سرطان کبد: نشانه ها، تشخیص، درمان و علل ایجاد آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان کبد یکی از سرطان‌هایی است که انواع مختلفی دارد و به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. لازم است که با این سرطان و غربالگری‌های آن آشنا باشید تا بتوانید برای تشخیص زودهنگام اقدام کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان کبد

سرطان نامی است که تقریبا همه‌ی ما از شنیدن آن دچار واهمه می‌شویم. شاید کلمه‌ی دیگری که بعد از سرطان به ذهن ما راه پیدا می‌کند “مرگ” باشد. همان طور که می‌دانید انواع سرطان مختلف هستند و بخش‌های مختلفی از بدن را درگیر می‌کند. هرچقدر آن عضو بدن که دچار سرطان می‌شود، کار مهم‌تری را برای حفظ سلامتی انجام دهد، ترس ما بیشتر می‌شود. البته که نوع سرطانی که بدن به آن دچار می‌شود هم در میزان آسیب زننده بودن سرطان موثر است.

یکی از سرطان‌هایی که ترس و وحشت بسیاری در افراد ایجاد می‌کند، سرطان کبد است. اما چرا این سرطان به این اندازه ترسناک است؟ آیا هر کسی که مبتلا به سرطان کبدی شود و یا در کبد او تومورهایی رشد کنند، خواهد مرد؟ سرطان کبد چه انواعی دارد؟ علائم ابتلا به این سرطان کدام‌اند و در نهایت آیا می‌توان به نجات پیدا کردن فرد مبتلا امیدوار بود؟ پاسخ همه‌ی این سوالات را در مقاله‌ی پیش رو خواهید یافت.

اگر سرطان کبد دارید یا علائم مشکوکی در خود می بینید که شما را ترسانده، همین حالا از فوق تخصص کبد مشورت بگیرید.

سرطان کبد چیست؟

پاسخ این سوال برخلاف مخاطراتی که برای بیمار ایجاد می‌کند بسیار ساده است. به سرطانی که در کبد رخ دهد، سرطان کبد گفته می‌شود. کبد بزرگ‌ترین عضو گرانولار در بدن است که با فعالیت خود بدن را سم زدایی می‌کند. بنابراین این اندام نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کند.

کبد در سمت راست شکم قرار دارد و دقیقا در زیر دنده‌ها جای می‌گیرد. از دیگر وظایف کبد تولید صفرا می‌باشد که به گوارش چربی، ویتامین‌های محلول در چربی و سایر مواد مغذی در بدن کمک می کند. همچنین این اندام پر‌اهمیت در ذخیره و شکستن قند‌ها نقش داد. در واقع کبد گلوکز را به شکل گلیکوژن در خود ذخیره می‌کند و هنگامی که نیاز باشد، آن را به گلوکز شکسته و در اختیار بدن قرار می‌دهد.

هنگامی که کبد درگیر سرطان می‌شود، سلول‌های کبدی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فعالیت آن‌ها دچار اختلال می‌شود. بنابراین کبد نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد. البته سرطان کبد انواع مختلف اولیه و ثانویه دارد و در مراحل ابتدایی و پیشرفته تقسیم بندی می‌شود. ممکن است که سلول‌های سرطانی توسط خون و لنف به سایر بخش‌های بدن مهاجرت کنند و دیگر اندام‌ها را نیز دچار مشکل کنند. به این اتفاق متاستاز می‌گویند که سبب به خطر افتادن و تهدید حیات فرد می‌شود. مقاله‌ی ما بیشتر بر روی سرطان کبد اولیه تمرکز می‌کند.

غربالگری های سرطان می‌توانند مورد خوبی برای تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان‌ها باشند. آنها را جدی بگیرید و از آنها غافل نشوید.

سرطان کبد از سرطان های شایع است.
سرطان کبد از شایعترین بیماریهای جوانان است.

سرطان کبد اولیه

سرطان کبد اولیه به سرطانی گفته می‌شود که منشا آن در خود کبد است. در واقع سرطان از خود این اندام آغاز شده است. سرطان کبد اولیه انواع مختلفی دارد که شدت بیماری زایی آن‌ها نیز با هم متفاوت است. در ادامه به طور خلاصه انواع سرطان کبد اولیه را معرفی می‌کنیم؛

۱. هپاتوما

هپاتوما یا سرطان سلول‌های کبد از معمول‌ترین و شایع‌ترین انواع سرطان اولیه ی کبدی است. این نوع سرطان که در اصل هپاتوسلولار کارسینوما نامیده می‌شود، ۷۵ درصد سرطان‌های کبدی را شامل می‌شود. سلول‌های هدف این بیماری سلول‌های اصلی کبد یا هپاتوسیت‌ها هستند. این سرطان می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن متاستاز دهد و اندام‌هایی چون پانکراس، ریه و روده را درگیر کند. این مشکل معمولا در بیمارانی اتفاق می‌افتد که آسیب جدی به کبد آنان وارد شده است. این آسیب می‌تواند در اثر مصرف شدید الکل باشد.

سرطان کبد اولیه به سرطانی گفته می‌شود که منشا آن در خود کبد است.

۲. سرطان مجرای صفراوی

سرطان مجرای صفراوی یا کلانژیوکارسینوما در مجراهای باریکی در کبد که صفرا را منتقل می‌کنند، رخ می‌دهد. این مجراها شیره‌ی صفراوی را به کیسه‌ی صفرا منتقل می‌کنند تا به گوارش کمک کند. اگر سرطان در بخشی از مجرا که درون کبد وجود دارد رخ دهد آن را درون کبدی می‌نامند. اما اگر تقسیمات بی‌رویه‌ی سلولی در بخشی از مجرا باشد که خارج از کبد قرار می‌گیرد، آن را خارج کبدی می‌نامند. سرطان مجرای صفراوی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سرطان‌های کبدی را شامل می‌شود.

۳. سرطان رگ های کبد

آنژیوسارکوما نوع دیگری از سرطان کبدی است که نادر بوده و در رگ های خونی کبد دیده می‌شود. این نوع سرطان به سرعت پیشرفت می‌کند و معمولا در مراحل انتهایی تشخیص داده می‌شود که بسیار دیر شده است.

۴. هپاتوبلاستوما – سرطان کبد در کودکان

هپاتوبلاستوما نادرترین نوع سرطان کبدی هست که تقریبا همیشه در کودکان زیر ۳ سال دیده می‌شود. با جراحی و شیمی درمانی می‌توان امید خوبی برای زنده ماندن این بیماران سرطانی داشت. هنگامی که هپاتوبلاستوما در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، احتمال نجات پیدا کردن بیمار بیشتر از ۹۰ درصد است.

علائم سرطان کبد در کودکان

برخی از علایم سرطان کبد در کودکان شامل موارد زیر هستند؛

  • از بین رفتن اشتها
  • کاهش وزن
  • تب
  • خستگی
  • ضعف
  • درد شکم
  • ورم شکم
  • تهوع

سرطان کبد ثانویه

این نوع سرطان منشا خارج کبدی دارد. در ابتلا به این سرطان، بیمار بخش دیگری در بدنش درگیر سرطان بوده است که متاستاز داده و کبد او را نیز درگیر کرده است. به این نوع سرطان، سرطان متاستاتیک هم گفته می‌شود.

سرطان کبد علائم متنوعی دارد.
عکس سرطان کبد

فرق سرطان کبد بدخیم و سرطان کبد خوش خیم

طبق تحقیقات انجام شده، تومورهای خوش خیم کبدی زیاد هستند و معمولا برای آنها مداخلات تهاجمی انجام نمی‌شود. دو تومور خوش خیم کبدی شامل همانژیوما و هایپرپلازی نودولار فوکال هستند که بدخیمی ندارند. همچنین آدنوم هپاتوسلولار هم از انواعی است که احتمال بدخیمی در آن بسیار کم است. یکی از راه‌های تشخیص سرطان کبد بدخیم از سرطان کبد خوش خیم تصویربرداری‌های مختلف است. مثلا دو موردی که در تشخیص بدخیمی از خوش خیمی سرطان کبد کمک‌کننده است CT و MRI هستند.

علائم سرطان کبد و کیسه صفرا

سرطان کبد و کیسه صفرا معمولا علائم مشابهی دارند. البته سرطان کیسه صفرا معمولا کشنده است و بسیار تهاجمی آغاز می‌شود. نشانه سرطان کبد را در ادامه آورده‌ایم.

بسیاری از بیماران در مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان، علایم سرطان کبد خاصی نشان نمی‌دهند. برخی از علائم سرطان کبد جزو نشانه‌های خاموش می‌باشند. معمولا علائم در مراحل پیشرفته تر بروز می‌کنند.

۱. علائم خاموش سرطان کبد

برخی علائم سرطان کبد عبارت‌اند از؛

  • بیمار در ناحیه‌ی شکمی احساس ناخوشی می‌کند. همچنین ممکن است درد داشته باشد و یا حین لمس تحریک شود.
  • زردی از علائم شایع سرطان کبدی است. در این حالت پوست بیمار به رنگ زرد تغییر پیدا می‌کند و رنگ بخش سفید چشم نیز زرد می‌شود.
  • رنگ مدفوع یه سفیدی و گچی تغییر پیدا می‌کند.
  • بیمار احساس تهوع دارد.
  • بیمار دچار استفراغ می‌شود.
  • به سادگی دچار خونریزی می‌شود و یا بر روی پوست او کبودی ظاهر می‌گردد.
  • احساس ضعف می‌کند.
  • احساس خستگی مفرط می‌کند.

آیا شما هم علائم سرطان کبد را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

۲. علائم سرطان معده و کبد

در مواردی سرطان کبد به معده متاستاز می‌دهد و یا سرطان معده به کبد متاستاز می‌دهد و علائم آنها شامل موارد زیر هستند؛

  • احساس درد و ناراحتی در سمت راست شکم
  • احساس ناخوشی کردن
  • اشتهای کم و کاهش وزن
  • ورم شکم در سرطان کبد
  • زردی پوست
  • خارش پوست
شکمی که آب آورده است.
در برخی از سرطان‌ها در شکم مایعات جمع می‌شود.

۳. آب آوردن شکم در سرطان کبد

در افرادی که به سیروز یا سرطان کبد مبتلا هستند، فشاری که به مویرگ‌های کبد وارد می‌شود، باعث نشت مایعات به داخل پریتوئن می‌شود و معمولا ایجاد آسیت و یا همان آب آوردن شکم می‌شود. از طرفی ممکن است که خود تومور رگ‌های کبدی و یا لنف را ببندد و تجمع مایعات در شکم را مشاهده کنیم.

معمولا آسیت‌های بدفرم، از انواع نشانه‌های مراحل آخر سرطان کبد هستند. هنگامی که سرطان به مرحله آخر خود می‌رسد، آسیت بدخیم دیده می‌شود.

علت سرطان کبد چیست؟

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند؟ پزشکان هنوز نتوانسته‌اند به طور قطعی دریابند که چرا برخی به سرطان کبد مبتلا می‌شوند و برخی دیگر از آن نجات پیدا می‌کنند. اما دلایلی وجود دارند که می‌توانند ریسک ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهند. این فاکتورها عبارت‌اند از؛

  • سن بالا: سرطان کبد در افراد بالای ۵۰ سال به دلیل بالا بودن آنزیم های کبدی شایع‌تر است و بیشتر دیده می‌شود.
  • ابتلای طولانی مدت به عفونت هپاتیت B و یا C: هنگامی که فرد برای مدت طولانی به این بیماری ها مبتلا باشد، آسیب‌های جدی به کبد او وارد می‌شود. هپاتیت از طریق ارتباط مستقیم با مایعات بدن فرد از یک نفر به نفر بعدی منتقل می‌شود. مایعات می‌تواند شامل خون، بزاق، منی و ادرار باشد. همچنین مادر می‌توان در زمان بارداری و شیردهی این عفونت را به فرزند خود منتقل کند. استفاده از کاندوم می‌تواند احتمال انتقال این بیماری را حین سکس کاهش دهد.
  • افرادی که روزانه دو تا سه نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، با گذر سال‌های سال می‌توانند دچار این بیماری شوند. الکل خسارات جبران ناپذیری به کبد وارد می‌کند.
  • سیروز کبدی شرایطی است که در آن بافت سالم کبدی با بافت اسکار جایگزین می‌شود. یک کبد سیروز شده نمی‌تواند به خوبی عمل کند و به مرور زمان دچار مسائل مختلف می‌شود و بدن را دچار اختلال می‌کند. یکی از این اختلالات سرطان کبد است. از معمول‌ترین و شایع‌ترین علل ایجاد سیروز کبدی، هپاتیت سی و سوء مصرف الکل هستند. بیشتر بیمارانی که دچار سرطان کبد شده‌اند، در ابتدا با سیروز مراجعه کرده‌اند.
  • چاقی و دیابت ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان کبد هستند. هنگامی که فرد دیابتیک باشد، بیشتر در معرض چاقی است و چاقی در سرطان کبد موثر است.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

تشخیص سرطان کبد

تشخیص سرطان کبد با گرفتن شرح حال کامل از بیمار و معاینه‌ی فیزیکی صورت می‌گیرد. در صورتی که سابقه‌ی مصرف طولانی مدت الکل را دارید و یا برای مدت طولانی درگیر عفونت هپاتیت ‌B و C بوده‌اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. فارغ از معاینه و شرح حال بیمار، یکسری تست‌های تشخیصی هستند که به پزشک کمک می‌کنند. برخی از این آزمایشات و تست‌ها عبارت‌اند از؛

۱. علائم سرطان کبد در جواب آزمایش سرطان کبد چیست؟

  • جالب است که نشانه های سرطان کبد در آزمایش خون عملکرد کبد مشخص می‌شود. برگه آزمایش سرطان کبد که شامل آزمایش عملکرد کبدی است، می‌تواند حاوی اطلاعات مفیدی باشد. آزمایش عملکرد کبد یکی از آزمایشاتی هستند که به تشخیص سرطان کبد کمک می‌کنند. در واقع این تست‌ها نشان دهنده‌ی عملکرد سالم کبد شما هستند. در این آزمایش‌ها میزان پوتئین، بیلی روبین و آنزیم‌های کبدی سنجیده شده و سلامت کبد شما بررسی می‌شود. در صورتی که تست عملکرد کبد شما مختل باشد، بررسی‌های بیشتری باید صورت گیرد.

همیشه نمی‌توان از ابتلا به سرطان کبد پیشگیری کرد. هرچند می‌توان با برخی اقدامات و عادات، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا جایی که می‌توان کاهش داد.

۲. آلفا فیتو پروتئین در سرطان کبد

  • سرطان کبد علائم مختلفی دارد که در آزمایش هم بروز می‌کنند. وجود آلفا فیتوپروتئین در خون می‌تواند نشان دهنده‌ی سرطان کبد باشد. این فاکتور پروتئینی معمولا در کیسه‌ی زرده و کبد جنین پیش از به دنیا آمدن تولید می‌شود و وجود آن در خون یک فرد بالغ نشان دهنده‌ی اتفاقات خوبی نیست. به طور طبیعی تولید این فاکتور قبل از تولد متوقف شده است.

۳. تصویربرداری و سونوگرافی سرطان کبد

  • سی تی اسکن شکمی و MRI از شکم می‌توانند تصویر واضح و مناسبی از کبد در اختیار پزشک قرار دهند و به تشخیص کمک شایانی بکنند. در صورت داشتن سرطان، این تصاویر به پزشک شما اجازه می‌دهند که اندازه، محل دقیق و متاستاز تومور را تشخیص دهد یا تخمین بزند.

بیوپسی کبد (نمونه برداری کبد)

یک تست تشخیصی دیگر که در اختیار پزشکان قرار دارد، بیوپسی کبدی است. در بیوپسی کبدی، بخشی  کوچکی از کبد برداشته می‌شود و برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود. بافت و سلول‌های بافت کبدی با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند و نتیجه اعلام می‌شود. برای بیوپسی از بی‌هوشی و آنستژی استفاده می‌شود تا درد احساس نشود. در بیشتر موارد نیدل بیوپسی انجام می‌گیرد که برداشتن بافت با استفاده از یک سوزن بلند است. طی این فرایند، پزشک یک سوزن بلند را وارد شکم شما می‌کند و آن را به درون کبد می‌فرستد. بخشی از بافت کبد را به عنوان نمونه برداشت کرده و خارج می‌کند. سپس این نمونه با دقت در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود تا شواهد کنسر و سرطان در آن دیده شود.

بیوپسی کبد همچنین می‌تواند با استفاده از لاپاراسکوپی انجام پذیرد. لاپاراسکوپی شامل فرستادن یک لوله‌ است که در سر آن دوربین وجود دارد. این لوله از طریق ایجاد یک برش کوچک در شکم وارد حفره‌ی شکمی می‌شود و خود را به کبد می‌رساند. دوربین به پزشک این اجازه را می‌دهد که کبد را مشاهده کند. هر گونه تغییر را تشخیص دهد و بیوپسی دقیق‌تر و بهتری را انجام دهد. اگر نیاز به برداشت نمونه بافت از اندام‌های دیگر شکم هم باشد، نیاز به یک برش بزرگ‌تر و در واقع لاپاراتومی است.

در صورتی که سرطان در کبد تشخیص داده شود، دکتر مرحله‌ی آن را تعیین می‌کند. مرحله‌ی سرطان کبد طبق پیشرفت آن و وخامت بیماری تعیین می‌شود. تعیین مرحله‌ی پیشرفت بیماری به پزشک کمک می‌کند که برنامه‌ی درمان و اقدامات لازم را با دقت بیشتری انتخاب کند.

مراحل اخر سرطان کبد

مرحله‌ی چهارم بالاترین مرحله و پیشرفته‌ترین مرحله‌ی سرطان کبدی است. مراحل آخر معمولا نسبت به درمان پاسخ نمی‌دهند و متاستاز هم در آنها دیده‌می‌شود. در چنین افرادی امید به زندگی بسیار پایین است.

نمونه برداری کبد یا بیوپسی در تشخیص سرطان نقش دارد.
نمونه برداری کبد

درمان سرطان کبد

سرطان کبد درمان های مختلفی را شامل می‌شود. روند درمانی که انتخاب می‌شود بستگی به موارد زیر دارد؛

  • تعداد، اندازه و محل تومورها در کبد
  • نحوه‌ی عملکرد کبد
  • وجود یا عدم وجود سیروز
  • متاستاز دادن تومور کبدی

فرایندهای درمانی سرطان کبد

این که برنامه‌ی درمانی بیمار شامل چه مواردی باشد، به عوامل بالا بستگی دارد.

۱. هپاتکتومی

هپاتکتومی به برداشت همه یا بخشی از کبد گفته می‌شود. این درمان هنگامی صورت می‌گیرد که سرطان کبد مختص خود کبد باشد و به اندام‌های دیگر متاستاز نداده باشد. بعد از گذشت زمانی از جراحی، بافت کبدی شروع به رشد و تقسیم می‌کند و بخش‌های از بین رفته را بازسازی می‌کند.

۲. پیوند کبد

پیوند کبد شامل جایگزین کردن تمامی بافت از بین رفته و آسیب دیده‌ی کبد با بافت سالم یک اهداکننده‌ی مناسب است. این فرایند هنگامی می‌تواند صورت گیرد که سرطان به بخش‌های دیگر بدن متاستاز نداده باشد. بعد از انجام جراحی پیوند، داروهایی به بیمار داده می‌شود تا از پس زدن کبد پیوند زده شده جلوگیری به عمل آید.

۳. ابلیشن

ابلیشن شامل سوزاندن و یا تزریق اتانول به بخش‌هایی از کبد است که سلول‌های آن از بین رفته و سرطانی شده‌اند. برای این که این فرایند درد نداشته باشد، از بی‌حسی استفاده می‌شود. ابلیشن برای کسانی که کاندید مناسبی برای جراحی و پیوند کبد نیستند‌، مناسب است.

سی تی اسکن در تشخیص سرطان کبد موثر است.
سی تی اسکن کبد

۴. شیمی درمانی سرطان کبد

شیمی درمانی نوعی درمان دارویی شدید است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. داروهای کموتراپی از طریق رگ‌ها وارد بدن می‌شوند. در بیشتر موارد کموتراپی برای بیمارانی که در حال ترخیص هستند، انجام می‌شود. شیمی درمانی عوارض بسیاری برای بیمار به بار می‌آورد که تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، لرزش بدن و ریزش موها از جمله‌ی آنان هستند. این درمان دارویی همچنین احتمال ابتلا به عفونت را بالا می‌برد.

۵. رادیوتراپی – پرتو درمانی

پرتودرمانی شامل استفاده از اشعه با انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. این درمان می‌تواند با اشعه‌های داخلی و خارجی صورت گیرد. در پرتو درمانی خارجی، اشعه با انرژی بالا به شکم و قفسه‌ی سینه تابانیده می‌شود. اما پرتو درمانی داخلی شامل فرستادن مواد رادیواکتیو از طریق یک کتتر یا لوله با داخل بافت و سلول‌های کبدی است. پرتو درمانی سرخرگی که به کبد خون می‌رساند را نابود می‌کند. این کار سبب کاهش خون تغذیه‌ای تومور کبدی می‌شود. هنگامی که سرخرگ اصلی کبدی بسته می‌شود، خونرسانی کبدی از طریق سیاهرگ‌های کناری صورت می‌گیرد.

پیوند کبد شامل جایگزین کردن تمامی بافت از بین رفته و آسیب دیده‌ی کبد با بافت سالم یک اهداکننده‌ی مناسب است. این فرایند هنگامی می‌تواند صورت گیرد که سرطان به بخش‌های دیگر بدن متاستاز نداده باشد.

۶. درمان هدفمند

درمان هدف‌مند شامل استفاده از داروهایی خاص برای سلول‌هایی از کبد است که آسیب پذیر شده‌‌اند. این کار باعث کاهش رشد تومور و کاهش تغذیه رسانی به آن می‌شود. هنگامی که خون به تومور نرسد رشد آن کاهش پیدا می‌کند. سورافنیب (nexavar) یک داروی تایید شده برای درمان هدفمند کبدی است که برای بیماران با سرطان کبد تجویز می‌شود. این درمان برای بیمارانی که کاندید مناسبی برای پیوند کبد و هپاتکتومی نیستند، انتخاب خوبی است. البته که این درمان می‌تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

۷. امبولیزاسیون و کموامبولیزاسیون

بر اساس clevelandclinic، امبولیزاسیون و کموامبولیزاسیون از روش‌های درمانی جراحی می‌باشند. این فرایندهای جراحی انجام می‌شوند تا شریانی که به کبد خون می‌رساند را بلوکه کنند. پزشک شما از اسفنج‌های کوچک و یا ابزارهایی شبیه آن برای این کار استفاده می‌کند. این کار با هدف کاهش جریان خون به کبد و سلول‌های سرطانی آن انجام می‌شود.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا سرطان کبد درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

۸. درمان سرطان کبد با طب سنتی

با وجود این‌که درمان‌های طب سنتی تایید شده نیستند اما بسیار پرمخاطب و پر استفاده می‌باشند. در ادامه به برخی درمان‌هایی که طب سنتی برای سرطان کبد ارائه می‌دهد اشاره می‌کنیم، اما این به معنی تایید و یا رد آن‌ها نمی‌باشد.

خوردن سرکه ی انگبین از راه کارهایی است که طب سنتی ارائه می‌کند. مصرف روزانه‌ی این سرکه در بهبود عملکرد کبد تاثیر دارد. این سرکه تجمع چربی در سلول‌های کبدی را کاهش می‌دهد و احتمال سیروز را کم می‌کند. کبد چرب می‌تواند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد. آب سیب رسیده‌ی شیرین از دیگر مواردی است که طب سنتی بر مصرف آن تاکید و توصیه می‌کند. برخی سبزیجات خام مثل کاسنی در حفظ سلامت کبد تاثیرگذارند. زردآلوی رسیده در سلامت کبد موثر است و کارکرد آن را بهبود می‌بخشد.

نکته‌ای که در طب سنتی باید پیوسته مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از مسمویت با مصرف داروهای گیاهی و طبیعی است. در صورتی که بی‌رویه و بی اندازه از داروهای توصیه شده در طب سنتی استفادع کنید، احتمال اثر عکس دادن و مشکل پیدا کردن برای شما افزایش می‌یابد. بهتر است بسیار محتاط و بسیار نکته سنج در این زمینه عمل کنید و به طور کامل به درمانگر خود وابسته نباشید.

بخش های مختلف کبد در عکس دیده می شود.
عکس سرطان کبد

چگونه میتوان از سرطان کبد پیشگیری کرد؟

همیشه نمی‌توان از ابتلا به سرطان کبد پیشگیری کرد. هرچند می‌توان با برخی اقدامات و عادات، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا جایی که می‌توان کاهش داد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

  • واکسینه شدن علیه هپاتیت B. واکسیناسیون هپاتیت از نوزادی آغاز می‌شود. همچنین کسانی که در معرض خطر هستند، مثل کادر درمان، باید یادآور تزریق کنند.
  • مصرف الکل خود را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید. مصرف الکل آسیب‌های جبران ناپذیری به کبد وارد می‌کند.
  • وزن خود را در حد و اندازه‌ی متناسب نگه دارید.
  • از کاندوم در زمان سکس استفاده کنید.

طول عمر بیماران سرطان کبد

آیا سرطان کبد کشنده است؟ بدون شک این اولین سوالی است که با شنیدن نام سرطان کبد به ذهن ما می‌رسد. عوامل بسیاری در طول عمر بیمار سرطانی کبد موثر است. این که سرطان او در چه مرحله‌ای است و چه اندازه از بافت کبد را درگیر کرده است. آیا متاستاز داده است؟ همچنین روحیه‌ی بیمار در این مورد بسیار مهم است. در بیمارانی که سرطان در آن‌ها پیشرفت کرده است، معمولا تا ۵ سال بعد از تشخیص سرطان عمر خواهند کرد. اما اگر سرطان خوش‌خیم باشد و درمان را زودتر از موعد شروع کنند، طول عمر بیمار افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بیمارانی که عمر آن‌ها بالای ۷۵ سال باشد احتمال نجات یافتن آن‌ها کم‌تر از باقی بیماران است.

طول عمر سرطان کبد بدخیم

طول عمر سرطان کبد بدخیم چندان زیاد نیست و معمولا بالای ۵ سال زندگی برای افرادی که به سرطان کبد بدخیم دچار می‌شود بین ۳ تا ۱۲٪ است.

تفاوت سیروز و سرطان کبد

طبق healthline، در سیروز بافت سالم کبد تبدیل به بافت اسکار و گره‌های پارانشیمی تبدیل می‌شود. در این صورت کبد نمی‌تواند به خوبی عمل کند. در سرطان سلول‌های کبدی شروع به تقسیم بی رویه و تهاجمی می‌کنند و احتمال حمله به بافت‌های مجاور و مهاجرت به اندام‌های دیگر در آن‌ها وجود دارد.

تصویر کبد سیروز و کبدی که سالم است.
سیروز کبدی و کبد سالم

رژیم غذایی بیماران سرطان کبد

مواد غذایی که می‌تواند در کنترل سرطان و بهبود عملکرد کبد کمک کند شاملم موارد زیر هستند؛

  • پروتئین‌های سبک مانند پروتئین موجود در مرغ، بلدرچین، ماهی و تخم مرغ
  • لبنیات کم چرب
  • مغزها و آجیل
  • سویا

این مواد غذایی می‌توانند در بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند. همچنین مواد غذایی مثل؛

  • برنج
  • غلات کامل
  • نان سبوس دار

می‌توانند با کربوهیدرات زیادی که دارند، انرژی بیمار را بالا نگه دارند.

راهنمای مراجعه به فوق تخصص کبد

سرطان کبد سرطان خطرناکی است. اما این بدین معنا نیست که این سرطان کشنده است. اگر شما بتوانید علائم بدن خود را بشناسید می توانید به راحتی از بروز سرطان کبد جلوگیری کنید. در نتیجه اگر علائمی مانند درد شکمی، زری پوست و چشم و یا مدفوع غیرطبیعی دارید هر چه سریع تر به فوق تخصص کبد مراجعه کنید.

دکترتو توانسته بهترین فوق تخصصین گوارش و کبد را گرد آورده تا بتوانید در راحتترین حالت ممکن از بهترین دکترها مشورت بگیرید و خیال خود را راحت کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

سرطان کبد علائم مختلفی دارد که شامل زردی، کم اشتهایی، کاهش وزن، تهوع و استفراغ و تغییر رنگ مدفوع و موارد دیگر است.

بله. در مواردی که سرطان کبد خوش خیم باشد می‌توان آن را درمان کرد. در مواردی که بدخیم باشد هم درمان جدی انجام می‌شود و پیشرفت و بهبودی سرطان به موارد مختلفی بستگی دارد.

کبد چرب سرطان نیست و نشان‌دهنده‌ی تجمع چربی در کبد است. سرطان در مواقعی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در اندام پیدا شوند و شروع به تقسیم بی‌رویه کنند. کبد چرب معمولا در آزمایش‌ها بروز می‌کند.

احتمالا از خود می‌پرسید که طول عمر بیماران سرطان کبد چقدر است؟ بیماران سرطان کبد، در مواردی که سرطان بدخیم نباشد امید به زندگی بالایی دارند. اما در مواردی که سرطان بدخیم باشد و متاستاز داده باشد احتمال ۵ سال زندگی آنها کاهش می‌یابد و در موارد کمی رخ می‌دهد. طول عمر بیمار رابطه مستقیمی با مرحله بیماری دارد.

معمولا برای درمان سرطان‌هایی که از بخش‌های دیگر بدن به کبد متاستاز می‌دهند از پرتودرمانی و شیمی درمانی‌ها استفاده می‌شود. البته که کنترل بیماری در این مرحله معمولا دشوار است و چندان پاسخدهی دیده نمی‌شود.

اگر سرطان متاستاز به کبد متاستاز بدهد، احتمال اینکه شکم دچار آسیت و یا تجمع مایعات شود وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان کبد

  1. سالاروند گفت:

    بسیار سپاسگزارم گفتید پیگیر درمان باشید یعنی کبد چرب دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کبد چرب فقط با ازمایش انزیم کبدیُ چربی و سونو قابل تشخیص است
      احتمال مشکلات کبدی دارید
      با ارزوی سلامتی

  2. سالاروند گفت:

    سلام و عرض ادب من دیروز به خاطر سنگ کلیه سونو گرافی دادم همه چیزم نرمال بود فقط نوشته بود افزایش خفیف اکو پارانشیمال مشهود است که مطرح کننده احتمال کبدچرب گرید یک گفتم شاید میشه این نشانه سرطان کبد باشد با سپاس و تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      بیشتر از نظر انزیم کبدی احتمالا دچار مشکل شوید
      حتمن پیگیر درمان باشید

      1. سالاروند گفت:

        یعنی کبدچرب دارم که گفتید باید پی گیر درمان باشید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          لام
          کبد چرب فقط با ازمایش انزیم کبدیُ چربی و سونو قابل تشخیص است
          احتمال مشکلات کبدی دارید
          با ارزوی سلامتی

  3. سالاروند گفت:

    سلام و عرض من دیروز به خاطر سنگ کلیه سونو گرافی دادم همه چیزم نرمال بود فقط نوشته بود افزایش خفیف اکو پارانشیمال مشهود است که مطرح کننده احتمال کبدچرب گرید یک گفتم شاید میشه این نشانه سرطان کبد باشد با سپاس و تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      بیشتر از نظر انزیم کبدی احتمالا دچار مشکل شوید
      حتمن پیگیر درمان باشید

  4. خانم میرمحمدی گفت:

    باسلام انزیم کبدی من ۷۹بود دکتر هیچ دارویی نداد فقط ۶ماه رزیم غذایی سالم،بعد ۶ماه تکرار کردم ۸۹شده بود انزیم ها سونو دادم کبد کاملا سالم علت چی میتونه باشه،با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام خانم میر محمدی
      کدام انزیم کبد؟

  5. خیری گفت:

    من الان چند روز هست در ناحیه سمت راست درست همون جایی ک کبد هست درد حس میکنم حس میکنم ورم کرده درد کلیه و شکم درد دارم آیا ممکنه جدی باشه؟در سرطان کبد کدوم قسمت از بدن خارش پیدا میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد ها همیشه یک نشانه است. درد در ناحیه راست لزوما به معنی درگیری کبد نیست
      لظفا به پزشک مراجعه کنید
      بهتر است ابتدا به متخصص داخلی مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/internist

  6. فرید نوری گفت:

    سلام سپاس از لطفی که به افرادی که نگران و آشفته در مورد خود ویا اطرافیان هستند میکنید و با راهنماییتون آرامش به دل آنها هدیه میکنید . من مادری دارم که متاسفانه تازه فهمیدیم که کبد گرفتار تومور شده و اندازه آن تقریبا بزرگ است و دکتر ها در مراجعه اولین حرفی که می‌زنند این هست که خیلی تاخیر اش دادین الان نمونه برداری کردن اگر خوش خیم باشه میشه امید وار بود یا باید حقیقت جدایی را قبول کنیم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      میتوانید جهت معاینه و بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  7. مهرسا زارع گفت:

    مادرشوهر من از سینه به کبدشون متاستاز دادن و دخترشون آزمایش خون نوشتن بعدش گفتن به هیچ درمانی نیاز نیس دلیلش چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز.
      متاستاز ممکن است خطر را بیشتر کند
      بهتر است در اسرع وقت به انکولوژیست خوب مراجعه کنند
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/hematologist-oncologist

  8. مهرسا زارع گفت:

    باسلام بعد ازتشخیص متاستاز از سینه به کبد دکتر آزمایش خون تشخیص داد حالا دکتر بعدازدیدن جواب آزمایش گفتند درمان لازم نیست دلیلش چه بود

  9. خانم ماندگار گفت:

    سلام مادر من سرطان کبد داره و ریشه کرده و از دهن و دماغش خون میاد آیا شانس زنده موندن در ایشون تا چند وقت است

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      زمان دقیق را نمی توان بیان کرد. متاستاز اتفاق ناگواری در سرطان می باشد که نزدیک شدن به پایان زندگی را جلوتر می اندازند.

  10. قنبری گفت:

    سلام خانم فاطمه خرم‌آبادی
    از خداوند بزرگ و بی‌همتا میخواهم شما را که دانشجو هستید در همه حال و رایگان دانشتان را در اختیار همه می‌گذارید به حق همنامتان حضرت زهرا س موفق و تا آخر عمر دانشجو و اهدا کننده دانشت قرار دهد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. حسام داودی گفت:

        سلام خسته نباشی میخواستم آزمایش بگیرم سونوگرافی بهتره یا آزمایش خون بدم ؟؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          برای ارزیابی دقیق کبد هردو ازمایش ضروری است
          هم سایز و شکل کبد بررسی شود و هم انزیم های آن