میوه های مضر برای نقرس را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نمی‌توان به طور یقین گفت چه میوه‌هایی برای افراد مبتلا به نقرس مضر است زیرا بدن تا بدن فرق دارد. برخی از افراد با خوردن برخی میوه‌ها دچار تشدید علائمشان می‌شوند در صورتی که برخی دیگر هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. اما در کل باید از میوه‌هایی که پورین زیادی دارند پرهیز کرده یا با مراقبت و احتیاط مصرف کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
میوه های مضر برای نقرس

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا میوه های مضر برای نقرس را می‌شناسید؟ نقرس آرتریت التهابی است که در آن کریستال‌های اورات مونوسدیم در مفصل رسوب می‌کنند و در عرض چند ساعت باعث اریتم، گرما، حساسیت و تورم می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، به طور معمول “حمله نقرس” بروز می‌کند. نقرس معمولاً اولین مفصل متاتارس در پایه شست پا را درگیر می‌کند. رژیم غذایی و خصوصاً میوه‌هایی که می‌خوریم از جمله مواردی است که در کنترل حمله نقرس موثر است. بهتر است برای مدیریت این بیماری با متخصص روماتولوژی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. حتی برای گرفتن برنامه غذایی مناسب می‌توانید از دکتر تغذیه نوبت بگیرید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. در این مقاله به بررسی میوه های مضر برای نقرس می‌پردازیم.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

میوه های مضر برای نقرس

بیماری نقرس چیست؟ در این بیماری میزان اسید اوریک افزایش پیدا می‌کند. مصرف بعضی از میوه‌ها ممکن است در برخی افراد مبتلا به نقرس مشکل‌ساز باشند. علت این مشکل وجود مقادیر بیشتر پورین نسبت به سایر میوه‌ها است؛ با این حال، برخی افراد ممکن است بدون هیچ مشکلی در بیماری بتوانند این میوه‌ها را مصرف کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا مبتلایان به نقرس باید مراقب گنجاندن میوه ها در برنامه غذایی خود باشند و در روند درمان نقرس این نکات کوچک را رعایت کنند.

چرا باید میوه های مضر برای نقرس را بشناسیم؟

نقرس به دلیل سطوح بالای اسیداوریک در خون ایجاد می‌شود. اسیداوریک اضافی کریستال‌های تیز را تشکیل می‌دهد که در مفاصل شما رسوب می‌کند و باعث تورم و درد می‌شود. اما شما می‌توانید با حفظ یک رژیم غذایی کم پورین به کاهش میزان اسیداوریک در بدن خود کمک کنید.

کاهش سطح اسیداوریک می‌تواند به جلوگیری از تشکیل کریستال‌های جدید کمک کند و حملات نقرس را کاهش دهد؛ بنابراین با شناخت میوه هایی که می‌توانند میزان اسیداوریک خون را افزایش دهند، به میزان زیادی از تشدید بیماری و شروع علائم نقرس جلوگیری می‌کنید.

آیا میوه ها بخاطر اسید اوریک بالا برای نقرس مضر هستند؟

به‌صورت معمول زمانی که حرف از رژیم غذایی نقرس و پرهیزهای غذایی به میان می‌آید، همه ما گوشت قرمز و منابع غذایی مشابه آن مانند جگر را در نظر می‌گیریم. اما چرا می‌گوییم یک سری میوه ها برای نقرس مضرند و باید از آنها پرهیز کرد؟

هیپراوریسمی که به معنای بالا رفتن میزان اوریک‌اسید خون است می‌تواند ناشی از افزایش سطح تولید پورین در خون نیز باشد. پورین در منابعی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا که در مرباهای میوه‌ای و بسیاری از میوه‌ها یافت می‌شود وجود دارد که در صورت مصرف بالای آنها سنتز پورین افزایش یافته و می‌تواند باعث هیپر اوریسمی شود. درمان خانگی و گیاهی نقرس می‌تواند تاثیر خوبی در کنترل این بیماری داشته باشد.

نکته مهم دیگر در خصوص رعایت و پرهیز از مصرف میوه های مضر برای نقرس در خصوص دیابتی‌هاست. افراد دیابتی که به دیابت شیرین یا نوع دو مبتلا هستند ریسک بالاتری برای حملات نقرسی دارند. دلیل آن این است که از طرفی خود دیابت می‌تواند ریسک ابتلا به نقرس را افزایش دهد و از سوی دیگر این افراد با مصرف میوه ها درصد بالاتری از اوریک‌اسید را تولید می‌کنند. از طرفی به دلیل این که احتمال کم‌آبی در افراد مبتلا به دیابت شیرین بیشتر است، نتیجه این کم‌آبی می‌تواند تجمع اوریک‌اسید باشد.

دچار حمله نقرس شدی؟

می‌خوای برنامه غذاییت رو تغییر بدی؟ مشاوره بگیر.

چه میوه هایی برای نقرس مضر است؟

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس مهم است. میوه‌های مضر برای نقرس در واقع میوه‌هایی هستند که میزان فروکتوز آنها بالاست برای افراد مبتلا به نقرس مضرند و باید از آنها پرهیز کرد. میوه‌های سرشار از فروکتوز شامل سیب، گلابی، انبه، انجیر، هندوانه و میوه‌های خشک هستند. در واقع این میوه‌ها به‌عنوان یک رژیم غذایی با پورین بالا در نظر گرفته می‌شوند که مصرف زیاد و بدون کنترل آنها می‌تواند در افراد مبتلا به نقرس مشکل‌ساز شوند.

در کنار میوه‌های طبیعی، مصرف آب‌میوه‌ها که میزان فروکتوز بالایی دارند یا شربت فروکتوز نیز ضرر بیشتری دارد. قند فروکتوز یکی از منابع اصلی افزایش پورین در بدن است؛ بنابراین مرباها و نوشیدنی‌های میوه‌ای که حاوی قند بالایی هستند باید از رژیم غذایی افراد مبتلا به نقرس حذف شوند. آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی جزء مواردی هستند که احتمالاً می‌توانند میزان اسیداوریک خون را افزایش دهند و بنابراین بهتر است در کل مصرف آنها را محدود کرد.

میوه های مضرتوضیحات
آناناس آناناس حاوی آنزیم بروملین است که می‌تواند باعث افزایش سطح اسید اوریک در بدن شود.
توت فرنگیتوت فرنگی حاوی مقدار زیادی اسید اوریک است و مصرف آن ممکن است به تشدید علائم نقرس منجر شود.
تمشک تمشک نیز می‌تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد و برای برخی افراد با نقرس مضر باشد.
انگوربرخی انگورها حاوی میزان قابل توجهی پورین هستند که ممکن است سطح اسید اوریک را افزایش دهند.
گوجه‌فرنگیگوجه‌فرنگی حاوی مقداری قابل توجه اسید اوریک است و مصرف آن در برخی افراد ممکن است مشکل‌زا باشد.
میوه های مضر برای نقرس

متن انگلیسی:
If you have gout, you don’t have to avoid all fruit, but Avoid or limit fruit juices
ترجمه متن:
اگر نقرس دارید، لازم نیست از مصرف همه میوه‌ها اجتناب کنید، اما از مصرف آب‌میوه‌ها خودداری کنید یا آن را محدود کنید.

verywellhealth

گوجه فرنگی برای نقرس ضرر دارد؟

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که گوجه‌فرنگی حاوی مقدار مجاز اسید اوریک است و به طور کلی برای افراد مبتلا به نقرس مشکل‌زا نیست. در واقع، گوجه‌فرنگی به عنوان یک منبع عالی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند در رژیم غذایی نقرس استفاده شود.

با این حال، همانند هر ماده غذایی دیگری، واکنش بدن هر فرد به گوجه‌فرنگی نیز ممکن است متفاوت باشد. در برخی افراد مبتلا به نقرس، مصرف گوجه‌فرنگی ممکن است در برخی حالات موجب تشدید علائم شود. این امر می‌تواند به دلیل حساسیت شخصی، شدت بیماری یا واکنش بدن به مواد خاص داخل گوجه‌فرنگی باشد.

مهم‌ترین نکته این است که همیشه به برنامه غذایی خود توجه کنید و در صورت تجربه‌ هرگونه تشدید علائم نقرس پس از مصرف گوجه‌فرنگی یا هر ماده دیگری، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا افراد مبتلا به نقرس می‌توانند موز بخورند؟
افرادی که نقرس دارند می‌توانند موز را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

آیا موز برای نقرس ضرر دارد؟

به طور کلی موز برای افراد مبتلا به نقرس مشکل‌زا نیست و مصرف آن معمولاً مجاز است. در واقع، موز یک منبع خوب پتاسیم، فیبر، و ویتامین C است و می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای کاهش علائم نقرس مورد استفاده قرار گیرد.

موز حاوی مقدار متوسطی پورین است، که نیازی به تبدیل آن به اسید اوریک نیست؛ بنابراین، موز به طور مستقیم تأثیر قابل توجهی بر سطح اسید اوریک در بدن ندارد. اما اگر دیدید شما با خوردن موز، دچار تشدید علائم نقرس می‌شوید سعی کنید آن را مصرف نکنید.

آیا افراد مبتلا به نقرس نباید میوه بخورند؟

زمانی که می‌گوییم در رژیم افراد مبتلا به نقرس باید مصرف میوه های مضر برای نقرس محدود شود، به این معنی نیست که این افراد اصلاً نباید میوه بخورند. برعکس این موضوع، اتفاقاً مصرف میوه‌های تازه برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار مفید است.

میوه هایی که میزان فروکتوز آنها پایین است نه‌تنها برای نقرس ممنوع نیستند، بلکه مصرف آنها توصیه می‌شود. میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، گیلاس، خربزه، انواع توت‌ها، زردآلو و شلیل از جمله میوه‌هایی هستند که مصرف آنها به افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

گیلاس و آلبالو جزء میوه‌هایی است که دانشمندان در حال تحقیقات زیادی روی فواید بالقوه آنها برای مدیریت علائم نقرس هستند و نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده است. گیلاس خواص ضدالتهابی شناخته شده دارد و همچنین ممکن است به کاهش اسیداوریک در بدن شما کمک کند.

علاوه بر این میوه‌هایی که منبع غنی ویتامین C هستند می‌توانند تاثیر مثبتی روی بهبود علائم نقرس داشته باشند و موجب کاهش سطح اسیداوریک خون شوند. مرکباتی مانند پرتقال و گریپ‌فروت، کیوی، فلفل‌دلمه‌ای شیرین و گوجه‌فرنگی می‌تواند برای افراد مبتلا به نقرس مفید باشد.

نکته جالب‌توجه این است که مطالعات نشان داده است که حتی سبزیجات سرشار از پورین مانند مارچوبه و اسفناج نیز خطر ابتلا به نقرس یا عود بیماری را افزایش نمی‌دهند. در نتیجه نه‌تنها افراد مبتلا به این بیماری نباید از مصرف میوه‌ها پرهیز کنند، بلکه مصرف برخی از میوه‌ها برای آنها مفید نیز هست.

نقرس داری؟ نمی‌دونی مصرف کدام میوه‌ها برات مضره؟ پس مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
An anti-gout diet recommends eating fruits (e.g., strawberries, cherries, melon)
ترجمه متن:
رژیم غذایی ضد نقرس مصرف میوه‌ها (مانند توت‌فرنگی، گیلاس و خربزه) را توصیه می‌کند.

osmosis

آیا مصرف میوه هایی با منبع بالای پورین کاملا ممنوع است؟

برخی منابع دیگر بر این باور است که حتی میوه‌هایی که میزان پورین بالاتری نیز دارند هم نمی‌توانند به‌صورت قابل‌توجهی روی بیماری نقرس تاثیر بگذارند و افراد می‌توانند با یک برنامه مشخص این میوه‌ها را نیز مصرف کنند. برای مثال می‌توانند یک وعده میوه در طول روز داشته باشند به این صورت که یک سیب یا یک پرتقال کوچک در روز بخورند یا این که یک موز کوچک را در برنامه غذایی خود جای دهند.

درصورتی‌که بخواهند آب‌میوه‌های طبیعی را مصرف کنند نیز می‌توانند نصف فنجان آب‌میوه را در روز بنوشند. میوه خشک نیز به‌صورت صددرصد ممنوع نیست و این افراد می‌توانند به‌اندازه یک اونس میوه خشک در روز بخورند.

بااین‌حال نکته مهمی که باید بیماران مبتلا به نقرس در نظر بگیرند شرایط پزشکی‌شان است. افرادی که در حال حاضر سطح اسیداوریک بالایی دارند بهتر است در مصرف میوه‌ها از جمله میوه های مضر برای نقرس محدودیت‌های بیشتری داشته باشند و خصوصاً از مصرف آب‌میوه‌ها پرهیز کنند. افراد دیابتی نیز به دلیل این که به‌صورت بالقوه ریسک بالاتری دارند باید محدودیت‌های بیشتری در مصرف میوه های مختلف داشته باشند.

برای مصرف میوه های مختلف، حتی میوه هایی که برای نقرس مضر نیستند بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرده و بهترین رژیم غذایی را در این زمینه دریافت کرد، چرا که شرایط پزشکی افراد مختلف تعیین می‌کند که چه چیزهایی ممکن است برای آنها مضر یا بی‌خطر باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نقرس یک بیماری است که با سطح اسیداوریک خون مرتبط است؛ بنابراین در زمان ابتلا به این بیماری مهم است که سطح اسیداوریک خون کنترل شود. در افراد مبتلا به نقرس معمولاً یک رژیم غذایی کم پورین برای کنترل سطح اوریک‌اسید تجویز می‌شود که میوه‌ها نیز بخشی از آنهاست.

میوه هایی که میزان فروکتوز بالایی دارند؛ مانند سیب و گلابی و آب‌میوه‌های طبیعی می‌توانند با افزایش قند خون موجب افزایش تولید پورین شوند. در نتیجه با بالا رفتن اسیداوریک، احتمال بروز حملات نقرسی نیز شدت می‌یابد. افراد مبتلا به نقرس بسته به سطح اوریک‌اسید خونشان و شرایطی که دارند بهتر است در مصرف برخی میوه های مضر برای نقرس محدودیت‌هایی داشته باشند و با یک رژیم غذایی کم پورین پیش بروند. برای مثال دیابتی‌ها باید در خصوص مصرف میوه‌های مختلف بیشتر رعایت کنند.

قبل از مصرف هر نوع میوه‌ای افراد مبتلا به نقرس باید با متخصص روماتولوژی یا دکتر تغذیه مشورت کنند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر روماتولوژی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر تغذیه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در کل موز میزان پورین کمی دارد و مصرف آن در افراد مبتلا به نقرس ممنوع نیست. بااین‌حال اگر فردی در حال حاضر سطح اسیداوریک بالایی دارد بهتر است در خوردن موز محتاط‌تر باشد.

فروکتوز بالا که با افزایش سطح پورین مرتبط است یکی از فاکتورهایی است که در خصوص افزایش شدت علائم نقرس باید در نظر گرفت. بااین‌حال هنوز بررسی‌های بیشتری برای تایید تاثیر فروکتوز بالا و افزایش اسیداوریک خون لازم است.

میوه‌های مضر برای نقرس در واقع کاملاً ممنوع نیستند و تنها باید در مصرف آنها محتاط بود و میزان کمتری از این میوه‌ها را مصرف کرد. برخی میوه‌ها مانند گیلاس و آلبالو برای مبتلایان به نقرس مفیدند.

مصرف هندوانه برای افراد مبتلا به نقرس عموماً مفید است. هندوانه غنی از آب، پتاسیم و ویتامین C است و می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم برای کاهش علائم نقرس مورد استفاده قرار گیرد. مصرف هندوانه به دلیل آب زیاد، می‌تواند به هیدراتاسیون بدن کمک کند و از تشدید علائم نقرس ناشی از دهیدراسیون جلوگیری کند. همچنین، پتاسیم موجود در هندوانه می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک در بدن کمک کند.

مصرف انار برای بیماران مبتلا به نقرس مضر نیست. انار حاوی مواد مغذی مهمی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین C است. این میوه غنی از پلی‌فنل‌ها است که می‌تواند به کاهش التهاب و علائم نقرس کمک کند. مصرف روزانه انار می‌تواند به تنظیم سطح اسید اوریک در بدن کمک کند و از تشدید علائم نقرس جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار می‌توانند به کاهش التهاب مرتبط با نقرس و حفظ سلامت مفاصل کمک کنند. همچنین، شواهد نشان داده‌اند که انار در بهبود عملکرد کلی کلیه‌ها تاثیر دارد. از آنجایی که کلیه‌ها نقش مهمی در تنظیم سطح اسید اوریک در بدن دارند، این امر می‌تواند مفید باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره میوه های مضر برای نقرس

  1. فاطمه گفت:

    من شنیده بودم سیب حلال اسیداوریکه و تاحالا موقع حمله نقرس دو سه لیوان اب سیب میخوردم😳

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      میوه‌های مضر برای نقرس در واقع میوه‌هایی هستند که میزان فروکتوز آنها بالاست برای افراد مبتلا به نقرس مضرند و باید از آنها پرهیز کرد. میوه‌های سرشار از فروکتوز شامل سیب، گلابی، انبه، انجیر، هندوانه و میوه‌های خشک هستند. در واقع این میوه‌ها به‌عنوان یک رژیم غذایی با پورین بالا در نظر گرفته می‌شوند که مصرف زیاد و بدون کنترل آنها می‌تواند در افراد مبتلا به نقرس مشکل‌ساز شوند.

  2. ناشناس گفت:

    من شنیده بودم سیب حلال اسیداوریکه و تاحالا موقع حمله نقرس دو سه لیوان اب سیب میخوردم😳

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      میوه‌های مضر برای نقرس در واقع میوه‌هایی هستند که میزان فروکتوز آنها بالاست برای افراد مبتلا به نقرس مضرند و باید از آنها پرهیز کرد. میوه‌های سرشار از فروکتوز شامل سیب، گلابی، انبه، انجیر، هندوانه و میوه‌های خشک هستند. در واقع این میوه‌ها به‌عنوان یک رژیم غذایی با پورین بالا در نظر گرفته می‌شوند که مصرف زیاد و بدون کنترل آنها می‌تواند در افراد مبتلا به نقرس مشکل‌ساز شوند.