شورت یکبار مصرف؛ انواع، عوارض و کاربرد شورت یکبار مصرف

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شورت یکبار مصرف در جنس‌های پنبه‌ای، کاغذی، پلی‌پروپیلن تهیه می‌شود. این شورت‌ها برای شنا، دوران بارداری و پس از زایمان، هنگام بستری در بیمارستان و برای افرادی که بی‌اختیاری ادرار دارند مناسب است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
شورت یکبار مصرف

آیا تابه‌حال به فکر استفاده از شورت یکبار مصرف افتاده‌اید؟ لباس زیرهای یکبارمصرف بسیار کاربردی هستند و به‌منظور راحتی و آسایش بیشتر افراد طراحی شده‌اند. این لباس‌های زیر دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها بوده و تنوع زیادی دارند که برخی از آنها ضروری و برخی نیز غیرضروری است. در این مقاله از مجله پزشکی دکترتو به بررسی انواع شورت یکبارمصرف، کاربرد، فواید و عوارض آنها می‌پردازیم.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که این نوع شورت چه کاربردی دارد؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ چه افرادی نباید از آن استفاده کنند؟ آیا برای کودکان هم مناسب است و تا چند وقت می‌توان آن را پوشید؟

شورت یکبار مصرف چیست؟

شورت یکبار مصرف لباس زیری است که پس از یکباراستفاده دور انداخته می‌شود. این شورت‌ها معمولاً توسط افرادی استفاده می‌شود که قادر به کنترل حرکات مثانه یا روده خود نیستند. به‌صورت معمول یک شورت یکبارمصرف به‌گونه‌ای طراحی‌شده که یکبارآنها را بپوشیم و سپس دور بیندازیم.

لباس‌های زیر یکبارمصرف زمانی که شست‌وشو غیرممکن یا سخت باشد، بیشتر استفاده می‌شوند. درواقع در شرایطی که پوشیدن یا استفاده از لباس زیرهای معمول ممکن نیست، از یک شورت یکبارمصرف استفاده می‌شود. کاربردشان هم بر اساس جنسی که دارند متفاوت است. با استفاده از شورت‌های یکبارمصرف می‌توان بهداشت فردی را افزایش داد و تا حد زیادی از انتقال بیماری‌های عفونی و انواع بیماری های جنسی جلوگیری کرد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

بر اساس مقاله one-wear:

در شرایطی که پوشیدن یا استفاده از لباس زیرهای معمول ممکن نیست، از یک شورت یکبارمصرف استفاده می‌شود.

انواع شورت یک بار مصرف

شورت‌های یک بارمصرف در انواع مختلفی تولید می‌شوند که استفاده از آنها را برای شرایط متفاوت مناسب کرده است. این شورت‌ها اختصاصاً برای زنان، مردان و بچه‌ها به‌صورت جداگانه قابل‌خرید است.

۱. شورت یکبار مصرف زنانه

شورت‌های یکبارمصرف زنانه مدل‌های سبک‌وزن و ضدحساسیتی هستند که اختصاصی بانوان طراحی و تولید شده‌اند. تولیدکنندگان محصول براساس نیاز و ترجیح استفاده مشتریان، این شورت‌های بهداشتی یکبارمصرف را طراحی و تولید می‌کنند.

به نقل از shycart:

از بین چندین کاربرد، مهم‌ترین کاربرد محصول را می‌توان در دوران پس از زایمان عنوان کرد.

۲. شورت یکبار مصرف مردانه

مدل‌های مردانه، شورت‌هایی با سایز بزرگ‌تر است که بر اساس آناتومی بدن مردان طراحی‌شده‌است و می‌توان از آنها در هتل، سفر، شنا، ماساژ و برای بستری در بیمارستان یا عمل‌های جراحی استفاده کرد. برای بی اختیاری ادرار هم می‌توان از انواع شورت‌های یکبارمصرف مردانه استفاده کرد.

۳. شورت یکبار مصرف بچگانه

انواع شورت‌های یکبارمصرف بچگانه در سایزهای کوچک مناسب کودکان طراحی شده‌اند. معمولاً آنها دارای متریال باکیفیت ضدحساسیت هستند و از نظر رنگ و طرح هم تنوع بالاتری دارند. این شورت‌های یکبارمصرف خصوصاً برای کودکان حساس به پوشک، کسانی که با مشکل شب‌ادراری درگیرند و کودکان بستری در بیمارستان مناسب‌ است.

 شورت یکبار مصرف برای بچه‌هایی که به پوشک حساسیت دارند عالی است.
شورت یکبار مصرف برای بچه‌هایی که به پوشک حساسیت دارند عالی است.

جنس شورت یکبار مصرف

متریالی که برای تولید یک شورت یکبار مصرف استفاده می‌شود متفاوت است. برخی از انواع این شورت‌ها از جنس پنبه هستند و می‌توان گفت عمده الیاف مورداستفاده برای تولید شورت‌های یکبارمصرف پنبه است. دلیل آن هم خاصیت رطوبت‌گیری بالای پنبه و ضدحساسیت‌بودن آن است. در نتیجه بهداشت شورت‌های یکبارمصرف پنبه‌ای بسیار بالاست. سایر متریال‌هایی که ممکن است برای تولید این شورت‌ها مورداستفاده قرار گیرد، شامل پلی‌پروپیلن، کاغذ و متریال‌های پلاستیکی می‌شود.

۱. شورت توری یکبار مصرف

شورت‌های توری یا مشبکی معمولا از جنس پنبه هستند. شورت‌های پنبه‌ای یک بار مصرف توری‌شکل موجب حساسیت در افراد نمی‌شود و خارش و سوزش ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال حتی همین شورت‌ها را هم تنها می‌توان یکباراستفاده کرد.

۲. شورت‌های کاغذی یک بار مصرف

دسته دیگر شورت‌های یکبارمصرف از جنس کاغذی هستند. شورت‌های کاغذی کیفیت پایین‌تری دارند و معمولاً استفاده از آنها موجب خارش و حساسیت پوست می‌شود. از طرفی پوشیدن این مدل‌ها ممکن است هنگام راه‌رفتن صدا ایجاد کند.

۳. شورت‌های پلی پروپیلن

برخی از این لباس زیرهای یکبارمصرف از جنس پارچه نبافته پلی‌پروپیلن است، ماده‌ای با یک‌لایه پارچه و ساختاری صاف، انعطاف‌پذیر و متخلخل. این لباس زیرهای یکبارمصرف همگی دارای خاصیت ارتجاعی بالا برای تناسب بهتر هستند. اندازه همه آنها یکی است، ضد حساسیت‌اند و به‌صورت صددرصد قابل ‌بازیافت‌اند.

نمی‌دونی کدوم جنس شورت یکبار مصرف رو تهیه کنی؟

از متخصص زنان بپرس.

موارد مصرف شورت یکبار مصرف

به‌صورت کلی کاربرد لباس زیر یک بار مصرف برای موقعیت‌هایی است که به حفظ بهداشت فردی بیش از هر زمان دیگری نیاز است. این شورت‌ها برای اسپا و سونا، در بیمارستان و بعد از زایمان یا سایر جراحی‌ها، در دوران پریودی و بارداری مناسب است.

علاوه‌براین لباس زیر یکبارمصرف، برای استفاده در مراکز زیبایی، مراکز ماساژ و همچنین در هتل‌ها و مسافرت‌ها طراحی شده‌است و باعث می‌شود این مراکز خدمات بهداشتی و راحت‌تری به مشتریان ارائه دهند.

اگر می‌خواهید برای مشکل خود از این شورت استفاده کنید، بهتر است با دکتر زنان مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

اگر می‌خواهید در زمان بارداری از شورت یکبار مصرف استفاده کنید حتما نوع نخی آن را بخرید.
اگر می‌خواهید در زمان بارداری از شورت یکبار مصرف استفاده کنید حتما نوع نخی آن را بخرید.

۱. شورت یکبار مصرف بارداری

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای شورت یکبارمصرف، استفاده از آن در دوران بارداری است. این شورت‌ها بهتر است از نوع نخی باشند. استفاده از آنها در بارداری کاربردی و راحت است و در زمان صرفه‌جویی می‌کند. خاصیت ارتجاعی لباس زیرهای یکبارمصرف، استفاده از آنها در دوران بارداری را راحت می‌کند.

ترشحات و لکه بینی دوران بارداری موجب کثیف‌شدن لباس زیرها می‌شود که خطر عفونت را افزایش می‌دهد. در نتیجه احتمالاً توصیه دکتر زنان برای زنان باردار، استفاده از شورت یک بار مصرف بارداری است.

۲. شورت یکبار مصرف بعد از زایمان

بعد از زایمان همیشه ترشحات، لکه‌بینی و خونریزی‌های شدید مشکل‌ساز می‌شود. برای افرادی که زایمان کرده‌اند، استفاده از انواع شورت یکبارمصرف، خصوصاً انواع باکیفیت نخی و ضدحساسیت بسیار مناسب است. با این لباس زیرهای یکبارمصرف راحت، منعطف و ضدحساسیت دیگر جای نگرانی برای کثیف‌شدن لباس زیرهای معمولی و شستن آنها نیست. استفاده از لباس زیرهای یکبارمصرف در بیمارستان می‌تواند از شیوع و ابتلا به باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و عفونت نیز جلوگیری کند.

برای افرادی که زایمان کرده‌اند، استفاده از انواع شورت یکبارمصرف، خصوصاً انواع باکیفیت نخی و ضدحساسیت بسیار مناسب است.

۳. شورت یکبار مصرف برای پریود

در دوران قاعدگی هم قطعاً استفاده از شورت یک بار مصرف به حفظ بهداشت فردی کمک زیادی می‌کند. شورت یکبارمصرف در دوران پریود می‌تواند از نفوذ خون و لکه‌های خونی به لباس‌ها و ملحفه‌ها جلوگیری کند. از طرفی انواع نخی و باکیفیت این لباس زیرهای یکبارمصرف می‌توانند ضدحساسیت و راحت بوده و به‌خوبی پدهای قاعدگی را در خود نگه دارند. در صورت کثیف‌شدن این شورت‌ها می‌توان به‌راحتی آنها را دور انداخت.

۴. شورت یکبار مصرف برای مسافرت و شنا

در مسافرت‌ها و در زمان شنا یا اسپا شورت‌های یکبارمصرف می‌توانند کاربرد بسیار زیادی داشته باشند. در سفر به دلیل عدم امکان شست‌وشوی کامل و خوب لباس زیر، استفاده از یک شورت یکبارمصرف قطعاً گزینه خوبی است. شورت یکبار مصرف لباس زیر ایده‌آل برای سفر است؛ زیرا سبک و جمع‌وجور است و فضای اشغال‌شده را کاهش می‌دهد. ازآنجایی‌که شورت را می‌توان پوشید و دور انداخت، فضای کمتری نیز توسط لباس‌های کثیف اشغال می‌شود.

در ماساژ و اسپا یا شناکردن هم لباس زیر یک بار مصرف ازهرجهت بهداشتی‌تر و بهترند. خصوصاً در ماساژ یا اسپا، استفاده از این شرت‌ها با توجه به روغن‌هایی که روی بدن اعمال می‌شوند، قطعاً بهتر است.

۵. استفاده در بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار

شاید یکی از بهترین کاربردهایی که این شورت‌های یکبارمصرف دارند، استفاده از آنها برای کسانی است که به بی‌اختیاری ادرار مبتلا هستند. شورت‌های یکبارمصرف مناسب این افراد به نحوی طراحی‌شده که به‌خوبی بتواند رطوبت را جذب کرده تا افراد در آن احساس ناخوشایندی نداشته باشند. مدل طراحی آنها نیز متفاوت است. برخی به‌صورت یکبارمصرف بوده که باید بعد از استفاده دور انداخته شوند و برخی را نیز می‌توان تا دو یا سه بار هم شست و استفاده کرد.

شرت‌های یکبار مصرف برای افرادی که دچار عفونت و بی‌اختیاری ادرار هستند گزینه مناسبی است.
شرت‌های یکبار مصرف برای افرادی که دچار عفونت و بی‌اختیاری ادرار هستند گزینه مناسبی است.

شورت یکبار مصرف برای چه افرادی مناسب است؟

شورت‌های یکبارمصرف برای افرادی که به بیماری عفونی و قارچی مانند عفونت قارچی واژن مبتلا هستند، بسیار مناسب است. عفونت‌های جنسی و عفونت‌های منتقله از طریق تماس جنسی، عفونت‌هایی هستند که باید از شیوع آنها جلوگیری کرد و برای کنترل و درمان، استفاده از یک شورت یک بار مصرف ایده خوبی است.

برای افراد بستری در بیمارستان و کسانی که جراحی کرده‌اند هم این شورت‌ها مناسب است. در نهایت هر کسی که شرایط خاصی مانند بارداری، زایمان، خونریزی پریودی و بی‌اختیاری ادرار دارد، می‌تواند از انواع شورت یکبارمصرف استفاده کند.

می‌خوای از شورت یک بار مصرف استفاده کنی؟ نمی‌دونی برای تو مناسبه یا نه؟

چه کسانی نباید از شورت یکبار مصرف استفاده کنند؟

کسانی که به ترکیبات این شورت‌ها حساسیت دارند و در صورت یکبار استفاده از این شورت‌ها دچار حساسیت، خارش یا سوزش می‌شوند، نباید از این لباس زیرهای یکبارمصرف استفاده کنند. علاوه بر این در هر شرایط خاصی که پزشک استفاده از این لباس زیرها را ممنوع کند، نباید از آنها استفاده کرد.

عوارض شورت یکبار مصرف

شورت‌های یکبارمصرف بسته به جنسی که دارند ممکن است در افراد موجب بروز حساسیت‌های پوستی، خارش و سوزش شوند؛ خصوصاً انواع کاغذی یا پلی‌استری آنها. از طرفی برخی مدل‌ها مانند شورت‌های یکبارمصرف کاغذی ممکن است در زمان استفاده صدا ایجاد کنند. در کل کیفیت این محصولات زیاد بالا نیست و احتمال پارگی آنها وجود دارد.

درنتیجه برای جلوگیری از عوارض احتمالی این شورت‌ها باید حتماً به کیفیت تولید آنها توجه کرد و انواع باکیفیت و خوب این شورت‌ها را خریداری کرد. استفاده مداوم و طولانی‌مدت از این شورت‌ها می‌تواند روی پوست خوردگی و حساسیت ایجاد کند و نباید برای مدتی طولانی از آنها استفاده کرد.

درصورتی‌که دچار عوارض جدی و حساسیت پوستی شدید، باید با متخصص زنان و زایمان مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

فواید استفاده از شورت یکبار مصرف

با استفاده از یک شورت یکبارمصرف دیگر نگران کثیف‌شدن و لکه گرفتن لباس زیرهای خود نخواهید بود. این لباس‌ها بهداشتی‌ترند و خطر عفونت‌های میکروبی را کاهش می‌دهند. خصوصاً در مواردی مانند زایمان و بارداری یا بستری‌شدن در بیمارستان، استفاده از انواع لباس زیر یکبارمصرف می‌تواند به حفظ بهداشت فردی کمک زیادی کند.

لباس زیر یکبارمصرف اقتصادی، راحت، بهداشتی و قابل‌تنفس است. با استفاده از این محصول یکبار مصرف، در زمان و هزینه‌ای که صرف تمیزکردن و خشک‌کردن می‌شود، صرفه‌جویی می‌کنید.

در بخش‌هایی مانند هتل‌ها، مراکز لیزر، اسپا و مراکز اپیلاسیون هم استفاده از این لباس زیرهای یکبارمصرف کاربردهای زیادی دارد. ازآنجایی‌که این محصولات یکبارمصرف‌اند، بعد از هر بار استفاده توسط مشتریان هم دور انداخته می‌شوند.

لباس زیر یکبارمصرف اقتصادی، راحت، بهداشتی و قابل‌تنفس است. با استفاده از این محصول یکبار مصرف، در زمان و هزینه‌ای که صرف تمیزکردن و خشک‌کردن می‌شود، صرفه‌جویی می‌کنید.

یکی از فواید شورت‌های یکبار مصرف کاهش خطر عفونت میکروبی است.
یکی از فواید شورت‌های یکبار مصرف کاهش خطر عفونت میکروبی است.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

شورت یکبار مصرف محصول کاربردی و مفیدی است که باید در مواقع موردنیاز مانند بستری در بیمارستان، جراحی، زایمان، بی‌اختیاری ادرار و سفر از آن استفاده کرد. برای جلوگیری از بروز حساسیت‌های پوستی حتماً از انواع باکیفیت و ضدحساسیت این شورت‌ها استفاده کنید. نباید استفاده از شورت‌های یکبارمصرف به‌صورت دائمی باشد و استفاده از آنها باید تنها در شرایط لزوم و به‌صورت یکبارمصرف صورت بگیرد. اگر هر گونه سوالی در مورد مناسب‌بودن این شورت‌ها برای شرایط پزشکی‌تان دارید، می‌توانید سوالات خود را با گرفتن مشاوره آنلاین از دکتر زنان در پنل دکترتو بپرسید.

اگر در مورد شورت یکبار مصرف سوالی دارید، بهتر است با متخصص زنان مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بستگی به جنس محصول و کیفیت آن دارد. قطعاً انواع بی‌کیفیت این محصولات می‌توانند مشکل‌ساز شوند. از طرفی این محصولات یکبارمصرف بوده و درصورتی‌که آنها را بعد از یکباراستفاده دور نیندازیم، احتمال عفونت بالاست.

استفاده از این شورت‌های یکبارمصرف را نباید برای مدت طولانی ادامه داد. استفاده از آنها تنها برای یک روز مناسب است و بعد از آن باید دور انداخته شود. البته این در حالی است که شورت‌ها کثیف یا خیس نشده‌باشند.

بستگی به جنس و کیفیت محصول دارد. انواع باکیفیت این لباس زیرهای یکبار مصرف حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال به‌صورت‌کلی نباید استفاده از این شورت‌های یکبار مصرف به‌صورت دائمی، جایگزین لباس زیرهای معمولی باشد. استفاده مداوم از آنها می‌تواند موجب حساسیت در افراد شود.

بهترین استراتژی خرید اینترنتی شورت یکبار مصرف است. بازار پوشاک زیر بهداشتی امروزی دارای وب‌سایت‌های زیادی است که نه‌تنها اطلاعات ارزشمندی دارند، بلکه شما را راهنمایی می‌کنند تا بهترین نوع را بر اساس استفاده انتخاب کنید و آن‌ها را درب منزل تحویل بگیرید. همچنین می‌توانید این وسایل بهداشتی را از داروخانه‌ها خریداری کنید.

استفاده از این شورت‌ها در شرایط اضطراری و لزوم و باتوجه‌به فواید آن مقرون‌به‌صرفه است. قیمت آنها بسته به کیفیت تولید، متریال مورداستفاده برای ساخت، تعداد بسته‌بندی و برند تولیدکننده متفاوت است.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن