سوختگی درجه سه، علائم و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوختگی درجه سه نوع شدید بوده و به هر سه لایه پوست آسیب می‌زند. ممکن است در عرض سه هفته ناحیه آسیب‌دیده بهبود پیدا کند. اما بهبود سوختگی‌های بزرگ ممکن است سال‌ها طول بکشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سوختگی درجه سه

سوختگی درجه سه نوع جدی سوختگی بوده و نمی‌توان از طریق روش‌های خانگی آن را بهبود بخشید. در این نوع سوختگی هر سه لایه پوست تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب به بافت چربی می‌رسد. اگر دچار سوختگی درجه ۳ شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در ادامه توضیح می‌دهیم که سوختگی درجه ۳ چه علائمی دارد؟ کدام عوامل باعث این عارضه می‌شوند؟ پزشک چگونه این سوختگی را تشخیص می‌دهد؟ آیا امکان درمان خانگی وجود دارد؟ آیا پیوند پوست در این نوع سوختگی ضروری است؟ چه داروهایی تجویز می‌شود و اگر درمان نشود، چه اتفاقی میفتد؟

سوختگی درجه سه چیست؟

سوختگی ممکن است یک لایه یا کل لایه‌های پوست را تحت تاثیر قرار دهد. به سوختگی درجه ۳، سوختگی با ضخامت کامل هم می‌گویند. زیرا در این نوع سوختگی هر سه لایه پوست می‌سوزد. در این وضعیت به لایه بیرونی پوست (اپیدرم)، لایه میانی (درم) و لایه چربی زیر پوست (هیپودرم) آسیب جدی وارد می‌شود. حتی گاهی ممکن است غدد عرق، فولیکول‌های مو و انتهای عصب هم آسیب ببیند.

شما در این نوع سوختگی به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارید. با درمان‌های خانگی یا داروهای بدون نسخه نمی‌توان سوختگی درجه سه را درمان کرد. ممکن است در اثر دمای بالا، منبع نور و مواد شیمیایی این نوع سوختگی ایجاد شود.

باید توجه داشته باشید که در این نوع سوختگی به دلیل آسیب به اعصاب بلافاصله دردی ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است احساس کنید که به اقدامات پزشکی نیاز ندارید. اما درمان پزشکی در این سطح از سوختگی ضروری است.

تغییر رنگ پوست به سمت قرمز یا قهوه‌ای می‌تواند یکی از نشانه‌های سوختگی درجه سه باشد.
تغییر رنگ پوست به سمت قرمز یا قهوه‌ای می‌تواند یکی از نشانه‌های سوختگی درجه سه باشد.

علائم سوختگی درجه سه

در سوختگی درجه ۳ معمولا درد کمتر بوده یا شخص هیچ دردی احساس نمی‌کند. اما تغییرات پوست زیاد است. از مهم‌ترین علائم سوختگی درجه سه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پوست سیاه، قهوه‌ای، سفید یا قرمز روشن می‌شود.
  • پوست خشک و چرمی
  • ظاهر مومی‌شکل پوست
  • تورم
  • ازبین‌رفتن انتهای عصبی و فقدان درد

اگر برای درمان علائم سوختگی درجه سه اقدامات پزشکی انجام نشود، سرعت بهبود بسیار پایین آمده و عوارضی به دنبال خواهد داشت. در این نوع سوختگی اپیدرم و فولیکول‌های مو به طور کامل از بین می‌روند. به همین دلیل پوست جدید رشد نمی‌کند.

ممکن است در اطراف سوختگی درجه ۳، علائم سوختگی درجه دو را مشاهده کنید. علائم سوختگی درجه دو عبارتند از:

  • تاول
  • براق و مرطوب شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست به سمت قرمز تیره یا قهوه‌ای تیره

به نقل از my.clevelandclinic دررابطه‌با تفاوت سوختگی درجه ۳ با سوختگی درجه ۱ و ۲:

هنگامی که روی پوست آسیب‌دیده را فشار می‌دهید، سوختگی درجه سه به طور موقت سفید نمی‌شود. این حالت برای سوختگی‌های درجه یک و دو رایج است.

چه زمانی برای سوختگی درجه سه به پزشک مراجعه کنیم؟

سوختگی درجه سه عارضه جدی بوده و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این سطح از آسیب نیاز به اقدامات اورژانسی دارد. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه حدود ۱۸۰٫۰۰۰ نفر به دلیل سوختگی جان خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل در صورت سوختگی شدید و مشاهده علائمی مانند تغییر رنگ پوست به سفید، سیاه، قرمز یا قهوه‌ای یا ایجاد ظاهر مومی و چرمی پوست حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم سوختگی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم سوختگی و تعیین درجه آن باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. پزشک علائم را سریعا بررسی کرده و اقدامات درمانی را انجام می‌دهد. شما می‌توانید برای ارتباط با بهترین دکتر پوست و بررسی علائم از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای درمان سوختگی، دکترت رو انتخاب کردی؟

حالا از دکترتو نوبت بگیر

علل و عوامل سوختگی درجه سه

دلایل مختلفی باعث سوختگی درجه ۳ می‌شوند. باتوجه‌به علت سوختگی در هر قسمتی از بدن ممکن است، این عارضه ایجاد شود. معمولا دست، پا، بازو و صورت بیشتر دچار این نوع سوختگی می‌شوند.

عواملی که در سوختگی درجه یک و دو تاثیر دارند، می‌توانند باعث سوختگی درجه سه هم شوند. هرچه بدن با منبع آسیب بیشتر در تماس باشد یا شدت منبع سوختگی بالا باشد، آسیب بیشتر بوده و ممکن است سوختگی از نوع درجه ۳ یا حتی ۴ شود.

از علل شایع سوختگی درجه ۳ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شعله آتش
  • تماس با جسم داغ
  • آفتاب‌سوختگی و تاثیر اشعه ماورا بنفش
  • آب جوش یا بخار آب
  • مایعات سوزان
  • مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها
  • تشعشعات
  • جریان الکتریکی (مانند سیم یا پریز برق آسیب‌دیده)
  • یخ خشک، نیتروژن مایع و سایر منابع سرمای شدید
  • رعدوبرق
تماس مستقیم با شعله ممکن است باعث سوختگی شدید شود.
تماس مستقیم با شعله ممکن است باعث سوختگی شدید شود.

تشخیص سوختگی درجه سه

پزشک برای بررسی سوختگی و تعیین درجه آن باید به علائم شما دقت کند. علائمی مانند تاول یا قرمزی پوست نشانه سوختگی با درجات پایین است. اما اگر رنگ پوست شما سفید، سیاه یا قهوه‌ای شده باشد، نشانه سوختگی با درجات بالا است. پزشک در مورد میزان درد نیز از شما سوال می‌کند. در سوختگی درجه سه به دلیل آسیب به انتهای اعصاب درد خیلی کم بوده یا بیمار هیچ دردی احساس نمی‌کند. ممکن است متخصص برای بررسی جریان خون در پوست از اسکنرهای لیزری استفاده کند.

شدت سوختگی باتوجه‌به عوامل زیر تعیین می‌شود.

  • سن بیمار
  • در صد سوختگی کل سطح بدن
  • نوع سوختگی
  • اندام‌ها یا بافت‌های درگیر سوختگی

ممکن است در سوختگی درجه ۳ متخصص برای بررسی جریان خون در پوست از اسکنرهای لیزری استفاده کند.

درمان سوختگی درجه سه

سوختگی درجه ۳ نیاز به اقدامات اورژانسی دارد. اگر دردی احساس نمی‌کنید، باز هم باید به بیمارستان مراجعه کنید. زیرا این سوختگی به پوست و سایر بافت‌های شما آسیب شدید وارد کرده است. انواع مختلف درمان برای سوختگی درجه سه وجود دارد. پزشک باتوجه‌به اندازه و محل سوختگی بهترین روش درمان را انتخاب می‌کند. ممکن است سوختگی درجه ۳ با یکی از روش‌های زیر درمان شود.

پزشک باتوجه‌به اندازه و شدت سوختگی بهترین روش درمان را توصیه می‌کند.
پزشک باتوجه‌به اندازه و شدت سوختگی بهترین روش درمان را توصیه می‌کند.

۱. تمیز کردن ناحیه سوختگی

پزشک یا پرستار باید در اولین مرحله از ناحیه آسیب‌دیده، پوست مرده و مواد زائد را جدا کند. به‌هیچ‌وجه خودتان این کار را انجام ندهید. تمیزکردن این ناحیه باید توسط شخص متخصص انجام شود. بعد از تمیزکردن، پماد روی ناحیه آسیب‌دیده قرار گرفته و بانداژ می‌شود. در طول روند درمان باید ناحیه سوختگی تمیز بماند تا از عفونت جلوگیری شود.

۲. درمان دارویی سوختگی درجه سه

معمولا در سوختگی درجه ۳ برای پیشگیری از عفونت یا درمان عفونت به داروهای آنتی‌بیوتیک نیاز است. اگر سطح سوختگی زیاد باشد، آنتی بیوتیک به‌صورت داخل وریدی تجویز می‌شود. باید یک سوزن در رگ بازو قرار بگیرد. اما درصورتی‌که سطح سوختگی کوچک باشد، داروی آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود.

در سوختگی درجه ۳ ممکن است ابتدا هیچ دردی نداشته باشید. اما به‌مرور با بهبودی سوختگی، درد شروع می‌شود. به همین دلیل پزشک داروهای مسکن تجویز می‌کند.

۳. جایگزینی مایعات از دست رفته

در سوختگی‌های شدید با سطح بزرگ احتمال ازدست‌دادن خون و مایعات بدن زیاد است. کمبود مایعات منجر به شوک می‌شود و در صورت درمان‌نشدن، احتمال مرگ وجود دارد. به همین دلیل باید از طریق یک سوزن مایعات وارد ورید شود. این مایعات حاوی الکترولیت‌های موردنیاز بدن هستند.

۴. پیوند پوست یا جراحی ترمیمی

جراحی پیوند پوست در سوختگی‌های درجه سه با سطح بزرگ پیشنهاد می‌شود. این جراحی به بسته‌شدن زخم کمک می‌کند. در پیوند پوست، پوست سالم از قسمت دیگر بدن برداشته می‌شود و در ناحیه سوختگی پیوند می‌خورد. در نتیجه زخم پوشیده می‌شود. گاهی برای ترمیم آسیب‌های خیلی شدید نیاز به جراحی‌های ترمیمی دیگر است.

بهترین پماد برای سوختگی درجه ۳

برای درمان سوختگی درجه ۳ بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی را مصرف نکنید. ممکن است متخصص پوست برای تسریع بهبودی و کاهش علائم سوختگی هر یک از پمادهای زیر را تجویز کند.

  • سیلور سولفادیازین
  • سیلوادین
  • باکتین
  • زایلوکائین
  • پماد رفع سوختگی آلوئه‌ورا به همراه لیدوکائین

به دنبال سریع‌ترین راه درمان آفتاب سوختگی هستی؟ همین الان مشاوره بگیر.

مراقبت و درمان خانگی سوختگی درجه سه

سوختگی درجه سه از نوع شدید بوده و نمی‌توان با روش‌های خانگی آن را درمان کرد. اما بعد از مراجعه به پزشک و اقدامات درمانی در بیمارستان می‌توان با رعایت برخی نکات ساده در خانه از زخم مراقبت کرد. این اقدامات از عفونت جلوگیری کرده و روند بهبود ناحیه سوختگی را تسریع می‌کند. از مهم‌ترین نکات مراقبتی در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هر روز باید بانداژ زخم را تعویض کنید.
  • قبل از تعویض بانداژ، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • اگر در زمان تعویض بانداژ، گاز استریل به زخم چسبیده است، آن را زیر آب خنک بگیرید تا از زخم جدا شود.
  • درصورتی‌که ناحیه سوختگی تاول دارد، آنها را فشار ندهید. زیرا باز شدن تاول‌ها احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.
  • کرم یا پماد تجویزی را به‌آرامی روی زخم بمالید و روی آن از باند نچسب استفاده کنید.
  • سعی کنید زمان استراحت دست یا پای آسیب‌دیده را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. این کار به کاهش تورم و درد کمک می‌کند.

به نقل از drugs دررابطه‌با مراقبت از عضلات و مفاصل آسیب‌دیده در سوختگی درجه ۳:

عضلات و مفاصل شما ممکن است پس از سوختگی درجه سه به‌خوبی کار نکنند. در این شرایط فیزیوتراپ تمریناتی را به شما آموزش می‌دهد تا به بهبود حرکت و قدرت کمک کند.

برای مراقبت از ناحیه سوختگی باید بانداژ روزانه تعویض شود.
برای مراقبت از ناحیه سوختگی باید بانداژ روزانه تعویض شود.

تیم درمان سوختگی درجه سه متشکل از چه پزشکانی است؟

سوختگی درجه سه نیاز به اقدامات اورژانسی دارد. به‌محض سوختگی باید به بیمارستان مراجعه کنید تا تیم مراقبتی اقدامات لازم را انجام دهند. برای درمان این عارضه متخصص پوست شما را معاینه کرده و درمان را شروع می‌کند. اگر سوختگی شدید باشد و نیاز به جراحی داشته باشید، جراح پلاستیک عمل شما را انجام می‌دهد.

درصورتی‌که کودک شما دچار سوختگی درجه ۳ شده باشد، می‌توانید به متخصص اطفال مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود. برای ارتباط با بهترین دکتر پوست یا جراح پلاستیک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر پوست وجود دارد.

عوارض سوختگی درجه سه

سوختگی درجه ۳ می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. به‌محض سوختگی باید به پزشک مراجعه کنید. از جدی‌ترین عوارض سوختگی درجه سه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شوک سوختگی: در سوختگی‌های شدید ممکن است بدن دچار شوک شود. همچنین خطر مرگ وجود دارد. بدن برای محافظت از آسیب یا عفونت، پاسخ التهابی نشان می‌دهد. اما گاهی در سوختگی شدید، پاسخ التهابی خیلی زیاد بوده و پاسخ التهابی باعث آسیب بیشتر می‌شود. در این شرایط به بافت‌ها و اندام‌ها اکسیژن کافی نمی‌رسد. اندام‌هایی مانند قلب، مغز و ریه‌ها در معرض این آسیب هستند.
  • عفونت: یکی از نگرانی‌های اصلی در سوختگی درجه ۳ احتمال عفونت است. زیرا آسیب به پوست شدید است و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر وارد بدن می‌شوند. در سوختگی‌های شدید سیستم ایمنی بدن هم ضعیف می‌شود. از عفونت‌های خطرناک و کشنده می‌توان به ذات‌الریه و سپسیس اشاره کرد.

گاهی در سوختگی شدید، پاسخ التهابی خیلی زیاد بوده و پاسخ التهابی باعث آسیب بیشتر می‌شود. در این شرایط به بافت‌ها و اندام‌ها اکسیژن کافی نمی‌رسد.

پیشگیری از سوختگی درجه سه

با رعایت برخی نکات ایمنی و مراقبتی می‌توان از سوختگی درجه سه جلوگیری کرد یا خطر آن را کاهش داد. از جمله:

  • بیرون از خانه حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • به اجسام داغ دست نزنید.
  • کابل و پریز برق و اشیای داغ را از دسترس کودکان دور کنید.
  • دمای آب‌گرم‌کن را خیلی بالا نبرید.
  • قبل از دادن غذا و نوشیدنی به کودک دمای آن را تست کنید.
  • از شعله مستقیم دوری کنید.
  • برای دست‌زدن به اشیا با دمای بالا یا مواد شیمیایی از لباس و وسایل محافظ استفاده کنید.

سوختگی درجه ۳ در کودکان

کودکان در معرض سوختگی درجه ۳ هستند. متاسفانه بعد از تصادف و غرق‌شدن، سوختگی سومین دلیل شایع مرگ کودکان است. تماس با جسم داغ، مایعات خیلی داغ، مواد شیمیایی و آتش باعث این نوع سوختگی در کودکان می‌شود. علائم آن در کودکان همانند بزرگسالان بوده و ممکن است به دلیل آسیب به انتهای اعصاب، کودک دردی احساس نکند.

در زمان مراجعه به پزشک، باید تنفس و گردش خون کودک بررسی شود. پزشک آنتی‌بیوتیک و کرم ضدباکتری تجویز می‌کند. ممکن است داروهای ضددرد و ضد خارش نیز برای کودک تجویز شود.

عکس سوختگی درجه ۳

در تصویر زیر می‌توانید عکس سوختگی درجه ۳ را مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید، پوست دچار تغییر رنگ شده و حالت چرمی پیدا کرده است.

در این تصویر می‌توانید سوختگی درجه 3 و تغییر رنگ پوست به سمت سفید را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سوختگی درجه ۳ و تغییر رنگ پوست به سمت سفید را مشاهده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سوختگی درجه سه نسبت به سوختگی درجه یک و دو شدید است. این نوع سوختگی را نمی‌توان در خانه با روش‌های خانگی درمان کرد. به‌محض سوختگی باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. در بیمارستان پرستار زخم را تمیز کرده و پوست مرده را جدا می‌کند. متخصص پوست شما را معاینه کرده و باتوجه‌به محل و اندازه سوختگی بهترین روش درمان را انجام می‌دهد.

برای درمان سوختگی درجه ۳ باید داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن تجویز شود. همچنین پزشک پمادهایی برای تسریع روند بهبودی تجویز می‌کند. ممکن است برای جبران مایعات و خون ازدست‌رفته، مایعات داخل وریدی تزریق شود. در موارد شدید جراحی ترمیمی و پیوند پوست لازم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوختگی درجه ۳ و نکات مراقبتی آن باید با متخصص پوست یا جراح پلاستیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر پوست در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر سوختگی درجه ۳ در ابعاد خیلی کوچک باشد، حدود ۳ هفته طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند. اما بهبودی سوختگی‌های بزرگ‌تر گاهی تا چند سال طول می‌کشد. اگر در این مورد از پزشک سوال کنید، باتوجه‌به اندازه و محل سوختگی مدت‌زمان بهبودی را به شما می‌گوید.

معمولا مواردی مانند دود داغ باعث سوختگی دهان و گلو می‌شود. این دود تا زمان رسیدن به ریه خنک می‌شود. اما گاهی ممکن است بخار شدید باشد و راه‌های هوایی در ریه را بسوزاند.

سوختگی درجه 3 باعث تغییرات پوستی زیادی می‌شود. ممکن است پوست ناحیه آسیب‌دیده به رنگ سفید، سیاه، قهوه‌ای یا قرمز تیره شود. پوست حالت مومی‌شکل یا چرمی پیدا می‌کند.

تاول نشانه سوختگی درجه دو است. گاهی ممکن است در اطراف سوختگی درجه ۳، علائم سوختگی درجه دو از جمله تاول را مشاهده کنید.

سوختگی درجه ۳ نوع شدید سوختگی است. اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است پوست دچار عفونت شود و این عفونت به بافت‌های دیگر انتقال پیدا می‌کند. همچنین سوختگی شدید خطر شوک و حتی مرگ را به دنبال دارد.

بله در سوختگی درجه سه، هر سه لایه پوست تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آسیب به لایه‌های پوست باعث احتمال انتقال عفونت می‌شود.

بله در سوختگی درجه سه، هر سه لایه پوست تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آسیب به لایه‌های پوست باعث احتمال انتقال عفونت می‌شود.

در سوختگی درجه سه احتمال ایجاد بافت اسکار روی پوست زیاد است. اگر به تمام نکات مراقبتی توجه داشته باشید، ممکن است جای زخم کوچک‌تر از حد انتظار شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن