داروهای گیاهی برای وزوز گوش و نحوه استفاده از آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

وزوز گوش یا سوت زدن در گوش می‌تواند خود به خود رفع شود یا نیاز به درمان پزشکی و گیاهی داشته باشد. توصیه می‌کنیم ابتدا با کمک روش‌های گیاهی ذکر شده در این مقاله، اقدام به درمان وزوز گوش کنید؛ اگر درمان نشد به پزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
داروهای گیاهی برای وزوز گوش

آیا داروهای گیاهی برای وزوز گوش مناسب هستند؟ بر اساس گزارشات کارشناسان، از هر هفت نفر در جهان، یک نفر از برخی درجات وزوز گوش رنج می‌برد. بسیاری از این افراد علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و برخی حتی ممکن است ندانند که این مشکل را دارند. با این حال، برای تعدادی از افراد، وزوز گوش می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده و آزاردهنده باشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از وزوز گوش رنج می‌برید، باید بدانید که کارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای کاهش علائم بیماریتان آن‌ها را انجام دهید.

کشف علت وزوز گوش اولین اقدام در درمان این مشکل است. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا علت زمینه‌ای وجود دارد یا خیر و سپس آن را با داروها یا جراحی برطرف کند. برای گرفتن نوبت حضوری و تلفنی از متخصص گوش، حلق و بینی و متخصص طب سنتی از پنل دکترتو اقدام کنید. در این مقاله می‌خواهیم به روش‌های درمان وزوز گوش با طب سنتی اشاره کنیم.

داروهای گیاهی برای وزوز گوش

گاهی اوقات وزوز گوش چندان جدی نیست و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. در این وضعیت می‌توانید از داروهای گیاهی برای درمان وزوز گوش در خانه استفاده کنید. این داروهای گیاهی کم‌خطر و درعین‌حال موثر هستند؛ اما بااین‌وجود بهتر است حتما با تایید پزشک مصرف شوند. برخی از بهترین داروهای گیاهی برای وزوز گوش شامل این مواردند:

وزوز گوش امانت رو بریده؟

قبل مصرف داروی گیاهی با متخصص مشورت کن.

۱. تاثیر ریحان در درمان وزوز گوش

ریحان مقدس دارای خواص ضدباکتریایی است و باکتری‌هایی که ممکن است باعث وزوز گوش شوند از بین می‌برد. به‌علاوه، این گیاه می‌تواند درد گوش را تسکین دهد. برای بهره‌مندی از خواص این گیاه، مقداری برگ ریحان را در مخلوط‌کن بریزید تا خمیر شود. این خمیر را در صافی بگذارید و با قاشق فشار دهید تا آب آن گرفته شود. حالا آب ریحان را کمی گرم کنید و با کمک قطره‌چکان، ۲-۳ قطره از آن را در گوش آسیب‌دیده بریزید. دو بار در روز به مدت ۳-۴ روز این درمان را تکرار کنید.

۲. گل ساعتی

گل ساعتی یک گیاه دارویی با خواص بی‌نظیر است که خاصیت خنک‌کننده کبد، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد و می‌تواند وزوز گوش را برطرف کند. برای استفاده از این درمان موثر می‌توانید گل ساعتی خشک شده را در آب داغ بریزید، اجازه دهید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند و سپس به‌عنوان دم‌نوش استفاده کنید. البته ابتدا باید آن را از صافی رد کنید و برای خوش‌طعم‌تر شدن، کمی عسل اضافه کنید.

۳. درمان وزوز گوش با بابونه

روغن بابونه یکی دیگر از داروهای گیاهی برای وزوز گوش در نظر گرفته می‌شود که استفاده موضعی از آن به برطرف کردن تب (خصوصاً در کودکان)، درد در ناحیه گوش و زنگ زدن گوش کمک می‌کند. دمنوش بابونه نیز گزینه خوبی برای درمان این مشکل است.

متن انگلیسی:
chamomile tea features compounds like chamazulene and bisabolol, Which aid in pain relief and diminishing ear Inflammation
ترجمه متن:
دمنوش بابونه دارای ترکیباتی مانند کامازولن و بیزابولول است که به تسکین درد و کاهش التهاب گوش کمک می‌کند.

Hummingbirdtearoom

۴. درمان وزوز گوش با سیر

زمانی که وزوز گوش ناشی از قرار گرفتن در ارتفاعات بالا یا هوای سرد باشد، سیر درمان موثری است. سیر به کاهش التهاب و همچنین بهبود گردش خون کمک می‌کند. به‌علاوه، دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند هر گونه عفونتی از جمله عفونت گوش را درمان کند. دو حبه سیر له شده را با یک قاشق غذاخوری روغن کنجد سرخ کنید. سپس از صافی رد کنید و اجازه دهید تا خنک شود. دو یا سه قطره از این ترکیب را داخل مجرای گوش بریزید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید و حدود یک هفته ادامه دهید. همچنین می‌توانید از سیر در غذاها استفاده کنید.

درمان وزوز گوش با سیر روش خوبی است.
سیر باعث کاهش التهاب گوش شده و وزوز گوش را درمان می‌کند.

۵. چای سبز یکی از داروهای گیاهی برای وزوز گوش

بسیاری از مطالعات، فواید چای سبز را برای درمان افراد مبتلا به وزوز گوش نشان داده‌اند. یکی از این مطالعات نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز می‌توانند تاثیر مثبتی بر کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در سیستم شنوایی داشته باشند. این نشان می‌دهد که گنجاندن چای سبز در برنامه روزانه می‌تواند فواید زیادی برای سلامت گوش داشته باشد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز دارای اثرات محافظت‌کننده عصبی هستند. این ترکیبات می‌توانند از عصب‌های سیستم شنوایی در برابر آسیب محافظت کنند و شدت وزوز گوش را به حداقل برسانند. بااین‌حال به تحقیقات بیشتری برای نظر قطعی در خصوص فواید چای سبز نیاز است.

۶. ارگانو

ارگانو که با نام‌های مرزنگوش و پونه کوهی هم شناخته می‌شود، یکی از پرمصرف‌ترین گیاهانی است که وزوز گوش را درمان می‌کند. روغن ارگانو عمیقاً وارد گوش می‌شود و کیفیت شنوایی را بهبود می‌بخشد. این روغن برای بازگرداندن شنوایی فرد به حالت طبیعی موثر است و باکتری‌ها را از گوش پاک می‌کند. این روغن همچنین طراوت و حس شادابی را به فرد می‌دهد. بوی روغن ارگانو باعث آرامش بدن، رفع خستگی و تسکین دردهای عضلانی نیز می‌شود. این روغن با خواص درمانی بی‌نظیری که دارد، ضمن درمان وزوز گوش، هر گونه درد مرتبط با آن را نیز برطرف می‌کند.

۷. درمان وزوز گوش با سیاهدانه

روغن سیاه‌دانه یک داروی گیاهی برای وزوز گوش در نظر گرفته می‌شود که اثرات درمانی فوری را ارائه می‌دهد. برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید این روغن را با روغن کنجد یا زیتون ترکیب کنید و با قطره‌چکان در گوشتان بریزید.

۸. زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی است و در نتیجه می‌تواند وزوز گوش که با التهاب در ارتباط است را تسکین دهد. این گیاه همچنین سرشار از پتاسیم است که یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت گوش در نظر گرفته می‌شود. پس آن را در رژیم غذاییتان بگنجانید.

۹. بابونه، دارچین و هماور طبی

برای درمان وزوز گوش با طب سنتی می‌توانید کمی بابونه، دارچین، و هماور طبی (کامفری) را با هم ترکیب کنید. در مرحله بعدی، یک قاشق چایخوری از این ترکیب را بردارید و برای ۱۰-۱۵ دقیقه در یک فنجان آب دم کنید. سپس دم‌نوش حاصل را از صافی رد کنید و برای درمان زنگ زدن و وزوز گوش ۳ بار در روز مصرف کنید.

دم‌نوش دارواش به درمان وزوز گوش کمک می کند.
با کمک دم‌نوش دارواش نه تنها می‌توان وزوز گوش را درمان کرد بلکه باعث بهبود بیماری‌های قلبی نیز می‌شود.

۱۰. دمنوش دارواش

دم‌نوش دارواش دارای خواص آنتی‌میکروبیال، آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است و به طور گسترده در طب سنتی استفاده می‌شود. این دم‌نوش برای درمان مشکلات پوستی، بهبود سلامت قلب و عروق و درمان تب و تشنج استفاده می‌شود. همچنین برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن منظم این دم‌نوش می‌تواند وزوز گوش و دردهای مربوط به آن را درمان کند.

۱۱. چای سرد زنجبیل یکی از داروهای گیاهی برای وزوز گوش

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند زنجبیل می‌تواند به کاهش سطح فشار در گوش کمک کند که این فشار تحریک‌کننده وزوز گوش است. زمانی که زنجبیل را با برخی از ادویه‌ها ترکیب کنید، یک نوشیدنی تابستانی طراوت‌بخش و خوش‌طعم خواهید داشت که چای سرد زنجبیل نام دارد. با جوشاندن یک قاشق چایخوری از این موارد شروع کنید:

  • ارگانو
  • گشنیز
  • رزماری
  • مریم‌گلی
  • دارچین

سپس سه‌تکه زنجبیل تازه را به مدت ۱۵ دقیقه در چهار فنجان آب دم کنید و ترکیب بالا را به آن اضافه کنید. زمانی که این چای خنک شد، مقداری یخ در آن بریزید. همچنین اگر دوست داشتید می‌توانید مطابق با ذائقه شخصی کمی لیمو اضافه کنید.

روغن های گیاهی برای درمان وزوز گوش

برخی از روغن‌های گیاهی می‌توانند وزوز، درد و التهاب گوش را درمان کنند. برخی از این روغن‌های موثر شامل این مواردند:

۱. درمان وزوز گوش با روغن بنفشه

اگر دچار وزوز گوش شده‌اید و علاوه بر آن علائمی مثل خارش یا تجمع جرم را هم دارید، چند قطره روغن بنفشه را در گوشتان بریزید.

۲. درمان وزوز گوش با روغن بادام

بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باورند که چکاندن چند قطره روغن بادام تلخ در گوش، به بهبود سلامت آن و درمان علائمی مثل وزوز گوش کمک می‌کند. البته به‌خاطر بسپارید که روغن بادام تلخ را نباید به حالت خیلی داغ یا سرد در گوش بریزید و بهتر است روغن حالت نیمه گرم داشته باشد. همچنین می‌توانید کمی روغن بادام شیرین را در محلی که گوش به گونه متصل می‌شود ماساژ دهید تا علائمتان تسکین پیدا کند.

۳. درمان وزوز گوش با روغن حنظل

اگر دنبال یک آنتی‌بیوتیک طبیعی برای از بین بردن باکتری‌ها هستید، روغن حنظل یک گزینه عالی است. این روغن وزوز یا زنگ زدن گوش را برطرف می‌کند و گوش را ضدعفونی کرده و از عوامل بیماری‌زا پاک‌سازی می‌کند. مزیت روغن حنظل این است که محدودیت استفاده ندارد و هم بزرگسالان و هم کودکان می‌توانند از درمان با آن بهره‌مند شوند. روش استفاده از روغن حنظل هم ساده است و کافی است چند قطره از آن را داخل گوشتان بریزید تا با عبور از مجرای گوش، بتواند خود را به ارگانیسم‌های بیماری‌زا برساند و آن‌ها را پاک کند.

۴. روغن کرچک

برای بهره‌مندی از خواص روغن‌کرچک در درمان وزوز گوش، کافی است چند قطره از آن را با کمک قطره‌چکان در گوشتان بریزید. سپس یک پنبه در گوش آسیب‌دیده قرار دهید و چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

می‌خوای بدونی وزوز گوشِت رو چطوری با روغن کرچک درمان کنی؟

۵. روغن خردل برای وزوز گوش

روغن خردل را به مقدار بسیار کم حرارت دهید. سپس با کمک قطره‌چکان کمی از آن را در گوش بریزید. بهتر است سرتان را روی بالش بگذارید و اجازه دهید روغن ۵-۱۰ دقیقه در گوش بماند. حالا سرتان را خم کنید تا روغن‌های اضافی از مجرای گوش خارج شوند. این درمان گیاهی برای وزوز گوش باید هر روز به مدت یک هفته تکرار شود.

۶. روغن نارگیل یکی از داروهای گیاهی برای وزوز گوش

برای استفاده از روغن نارگیل جهت درمان مشکلات گوش (به‌خصوص وزوز گوش) این روغن را کمی حرارت دهید. سپس چند قطره از روغن گرم شده را در گوش بریزید و سرتان را تکان ندهید تا وارد مجرای گوش شود.

متن انگلیسی:
While coconut oil may provide temporary relief from tinnitus symptoms, It is not a cure for the underlying condition
ترجمه متن:
در حالی که روغن نارگیل می‌تواند به طور موقت علائم وزوز گوش را تسکین دهد، اما نمی‌تواند اختلالات زمینه‌ای را درمان کند.

Statcarewalkin

۷. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یک گزینه طبیعی موثر برای ازبین‌بردن درد است. این روغن بوی شیرینی دارد که به تسکین دادن گوش درد کمک می‌کند. به‌علاوه به طور موثر عفونت‌های داخل گوش را درمان می‌کند و کیفیت شنوایی را بهبود می‌بخشد. روغن اسطوخودوس همچنین با خستگی مقابله می‌کند و بدن را شاداب می‌کند. این روغن باعث آرامش ذهن می‌شود و عفونت‌های قارچی و آلرژی‌های پوستی را برطرف می‌کند. هنگامی که این روغن را داخل گوش بریزید، باکتری‌های گوش را از بین می‌برد و در کمترین زمان، وزوز گوش را برطرف می‌کند.

۸. روغن میوه‌ ارس

روغن میوه‌ ارس یک ضدعفونی‌کننده و تسکین‌دهنده طبیعی است. در نتیجه اگر وزوز گوشتان ناشی از التهاب یا عفونت باشد، این روغن می‌تواند در درمان آن موثر باشد.

۹. روغن درخت سرو

روغن درخت سرو به‌خاطر تحریک گردش خون و تقویت سیستم عصبی شهرت دارد. این به این معناست که اگر وزوز گوشتان ناشی از گردش خون ضعیف باشد، این روغن می‌تواند علائمتان را برطرف کند. این روغن همچنین خاصیت آرام‌بخش دارد؛ بنابراین اگر وزوز گوشتان با استرس مرتبط است، استفاده از روغن درخت سرو می‌تواند سطح استرس و عصبی بودن شما را کاهش دهد و در نتیجه علائمتان را بهبود دهد.

۱۰. استفاده از روغن گل بی مرگ

روغن هلی‌کریسوم یا روغن گل بی‌مرگ یکی از مفیدترین روغن‌های ضروری در درمان وزوز گوش در نظر گرفته می‌شود. این روغن می‌تواند عروق خونی و عصب‌ها را ترمیم کند. علاوه بر این، التهاب را نیز کاهش می‌دهد. استفاده از هلی‌کریسوم برای درمان وزوز گوش باعث کمک به تخلیه مایعات اضافی و کاهش فشار می‌شود.

قطره گیاهی برای گوش گزینه خوبی است.
استفاده از داروهای گیاهی برای وزوز گوش اولین اقدام درمانی برای این مشکل است.

قطره گیاهی برای گوش

استفاده از قطره های گوش روشی متداول و اثرگذار برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات گوش است. قطره گیاهی سمیع یکی از بهترین قطره‌هایی است که پزشکان برای درمان وزوز گوش آن را تجویز می‌کنند. این قطره از ترکیبی از چند گیاه با خواص دارویی درست شده است. همچنین ازآنجایی‌که ترکیبات شیمیایی در آن وجود ندارند و فقط از گیاهان مفید ساخته شده، هیچ عوارض جانبی به همراه ندارد. اگر گوشتان زنگ می‌زند یا وزوز می‌کند، دچار عفونت گوش شده‌اید یا حتی پرده گوشتان آسیب‌دیده، کافی است کمی قطره گیاهی سمیع را در گوشتان بریزید.

داروی گیاهیروغن گیاهیقطره گیاهی
ریحانروغن بنفشهقطره گیاهی سمیع
گل ساعتیروغن بادام
بابونهروغن حنظل
سیرروغن کرچک
چای سبزروغن خردل
سیاهدانهروغن نارگیل
زردچوبهروغن اسطوخودوس
دارچین و بابونه و هماور طبیروغن میوه ارس
دمنوش دارواشروغن درخت سرو
چای سرد زنجبیلروغن گل بی مرگ
انواع داروهای گیاهی برای وزوز گوش

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درمان‌های گیاهی ذکر شده می‌توانند به شما کمک کنند که بدون هیچ خطری وزوز گوش را در خانه و با کمترین تجهیزات درمان کنید. وزوز گوش وضعیت اذیت‌کننده‌ای است که روی کیفیت شنوایی فرد تاثیر می‌گذارد و تحمل آن گاهی سخت است. اما نگران نباشید؛ زیرا ممکن است با داروهای گیاهی برای وزوز گوش دیگر این مشکل را نداشته باشید.

برای درمان این مشکل با داروهای گیاهی بهتر است ابتدا با متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و همچنین مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله سیر به‌خاطر خواص ضدالتهاب و ضدباکتریایی که دارد می‌تواند وزوز گوش را برطرف کند.

طبق برخی از تحقیقات، لیمو حاوی ترکیباتی است که به درمان مشکلات گوش داخلی مانند وزوز گوش کمک می‌کنند، اما همچنان به تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن نیاز است.

بهترین چای برای درمان وزوز گوش، چای سرد زنجبیل است. البته می‌توانید چای بابونه، چای مریم‌گلی و چای‌دارچین را هم امتحان کنید.

ریختن مقادیر کم روغن زیتون در گوش برای درمان وزوز گوش، بی‌خطر است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن