درمان خانگی و گیاهی نقرس چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان خانگی نقرس باعث کاهش عوارض و کنترل التهاب می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل با تمرکز بر میوه‌ و سبزیجات، آجیل و دانه‌ها و مصرف آب می‌تواند به کاهش التهاب و عوارض نقرس کمک کند. انجام فعالیت بدنی، کنترل وزن و دوری از فشار و استرس هم توصیه می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان گیاهی و خانگی نقرس

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

علاوه بر درمان‌های دارویی، درمان خانگی و گیاهی نقرس جهت کاهش علائم، درد و التهاب مفاصل توصیه می‌شود. درمان گیاهی و خانگی نقرس عبارت است از استفاده از تجربیات سنتی و مواد طبیعی و گیاهان دارویی که خواص ضد التهابی، ضد درد و تسکین دهنده دارند. این روش‌ها به تسریع فرآیند بهبودی، کاهش التهاب و درد مرتبط با نقرس کمک می‌کنند. اگر دچار درد نقرس هستید، پیش از درمان‌های خانگی حتما با متخصص روماتولوژی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان گیاهی و درمان خانگی نقرس چیست؟

بیماری نقرس چیست؟ بیماری نقرس یک حالت التهابی ناشی از انباشت اسید اوریک در بدن است. درمان خانگی نقرس به کنترل علائم و کاهش تجمع اسید اوریک کمک می‌کند. البته، در صورت بروز حملات شدید نقرس یا تاثیرات جانبی جدی، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید. در کنار درمان نقرس با دارو می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید. روش‌های رایج برای درمان خانگی نقرس عبارتند از:

  • مصرف آب زیاد برای کاهش غلظت و تجمع اسید اوریک در مفاصل
  • رژیم غذایی و تغذیه مناسب، محدود کردن مواد غذایی حاوی پورین
  • مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و آنتوسیانین‌ها
  • استفاده از سرکه سیب
  • دمنوش و چای گیاهی، عرقیات گیاهی
  • استراحت و کاهش فشار مفصل
  • ترشی خیار و جعفری
  • زنجبیل
  • گشنیز
  • زردچوبه
  • کرفس، برگ بادام، ریحان، مریم گلی و شیرین‌بیان

علائم بیماریت شدید شده؟

آیا درمان خانگی نقرس تاثیری داره؟ مشاوره بگیر.

۱. درمان نقرس با سماق

سماق دارای خواص ضد التهابی و ضد اسید اوریک است که کمک می‌کند سطح اسید اوریک خون و التهاب مفاصل نقرس کاهش پیدا کنند. می‌توانید سماق را به عنوان طعم‌دهنده در غذاها به صورت پودر به غذاها اضافه کنید یا حتی در سالادها، غذاهای مرغی، ماهی یا حتی خورشت‌ها استفاده شود.

می‌توانید سماق را به شکل چای یا دمنوش سماق مصرف کنید. برای تهیه یک قاشق سماق را در یک لیوان آب جوش قرار دهید و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بگذارید تا مزه‌ای تلخ به آب بدهد. بعد آن را صاف کرده و مصرف کنید. عرقیجات سماق نیز در بازار موجود است که بهتر است طبق دستور پزشک یا راهنمایی بسته‌بندی مصرف کنید.

۲. درمان نقرس با سماق و گردو

مصرف سماق می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک در بدن کمک کند. در مورد گردو هم این باور وجود دارد که مصرف آن باعث کاهش التهاب و علائم نقرس می‌شود، چرا که گردو حاوی مواد ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتر و اطلاعات علمی دقیق‌تر در این زمینه وجود دارد.

۳. درمان نقرس با حجامت

حجامت برای چی خوبه؟ حجامت یک روش درمانی سنتی است که در برخی موارد برای کاهش علائم نقرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجامت ایجاد فشار مناسب روی نقاط خاصی از بدن است تا خون را از آنجا خارج کند. این فرایند به منظور تسهیل جریان خون، کاهش التهاب و بهبود سلامتی عمومی بدن انجام می‌شود. یادتان نرود که حجامت می‌تواند به عنوان یک روش درمانی تکمیلی در کنار درمان‌های دارویی استفاده شود. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که درمان نقرس با حجامت را به عنوان یک بخش از برنامه کلی درمانی در نظر بگیرید.

‏۴. ورزش برای درمان نقرس

ورزش می‌تواند به عنوان بخش مهمی از برنامه درمانی نقرس مورد استفاده قرار گیرد و به بهبود علائم نقرس، کاهش التهاب مفاصل و بهبود عمومی بدن کمک کند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری به بهبود جریان خون و کاهش وزن، کاهش طول عوارض نقرس و کنترل سطح اسید اوریک خون کمک می‌کنند. تمرینات استقامتی مانند یوگا، پیلاتس و تمرینات تنفسی با کاهش استرس و افزایش انعطاف پذیری عضلات در کاهش علائم نقرس مفید هستند.

تمرینات بدنسازی و وزنه‌برداری با تقویت عضلات و استحکام بدن به بهبود حالت عمومی بدن و کاهش عوارض نقرس کمک می‌کنند.

۵. عرقیات گیاهی برای درمان نقرس

برخی از عرقیات گیاهی ممکن است به عنوان یک روش تکمیلی در درمان نقرس مورد استفاده قرار گیرند. این عرقیات شامل عصاره‌ها و عرق‌های گیاهی مختلفی هستند که خواص ضد التهاب مفاصل و کاهش سطح اسید اوریک در بدن دارند. عرقیات گیاهی مفید برای درمان نقرس که خاصیت ضد التهابی دارند عبارتند از:

  • ریشه سیاه‌دانه
  • رزماری
  • زنجبیل
  • افتاقیون
درمان نقرس با زردچوبه روش خوبی برای کاهش علائم است.
زردچوبه دارای خواص ضد درد و ضد اسپاسمودیک است که علائم نقرس را کاهش می‌دهد.

‏۶. درمان نقرس با زردچوبه

زردچوبه گیاه دارویی است که در طب سنتی برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌ها، از جمله التهابات مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش فعال زردچوبه، که به عنوان کرکومین شناخته می‌شود، خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و ضد التهاب مفصلی دارد.

کرکومین می‌تواند به کاهش التهاب مفاصل ناشی از تجمع کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل کمک کند. همچنین، زردچوبه دارای خواص ضد درد و ضد اسپاسمودیک است که علائم نقرس را کاهش می‌دهد. می‌توانید زردچوبه را به شکل پودر یا عصاره به عنوان افزودنی در غذاها استفاده کنید.

‏۷. درمان نقرس با زالو

درمان نقرس با زالو، شامل قرار دادن زالوها روی پوست بیمار به منظور خون‌گیری است. اعتقاد بر این است که زالوها با جذب خون، مواد ضد التهابی و ضد دردی به بدن می‌دهند و این ممکن است در کاهش التهاب و علائم نقرس موثر باشد.

با این حال، درمان نقرس با زالو هنوز مورد تأیید علمی قرار نگرفته و تحقیقات محدودی در این زمینه انجام شده است. خطر عفونت، حساسیت به زالو، و احتمال خونریزی و ایجاد آسیب به پوست را در درمان نقرس با زالو درنظر بگیرید.

۸. درمان نقرس با میوه

برخی از میوه‌ها دارای خواص ضد التهابی و کاهنده اسید اوریک هستند که می‌توانند به کنترل التهاب و علایم نقرس کمک کنند مانند:

  • آناناس
  • توت‌ها، به خصوص توت سیاه
  • توت فرنگی
  • آلوئه‌ورا

نمی‌دونی برای نقرس کدام مواد غذایی مفیده؟ از متخصص سوال کن.

۹. درمان نقرس با البالو

آلبالو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین C، و آنتی‌اکسیدان‌ است و به بهبود سلامتی عمومی، کاهش حملات نقرس و میزان اسید اوریک در بدن کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
There are numerous studies that show eating them regularly can help to reduce the frequency of gout attacks.
ترجمه متن:
مطالعات زیادی نشان می‌دهند که مصرف آلبالو به طور منظم می‌تواند به کاهش حملات نقرس کمک کند.

nutratea

‏۱۰. درمان خانگی نقرس با سیب

سیب حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند فلاوونوئیدها و ویتامین C است که کارشان کاهش التهاب و آسیب‌های اکسیداتیو موجود در بدن است. فیبر موجود در سیب می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند و در جذب مواد معدنی مفید برای سلامت استخوان‌ها نقش داشته باشد. مصرف آب به افزایش هیدراسیون بدن و جلوگیری از تشدید علائم نقرس کمک می‌کند، سیب هم آب زیادی دارد و از این طریق باعث بهبود علایم بیماری می‌شود.

مطلب پیشنهادی: میوه های مضر برای نقرس

۱۱. درمان نقرس با دمنوش گیاهی

برخی گیاهان دارای خواص ضد التهابی و ضد درد هستند که می‌توانند در کاهش علائم نقرس موثر باشند. این دمنوش‌ها معمولا از عصاره یا عناصر گیاهی تهیه می‌شوند و می‌توانند به طور کلی اثرات ضد التهابی، ضد دردی و آرامبخشی داشته باشند. دمنوش زنجبیل، آلوئه‌ورا، چای سبز، دمنوش رزماری، نعناع فلفلی و آویشن برای رفع التهاب ناشی از نقرس مفید هستند.

‏۱۲. درمان نقرس با عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی مانند زنجبیل، گشنیز و شیرین بیان در طب سنتی برای درمان گیاهی نقرس توصیه می‌شوند که همگی خاصیت ضدالتهابی دارند.

‏۱۳. درمان نقرس با روغن گیاهی

روغن‌های گیاهی، مانند روغن زیتون، کنجد، و روغن کانولا، و روغن جوجوبا خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند به عنوان روش طبیعی برای کاهش التهاب مفاصل در نقرس مورد استفاده قرار گیرند. می‌توانید این روغن‌ها را به صورت مستقیم و موضعی روی مفاصل بمالید یا در پخت و پز و آشپزی مصرف کنید.

۱۴. درمان خانگی نقرس با نمک اپسوم

نمک اپسوم که به نام سولفات منیزیم هم شناخته می‌شود، روش درمان خانگی برای کاهش علائم نقرس است. این نمک حاوی منیزیم و سولفات است و به عنوان ماده ضد التهابی و آرامبخش شناخته می‌شود. با این حال، تاثیر آن در درمان نقرس هنوز به طور کامل تحقیق نشده است و توصیه‌های پزشکی اصلی برای درمان نقرس شامل داروها، تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی هستند.

نوشیدن آب برای درمان نقرس ضروری است.
مصرف روزی ۸ لیوان آب برای بیماران نقرس ضروری است.

‏۱۵. نوشیدن آب برای درمان نقرس

نوشیدن آب اسید اوریک و سایر فضولات را از بدن دفع کرده و با هیدراته نگه داشتن بدن از تجمع اسید اوریک در مفاصل جلوگیری می‌کند.

متن انگلیسی:
Drinking eight glasses of water a day is essential for people with gout since more water is needed to reduce swelling associated with the condition
ترجمه متن:
مصرف روزی ۸ لیوان آب برای بیماران نقرس ضروری است چرا که برای کاهش تورم مفاصل به آب زیادی نیاز است.

medicinenet

۱۶. درمان خانگی نقرس با جوش شیرین

جوش شیرین گیاه دارویی است که در طب سنتی برای درمان خانگی نقرس توصیه می‌شود. البته ممکن است جوش شیرین و ترکیبات آن با داروهای دیگر تداخل داشته و عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کنند. بنابراین، در صورت تمایل به استفاده از جوش شیرین بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درمان نقرس در طب سنتی

طب سنتی بر اساس اصول و تجربیات قدیمی و استفاده از گیاهان دارویی، تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی، ماساژ و تکنیک‌های تنظیم انرژی، روش‌ها و درمان‌های خاصی برای کاهش علائم نقرس را تجویز می‌کند.

برخی از گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی برای درمان نقرس شامل زرشک، زنجبیل، زنیان، شیرین‌بیان و سرخارگل هستند. به‌علاوه اینکه طب سنتی، تغییرات در رژیم غذایی مانند محدود کردن مواد غذایی حاوی پورین، آب بیشتر، مصرف میوه‌های آنتی‌اکسیدان‌‌دار مانند توت‌فرنگی و آلوئه‌ورا، و کاهش مصرف الکل و قند را توصیه می‌کند.

‏درمان نقرس ابوعلی سینا

ابوعلی سینا بر اساس تئوری چهار عنصر معتقد بود نقرس ناشی از تراکم و عدم تعادل سه عنصر اصلی بدن، یعنی خون، فضولات و زرداب است. روش‌های درمان نقرس ابوعلی سینا عبارتند از:

  • داروهای گیاهی و معدنی برای تسکین التهاب و درد مانند آلوئه‌ورا، زنجبیل، زعفران و نبات
  • تغذیه سالم و کاهش مواد غذایی حاوی پورین
  • کاهش وزن و کنترل استرس

درمان خانگی نقرس پا

استراحت کافی و اجتناب از فعالیت‌های شدید می‌تواند بهترین راه برای کاهش التهاب و درد پا باشد. کمپرس یخ روی محل دردناک، التهاب و درد را تسکین می‌دهد. حمام آب گرم و نمک دریا هم از روش‌های درمان خانگی نقرس پا هستند. مصرف آب به مقدار کافی و رعایت رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک در بدن و بهبود درد نقرس پا کمک کند.

برای درمان نقرس چه بخوریم؟ (چه غذاهایی برای درمان نقرس خوب است؟)

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس نقش مهمی در درمان بیماری ایفا می‌کند. غذاهای مناسب برای درمان این بیماری عبارتند از:

  • توت‌فرنگی، آلوئه‌ورا، توت سیاه، توت‌های قرمز، آناناس و کرفس
  • پرتقال، لیمو، نارنگی، ترشی، تمشک و شلغم
  • گشنیز، ریحان، اسفناج، کاهو و کلم بروکلی
  • خیار، کدو، بادمجان، هویج و کرفس
  • هندوانه، خربزه و خیار
  • سالمون، ماهی‌های روغنی

چه چیزهایی برای نقرس بد است؟

در جدول زیر چیزهایی که برای نقرس خوب و بد است را آورده‌ایم:

مفیدمضر
میوه‌ها و سبزیجات تازهگوشت قرمز 
اسفناج و کاهوماهی قرمز و چرب
ماهی‌های کم چرب مانند ماهی سفید الکل و زیاده‌روی در مصرف قهوه
مغزها و دانه‌ها مانند گردو و باداممواد غذایی حاوی فروکتوز
آبغذاهای پرچرب
چای سبزغذاهای پرنمک
هندوانه و خربزهمحصولات پخته و غذاهای آماده
ورزشاسترس و فشار روحی
اضافه وزن و چاقی
موارد مفید و مضر برای نقرس

لیست غذاهای مناسب نقرس

بهترین راه برای مدیریت نقرس، رعایت یک رژیم غذایی سالم و مناسب است. در زیر لیستی از غذاهایی که ممکن است برای کنترل نقرس مفید باشند، آورده‌ایم:

  • میوه‌هایی نظیر توت، آلو، هلو، توت فرنگی، آناناس و نارنگی
  • اسفناج، کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه‌ای
  • کدو، خربزه، هندوانه و خیارشور
  • ماهی سالمون، قزل‌آلا
  • بادام، پسته و گردو
  • مصرف آب کافی
چه غذایی برای نقرس خوبه؟
میوه، سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل و مغزهای سالم، و آب برای نقرس توصیه می‌شود.

مزایای درمان خانگی نقرس

درمان خانگی نقرس می‌تواند به مدیریت علائم نقرس و کاهش التهاب مرتبط با این بیماری کمک کند. برخی از مزایا و فواید درمان خانگی نقرس عبارتند از:

  • کاهش التهاب و درد مفاصل و بافت‌های متاثر
  • کنترل سطح اسیداوریک در بدن
  • تسریع فرآیند تخلیه اسیداوریک از بدن
  • کاهش علائم

عوارض جانبی درمان خانگی نقرس

درمان خانگی نقرس از طریق تغییر در رژیم غذایی و استفاده از مواد خانگی به طور کلی عوارض جانبی جدی ندارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی رخ دهد:

  • تحریک و قرمزی پوست
  • آلرژی
  • مشکلات گوارشی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درمان خانگی و گیاهی نقرس باعث کاهش عوارض و کنترل التهاب می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل با تمرکز بر میوه‌ و سبزیجات، آجیل و دانه‌ها و مصرف آب می‌تواند به کاهش التهاب و عوارض نقرس کمک کند. انجام فعالیت بدنی، کنترل وزن و دوری از فشار و استرس هم در طب سنتی برای درمان خانگی نقرس توصیه می‌شوند. در صورت بروز حملات نقرس شدید و پیشرفت بیماری، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و توصیه‌ها و درمان‌های دارویی تجویزی را رعایت کنید.

برای درمان این بیماری حتما با متخصص روماتولوژی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر روماتولوژی و همچنین مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف متعادل آن به‌خاطر پورین کم ضرری ندارد.

میزان پورین کم مرغ باعث شده که مصرف آن ضرری نداشته باشد.

میوه، سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل و مغزهای سالم، و آب.

مصرف متعادل خرما به‌خاطر پورین کم، ویتامین، فیبر و مواد معدنی زیاد ضرری ندارد.

ماکارونی پورین زیادی ندارد و مصرف متعادل آن برای نقرس بد نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن