کاربرد داروی متوکاربامول چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی متوکاربامول یک شل‌کننده عضلانی است که برای درمان اسپاسم و درد عضلانی استفاده می‌شود. عوارض جانبی آن شایع شامل خواب آلودگی، سرگیجه و حالت تهوع است. به همین علت مهم است که متوکاربامول را طبق دستور پزشک مصرف کنید و پزشک خود را از سایر داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید تا تداخل دارویی وجود نداشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
کاربرد داروی متوکاربامول چیست؟

داروی متوکاربامول یک شل‌کننده عضلانی است که به تسکین اسپاسم و درد عضلات کمک می‌کند. این دارو با مسدود کردن تکانه‌های عصبی یا احساسات درد ارسال شده به مغز عمل می‌کند. کپسول یا آمیول متوکاربامول معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل استراحت، فیزیوتراپی و سایر اقدامات برای تسکین ناراحتی ناشی از آسیب‌ها و شرایط عضلانی است، استفاده می‌شود. قبل از مصرف دارو بهتر است از پزشک عمومی یا ارتوپد مشورت بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

داروی متوکاربامول چیست؟

متوکاربامول دارویی است که به عنوان شل‌کننده عضلانی طبقه‌بندی می‌شود و برای درمان اسپاسم عضلانی و درد ناشی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی مانند درمان رگ به رگ شدن، کشیدگی یا جراحات تجویز می‌شود. این دارو معمولا به همراه فیزیوتراپی و دیگر درمان‌ها کاربرد دارد.

  • نام رایج دارو: متوکاربامول، Methocarbamol
  • نام تجاری دارو: روباکسین

متن انگلیسی:
Methocarbamol is in a class of medications called muscle relaxants.
ترجمه فارسی:
متوکاربامول در دسته‌ای از داروها به نام شل‌کننده‌های عضلانی قرار دارد.

به نقل از سایت medlineplus

نحوه‌ عملکرد داروی متوکاربامول، قرص متوکاربامول برای چه دردی است؟

داروی متوکاربامول به آرام شدن عضلات کمک می‌کند. اما معمولاً برای درمان سایر اشکال درد مانند سردرد، درد نوروپاتیک یا شرایط درد مزمن کاربرد ندارد. این دارو در درجه اول بر کاهش ناراحتی ناشی از مسائل مربوط به عضله تمرکز دارد.

طریقه یا نحوه مصرف قرص متوکاربامول و دوز مصرفی

این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا سه بار در روز مصرف کرد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مدت زمان بیشتری نسبت به تجویز پزشک این دارو را استفاده نکنید. افزایش مصرف شما را سریع‌تر درمان نخواهد کرد و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر بهبود نیافتید یا حالتان بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص متوکاربامول برای چه دردی است؟

همین الان مشاوره بگیر!

۱. علائم اوردوز قرص متوکاربامول چیست؟

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. در موارد مشابه دیگر از آن بدون مشورت با دکتر استفاده نکنید. علائم اوردوز می‌تواند شامل استفراغ کردن، خواب‌آلودگی بیش از حد، تنفس آرام یا کم عمق، تشنج و از دست دادن تعادل باشد که نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی است.

این دارو برای وضعیت حال حاضر شما تجویز شده است. در موارد مشابه دیگر ممکن است داروی دیگری برایتان مناسب باشد. اگر دوز مصرفی داروی متوکاربامول را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی متوکاربامول، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

۲. نحوه مصرف متوکاربامول در بارداری چگونه است؟

متوکاربامول فقط در صورتی باید در بارداری استفاده شود که فواید آن بیشتر از خطر احتمالی باشد. قبل از مصرف متوکاربامول در دوران بارداری با متخصص مشورت کنید. آنها وضعیت خاص شما را ارزیابی می‌کنند و زمان مناسب برای نحوه تزریق آمپول متوکاربامول را تعیین می‌کنند.

۳. قرص متوکاربامول هر چند ساعت مصرف شود؟

طریقه مصرف قرص متوکاربامول۵۰۰ و دوز معمول مصرف متو در بزرگسالان ۱ تا ۲ قرص، حداکثر ۴ بار در روز است.

طریقه یا نحوه مصرف قرص متوکاربامول و دوز مصرفی چگونه است؟
این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا سه بار در روز مصرف کرد.

خواص و موارد مصرف قرص متوکاربامول چیست؟

این قرص حاوی ماده فعال متوکاربامول است که با کاهش اسپاسم عضلانی و تسکین درد عمل می‌کند. دوز و میزان مصرف قرص متوکاربامول ۵۰۰ میلی‌گرم است. با این حال، دوز مصرفی هر فرد باتوجه به شرایط و سابقه پزشکی تعیین می‌شود.

قرص متوکاربامول معمولا در درمان اسپاسم عضلانی کمر و عضلات پشت استفاده می‌شود و به رفع گرفتگی عضلات، کاهش درد و بهبود تحرک کمک می‌کند.

۱. آمپول متوکاربامول برای کمردرد و سیاتیک (آمپول گرفتگی عضلات پا)

آمپول متوکاربامول برای چیست؟ آمپول متوکاربامول برای بهبود گرفتن رگ سیاتیک هم می‌تواند کاربردی باشد.

۲. قرص متوکاربامول برای گردن درد و سردرد

برای گردن درد چی خوبه؟ متوکاربامول برای گرفتگی گردن و قرص متوکاربامول برای سردرد کاربردی است و به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند. البته متوکاربامول در درجه اول یک شل کننده عضلانی است و ممکن است به طور مستقیم به علل اصلی سردرد نپردازد. اگر گردن درد و سردرد شما به تنش یا اسپاسم عضلانی مرتبط باشد، متوکاربامول ممکن است به تسکین کمک کند.

۳. متوکاربامول خواب آور است؟

خیر، متوکاربامول یک داروی خواب آور محسوب نمی‌شود. تاثیر قرص متوکاربامول تسکین درد است.

آمپول متوکاربامول برای کمردرد مناسب است؟

عوارض جانبی کپسول متوکاربامول چیست؟

مصرف متوکاربامول ممکن است منجر به عوارضی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد، تهوع، مشکلات معده و تاری دید شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید. چنان‌چه با عوارضی مانند از هوش رفتن، تپش قلب کند، زردی پوست یا چشم، احساس تهوع مداوم همراه با استفراغ، تغییرات خلقی (مانند آشفتگی و فراموشی) روبه‌رو شدید با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی متوکاربامول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

قرص متوکاربامول برای قلب ضرر دارد؟

متوکاربامول ۵۰۰، زمانی که طبق تجویز پزشک مصرف شود، عموماً به خوبی تحمل می شود و تأثیر قابل توجهی بر قلب ندارد. عوارض استفاده از آمپول شل کننده عضلات در درجه اول بر روی ماهیچه‌های اسکلتی است و تأثیر مستقیمی بر سیستم قلبی عروقی ندارد.

آیا مصرف متوکاربامول رنگ ادرار را تغییر می دهد؟

بله، یکی از عوارض و مضرات قرص متوکاربامول ۵۰۰ این است که می‌تواند منجر به تغییر رنگ ادرار به رنگ سیاه شود که با تغییر غلظت ادرار به آبی یا سبز تغییر می‌کند.

اینفوگرافی متوکاربامول
یکی از عوارض متوکاربامول ۵۰۰ این است که می‌تواند منجر به تغییر رنگ ادرار به رنگ سیاه شود.

موارد احتیاط مصرف متوکاربامول چیست؟

اگر به داروی متوکاربامول حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی متوکاربامول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف متوکاربامول در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاً بیماری‌های کبدی با پزشک مشورت کنید.

داروی متوکاربامول ممکن است موجب تاری دید شما شود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کنند (تداخل متوکاربامول با الکل). از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف متوکاربامول از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید. سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مخصوصا سرگیجه حساسیت بیشتری نشان بدهند و این باعث می‌شود خطر افتادن آنان افزایش یابد.

مصرف این دارو در زمان بارداری فقط باید با دستور پزشک باشد و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشکتان مشورت کنید. انتقال متوکاربامول از طریق شیر مادر به نوزاد مشخص نشده و لازم است درباره این موضوع با پزشک مشورت نمایید.

تداخل دارویی قرص متوکاربامول با داروهای دیگر

متوکاربامول با چه داروهایی تداخل دارد؟ داروهایی که با متوکاربامول تداخل دارویی دارند به دو دسته تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند. حتما قبل از مصرف متوکاربامول با داروهای زیر با پزشک خود مشورت نمایید:

  • تداخل جدی: متوکاربامول با داروهای پایه اپیود و آرام‌بخش‌های عضلانی تداخل شدیدی دارد و ممکن مشکلات جدی به‌وجود بیاورند. اگر این داروها را باهم مصرف می‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر احساس سرگیجه، سبکی سر، خواب‌آلودگی شدید و تنفس آهسته یا منقطع داشتید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.
  • تداخل متوسط: این دارو با مسکن‌هایی مانند متادون و بوپرینورفین تداخل دارویی جدی‌ای دارد و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. همچنین این دارو با مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی (قرص‌های سریع بازشونده و غیر سریع) نیز تداخل دارویی دارد.
متوکاربامول با داروهای پایه اپیود و آرام‌بخش‌های عضلانی تداخل شدیدی دارد.

مصرف همزمان ناپروکسن و متوکاربامول چه عوارضی دارد؟

در حال حاضر هیچ تداخلی بین متوکاربامول و ناپروکسن یافت نشده است. تداخل متوکاربامول با استامینوفن و داروهای مسکن جدی است.

اشکال دارویی متاکارمابولتداخل دارویی رباکسول عوارض جانبی روباتکس
کارباکوت ۵۰۰برومپریدولاحساس طعم فلزی در دهان
قرص روباتکساوکسوممازینتغییر رنگ پوست
پماد متوکاربامولپیریدوستیگمینقرمزی چشم توام با گرفتگی بینی
جدول مشخصات دارویی متوکاربامول

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

متوکاربامول یک شل‌کننده عضلانی است که می‌تواند اسپاسم عضلانی و درد ناشی از آن را تسکین دهد. این دارو به طور کلی تاثیرات خوبی دارد، اما ممکن است عوارض جانبی نادری مانند فشار خون پایین و سرگیجه را به همراه داشته باشد.

برای تعیین دوز مناسب و مناسب بودن کپسول متوکاربامول برای گروه‌های سنی مختلف، مشورت با بهترین پزشکان عمومی یا دکتر ارتوپد را فراموش نکنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری، مشاوره با دکتر عمومی آنلاین و دکتر ارتوپد آنلاین و دکتر مشاوره دارویی آنلاین برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نوعی داروی ضد درد و شل کننده عضلات اسکلتی بدن است.

بله، می‌توانید از تجویز پزشک در منزل استفاده کنید.

خیر، قرص متوکاربامول مرفین ندارد.

این دارو ممکن است با عوارضی مانند سرگیجه همراه باشد و مصرف آن قبل از رانندگی توصیه نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی متوکاربامول

  1. منوچهر مرادپور گفت:

    سلام دکتر عزیز خسته نباشین، من در فوتبال دچار کشیدگی عضله ران شدم و ب دکتر مراجعه کردم ک سه عدد امپول متوکاربامول و ۲عدد امپول بتامتازون تجویز کردن ایا مشکلی ندارد؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      داروهای تجویزی به جا بوده و استفاده از آن‌ها مشکلی ندراد.

    2. بارونی گفت:

      سلام خسته نباشید ببخشید داروی متو کاربامول دکتر متخصص عفونی با سه تا. قرص دیگر برای من تجویز کردن فاموتد ۴۰، باکلوفن، وناپرن ۵۰۰میشه لطف بفرمایی ابن دارو ها چه ربطی به کرونا داره من اینترنت سرج کردم برا عضلات بودن ومعده درد ولی آزمایش من کرونا نشون داده بود البته پهلو درد وکلیه درد شدیدداشتم رفتم دکتر بعد از آزمایش گفتن کرونا دارید پادرد ودلدرد البته کل شکمم هم درده ممنون میشم پاسخ بدید

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام
        قرص فاموتیدین خاصیت ضدویروسی داره و در درمان کرونا استفاده می شه. دو داروی دیگر نیز برای درمان بدن درد و تب استفاده می شه.

    3. ناشناس گفت:

      با سلام

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        خیر
        فقط شل کننده عضلانی است
        برای اطمینان عکس رادیولوژی انجام دهید

  2. ابوالفضل باری گفت:

    سلام امپول متوکاربامول بهتره یا قرصش؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به دلیل عوارض تزریق در محل، مصرف آمپول این دارو رو به کاهش است.

  3. seraj گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید
    من شانه ام درد می‌کنه، نمیتونم دستمو پشت سرم ببرم و مشکل از استخوان نیست از عضله هستش.
    آیا از داروی متوکاربامول استفاده کنم درست میشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله داروی متاکاربامول برای درمان گرفتگی عضلانی استفاده می‌شه. می‌تونین هر ۸ ساعت یک قرص مصرف کنین.

      1. عباس عباسی گفت:

        سلام
        اقای من ارتروز مفصل صورت دارم الان ۲ ماه میشه که این درد همرامه رفتم دکتر همین قرص متوکاربامول رو برام تجویز کردن ۳،۴ روز مصرف میکنم ولی خیلی تغییر خاصی نکرده

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای این مشکلتون باید به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
          لیست متخصصین روماتولوژی

  4. محمد مهدی دلاوری گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم متوکاربامول ۵۰۰ با سلکوکسیب ۲۰۰ و قرص زردچوبه تداخل نداره؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر تداخل ندارند.

    2. ترنج اقبال گفت:

      سلام
      اگه یکی ۴ قرص متوکاربامول ۵۰۰ بخوره چه اتفاقی براش می افته؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        مشکلی ایجاد نمیکنه به جز مقداری خواب آلودگی. در صورت مصرف تعداد بیشتر لازمه به مراکز درمانی مراجعه کنین.

  5. احمد گفت:

    سلام من گرفتگی عضلانی پشت کتف دارم دیروز از داروخانه قرص گرفتم دوتا رو با فاصله ۸ ساعته مصرف کردم از دیروز سردرد بدی دارم راهنمایی میفرمایید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از عوارض جانبی متوکاربامول سردرد است. می‌تونین از مسکن ساده مثل استامینوفن استفاده کنین. در صورت ادامه‌ی سردرد مصرف دارو رو قطع کنین.

      1. زهرا گفت:

        با سلام
        آیا متوکاربامول با قرص تگرتول (کاربامازپین) تداخل ایجاد می کند؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          خیر تداخل ندارند.

      2. نرگس گفت:

        سلام من دو ساعتی میشه که سوزن متوکاربامول زدم و جای سوزن یکم باد کرده و هر لحظه دردش بیشتر میشه… دلیل خاصی داره یا نرمال؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          خیر مشکلی ندراد به ندریج بهبود پیدا میکند. در صورت بی حسی یا کبودی و نکروز پیشرونده لازمه که به مراکز درمانی مراجعه کنین.

  6. زهره احمدیان گفت:

    یا مترونیدازول ۲۵۰

    1. همیار دکترتو گفت:

      مترونیدازول آنتی بیوتیک است و برای درمان عفونت دندانی نیز می‌تواند استفاده شود.

  7. زهره احمدیان گفت:

    سلام متوکاربامول برای دردهای دندان هم استفاده میشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متوکاربامول برای درمان گرفتگی عضلانی استفاده می‌شه.

    2. مریم گفت:

      آقای دکار بخاطر گرفتگی شدید عصلات کمر ۴تا از امپول متوکاربامول رو به فاصله ی هر هفته یه دونه تزریق کردم اللن ۴ماهه داره میگذره ازین تزریق دچار ضعف شدید عضلات کل بدن شدم حتی نمیتونم راه برم حالم بد میشه تورو خدا کمکم کنید چیکار کنم.

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        می تونین از مکمل های تقویتی استفاده کنین. همچنین لازمه یه چکاپ کلی هم انجام بدین تا علت بی حالیتون مشخص بشه.

      2. شمی ملکی گفت:

        سلام من گوشه کمرم بالای لگن سمت چپم چند وقت درد میگیره اول فکر میکردم کلیم مشکل داره ولی اینطور نبود خواهشا راهنماییم کنید

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          میتونه گرفتگی عضلانی یا دیسک کمر باشه. می تونین برای این مشکلتون از متخصص جراح مغز و اعصاب کمک بگیرین:
          لیست متخصصین جراح مغز و اعصاب

  8. حسین یوسفی گفت:

    سلام من قرص b2مصرف میکنم الان بیشتر از ۲۴ ساعت از آخرین بار مصرفم میگذره میتونم برای درد گردنم قرص متوکاربامول بخورم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      خیر این دو دارو تداخل ندارند و می‌تونین استفاده کنین.

    2. ‌... گفت:

      برای پا درد از متوکاربامول استفاده میکنم آیا مصرف این دارو مضر یا آدامش بدم
      (وقتی استفاده میکنم درد پام خیلی زود خوب میشه)

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست گرامی
        این دارو برای رفع گرفتگی عضلانی بسیار موثر است.

  9. مصطفی حویزاوی گفت:

    سلام آیا سرم متوکاربامول هم هست و بهتر از آمپول اثر می‌کنه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر. داروی متوکاربامول به دو شکل قرص و آمپول وجود داره.

  10. حسین خانزایی گفت:

    باسلام آمپول متوکاربامول با کترولاک همزمان تزریق شود مشکلی ایجاد نمی شود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام آقای خانزایی عزیز
      خیر مشکلی ندارد

      1. آرمین طباطبایی گفت:

        سلام و عرض وقت بخیر
        آیا آمپول متوکل بامول آریتمی قلبی می دهد؟؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          لام دوست گرامی
          بله این دارو می‌تونه در برخی افراد باعث کاهش ضربان قلب یا برادی کاردی شود. برادی کاردی نوعی آریتمی قلبی است.

        2. آروین فتاحی گفت:

          سلام
          من ۱۰ روزیه درد شدید کمر داشتم آمپول متوکاربامول رو ۲ روزه زدم دردم کمتر شده ولی هنوز درد دارم، قرص متوکاربامول رو مصرف کنم ضرر نداره؟ یا پیشنهاد دیگری دارید؟

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          مشکلی ندارد می توانید استفاده کنید. از مسکن گاباپنتین هم می توانید کمک بگیرید.

        4. بهرام انصاری پور گفت:

          من متوکاربامول را با دیکلوفناک مصرف کردم پاهایم بی حس شدن چه کنم

        5. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این دو دارو با هم تداخلی ندارند. متوکاربامول شل کننده عضلات و دیکلوفناک هم مسکن هست. ممکنه به علت داشتن اثر شل کنندگی متوکاربامول احساس بی حسی در پاها دارید که برطرف خواهد شد.