پیرسینگ بینی: همه چیز را درباره سوراخ کردن بینی بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پیرسینگ بینی یکی از روش‌های زیبایی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. دکتر عمومی و دکتر پوست می‌توانند برای شما پیرسینگ بینی را انجام دهند. عوارض پیرسینگ بینی ممکن است باعث خارج کردن برداشتن پیرسینگ شود. می‌توان پیرسینگ بینی را در منزل هم انجام داد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
پیرسینگ-بینی
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

پیرسینگ بینی یکی از مدهایی است که این روزها طرفداران زیادی دارد. در پیرسینگ بینی فرد قسمتی از بینی را سوراخ کرده و از یک اکسسوری مثل نگین یا چیزی شبیه به گوشواره برای تزئین بینی استفاده می‌کند. این روزها همه‌ی ما به دنبال زیباتر شدن و خاص بودن هستیم. سبک‌های مختلفی در جامعه‌ی مدرن و امروزی ما وجود دارند که با پیروی از آنها می‌توانیم طوری که می‌خواهیم به نظر برسیم. یکی از معمول‌ترین و پر‌طرفدارترین مدهایی که امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان به کار می‌برند، پیرسینگ بینی است.

اگر پزشک عمومی و دکتر پوست هم در مطب پیرسینگ بینی و گوش انجام می‌دهند. بهتر است برای این کار به پزشک مراجعه کنید.

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر سوراخ کردن بینی و استفاده از پیرس بپردازیم. با ما همراه باشید.

پیرسینگ بینی چیست؟

بعد از پیرسینگ گوش، پیرسینگ بینی شاید معمول‌ترین و پرمخاطب‌ترین پیرسینگ است. پیرسینگ بینی در واقع با ایجاد یک سوراخ یا یک برش در غضروف بینی، در جاهای مختلف بینی همراه است. محل‌های متفاوتی برای قرار‌دادن پیرسینگ بینی وجود دارد که عبارت‌اند از پیرسینگ سپتوم، پیرسینگ پره بینی، پل بینی و غیره. با سوراخ کردن بینی و قراردادن یک زیور زیبای ظریف در آن، به زیبایی و خاص بوده چهره افزوده می‌شود.

نقاش معروف و زبردست لئوناردو داوینچی بیان کرده‌است که بینی از قوی‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های صورت انسان است و این را کسانی که بینی خود را سوراخ می‌کنند، می‌دانند. پیرسینگ بینی می‌تواند بینی را زیباتر نشان‌دهد و توجه را بیشتر به آن جلب کند. از بین پیرسینگ‌هایی که در محل‌های مختلفی از بینی انجام می‌شوند، سوراخ کردن پره‌ی بینی از همه معروف‌تر و محبوب‌تر است. به نقل از byrdie؛

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

بعد از پیرسینگ گوش، پیرسینگ بینی معمول‌ترین و پرمخاطب‌ترین پیرسینگ است.

پیرسینگ بینی معمولاً از سوراخ کردن جاهای دیگر صورت بیشتر مورد قبول واقع می‌شود. این خودآرایی خاص، از زمان‌های بسیار قدیم در فرهنگ و سنت ملل مختلف جای داشته‌است. اخیراً بسیاری از جوانان کم سن و سال و افراد دنباله رو مد و فشن، از این آرایش استقبال خوبی به عمل آورده‌اند. انسان‌ها حدود چهار هزار سال است که در حال سوراخ کردن بینی خود هستند. پیرسینگ بینی نشان‌دهنده‌ی پیام‌های مختلف در فرهنگ‌‌های مختلف بوده‌است. حتی از پیرسینگ بینی در انجیل هم نام برده شده‌است؛ بنابراین حتی اگر تمایلی به سوراخ کردن بینی خود ندارید، بد نیست راجع به آن بدانید.

امروزه در جوامع غربی پیرسینگ بینی یکی از معمول‌ترین و محبوب‌ترین زینت‌هاست. اگر برنامه دارید که بینی خود را سوراخ کنید، راجع به فرایند سوراخ کردن، عوارض آن، مراقبت‌هایی که باید انجام دهید و قیمت پیرسینگ بینی در این مطلب بخوانید و سپس برای خرید پیرسینگ بینی اقدام کنید.

پیرسینگ بینی چیست؟
پیرسینگ بینی بعد از پیرسینگ گوش، از متداول‌ترین انواع پیرس در جهان است.

پیرسینگ بینی نشانه چیست؟

شاید در گذشته پیرسینگ بینی معانی مختلفی داشته‌است، اما امروزه دیگر چنین نیست و معمولا از پیرسینگ بینی برای زیبایی استفاده می‌شود. کسانی که می‌خواهند چهره‌ی زیباتری داشته‌باشند، ممکن است بخواهند گوش‌های خود را سوراخ کنند و از پیرسینگ بینی برای جلب توجه بیشتر و یا جلوه‌ی بهتر بینی کمک بگیرند. اگر می‌خواهید که بر زیبایی چهره‌ی خود با سوراخ کردن و یا پیرس کردن پوست خود بیفزایید، بینی یکی از این انتخاب‌هاست.

پیرسینگ بینی امروزه بیشتر از همیشه از جهت زیبایی مد شده‌است. دیگر کمتر کسی از روی آداب و رسوم و عقاید قبیله‌ای به سوراخ کردن بینی خود می‌پردازد.

پیرسینگ بینی به انگلیسی چیست؟

پیرسینگ بینی به انگلیسی nose piercing  است که می‌تواند انواع مختلفی داشته‌باشد.

انواع پیرسینگ بینی از نظر جنس و شکلانواع پیرسینگ بینیمحل های مختلف پیرسینگ بینی
پیرسینگ حلقه ای بینیپیرسینگ بینی موقتراینو (کرگدن)
پیرسینگ بینی نقرهپیرسینگ بینی دائمیسپتریل
پیرسینگ بینی طلا—–نازلنگ (بالای پره بینی)
—–—–آستین بار یا نوک بینی
—–—–پل بینی (بین دو چشم)
—–—–سپتوم یا تیغه وسط بینی
—–—–پره‌ی بینی یا nostril
شکل، جنس، انواع و محل‌های مختلف پیرسینگ بینی

انواع پیرسینگ بینی کدامند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته‌شد، انواع مختلفی از پیرسینگ بینی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید‌شد.

۱. پیرسینگ بینی دائمی

در این روش، در دیواره‌ی غضروف بینی شما سوراخ یا برشی ایجاد می‌شود و این حفره تا همیشه باقی می‌ماند. بهتر است این روش را زمانی انتخاب کنید که از داشتن پیرسینگ بینی مطمئن شده‌باشید. پیرسینگ دائمی خود از نظر محل سوراخ کردن بینی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به معرفی آن‌ خواهیم پرداخت.

۲. پیرسینگ بینی موقت

در این روش هیچ دستکاری در غضروف بینی انجام نمی‌شود. اگر می‌خواهید بینی شما به حالت قبل باقی بماند، می‌توانید از این روش استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که اگر شک دارید بینی خود را سوراخ کنید یا نکنید، استفاده از روش موقت از بهترین راهکارهای عادت کردن به آن است. پیرسینگ موقت انواع مختلفی دارد.

پیرسینگ بینی موقت چسبی

اگر علاقه‌ای به سوراخ کردن بینی خود ندارید و یا از سوراخ کردن آن می‌ترسید، می‌توانید از پیرسینگ‌ موقت بینی و بدون سوراخ استفاده کنید. یکی از انواع آن‌ها پیرسینگ چسبی است. این مدل برندهای مختلف و قیمت‌های متنوعی دارد. وقت را تلف نکنید! در صورتی‌که کنجکاوید که پیرسینگ بینی روی صورت شما چطور به نظر خواهد‌رسید، فوراً برای خرید پیرسینگ بینی اقدام کنید، چسبی، موقتی و بدون درد!

پیرسینگ بینی موقت مغناطیسی

 پیرسینگ مگنتی یا مغناطیسی از دیگر انواع پیرسینگ موقتی است و برای افرادی که پره‌ی بینی آنها نسبتا نازک است، می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. بیشتر این پیرسینگ‌ها از نوع نگین یا همان پیرسینگ میکرودرمال هستند.

پیرسینگ بینی موقت فنری

این نوع پیرسینگ معمولاً یک رینگ ساده است که وسط آن شکسته است و می‌توان آن را وارد پره‌ی بینی کرد و اندکی فشرد تا سرجای خود قرار بگیرد.

پیرسینگ موقت بینی چیست؟
اگر دوست ندارید بینی خود را سوراخ کنید، پیرس موقت بینی گزینه‌ی خوبی است.

انواع پیرسینگ بینی از نظر جنس و شکل کدامند؟

پیرسینگ بینی انواع مختلفی از نظر جنس دارد و می‌توانید جنس مناسب را برای خود برگزینید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

۱. پیرسینگ بینی طلا

برای کسانی که پوست‌های حساسی دارند و به مواد مختلف حساسیت نشان می‌دهند، می‌توان پیرسینگ از جنس طلا را معرفی کرد. با استفاده از این پیرسینگ معمولا پوست شما حساس نمی‌شود و علائم حساسیت را نشان نخواهید داد.

قیمت پیرسینگ بینی طلا

پیرسینگ بینی طلا نسبت به باقی انواع پیرسینگ گران‌تر است. اما مسئله‌ای که در رابطه با این پیرسینگ وجود دارد، مقرون به صرفه بودن آن است زیرا ارزش طلا همیشه حفظ می‌شود. خرید اینترنتی پیرسینگ بینی طلا امکان‌پذیر است.

بعد از پیرسینگ بنی دچار خونریزی و عفونت شدی؟

همین الان با دکتر مشورت کن

۲. خرید پیرسینگ بینی نقره

جنس دیگری که به نسبت سایر انواع پیرسینگ حساسیت کم‌تری ایجاد می‌کند (به جز طلا) پیرسینگ بینی نقره است. این نوع پیرسینگ بینی می‌تواند ظاهری زیبا داشته‌باشد و برای کسانی که نمی‌توانند از انواع استیل و بدن استفاده کنند، مفید باشد. می‌توانید این پیرسینگ را آنلاین خریداری کنید.

۳. پیرسینگ حلقه ای بینی

پیرسینگ حلقه‌ای بینی از انواع رایج است و بیشتر کسانی که از پیرسینگ‌های نوستریل و سپتوم استفاده می‌کنند معمولا از این نوع پیرسینگ خریداری می‌کنند. نوع پیرسینگ حلقه در ابتدای کار نباید برای بینی استفاده شود. برای اولین مراحل استفاده از پیرسینگ بینی بهتر است که از نوع نگینی آن استفاده کنید تا سوراخ پیرسینگ بینی شما کج نشود. معمولا توصیه می‌شود که برای ۶ ماه از نوع نگینی پیرسینگ بینی استفاده کنید.

پیرسینگ بینی چه عوارضی دارد؟
گاهی ممکن است که سوراخ کردن بینی باعث ایجاد ورم و قرمزی در بینی شود.

عوارض پیرسینگ بینی چیست؟

سوراخ کردن بینی می‌تواند با خطرها و آسیب‌هایی همراه باشد. بینی شما در محلی قرار دارد که پزشکان آن را مثلث خطر می‌نامند. فضایی بین ابروها و لب بالایی شما. سیاهرگ‌های موجود در این منطقه به حفره‌ی سینوس شما می‌رسند. هر گونه فرایندی که در این محل انجام شود می‌تواند عفونت‌های جدی را ایجاد کند. عوارض پیرسینگ بینی برای شما ایجاد کند عبارت‌اند از:

  • عفونت: باکتری‌هایی که در این محل زندگی می‌کنند، می‌توانند ایجاد عفونت کنند. همچنین در صورتی‌که اپراتور شرایط استریل را رعایت نکند، یا اگر در جایی غیربهداشتی پیرسنگ را انجام دهید، ممکن است به بیماری‌هایی همچون HIV، هپاتیت ب و سی دچار شوید.
  • خونریزی: هر سوراخ کردنی با خونریزی همراه است. پیرسینگ سپتوم ممکن است نسبت به باقی فرایندها بیشتر خونریزی کند. همچنین احتمال تشکیل هماتوم (یک بخش برجسته‌ی پر از خون) و عفونی‌شدن آن هم وجود دارد.
  • حساسیت به پیرسینگ: ممکن است به فلزی که در سوراخ بینی شما قرار می‌گیرد حساسیت نشان دهید.
  • آسیب عصبی: آسیب به عصب می‌تواند باعث بی‌حسی و درد شود.
  • اسکار پوستی: ممکن است زخم کلوئید، که نوعی گوشت اضافه است تشکیل‌شود. این مسئله در اثر تقسیم زیاد سلول برای بهبودی بافت ایجاد می‌شود.

اگر با هر یک از عوارض پیرسینگ بینی مواجه شدید می‌توانید برای تشخیص علت آن و برطرف شدن نگرانی خود از دکتر پوست آنلاین و یا دکتر عمومی آنلاین کمک بگیرید.

عکس عفونت پیرسینگ بینی

گفتیم که بر روی پوست شما و درون بینی شما باکتری‌ها و میکروب‌هایی زندگی می‌کنند که ممکن است برای شما ایجاد عفونت کنند. اگر این عفونت برای شما ایجاد شود، ممکن است که مسائل و عوارض بدتری را نیز برای شما به وجود بیاورد. بنابراین باید عفونت پیرسینگ بینی را به خوبی بشناسید و با علائم آن آشنا شوید. برای اینکه راحت‌تر بتوانید عفونت پیرسینگ بینی را تشخیص دهید، برای شما تصویر آن را آماده کرده‌ایم. از این بابت می‌توانید با شناخت قیافه‌ی عفونت پیرسینگ بینی برای درمان آن سریعا اقدام کنید. همچنین رعایت مراقبت‌های بعد از انجام پیرسینگ بینی می‌تواند در پشیگیری از ابتلا به این مشکل موثر باشد.

عوارض پیرسینگ بینی چیست؟
گاهی ممکن است که پیرسینگ بینی شما عفونت کند. در این صورت می‌تواند تظاهرات پوستی را ایجاد کند که در این تصویر می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

درمان عفونت پیرسینگ بینی چگونه انجام می شود؟

گفتیم که یکی از عوارض پیرسینگ بینی این است که دچار عفونت شوید. اگر بینی شما عفونت کند، علائم آن را مشاهده خواهید کرد. با دیدن قرمزی، ورم، درد و ترشحات چرکی می‌توانید متوجه تغییر در محل پیرسینگ بینی خود شوید. اگر تنها مشکل شما این باشد که در بینی شما تظاهراتی مانند درد و قرمزی باشد، معمولا با بیرون آوردن پیرسینگ بینی، می‌توان برای درمان آن اقدام کرد.

اگر تب و لرز و حتی تهوع داشته‌باشید، برای درمان آن باید به مراکز پزشکی مراجعه کنید. در غیر این‌صورت ممکن است که مشکلات بسیار جدی‌تری برای شما ایجاد شود. درمان خانگی عفونت پیرسینگ بینی برای کسی که علائم را شدید و جدی تجربه می‌کند اشتباه است. زیرا ممکن است عوارض و عواقب بدتری را برای شما ایجاد کند.

محل های مختلف پیرسینگ بینی کجاست؟

بینی را می‌توان از محل‌های مختلفی سوراخ کرد و به آن زیور آویخت. این محل‌ها عبارت‌اند از:

۱. پره ی بینی

مشخصا محبوب‌ترین و جذاب‌ترین محل سوراخ کردن بینی پره‌ی بینی یا nostril است. این نوع پیرسینگ بیشتر یک‌طرفه بوده و طرفداران زیادی دارد. محل ساده‌ای برای سوراخ کردن است و انتخاب‌های زیادی برای آویختن جواهر و زیورآلات در اختیار فرد می‌گذارد. می‌توان در آن حلقه، میخ، نگین و پین‌های L شکل وارد کرد. برای سوراخ کردن این محل، غضروف بینی سوراخ می‌شود و از این رو اندکی ممکن است دردناک باشد. اگر قبلاً گوش یا ناف خود را سوراخ کرده‌اید، انتظار درد بیشتری را برای بینی داشته‌باشید.

نوع دیگری از پیرسینگ در این محل داریم که بالاتر از لبه‌ی پره است. در این مورد نمی‌توان از رینگ یا حلقه استفاده کرد، زیرا فاصله‌ی سوراخ از لبه‌ی بینی زیاد است و باید حلقه‌ی بسیار بزرگی استفاده کرد. معمولاً این سوراخ را با نگین پر می‌کنند.

۲. سپتوم یا تیغه وسط بینی

پیرسینگی که در رده‌ی دوم محبوبیت بعد از پره‌ی بینی قرار می‌گیرد، پیرسینگ سپتوم است. این نوع پیرسینگ از دیواره‌ی بین دو حفره‌ی بینی عبور می‌کند و معمولاً به شکل یک حلقه است. اصالت این محل سوراخ بینی به مایاها و آزتک‌ها باز می‌گردد. در دهه‌ی اخیر این نوع پیرسینگ محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است و بسیاری از سلبریتی‌ها و ستاره‌های سینما و خواننده‌های پاپ علاقه‌ی وافری به این نوع پیرسینگ نشان‌داده‌اند.

البته بهتر است بدانید که غضروف سپتوم معمولاً دردناک است، اما در زیبایی آن نمی‌توان هیچ مخالفتی به عمل‌آورد. توجه کنید که جنس میله‌ای که در داخل دیواره‌ی سپتوم قرار می‌گیرد باید طلا، تیتانیوم و یا نقره باشد. به هر حال باید جنس آن ایجاد حساسیت نکنید.

محل مختلف پیرسینگ بینی کجاست؟
پیرسینگ بینی ممکن است که در سپتوم هم باشد.

۳. پل بینی (بین دو چشم)

محل دیگری که برای سوراخ کردن انتخاب می‌شود، روی پل بینی (بین چشم‌ها) است. این مدل پیرسینگ بینی سطحی انجام می‌گیرد و استخوان یا غضروف در آن دست‌نخورده باقی می‌ماند. از آنجایی که حفره‌ی ایجاد شده سطحی است، احتمال جابجایی و هل داده‌شدن آن به سمت سطح وجود دارد. بنابراین با گذر زمان این پیرسینگ سطحی‌تر به نظر می‌رسد. در صورتی‌که چنین اتفاقی بیفتد، باید زیوری که استفاده خارج شود و به حفره اجازه‌ی بهبودی داده‌شود.

برای این محل بهتر است از میله‌های خمیده استفاده کرد تا احتمال بیرون فرستاده‌شدن آنها توسط بدن کاهش یابد. ممکن است به علت نزدیکی محل سوراخ به چشم دردناک به نظر برسد. درد این قسمت نسبت به سایر پیرسینگ‌ها کمتر است. زیرا نیازی به سوراخ‌کردن استخوان یا غضروف نیست و تنها پوست و گوشت درگیر است.

۴. آستین بار یا نوک بینی

این نوع پیرسینگ بینی، یک حلقه و یا میله است که تقریباً مشابه پیرسینگ پل بینی غضروف یا استخوان را سوراخ نمی‌کند. در پیرس آستین بار یک میله یا حلقه وارد بخش گوشتی جلوی بینی می‌شود. محل سوراخ در این نوع پیرسینگ اندکی دشوارتر از باقی محل‌هاست، زیرا به نوک بینی و انتهای آن بسیار نزدیک است.

۵. نازلنگ (بالای پره بینی)

پیرسینگ نازلنگ به مراتب سخت‌تر از آستین بار است. این نوع پیرسینگ شبیه آستین بار به نظر می‌رسد، اما محل سوراخ آن اندکی متفاوت است. در این نوع پیرسینگ، پره‌ی بینی و سپتوم (دیواره) بینی همزمان با هم سوراخ می‌شوند. در واقع میله یا حلقه از یک پره عبور می‌کند، به سپتوم می‌رسد و آن را هم رد می‌کند و سپس وارد پره‌ی دوم می‌شود. نحوه‌ی سوراخ‌کردن این مورد پیچیده است و لازم است که فرد مهارت کافی را داشته‌باشد. همچنین سوراخ کرده سه صفحه از بینی می‌تواند دردناک‌تر از باقی سوراخ‌ها باشد.

۶. سپتریل

این پیرسینگ یک پیرسینگ ترکیبی است. در واقع برای داشتن این نوع پیرسینگ، باید ابتدا سپتوم را سوراخ کنید و سپس به طور عمودی، زیور یا آویزی که می‌خواهید از وسط آن آویزان شود. انجام این سوارخ نسبت به سایر موارد دردناک‌تر است و نیازمند دقت بیشتر است.

۷. راینو (کرگدن)

نام این پیرسینگ به علت شبیه بودن به شاخ کرگدن گذاشته‌شده‌است. این سوراخ در نزدیکی نوک بینی از پایین وارد و اندکی بالاتر از نزدیکی نوک بینی خارج می‌شود. معمولاً از یک میله‌ی خمیده برای تزئین این سوراخ استفاده می‌شود.

اینفوگرافی محل های مختلف پیرسینگ بینی
اینفوگرافی محل های مختلف پیرسینگ بینی

نحوه انجام پیرسینگ بینی چگونه است؟

قبل از اینکه اقدام به سوراخ کردن بینی خود کنید، چند مرکز مختلف را بررسی کنید و بهترین آنان را با بالاترین کیفیت انتخاب کنید. اولین کاری که اپراتور بعد از شستشوی محل سوراخ کردن بینی انجام می‌دهد، پوشیدن دستکش استریل است. اکنون محل سوراخ شدن و دستان اپراتور استریل و عاری از میکروب هستند و احتمال عفونت به کمترین میزان خود می‌رسد.

قدم بعدی مشخص کردن دقیق نقطه‌ی سوراخ شدن است. اپراتور نقطه‌ی مورد نظر را پیدا می‌کند و آن را علامت می‌زند. این فرایند می‌تواند توسط تفنگ پیرسینگ و یا توسط سوزن و به روش سنتی انجام شود. توجه داشته‌باشید که توصیه می‌شود به محلی مراجعه کنید که از روش سنتی استفاده می‌کنند. زیرا تفنگ‌های شلیک‌کننده‌ی سوزن معمولاً باعث آسیب‌رسیدن به بافت می‌شوند اما روش سنتی دقیق و بدون آسیب جدی است.

بعد از سوراخ کردن محل مورد نظر، بافت و خون اضافی از محل سوراخ زدوده می‌شود. به توضیحات اپراتور توجه کامل نشان دهید و مراقبت‌های بعدی را با دقت انجام دهید. احتمال این که با مشکلات کوچکی در دوره‌ی بهبودی مواجه شوید وجود دارد.

روش‌های سوراخ کردن سنتی دقیق‌تر هستند و آسیب کمتری به بافت وارد می‌کنند.

نحوه انجام پیرسینگ بینی در خانه چگونه است؟

پیرسینگ بینی را نباید در خانه انجام دهید. زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی شود. بنابراین تنها زمانی این کار را در منزل انجام دهید که بر روند انجام پیرسینگ بینی آگاه باشید و بتوانید این کار را با دقت کافی انجام دهید، بدون اینکه برای شما عوارض جدی به جای بگذارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در انجام پیرسینگ بینی اهمیت دارد، انجام این فرایند با رعایت نکات بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت است. اگر می‌خواهید که پیرسینگ بینی شما ظریف و درست هم انجام گیرد، ابزاری که برای سوراخ کردن بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت دارد.

مثلا اگر می‌خواهید که سوراخ بینی شما گشاد نشود و پیرسینگ ظریف باشد، استفاده از آنژوکت برای سوراخ کردن بینی بهترین انتخاب است. همچنین اگر اصلا آشنایی با این روش ندارید و احساس می‌کنید که ممکن است عارضه‌ای برای شما به جای بگذارد، می‌توانید از دستگاه سوراخ‌کننده یا پانچ برای سوراخ بینی خود استفاده کنید.

همین حالا برای درمان انحراف بینی اقدام کن!

مراقبت های بعد از پیرسینگ چیست؟

از آنجایی که بینی یکی از اعضای مهم صورت است و در ظاهر هم نقش بسیار پررنگی دارد، باید مراقبت‌های بعد از سوراخ کردن بینی را با دقت انجام دهید. هر گونه زیورآلاتی که برای بینی استفاده شود، نسبت به سایر اعضای صورت سریع‌تر دیده می‌شود. بهتر است با رعایت نکات زیر، از پیرس بینی خود به خوبی مراقبت کنید:

  • محل سوراخ شده دو تا سه بار در روز حمام آب نمک کنید. یک پنبه را آغشته به آب‌نمک کنید و ۳ تا ۵ دقیقه روی محل زخم بگذارید. در مورد پیرسینگ پره‌ی بینی، بینی خود را کامل در آب نمک قرار دهید.
  • نگذارید محل سوراخ خالی باقی بماند. بافت‌های محل سوراخ‌شده به سرعت بهبود پیدا می‌کنند. در صورتی‌که آن را خالی بگذارید، سوراخ بسته می‌شود. در صورتی‌که سوراخ بسته شد، جواهر را به زور وارد سوراخ نکنید. به مرکز پیرسینگ مراجعه کنید و مجددا بینی را سوراخ کنید.
  • با زیور آویخته‌شده در محل سوراخ بازی نکنید.این کار باعث آسیب به بافت شده و اسکار، گوشت اضافه و زخم به جای بگذارد. غضروف مستعد آسیب‌دیدن است. پس به بینی فشار نیاورید. سعی کنید روی محلی که پیرسینگ دارید نخوابید تا به آن فشار اضافی وارد نشود.
  • نوع زیوری که برای دوره‌ی بهبودی استفاده می‌کنید بسیار مهم است. مثلا می‌توان از میخ و یا حلقه استفاده کرد. اما حلقه ممکن است سبب بهبودی با انحنا شود. توصیه می‌شود از آویزهای بدون انحنا و صاف استفاده کنید.
  • مراقب علائم خطر باشید. متاسفانه بینی میزبان بسیاری از میکروب‌هاست. بسیاری از میکروب‌های موجود در بینی می‌توانند سبب ایجاد عفونت در محل سوراخ بینی شوند. به محض دیدن علائم عفونت به پزشک مراجعه کنید.
  • آرایش نکنید. هیچ ماده‌ی خارجی دیگری نباید محل پیرسینگ شما را لمس کند. اگر مجبور به استفاده از برخی کرم‌ها هستید، آنها را تا جایی که می‌توانید دور از محل سوراخ قرار دهید.

تاریخچه پیرسینگ بینی چیست؟

تاریخچه‌ی سوراخ کردن بینی به هزاران سال قبل برمی‌گردد. اولین نشانه‌های سوراخ کردن بینی در خاورمیانه مشاهده شده‌است. جالب است بدانید که حتی در کتاب‌های مقدس هم سوراخ کردن بینی و گوش عنوان شده‌است. در برخی فرهنگ‌ها جواهری که از بینی زن آویزان است، نشان‌دهنده‌ی ثروت و پشتوانه‌ی مالی اوست.

حوالی قرن شانزدهم، مغول‌ها پیرسینگ بینی را به هند آوردند. در هند، پره‌ی چپ بینی بیشترین محل سوراخ شدن است. در برخی شهرهای هند هم هر دو پره‌ی بینی را سوراخ می‌کنند. سوراخ کردن پره‌ی چپ بینی در زنان هندی به منظور به منظور افزایش باروری و بارداری بهتر انجام می‌شود. همچنین این کار به نشانه‌ی سلامتی ارگان‌ها و اعضای تولید مثلی زن انجام می‌شود. بیشتر زنان هندی از پیرسینگ بینی که به گوش هم متصل می‌شود استفاده می‌کنند.

پیرسینگ بینی حدودا در سال‌های ۱۹۶۰ وارد غرب شد. این کار را هیپی‌های امریکایی تحت تأثیر سفر به هند انجام دادند. در ابتدا از این کار به نشانه‌ی اعتراض و عصیان پانک‌ها نسبت به میانه‌روها استفاده‌شد. امروزه هم، همچنان بسیاری از پدران و مادران و کارفرماها این کار را نشانه‌ی چموشی و عصیانگری می‌دانند. از بین پیرسینگ‌های بینی، پیرسینگ سپتوم نسبت به باقی آنها بیشتر نشانه‌ی سرکشی و عصیان است.

در جوامع غربی، ابتدای امر که این مد روی کار آمده بود، از نظر اجتماعی مورد قبول واقع نبود. بسیاری از افرادی که برای کار اقدام می‌کردند و درخواست می‌دادند، به علت داشتن پیرسینگ بینی رد می‌شدند. به‌تدریج و به مرور زمان این مسئله برای افراد جاافتاد و آن را همان طور که هست، دیدند. سپس بسیاری از سلبریتی‌ها و اشخاص معروف در استایل و سبک خاصشان از پیرسینگ بینی استفاده کردند. امروزه این حرکت یک سبک زیبا و جذاب است و کمتر کسی پیدا می‌شود که با آن مشکل داشته‌باشد.

تاریخچه‌ی سوراخ کردن بینی به هزاران سال قبل برمی‌گردد. اولین نشانه‌های سوراخ کردن بینی در خاورمیانه مشاهده شده‌است و حتی در کتاب‌های مقدس هم سوراخ کردن بینی و گوش به آن اشاره شده‌است.

پیرسینگ بینی در پره بینی هم انجام می شود.
یکی از شایع‌ترین انواع پیرسینگ بینی، پیرسینگ پره‌ی بینی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پیرسینگ بینی ازجمله مدهای زیبایی است که هنوز همخوانی کامل را با فرهنگ ما ندارد. اگر تا به حال بینی‌تان را سوراخ نکرده‌اید، بهتر است اول پیرسینگ موقت را امتحان کنید و اگر مطمئن بودید، به سراغ پیرسینگ دائم بروید.

اگر قصد انجام پیرسینگ را دارید ابتدا به‌خوبی در مورد آن تحقیق کنید. مرکز پیرسینگ بسیار مهم است. باید ممطئن باشید فضای بهداشتی برای این کار در نظر گرفته شده‌است و از ابزارهای استریل استفاده می‌شود. مهارت تکنسین هم تأثیر زیادی در نتیجه نهایی پیرسینگ دارد. همچنین قبل از انجام پیرسینگ می‌توانید با پزشک عمومی مشورت کنید تا مطئمن شوید تمام جوانب این کار را سنجیده باشید.

پزشک عمومی و دکتر پوست هم در مطب پیرسینگ بینی و گوش انجام می‌دهند. بهتر است برای این کار به پزشک مراجعه کنید. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید از مشاوره آنلاین تلفنی برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سوراخ‌کردن بینی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله؛ اما در آن قابل تحمل است. اگر گوش و یا ناف خود را سوراخ کرده‌باشید، در مقایسه با آنان، درد سوراخ کردن بینی اندکی بیشتر است.

 

پیرسینگ بینی هر دو نوع دخترانه و پسرانه است و امروزه در بیشتر جوامع هر دو گروه را با پیرس بینی می‌بینیم.

برای پیرسینگ پره‌ی بینی، معمولاً چهار الی شش ماه طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود پیدا کند. پیرسینگ سپتوم شش تا هشت هفته بعد بهبود می‌یابد. پیرسینگ راینو حدود نه ماه برای بهبودی زمان می‌خواهد و نازلنگ شش ماه. پیرسینگ پل معمولاً هشت تا دوازده هفته لازم دارد.

هزینه پیرسینگ بینی متغیر است اما بین پنجاه تا صد هزار تومان در نوسان است. البته این هزینه قیمت زیورآلاتی که می‌خواهید استفاده کنید را شامل نمی‌شود.

خیر؛ پیرسینگ بینی تأثیری بر جراحی بینی ندارد. شما می‌توانید مستقل از پیرسینگ، کاندید خوبی برای جراحی زیبایی بینی باشید. هرچند ممکن است جراحی بینی محل پیرسینگ را تغییر دهد و آن را جابه‌جا کند. بعد از جراحی بینی حدود شش ماه صبر کنید و سپس اقدام به پیرسینگ کنید.

 

جنس زیورآلاتی که برای پیرسینگ انتخاب می‌کنید مهم است. باید چیزی را انتخاب کنید که به آن حساسیت نداشته‌باشید. بهترین جنس‌ها برای پیرس بینی عبارت‌اند از:
طلای ۱۴ یا ۱۸ عیار، استیل فاقد نیکل، آلیاژ پلاتین فاقد نیکل، تیتانیوم، نیوبیوم

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پیرسینگ بینی

  1. jkm گفت:

    سلام وقتتون بخیر، من دو هفته هست که پرسینگ ترقوه انجام دادم ولی سوراخش خیلی بزرگ شده باید چی کار کنم؟؟

  2. مریم گفت:

    سلام
    ایا بعد پرسینگ بینی
    اگه نخایم پشیمون بشیم دوباره بینی سوراخش خوب میشع

  3. Afson گفت:

    سلام
    من بینی سوراخ کردم امروز سه روزه نگینی ک گذاشتم بزرگه سوارخ بینی احساس میکنم بزرگتر شده باید چکار کنم.
    ببخشید بینی ک سوراخ میکنی حتما باید سمت راست باشه یا سلیقه ای هستش

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      مکان پیرسینگ سلیقه ای است. می تونید از نگین کوچکتری استفاده کنید تا سوراخ ایجاد شده بر روی بینی به مرور کوچکتر شود.

  4. ساجده گفت:

    سلام. من توی خونه با سوزن معمولی لاله گوشمو سوراخ کردم ولی متاسفانه روی مویرگ زدم و کلی خون اومد . الان یکم باد کرده و بنفش شده اون قسمت. حالا باید چیکار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوستعزیز
      تغییر رنگ لاله گوش به علت خونریزی بوده و برطرف می شود. در صورت ادامه داشتن تورم و درد برای تجویز پماد موضعی کاهش درد و عفونت به پزشک مراجعه کنید.

  5. samii گفت:

    سلام وقت بخیر من سه هفته ست پیرسینگ بینی انجام دادم خیلی خوب بود تا دیروز که در حین تمیز کردن بیرون اومد ،با فشار دوباره سرجاش گذاشتم که باعث شد از داخل کمی خون بیاد . الان زیرش قرمز و‌ متورم شده شبیه جوش، خیلی ناراحتم چیکار کنم؟ همچنان تمیزش میکنم با اب نمک و پماد هم میزنم
    الان کامل هم داخل نرفته و نمیخوابه روی پوستم🥲

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در این مکان عفونت مختصر پوستی و التهاب ایجاد شده که نیازه پزشک شما را ویزیت و در صورت نیاز دارو برای رفع عفونت ایجاد شده تجویز کند.

  6. Mariia گفت:

    سلام
    من حدودا یک هفته هست ک بینیم رو پرسینگ زدم دکتر گفت با الکل ضدعفونی کنم سه چهار روز آول اوکی بود الان دورش قرمز شده و موقع تمیز کردن یه چیزای سفید رنگی از داخل پرسینگ در میاد پرسینگ رو وفتی میخوام تکون بدم چسبید شده بهش یکم باید تکون تکونش کنم تا راحت شه
    میترسم چرک کرده باشه 🙂

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه عفونت اتفاق افتاده باشه. بهتره برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

  7. آرتا گفت:

    سلام من پرسینگ سپتام زدم میترسم اون زیورآلاتی ک‌ میندازم سنگین باشه و فرم بینیم خراب بشه آیا ممکنه؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اغلب زیورآلات کوچک و سبک انتخاب می شود. فرم بینی تغییر نمی کند ولی با کشیده شدن محل آویز ممکنه احساس ناخوشایندی به شما دهد.

  8. زینب گفت:

    سلام وقت بخیر من پیرسینگ بینی زدم چندماه پیش ولی الان حدود یکماه نیم هست که در اوردم میخواستم بدونم سوراخ بینیم هنوز بسته نشده ؟ خواستم باز نگین بندازم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه زمان زیادی گذشته باشه ممکنه بسته شده باشد. بسته به محل آن و اندازه سوراخ ایجاد شده روی غضروف نیز دارد.

    2. مانیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      من ده روز پیرسینگ پره بینی انجام دادم
      اما هرچقد ک نگاه میکنم از داخل تهش نزده بیرون و چیزی نمیبینم ممکنه برا سایز پیرسینگم باشه یا نه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکنه به خاطر سایز بینی و یا گرفتگی سوراخ ایجاد شده روی پوست باشد.

  9. هامور گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید من پیرسینگ پره بینی زدم اما سوراخش خیلی بزگ شده اول یک نگین ریز بور که ریدم رفته تو گوشتم و الان سوراخش بزرگ شده بنظرتون باید چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه با بیرون اورن ئپوسیله خارجی سوراخ ایجاد شده بسته شود. با متخصص پوست مشورت کنید.
      بهترین دکتر پوست

    2. Kameliya گفت:

      سلام من میخوام پیرسینگ بینی بزنم میخواستم بدونم اگه پیرسینگمو هر موقع که دلم بخواد درش بیارم سوراخ بینیم گرفته میشه یا دائمیه اصلا گرفته نمیشه؟

  10. Mina گفت:

    سلام راه حل برای عفونت بینی سوارخ شده کی چیست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تحت نظر متخصص گوش، حلق و بینی با تجویز آنتی بیوتیک ابن عفونت برطرف میشه. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      متخصص گوش، حلق و بینی