دلایل زرد شدن زبان چیست؟ زردی زبان چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زرد شدن زبان اغلب به مرور برطرف می‌شود مگر در موردی مثل یرقان یا زردی. رعایت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از زردی زبان موثر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زرد شدن زبان

اگر دچار زردی زبان هستید و با انجام درمان‌های خانگی نتوانسته‌اید، این عارضه را درمان کنید، باید برای تشخیص بیماری زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنید. اما علائم زرد شدن زبان چیست؟ کدام بیماری‌ها می‌توانند علت زرد شدن زبان باشند؟ در صورت عدم درمان این عارضه چه عوارضی ممکن است ایجاد شود؟ در این مطلب سعی می‌کنیم توضیحات کاملی در مورد علائم، علل و درمان زردی زبان ارائه دهیم.

برای پیداکردن بهترین متخصص گوش و حلق و بینی و درمان زرد شدن زبان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

زرد شدن زبان چیست؟

معمولا زرد شدن زبان به علت تجمع سلول‌های مرده پوست روی برآمدگی‌های ریز زبان ایجاد می‌شود. زمانی که این برآمدگی‌ها یا پاپیلارها بزرگ باشند، باکتری‌ها داخل دهان رنگ‌دانه‌های رنگی تولید می‌کنند. گاهی این عارضه تنفس را مشکل می‌کند. همچنین ممکن است با خشکی دهان نیز ارتباط داشته باشد.

زبان زرد اغلب بی‌ضرر است و به مرور زمان از بین می‌رود. فقط شرایطی مانند زردی (یرقان) که باعث زرد شدن زبان می‌شود، جدی‌تر بوده و نیاز به درمان دارد.

زردی زبان چیست
زرد شدن زبان به دلایل مختلف می‌تواند ایجاد شود. اما در بیشتر موارد بی‌ضرر بوده و پس از مدتی برطرف می‌شود.

علائم زردی زبان

علائم رایجی که همراه با زرد شدن زبان مشاهده می‌شوند، عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • لکه‌های سفید اضافی روی پوشش زبان یا غشای مخاطی
  • طعم بد در دهان
  • گلودرد
  • احساس سوزش
  • برآمدگی‌های کوچک روی زبان
  • رفلاکس معده یا سوءهاضمه
  • دهان خشک
  • تب
  • ظاهرشدن مو روی زبان
  • درد

شما هم دچار زردی زبان شدید؟

وقت را تلف نکنید و همین حالا مشاوره بگیرید

دلایل زردی زبان

شایع‌ترین علت زردی زبان، تجمع سلول‌های پوستی و باکتری‌ها بر روی زبان است. این تجمع اغلب به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان است. زردی، خشکی دهان، زبان سیاه کرک‌دار و مصرف تنباکو از دیگر علل ایجاد این عارضه هستند.

یک علت شایع زردی زبان، تجمع سلول‌های پوستی و باکتری‌ها بر روی زبان است. این تجمع اغلب به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان است.

در زیر به بررسی کامل دلایل زردی زبان می‌پردازیم:

۱. زبان سیاه کرک دار

این وضعیت بی‌ضرر زمانی اتفاق می‌افتد که برآمدگی‌های کوچک در سطح زبان که پاپیلا نام دارند، در قسمت‌های نوک زبان و کناره‌های زبان بزرگ‌تر می‌شوند. باکتری‌ها، خاک، مواد غذایی و دیگر مواد می‌تواند بر روی این برجستگی‌ها جمع شوند و باعث تغییر رنگ آنها به رنگ‌های مختلف شوند. حتی اگر نام این اختلال “زبان سیاه” باشد، زبان قبل از تغییر رنگ دادن به سیاه، می‌تواند به رنگ زرد یا دیگر رنگ‌ها تبدیل شود.

۲. بهداشت دهان و دندان نامناسب

هنگامی که دندان‌های خود را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و به طور کامل مسواک نزنید، سلول‌های پوستی و باکتری‌ها می‌توانند در پاپیلاهای زبان تجمع یابند. باکتری‌ها رنگدانه‌هایی که دلیل تغییر رنگ زبان به رنگ زرد هستند، را آزاد می‌کنند. مواد غذایی، تنباکو، و دیگر مواد نیز می‌توانند در زبان به دام افتاده و رنگ زبان را به زرد تغییر دهند.

۳. خشکی دهان یا تنفس از راه دهان

خشکی دهان فقدان بزاق کافی در دهان است. بزاق، باکتری‌ها را از دهان پاک می‌کند که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. عوارض جانبی داروها، بیماری‌هایی مانند سندرم شوگرن و دیابت، همچنین پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز می‌توانند باعث خشکی دهان شوند. تنفس از طریق دهان در حین خواب نیز منجر به خشکی دهان می‌شود.

۴. زبان جغرافیایی

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که تکه‌هایی از پاپیلاهای سطح زبان از بین بروند. این تکه‌ها اغلب قرمز هستند، اما می‌توانند زرد نیز شوند و گاهی اوقات دردناک نیز می‌شوند. پزشکان علت این بیماری را نمی‌دانند، اما گاهی اوقات در خانواده‌ها ارثی می‌شوند. تکه‌های پاپیلای از دست رفته در سطح زبان مانند یک نقشه به نظر می‌رسند و به همین دلیل این بیماری این نام را گرفته است.

۵. زردی (یرقان)

زردی بیماریی است که در آن پوست و سفیدی چشم‌ها به رنگ زرد در می‌آیند. این اتفاق زمانی می‌افتد که کبد آسیب دیده است و نمی‌تواند به درستی محصولات زائد بیلی روبین را پردازش و دفع کند. بیلی روبین یک رنگدانه زرد است که در اثر تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. وقتی بیلی روبین در خون رها می‌شود، پوست، سفیدی چشم‌ها و زبان، زرد می‌شوند.

۶. محصولات بهداشتی دهان با مواد اکسیدکننده

برخی از محصولاتی بهداشتی دهان مانند دهان‌شویه یا خمیردندان حاوی مواد شیمیایی یا ذراتی هستند که باعث خشکی دهان، تحریک سلول‌های روی سطح زبان و تغییر رنگ آن می‌شود. معمولا ترکیباتی شامل پراکسیدها، منتول، الکل، تیمول و اکالیپتوس باعث زرد شدن زبان می‌شوند. استفاده از دهان شویه‌های حاوی پراکسید، نارون کوهی یا جوهر نعنای خشک، می‌توانند رنگ زبان را تغییر دهند.

۷. مصرف تنباکو

تنباکو دارای ترکیبات و سمومی است که باعث تغییر رنگ سلول‌های پوست می‌شوند یا آن‌ها را تحریک می‌کنند. همچنین تنباکو می‌تواند به بزرگ‌شدن سلول‌ها کمک کرده و احتمال به دام انداختن ذرات و باکتری‌ها را افزایش دهد. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو و سیگار می‌تواند باعث زرد شدن زبان شود.

۸. غذاهای حاوی رنگ یا چسبناک

بسیاری از مواد غذایی حاوی رنگ‌هایی هستند که می‌توانند باعث زرد شدن زبان شوند. برخی نیز چسبنده بوده و با چسبیدن به زبان، سطح آن را تغییر می‌دهند.

۹. برخی داروها

بعضی از داروها مواد رنگی دارند که باعث تغییر رنگ رنگ‌دانه‌ها یا تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مواد و داروهایی که احتمال زرد شدن زبان را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • دیابت و داروهای کنترل دیابت
  • داروهای رقیق‌کننده خون
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • لانزوپرازول
  • کلرهگزیدین (در برخی دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده موجود است.)
  • نمک آهن
  • مینوسیکلین
  • بیسموت ساب سالیسیلات (داروهای حاوی بیسموت می‌توانند رنگ زبان را از زرد تا سیاه تغییر دهند.)
  • داروهای سرطان و استفاده از اشعه
  • داروهای ضد روان‌پریشی
  • برخی مواد غیرقانونی مانند کوکائین

۱۰. برفک دهان

برفک دهان در نتیجه رشد بیش از حد باکتری کاندیدا ایجاد می‌شود. این بیماری ابتدا لکه‌های سفیدی روی زبان ایجاد می‌کند. درصورتی‌که درمان نشود، به‌مرور این لکه‌ها باعث زرد شدن زبان می‌شوند.

۱۱. اگزما و بیماری‌های خودایمنی

برخی بیماری‌های خودایمنی مانند اگزما سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث می‌شوند باکتری‌های بی‌ضرر روی سطح زبان بیش از حد رشد کنند. طبق تحقیقی که روی ۳۵ نفر با زردی زبان انجام شد، ۳۲ نفر از آن‌ها اگزمای حاد یا شدید داشتند.

۱۲. عفونت معده

زمانی که شرایطی باعث التهاب پوشش معده شود، می‌تواند روی ایجاد پوشش زرد روی زبان موثر باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، پوشش ضخیم و زردرنگ زبان با بیماری مزمن گاستریت یا التهاب مخاط معده مرتبط است. به‌ویژه زمانی که بیماری توسط باکتری هلیکوباکترپیلوری ایجاد شود، احتمال این عارضه بالاتر می‌رود.

۱۳. عفونت ادراری

یکی از علائم هشداردهنده اولیه عفونت دستگاه ادراری زرد شدن زبان (به‌ویژه پوشش ضخیم انتهای زبان) است. اگر زردی در قسمت جلویی زبان باشد، احتمالا به عفونت ادراری مربوط نبوده و می‌تواند نشانه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشد.

۱۴. پیرسینگ

گاهی پیرسینگ می‌تواند منجر به عفونت دهان و دندان شود. باید پس از انجام پیرسینگ به نکات بهداشتی توجه ویژه‌ای داشت. این نوع عفونت باعث التهاب پاپیلا شده و زردی زبان را در پی دارد.

۱۵. عمل لوزه

هر نوع جراحی امکان ایجاد عوارضی همچون عفونت را دارد. اگر پس از انجام عمل لوزه دچار عفونت دهان یا دندان شوید، با زرد شدن زبان این مشکل مشخص می‌شود. باید پس از عمل مراقبت‌های دهان و دندان را بیش از قبل رعایت کنید.

۱۶. خلط بینی

تجمع خلط یا مخاط پشت بینی یا گلو می‌تواند باعث زرد یا سفید شدن زبان شود. همچنین این مشکل بوی بد دهان را نیز در پی دارد. معمولا به علت آلرژی، رفلاکس معده یا اختلالات بلع این مشکل به وجود می‌آید.

۱۷. تب مخملک

عامل ایجاد مخملک باکتری استرپتوکوک است. این بیماری بیشتر در کودکان شایع است و باعث ورم لوزه می‌شود. یکی از نشانه‌های مخملک تغییر رنگ زبان است. در این بیماری برجستگی‌هایی روی زبان ایجاد می‌شود و رنگ زبان به زرد، سفید یا حتی قرمز تغییر می‌کند.

۱۸. بیماری مقاربتی ایدز

افراد مبتلا به بیماری ایدز ممکن است دچار تغییر رنگ در زبان شوند. تمامی افرادی که دچار ایدز هستند، این علامت را ندارند. در واقع به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن امکان ایجاد عفونت و درنتیجه تغییر رنگ زبان وجود دارد.


علت زردی زبان نوزاد چیست؟

یکی از علل اصلی این عارضه در نوزادان زردی است. زردی در چند روز اول پس از تولد شایع است. این بیماری به علت سطوح بالای بیلی‌روبین ایجاد می‌شود. در این شرایط علاوه بر زبان، پوست، سفیدی چشم و داخل دهان نوزاد زرد می‌شود. اگر احساس می‌کنید، پوست نوزاد زرد است، باید به‌آرامی با نوک انگشت فشار وارد کنید. اگر پوست سفید به نظر برسد و روشن‌تر از نواحی دیگر شود، احتمالا نوزاد مشکلی ندارد. اما اگر با فشار زرد به نظر رسید، احتمال زردی نوزاد بالا است.


علت زردی زبان کودک چیست؟

در کودکان نیز همانند بزرگسالان هر یک از دلایل ذکرشده می‌تواند علت ایجاد این عارضه باشد. اگر زردی در زبان کودک مشاهده کردید، سریع نگران نشوید. در بیشتر مواقع خوردن خوراکی‌های مختلف باعث ایجاد زردی می‌شود. همچنین کودکان نمی‌توانند مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان را به‌درستی رعایت کنند. گاهی علت زرد شدن زبان بهداشت ضعیف دهان است.


علت زردی زبان در بارداری

در دوره بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود. احتمال دارد باکتری‌های مضر در حفره‌های دهان بیشتر شوند. به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. در این دوره باید دقت بیشتری روی مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه داشته باشید. در بیشتر مواقع علت زرد شدن زبان در زنان باردار مشکلات بهداشتی دهان است.


عوامل خطر زرد شدن زبان

هر شخصی در هر سنی ممکن است دچار زردی زبان شود. اما برخی عوامل احتمال ایجاد این عارضه را بیشتر می‌کنند. عوامل خطر ابتلا به زردی زبان عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف دهان
  • استفاده از تنباکو
  • مصرف زیاد قهوه یا چای سیاه
  • مصرف الکل
  • کم‌آبی بدن
  • سرطان
  • اختلالات خودایمنی
  • اختلالات عصبی
عوامل خطر زردی زبان
بهداشت ضعیف دهان و مصرف زیاد قهوه و چای سیاه می‌تواند باعث زرد شدن زبان شود.

عوارض زردی زبان

زرد شدن زبان معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بیماری‌هایی که موجب زردی (یرقان) می‌شوند می‌توانند منجر به مشکلات زیر شود:

  • تشکیل زخم روی کبد
  • نارسایی کبد
  • تورم در پاها و شکم
  • بزرگ شدن طحال
  • خونریزی در دستگاه گوارش
  • سرطان کبد

درمان زردی زبان

برای درمان زبان زرد، با یک محلول که شامل مخلوطی از یک واحد پراکسید هیدروژن و پنج واحد آب است، یک بار در روز مسواک بزنید، سپس دهان خود را چند بار با آب بشویید.

درمان بیماری زمینه‌ای که علت زرد شدن زبان است، باید علائم را کاهش دهد.

درمان زبان سیاه کرک‌دار

دندان هایتان را حداقل دوبار در روز،بعد از هر وعده غذایی بشویید. چند بار در روز با آب دهان خود را بشویید. سیگار نکشید.

بهبود بهداشت دهان و دندان

دوبار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک نرم، دندان‌هایتان را مسواک بزنید. حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده‌ی روزانه از دهان شویه‌ی حاوی فلوراید به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند. هر شش ماه یک بار برای معاینه‌ی دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. استفاده از شیرینی‌ها و مخصوصا غذاهای چسبناک و صمغی مثل شکلات را محدود کنید.

مسواک زدن به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند و جلوی زرد شدن زبان را می‌گیرد.
مسواک زدن به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند و جلوی زرد شدن زبان را می‌گیرد.

درمان خشکی دهان

استفاده از دهان شویه‌ی ویژه‌ای که باعث افزایش میزان بزاق در دهان می‌شود. اگر دارویی باعث خشکی دهان شود، با مشورت پزشک دوز دارو را تغییر دهید یا از داروی دیگری استفاده کنید. نوشیدن آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون قند در طول روز کمک کننده است. اجتناب از کافئین، تنباکو و الکل، که می‌تواند خشکی دهان را تشدید کنند. جویدن آدامس بدون قند برای تحریک تولید بزاق. اگر در شب از دهانتان نفس می‌کشید، از رطوبت دهنده‌ی هوا استفاده کنید تا به هوای اتاق خوابتان رطوبت اضافه کند.

درمان زبان جغرافیایی

استفاده از داروهای ضد درد یا دهان شویه‌ی حاوی بی‌حس کننده برای از بین بردن هر گونه درد مفید است. پزشک ممکن است پماد یا دهان شویه‌ی کورتیکواستروییدی برای درمان ناراحتی‌های ناشی از بیماری، تجویز کند.

درمان زردی

اگر عفونتی مانند هپاتیت باعث ایجاد زردی شود، پزشک ممکن است برای درمان آن دارو تجویز کند. درمان زردی ناشی از اختلالات خونی مانند کم‌خونی سلول‌های داسی شکل، ممکن است شامل درمان شامل انتقال خون یا داروهای شیمیایی که آهن‌زدا هستند و به آهن متصل می‌شوند، باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر کبدی از مصرف الکل خودداری کنید یا میزان مصرف‌تان را کاهش دهید. برای بیماری‌های شدید کبدی، پیوند کبد ممکن است از گزینه‌های درمانی باشد.

ترک سیگار

برای ترک سیگار با دکتر خود مشورت کنید. می‌توانید از محصولات جایگزین نیکوتین مانند چسب‌های نیکوتینی، قرص، آدامس و اسپری بینی استفاده کنید. این محصولات به کاهش میل به سیگار کمک می‌کنند. پزشک می‌تواند برای تسکین علائم ترک نیکوتین از داروهایی مانند وارنیکلین یا بوپروپیون، تجویز کند. گروه‌های پشتیبانی و مشاوره فردی می‌تواند برای کنار آمدن با هر گونه مسائل ناشی از ترک سیگار به شما کمک کند.

داروهای درمان زرد شدن زبان

زمانی که این عارضه باعث درد، سوزش یا ناراحتی شخص شود، ممکن است پزشک داروهای خاصی را تجویز کند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • استروئیدهای موضعی یا محلول شستشو
  • دهان‌شویه اسید سالیسیلیک
  • داروهای رتینوئید (ویتامین A)
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • داروهای ضدقارچ موضعی برای برفک دهان
  • داروهای بی‌حس‌کننده موضعی
  • کرم‌های موضعی با ۳۰% اوره
  • آنتی‌بیوتیک‌ها یا ضد ویروس‌ها برای درمان عفونت زمینه‌ای
  • داروهای ضد درد

سریع‌ترین روش برای درمان زردی زبان چیست؟

همین حالا از پزشک متخصص بپرسید

درمان خانگی زردی زبان

برای درمان خانگی این عارضه باید دفعات و دقت مسواک زدن را بالا ببرید. می‌توانید از دهان‌شویه‌های ضدباکتری بعد از غذا استفاده کنید. یک‌بار در روز دهان را به مدت ۶۰ ثانیه با مخلوطی از پراکسید هیدروژن و آب شستشو دهید. نسبت پراکسید هیدروژن به آب باید ۱ به ۵ باشد. پس از آن چندین بار دهان را با آب بشویید.

راه‌حل دیگر این است که جوش‌شیرین را مستقیما روی زبان بمالید و به مدت ۶۰ ثانیه صبر کنید. همچنین بهتر است مصرف شیرینی‌های قندی و چسبناک را به حداقل برسانید.


پیشگیری از زردی زبان

به منظور کاهش تعداد باکتری‌ها و کاهش مقدار تجمع سلول‌هایی که می‌توانند باعث زرد شدن زبان شوند، سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • ترک سیگار
  • مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز و استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز
  • به منظور حذف سلول‌های مرده، مواد غذایی و دیگر مواد، با یک لیسه زبان به آرامی بر سطح زبان خود بکشید.
  • افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی، تعداد باکتری‌های دهان را کاهش می‌دهد.
پیشگیری از زردی زبان
برای رعایت بهداشت دهان بهتر است علاوه بر مسواک زدن دندان‌ها، زبان را نیز تمیز کنید.

چه مواقعی برای درمان زردی زبان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر زردی زبان تنها علامت شماست، نیازی به کمک‌های پزشکی ندارید. اما در صورت وجود علائم زیر باید با دکتر گوش و حلق و بینی تماس بگیرید:

بروز علائم دیگری از زردی، عفونت یا آسیب کبدی، مانند:

  • درد شکم
  • خون در مدفوع
  • استفراغ
  • تب
  • به آسانی کبود شدن و خونریزی
  • زردی زبان پس از دو هفته از بین نرود.
  • پوست و یا سفیدی چشم نیز به رنگ زرد در بیایند.
  • زبان دردناک شود.

رنگ زبان و بیماری‌ها

زمانی که رنگ زبان تغییر می‌کند و از حالت صورتی طبیعی خارج می‌شود، احتمالا مشکل اساسی در سلامتی ایجاد شده است. ممکن است علت تغییر رنگ زبان موارد زیر باشد.

  • قرمز: احتمال دارد نشانه کمبود ویتامین B باشد. مخملک، اگزما و بیماری کاوازاکی نیز می‌توانند باعث قرمزی زبان شوند.
  • بنفش: مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف می‌توانند باعث بنفش شدن زبان شوند. در بیماری کاوازاکی ممکن است زبان ارغوانی رنگ شود.
  • آبی: این حالت نشانه گردش ضعیف اکسیژن در خون است. اغلب مربوط به مشکلات ریوی یا کلیوی می‌شود.
  • خاکستری: گاهی مشکلات گوارشی باعث خاکستری شدن زبان می‌شوند. این حالت می‌تواند نشانه زخم معده یا اگزما هم باشد.
  • سفید: عفونت‌های قارچی مانند برفک دهان باعث بروز لکه‌های سفید روی زبان می‌شوند. بیماری‌های خوش‌خیمی مانند لکوپلاکیا یا لیکن پلان دهان نیز ممکن است باعث سفیدی زبان شوند.
  • قهوه‌ای: اغلب بی‍ضرر است. خوردن مواد غذایی خاص یا مصرف تنباکو گاهی رنگ زبان را قهوه‌ای می‌کنند.
  • سیاه: زبان تیره یا سیاه اغلب مربوط به عادات بد بهداشت دهان است. دیابت نیز می‌تواند این حالت را ایجاد کند.

برای درمان زردی زبان باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار زردی زبان هستید و علائمی مانند بوی بد دهان، تب، خشکی دهان یا رفلاکس معده دارید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. متخصص با معاینه زبان و انجام برخی آزمایش‌ها علت ایجاد این عارضه را تشخیص می‌دهد.

برای پیداکردن بهترین متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایل زرد شدن زبان یرقان یا زردی است. زردی به علت مشکل در کبد ایجاد می‌شود. این بیماری به دلیل تجمع بیلی‌روبین ایجاد می‌شود. کبد چرب می‌تواند توانایی کبد را در تولید و ترشح بیلی‌روبین دچار مشکل کند. در نتیجه شخص دچار زردی شده قسمت‌هایی از بدن مانند پوست، سفیدی چشم و زبان زرد می‌شوند.

پاسخ این سوال مثبت است. استرس می‌تواند باعث خشکی دهان شود. همان‌طور که گفتیم گاهی خشکی دهان زردی زبان را در پی دارد. اگر جز افرادی هستید که در زمان استرس و اضطراب دهانتان خشک می‌شود، احتمال دارد زبانتان در این شرایط زرد شود. علاوه بر این برخی افراد برای کنترل استرس از داروهایی استفاده می‌کنند. این داروها ممکن است عارضه زرد شدن زبان داشته باشند.

یکی از علائمی که همراه با زرد شدن زبان ایجاد می‌شود، بوی بد دهان است. این مورد می‌تواند به علت ایجاد عفونت یا عدم رعایت بهداشت دهان باشد. اگر هر روز از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه استفاده می‌کنید، اما بازهم دچار مشکل بوی بد دهان هستید، باید به متخصص مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

ویروس HIV می‌تواند به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن مشکلات بهداشتی در دهان و دندان‌ها ایجاد کند. در این شرایط مبارزه با عفونت‌ها دشوار است. در این شرایط ممکن است شخص علاوه بر زردی زبان، دچار تب‌خال، آفت دهان، برفک دهان، خشکی دهان و بیماری‌های لثه شود.

زمانی که علت زرد شدن زبان بیماری جدی دیگری باشد، باید عوارض احتمالی آن را در نظر گرفت. اگر علت زردی زبان اختلالات و نارسایی کبد باشد، ممکن است این عارضه منجر به زخم کبد و در نتیجه سرطان کبد شود. به همین دلیل در صورت بروز علائم مربوط به زردی باید سریعا به پزشک مراجعه کرد و جلوی اختلالات جدی‌تر کبد را گرفت.

به‌تازگی محققان بررسی روی بیماران مبتلا به کرونا انجام داده‌اند و مشاهده کرده‌اند که برخی از بیماران مشکلات مربوط به دهان داشته‌اند. مواردی مانند تغییر رنگ زبان، بزرگ‌شدن زبان و سایر مشکلات مربوط به دهان ثبت شده است، حتی برخی افراد نیز دچار زخم دهان شده‌اند. در نتیجه زردی زبان می‌تواند از علائم اولیه کرونا باشد.

درصورتی‌که زرد شدن زبان به علت بیماری زمینه‌ای جدی باشد، باید سریعا درمان آن آغاز شود. مواردی مانند زردی و اختلالات کبد می‌توانند عوارض شدیدی در پی داشته باشند و منجر به مرگ شوند. اما اگر علت این عارضه مصرف دارو و غذای خاصی باشد یا مرتبط با مشکلات بهداشت دهان باشد، با رعایت نکاتی ساده می‌توان مشکل را برطرف کرد.

برخی از بیماری‌ها مانند زبان مودار سیاه، زبان جغرافیایی، برفک، آفت دهان و سرطان زبان می‌توانند باعث ایجاد لکه‌هایی روی زبان شوند. البته در بیشتر مواقع این لکه‌ها تهدیدکننده نبوده و بدون درمان از بین می‌روند.

یکی از دلایل زرد شدن زبان می‌تواند بیماری یرقان یا زردی باشد. در این بیماری علاوه بر زبان، داخل دهان، روی پوست و سفیدی چشم نیز به رنگ زرد می‌شود. نارسایی کبد و افزایش بیلی روبین باعث ایجاد یرقان می‌شود.

زرد شدن زبان در بیشتر مواقع بی‌ضرر بوده و جای نگرانی نیست. این عارضه به طور کلی می‌تواند نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، زردی، عفونت معده، زبان سیاه کرک‌دار، خشکی دهان، برخی داروها و مواد غذایی، برفک دهان، تغییرات هورمونی، تب مخملک و بیماری‌های مقاربتی باشد.

این عارضه می‌تواند نشانه زردی باشد. وقتی زردی به مرحله پیشرفته برسد، به راحتی در سفیدی چشم و غشای مخاطی دهان قابل تشخیص است. در این شرایط زیر زبان و سقف دهان زردرنگ می‌شوند.

برخی مواد غذایی می‌توانند رنگدانه‌های زبان را تحت تاثیر قرار دهند. انواع رنگ‌های شیمیایی یا گیاهی که در شیرینی، دسر، بستنی و انواع مواد غذایی وجود دارند، می‌توانند رنگ زبان را تغییر دهند.

در بیشتر مواقع می‌توان با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان مشکل زرد شدن زبان را برطرف کرد. مسواک و سوهان زبان هرگونه باکتری و تجمع سلول‌های مرده را از بین می‌برند. قطع مصرف تنباکو و سیگار نیز می‌تواند از تغییر رنگ زبان در آینده جلوگیری کند.

گاهی این عارضه می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. به‌عنوان‌مثال عفونت معده گاهی با زرد شدن زبان همراه است. به ویژه اگر علت عفونت باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری باشد، احتمالا زبان بیمار تغییر رنگ می‌دهد.

بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتی که منجر به زرد شدن زبان می‌شوند، احتمال دارد رنگ سقف دهان را نیز تغییر دهند. زردی سقف دهان می‌تواند به علت تب‌خال، زردی، داروهای حاوی بیسموت، دهانشویه و دود تنباکو باشد.

بیماری‌ها، مواد غذایی و داروهای مختلفی می‌توانند باعث تغییر رنگ زبان شوند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، احتمال دارد علت تغییر رنگ زبان مصرف دارو باشد. تغییر رنگ موقت در بیشتر مواقع به علت خوردن یا نوشیدن ماده غذایی خاصی ایجاد می‌شود. اما اگر این عارضه همراه با درد یا سوزش است و پس از مدت طولانی برطرف نمی‌شود، باید به متخصص مراجعه کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زردی زبان

  1. سعید جعفروند گفت:

    سلام وبا تشکر از اینکه نکات مهم وحیانی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید از شما سپاسگزارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی و توجه تان جناب جعفروند گرامی

  2. مهدی حیدری گفت:

    سلام من مدتی میشه زبانم زرد میشه وبوی بد هم داره علت این چیست وچی کار باید کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت قارچی وجود دارد
      با دهان شویهو محلول نیستانین شیتشو دهید
      روزانه

  3. رضا گفت:

    با سلام و احترام
    من بیش از ۱۲ سال است که قرص اعصاب مصرف می کنم قرص ریسپریدون و قرص تری هیگیزیفل و دهانم به شدت خشک می شود اما آب و مایعات زیاد مصرف می کنم اما دهانم بوی بدی می دهد و خیلی از این موضوع آزرده خاطر هستم می خواستم بدونم آیا راهی وجود دارد که این بوی بد دهان از بین برود (لازم به ذکر است که آب فراوان و آدامس بدون قند هم زیاد مصرف می کنم اما باز هم دهانم خشک می شود و بوی بدی می دهد هر شب دهانم را مسواک می زنم و دهانشویه نیز استفاده می کنم) ممنون می شم راهنمائی ام کنید که این بوی بد دهانم از بین برود.
    با تشـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــکر

    1. فرد عادی گفت:

      دهانشویه خودش خشکی دهان میاره، پروبیوتیک هم مصرف کنید و روی پرزهای زبان رو مسواک بزنین، لوزه ها رو هم معاینه ببرید بررسی بشن

  4. نیکی ذبحی گفت:

    سلام من خیلی وقت پیش بخاطر استرس مشکل معده داشتم و هی استفراق میکردم الان دهانم بوی بدی دارد و زبانم رنگ زرد دارد و در انتها ی زبانم چند. برامدگی است این نشانه جیست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      لازمه ته گلوتون معاینه بشه تا علت مشخص بشه. ممکنه گلوتون عفونت کرده باشه.

      1. حسن بوعذار گفت:

        سلام من زبان تازه فهمیدم زرد شده صبح چشم یکم زرد شده

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          زردی زبان می تونه به علت دیابت، مصرف برخی داروها، مشکلات گوارشی و موارد دیگر باشد. زردی چشم هم میتونه به علت مشکلات کبد باشد. بنابراین نیازه با مراجعه به متخصص داخلی آزمایش کامل کبد و بیلی روبین خون انجام شود.
          بهترین متخصص داخلی

  5. عبدالحسین احسانی گفت:

    من مشکلی دارم که داکتر برایم گفت احتمالا عملیات میشی و بعد آمدم خانه ازینکه از همان ناحیه یکبار عملیات شدم برای بار دوم این را شنیدم بسیار ناراحت شدم و دچار استرس شدید شده بودم، آب از چشمانم میرفت و بدنم میلرزید و با سختی استرسم را کنترل کردم، ۱۰ دقیقه هم نگذشته بود در روی آینه بخود نگاه کردم و زبانم را متوجه شدم زرد شده، چون علتش را نمیدانستم اینجا مراجعه کردم حالا متوجه شدم.

  6. Marall Arabi گفت:

    سلام
    زردی زبان میتونه از خوردن غذاهایی باشه که رنگ طبیعی یا مصنوعی دارن؟؟؟
    مثه زعفران

  7. مهدی سبحانی گفت:

    سلام من سبحانی هستم من حدود یک سال است که زبانم زرد شده مسواک میزنم زبان پاک کن هم میزنم اما بازم زردی خود را دارد و پرزهای زبانم زرد شده با انکه چند بار با زبان پاک کن پاک میکنم باز هم زرد است وقتی یک وعده غذا میخورم دوباره زبانم زرد میشود ویک لایه زرد روی زبانم هست و دهانم بوی بد میگیرد لطفا راهنمایی کنید که زبانم قرمزی خود را داشته باشد و دهانم بو نگیرد

    سپاسگذارام از شما

    1. امین ناصری گفت:

      شما اگر از دخانیات ماننده سیگار و قلیان مصرف میکنید یک دلیل زردی زبانتان است .اگر مصرف شما دخانیات نیست و مدت طولانی است ک با زردی زبان مواجه شده اید حتما ب پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.زیرا زردی زبان ممکن است دلیلش سرطان کبد و بزرگ شدن طهال و یا نارسایی کبد باشد

  8. یوسف مجیدی گفت:

    سلام من حدوده ۶ سال است که زبانم زرد است وه تا به خالدرست نشده وه به دکتورهم مراجعه نکردم چون سیگار وقلیان می کشم ایا امکانش هست از قلیان باشد ممنونم

  9. اکبر دولتخواه گفت:

    ایا زردی زبان نگران کننده است

  10. اکبر دولتخواه گفت:

    ایا برای زردی زبان حتنا باید به دکتر رفت