علل و عوامل خطر بزرگ شدن قلب چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی یکی از عوارض بیماری‌های قلبی دیگر یا برخی بیماری‌های زمینه است که باعث افزایش سایز قلب می‌شود. اگر این مشکل درمان نشود می‌تواند با نارسایی قلبی یا حتی سکته و مرگ همراه باشد. برای درمان بزرگی قلب ابتدا باید بیماری زمینه‌ای که باعث ایجاد آن شده است را تشخیص داد و درمان کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
علل و عوامل خطر بزرگ شدن قلب چیست؟

خلاصه این مطلب درباره بزرگ شدن قلب را در این پادکست گوش دهید:

بزرگ شدن قلب به‌خودی‌ خود یک بیماری قلبی نیست، بلکه نشانه یک بیماری زمینه‌ای است که منجر به فعالیت بیشتر از حد طبیعی قلب شده است. نام دیگر این مشکل قلبی کاردیومگالی است. شناخت بیماری‌‌هایی که عامل کاردیومگالی هستند برای سلامت ما مهم است؛ چراکه اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند معایب و عوارض جبران ناپذیری بجای بگذارد. اگر علائم بزرگ شدن قلب را دارید، حتما باید تحت نظر متخصص قلب و عروق باشید. در دکترتو می‌توانید به‌راحتی با دکتر قلب مشاوره آنلاین یا تلفنی داشته باشید و هر زمان که خواستید از پزشکتان نوبت اینترنتی بگیرید.

بزرگ شدن قلب چیست و چگونه رخ میدهد؟

کاردیومگالی به انگلیسی cardiomegaly یا بزرگ شدن قلب یک بیماری قلبی مجزا نیست، بلکه نشانه‌ای از وجود یک بیماری دیگر است. اصطلاح کاردیومگالی یا قلب بزرگ‌شده به بزرگ شدن این اندام در هر نوع آزمایش تصویربرداری، مانند عکس قفسه سینه، اشاره دارد. پس از تشخیص اولیه این مشکل، آزمایش‌های دیگری برای تشخیص عاملی که باعث بزرگ شدن قلب شده، انجام می‌شود.

آسیب قلبی و انواع بیماری قلبی می‌تواند باعث بزرگ شدن قلب شود. گاهی اوقات استرس و فشارهای کوتاه‌مدت و دوره‌ای روی بدن، مانند بارداری، می‌تواند عاملی برای این عارضه باشد. بسته به شرایط، کاردیومگالی ممکن است موقت یا دائمی باشد. پزشک برای درمان بزرگ شدن قلب ممکن است از داروها، اقدامات پزشکی یا جراحی کمک بگیرد.

قلب یک پمپ ماهیچه‌ای به‌اندازه یک‌مشت گره‌کرده است که وظیفه انتقال خون و مواد موردنیاز مانند غذا و اکسیژن را در بدن به عهده دارد. قلب از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین اندام‌های بدن است که بیمار شدن آن مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می‌کند.

متن انگلیسی:
cardiomegaly is manageable, and most people can continue their normal activities of daily living.
ترجمه فارسی:
کاردیومگالی قابل کنترل است و بیشتر افراد می‌توانند به فعالیت‌های عادی زندگی روزمره خود ادامه دهند.

به نقل از سایت medparkhospital

کاردیومگالی همان گشادی قلب است؟

بله. گشادی قلب یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین نوع کاردیومگالی یا بزرگ شدن قلب است. در این حالت، دیواره‌های بطن چپ و یا راست قلب نازک و کشیده می‌شوند. در انواع دیگر کاردیومگالی، بخش‌های عضلانی بطن چپ قلب به طور غیرطبیعی ضخیم می‌شود.

بزرگ شدن قلب چیست و چگونه رخ میدهد؟
کاردیومگالی ممکن است موقت یا دائمی باشد.

آب آوردن قلب همان بزرگ شدن آن است؟

آب آوردن قلب (افیوژن پریکارد یا Pericrdial effusion) به وجود مایع اضافی بین قلب و کیسه اطراف قلب (همان پریکارد) گفته می‌شود. در اغلب موارد این حالت خطرناک نیست، اما گاهی اوقات می‌توانند قلب را ضعیف کنند. پریکارد کیسه‌ای سخت و لایه‌لایه است. وقتی قلب شما می‌تپد، به‌راحتی درون آن می‌لغزد. به طور معمول، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری مایع پریکارد شفاف و زردرنگ بین دو لایه‌ی این کیسه قرار دارد. این مایع به قلب شما کمک می‌کند تا راحت‌تر در داخل کیسه حرکت کند.
اگر آب‌آوردگی قلب دارید، یعنی مایع بسیار بیشتری در این محیط قرار دارد. در حالت کمتر، ممکن است ۱۰۰ میلی‌لیتر مایع وجود داشته باشد. در مواردی که میزان آب خیلی بیشتر است می‌تواند بیش از ۲ لیتر مایع وجود داشته باشد. درنتیجه آب آوردن قلب معادل کاردیومگالی نیست و دو عارضه قلبی متفاوت هستند.

نشانه ها و علائم بزرگ شدن قلب چیست؟

گاهی اوقات بزرگ شدن قلب هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند. البته در مواقعی هم علائم ظاهر می‌شوند که می‌توانند شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • ریتم نامنظم قلب، آریتمی قلب یا تپش قلب
  • ورم پا و مچ پا ناشی از تجمع مایعات (اِدم)
  • خستگی
  • سرگیجه.

علائمی که نشان‌دهنده یک موقعیت اورژانسی پزشکی هستند و نیاز به اقدامات فوری دارند عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • مشکل در نفس کشیدن
  • درد در بازوها، کمر، گردن یا فک
  • غش کردن.
اینفوگرافی بزرگ شدن قلب
کاردیومگالی به انگلیسی cardiomegaly یا بزرگ شدن قلب یک بیماری قلبی مجزا نیست، بلکه نشانه‌ای از وجود یک بیماری دیگر است.

۱. علائم آب آوردن یا ورم قلب چیست؟

آب آوردن قلب خطرناک است؟ اگر این بیماری را جدی نگیرید، به مرور بدتر می‌شود. علائم تورم آب (ادم) و علائم قلب بزرگ شامل تورم در پاها، مچ پا و دست، کشیدگی پوست، افزایش وزن و ناراحتی است. برای تشخیص و درمان مناسب به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

۲. علائم بزرگ شدن قلب در کودکان

قلب بچه بزرگ باشد چه میشود؟ علائم بزرگ شدن قلب در کودکان یا بزرگ شدن بطن راست قلب می‌تواند متفاوت باشد اما در بیشتر آنها شامل خستگی، مشکلات تنفسی، ضربان قلب سریع و نامنظم، درد یا ناراحتی قفسه سینه، تورم در شکم یا اندام‌ها، رشد ضعیف یا افزایش وزن و غش یا سرگیجه باشد.

۳. علائم بزرگ شدن قلب در سالمندان

افراد مسن در معرض افزایش خطر بزرگ شدن قلب هستند. با افزایش سن، عروق ما مقداری خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. این سفت‌وسخت شدن رگ‌های خونی باعث فشارخون بالا می‌شود که یک عامل خطر برای بزرگ شدن قلب است.

بهتر است افراد به‌ویژه در سنین بالاتر از چکاپ دوره‌ای قلب استفاده کنند و از نظر وجود بیماری‌ها و علائم آن‌ها معاینه شوند. همیشه این جمله معروف که پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده‌ایم. اگر زودتر به علت بزرگ شدن قلب در افراد مسن پی ببریم درمان و پیشگیری از خطرات جدی‌تر مراحل آسان‌تری دارد.

علائم آب آوردن یا ورم قلب چیست؟
اگر این بیماری را جدی نگیرید، به مرور بدتر می‌شود.

۴. فشار خون بالا باعث بزرگ شدن قلب می‌ شود؟

فشارخون بالا ممکن است باعث بزرگ شدن بطن چپ شما شود. این حالت وضعیتی است که باعث می‌شود قلب سخت‌تر از حد معمول کار کند و در صورت عدم درمان، باعث زخم و آسیب عروق شما می‌شود و می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، آسیب چشم، علائم نارسایی قلبی و تجمع چربی در شریان‌ها شود.
برخی از افراد ممکن است به دلیل یک بیماری موقت، مانند بارداری، قلب بزرگی داشته باشند. یا برخی بیماری‌های زمینه‌ای، مانند فشارخون بالا یا کاردیومیوپاتی، ممکن است منجر به کاردیومگالی شود. شما می‌توانید با داشتن یک سبک زندگی سالم و مدیریت عوامل خطر از بروز کاردیومگالی پیشگیری کنید.

۵. آیا بزرگ شدن قلب خطرناک است؟

وقتی قلب شما بزرگ شده است، به این معنی است که قلب شما یا بخشی از آن ضخیم‌تر یا کشیده شده است. این امر باعث می‌شود که عملکرد قلب تا حدی مختل شود و قلب برای پمپاژ مؤثر خون در سراسر بدن با مشکلاتی مواجه شود. به همین دلیل، داشتن قلب بزرگ شده، خطر ابتلا به دیگر بیماری‌های قلبی مانند نارسایی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن قلب بزرگ اغلب نشانه این است که شما یک بیماری قلبی جدی دارید که نیاز به درمان دارد. بدون درمان علت زمینه‌ای، سلامتی و حتی زندگی شما ممکن است در خطر باشد.

ازآنجایی‌که بسیاری از افراد مبتلا به کاردیومگالی هیچ علامتی ندارند، ممکن است ندانند که مشکلی وجود دارد. در واقع، برخی از مردم خودشان نمی‌دانند که قلبشان بزرگ شده است. فقط زمانی که پزشک آزمایش‌های تصویربرداری را برای بررسی دقیق‌تر قلب آ‌نها تجویز کند به وجود مشکل قلبی پی می‌برند. صرف‌نظر از اینکه می‌دانید کاردیومگالی دارید یا خیر، بر سلامت بدن شما تأثیر می‌گذارد.

جمع شدن آب دور قلب خطرناک است؟

برای اطمینان از متخصص مشاوره بگیر.

علت بزرگ شدن قلب چیست؟ (دلایل بزرگ شدن قلب)

چرا قلب بزرگ میشود؟ از نظر فیزیولوژیکی علل کاردیومگالی به بیماری‌ها و مشکلات دیگری که منجر به فعالیت بیش از حد عضله قلب می‌شود، مانند فشارخون بالا یا بیماری‌های تیروئید مرتبط است. شایع‌ترین علت بزرگ شدن قلب، انسداد قلب است که بر جریان خون قلب (بیماری عروق کرونر) و فشارخون بالا تأثیر می‌گذارد. علت بزرگ شدن قلب در بزرگسالان و کودکان شامل موارد زیر است:

  • عفونت ویروسی قلب
  • دریچه قلب غیرطبیعی
  • بارداری، با بزرگ شدن قلب در حوالی زمان زایمان (این مشکل کاردیومیوپاتی حین زایمان نامیده می‌شود).
  • بیماری کلیوی که نیاز به دیالیز دارد.
  • سوءمصرف الکل یا کوکائین
  • عفونت HIV
  • شرایط ژنتیکی و ارثی.

اغلب، هیچ علتی شناخته‌شده‌ای برای این مشکل قلبی وجود ندارد. پزشک شما ممکن است از این مشکل به‌عنوان کاردیومیوپاتی اتساع ایدیوپاتیک یاد کند.

تشخیص کاردیومگالی چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص کاردیومگالی معمولاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌شود و در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سؤالاتی از شما می‌پرسند. آزمایشاتی که ممکن است برای کمک به تشخیص کاردیومگالی و شناسایی علت آن انجام شود عبارتند از:

انواع آزمایش قلبروش تشخیص قلب بزرگ شده
آزمایش‌ خونآزمایش خون ممکن است به تأیید یا رد شرایطی که می‌تواند باعث بزرگ شدن قلب شود کمک کند. اگر بزرگ شدن قلب همراه با درد قفسه سینه یا سایر علائم سکته قلبی رخ دهد، ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطوح مواد موجود در خون ناشی از آسیب عضله قلب انجام شود.
X-Ray قفسه سینهرادیوگرافی قفسه سینه می‌تواند به نشان‌دادن وضعیت ریه‌ها و قلب کمک کند. اگر قلب در عکس رادیوگرافی بزرگ شود، معمولاً آزمایش‌های دیگری برای تعیین واقعی بودن بزرگ شدن و یافتن علت موردنیاز است.
الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) یا نوار قلباین آزمایش سریع و بدون درد، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند. تکه‌های چسبنده (الکترود) روی قفسه سینه و گاهی اوقات بازوها و پاها قرار می‌گیرند. سیم‌ها الکترودها را به یک کامپیوتر متصل می‌کنند که نتایج آزمایش را نمایش می‌دهد. ECG می‌تواند نشان دهد که ضربان قلب خیلی سریع است یا خیلی کند.
تست ورزش یا تست استرساین آزمایش‌ها اغلب شامل راه‌رفتن روی تردمیل یا دوچرخه‌سواری ثابت درحالی‌که قلب تحت نظارت است. اگر نمی‌توانید ورزش کنید، ممکن است داروهایی به شما داده شود که اثر ورزش را بر قلب شما تقلید می‌کنند.
سی‌تی‌اسکن قلب یا ام‌آرآیشما روی یک میز در داخل دستگاه دراز می‌کشید. یک لوله اشعه ایکس (سی‌تی‌اسکن) یا امواج مغناطیسی و رادیویی (ام‌آرآی) در داخل دستگاه در اطراف بدن شما می‌چرخد ​​و تصاویر قلب و قفسه سینه شما را جمع‌آوری می‌کند.
بزرگ شدن قلب در اثر چیست؟

بهترین روش درمان بزرگ شدن قلب چیست؟

درمان کاردیومگالی بر مدیریت علت یا بیماری زمینه‌ای که علت آن است تمرکز دارد. فوق تخصص قلب و عروق شما ممکن است باتوجه‌به نوع بیماری زمینه‌ای داروهایی را برای شما تجویز کند. روش‌های مختلفی برای درمان بزرگ شدن قلب نوزاد، کودک و بزرگسالان وجود دارد که به برطرف‌کردن علت بزرگ شدن بطن راست قلب و بطن چپ قلب کمک می‌کنند.

آیا بزرگ شدن قلب قابل درمان است؟ با تشخیص به موقع، از پیشرفت آن جلوگیری کن!

۱. داروهای جلوگیری از بزرگ شدن قلب

دارو درمانی برای کاردیومگالی شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضدآریتمی برای نگه‌داشتن ضربان قلب در یک ریتم طبیعی.
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) برای کاهش فشارخون.
  • مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) برای کاهش فشارخون.
  • داروهای ضدانعقاد برای کاهش خطر لخته شدن خون.
  • مسدود کننده‌های بتا برای کنترل فشارخون و بهبود عملکرد قلب.
  • داروهای دیورتیک (قرص‌های نمک یا قرص‌های آب) برای کاهش میزان سدیم و آب در بدن شما.

۲. درمان قطعی بزرگ شدن قلب چیست؟

به جز داروها، درمان بزرگ شدن قلب ممکن است شامل روش‌های درمانی یا جراحی‌های زیر باشد:

  • برای کمک به ضربان قلب خود، یک ضربان‌ساز کاشت کنید تا ضربان قلب یکنواختی داشته باشد.
  • یک دستگاه دفیبریلاتور قلبی (ICD) قابل کاشت قرار دهید، دستگاهی که می‌تواند قلب شما را دوباره به ریتم شوک برساند.
  • دریچه قلب آسیب‌دیده را تعمیر یا تعویض کنید.
  • عمل بای‌پس عروق کرونر یا قراردادن استنت.

۳. درمان خانگی آب آوردن قلب

اگر کاردیومگالی یا هر نوع بیماری قلبی دارید، پزشک شما احتمالاً پیروی از یک سبک زندگی سالم برای قلب را توصیه می‌کند. چنین سبک زندگی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • کاهش یا اجتناب از مصرف نمک
  • محدودکردن مصرف چربی‌های اشباع و ترانس
  • خوردن مقدار زیادی سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل
  • پرهیز یا محدودکردن مصرف الکل و کافئین
  • ورزش منظم و کنترل وزن
  • کنترل عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله دیابت، کلسترول بالا و فشارخون بالا.
بهترین روش درمان بزرگ شدن قلب چیست؟
برای درمان خانگی بزرگی قلب، مصرف غذاهای چرب و شور را محدود کنید.

خطرات و عوارض بزرگ شدن قلب چیست؟

بزرگ شدن قلب چه عوارضی دارد؟ شرایطی که باعث کاردیومگالی می‌شود می‌تواند به عضله قلب آسیب برساند. این شرایط در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به عوارض جدی بشوند، مانند:

  • نارسایی قلبی: هنگامی که بطن چپ بزرگ می‌شود، می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. در این حالت قلب قادر به پمپاژ خون کافی به بدن نیست.
  • لخته شدن خون: وقتی قلب به طور مناسبی خون را پمپ نمی‌کند، خون می‌تواند جمع شده و به‌صورت لخته دربیاید. یک لخته خون می‌تواند به مغز برود و در یکی از رگ‌های خونی مغز گیر کند و باعث سکته مغزی شود.
  • سوفل قلب: هنگامی که دریچه‌های قلب شما به‌درستی بسته نمی‌شوند، صدایی غیرعادی به نام سوفل ایجاد می‌کنند. صداهای قلب که ناشی از بسته‌شدن دریچه‌ها هستند در پزشکی و شناسایی برخی بیماری‌ها اهمیت بالایی دارد. به صداهای غیرمعمول قلب که ناشی از مشکلات قلبی است، سوفل قلب گفته می‌شود.
  • سکته قلبی: اگر قلب شما بزرگ شده باشد، ممکن است خون کافی دریافت نکند که می‌تواند منجر به ایست و یا سکته قلبی شود. ممکن است قلب به‌درستی کار نکند که حتی می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود.

راه های پیشگیری از بزرگ شدن قلب چیست؟

اگر سابقه خانوادگی کاردیومگالی دارید، با دکتر قلب در مورد مدیریت خطر ابتلا به این عارضه و روش پیشگیری از بیماری قلبی مشورت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید، تغییراتی مانند:

  • از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید.
  • در اکثر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • فشارخون و کلسترول خود را مدیریت کنید.
  • سیگار را ترک کنید و از مصرف مواد مخدر خودداری کنید.
  • هر شب هشت ساعت بخوابید.
  • الکل را در حد اعتدال بنوشید.
راه های پیشگیری از بزرگ شدن قلب چیست؟
برای جلوگیری از کاردیومگالی، فشارخون و کلسترول خود را مدیریت کنید.

رژیم غذایی مناسب برای کاردیومگالی چیست؟ (رژیم غذایی برای بزرگ شدن قلب)

استفاده از رژیم غذایی مناسب به‌طورکلی برای حفظ سلامتی کامل بدن لازم است. قلب نیز از این قانون پیروی می‌کند و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات آن مانند کاردیومگالی می‌توان از رژیم غذایی مناسب بهره‌مند شد. این رژیم غذایی بهتر است شامل مغزها، سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل باشد.

رژیم غذایی و ورزش منظم از مهم‌ترین راه‌های حفظ سلامتی و پیشگیری برای اکثریت بیماری‌ها هستند. شما می‌توانید با مشورت با پزشک و در نظر گرفتن شرایط زندگی و بدنی خود از رژیم مناسب و بخصوصی استفاده کنید. به‌طور کلی رعایت رژیم غذایی مطابق با هرم غذایی استاندارد از ساده‌ترین راه‌های داشتن تغذیه مناسب و حفظ سلامتی است.

ورزش و بزرگ شدن قلب چه ارتباطی دارند؟

به نقل از دانشگاه واشنگتن محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دریافتند که یک رژیم ورزشی متوسط به اندازه یک داروی رایج فشارخون در کاهش توده قلب و ضخامت دیواره قلب در افراد مسن با فشارخون خفیف تا متوسط موثر است. هم توده قلب و هم ضخامت دیواره آن عوامل خطری برای بیماری قلبی و نارسایی قلبی در افراد هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قلب بزرگ شده قلبی است که اندازه آن بزرگ‌تر از حد معمول باشد. برخی از افراد ممکن است به دلیل یک بیماری موقت، مانند بارداری، قلب بزرگی داشته باشند. همچنین برخی بیماری‌های زمینه‌ای، مانند فشارخون بالا یا کاردیومیوپاتی، ممکن است منجر به کاردیومگالی شود. شما می‌توانید با داشتن یک سبک زندگی سالم و مدیریت عوامل خطر از بروز کاردیومگالی پیشگیری کنید. اگرچه کاردیومگالی ممکن است از بین نرود، اما بیشتر افراد می‌توانند با درمان مناسب این بیماری را به‌خوبی مدیریت کنند.

کاردیومگالی مانند دیگر بیماری‌های قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر علائم بزرگ شدن قلب یا عوامل خطر آن را دارید، حتما باید تحت نظر فوق تخصص قلب یا متخصص جراح قلب باشید. در دکترتو می‌توانید به‌راحتی با متخصص قلب مشاوره متنی یا تلفنی داشته باشید، از سیستم مشاوره با دکتر قلب و عروق آنلاین استفاده کنید و هر زمان که خواستید از پزشکتان نوبت اینترنتی بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قلب بزرگ شده یا کاردیومگالی به شرایطی اشاره دارد که در آن قلب بزرگتر از اندازه طبیعی خود است. این اتفاق می‌تواند در نتیجه شرایط مختلفی مانند فشار خون بالا، مشکلات دریچه قلب، بیماری‌های عضله قلب یا بیماری عروق کرونر باشد.

بزرگ شدن قلب نوزاد عوارض جدی برای سلامتی دارد و در موارد شدید ممکن است خطر مرگ را افزایش دهد.

کاردیومگالی خفیف به وضعیتی گفته می‌شود که در آن قلب در آزمایش‌های تصویربرداری، مانند عکس برداری با اشعه ایکس قفسه سینه یا اکوکاردیوگرام، کمی بزرگ شده به نظر می‌رسد.

کاردیومگالی به‌خودی‌خود یک بیماری محسوب نمی‌شود و یکی از عوارض دیگر بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. در نتیجه درمان آن نیز بستگی به بیماری زمینه‌ای دارد که عامل این عارضه است. پس بزرگ شدن قلب درمان دارد اما درمان آن به طور مستقیم نیست. متخصص قلب و عروق با توجه به نوع بیماری‌ که منجر به کاردیومگالی شده است از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کند.

بزرگ شدن قلب یک بیماری نیست و بیشتر به‌عنوان علائم برای بیماری‌های دیگر مشاهده می‌شود. بااین‌حال بزرگ شدن قلب بر گردش خون و قدرت فعالیت قلب تأثیر دارد و اگر علت آن درمان نشود در مواردی ممکن است منجر به مرگ شوند.

ورم پا در ناحیه ساق نشانه دیگری از مشکلات قلبی است. وقتی قلب شما به‌خوبی کار نمی‌کند، جریان خون کند می‌شود و در رگ‌های پاها جمع می‌شود. این امر باعث می‌شود که مایع در بافت‌های آن ناحیه جمع شود. اما وجود تورم در پاها به‌عنوان نشانه خاص و وجه تمایزی برای بزرگ شدن قلب نیست و در اغلب بیماری‌های قلبی ممکن است رخ بدهد. برای تشخیص قطعی بزرگ شدن قلب باید از دیگر معاینات مانند روش‌های تصویربرداری از قلب استفاده کرد.

غده تیروئید، یک غده پروانه‌ای شکل کوچک در پشت گلو است که بسیاری از عملکردهای حیاتی را انجام می‌دهد. بیماری‌های غده تیروئید که به دلیل کمبود هورمون تیروئید (کم‌کاری تیروئید) یا بیش از حد بودن آن (پرکاری تیروئید) رخ می‌دهد می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد. مشکلات قلبی در صدر لیست عوارض آنها قرار دارند. در میان آنها افزایش فشارخون، ضربان نامنظم، ضربان آهسته یا سریع، نارسایی قلبی و غیره اهمیت بالایی دارند. باز هم تأکید می‌کنیم که کاردیومگالی یک بیماری نیست و می‌تواند به‌عنوان علائمی برای بیماری‌های قلبی بروز پیدا کند. پس ممکن است بیماری‌های تیروئید به طور غیرمستقیم و بواسطه یکی از بیماری‌های قلبی منجر به بروز کاردیومگالی بشوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بزرگ شدن قلب

  1. سیامک باقری گفت:

    سلام. در ۶۸ سالگی هستم و بهنگام کوهنوردی با همان فشار همیشگی، بتدریج طی ۲-۳ سال اخیر حد اکثر ضربانم از ۱۷۲ به ۱۵۸ کاهش یافته. آیا این خوبه یا بد؟
    درد یا علایم قلبی یا خستگی هم ندارم. ممنون میشم پاسخ بدین.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر مشکل قلبی ندارید و دچار خستگی هم نمی شوید مشکلی متوجه شما نیست .

  2. شکوفه گفت:

    سلام مادر من فریبرز قدیمی ریه داشتن
    بعد کرونا هم گرفت فریبرز تشدید شد ..فشار خون ریوی هم دارن ۳۲تا ۳۷
    بخاطر ریه ش قلبش هم بزرگ شده .

    دکتر براش نیترو گلیسرین ۲/۶و دیلتیازم تجویز کردن
    نیترو گلیسرین برای بزرگی قلب خوبه درمانش میکنه؟
    آیا داروی دیگه ای هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کلا بزرگی قلب و علایم قلبی باید با دارو کنترل شود
      اینگونه نیست که قلب کوچک شود

  3. داریوش گفت:

    سلام این جواب اکوی منه.نرماله؟
    hypertrabeculated lv apex without essential criteria for lv noncompaction
    Mild MR
    Mild pi
    Mild Tr

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله نرمال است
      ولی دوماه بعد برای احتمال اریتمی باید تکرار گردد

  4. ناشناس گفت:

    سلام وعرض ادب موارد خیلی مفید رو نوشتین اینجا که خیلی از سوالاتمو پاسخ داد خیلی از شما متشکرم به آیند موفقیت. سمیع- کابل

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از شما دوست خوب دکترتو

  5. شهریار محمدی ۲۹/۷/۱۴۰۲ گفت:

    پدرم که سابقه بیماری قلبی دااشت برای سی تی از ریه به بیمارستان کوثر سنندج بردم با تزریق امپول قبل از سی تی حال پدرم بد ترشد وتاپایان سی تی روبه وخامت نهادولی کسی اهمیت ندادوپرستار آمبولانس هم بدون توجه به او۲۰دقیقه معطلمون کرد ونهایتا اآنچه که نباید بشود شد.ای کاش افراددلسوز روپرستار آمبولانس قرار بدن.تا شاید الان پدر اینجا بامن بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفیم
      امیدوارم

  6. شهریار محمدی گفت:

    پدرم که سابقه بیماری قلبی دااشت برای سی تی از ریه به بیمارستان کوثر سنندج بردم با تزریق امپول قبل از سی تی حال پدرم بد ترشد وتاپایان سی تی روبه وخامت نهادولی کسی اهمیت ندادوپرستار آمبولانس هم بدون توجه به او۲۰دقیقه معطلمون کرد ونهایتا اآنچه که نباید بشود شد.ای کاش افراددلسوز روپرستار آمبولانس قرار بدن.تا شاید الان پدر اینجا بامن بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفیم
      امیدوارم

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفیم
      امیدوارم
      ..

  7. Azad kohi گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    دیشب حال مادرم خیلی بد شد تقریبا فشار خون ۱۹ رو ۱۲ داشتن که خیلی حالش بد شد سریعا به بیمارستان منتقلش کردیم دکتر متخصص میگه که قلبش بزرگ شده آب اضافه وارد ریه ش میشه بخاطر همین اینجوری شده
    آیا به نظر شما درمان دارد
    تروخدا یکی جواب بده دارم روانی میشم بخدا😭

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بزرگ شدن قلب در سنین بالا طبیعی است ولی ممکن است باعث نارسایی افزایش فشار خون و یا اب اوردگی ریه شود
      نیاز به اسکن و درمان دارد

  8. زهرا سادات استم گفت:

    سلام کسی ک قلبش بزرگ شده باشه میتونم قلب خودمو بهش اهدا کنم یانه امکانش است که اون بیمار دوباره سلامتی خودشو به دست بیاره؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بزرگ شدگی قلب قابل کنترل است
      و حتی از یک‌سنی به بعد طبیعی ست

      اهدا قلب؟!

  9. کبری گفت:

    مطالعه کردم خیلی مفید بود قلبم دکتر گفته که بزرگ شده اهمیت نمیدادم اما الان خیلی ناراحتی دارم که در این نوشته ها همه ی این ناراحتی ها بود که حتما به دکتر مراجعه خواهم کرد برای برسی بیشتر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام وسپاس
      تندرست باشید دوست عزیزم

      1. نعمت الله گفت:

        داکترصاحب محترم مادرم تکلیف قلب وفشار بالا دارد .نظربه معاینات داکتر قلب بزرگ شوده فعلا تکلیف سلفه ونفس تنگی پیداکرده تداوی لازم داره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با توجه به شرایط احتمالا نیاز به داروهایی همچون انالاپریل و یا فوروزماید نیاز دارند
          بدون تحویز دامتر استفاده نکنید
          ممکن است بسیار خطرناک باشد