عوارض گودی کمر چیست؟ آیا این مشکل خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیشتر افراد تا زمانی که مشکلی یا بیماری برایشان پیش نیاید حتی به استخوان‌هایشان فکر هم نمی‌کنند. لوردوز یا گودی کمر هم از این قاعده مستثنی نیست بخصوص که ممکن است هیچ وقت هم نشانه‌ گودی کمر نداشته باشید یا متوجه انحنا و قوس غیرعادی و غیرطبیعی ستون فقراتتان نشوید. قوس ستون فقرات یا گودی کمر می‌تواند باعث مشکلاتی مانند کمردرد، گردن درد، مشکلات حرکتی و کوتاهی قد شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
راه‌های کاهش عوارض گودی کمر

گودی کمر یا لوردوز به خمیدگی و انحنای ستون فقرات کمر به سمت داخل گفته می‌شود. عوارض گودی کمر گاهی جدی است. داشتن گودی کمر کم طبیعی است اما انحنای بیش از حد، عارضه لوردوز محسوب می‌شود که عدم درمان آن عوارض جدی به دنبال خواهد داشت. گودی کمر روی گردن و قسمت تحتانی کمر تاثیر می‌گذارد و فشار زیادی به ستون فقرات آورده و باعث درد و ناراحتی می‌شود.

از دیگر مشکلات گودی کمر می‌توان به ناتوانی در حرکت اشاره کرد. درمان این عارضه هم به میزان وخامت انحنا و علت ایجاد گودی کمر بستگی دارد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا بیشتر با عوارض گودی کمر و روش‌های کاهش آن آشنا شوید.

عوارض گودی کمر چیست؟

گودی کمر چیست؟ در بیشتر افراد گودی کمر، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما از آنجایی که ستون فقرات مسئول بخش عمده انعطاف پذیری و حرکت بدن است، حفظ سلامت آن اهمیت زیادی دارد. عدم درمان گودی کمر به ناراحتی و درد ستون فقرات و ریسک بالاتر در قسمت ستون فقرات، گردن، کمربند لگنی، پاها و اندام‌های داخلی ختم شده و عوارض جدی به دنبال دارد. در بیشتر موارد تا قبل تشخیص هیچ نشانه‌ای از این بیماری در فرد مبتلا دیده نمی‌شود. از عوارض گودی کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید و ناگهانی در ناحیه کمر
  • فشار، درد و سوزش روی اعصاب ناحیه کمر
  • فشار به شکم و اندام‌های داخلی که منجر به احساس سیری زودرس، کاهش اشتها، و مشکلات گوارشی می‌شود.
  • محدودیت در حرکت و انجام فعالیت‌های روزمره
  • درد در پاها
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های قلبی عروقی
عوارض گودی کمر در کوتاه مدت چیست؟
کاهش اشتها و مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت یا فشار خون ناشی از اختلال گوارشی از دیگر عوارض کودی کمر در دراز مدت هستند.

۱. گودی کمر و کمردرد

درد کمر یکی از شایع‌ترین عوارض گودی کمر به شمار می‌آید. هرچقدر میزان انحنا و قوس ستون فقرات تحتانی بیشتر شود، فشار وارد شده به ناحیه کمر هم شدت پیدا می‌کند و با کمر درد همراه می‌شود. علاوه بر لوردوز، عضلات ضعیف همسترینگ، ران، کمر و میان تنه هم ممکن است علت کمر درد شدید باشند.

۲. کاهش آستانه تحمل پذیری

کاهش آستانه تحمل پذیری که ناشی از لوردوز است، به معنای کاهش قدرت تحمل بدن در برابر فشار و استحکام است. در افرادی که لوردوز بیش از حد دارند، منحنی زیاد در قسمت پایین کمر آنها ایجاد شده که بار و فشار بیشتری روی مهره‌ها و ستون فقرات وارد می‌کند. این ممکن است منجر به درد و عدم راحتی در ناحیه کمر شود و فعالیت‌های روزمره و حتی تحمل فشارهای معمولی را دشوارتر کند. خمیدگی و قوس ستون فقرات باعث ضعیف شدن عضلات کمر، ران و لگن شده و درد را به پاها هم انتقال می‌دهد.

۳. درد گردن

گردن درد نشانه چیست؟ در بیشتر موارد، لوردوز هیچ نشانه‌ای ندارد اما باعث تغییر ظاهری فرد می‌شود. اگر شدت لوردوز بیشتر باشد و انحنا و قوس کمر شدیدتر، شاهد بروز درد گردن یا درد در قسمت انتهایی کمر هستیم تا جایی که حرکت برای فرد غیرممکن می‌شود. خشکی گردن، بی‌حسی یا گزگز گردن، احساس سرگیجه یا حالت تهوع، سردرد، بی خوابی یا خستگی، و محدودیت حرکت گردن از عوارض گودی کمر و ایجاد درد گردن هستند.

به خاطر گودی کمر درد داری؟

برای بررسی ستون فقرات نوبت بگیر.

۴. برآمدگی شکم

به نظر می‌رسد که تنها راه اصلاح گودی کمر، برآمدگی شکم و تجمع چربی‌های شکمی باشد. بسته به اینکه قوس ستون فقرات در کدام قسمت باشد، برآمدگی شکم یا باسن ایجاد می‌شود.

متن انگلیسی:
Other studies have shown that excessive body weight increases the risk of developing lumbar hyperlordosis
ترجمه متن:
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که افزایش وزن بیش از حد خطر ابتلا به گودی کمر را افزایش می‌دهد.

mdpi

۵. کوتاهی قد

شیب قدامی لگن یا هایپرلوردوز کمر تاثیر قابل توجهی روی قد فرد می‌گذارد و معمولا یکی از عوارض گودی کمر، کوتاهی قد است. قد افراد مبتلا به این عارضه حدود ۱.۲۷ تا ۶.۳۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر می‌شود.

۶. مشکلات نوروماسکولوسکلتال

از دیگر عوارض احتمالی گودی کمر می‌توان به بروز مشکلات عصبی عضلانی اشاره کرد. لوردوز با تغییرات در ستون فقرات، عملکرد عضلات و عصب‌ها را مختل کرده و مشکلاتی در ناحیه کمر و لگن ایجاد می‌کند.

۷. اختلال تعادلی و حرکتی

اگر میزان فرورفتگی کمر بیشتر از حد معمول باشد ممکن است روی تعادل بدن هم اثر منفی بگذارد. اختلال در تعادل از عوارض گودی کمر است که ممکن است انجام فعالیت‌ها و حرکات روزمره را مشکل یا غیرممکن کند.

۸. مشکلات تنفسی

هرچقدر میزان قوس ستون فقرات بیشتر باشد، شدت بروز عوارض لوردوز هم بالاتر می‌رود. در موارد شدید فشار بیشتری روی ریه‌ها و عضلات تنفسی می‌آید که نفس کشیدن را سخت و مختل می‌کند.

بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر چیست؟
قوس ستون فقرات یا گودی کمر عارضه‌ای نسبتا شایع است که در آن باسن رو به عقب رفته و انحنا و قوس شدیدی در ستون فقرات ایجاد می‌شود.

عوارض گودی کمر در زنان

زنان به‌خاطر قابلیت بارداری و زایمان نسبت به مردان زاویه لگنی بزرگ‌تری دارند، مهره‌های فوقانی لگن و تحتانی کمر در آن‌ها ضعیف‌تر است و فضای بیشتری دارد. علت تغییرات مورفولوژیک مهره‌ها در دوران بارداری هم همین ویژگی آناتومیک بدن خانم‌ها است. مرکز جرم تنه بدن در یک تراز تقریبی ساژیتال با باسن حفظ می‌شود، که به موجب آن بار بیومکانیکی وارد شده به کمر کاهش می‌یابد و کشش ستون فقرات را تسهیل می‌کند.

یکی از مزایای عمق بیشتر لوردوز در ستون فقرات زنان وجود فضای بیشتری برای رشد جنین است. البته کاهش اندازه و فواصل بین مهره‌ها هم نکته منفی است که باعث کمر درد دوران بارداری می‌شود. از عوارض گودی کمر در زنان می‌توان به محدودیت حرکت، ضعف عضلات، کرختی و بی‌حسی اشاره کرد.

عوارض گودی کمر در مردان

هرچند الگوی انحنای کمر در زنان و مردان متفاوت است اما در میزان گودی کمر با هم شباهت دارند. ویژگی‌های مورفولوژیکی ستوان فقرات زنان به شکلی طراحی شده که در طول بارداری و زایمان فشار کمتری به مهره‌های ستون فقرات وارد شود. از عوارض گودی کمر در مردان می‌توان به فشار شدید ستون فقرات تحتانی و گردنی، درد در کمر و گردن و محدودیت حرکت، دراز کشیدن و خوابیدن اشاره کرد.

عوارض گودی کمر از نظر طب سنتی

هرچند که گودی کمر با نسخه‌های گیاهی طب سنتی قابل درمان نیست، اما این طب راهکارهایی جهت کاهش درد عوارض گودی کمر دارد. یکی از روش‌های کاهش عوارض گودی کمر از نظر طب سنتی، زالودرمانی است که با افزایش گردش خون در ناحیه درد، میزان درد را تسکین می‌دهد. ماساژ با روغن بادام تلخ هم یکی از نسخه‌های طب سنتی برای کاهش التهاب و درد کمر ناشی از گودی ستون فقرات است.

عوارض گودی کمر در کوتاه مدت

زمانی که شدت لوردوز زیاد باشد عوارض هم جدی‌تر می‌شوند. از عوارض گودی کمر در کوتاه مدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در ناحیه کمر و گردن
  • درد در شکم و احساس فشار
  • درد ناگهانی شوک مانند
  • بی‌حسی و گزگز کردن ناحیه کمر
  • بی اختیاری ادراری

گودی کمرت شدید شده؟ برای خلاصی از شر این مشکل زود به دکتر مراجعه کن.

عوارض گودی کمر در دراز مدت

از عوارض لوردوز در دراز مدت می‌توان به کشش و فشار عضلانی و درد عضلات اشاره کرد. زمانی که انحنای مناسب گردن از بین برود، سر به سمت جلو حرکت کرده و احساس سنگینی ایجاد می‌کند. بدن تا مدتی خود را با این حالت وفق داده و عملکردش را ادامه می‌دهد، اما زمانی که فشار شدت پیدا کند باعث فرسودگی و ازجا در رفتن مهره‌های ستون فقرات خواهد شد.

در این صورت گودی کمر ایجاد شده که با ایجاد درد در ناحیه کمر و گردن روی کیفیت زندگی فرد در دراز مدت اثر منفی می‌گذارد. فشار و درد عصبی شدید در این قسمت نیز درد و سوزش را در بلند مدت به همراه دارد. کاهش اشتها و مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت یا فشار خون ناشی از اختلال گوارشی از دیگر عوارض گودی کمر در دراز مدت هستند. چرا که فرورفتگی در ناحیه کمری باعث برآمدگی شکم شده و به اندام‌های داخلی فشار وارد می‌کند.

آیا می توان عوارض گودی کمر را کاهش داد؟ (راه‌های کاهش عوارض گودی کمر)

با رعایت برخی دستورات و اقدامات می‌توان عوارض گودی کمر را کاهش داد. در جدول زیر علل ایجاد گودی کمر و راه‌های درمان گودی کمر را آورده‌ایم:

علل ایجاد گودی کمرراه‌های کاهش عوارض لوردوز
نشستن طولانی مدت: نشستن برای مدت طولانی و بدون استراحت می‌تواند فشار زیادی روی دیسک‌ها و ستون فقرات ایجاد کند و به گودی کمر منجر شود.تغییر الگوی نشستن و ایستادن به منظور استراحت منظم به کمر
استفاده از صندلی و میز مناسب برای نشستن
انجام تمرینات و حرکات استراحتی و کششی در طول روز
حمل و جابجایی بارهای سنگین بدون استفاده از تکنیک‌های صحیح و استفاده از وسایل کمکی می‌تواند فشار زیادی روی کمر ایجاد کند و عاملی در ایجاد گودی کمر باشد.استفاده از وسایل کمکی مانند کمربندهای حمایتی و پشتیبان‌های کمر
استفاده از تکنیک‌های صحیح برای حمل و جابجایی بارهای سنگین
تقویت عضلات پشتی به منظور پشتیبانی بهتر از کمر در برابر بارهای سنگین
ضعف عضلات پشتی و عدم استحکام آنها منجر به ناتوانی در پشتیبانی کمر شده و گودی کمر را ایجاد می‌کند.انجام تمرینات قوی‌سازی عضلات پشتی به منظور تقویت و استحکام آنها
مشاوره با فیزیوتراپیست یا متخصص تمرینات ورزشی برای برنامه‌ریزی تمرینات مناسب
افزایش سن و پیری باعث تضعیف و سستی در ساختارهای کمر شده و ممکن است گودی کمر ایجاد کندانجام تمرینات استحکام‌بخشی و قوی‌سازی عضلات پشتی و مرتبط با کمر
رعایت فعالیت‌های روزانه منظم و حفظ سطح فعالیت جسمانی
آسیب دیدگی و صدمه به ناحیه کمر مانند تروما، سانحه و ضربه می‌تواند منجر به گودی کمر شودمراجعه به پزشک برای ارزیابی و درمان صحیح آسیب و صدمه به ناحیه کمر
استفاده از روش‌های غیردارویی مانند فیزیوتراپی و ماساژ به منظور بهبود و درمان آسیب و صدمه
برخی بیماری‌ها مانند آرتروز، اسپوندیلوز، اسکولیوز و آنکیلوزینگ اسپینال می‌توانند به گودی کمر منجر شوند.مراجعه به پزشک تخصصی برای تشخیص و درمان بیماری
مشاوره درباره روش‌های مدیریت درازمدت
راه های درمان عوارض گودی کمر

‏گودی کمر برای چه کسانی خطرناک است؟

گودی کمر برای افرادی که اضافه وزن شدید دارند و بیش از حد چاق هستند هم بسیار خطرناک است چرا که وزن اضافه و چاقی شکمی، به قسمت تحتانی کمر فشار آورده و آن را به سمت خودش رو به جلو می‌کشد، در نتیجه ریسک لوردوز بالاتر می‌رود.

متن انگلیسی:
Children with weak abdominal muscles tend to be more prone to lordosis
ترجمه متن:
کودکانی که عضلات شکمی ضعیفی دارند بیشتر از همه در معرض خطر لوردوز قرار دارند.

childrenshospital

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیشتر افراد تا زمانی که مشکلی یا بیماری برایشان پیش نیاید حتی به استخوان‌هایشان فکر هم نمی‌کنند. لوردوز یا گودی کمر هم از این قاعده مستثنی نیست بخصوص که ممکن است هیچ وقت هم نشانه‌ گودی کمر نداشته باشید یا متوجه انحنا و قوس غیرعادی و غیرطبیعی ستون فقراتتان نشوید. قوس ستون فقرات یا گودی کمر عارضه‌ای نسبتا شایع است که در آن باسن رو به عقب رفته و انحنا و قوس شدیدی در ستون فقرات ایجاد می‌شود.

عوارض گودی کمر مختلف است؛ از بی حسی و ضعف عضلات تا درد در ناحیه کمر و گردن، محدودیت حرکت و ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره از این عوارض است. اگر مطمئن نیستید که دچار انحنای ستون فقرات هستید یا خیر حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، چرا که بی‌توجهی و عدم درمان باعث بروز عوارض لوردوز جدی خواهد شد.

برای درمان مشکلات گودی کمر حتما با دکتر متخصص ارتوپد مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد که به متخصص فیزیوتراپی هم مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر ارتوپد آنلاین و همچنین مشاوره دکتر فیزیوتراپی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر، خوابیدن به پهلوها است که ستون فقرات را در بهترین شکل ممکن قرار می‌دهد.

بله، نحوه نشستن نیز در ایجاد گودی کمر تاثیر دارد. نشستن طولانی با پوزیشن نادرست بدون صندلی مناسب، باعث تغییر شکل در ستون فقرات تحتانی شده و در درازمدت باعث ایجاد گودی کمر می‌شود. با انتخاب پوزیشن صحیح نشستن و صندلی با پشتی مناسب می‌توان میزان بروز این عارضه را کاهش داد.

بسته به علت بروز گودی کمر و محل ایجاد انحنا ممکن است عوارض گودی کمر متفاوت باشد، بخصوص اینکه کودکان به دلیل داشتن عضلات شکمی ضعیف بیشتر مستعد ابتلا به لوردوز هستند و از عوارض گودی کمر بیشتر آسیب می‌بینند.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن