درمان نقرس با زالو از شایعه تا واقعیت

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زالودرمانی برای نقرس فواید زیادی دارد و با وارد شدن بزاق زالو به درون پاها، مواد ضد انعقاد خون شروع به عمل کردن می‌کنند. با این درمان نه تنها جریان خون بیشتر می‌شود بلکه لخته‌های خونی از بین می‌روند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
زالو درمانی نقرس

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا درمان نقرس با زالو امکان‌پذیر است؟ از زمان مصر باستان زالو در پزشکی برای درمان ناهنجاری‌های سیستم عصبی، مشکلات دندانی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته زالو درمانی یکی از روش‌های اصلی درمان بیماری‌هایی نظیر آرتریت و آرتروز بوده است. این روش در حال حاضر مجدداً احیا شده و برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله نقرس مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله با جنبه‌های مختلف درمان نقرس با زالو و بایدها و نبایدهای آن آشنا می‌شویم.

بهتر است برای مدیریت این بیماری با متخصص روماتولوژی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

آیا درمان نقرس با زالو امکان پذیره؟

بیماری نقرس چیست؟ نقرس به دلیل افزایش اسید اوریک در بدن اتفاق می‌افتد. در ترشحات زالو یک سری داروها و ترکیبات ضدانعقاد وجود دارد که با سوراخ کردن پوست افراد، این ترشحات وارد خون می‌شود و می‌توان از آن برای اهداف درمانی مختلف استفاده کرد. کاری که زالوها انجام می‌دهند افزایش گردش خون و از بین بردن لخته‌های خون است.

در نتیجه قاعدتاً می‌توان از آن برای درمان اختلالات گردش خون و بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده کرد؛ بنابراین سوال مهم این است که آیا امکان زالو درمانی نقرس وجود دارد و چطور زالوها می‌توانند در درمان نقرس موثر باشند؟

در تحقیقات و بررسی‌های متعددی که انجام شده باتوجه‌به شیوع بالای نقرس به دلیل افزایش فشارخون و چاقی، از زالو درمانی به‌عنوان وسیله‌ای برای خون‌ریزی یا نوعی حجامت استفاده شده است.

نقرس یک ناهنجاری در متابولیسم اسیداوریک است که منجر به هیپراوریسمی، رسوب کریستال‌های اورات مونوسدیم در مفاصل، بافت نرم و لوله‌های کلیوی می‌شود. در برخی موارد حتی درمان بیماران مبتلا به نقرس حاد با زالو درمانی نیز تایید شده است. در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها از این روش به‌عنوان یک درمان ایده‌آل برای بهبود علائم نقرس استفاده می‌شود.

دچار حمله نقرس شدی؟

می‌خوای زالو درمانی را امتحان کنی؟ مشاوره بگیر.

فواید درمان نقرس با زالو (آیا زالو درمانی برای نقرس خوب است؟)

زالو درمانی درمان خانگی نقرس بوده و برخی پزشکان با آن موافق نیستند. با وجود تحقیقات محدود، تاثیرات مثبت درمان نقرس با زالو تایید شده است. زالو درمانی برای بیماران مبتلا به نقرس می‌تواند موجب تسکین سریع درد و تورم ناشی از بیماری در آنها شود. علاوه بر این با ادامه دادن درمان می‌توان میزان اسیداوریک خون را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

تجمع اسیداوریک در خون اصلی‌ترین مشکل بیماران مبتلا به نقرس است و با توجه به فایده‌ای که زالو درمانی در کاهش اسیداوریک خون دارد می‌توان گفت که این روش برای نقرس خوب است.

یکی دیگر از تاثیرات مثبت و فواید زالو درمانی نقرس، تاثیری است که در کنترل دیابت دارد. همان‌طور که می‌دانید دیابت یکی از ریسک فاکتورهای بیماران مبتلا به نقرس است و می‌تواند مشکلات زیادی را در این افراد به وجود بیاورد؛ بنابراین درمان با زالو در افرادی که به‌صورت هم‌زمان دیابت و نقرس را تجربه می‌کنند می‌تواند از آسیب بافتی در آنها جلوگیری کرده و با بهبود گردش خون و کاهش فشار روی قلب و سیستم قلبی و عروقی، از بروز مشکلات جدی در بیماران جلوگیری کند.

روش درمان نقرس با زالو می‌تواند میزان CRP را در سرم بیماران مبتلا به نقرس به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و همچنین عوارض جانبی بسیار کمتری را در مقایسه با اثربخشی آن ایجاد خواهد کرد. بزاق زالو همچنین حاوی برخی مواد فعال زیستی است که اثرات ضدالتهابی، باکتریواستاتیکی و ضددرد دارد و می‌تواند محل زخم را بی‌حس کند.

متن انگلیسی:
Leech  saliva  also contains some bioactive substances which play an active role in reducing the symptoms of the disease
ترجمه متن:
بزاق زالو حاوی برخی مواد فعال زیستی است که نقش فعالی در کاهش علائم بیماری دارد.

journal.environcj

نحوه انجام زالو درمانی نقرس

نحوه درمان نقرس با زالو به این صورت است که ابتدا محل درد را روی پاها پیدا می‌کنند و سپس زالوها را روی بخش‌هایی از پا که درد و التهاب بیشتری دارد قرار می‌دهند. معمولاً محل قرار دادن زالوها روی پاها در محلی است که به انگشتان پا نزدیک‌تر باشد. سپس اجازه می‌دهند زالو به پوست فرد بچسبد و شروع به مکیدن و ترشح داروهای ضد انعقادی خود به درون خون بیمار کند.

با گاز گرفتن رگ‌های خونی لخته شده و مکیدن آنها، خون تازه در پاها به گردش در می‌آید و با آزاد شدن ضدانعقاد بسیار قوی در بزاق زالو، اثر درمانی شروع می‌شود. نکته مهم در خصوص برداشتن و قرار دادن زالوها این است که اولاً باید آنها را با دو انگشت شست و اشاره نگه داشت و دائماً در زمانی که روی پوست بیمار هستند با پنبه خیس آنها را مرطوب نگه داشت.

نکته مهم دیگر این که به‌هیچ‌عنوان زالوی چسبیده را نباید فشار داد، چرا که با استفراغ ائروموناسی که در معده زالو زندگی می‌کند موجب عفونت زخم می‌شود. زالو معمولاً بین سی دقیقه در جای خود می‌ماند و سپس رها می‌شود. بهتر است این روش بسته به‌شدت نقرس بین سه تا پنج جلسه ادامه داشته باشد.

زالو درمانی نقرس برای همه افراد مناسب نیست.
زالو درمانی برای افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی دچار هستند مناسب نیست.

نکات مهم قبل و بعد از زالو درمانی برای نقرس

در جدول زیر می‌توانید نکات مهم مراقبتی قبل و بعد از زالودرمانی نقرس را مشاهده کنید.

قبل از زالو درمانی نقرسبعد از درمان نقرس با زالو
انجام آزمایش خون و بررسی فاکتورهای خونی از جمله فاکتورهای انعقاد خونقراردادن گاز مرطوب روی زخم بعد از برداشتن زالوها تا زمان متوقف شدن خونریزی
بررسی بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های نقص ایمنیاهمیت مراقبت از زخم بعد از برداشتن زالوها و بانداژ آنها برای مدت ۲۴ ساعت
اطمینان از عدم حساسیت به زالودرمانیبررسی مداوم زخم‌ها و اطمینان از عدم عفونت آنها
رعایت اصول استریل کردن زالوها قبل از استفاده و تهیه زالوها از داروخانه یا مراکز درمانی معتبرمصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت تجویز پزشک
استریل کردن کامل سطحی که قرار است زالوها روی آن قرار داده شوند.عدم استحمام با آب گرم و به‌صورت طولانی‌مدت
اطمینان از عدم وجود هر گونه عفونت باکتریایی قبلیبعد از زالودرمانی برای مدتی نباید به استخر یا سونا رفت.
قطع مصرف قرص‌های وارفارین یا آسپرین و داروهای مشابه سه روز قبل از زالودرمانی با مشورت پزشکبررسی هرگونه عارضه بعد از زالو درمانی خصوصاً خونریزی ادامه‌دار بعد از ۱۲ ساعت و مراجعه سریع به پزشک
عدم استفاده از محصولات معطر در محل موردنظر برای زالو درمانیعدم تماس سطحی که زالو درمانی شده با آب برای مدت بیست و چهار ساعت
رعایت رژیم غذایی قبل از درمان نقرس با زالو با نظر پزشکاستفاده از پمادهای ضد خارش و تورم روی جای زخم به مدت یک هفته و عدم خارش زخم‌ها
نکات مهم مراقبتی قبل و بعد از زالودرمانی نقرس

چه کسانی نباید درمان نقرس با زالو را انجام دهند؟

زالو درمانی هم آسان است و هم خطر عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد. اما با این وجود ممکن است برخی افراد به دلیل شرایط پزشکی که دارند کاندیدای مناسبی برای درمان نقرس با زالو نباشند. در درجه اول افرادی که به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند بهتر است از درمان با زالو خودداری کنند، چرا که ریسک عفونت در آنها بالاست.

افرادی هم که به دلایل مختلف مانند مصرف برخی داروها یا شیمی درمانی دچار نقص ایمنی هستند نباید زالودرمانی را انجام دهند. زالودرمانی برای افرادی که به این روش حساسیت داشته‌اند ممنوع است.

مطلب پیشنهادی: رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس

نقرس داری؟ نمی‌دونی زالو درمانی برای تو مناسبه یا نه؟ پس مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
people who are immunocompromised by autoimmune disease and environmental factors are not good candidates for leech therapy
ترجمه متن:
افرادی که به دلیل بیماری خودایمنی و عوامل محیطی دچار نقص ایمنی هستند، کاندیدای مناسبی برای زالودرمانی نیستند.

healthline

عوارض درمان نقرس با زالو

به‌صورت کلی عوارض بسیار جدی برای زالو درمانی نقرس گزارش نشده است. ۹۰ درصد بیماران زالو درمانی اولیه را بدون درد توصیف کرده‌اند و برخی از آنها نیز خارش خفیف تا متوسط را به‌عنوان عوارض بعد از درمان با زالو تجربه کرده‌اند. قرمزی، سوزش و التهاب بعد از درمان با زالو طبیعی است.

عفونت باکتریایی، خصوصاً عفونت با باکتری‌های مقاوم به دارو یکی از جدی‌ترین عوارض زالو درمانی است. خصوصاً اگر که زالوها در یک محیط ایزوله قرار نداشته باشند. گاهی اوقات، فرد در حین یا بعد از زالو درمانی متوجه می‌شود که به بزاق زالو حساسیت دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

شاید برای بسیاری از افراد تصور اینکه در دنیای مدرن پزشکی از زالو برای درمان بیماری‌هایی مانند نقرس استفاده می‌شود سخت باشد. با این حال تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان می‌دهد که حتماً دلیلی محکم وجود دارد که چرا زالوها برای قرن‌ها به‌عنوان بخشی ضروری از مراقبت‌های پزشکی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

با ادامه یافتن اطلاعات بیشتر در مورد خواص ویژه در بزاق زالو، ممکن است این درمان حتی بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم کاربرد عملی داشته باشد و بتوان از آن برای درمان موارد حادتر ابتلا به نقرس نیز استفاده کرد.

تاکنون فواید زیادی برای درمان نقرس با زالو در تحقیقات مختلف تایید شده است. نتایج نشان می‌دهد که زالو درمانی می‌تواند یک درمان بسیار ایده‌آل برای مدیریت درد نقرس حاد باشد، زیرا نه‌تنها به درمان بهتر کمک می‌کند؛ بلکه موجب کاهش درد، تورم و قرمزی با کمترین میزان عوارض جانبی نیز می‌شود.

برای درمان نقرس پیش از هر اقدامی حتما با متخصص روماتولوژی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر روماتولوژی و همچنین مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به‌صورت میانگین برای این که زالو درمانی نقرس موثر باشد باید حداقل بین 3 تا 5 بار انجام شود.

درمان نقرس با زالو باید روی پاها و ترجیحاً نزدیک به انگشتان پا انجام شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان نقرس با زالو

  1. مانی گفت:

    زالو درمانی عالی.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر زیر نظر کارشناس یا پزشک باتجربه انجام شود بهتر است
      تندرست باشید

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۴۹ سالمه به خاطر واریس در شریان اصلی پاهام فردا زالو درمانی میکنم چون پیش دکتر رفتم گفتن درمان نداره باید باهاش مدارا کنم به نظر شما انجام بدم یا نه ممنون میشم پاسخ بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان این عارضه با زالو شیوه درمانی ثابت‌شده‌ای است که درد و ورم ناشی از وریدهای واریسی را کاهش می‌دهد. به‌علاوه اینکه ظاهر رگ‌های لخته شده را هم بهتر می‌کند. آنزیم موجود در بزاق زالو به‌خاطر اینکه ضدانعقاد است می‌تواند از ایجاد لخته و غلظت خون پیشگیری ک

  3. کربلایی گفت:

    مطالب عالی
    بنده حدود ۵ هفته پیش زالو گذاشتم برای درمان نقرس . روی مچ پام
    متسفانه از آن روز درد و تورم دارم و هم اکنون هم با عصا راه میرم
    زیر قوزک پام باد کوچیکی هست که اصلا قادر به راه رفتن نیستم
    و جالب اینکه رفتم متخصص مفاصل گفت از نقرس نیست
    به نظرم زالو شاید جای بدید رو گاز گرفته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر بود از پزشکی مدرن برای درمان نقرس استفاده میکرددید
      الان بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید

    2. داود گفت:

      سلام من شش ماہ ھست زالودرمانی کردم ولی ھنوز جای زالوھا دردمیکنہ دکتر ھم رفتم فایدہ نداشت ازکارافتادم خواھشن زالو درمانی نکنید خیلی عوارض دارہ

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        سپاس از راهنمایی تان