیش چه دکتری برم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با محلول نیستاتین شستشو دهید
      در صورت عدم بهبود به متخصص عفونی مراجعه کنید

  6. Reza Zivdar گفت:

    باسلام،من لب بالازخم مثل تبخال زده،من به امیداینکه خوب بشه اصلابهش دست نزدم،بعدازیک هفته میبینم یکی دیگه کنارزخم اولی زده،حال دوزخم لب بالازده،یکیش زردرنگ،یکیش قرمزغلیظ،حتی یکیشون مثل جوش عفونت بافشارزده بیرون،نشانه چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت هرپس ویروسی وجود دارد
      نیاز به اسیکلوویر دارید

  7. ریحانه گفت:

    سلام خسته نباشید
    فرنولوم دهان (وسط لب بالا )کنارش حالت گوشت اضافه یک طرفش اویزون شده علتش چیه وباید چه دارویی مصرف کنم تا اون گوشت از بین بره
    یعنی چرک یاعفونت
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال حساسیت و یا ابسه وجود دارد
      بر اساس تشخیص و معاینه از نزدیک داروهای مناسب تجویز می شود

  8. .... گفت:

    من قسمت پشت لب پایینم تاول زده و روش سفید مانند هست چه کاری باید براش بکنم؟
    با سرم شست و شو و قرقره آب نمک حل میشه یا باید به دکتر مراجعه کنم؟
    و سرم شست و شو باعث خوب شدنش میشه یا بدترش میکنه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز با ارزوی بهبودی شما
      شستشو را حل خوبی برای درمان تاول می تواند باشد ولی احتمالا کافی نیست. ممکن است نیاز به درمان های موضعی باش.
      برای بررسی سفیدک ها بهتر است به متخصص پوست مراجعه نمایید تا احتمال عفونت قارچی نیز مورد معاینه قرار گیرد
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  9. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر، ،، حدود ۴روز پیش پشت لب بالام تاول سفید بیضی شکل در آمده و یکسالی میشه موقع نزدیکی هم درد دارم مطمئن هستم که همسرم رفتار پر خطر نداره آیا بیماری مقاربتی دارم یا سرطان هست لطفا جواب بنده رو بدین ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      جهت تشخیص بیماری بهتر است معاینه انجام شود
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید دکتر زنان

  10. قاسم لطفی گفت:

    من تقریبا۴۰روزمیشه در داخل لبهام برآمدگی های دون دون مانند ریز بوجود امده،میشه راهنمایی کنید