علائم نقرس چیست؟ نشانه های این بیماری را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علایم نقرس ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و شدت و مدت زمان حملات نیز متغیر است. از نشانه های آن می‌توان به درد مفاصل، التهاب، تورم، حساسیت به لمس و محدودیت حرکت اشاره کرد. درمان علائم نقرس شامل داروها و تغییرات در سبک زندگی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علائم نقرس

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

علائم نقرس را می‌شناسید؟ نقرس بیماری مزمن و التهابی است که بیشتر به دلیل تجمع اضافی اسید اوریک در خون و تشکیل توده‌های بلوری در مفاصل و بافت‌های اطراف آن‌ها رخ می‌دهد. این بیماری معمولا در اثر عدم توانایی بدن در دفع اسید اوریک به صورت کامل یا تولید بیش از حد اسید اوریک به صورت حملات تشدید شده و دردناک ظاهر می‌شود، و با محدودیت حرکت و کاهش کیفیت زندگی فرد همراه است. در این مقاله، به بررسی علائم و نشانه های نقرس، علائم اولیه نقرس و درمان آن می‌پردازیم. اگر علائم مشکوکی دارید، حتما با متخصص روماتولوژی یا دکتر داخلی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

علائم نقرس چیست؟

مهم است بدانید که علایم نقرس ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و شدت و مدت زمان حملات نیز متغیر است (نقرس چیست؟). در صورتی که علائمی مشابه نقرس تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی برای وضعیت شما قائل شود و برنامه درمانی مناسبی ارائه دهد. این بیماری معمولا با علائم و نشانه‌های خاصی همراه است:

  • درد مفاصل: درد شدید و ناگهانی در یک یا چند مفصل اولین علامت حمله نقرس است. مفصل بزرگ پا (مفصل بزرگ انگشت پا) تحت تاثیر قرار می‌گیرد و معمولا در شب بیشتر است و باعث بیدار کردن فرد از خواب می‌شود.
  • التهاب و قرمزی: مفصل مبتلا به طور معمول التهاب و قرمزی را نشان می‌دهد. پوست در آن ناحیه حساس و دردناک شده و به گرما حساسیت زیادی نشان می‌دهد.
  • تورم: دیگر نشانه رایج این بیماری تورم و احساس سفتی و گرمی در مفصل مبتلا است، تورم بیشتر در ناحیه پا و مچ دیده می‌شود.
  • حساسیت و درد لمسی: مفصل مبتلا به نقرس ممکن است حساسیت و درد لمسی داشته باشد. حتی لمس خفیف نیز می‌تواند درد و عدم راحتی را تشدید کند.
  • محدودیت حرکت: در صورت تورم و التهاب شدید، ممکن است حرکت مفصل مبتلا به نقرس محدود شود. این محدودیت می‌تواند شامل توانایی راه رفتن، خم شدن یا کشش مفصل باشد.
  • علائم عمومی: در برخی موارد، حملات نقرس ممکن است با علائم عمومی همراه باشند؛ مانند تب، خستگی، افزایش ضربان قلب و عدم راحتی عمومی.
علائم نقرس پا شامل درد و تورم است.
نقرس یک بیماری التهابی ناشی از انباشت اسید اوریک در بدن است.

علائم اولیه نقرس چیست؟

احساس گرما و حساسیت بالا در مفصل تا حدی که حتی دست زدن به آن هم غیرقابل تحمل می‌شود، و ورم اطراف مفصل مبتلا از علائم اولیه نقرس هستند.

متن انگلیسی:
The main symptom of gout is a sudden attack of severe pain in one or more joints, typically your big toe
ترجمه متن:
اصلی‌ترین و اولین نشانه های نقرس درد شدید ناگهانی در مفاصل به‌خصوص انگشت شست پا است.

nhsinform

علائم نقرس خفیف

نقرس خفیف به معنای نقرس با شدت کمتر و علائم ضعیف‌تر است. وقتی سطح بالایی از اسید اوریک در خون تجمع پیدا می‌کند، بلورهای کریستالی اسید اوریک در مفاصل و بافت‌های اطراف تشکیل می‌شوند که منجر به التهاب و درد مفاصل می‌شوند.

نقرس خفیف معمولا با علائم ضعیف‌تری همراه است مانند درد خفیف در مفصل مبتلا، حساسیت و درد لمسی، ضعف در ناحیه مبتلا و تورم ضعیف مفصل. نشانه های نقرس خفیف، کوتاه مدت است و به طور کلی نسبت به نوع شدید از شدت وخامت کمتری برخوردارند.

علائم نقرس شدید

نقرس شدید شکل شدیدتری از این بیماری است که با نشانه‌های شدیدتری همراه می‌شود. در نقرس شدید، تجمع بیش از حد اسید اوریک در خون باعث تشکیل بلورهای کریستالی اسید اوریک در مفاصل و بافت‌های اطراف شده که منجر به التهاب و علائم شدید می‌شود.

علائم و نشانه های نقرس شدید مشابه نوع خفیف هستند با این تفاوت که شدت درد زیاد، حاد و غیرقابل تحمل خواهد بود. در برخی موارد نقرس شدید، ممکن است همراه با تب و نشانه‌های عمومی التهابی مانند خستگی باشد. نوع شدید نیاز به درمان فوری دارد و باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. جدیدترین داروهای نقرس می‌توانند علائم این بیماری در حالت شدید را کنترل کنند.

علائم نقرس داری و نگرانی؟

برای تشخیص و آزمایش به پزشک مراجعه کن.

علائم نقرس در زنان

زنان به‌خاطر وجود هورمون استروژن در بدن به نسبت مردان کمتر دچار این بیماری می‌شوند، چرا که این هورمون احتمال تجمع اسید اوریک در خون را کمتر می‌کند. با این حال، احتمال ابتلای زنان نیز وجود دارد که همان نشانه های مشابه با علایم نقرس در مردان را تجربه می‌کنند؛ یعنی درد مفاصل مانند مفصل بزرگ پا، زانو، مچ پا، مچ دست و مفاصل انگشتان، تورم و قرمزی، حساسیت و درد لمسی و محدودیت حرکت مفاصل.

علائم نقرس در زنان باردار

نقرس در زنان باردار نسبتا نادر است، اما در برخی موارد ممکن است رخ دهد. علائم نقرس در زنان باردار تفاوت چندانی با نشانه‌های شایع این بیماری در بقیه ندارد؛ یعنی همان درد و تورم، التهاب و حساسیت لمسی مفاصل در زنان باردار هم در صورت ابتلا دیده می‌شود.

علائم نقرس در مردان

این بیماری التهاب مفصل بیشتر در مردان رخ می‌دهد. از علائم و نشانه های آن در مردان می‌توان به درد شدید و ناگهانی مفاصل به خصوص در شب‌ها، تورم و قرمزی، سفتی و تغییر در شکل مفصل، درد و ناراحتی شدید، عدم تحمل کوچکترین لمس، تب و محدودیت حرکتی اشاره کرد. 

‏علائم نقرس در کودکان

نقرس بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد و در کودکان پدیده نسبتا نادری است. اما در برخی موارد، احتمال ابتلای کودکان هم وجود دارد. البته باید یادآور شویم که علایم نقرس در کودکان تفاوت چندانی با نشانه های رایج این بیماری ندارد و با همان درد ناگهانی شدید در مفصل شروع می‌شود. در صورتی که با هرگونه علامت یا نشانه مشکوکی از نقرس در کودک مواجه شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا با ارزیابی وضعیت کودک و انجام آزمایشات لازم، تشخیص دقیق و درمان مناسب را تجویز کند.

متن انگلیسی:
Some patients only experience acute gout attacks which may be limited to 1-2 times per year
ترجمه متن:
برخی از بیماران فقط حملات حاد نقرس را تجربه می‌کنند که ممکن است به یک تا دو بار در سال محدود شود.

hopkinsarthritis

‏علائم نقرس پا

مفاصل پا، به ویژه مفصل بزرگ پا (مفصل بزرگ پا یا مفصل پاشنه) شایع‌ترین محل درگیری این بیماری هستند. علائم نقرس پا عبارتند از:

  • درد شدید و ناگهانی که از مفصل بزرگ پا شروع شده و به ساق و زانو می‌رسد.
  • تورم در ناحیه پاشنه و اطراف مفصل بزرگ پا رخ می‌دهد و باعث سفتی و تغییر در شکل مفصل می‌شود.
  • مفصل بزرگ پا در نقرس بسیار حساس است و حتی لمس خفیفی می‌تواند درد و ناراحتی را تشدید کند.
  • به دلیل درد، تورم و التهاب بیمار با محدودیت حرکتی در مفصل بزرگ پا روبه‌رو می‌شود.
  • از علائم نقرس پا حساسیت به لمس و فشار مفصل بزرگ پا است که حتی با فشار ملایم، درد و ناراحتی افزایش می‌یابد.

در ناحیه شست پا و کف پا احساس درد و تورم داری؟ از متخصص نوبت بگیر.

‏علائم نقرس در انگشت پا

در صورت ابتلا حتی انگشتان پا هم درگیر شده و دچار درد، التهاب، تورم و قرمزی می‌شوند. به‌علاوه اینکه تغییر شکل انگشت پا و سفت شدن انگشتان هم احتمالا اتفاق بیفتد.

علائم نقرس شست پا

علایم نقرس در شست پا همانند نشانه‌های شایع این بیماری است و باید انتظار درد شدید، التهاب و قرمزی، محدودیت حرکت و حساسیت به لمس و فشار را داشت.

‏علائم نقرس پاشنه پا

درد در قسمت پشتی پاشنه پا به صورت یک حمله ناگهانی آغاز شده و شدت آن به طور تدریجی افزایش می‌یابد. پوست در منطقه پاشنه پا ممکن است قرمز و داغ شود، به‌علاوه اینکه در ناحیه پاشنه پا شاهد تورم و سفت شدن خواهیم بود.

علائم نقرس مچ پا

درد نقرس در مچ پا معمولا شدید و ناگهانی است. ممکن است در ناحیه مچ پا یا در نزدیکی آن، مانند مچ پا، پاشنه پا یا انگشتان پا حس شود. این درد ممکن است به صورت یک حمله ناگهانی آغاز شود و شدت آن به طور تدریجی افزایش یابد. نقرس می‌تواند منجر به التهاب و قرمزی در مچ پا شود. پوست در این ناحیه قرمز می‌شود. تورم در ناحیه مچ پا از دیگر علائم نقرس مچ پا است که باعث سفتی و تغییر در شکل مچ پا خواهد شد.

‏علائم نقرس در کف پا

نشانه های نقرس در کف پا با درد ناگهانی و شدید در کف پا شروع می‌شود. منطقه کف پا در نقرس بسیار حساس است و لمس خفیفی می‌تواند درد و ناراحتی را تشدید کند.

‏علائم نقرس زانو

درد شدید در ناحیه زانو همراه با تورم، حس داغی، و حساسیت زیاد به لمس از نشانه های نقرس هستند که باعث محدودیت حرکت بیمار می‌شود.

علایم نقرس زانو تورم و حساسیت است.
درد شدید در ناحیه زانو همراه با تورم، حس داغی، و حساسیت زیاد به لمس از نشانه های نقرس هستند که باعث محدودیت حرکت بیمار می‌شود.

‏علائم نقرس در دست

علائم نقرس در دست دقیقا همان نشانه‌های بیماری در مفاصل پا بوده و با درد ناگهانی شدید از ناحیه مچ دست، انگشتان، مفصل مچ دست یا سایر مناطق دست حس می‌شود و شدت آن به طور تدریجی افزایش پیدا می‌کند. التهاب و قرمزی در دست همراه با حس داغی در دست دور از انتظار نیست و احتمالا مچ دست و انگشتان هم دچار تورم می‌شوند تا جایی که مفاصل سفت، اندازه دست تغییر کرده و قابلیت حرکت محدود می‌شود. به دلیل درد و التهاب، استفاده از دست و انجام فعالیت‌های روزمره ممکن است مشکل‌ساز شود.

‏علائم نقرس در آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون می‌تواند اطلاعات مهمی درباره نقرس ارائه دهد. در زمان بررسی آزمایش خون برای نقرس، برخی نشانگرها و نتایج ممکن است نشان‌دهنده وجود این بیماری باشند. برخی از علائم نقرس در آزمایش خون عبارتند از:

  • اسید اوریک

سطح اسید اوریک در خون در افراد مبتلا معمولا بالا است. اسید اوریک نتیجه تجزیه پورین‌ها است که در بدن تولید می‌شوند. سطح بالای اسید اوریک در خون می‌تواند به تشکیل توده‌های بلوری از اورات (نمک اسید اوریک) در مفاصل منجر شود.

  • سیستم التهابی

در آزمایش خون، نشانگرهای التهاب مانند سرعت ترسیب و پروتئین C-واکنشی ممکن است افزایش یابند. این افزایش نشان می‌دهد که در بدن فرآیند التهابی در حال رخ دادن است که ممکن است ناشی از نقرس باشد.

  • نوکلئوزیدها

سطح بالای نوکلئوزیدها مانند آدنوزین دی‌آمیناز در برخی موارد ابتلا به این بیماری مشاهده شده است که نشان‌دهنده تشدید التهاب در نقرس است.

نشانه های نقرس در پا شامل درد و تورم است.
درد نقرس در مچ پا معمولا شدید و ناگهانی است. ممکن است در ناحیه مچ پا یا در نزدیکی آن، مانند مچ پا، پاشنه پا یا انگشتان پا حس شود.

‏درمان علائم نقرس

درمان نقرس و بهبود علائم آن شامل داروها و تغییرات در سبک زندگی است که در جدول زیر آورده‌ایم:

علائم نقرسدرمان آن
درد شدیدمصرف ضدالتهاب‌ها (مانند آیبوپروفن یا ناپروکسن) تحت نظارت پزشک
التهاب و قرمزیاستفاده از بستری سرد یا گرم بسته به ترجیح شما و توصیه پزشک
تورماستراحت، انجام فشار ملایم و بالا بردن عضو متاثر
حساسیت و درد لمسیاستفاده از باند انگشتی یا ضمادهای محافظ برای حمایت و کاهش تحریک در ناحیه متاثر
محدودیت حرکتفیزیوتراپی و تمرینات استرچینگ و قوی‌سازی عضلات مفصل متاثر
سطح بالای اسید اوریک در خونمصرف داروهای کنترل اسید اوریک (مانند الوپورینول یا فبوکستات) تحت نظارت پزشک
سیستم التهابی فعالمصرف ضدالتهاب‌ها و کورتیکواستروئیدها تحت نظارت پزشک
تغییرات در سبک زندگیکاهش مصرف غذاهای حاوی پورین، محدودیت مصرف الکل، کاهش وزن در صورت لزوم، و مدیریت استرس
درمان علائم نقرس

اگر به دنبال درمان خانگی و گیاهی نقرس هستید، این مطلب را بخوانید. رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس هم بسیار مهم بوده و علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نقرس یک بیماری التهابی ناشی از انباشت اسید اوریک در بدن است. علائم نقرس شامل درد شدید، التهاب، قرمزی، تورم، حساسیت، درد لمسی و محدودیت حرکت در مفاصل متاثر می‌شود. برای تشخیص این بیماری، آزمایش خون می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سطح اسید اوریک، نشانگرهای التهاب و نوکلئوزیدها ارائه دهد.

درمان علایم نقرس شامل داروها و تغییرات در سبک زندگی است. مصرف داروهایی مانند ضدالتهاب‌ها، داروهای کنترل اسید اوریک و کورتیکواستروئیدها، استفاده از کمپرس سرد یا گرم، استراحت، استفاده از باند انگشتی یا پمادهای محافظ برای مفاصل مبتلا و تمرینات فیزیوتراپی به بهبود نشانه های نقرس کمک می‌کنند. در صورت تجربه علائم نقرس، با پزشک مشورت کنید تا بعد از تشخیص صحیح، درمان مناسب را تجویز کند.

برای بررسی این علائم می‌توانید با متخصص روماتولوژی یا دکتر ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر روماتولوژی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درد شدید، التهاب، قرمزی، تورم، حساسیت، درد لمسی و محدودیت حرکت در مفاصل

درد شدید و ناگهانی مفصل بزرگ پا که به تدریج شدت درد بیشتر می‌شود.

تعداد حملات نقرس بسته به شرایط و ویژگی‌های فردی متفاوت است. برخی افراد ممکن است تنها یکبار در طول عمرشان حمله نقرس را تجربه کنند، در حالی که دیگران ممکن است مبتلا به حملات مکرر باشند.

بله، درد شدید در شست پا که با راه رفتن شدیدتر می‌شود ممکن است مربوط به نقرس باشد. این بیماری در مفاصل بزرگ پا، به خصوص مفصل بزرگ پا اول (مفصل بین پا و انگشتان پا) رخ می‌دهد.

بله، تورم انگشت دست و پا ممکن است مرتبط با نقرس باشد. این بیماری التهابی می‌تواند به التهاب و تورم در مفاصل منجر شود.

بله، تشدید نشانه های نقرس باعث محدودیت حرکت به دلیل التهاب و درد شدید مفاصل شده و راه رفتن را مشکل می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم نقرس

  1. لیلا عاصی قاسم ابادیمدتی گفت:

    مدتی است دردهای شدیدی در ناحیه زانو وساق پا ومفاصل انگشتان پا شبها احساس میکنم بطوریکه از خواب بیدارمیشم وقتی با روغن زیتون ماساژ میدم کمی بهتر میشه نمیدونم علائم چه نوع بیماری هست لطفا راهنماییم کنید چکار کنم در ضمن ۵۷ سالمه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم آرتریت و کمبود ویتامین دی۳ دارید
      می توانید یک دوره از گلوکزامین استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود مراجعه به پزشک الزامی است