جوش بعد از اصلاح از علائم تا راه پیشگیری و درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جوش بعد از اصلاح یک مساله معمول است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. این جوش‌ها معمولاً به دلیل تحریک پوست ناشی از اصلاح با تیغ، شمع یا واکس ایجاد می‌شوند. علت اصلی این جوش‌ها التهاب پوست در محل ریشه مو است که می‌تواند به عفونت‌های باکتریایی منجر شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
جوش بعد از اصلاح یکی از مشکلات شایع است.

هیچ‌ چیزی مانند جوش بعد از اصلاح یا همان برآمدگی‌های قرمز رنگ و برجسته‌ای که بعد از یک اصلاح روی صورت ظاهر می‌شود، نمی‌تواند آزاردهنده باشد و یک اصلاح صورت کاملاً خوب را خراب کند. اما آیا این‌ها همان آکنه‌های همیشگی هستند یا خیر؟ به‌ هر حال هر چه که هستند قطعاً دوست ندارید باز هم بعد از اصلاح‌ کردن آنها را ببینید. در این پست از دکترتو به شما می‌گوییم که چرا این جوش‌ ها بعد از اصلاح ایجاد می‌شوند و چطور می‌توانید آنها را درمان کنید. اگر دچار چنین جوش‌هایی می‌شوید، حتما با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

جوش بعد از اصلاح چیست؟

آیا اغلب بعد از اصلاح جوش می‌زنید؟ این یک سناریوی رایج برای اکثر افرادی است که به طور منظم اصلاح می‌کنند. این جوش های ریز صورت که به‌عنوان برآمدگی‌های تیغی شناخته می‌شوند، موهای زیر پوستی هستند که درون یک جوش گیر کرده‌اند؛ بنابراین در واقع جوش بعد از اصلاح ماهیت متفاوتی با آکنه‌های معمول روی پوست دارد.

چنین جوش‌هایی می‌توانند در هر جایی از بدن شما که از تیغ یا دیگر وسایل اصلاح استفاده کرده‌اید؛ مانند پاها، گونه‌ها، کمر و باسن، زیر بغل، ناحیه شرمگاهی و غیره ایجاد شوند. این برآمدگی‌ها می‌توانند دردناک و آزاردهنده باشند. بااین‌حال، راه‌هایی برای خلاص شدن از شر آنها وجود دارد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

متن انگلیسی:
Pimples caused by shaving can happen in almost every part of your body. Apart from pimples, skin rashes are also pretty common after shaving
ترجمه متن:
جوش های ناشی از اصلاح تقریباً در هر قسمت از بدن ایجاد می‌شود. به‌ غیر از جوش، بثورات پوستی بعد از اصلاح نیز بسیار رایج هستند.

skinkraft

علائم جوش بعد از اصلاح

اصلی‌ترین نشانه‌های جوش بعد از اصلاح برجستگی‌ها و دانه های قرمز روی پوست است. معمولاً همراه این برآمدگی‌ها احساس سوزش، حساسیت و خارش پوست بدن هم وجود دارد. برخی ممکن است متوجه جوش‌های چرکی تاول مانند نیز شوند.

علت جوش بعد از اصلاح

اصلی‌ترین دلیل جوش بعد از اصلاح را می‌توان آلودگی محل اصلاح یا ابزاری که با آن اصلاح انجام می‌شود دانست. اصلاح با تیغ هم می‌تواند به‌خودی‌خود یکی از دلایل اصلی جوش زدن بعد از اصلاح باشد. یکی دیگر از دلایلی که بعد از اصلاح باعث ایجاد جوش می‌شود، سلول‌های مرده پوست و چربی سبوم است. پس از اصلاح، فولیکول‌های مو می‌توانند به دلیل مسدودشدن منافذ داخل پوست گیر کنند و در نتیجه باعث ایجاد برجستگی‌های قرمز شوند.

در واقع اصلاح، لایه بالایی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و لایه‌های عمیق‌تر را آشکار می‌کند. اگر به‌درستی از آن مراقبت نشود، این پوست در معرض می‌تواند ملتهب و تحریک شده و باعث بروز جوش شود. جوش‌ها همچنین می‌توانند در اثر ورود باکتری به فولیکول‌های موی پوست در حین اصلاح ایجاد شوند.

در کنار تمام این موارد، اصلی‌ترین دلیل ایجاد جوش بعد از اصلاح درماتیت تماسی ناشی از اصلاح است. درماتیت ناشی از اصلاح می‌تواند ناشی از همه چیز باشد، از تیغ آلوده گرفته تا دمای آب کمتر از حد مطلوب و حتی استفاده از محصولات نامناسب برای شرایط خاص پوست.

علتتوضیح
التهاباصلاح مو می‌تواند باعث التهاب در ریشه موها به‌خصوص در پوست‌های حساس شود. این التهاب می‌تواند منجر به جوش شود.
موهای زیرپوستیگاهی اوقات، موهای اصلاح شده به جای بیرون آمدن به داخل پوست برمی‌گردند و رشد می‌کنند. این موهای زیرپوستی می‌توانند باعث ایجاد جوش‌های سرسفید یا قرمز شوند.
باکتری‌هاتیغ اصلاح می‌تواند باکتری‌ها را به پوست منتقل کند، که می‌تواند منجر به ایجاد جوش شود.
چربی مازادپوست‌های چرب بیشتر در معرض جوش زدن بعد از اصلاح هستند، زیرا چربی اضافی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند.
سلول‌های مرده پوستسلول‌های مرده پوست می‌توانند در منافذ پوست به دام بیفتند و باعث ایجاد جوش شوند.
علل جوش بعد از اصلاح

علت جوش زدن بعد از اصلاح با تیغ

اکثر مردم از تیغ برای اصلاح استفاده می‌کنند، زیرا روشی آسان و سریع برای ازبین‌بردن موهای زائد است. اما تیغ موهای زائد را از ریشه جدا نمی‌کند. موهای رشد کرده را از بین می‌برد که بعداً باعث ایجاد جوش می‌شود. در این موارد مو شروع به رشد می‌کند، اما پیچ‌خورده و به داخل پوست باز می‌گردد. این موهایی که به داخل پوست باز می‌گردد، تمایل به ایجاد یک سری برجستگی‌های دردناک در اطراف خود دارد که منجر به ایجاد جوش بعد از اصلاح می‌شود.

جوش بعد از اصلاح ناحیه تناسلی (جوش بعد از اصلاح بیکینی)

گاهی اوقات بانوان بعد از اپیلاسیون ناحیه تناسلی جوش می‌زنند. درماتیت تماسی، فولیکولیت و آلودگی و باکتری‌های ناحیه تناسلی از اصلی‌ترین دلایل جوش‌های بعد از اصلاح این ناحیه هستند.

جوش بعد از اصلاح با نوره

نوره یا واجبی با تمام پوست‌ها سازگاری ندارد و برخی از افراد در واکنش حساسیتی به نوره جوش می‌زنند. همچنین نحوه استفاده از آن و رعایت یک سری نکات در جلوگیری از جوش زدن بعد از اصلاح اهمیت دارد.

جوش بعد از اصلاح با تیغ (جوش بعد از اصلاح با ژیلت)

تیغ یا ژیلت اصلی‌ترین گزینه‌ای است که افراد از آن برای اصلاح صورت یا سایر قسمت‌های بدنشان استفاده می‌کنند. آلودگی تیغ یا ژیلت و فولیکولیت از اصلی‌ترین دلایل جوش بعد از اصلاح با تیغ است.

جوش بعد از اصلاح با نخ (جوش بعد از اصلاح با بند)

برخی از پوست‌ها بسیار حساس و نازک‌اند و مستعد جوش زدن هستند. این پوست‌ها معمولاً بعد از اصلاح صورت با بند تحریک شده و جوش می‌زنند. خصوصا اگر پوست چرب و مستعد آکنه باشد، احتمال جوش زدن آن بعد از بند بیشتر است.

از جوش بعد از اصلاح خسته شدی؟

همین الان از بهترین متخصص پوست نوبت بگیر.

جوش بعد از اصلاح بدن

بعد از اصلاح بدن خصوصا از طریق اپیلاسیون با موم یا اصلاح با تیغ احتمال جوش زدن بخش‌های مختلف پوست خصوصا بازوها یا ران‌ها وجود دارد که اصلی‌ترین دلیل آن حساسیت پوست و تحریک آن است.

جوش بعد از اصلاح صورت

جوش‌های بعد از اصلاح در صورت ممکن است در هر بخشی از پوست صورت ایجاد شوند و معمولاً به‌صورت جوش‌های ملتهب و قرمز رنگ هستند. آلودگی باکتریایی یا تحریک پوست صورت اصلی‌ترین دلیل جوش‌های صورت بعد از اصلاح هستند.

راه‌ های درمان جوش بعد از اصلاح

شما می‌توانید از روش‌های درمانی و همچنین راهکارهای ساده برای از بین بردن جوش صورت بعد از اصلاح استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید گلیکولیک اسید کمک بگیرید. این ترکیب سلول‌های مرده پوست و روغن اضافی سبوم را از پوست پاک‌کرده و منافذ پوست را باز می‌کند. این روش نه‌تنها به درمان جوش‌ها کمک می‌کند، بلکه از بازگشت آنها نیز جلوگیری خواهد کرد. ترکیبات و محلول‌های حاوی سالیسیلیک اسید هم می‌تواند برای درمان جوش بعد از اصلاح مفید باشند.

۱. پماد برای جوش بعد از اصلاح

یک سری پمادها می‌توانند اثر ضد جوش داشته باشند. برای مثال پمادهای موضعی کورتیکواستروئیدی و پماد کالامین از جمله پمادهایی هستند که می‌توان از آنها برای درمان جوش بعد از اصلاح استفاده کرد. هیدرو کورتیزون یک درصد یکی از بهترین پمادهای ضد جوش استروئیدی است که می‌توان از آن برای درمان جوش‌های بعد از اصلاح استفاده کرد.

۲. بهترین کرم ضد جوش بعد از اصلاح

یک کرم ضد آکنه موضعی یا یک کرم مخصوص جوش‌های بعد از اصلاح می‌تواند بهترین و حتی گاهی اوقات تنها راه برای جلوگیری از جوش‌زدن پس از اصلاح باشد. می‌توان این کرم‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. کرم‌های رتینوئیدی، کرم‌های آنتی‌بیوتیکی و برخی از مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند به درمان جوش‌های بعد از اصلاح کمک کنند. کرم‌های آنتی‌بیوتیکی می‌توانند برای درمان آکنه‌های عفونی کمک کنند. خصوصا زمانی که در اثر اصلاح صورت و بدن، موها به داخل پوست بر می‌گردد و موجب عفونت و جوش می‌شوند.

۳. ژل بعد از اصلاح برای جوش

در کنار کرم‌ها و پمادها یک سری ژل‌های ضد آکنه هم وجود دارند که می‌توان از خاصیت ضدالتهابی آنها برای از بین بردن جوش‌ها بعد از اصلاح استفاده کرد.

شدت جوش زدن بعد از بند متفاوت است.
برخی از شوینده‌های پوستی و حتی روغن‌های گیاهی می‌توانند شدت جوش بعد از اصلاح را کاهش دهند.

۴. درمان خانگی جوش بعد از اصلاح صورت

برخی از ترکیبات گیاهی و طبیعی می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی جوش بعد از اصلاح استفاده شوند. برای مثال هم روغن آووکادو و هم روغن درخت چای برای جوش‌ها مفیدند. آنها دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی بوده که با باکتری‌های مولد جوش مبارزه می‌کنند و همچنین التهاب را کاهش می‌دهند. همچنین می‌توانید از یک‌پارچه آغشته به آب گرم روی جوش‌ها استفاده کنید.

ماسک خانگی برای درمان جوش صورت بعد از اصلاح

ماسک‌ها و ترکیبات طبیعی خانگی می‌توانند بهترین گزینه برای درمان جوش بعد از اصلاح باشند. کمپرس یخ، ماسک آلوئه‌ورا، ماسک عسل، ماسک خیار، ماسک سفیده تخم‌مرغ و ماسک‌هایی که در آن از ماست یا جوش‌شیرین استفاده شده است می‌تواند به درمان جوش‌های بعد از اصلاح کمک کند. ماسک آلوئه‌ورا یا ماسک خیار به دلیل اثر ضدالتهابی و خنک‌کنندگی که دارند می‌توانند به طرز موثری پوست را تسکین داده و جوش‌های بعد از اصلاح را از بین ببرند. اسکراب‌های خانگی هم می‌تواند به درمان جوش‌های بعد از اصلاح کمک کند. اسکراب‌های خانگی می‌تواند شامل ترکیباتی مانند شکر، قهوه یا نمک باشد.

گلاب برای جوش بعد از اصلاح

یکی از ترکیبات موثر با خاصیت ضدالتهابی و آرام‌بخشی برای ازبین‌بردن جوش بعد از اصلاح گلاب است. استفاده از گلاب بعد از اصلاح می‌تواند تا حد زیادی مانع جوش‌زدن شود. می‌توان بعد از اصلاح و شیوکردن صورت و بدن مقداری گلاب را به ناحیه موردنظر اسپری کرد. انجام این کار می‌تواند التهاب را کم کند و از بروز جوش‌ها به میزان زیادی جلوگیری نماید.

۵. درمان جوش صورت بعد از اصلاح با شمع

بعد از اصلاح صورت با شمع پوست به‌شدت تحریک شده و مستعد جوش‌زدن می‌شود. بهترین گزینه برای درمان این جوش‌ها، پمادها یا کرم‌های استروئیدی حاوی هیدرو کورتیزون یک درصد است.

۶. از بین بردن سریع جوش بعد از اصلاح

کرم‌های بعد اصلاح یا به‌اصطلاح افترشیو می‌تواند از ظاهرشدن جوش‌های پس از اصلاح جلوگیری کند. این ترکیب اگر مناسب با پوست انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند به تسکین و نرم‌شدن پوست کمک کند. این فرآیند می‌تواند با یک اثر درمانی سریع در برابر تحریکات ناشی از اصلاح و از ظاهرشدن جوش‌ها جلوگیری کند.

بهترین راه درمان جوش بعد از اصلاح صورت چیه؟ همین حالا مشاوره بگیر.

روش اصلاح صورت جوش دار

یکی از چالش‌ها اصلاح کردن پوستی است که در حال حاضر جوش‌های فعال دارد. برای اصلاح این صورت‌ها باید از تیغ‌های برقی یا تیغ‌های یک‌‌بار مصرف استفاده کرد. همچنین حتماً باید تیغ‌ها کاملاً تمیز و تیز باشند. حرکت آرام تیغ روی صورت جوش‌دار و استفاده از ترکیبات نرم‌کننده قبل از اصلاح هم اهمیت زیادی دارد.

عوارض جوش بعد از اصلاح

جوش‌های بعد از اصلاح در اکثر موارد به‌تدریج بهبود می‌یابند. اما گاهی عمیق بودن آنها می‌تواند موجب التهابات شدید پوست شده و پوست را حساس و آسیب‌پذیر کنند. قرمزی، خارش، سوزش پوست و آسیب‌پذیرشدن پوست از جمله عوارض جوش بعد از اصلاح هستند. در مواردی هم این جوش‌ها می‌توانند به جوش‌های عفونی و چرکی تبدیل شوند.

علائم جوش بعد از اصلاح در افراد متفاوت است.
چرکی شدن جوش‌ها و التهاب و قرمزی از عوارض شایع جوش بعد از اصلاح است.

جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن (بعد از اصلاح صورت چه کنیم جوش نزنیم؟)

جلوگیری از ایجاد جوش بعد از اصلاح کار سختی نیست. یک تجربه اصلاح ایمن و سالم می‌تواند مشکل را حل کند.

  1. اول‌ از همه، یک تیغ تمیز برای اصلاح ضروری است. اطمینان حاصل کنید که تیغ خود را قبل و بعد از اصلاح کاملاً تمیز کنید.
  2. برای جلوگیری از هرگونه بریدگی، اصلاح را آهسته انجام دهید. وقت بگذارید و بدن خود را بادقت اصلاح کنید. قبل از اصلاح بدن خود را با آب بشویید. این کار موها را نرم‌تر نگه می‌دارد و تراشیدن آنها راحت‌تر خواهد بود. هر چه تراشیدن صاف‌تر باشد، موهای زائد کمتری خواهید داشت.
  3. هرگز پوست خود را خشک نتراشید. همیشه از صابون یا کرم اصلاح روی پوست خود استفاده کنید. اصلاح خشک می‌تواند پوست را تحریک کرده و منجر به بروز آکنه شود. صابون فولیکول‌های مو را نرم می‌کند تا به‌راحتی در زمان اصلاح موها بیرون بیایند. اگر پوست حساسی دارید، حتماً به دنبال کرم موبر ملایم باشید.
  4. بعد اصلاح از ژل تسکین‌دهنده استفاده کنید. استفاده از تونر پس از اصلاح یا هر ژل تسکین‌دهنده ضروری‌ترین بخش اصلاح است. انجام این کار پوست شما را مرطوب می‌کند و همچنین از بثورات پوستی، جوش و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند. محصولی را انتخاب کنید که آنتی‌باکتریال و بدون الکل باشد.

متن انگلیسی:
to prevent pimples after shaving, it is important to take steps to reduce inflammation and skin irritation
ترجمه متن:
برای جلوگیری از ایجاد جوش بعد از اصلاح، مهم است که اقداماتی برای کاهش التهاب و تحریک پوست انجام دهید.

int.biotherm

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جوش بعد از اصلاح غیرمعمول نیست. این شرایط می‌تواند در هر زمانی برای هر فردی که اصلاح می‌کند رخ دهد، اما در مدت کوتاهی نیز از بین می‌رود. ماندگاری این جوش‌های کوچک تنها چند روز است. اما جوش‌های بزرگ‌تر ممکن است تا شش هفته باقی بمانند. اگر پوست حساسی دارید بهتر است از روش‌های ایمن اصلاح صورت استفاده کنید.

اگر جوش‌ها روی صورتتان ماندگار شد یا این که به‌صورت همیشگی بعد از اصلاح بدن و صورتتان رخ داد بهتر است در این مورد با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

جوش‌ها ممکن است چند روز تا شش هفته باقی بمانند.

ترکیباتی مانند سالیسیلیک اسید یا ژل‌های تسکین‌دهنده می‌تواند جوش‌های بعد از اپیلاسیون را بهبود ببخشد.

می‌توان از پماد هیدرو کورتیزون یک درصد یا ماسک‌های خانگی برای ازبین‌بردن آنها استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن