درمان گودی کمر از روش های خانگی تا پزشکی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان گودی کمر ممکن است؟ راهی برای درمان همیشگی گودی کمر وجود دارد؟ برای رفع درد آن چطور؟ راهی هست که بتوان به تسکین درد ناشی از گودی کمر پرداخت؟ همه و همه این موارد سوالاتی هستند که در این مقاله پاسخ داده‌ایم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان گودی کمر با روش‌های موثر

درمان گودی کمر، کاوپُشتی یا لوردوز از چه روشی ممکن است؟ شاید این سوال شما هم باشد ‌ما در ادامه قرار است که به بررسی و پاسخ آن بپردازیم. گودی کمر یا لوردوز یک انحنای شدید‌ در قسمت ستون فقرات به سمت داخل است که معمولاً کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گودی کمر می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و در کنار آن عوارض بسیاری هم برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد. به همین خاطر ما در ادامه به بررسی انواع روش درمان گودی کمر پرداخته‌ایم.

حتما برای درمان این مشکل با متخصص ارتوپد مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان گودی کمر چیست؟

گودی کمر چیست؟ گودی کمر می‌تواند مشکلات متعددی مانند درد انتهای ستون فقرات را ایجاد کند. نحوه درمان گودی کمر بستگی به این دارد که مشکل در کدام ناحیه از ستون فقرات بوده و چه علائمی از خود بروز داده است. اکثر افراد مبتلا به گودی کمر به هیچ درمان خاصی برای مشکل خود نیاز ندارند. اگر علائمی مانند گردن درد یا کمردرد دارید، احتمالا فقط به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه (مانند آسپرین یا ایبوپروفن) و کشش و تقویت عضلات خود برای درمان علائم نیاز دارید. در این شرایط احتمالاً باید هر چند ماه یک بار برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که انحنای کمرتان شدیدتر نشده باشد.

اما اگر انحنای کمر شما در طول زمان بدتر شود یا اگر انعطاف بدن از بین رود پزشک ممکن است درمان‌های مختلفی را پیشنهاد دهد. روش‌هایی از جمله فیزیوتراپی، بریس و جراحی که در ادامه به صورت مفصل‌تر به توضیح هر کدام پرداخته‌ایم.

متن انگلیسی:
You can’t prevent lordosis. It’s either idiopathic (it develops without a cause) or caused by another health condition. In either case, there’s nothing you can do to prevent it from developing. Staying flexible and strengthening your core is the best way to minimize your risks
ترجمه متن:
شما نمی‌توانید از گودی کمر جلوگیری کنید. ابتلا به این مشکل یا ایدیوپاتیک است (یعنی بدون دلیل ایجاد می‌شود.) یا ناشی از یک بیماری دیگر است. در هر صورت، هیچ کاری برای جلوگیری از پیشرفت آن نمی‌توانید انجام دهید. منعطف ماندن و تقویت بدن بهترین راه برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی است.

my.clevelandclinic

درمان گودی کمر چقدر طول میکشد؟ (مدت زمان درمان گودی کمر)

می‌توان درمان گودی کمر را بدون جراحی و به کمک تمرینات توانبخشی انجام داد که در صورت انجام صحیح، علائم در عرض ۶-۳ ماه کاهش خواهند یافت.

انواع روش درمان گودی کمر (چگونه گودی کمر را درمان کنیم؟)

برای درمان گودی کمر پزشک پس از انجام‌ ویزیت و معاینات لازم در کنار بررسی نتایج آزمایشات و تصویربرداری‌های پزشکی مختلف، یکی از روش‌های گفته شده در ادامه را پیشنهاد می‌دهد:

گودی کمرت داره اذیتت میکنه؟

عجله کن و از یک متخصص مشاوره بگیر.

۱. درمان خانگی گودی کمر

تمرینات مرکزی و باسن برای اصلاح وضعیت گودی کمر و همچنین تمرینات ملایم گزینه خوبی برای بهبود شرایطی مانند انحنای بیش از حد ستون فقرات است. تمرینات کششی و تنفسی می‌توانند درد را به طور ویژه‌ای کاهش داده و در عین حال عضلات را تقویت کنند و منجر به وضعیت بدنی شوند. 

۲. درمان گودی کمر با بادکش

در مواردی که علت درد ناشی از گودی کمر اسپاسم عضلانی است، روش‌های غیر تهاجمی مانند بادکش درمانی اثربخش است. در مقابل هم مواردی هستند که عامل ایجاد کننده اختلالات اسکلتی است که در چنین شرایطی درمان غیر تهاجمی سودمند نیست. 

۳. درمان گودی کمر با ورزش و حرکات کششی اصلاحی

تمرینات و روش انجام آن‌ها در جدول زیر آورده شده است:

تمرینات مناسب گودی کمرروش انجام
مانور کشیدن شکممرحله ۱: به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. 
مرحله ۲: قبل از قرار گرفتن در موقعیت مرکزی، لگن خود را به جلو و عقب خم کنید. 
مرحله ۳: یک نفس عمیق بکشید. 
مرحله ۴: بازدم کنید و عضلات شکم خود را به سمت ستون فقرات بکشید. اجازه دهید قسمت پایین شکم شما گود شود.
این تمرین را هر چند وقت یکبار که احساس راحتی کردید تکرار کنید. برای شروع، حداقل پنج بار در روز آن را در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید انجام دهید.
تمرین لگن با توپمرحله ۱: روی یک توپ ثابت بنشینید و پاها و زانوهای خود را کمی بیشتر از فاصله باسن از هم باز کنید. اگر پاهای شما صاف روی زمین است، زانوهای شما باید زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهند. 
مرحله ۲: شکم خود را منقبض کرده و کمر خود را گرد کنید و چند ثانیه نگه دارید. 
مرحله ۳: کمر خود را به جلو قوس دهید و باسن خود را در جهت مخالف کج کنید. مجددا چند ثانیه نگه دارید.
برای شروع، این تمرین را می‌توان تا ۱۰ بار در یک جلسه انجام داد. تا زمانی که کج شدن لگن برایتان راحت شود آن را هر روز تکرار کنید.
تمرین حشره مردهمرحله ۱: به پشت دراز بکشید. قسمت پایین کمر خود را به زمین فشار دهید.
مرحله ۲: بازوهای خود را بلند کنید. آرنج‌های شما باید مستقیماً بالای شانه‌هایتان قرار گیرند و هر دو دست به سمت داخل و به سمت یکدیگر باشند.
مرحله ۳: پاهای خود را با زانوها روی باسن بلند کنید تا با ران‌ها و ساق پا زاویه ۹۰ درجه ایجاد کنید.
مرحله ۴: در حالی که دست راست و پای چپ خود را پایین می‌آورید، بازدم کنید. اجازه ندهید آن‍ها به زمین دست بزنند.
مرحله ۵: نفس بکشید و هر دو دست و پای خود را به حالت اولیه برگردانید و این تمرین را در طرف دیگر تکرار کنید.
از آنجایی که این تمرین دشوارتر از کشیدن شکم و کج شدن لگن است، بهتر است آهسته شروع کنید. برای شروع، فقط پنج بار تکرار کنید. هنگامی که بتوانید تمرین را به طور کامل ۵ بار بدون اینکه کمر خود را از روی زمین بلند کنید انجام دهید، تعداد تکرارها را افزایش دهید تا بتوانید ۱۰ بار را در هر طرف انجام دهید.
تمرینات مناسب گودی کمر

۴. درمان گودی کمر با بدنسازی

از حرکات اصلاحی گودی کمر در بدنسازی می‌توان به پلانک، کشش عضلات خم کننده ران (تمرین توماس)، کشش عضلات خم کننده ران در حالت درازکش به پشت، کشش عضلات خم کننده ران در حالت ایستا (استاتیک)، کشش عضله ایلیوپسواس، خم کردن ران به جلو همراه با چرخش خارجی، کشش عضله  ایلیوسواس در حالت ایستاده، خم کردن کمر با کمک، کشش عضلات کمر، پل زدن با یک پا و تمرین تیلت لگن اشاره کرد. 

۵. درمان گودی کمر با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای رفع گودی کمر و کمر درد ناشی از آن است. درمان گودی کمر به کمک فیزیوتراپی با ارزیابی کامل انحنای ستون فقرات، وضعیت بدنی و محدودیت‌‌‌‌‌‌‌های عملکردی آغاز می‌شود. این ارزیابی به فیزیوتراپیست کمک می‌کند تا علت اصلی لوردوز را تشخیص دهد و متناسب با آن بهترین برنامه درمانی را پیاده سازی کند.

در جلسات فیزیوتراپی ممکن است از تکنیک‌‌‌‌‌‌های مختلفی مانند منوال تراپی، اولتراسوند یا گرما و سرما درمانی برای تسکین درد و التهاب و بازیابی انحنای طبیعی ستون فقرات بیمار استفاده شود. همچنین تمرینات اصلاحی و حرکات کششی برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات هم تجویز خواهد شد.

فیزیوتراپی برای درمان گودی کمر بسیار موثر است.
حرکات کششی و اصلاحی فیزیوتراپی در درمان گودی کمر موثر هستند.

۶. درمان گودی کمر با کمربند طبی

کمربند‌های طبی از ستون فقرات بیمار مراقبت کرده و قادر هستند برخی از علائم بیماری را از بین ببرند یا از تشدید آن جلوگیری کنند.

این وسیله برای حفظ انحنای فیزیولوژیکی گودی کمر عمل می‌کند. بدین صورت که شامل یک صفحه عمودی روی قفسه سینه و یک پوسته سفت خمیده در پشت است. فشار لازم را در ناحیه کمر اعمال می‌کند و به اصلاح تعادل ستون فقرات صفحه ساژیتال برای بهبود کنترل وضعیتی ستون فقرات کمری می‌پردازد.

۷. کاهش وزن

هر کیلوگرم اضافه وزن به عضلات و رباط‌های کمر فشار می‌آورد. برای جبران وزن اضافی، ستون فقرات تمایل به کج شدن پیدا می‌کند. اضافه وزن معمولاً لگن را به جلو می‌کشد (افزایش لوردوز کمری) که منجر به تشدید کمردرد می‌شود. به همین خاطر کاهش وزن می‌تواند فشار اضافی ستون فقرات را کاهش دهد.

۸. لیزر درمانی

روش‌های درمان فیزیکی مخصوص به کمک امواج الکترومغناطیسی و امواج رادیوفرکانسی هم برای درمان گودی کمر بسیار مفید هستند. لیزر درمانی سطح پایین و سطح بالا می‌تواند به کاهش شدت درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به کمردرد مزمن کمک کند.

۹. طب سوزنی یا نیدلینگ

طب سوزنی می‌تواند نتایج خوبی در کوتاه و بلندمدت داشته باشد و سطح درد کمر و عوامل التهابی را کاهش دهد. طب سوزنی همچنین می‌تواند عملکرد ستون فقرات کمری و کیفیت زندگی را هم بهبود بخشد.

۱۰. مصرف مکمل و دارو

یکی دیگر از روش‌های درمان گودی کمر مصرف برخی مکمل‌ها و داروها زیر نظر پزشک متخصص است. این موارد عبارتند از:

  • داروهای مسکن برای تسکین درد، تورم و التهاب مهره‌ها
  • ویتامین A که از سلامت استخوان‌ها و سلامت ایمنی بدن حمایت می‌کند.
  • ویتامین B12 که از سلول‌های عصبی و خونی حمایت می‌کند.
  • ویتامین D که مربوط به سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها است.
  • ویتامین K باعث گردش خون درست می‌شود. ویتامین K همچنین در تشکیل استخوان و بهبود آن حیاتی است. این ویتامین با اتصال کلسیم به دیسک‌ها کمک می‌کند تا قو‌ی‌تر شوند. سطح ویتامین K پس از آسیب دیسک ستون فقرات کاهش می‌یابد ‌و به همین خاطر مصرف آن به این دلیل توصیه می‌شود که به نقاط آسیب دیده متصل می‌شود و به بهبودی کمک کند.
  • کلسیم از سلامت قلب، ماهیچه‌ها و اعصاب حمایت می‌کند.
  • منیزیم اثر ضد التهابی داشته و ‌‌همچین فشار خون را متعادل می‌کند.
  • آهن که منجر به حفظ سلامت سیستم ایمنی و سلامت دستگاه گوارش می‌شود.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ هم به افزایش سلامت قلب کمک کرده و خاصیت ضد التهابی دارند. 

۱۱. درمان گودی کمر با طب سنتی

گودی کمر با روش‌های گیاهی درمان نمی‌شود اما از روغن درمانی (ماساژ با انواع روغن مثل روغن سقز‌ و روغن بادام) و زالودرمانی برای افزایش گردش خون و طب سوزنی برای کاهش درد افرادی که به گودی کمر مبتلا هستند، استفاده می‌شود. 

متن انگلیسی:
Most people don’t ever think about their bones until they have a reason to when something is wrong with them. Lordosis is no exception to this rule, especially because you might never have symptoms or notice that your spine is curving more than it should
ترجمه متن:
بیشتر مردم هرگز به فکر استخوان‌های بدن خود نیستند تا زمانی که اتفاقی افتد و مشکلی ایجاد شود. گودی کمر از این قاعده مستثنی نیست، به خصوص به این دلیل که ممکن است هرگز علائمی نداشته باشید یا متوجه انحنای بیش از حد ستون فقرات نشوید.

my.clevelandclinic

۱۲. درمان گودی کمر با عمل جراحی

در بیماران با مشکلات عصبی که گودی کمر آن‌ها شدید است انجام جراحی اغلب ضروری به شما می‌رود. جراحی با تثبیت استخوان‌های پشت تعدادی یا همه مشکلات عصبی را با گذشت زمان و درمان مناسب پس از جراحی اصلاح می‌کند.

البته که جراحی گودی کمر تنها زمانی توصیه می‌شود که درمان‌های غیر جراحی کمکی نکرده باشند. اکثر افراد می‌توانند در عرض یک روز پس از عمل بدون کمک راه بروند، اگرچه باید تا حدود ۶ هفته از انجام فعالیت‌های شدید اجتناب کنند.

برای درمان درد گودی کمر چه باید کرد؟

علت درد در ناحیه گودی کمر فشار به ستون فقرات است. برای درمان درد گودی کمر می‌توان از  فیزیوتراپی یا درمان مبتنی بر آب کمک گرفت. آب درمانی موثر است زیرا آب به نرم شدن و انعطاف پذیری بیشتر ستون فقرات کمک می‌کند. همچنین فیزیوتراپی روی قدرت و تحرک مرکزی هم تمرکز خواهد داشت.

در کنار آن داروهایی مانند داروهای ضد التهاب یا استروئیدها هم می‌توانند التهاب و درد را کاهش دهند. در آخر هم مواردی مانند تزریق مسکن، تزریق مفصل فاست و عمل جراحی در موارد شدیدتر هم می‌توانند کمک کننده باشند.

برای درمان گودی کمرت دنبال یه پزشک خوب و باتجربه هستی؟ همین حالا کلیک کن.

درمان خانگی درد گودی کمر

اگر برای درمان درد گودی کمر خود به دنبال روش‌های خانگی اثربخش هستید موارد زیر را به ذهن بسپارید:

  • ورزش کنید؛ پیاده روی کوتاه، ایروبیک، یوگا، ایروبیک در آب، شنا یا سایر فعالیت‌های با شدت کم به کاهش کمردرد کمک می‌کند.
  • به وضعیت بدن خود دقت داشته باشید.
  • از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید.
  • نرمش‌های کششی انجام دهید.
  • از کرم‌های ضد درد استفاده کنید.
  • ماساژ را امتحان کنید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
  • استرس خود را مدیریت یا کاهش دهید.

درمان سریع گودی کمر

تمرینات اصلاحی و ورزش را می‌توان به عنوان سریع‌ترین روش درمان گودی کمر معرفی کرد. این روش به خصوص در افرادی که مبتلا به گودی کمر خفیف هستند بسیار اثربخش است.

آب درمانی و فیزیوتراپی به تسکین درد کمر کمک می کنند.
روش‌های مختلفی از جمله آب درمانی و فیزیوتراپی در تسکین درد کمر موثر هستند.

مدت‌ زمان درمان گودی کمر به کمک ورزش

در صورت انجام صحیح تمرینات، علائم گودی کمر را می‌توان در عرض ۶-۳ ماه کاهش داد.

بهترین روش خوابیدن برای درمان گودی کمر

خوابیدن به پهلو برای ستون فقرات شما حالتی ایده آل است. این حالت به شما امکان می‌دهد فرمی طبیعی داشته باشید. همچنین برخلاف موقعیت‌های دیگر، هیچ فشاری روی ناحیه کمر وجود ندارد و ماهیچه‌ها و اعصاب پیچ خورده یا منحنی نمی‌شوند.

حرکات مضر برای افراد مبتلا به گودی کمر

اگر به گودی کمر مبتلا هستید برای حفظ سلامت خود نباید به هیچ عنوان حرکات زیر را انجام دهید:

  • عدم تغییر موقعیت لگن هنگام کشش 
  • آماده نکردن عضلات پیش از ورزش
  • درگیر نکردن ماهیچه‌ها به طور فعال در حین ورزش

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در طول این مقاله با تمام روش‌های درمان گودی کمر آشنا شدید و حالا وقت آن رسیده که برای بهبود شرایط خود و‌ همچنین تسکین درد به یک پزشک‌ متخصص مراجعه کنید. برای پیدا کردن پزشکی با تجربه که بتواند مشکل شما را به طور اساسی تشخیص دهد و‌ راه‌های کارآمد ارائه دهد یک راه دارید؛ شما می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید و با مراجعه به وبسایت دکترتو پزشک مناسب خود را پیدا کنید.

حتما برای درمان لوردوز با متخصص ارتوپد مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به دکتر فیزیوتراپی ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر ارتوپد آنلاین و همچنین دکتر فیزیوتراپی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی از روش‌های درمان گودی کمر که براساس تشخیص پزشک انجام می‌شوند عبارتند از:

    • فیزیوتراپی

    • درمان‌ دارویی

    • تزریق درمانی

    • عمل جراحی

بله بسته به شدت انحنا و تشخیص پزشک می‌توان برای درمان گودی کمر از فیزیوتراپی، داروها، عمل جراحی و روش‌های درمان خانگی کمک گرفت.

ورزش‌های اصلاحی از جمله سریع‌ترین روش‌های درمان گودی کمر به شمار می‌روند.

ورزش‌های زیر برای درمان گودی کمر خوب هستند:

    • پلانک: تقویت عضلات سرینی و عضلات مرکزی قدامی

    • پل گلوت: پل باسن

    • کشش فلکسور هیپ ایستاده: تقویت عضلات لگن

    • کرانچ شکم: تقویت عضلات شکمی

    • حالت کششی کودک: کشش عضلات ران و همسترینگ

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن