گودی کمر (لوردوز) مشکلی شایع در ستون فقرات

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انحنای کمر یک حالت طبیعی است که در آن ستون فقرات به شکل انحنا یا قوس به طرف جلو منحرف می‌شود. اما در برخی موارد، این انحنا بیش از حد معمول می‌شود که به عنوان گودی کمر یا لوردوز شناخته می‌شود. ممکن است منجر به مشکلات مانند درد کمر و محدودیت در حرکت شود. این مشکل ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله نادرستی در حالت نشستن، بار سنگین بلندکردن، یا ضعف عضلات پشتی ناشی شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان گودی کمر

یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن درگیرند، گودی کمر و درد و ناراحتی‌های مرتبط با آن است. اما دقیقاً گودی کمر چیست و چرا برخی از افراد با آن درگیر می‌شوند؟ به گودی کمر لوردوز هم گفته می‌شود. این حالت می‌تواند در برخی از افراد موجب دردهای شدیدی در ناحیه پایین کمر شود.

برای تشخیص و درمان گودی کمر باید به متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپی مراجعه کنید. در پنل دکترتو می‌توانید اقدام به دریافت نوبت حضوری و آنلاین از پزشکان سراسر ایران کنید. در این مقاله به بررسی کامل این مشکل و دلایل آن می‌پردازیم.

گودی کمر چیست؟

وجود انحنا یا قوس در کمر امری طبیعی است. ستون فقرات همه افراد کمی در ناحیه گردن، قسمت بالایی پشت و پایین کمر خم می‌شود. این منحنی‌ها که شکل S ستون فقرات شما را ایجاد می‌کنند، لوردوتیک (گردن و کمر) و کیفوتیک (بالای پشت) نامیده می‌شوند. آنها به بدن شما برای جذب شوک‌های ناگهانی، تحمل وزن سر، تحمل وزن بالاتنه روی لگن، تثبیت و حفظ ساختار ستون فقرات و حرکت کردن و خم شدن کمک می‌کند.

اگر این انحنا حالت طبیعی داشته باشد، مشکلی نیست. اما در صورت شدت یافتن این انحناهای پشت کمر و خم شدن بیش از حد آن به سمت داخل به آنها لوردوز یا انحراف کمر گفته می‌شود. این حالت می‌تواند به‌صورت لوردوز کمر یا لوردوز ستون فقرات گردنی ظاهر شود. گودی کمر می‌تواند کمر و گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد. این امر می‌تواند منجر به فشار بیش از حد بر ستون فقرات شده و باعث درد در ستون فقرات شود. اگر این دردها شدید باشد و درمان نشود، می‌تواند بر توانایی حرکت شما تأثیر بگذارد.

متن انگلیسی:
A lordotic curve is normal, but if your arch is too far inward, it’s called lordosis or swayback
ترجمه متن:
منحنی لوردوز طبیعی است، اما اگر قوس شما بیش از حد به سمت داخل باشد، لوردوز یا swayback نامیده می‌شود.

Helthline

علائم گودی کمر

بسیاری از افراد هیچ علامت فیزیکی از وجود گودی کمر ندارند. در واقع، تا زمانی که تشخیص داده نشده باشد، ممکن است هرگز متوجه نشوید که به آن مبتلا هستید. معمولاً برای سایر افراد خصوصاً یک پزشک راحت‌تر است که متوجه تغییرات در وضعیت بدن شما شوند، این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سر و گردن شما بیشتر از حد معمول به جلو خم شده است.
  • باسن به جلو هل داده شده است.
  • بیرون‌زدگی شکم به سمت جلو و بیرون‌زدگی باسن از عقب
  • هنگام دراز کشیدن فضای بیشتری در زیر کمرتان وجود دارد.
  • اسپاسم و گرفتگی‌های شدید در ناحیه کمر
  • محدودیت‌های حرکتی

لوردوز که باعث انحناهای شدیدتر می‌شود می‌تواند باعث گردن درد یا کمردرد شود و حرکت را دشوار کند. گاهی نیز علائمی مانند بی‌حسی، ضعف و خستگی شدید، مورمور شدن، دردهای شوک الکتریکی، بی‌اختیاری ادرار و مشکل در کنترل کردن عضلات در افراد ایجاد می‌شود. بروز چنین مشکلات و نشانه‌هایی ممکن است به یک مشکل جدی‌تر مربوط باشد.

به دلیل گودی کمر، شکمت بیرون زده؟

همین حالا از پزشک کمک بگیر.

درد گودی کمر

شایع‌ترین علامت گودی کمر درد عضلانی است. وقتی ستون فقرات شما به طور غیرطبیعی منحنی می‌شود، ماهیچه‌های شما در جهات مختلف کشیده شده و باعث سفت شدن یا اسپاسم آنها می‌شود. اگر لوردوز گردنی دارید، این درد ممکن است به گردن، شانه‌ها و قسمت بالای کمر شما نیز کشیده شود. همچنین ممکن است حرکات محدودی را در گردن یا کمر خود تجربه کنید.

گودی کمر و شکم بزرگ

یکی دیگر از نشانه‌های گودی کمر شکم بزرگی است که به سمت جلو بیرون‌زده است. در این افراد گودی کمر محسوس است و شکم بزرگ از جلو بیرون‌زده است.

علل گودی کمر (دلیل گودی کمر)

لوردوز می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. برخی شرایط و عوامل می‌توانند خطر ابتلا به گودی کمر را افزایش دهند. این دلایل شامل موارد زیر است:

  • Spondylolisthesis: یک بیماری ستون فقرات است که در آن یکی از مهره‌های پایینی به سمت جلو روی استخوان زیرین می‌لغزد. این بیماری معمولاً با درمان یا جراحی درمان می‌شود.
  • آکندروپلازی: آکندروپلازی یکی از شایع‌ترین انواع کوتولگی است و می‌تواند دلیل گودی کمر باشد.
  • پوکی استخوان: پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که باعث از بین رفتن تراکم استخوان می‌شود و خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.
  • استئوسارکوم: استئوسارکوم نوعی سرطان استخوان است که معمولاً در استخوان ساق پا نزدیک زانو، استخوان ران نزدیک زانو یا استخوان بالای بازو در نزدیکی شانه ایجاد می‌شود.
  • چاقی
  • دیستروفی عضلانی
علت درد در ناحیه گودی کمر چیست؟
معمولا گودی کمر به همراه مشکلات دیگری مثل دیسک کمر باعث بروز کمردرد می‌شود.

علت درد در ناحیه گودی کمر

گاهی اوقات دردهای شدید کمر در ناحیه گودی کمر به دلیل آسیب‌ها یا بیماری‌هایی است که عامل بروز لوردوز هستند. برای مثال ممکن است به دلیل رگ‌به‌رگ شدن کمر بعد از بلند کردن وسایل سنگین یا حرکات نادرست، دردهای شدیدی را در ناحیه گودی کمر تجربه کنید.

مشکلات دیسک کمر و بیرون‌زدگی مهره‌ها در این ناحیه، شکستگی استخوان‌ها به دنبال شرایطی مانند پوکی استخوان، آرتریت، بیماری‌هایی مانند تومورها و عفونت‌های ستون فقرات و وجود شرایطی مانند تنگی نخاع همگی می‌توانند علت درد در ناحیه گودی کمر باشند.

علت درد گودی کمر در بارداری

افرادی که باردارند هم ممکن است دچار گودی کمر شوند. معمولاً این گروه بیشتر دچار فرم حاد آن شده و دردهای شدیدی را در کمر تجربه می‌کنند. بسیاری از زنان باردار کمردرد را تجربه می‌کنند و علائم لوردوز، شکم و باسن بیرون‌زده را نشان می‌دهند.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که گودی کمر در دوران بارداری در واقع ستون فقرات را برای تنظیم مجدد مرکز ثقل تنظیم می‌کند. به طور کلی کمردرد ممکن است به دلیل تغییر جریان خون در بدن باشد و به احتمال زیاد درد پس از تولد از بین خواهد رفت.

راه های تشخیص گودی کمر

پزشک می‌تواند با بررسی وضعیت بیماران وجود لوردوز را تشخیص دهد. او در معاینه فیزیکی ستون فقرات را بررسی می‌کند تا وجود هر نوع انحنای غیرطبیعی در آن را تشخیص دهد. پزشک این انحنا را بررسی می‌کند تا ببیند آیا انحنا انعطاف‌پذیر است یا خیر. پزشک همچنین ممکن است بیماران را از نظر اسکولیوز و کیفوز و سایر شرایطی که بر کمر و ستون فقرات تأثیر می‌گذارد، غربالگری کند.

زمانی که پزشک متوجه علائم گودی کمر شد، از یک سری آزمایش‌های تصویربرداری برای تشخیص قطعی کمک می‌گیرد. تصویربرداری اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن می‌تواند به پزشک برای تشخیص بیماری و شدت آن کمک کند. پزشک با مقایسه نتایج تست‌ها با سایر عوامل مانند قد، سن و توده بدنی بیماران، تشخیص نهایی خود را می‌دهد.

درمان گودی کمر (چگونه گودی کمر را از بین ببریم)
معمولا پزشک پس از تشخیص گودی کمر، چند جلسه فیزیوتراپی تجویز می‌کند.

درمان گودی کمر (چگونه گودی کمر را از بین ببریم؟)

نحوه درمان گودی کمر بستگی به این دارد که در کجای ستون فقرات قرار دارد و اینکه آیا علائمی ایجاد می‌کند یا خیر. اکثر افرادی که به گودی کمر مبتلا هستند به درمان پزشکی خاصی نیاز ندارند، مگر این که درد و علائم بسیار شدیدی وجود داشته باشد. گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • دارو برای کاهش درد و تورم
  • فیزیوتراپی روزانه، برای تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی
  • انجام یک سری ورزش‌ها و تمرینات در خانه و انجام حرکات اصلاحی
  • کاهش وزن، برای کمک به وضعیت بدن
  • استفاده از بریس، در کودکان و نوجوانان
  • جراحی، در موارد شدید با نگرانی‌های عصبی
  • تزریق بین مهره‌های کمر
  • مصرف مکمل‌های غذایی مانند ویتامین D

متن انگلیسی:
Treatment for lordosis will depend on how severe your curve is and the presence of other symptoms
ترجمه متن:
درمان لوردوز به شدت انحنای کمر شما و وجود علائم دیگر بستگی دارد.

my.clevelandclinic

۱. درمان خانگی درد گودی کمر

می‌توان برای درمان لوردوز در خانه یک سری تمرینات و حرکات ورزشی مانند ژست‌های یوگا را انجام داد. همچنین برای درمان دردهای گردن و کمر می‌توان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کرد.

۲. حرکات اصلاحی گودی کمر

می‌توان از یک سری حرکات اصلاحی برای درمان دردهای لوردوز کمک گرفت. برای مثال اصلاح الگوی ایستادن یا نشستن، انجام تمرینات یوگا یا پیلاتس و ورزش دادن شانه‌ها یا نرمش‌های گردن و شانه همگی می‌توانند به کاهش دردها و علائم کمک کنند. انجام یک سری تمرینات اصلاحی مانند ژست گربه گاو یوگا یا کشش فلکسور هیپ می‌تواند به کاهش دردها کمک کند.

۳. ورزش های مناسب برای گودی کمر

ممکن است پزشک تمرینات و حرکات کششی را برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات پیشنهاد دهد. ورزش‌ها نمی‌توانند منحنی لوردوز را کاهش دهند یا آن را درمان کنند، اما مطالعات نشان داده‌اند که آنها بهترین راه برای کاهش علائمی مانند درد در گردن یا کمر هستند. تقویت عضلات همسترینگ، باسن، شکم و باسن (عضلات باسن) همگی می‌توانند وضعیت شما را بهبود بخشند.

چرا برای درمان گودی کمرت سریع اقدام نمی‌کنی؟ همین الان نوبت بگیر.

۴. حجامت گودی کمر

در طب سنتی از حجامت برای درمان گودی کمر استفاده می‌شود. در این درمان حجامت ساکرال در بخش‌هایی پایینی ستون فقرات و در بخشی که گودی کمر در آن محسوس است انجام می‌شود.

۵. جراحی گودی کمر

به‌ندرت نیاز به جراحی لوردوز وجود دارد. اگر منحنی کمر بسیار شدید باشد یا باگذشت زمان بدتر شود، ممکن است پزشک فیوژن ستون فقرات را برای کمک به صاف کردن ستون فقرات و کاهش انحنا توصیه کند. همچنین ممکن است برای کمک به بهبودی به پیوند استخوان نیاز باشد. جراح به شما می‌گوید که به چه نوع جراحی نیاز دارید و چه مدت طول می‌کشد تا بهبودی پیدا کنید.

بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر

کسانی که گودی کمر دارند باید الگوی خواب خود را هم اصلاح کنند. بهترین روش برای خوابیدن، خوابیدن به پهلوست درحالی‌که از یک بالشت حمایتی زیر سروگردن و همچنین زیر زانوها استفاده می‌شود. همچنین بهتر است در زمان خوابیدن از یک بالشت زیر پاها استفاده شود تا آنها کمی بالاتر از سطح بدن قرار بگیرند. این الگوها می‌توانند از شدت فشار روی کمر بکاهند.

درمان سریع گودی کمر

در کل برای رفع سریع گودی کمر باید الگو و سبک زندگی را تغییر داد. کاهش وزن، انجام ورزش و تمرینات اصلاحی و مصرف مسکن‌ها می‌تواند به درمان کمک کنند. 

انواع گودی کمر

لوردوز انواع مختلفی دارد. گودی کمر در قسمت تحتانی کمر یا ستون فقرات کمری شایع‌ترین نوع آن است. گودی کمر سرویکال یکی دیگر از انواع این بیماری است. در یک ستون فقرات سالم، گردن شما باید مانند یک C بسیار عریض به نظر برسد که منحنی آن به سمت پشت گردن شما باشد. لوردوز گردنی زمانی است که ستون فقرات شما در ناحیه گردن آن‌طور که باید خم نمی‌شود.

یک نوع دیگر از لوردوز، لوردوز تروماتیک است که معمولاً به دنبال آسیب به ستون فقرات مانند شکستگی یا پوکی استخوان ایجاد می‌شود. گودی کمر مادرزادی نیز وجود دارد. این حالت می‌تواند ناشی از یک بیماری ارثی مانند آکندروپلازی باشد که روی رشد غضروف تاثیر می‌گذارد.

لوردوز پاسچرال نیز به دلیل وضعیت ناهموار مانند اضافه‌وزن یا ضعف در عضلات شکم ایجاد می‌شود. یک نوع دیگر هم گودی کمر عصبی عضلانی است که به دلیل چندین بیماری عصبی عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا فلج مغزی ایجاد می‌شود. گودی کمر بعد از جراحی نیز بعد از عمل کمر ایجاد می‌شود.

انواع گودی کمرتوضیحات
لوردوز کمریشایع‌ترین نوع، در قسمت تحتانی کمر یا ستون فقرات کمری
لوردوز سرویکالگردن به شکل C عریض شده و منحنی به سمت پشت گردن است.
لوردوز تروماتیکبه دنبال آسیب به ستون فقرات مانند شکستگی یا پوکی استخوان
لوردوز مادرزادیمی‌تواند ناشی از بیماری ارثی مانند آکندروپلازی باشد که روی رشد غضروف تاثیر می‌گذارد.
لوردوز پاسچرالبه دلیل وضعیت ناهموار مانند اضافه‌وزن یا ضعف در عضلات شکم
لوردوز عصبی عضلانیبه دلیل چندین بیماری عصبی عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا فلج مغزی
لوردوز بعد از جراحیبعد از عمل جراحی کمر ایجاد می‌شود.
انواع لوردوز

گودی کمر چه عوارضی دارد؟

بستگی به شدت گودی کمر و دلیل بروز آن می‌تواند یک سری عوارض برای فرد ایجاد شود. اصلی‌ترین عوارض گودی کمر، کمردرد و گردن دردهای بسیار شدید است. این عارضه می‌تواند فشار زیادی را به ستون فقرات و نخاع وارد کند و موجب وارد شدن فشار به عصب کمر شود. افراد در برخی مواقع دامنه حرکتی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند تعادلشان را حفظ کنند. تنگی کانال نخاع، بی‌حسی و مورمور شدن در این ناحیه، از دست دادن کنترل مثانه و مواردی از این دست از جمله عوارض لوردوز است.

راه های پیشگیری از گودی کمر

درحالی‌که هیچ دستورالعمل خاصی برای پیشگیری از گودی کمر وجود ندارد، اما می‌توان با انجام یک سری تمرینات برای حفظ وضعیت بدنی، به افزایش سلامت ستون فقرات کمک کرد. شانه بالا انداختن، خم کردن گردن به طرفین، ژست‌ها و تمرینات یوگا مانند ژست گربه و پل، بالا آوردن پاها و مواردی از این دست همگی می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

ایستادن طولانی مدت می‌تواند لوردوز را تشدید کند. بر اساس یک مطالعه معتبر نشستن می‌تواند به‌صورت قابل‌توجهی انحنای کمر را کاهش دهد. در نتیجه اگر به دلیل کار یا عادت زیاد می‌ایستید، بهتر است سعی کنید بین کار کمی بنشینید. همچنین باید مطمئن شوید که صندلی شما از پشتیبان کافی برخوردار است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

انحنای کمر یا گودی کمر می‌تواند در اکثر افراد یک حالت طبیعی باشد. اما شدت یافتن آن و عوارضی که با آن همراه می‌شود می‌تواند مشکلات شدیدی را برای برخی از افراد ایجاد کند. پزشک معمولاً می‌تواند لوردوز را با معاینه فیزیکی یا با اسکن تصویربرداری تشخیص دهد.

در بسیاری از موارد نیازی به درمان نیست و تنها با کمک داروهای مسکن می‌توان درد را تسکین داد. اما اگر درد و عوارض آن شدید شوند، حتماً باید با یک جراح ستون فقرات یا یک متخصص ارتوپدی در خصوص گزینه‌های درمانی مناسب مشورت کرد.

برای مشورت با دکتر ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. همچنین می‌توانید برای انجام تمرینات اصلاحی از متخصص فیزیوتراپی نوبت بگیرید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر ارتوپد آنلاین و همچنین دکتر فیزیوتراپی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولاً به دلیل فشاری است که به ستون فقرات و اعصاب کمر وارد می‌شود. گاهی نیز دلیل آن عوارض ناشی از لوردوز است.

افراد مبتلا به گودی کمر بهتر است از تشک‌های طبی و سفت استفاده کنند تا تشک فرم کمر آنها را به خود نگیرد و تغییر شکل ندهد.

در برخی از افراد گودی کمر می‌تواند موجب کوتاه شدن قد شود.

بله یکی از ورزش‌های موثر در درمان لوردوز، دراز نشست است. البته باید دقت داشته باشید که این تمرین درست انجام شود. تمرین اشتباه به کمر فشار بیشتری وارد می‌کند.

بهتر است به پهلو بخوابند و از یک بالشت بین زانوها استفاده کنند یا این که در هنگام خوابیدن با قراردادن بالشت زیر پاها، آنها را بالاتر قرار دهند.

ورزش‌هایی مانند پیلاتس و حرکات یوگا و حرکات بدنسازی برای گودی کمر توصیه می‌شود.

باید به یک متخصص ارتوپدی یا جراح ستون فقرات مراجعه کرد.

بسته به شدت آن، درمان گودی کمر می‌تواند بین 3 تا 5 سانت موجب افزایش قد شود.

حرکات و ژست‌های یوگا مانند گربه گاو برای درمان گودی کمر توصیه می‌شود. همچنین حرکات بدنسازی برای تقویت عضلات شکم و کمر می‌تواند به بهبود لوردوز کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گودی کمر

  1. مهدی گفت:

    می خواستم بپرسم بیمار کیفوز اسکولیوز شدید مادرزادی در ۴۱ سالگی درمان دارد یا نه.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به شدت بیماری دارد