سوختگی درجه دو، علائم و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوختگی درجه دو لایه بیرونی و داخلی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد تا علائم سوختگی بهبود پیدا کند. اگر علائم عفونت پوست داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
سوختگی درجه دو

سوختگی درجه دو شایع‌ترین نوع سوختگی است. این نوع سوختگی نسبت به نوع درجه یک شدیدتر است و لایه اپیدرم و درم پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر سوختگی کوچک باشد، با درمان خانگی می‌توان آن را تسکین داد. در این مطلب توضیح می‌دهیم که علائم سوختگی درجه ۲ چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ کدام عوامل باعث این نوع سوختگی می‌شوند؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ روش‌های درمان خانگی آن چیست؟ اگر درمان نشود، چه عوارضی خواهد داشت؟ در کودکان چگونه می‌توان این عارضه را درمان کرد؟

سوختگی درجه دو چیست؟

سوختگی باعث آسیب به پوست و سایر بافت‌های بدن می‌شود. این عارضه را از خفیف تا شدید دسته‌بندی می‌کنند. سوختگی درجه دو نسبت به سوختگی درجه یک شدیدتر بوده و نسبت به سوختگی درجه سه خفیف است. این نوع سوختگی از دیگر موارد شایع‌تر است.

در این نوع سوختگی، لایه بیرونی پوست به نام اپیدرم و بخشی از لایه درم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. محل سوختگی قرمز و دچار تاول می‌شود. ممکن است درد و تورم آن زیاد باشد. عواملی مانند حرارت و مواد شیمیایی می‌توانند سوختگی درجه دو ایجاد کنند. معمولا سوختگی‌های درجه ۲ را می‌توان در خانه درمان کرد. در بیشتر مواقع ظرف ۲ یا ۳ هفته اسکار ناشی از سوختگی بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی ممکن است سوختگی عمیق‌تر باشد و بهبودی آن بیشتر طول بکشد.

زمانی که منبع گرما، ماده شیمیایی یا نور لایه اول و دوم پوست را از بین ببرد، شخص دچار سوختگی درجه دو شده است. در این شرایط به دلیل آسیب سلولی، سیستم ایمنی بدن فعال شده تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند. در نتیجه رنگ پوست تغییر کرده و ناحیه آسیب‌دیده متورم می‌شود.

علائم سوختگی درجه دو

سوختگی درجه دو معمولا علائم زیر را همراه دارد.

  • تغییر رنگ پوست به قرمز تیره یا قهوه‌ای تیره
  • تاول
  • درد
  • براق و مرطوب شدن پوست
  • درد و ناراحتی هنگام لمس‌کردن
  • تورم
  • ازبین‌رفتن لایه‌های پوست
  • گاهی تغییر رنگ سوختگی الگوی نامنظمی دارد.

به نقل از drugs دررابطه‌با علائم سوختگی عمیق درجه دو:

سوختگی عمیق درجه دو شامل آسیب به لایه میانی، غدد عرق و غدد چربی می‌شود. رنگ پوست ترکیب قرمز یا سفید مومی یا مرطوب است.

چه زمانی باید برای درمان سوختگی درجه دو به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا می‌توان سوختگی درجه دو را با درمان خانگی بهبود بخشید. اما اگر دچار هر یک از علائم زیر شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا زخم شما بررسی شود.

  • ناحیه سوختگی بزرگ‌تر از ۸ سانتی‌متر است.
  • سوختگی روی توانایی شما برای استفاده از قسمت‌های مختلف بدن تاثیر گذاشته است.
  • علائم عفونت را مشاهده می‌کنید. چرک، ترشح و تب از علائم عفونت هستند.

کودکان کمتر از ۷ سال، افراد بالای ۷۰ سال و بیماران دارای مشکل سیستم ایمنی باید در هر شرایطی برای بررسی سوختگی درجه دو به پزشک مراجعه کنند.

اگر ناحیه سوختگی بزرگ است یا علائم عفونت را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر ناحیه سوختگی بزرگ است یا علائم عفونت را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم سوختگی درجه دو باید به کدام دکتر مراجعه کرد؟

اگر ابعاد سوختگی زیاد است یا علائم عفونت را مشاهده می‌کنید، باید برای بررسی ناحیه آسیب‌دیده به متخصص پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر پوست در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای درمان سوختگی، دکترت رو انتخاب کردی؟

حالا از دکترتو نوبت بگیر

علت و عوامل سوختگی درجه دو

سوختگی درجه ۲ می‌تواند خفیف تا متوسط باشد. معمولا دلایل زیر باعث این نوع سوختگی می‌شوند.

  • شعله آتش
  • تماس با اجسام داغ
  • آفتاب‌سوختگی ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید
  • سوختن با آب جوش یا بخار آب
  • مواد شیمیایی
  • شوک الکتریکی

تشخیص سوختگی درجه دو

سوختگی سه درجه اصلی دارد. از روی ظاهر آن می‌توان نوع سوختگی را تشخیص داد. اگر فقط رنگ پوست تغییر کرده باشد، سوختگی از نوع درجه یک است. اما زمانی که روی ناحیه سوختگی تاول وجود داشته باشد، براق و مرطوب شده باشد و رنگ آن تیره شود، نشانه سوختگی درجه ۲ است. گاهی در یک ناحیه علائم چندین نوع سوختگی وجود دارد.

سوختگی درجه دو باعث ایجاد تاول پوستی می‌شود.
سوختگی درجه دو باعث ایجاد تاول پوستی می‌شود.

درمان سوختگی درجه دو

سوختگی‌های درجه دو ممکن است با ضخامت جزئی یا عمیق باشند. اگر قطر ناحیه آسیب‌دیده کمتر از ۸ سانتی‌متر است و علائم سوختگی شدید نیست، می‌توانید در خانه آن را درمان کنید. اما اگر ابعاد سوختگی زیاد است و درد آن غیرقابل‌تحمل شده است، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر زخم را تمیز نگه دارید و به‌خوبی از آن مراقبت کنید، ظرف سه هفته سوختگی بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی سوختگی عمیق‌تر بوده و بهبودی آن بیشتر از سه هفته طول می‌کشد. پزشک با بررسی موارد زیر می‌تواند نوع درمان را مشخص کند.

  • سن بیمار و سابقه پزشکی
  • وسعت سوختگی
  • محل سوختگی
  • علت سوختگی

اگر در اثر سوختگی درجه ۲ عضلات و مفاصل نتوانند به‌درستی کار کنند، ممکن است پزشک در کنار تجویز دارو، چند جلسه فیزیوتراپی هم تجویز کند. این کار درد را کاهش داده و به بهبود قدرت و حرکت مفصل کمک می‌کند.

اگر قطر ناحیه آسیب‌دیده کمتر از ۸ سانتی‌متر است و علائم سوختگی شدید نیست، می‌توانید در خانه آن را درمان کنید.

برای کاهش علائم سوختگی در اولین مرحله باید آن را زیر آب خنک بگیرید.
برای کاهش علائم سوختگی در اولین مرحله باید آن را زیر آب خنک بگیرید.

۱. درمان دارویی سوختگی درجه دو

اگر بیش از ۱۰٪ سطح پوست دچار سوختگی درجه دو شده باشد، پزشک برای پیشگیری از عفونت داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. معمولا پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و باید روی زخم قرار بگیرد. همچنین برای تسکین علائم سوختگی درجه ۲ ممکن است هر یک از داروهای زیر تجویز شود.

  • سیلور سولفادیازین
  • سیلوادین
  • باکتین
  • ژل زایلوکائین
  • اسپری رفع سوختگی آلوئه‌ورا با لیدوکائین

پماد برای سوختگی درجه دو

معمولا برای درمان سوختگی درجه دو از یک کرم تجویزی به نام سیلور سولفادیازین استفاده می‌شود. این کرم سرعت بهبود زخم را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر علائم عفونت پوست را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

۲. درمان خانگی سوختگی درجه دو

اگر سوختگی درجه ۲ دارای ضخامت جزئی است، می‌توانید با درمان‌های خانگی آن را تسکین دهید. از اقدامات خانگی برای درمان این نوع سوختگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شستن با آب خنک

برای تمیزکردن ناحیه سوختگی باید از آب خنک استفاده کنید. ۵ تا ۳۰ دقیقه ناحیه سوختگی را زیر آب خنک نگه دارید. سپس آن قسمت را به‌آرامی با حوله تمیز خشک کنید. آب خنک دمای پوست را پایین آورده و به کاهش التهاب کمک می‌کند. اگر بلافاصله بعد از سوختگی این کار را انجام دهید، تاثیر زیادی در کاهش علائم خواهد داشت.

پانسمان سوختگی درجه دو

ناحیه آسیب‌دیده را با یک باند تمیز یا گاز استریل بپوشانید. به ناحیه سوختگی دست نزنید. لباس شما نباید باعث اصطکاک یا مالش زخم شود. ناحیه زخم فقط باید با باند استریل پوشیده شود. بانداژ را حداقل یک بار در روز عوض کنید.

مراقبت از سوختگی درجه دو در خانه

یکی از نگرانی‌ها در مورد سوختگی‌های عمیق یا بزرگ احتمال عفونت پوست است. برای پیشگیری از این مشکل باید در خانه نکات مراقبتی زیر را انجام دهید.

  1. دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و با حوله تمیز، خشک کنید.
  2. باند روی زخم را بردارید. اگر باند به زخم چسبیده است، آن را زیر آب خنک بگیرید.
  3. به تاول‌ها دست نزنید. باز شدن آنها احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.
  4. کرم یا پماد را به‌آرامی روی زخم بمالید.
  5. یک باند تمیز و نچسب را روی زخم قرار دهید.
  6. دور باند یک گاز استریل بکشید. آن را خیلی سفت نکنید. اگر احساس سوزن‌سوزن‌شدن یا بی‌حسی دارید، گاز استریل خیلی سفت بسته شده است.
  7. اگر کمی خونریزی دارید، چند دقیقه روی آن را فشار دهید.

به تاول‌ها دست نزنید. باز شدن آنها احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

بهتر است برای کاهش علائم سوختگی درجه 2 و جلوگیری از عفونت، زخم را پانسمان کنید.
بهتر است برای کاهش علائم سوختگی درجه ۲ و جلوگیری از عفونت، زخم را پانسمان کنید.

برای درمان سوختگی درجه دو باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کرد؟

برای بررسی علائم سوختگی و تجویز دارو باید به دکتر پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. اگر کودک شما دچار سوختگی شده است، می‌توانید از متخصص اطفال مشاوره دریافت کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر پوست وجود دارد.

مراحل بهبود سوختگی درجه ۲

سوختگی درجه دو در سه مرحله بهبود پیدا می‌کند. این سه مرحله عبارتند از:

  1. واکنش: زمانی که دچار سوختگی می‌شوید، برای فعال‌شدن سیستم ایمنی بدن، ناحیه آسیب‌دیده دچار التهاب می‌شود. در نتیجه تورم و تغییر رنگ پوست را مشاهده خواهید کرد.
  2. ترمیم: این مرحله زیر پوست اتفاق میفتد. سلول‌ها فعال شده تا بافت آسیب‌دیده خارج شود تا فضا برای رشد بافت جدید وجود داشته باشد.
  3. بازسازی: در این مرحله در ناحیه آسیب‌دیده اسکار ایجاد می‌شود. اگر در اثر سوختگی شکافی به وجود آمده باشد، با کلاژن‌سازی شکاف بسته می‌شود. گاهی ممکن است جای زخم باقی بماند.

در سوختگی درجه ۲ بهبودی کامل زخم چند هفته طول می‌کشد.

عوارض سوختگی درجه دو

اگر سوختگی درجه ۲ درمان نشود، احتمال برخی عوارض وجود دارد. از جمله:

  • عفونت پوست
  • درد عصبی
  • بوی بد زخم
  • حساس شدن پوست ناحیه آسیب‌دیده به نور خورشید
  • تیره‌تر یا روشن‌تر شدن پوست نسبت به سایر قسمت‌های پوست بدن

پیشگیری از سوختگی درجه دو

با رعایت برخی نکات ایمنی می‌توان از سوختگی درجه دو جلوگیری کرد. از جمله:

  • لمس‌نکردن سطوح داغ
  • دوری از شعله
  • استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش هنگام کار با اجسام داغ یا مواد شیمیایی
  • دور نگه‌داشتن اجسام داغ از کودکان
  • تست‌کردن دمای غذا و نوشیدنی قبل از غذادادن به کودک
  • کاهش دمای تنظیم شده آب‌گرم‌کن
  • پوشاندن پریز برق و در دسترس نبودن کابل‌های برق برای کودک

آیا جای سوختگی درجه دو می ماند؟

ماندگاری جای زخم بعد از سوختگی درجه دو به‌شدت سوختگی و نوع پوست شما بستگی دارد. اگر سوختگی بزرگ و جدی باشد، احتمالا ایجاد اسکار وجود دارد. ممکن است پوست شما در آن ناحیه کمی روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست طبیعی شود. تغییر رنگ پوست طولانی‌مدت بوده و ممکن است به‌مرور محو شود.

به دنبال سریع‌ترین راه درمان آفتاب سوختگی هستی؟ همین الان مشاوره بگیر.

سوختگی درجه دو در کودکان

سوختگی درجه دو از شایع‌ترین سوختگی‌ها در کودکان است. دست زدن به اجسام داغ یا کنجکاوی‌کردن در مورد وسایل برقی می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. علائم به‌شدت سوختگی و سن کودک بستگی دارد. در سوختگی درجه دو احتمالا پوست کودک قرمز، متورم، براق و دردناک می‌شود. ممکن است پوست تاول بزند.

اگر کودک شما کمتر از ۷ سال است، حتما هر نوع سوختگی را به پزشک نشان دهید. همچنین در صورت مشاهده علائم عفونت باید پزشک را مطلع کنید. احتمالا پزشک پماد آنتی‌بیوتیک برای کودک تجویز می‌کند تا از عفونت جلوگیری شود.

عکس سوختگی درجه دو

در تصویر زیر می‌توانید سوختگی درجه دو را مشاهده کنید. در این نوع سوختگی پوست قرمز و ملتهب می‌شود و ممکن است تاول به وجود بیاید.

در این تصویر می‌توانید سوختگی درجه دو را در ناحیه دست کودک مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سوختگی درجه دو را در ناحیه دست کودک مشاهده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سوختگی درجه دو نوع خفیف تا متوسط سوختگی است. این نوع سوختگی از درجه یک شدیدتر بوده و نسبت به درجه سه خفیف است. از علائم آن می‌توان به قرمزی، التهاب، تاول و درد اشاره کرد. سوختگی درجه دو لایه بیرونی پوست به نام اپیدرم و لایه داخلی به نام درم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع سوختگی ممکن است ضخامت جزئی یا عمیق داشته باشد.

معمولا درمان‌های خانگی به بهبود ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کنند. ناحیه سوختگی را زیر آب خنک بگیرید و هنگام استفاده از کرم‌های سوختگی از باند و گاز استریل استفاده کنید. اگر سطح سوختگی زیاد است یا علائم عفونت را مشاهده می‌کنید، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. احتمالا پزشک داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان سوختگی درجه دو و علائم این عارضه بهتر است با فوق تخصص پوست مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از نشانه‌های سوختگی درجه ۲ تاول است. البته ممکن است در سوختگی با ضخامت جزئی تاول نداشته باشید. به‌هیچ‌وجه تاول‌ها را فشار ندهید. باز شدن آنها احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

معمولا پزشک برای درمان سوختگی درجه دو پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. این پماد برای جلوگیری از عفونت پوست تجویز می‌شود.

سوختگی درجه دو معمولا خفیف است و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر سوختگی عمیق باشد و ابعاد بزرگی از پوست را تحت تاثیر قرار داده باشد، احتمال عفونت وجود دارد. در صورت مشاهده علائم عفونت قبل از رسیدن به مرحله خطرناک باید به پزشک مراجعه کنید.

معمولا سوختگی درجه ۲ بین یک تا سه هفته طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند. مدت‌زمان بهبودی به محل سوختگی و شدت آن بستگی دارد.

عفونت پوست باعث بروز علائمی مانند چرک، تب، بی‌حسی در ناحیه سوختگی، سردرد و سرگیجه می‌شود. در موارد شدید ممکن است عفونت پوست به خون منتقل شود. به همین دلیل در صورت بروز علائم عفونت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سوختگی درجه دو

  1. ایلیا گفت:

    سلام
    دکتر دستم تازه بر اثر آتش سوخته
    روی دستم جرم های سفید اومده
    سوزش خیلی شدیده 😣💔
    چکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از پماد سیلور سولفادیازین استفاده کنید
      پماد سیلور سولفادیازین یک آنتی بیوتیک موضعی است که برای پیشگیری و درمان عفونت زخم‌های سوختگی استفاده می‌شود

  2. ایلیا گفت:

    سلام
    دکتر دستم تازه بر اثر آتش سوخته
    روی دستم جرم های سفید اومده
    سوزش خیلی شدیده 😣💔
    چکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از پماد سیلور سولفادیازین استفاده کنید
      پماد سیلور سولفادیازین یک آنتی بیوتیک موضعی است که برای پیشگیری و درمان عفونت زخم‌های سوختگی استفاده می‌شود

  3. محدثه گفت:

    سلام.پوست مچ دستم سوختگی درجه دو داره الان دو هفته هست هنوز بعضی جاهاش ترشحات زرد بدون بو داره. پماد موپیروسین زدم. پماد سیلورسولفادیازین که میزنم زخمم تازه میشه و دردناک.باید چیکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علاوه بر درمان موضعی نیاز به انتی بیوتیک خوراکی هم دارید

      1. محدثه گفت:

        دو بسته کپسول سفالکسین ۵۰۰ رو هر شش ساعت یه دونه خوردم؟ اگه جای زخم رو خشک نگهدارم زودتر خوب میشه یا مرطوب باشه زودتر خوب میشه؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          از پانسمان خود داری کنید
          بهتر است زخم را با موپیروسین مرطوب نگه دارید

  4. سید یحیی رضوی گفت:

    سلام
    دکتر
    سیخ داغ داخل انگشت شست من دقیقاً زیر ناخن به عمق یک سانت فرو رفته.
    الان دو روزه درد شدید همراه با تورم و تغییر رنگ داده است
    لطفاً راهنمایی بفرمایید .چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روزانه از بتادین رقیق شده برای شستشو استفاده کنیئ
      قرص ناپروکسن بخورید
      ور در صورت عفونت از تتراسایکلین ۳ درصد استفاده کنید

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روزانه از بتادین رقیق شده برای شستشو استفاده کنیئ
      قرص ناپروکسن بخورید
      ور در صورت عفونت از تتراسایکلین ۳ درصد استفاده کنید

  5. الیاس حمزه ای گفت:

    سلام من پام به هفته سوخته خیلی درد بدی دارم سوختگی درجه دو بعد چند وقت دردش میره؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا درمان و تسکین التهاب اعصاب در محل سوختگی درد ادامه دارد
      درمان سیستمیک و موضعی را سر وثت انجام دهید

  6. ساره گفت:

    سلام وقت بخیر من الان سه هفته است پای بچه ام با چای داغ سوخته البته اندازه یه انگشت مرتب پماد سیلور زدیم و پانسمان کردیم الان از وسط زخمش یه برآمدگی کوچک مثل دانه در آمده و سفت هست آیا گوشت اضافه است یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمالا بافت جایگزین پوستی است
      نگران نباشید

  7. محمد امین گفت:

    سلام . من دستم با ترکیب آب و سود پرک سوخته و حالت زخم ب خودش دست داده و پوستمو خورده درجه یکه یا دو.برای بهتر شدنش چ راهی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می توانید از تزکیب پماد انتی بیوتیک و زینک اکساید استفاده کنید

  8. فرید گفت:

    سلام خسته نباشید من اب جوش ریخته رو گردنم و صورتم جاش قرمز شد ولی تاول نزدم رفتم پیش پزشک پوستشو دراوردجاش هم زیاد درد نمیکنه فقط پوستش بلند شده به نظر شما سوختگی درجه یکه یا دو آیا جاش میمونه یانه ممنون 🌺

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سوختگی بنظر درجه یک می باشد و برای جلوگیری از برجا ماندن جای سوختگی با نظر پزشک از پمادهای ترمیم کننده استفاده کنید.

  9. زهرا گفت:

    چی کار کنم که جاش نمونه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام زهرا عزیز
      سوختگی ها درجه بندی دارد. برای ترمیم زخم و نمادن آثار زخم روشهای گوناگونی وجود دارد
      بهتر از تحت نظر پزشک باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  10. سروش گفت:

    علت درد هنگام پایین بودن دست در سوختگی درجه دو چیست.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آسیب عصب موجب احساس این درد در شما می شود.

    2. ناشناس گفت:

      سلام ببخشید اگه قسمتی ک تاول زده ترکیده باشه و رنگ اون قسمت قرمز تیره شده باشه و دور تا دور تاول رنگ قرمز باشه سوختگی درجه۲؟ و اینکه احتمال خطری هست؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این موردی که بیان کردید سوختگی درجه یک بوده و پوست ترمیم می شود و خطری ندارد محل زخم تمیز نگه داشته شود تا عفونت نکند.