سرطان مجرای صفراوی، توموری نادر اما خطرناک!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان مجرای صفراوی سرطانی نادر است. اما معمولا دیر تشخیص داده شده و نرخ بقای آن پایین است. احتمال بروز این سرطان در بیماران مبتلا به هپاتیت، سیروز کبدی، سنگ مجرای صفرا و التهاب روده بیشتر است. کلانژیوکارسینوما می‌تواند باعث درد شکم، حالت تهوع و زردی پوست شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرطان مجرای صفراوی

سرطان مجرای صفراوی یا کلانژیو کارسینوما سرطانی است که از لوله‌های باریک مجرای صفراوی شروع می‌شود. اگر علائمی شبیه به این سرطان دارید یا پزشک این بیماری را تشخیص داده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم علائم کلانژیوکارسینوما چیست؟ این سرطان به چه علت ایجاد می‌شود؟ کدام فاکتورهای خطر ریسک ابتلا به آن را افزایش می‌دهند؟ انواع آن چه تفاوتی با هم دارند؟ چگونه پزشک آن را تشخیص می‌دهد؟ آیا این سرطان درمانی دارد؟ این بیماری تا چه حد خطرناک است؟

درصورتی‌که علائمی شبیه به سرطان مجاری صفراوی دارید یا سابقه ابتلا به این سرطان در خانواده شما وجود دارد، حتما برای چکاپ و تشخیص به‌موقع آن به دکتر کبد یا متخصص انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از خدمات دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سرطان مجرای صفراوی چیست؟

قبل از اینکه در مورد سرطان مجرای صفراوی توضیح دهیم، خوب است اطلاعاتی در مورد مجاری صفراوی داشته باشیم. مجاری صفراوی لوله‌های کوچکی هستند که کبد را به روده کوچک وصل می‌کنند. صفرا مایعی است که از طریق این لوله‌ها از کبد و کیسه صفرا به روده کوچک وارد می‌شود. برای هضم چربی‌های غذا وجود صفرا لازم است.

کلانژیو کارسینوما نوعی از سرطان است که از این لوله‌های باریک شروع می‌شود. این بیماری نادر بوده و ایجاد سلول‌های سرطانی در پوشش مجرای صفراوی باعث بروز آن می‌شود. معمولا این سرطان در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر دیده می‌شود. گاهی ممکن است سرطان مجاری صفراوی قابل درمان باشد و گاهی هم نمی‌توان آن را به طور کامل از بین برد.

سرطان مجرای صفراوی نوعی سرطان است که از پوشش این لوله‌های باریک شروع می‌شود. مجاری صفراوی کبد را به روده کوچک وصل کرده و با انتقال مایعی به نام صفرا به روده باعث هضم غذا می‌شوند.


انواع سرطان های مجرای صفراوی

کلانژیو کارسینوما ممکن است در هر بخش مجاری صفراوی ایجاد شود. بر اساس محل شروع سرطان این بیماری را به سه دسته تقسیم می‌کنند. در ادامه انواع سرطان مجرای صفراوی را به شما توضیح می‌دهیم.


۱. کلانژیوکارسینومای خارج کبدی

به کلانژیوکارسینوما خارج کبدی، سرطان دیستال مجرای صفراوی هم گفته می‌شود. این سرطان در قسمتی از مجرای صفراوی نزدیک روده کوچک شروع می‌شود. به همین دلیل به آن خارج کبدی می‌گویند.


۲. کلانژیوکارسینومای هیلار

کلانژیوکارسینومای هیلار یا سرطان مجرای صفراوی پیرامونی دقیقا از خارج کبد شروع می‌شود. در قسمتی که مجاری راست و چپ کبد به هم وصل می‌شوند تا از این اندام خارج شوند، ممکن است سلول‌های سرطانی به وجود بیایند. به همین دلیل کلانژیو کارسینوما هیلار نیز جز سرطان‌های خارج کبدی دسته‌بندی می‌شود.


۳. کلانژیوکارسینومای درون کبدی

همان‌طور که از اسم این نوع سرطان مشخص است، از داخل کبد شروع می‌شود. در کلانژیو کارسینوما درون کبدی سلول‌های سرطانی در شاخه‌های مجرای صفراوی کوچک‌تر داخل کبد به وجود می‌آیند. به همین دلیل گاهی این نوع سرطان را با سرطان سلول های کبد اشتباه می‌گیرند و از روش‌های درمان سرطان سلول های کبد برای درمان آن استفاده می‌کنند. برخی پزشکان نیز این نوع سرطان را در دسته سرطان کبد قرار می‌دهند. حدود ۵ تا ۱۰% از سرطان‌های مجرای صفراوی از نوع درون کبدی هستند.

در این تصویر می‌توانید سه نوع سرطان مجرای صفراوی را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سه نوع سرطان مجرای صفراوی را مشاهده کنید. تومورها به ترتیب از بالا به پایین مربوط به سرطان درون کبدی، هیلار و خارج کبدی است.

علائم سرطان مجرای صفراوی

علائم و نشانه‌های سرطان مجاری صفراوی شامل موارد زیر می‌شود.

  • زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم (یرقان)
  • خارش شدید پوست
  • درد شکم در سمت راست و زیر دنده‌ها
  • مدفوع سفیدرنگ
  • خستگی
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • تب
  • عرق شبانه
  • ادرار تیره
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ازدست‌دادن اشتها

اگر علائمی مشابه نشانه‌های ذکر شده دارید، حتما برای بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود. برای ارتباط با متخصص کبد یا دکتر انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

علائم سرطان مجاری صفراوی داری و نگرانی؟

همین حالا با متخصص گوارش مشورت کن.

علت سرطان مجرای صفراوی

کارشناسان هنوز از علت دقیق ابتلا به سرطان مجاری صفراوی مطمئن نیستند. اما آمار نشان می‌دهد، برخی عوامل می‌توانند باعث کلانژیوکارسینوما شوند. این مشکلات باعث التهاب طولانی‌مدت شده و سرطان مجرای صفراوی را ایجاد می‌کنند. این علل عبارتند از:

  • کلانژیت اسکلروزان اولیه: علت ابتلا به این بیماری مشخص نیست. اما این نوع التهاب به‌مرور باعث زخم مجرای صفراوی می‌شود. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، بیماری کولیت اولسراتیو (التهاب روده بزرگ) هم دارند.
  • سنگ مجرای صفراوی: این بیماری شبیه به سنگ‌های صفراوی است؛ اما سایز سنگ‌ها کوچک‌تر است.
  • کیست‌های کلدوکال: این بیماری مادرزادی بوده و نادر است. باعث ایجاد کیسه‌های پر از صفرا در امتداد مجاری صفراوی می‌شود. اگر این کیست‌ها درمان نشوند، می‌توانند باعث بروز سرطان مجرای صفراوی شوند.
  • عفونت فلوک کبد: این بیماری در کشورهای آسیایی که ماهی خام یا نیمه‌پخته می‌خورند، بیشتر دیده می‌شود. ماهی‌ها ممکن است به کرم‌های انگلی کوچکی به نام فلوک کبد آلوده باشند. این کرم‌ها وارد مجاری صفراوی شده و باعث سرطان می‌شوند.
  • رفلاکس: زمانی که شیره گوارشی از پانکراس به مجاری صفراوی برگردد، می‌تواند به این مجاری آسیب وارد کند.
  • سیروز کبدی و هپاتیت: بیماری‌های مزمن کبدی می‌توانند به کبد آسیب وارد کنند. در نتیجه بافت اسکار به وجود آمده و احتمال ابتلا به سرطان بالا می‌رود.

بیماری‌هایی مانند هپاتیت، سیروز کبدی، سنگ مجرای صفراوی و کلانژیت اسکلروزان اولیه با آسیب به کبد یا مجاری صفراوی می‌توانند در طولانی‌مدت باعث بروز کلانژیوکارسینوما شوند. اگر چنین بیماری‌هایی دارید، باید برای سلامت خود و تشخیص به‌موقع سرطان هر چند وقت یک‌بار چکاپ انجام دهید.

یکی از علائم کلانژیو کارسینوما زردی پوست است.
بیماری‌های مزمن کبدی می‌توانند به کبد آسیب وارد کنند. در نتیجه بافت اسکار به وجود آمده و احتمال ابتلا به سرطان بالا می‌رود.

عوامل خطر سرطان مجرای صفراوی

برخی عوامل ممکن است ریسک ابتلا به سرطان مجرای صفراوی را بالا ببرند. از جمله:

  • چاقی
  • دیابت
  • هپاتیت ویروسی
  • نوشیدن زیاد الکل
  • بیماری التهابی روده (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو)
  • سن بالای ۵۰ سال
  • سیگارکشیدن
  • برخی از اختلالات ارثی مانند فیبروز کیستیک و سندروم لینچ
بیماری‌های مزمن کبد مانند هپاتیت و سیروز کبدی و همچنین برخی اختلالات ارثی می‌توانند باعث ایجاد سلول‌های سرطانی در این مجاری شوند.
بیماری‌های مزمن کبد مانند هپاتیت و سیروز کبدی و همچنین برخی اختلالات ارثی می‌توانند باعث ایجاد سلول‌های سرطانی در این مجاری شوند.

تشخیص سرطان مجرای صفراوی

برای تشخیص سرطان مجرای صفراوی ابتدا پزشک معایناتی را انجام می‌دهد و در مورد سوابق خانوادگی این سرطان یا مشکلات کبدی شما سوالاتی می‌پرسد. پس از آن برای تشخیص دقیق سرطان آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند.

  • آزمایش عملکرد کبد: پزشک ممکن است برای بررسی عملکرد کبد آزمایش خون تجویز کند. در آزمایش عملکرد کبد مقدار آنزیم‌های کبدی در خون و احتمال اختلال در این اندام بررسی می‌شود.
  • تست تومور مارکر: در این تست سطح آنتی‌ژن CA 19-9 در خون بررسی می‌شود. CA 19-9 نوعی پروتئین است که توسط سلول‌های سرطانی مجاری صفراوی بیش از حد تولید می‌شود. البته افزایش این پروتئین در خون می‌تواند نشانه بیماری‌هایی دیگری مانند التهاب یا انسداد مجاری صفراوی هم باشد. به همین دلیل پس از این آزمایش باید تست‌های دیگری هم انجام شود.
  • کلانژیوسکوپی: در این روش لوله‌ای کوچک و انعطاف‌پذیر از طریق گلو و دستگاه گوارش وارد روده کوچک می‌شود. سر لوله دوربینی وجود دارد که می‌توان با آن مجرای صفراوی را مشاهده کرد. همچنین از کلانژیوسکوپی برای تزریق رنگ در این ناحیه هم استفاده می‌شود. رنگ کیفیت آزمایش‌های تصویربرداری را بالا می‌برد.
  • آزمایش‌های تصویربرداری: برای مشاهده اندام‌های داخلی و علائم مربوط به کلانژیوکارسینوما از تست‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی استفاده می‌شود.
  • بیوپسی: در صورت وجود مورد مشکوک در آزمایش‌های تصویربرداری، بیوپسی انجام می‌شود. اگر سلول‌های مشکوک نزدیک به روده کوچک باشند، می‌توان حین کلانژیوسکوپی نمونه‌برداری کرد. اما اگر سلول‌های مشکوک در کبد یا نزدیک آن باشند، از سوزن بلند و ظریف استفاده می‌شود.

تشخیص به‌موقع سرطان مجاری صفراوی در درمان آن تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل باید در صورت مشکوک بودن به این سرطان سریعا برای تشخیص آن اقدام کنید. جهت تجویز آزمایش‌های لازم با فوق‌تخصص گوارش و کبد یا دکتر انکولوژیست مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از خدمات دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای تشخیص و غربالگری سرطان مجرای صفراوی همین امروز اقدام کن.

درمان سرطان مجرای صفراوی

برای درمان سرطان مجرای صفراوی ابتدا پزشک باید مرحله سرطان و میزان پیشرفت آن را مشخص کند. برای تعیین این مورد از آزمایش‌های تصویربرداری مختلف استفاده می‌شود. پس از تعیین میزان پیشرفت کلانژیوکارسینوما متخصص یکی از گزینه‌های درمانی زیر را انتخاب می‌کند.

۱. جراحی سرطان مجرای صفراوی

با استفاده از جراحی، جراح تلاش می‌کند تا جای ممکن سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. باتوجه‌به محل و میزان پیشرفت بیماری یکی از روش‌های جراحی زیر انتخاب می‌شود.

  1. جراحی بای‌پس: اگر تومور سرطانی کوچک باشد از روش بای‌پس استفاده می‌شود. در این روش قسمتی از مجرای صفراوی برداشته شده و دو انتهای بریده شده به هم وصل می‌شوند.
  2. برداشتن مجرای صفراوی: اگر سرطان پیشرفته‌تر باشد، ممکن است در طول جراحی، مجرای صفراوی، بافت کبد، بافت پانکراس و غدد لنفاوی مجاور برداشته شوند.
  3. پیوند کبد: زمانی که کلانژیوکارسینوما از نوع داخل کبدی باشد و پیشرفت کند، ممکن است عمل پیوند کبد انجام شود. اما باز هم احتمال عود سرطان بعد از پیوند وجود دارد.

به نقل از cancer.gov در رابطه با روند  درمان سرطان مجاری صفراوی بعد از جراحی:

پس از اینکه پزشک تمام سلول‌های سرطانی را (که در جراحی قابل‌مشاهده است) خارج کرد، ممکن است برای برخی از بیماران پس از جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی توصیه شود. این درمان‌ها سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را از بین می‌برند. درمان پس از جراحی برای کاهش خطر عود سرطان انجام شده و درمان کمکی نامیده می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی پس از جراحی به جلوگیری از عود سرطان کمک می‌کنند یا خیر.


۲. شیمی درمانی سرطان مجرای صفراوی

در شیمی‌درمانی از داروهایی استفاده می‌شود که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. گاهی ممکن است قبل از جراحی یا پیوند کبد از این روش استفاده کنند. همچنین بیمارانی که دچار سرطان پیشرفته هستند، می‌توانند با شیمی‌درمانی علائم بیماری را تسکین دهند. این روش رشد سلول‌ها سرطانی را کند می‌کنند.


۳. درمان فوتو دینامیک

در این روش از داروهای حساس به نور استفاده می‌شود. این داروها به سیاهرگ تزریق شده و در سلول‌های سرطانی تجمع می‌کنند. زمانی که نور لیزر به ناحیه آسیب‌دیده تابیده می‌شود، وجود دارو در سلول‌های سرطانی باعث ازبین‌رفتن آنها شده و رشد سرطان کاهش پیدا می‌کند. پس از درمان با فوتو دینامیک باید از نور خورشید دوری کرد.


۴. درمان سرطان مجاری صفراوی با پرتو درمانی

در روش پرتودرمانی از اشعه ایکس یا پروتون برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. ممکن است پرتو به‌صورت تابش خارجی هدایت شود یا مواد رادیواکتیو در بدن و نزدیک سلول‌های سرطانی قرار بگیرد. به روش دوم براکی تراپی می‌گویند.

متخصص باید پیش از درمان سرطان مجاری صفراوی با آزمایش‌های تصویربرداری پیشرفت بیماری را بررسی کند.
متخصص باید پیش از درمان سرطان مجاری صفراوی با آزمایش‌های تصویربرداری پیشرفت بیماری را بررسی کند.

برای تشخیص و درمان سرطان مجرای صفراوی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سرطان مجرای صفراوی سرطانی است که از پوشش مجاری صفراوی شروع می‌شود. این لوله‌های باریک، کبد را به روده کوچک وصل کرده و با انتقال صفرا به هضم غذا کمک می‌کنند. کلانژیو کارسینوما بر اساس محل شروع سرطان به سه نوع داخل کبدی، خارج کبدی و هیلار دسته‌بندی می‌شود. این سرطان می‌تواند علائمی مانند زردی پوست، خستگی، حالت تهوع، ضعف، ازدست‌دادن اشتها و درد شکم را ایجاد کند.

معمولا بیماری‌هایی مانند هپاتیت، سیروز کبدی، کلانژیت اسکلروزان اولیه، بیماری‌های التهابی روده و سنگ مجاری صفراوی باعث بروز سرطان مجاری صفراوی می‌شوند. برای تشخیص آن از روش‌هایی مانند آزمایش خون، آزمایش تصویربرداری و بیوپسی استفاده می‌شود. پزشک ممکن است برای درمان آن جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی را پیشنهاد دهد.

برای پیداکردن بهترین فوق تخصص گوارش و کبد یا دکتر انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر سابقه خانوادگی سرطان مجاری صفراوی را دارید یا دچار بیماری‌های مزمن مربوطه هستید، باید برای تشخیص به‌موقع این سرطان اقدام کنید. علائمی مانند زردی پوست، خستگی، ازدست‌دادن اشتها و حالت تهوع می‌تواند از علائم این سرطان باشد.

درد شکم و پهلو در قسمت سمت راست درست زیر قفسه سینه می‌تواند مربوط به مشکلی در مجاری صفراوی باشد. در صورت بروز درد شکم و از بین نرفتن آن باید برای بررسی علت آن و احتمال وجود سرطان به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

حالت تهوع و استفراغ می‌تواند یکی از علائم سرطان مجاری صفراوی باشد. اگر در کنار این عارضه دچار کاهش اشتها، خستگی، ضعف و درد شکم هستید، حتما آن را جدی گرفته و آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهید.

خارش پوست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما ایجاد مشکل در مجاری صفراوی و کبد هم ممکن است باعث خارش شوند. در این شرایط پزشک احتمال وجود هر بیماری در کبد و مجرای صفراوی را بررسی می‌کند. گاهی ممکن است قبل از سرطانی شدن این مجاری، به دلیل بیمای مانند سیروز کبدی پوست در نواحی مختلف دچار خارش شود.

سیروز کبدی به دلیل ایجاد اختلال در عملکرد کبد و آسیب به سلول‌های این ناحیه می‌تواند باعث بروز سرطان در کبد و مجاری صفراوی شود. به همین دلیل این بیماران باید به طور مرتب چکاپ انجام دهند.

هپاتیت به دلیل آسیب به سلول‌های کبد می‌تواند باعث بروز سرطان در این ناحیه شود. این بیماری علاوه بر بالا بردن خطر ابتلا به سرطان کبد می‌تواند باعث سرطان مجاری صفراوی هم بشود.

طبق آمار به‌دست‌آمده افرادی که دچار بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو هستند، بیشتر دچار کلانژیوکارسینوما می‌شوند. بیماری کلانژیت اسکلروزان اولیه باعث التهاب و زخم مجاری صفراوی می‌شود. معمولا این بیماری همراه با بیماری های التهابی روده به وجود می‌آید.

اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود و به بافت‌های مجاور سرایت نکرده باشد، می‌توان آن را درمان کرد. پزشک معمولا جراحی را پیشنهاد داده تا سلول‌های سرطانی از بدن خارج شوند. اما هر چه سرطان پیشرفته‌تر باشد، درمان سخت‌تر بوده و احتمال دارد کارساز نباشد.

متاسفانه تشخیص به‌موقع کلانژیوکارسینوما در بیشتر مواقع مشکل بوده و زمانی سرطان تشخیص داده می‌شود که پیشرفت کرده است. میزان بقای یک‌ساله در این سرطان حدود ۵% است.

امتیاز شما به مقاله:
(2.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان مجرای صفراوی

  1. روزبه گفت:

    سرعت پیشرفت این نوع از سرطان چقدر هست ؟ در حال حاضر فقط مجرا درگیر شده . چقدر فرصت برای عمل کردن هست ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت ایجاد نشدن متاستاز هرچه سریعتر جراحی توصیه می گردد

  2. محمد همائی گفت:

    سلام علل بوجود آمدن سرطان کلانژیوکارسینوما پیشرفته چیه درمانی داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سرطانی است که در مجرای صفراوی شکل می‌گیرد. نشانه‌های این بیماری شامل درد شکمی، یرقان، کاهش وزن، خارش و تب می‌باشند. رنگ روشن مدفوع یا رنگ تیره ادرار نیز می‌توانند دیده شوند.
      در این موارد مراقبت‌های تسکینی شامل جراحی حذف قطعه ای، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و استنت انجام می‌گردند. در حدود یک سوم موارد مجرای صفراوی مشترک و در موارد کمتر شایعی در ساید مناطق مجرای صفراوی، تومور را می‌توان با جراحی خارج نمود.

  3. محمد همائی گفت:

    بیمار ۶۴ ساله مبتلا به کلانژیوم کارسینوما غیر قابل عمل بدلیل وجود توده ۸۰ در ۶۰ میل ودوتوده کوچک درطرفیت کبد تایس وشیمی درمانی تاثیری در کوچک شدن توده نداشتند راهکار خلاصی از درد ورنج ۶ ماهه بیهوده چیه

  4. محمد همایی گفت:

    من ۶۴ سلمه کلانژیوم کارسینومای پیشرفته وغیر قابل عمل دارم تمام راهه را رفتم رفتم اتاق عمل گفتن چون علاوه بر تومور ۸۰در۶۰ میلی در طرف دیگه کبد دولکه کوچک غیر قابل روئیت درmri دیده شده قابل عمل نیست سه مرحله تایس انجام دادم تومور تغییری نکرد بلکه یه توده۳۲ سانت در لنفوم ایجاد شد
    الان هم پنج مرحله ایمنتراپی وشینی درمانی انجام میدم البته برای تسکین نه درمان چون درمان خیلی سبکه شش ماهه مبتلا هستم اوائل هیچ علامتی نداشت الان با درد در کبد معده وکلیه هام همراهه بنژر میرسه کلیه آسیب پذیرم تحمل شیمی درمانی را نداره چون به محض درمان کراتینین خونم بالا میره
    در چه مرحله ای وتحت چه شرایطب دکتر دستور توقف شیمی در مانی میده
    از این درد ورنج بی نتیجه رهایی پیدا کنم

  5. ارشیا گنجعلی گفت:

    سلام وقتتون بخیر همسرم ۵۳سالشه و سونو انجام داده و کبد چرب و کیست کلدوک نوع ۱ در مجرای صفرایی تشخیص دادن و هیچ علائمی نداره فقط ۲۰ روز پیش از ناحیه شکم درد داشت ایا کیست کلدوک نوع ۱ بدون علائم همون سرطان مجرای صفرایی هستش؟؟ و صفرا سنگ نداره و گفتن باید Mrcp انجام بدن
    ممنون میشم جواب بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      کیست کلدوک گشاد شدن کیستیک مادرزادی در مجاری صفراوی داخل و خارج کبدی است. درمان قطعی آن عمل جراحی است و بر اساس نوع کیست کلدوک که با توجه به آناتومی مجاری صفراوی مشخص می شود, نوع عمل جراحی متفاوت خواهد بود.

      1. رز گفت:

        من هم همین مشکل را داشتم و حدود یک ماه هست که جراحی کردم وکیست کلودوک نوع ۱ را برداشتم خدا را شکر حالم خوبه انشالله همسر شما هم بهتر شوند

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از شما
          با ارزوی سلامتی

  6. مجید گفت:

    سلام.بیماری ۶۳ ساله. بعد از زردی و خارش شدید به دکتر مراجعه کردیم و بعد از یک پروسه برای تشخیص و آزمایشات اولیه . دکتر کلانژیوکارسینومای هیلار رو تشخیص دادن. و بیمار باید جراحی میشد اما بعد از جراحی نتونستن تومور رو بردارن ولی علایم زردی و خارش از بین رفته. به دکتر آنکولوژی مراجعه کردیم ایشون گفتن رادیوتراپی و پرتو درمانی شانسی نداره اما شیمی درمانی ممکنه جواب بده. البته با احتمال زیر ۵ درصد.الان چیکار باید کنیم؟راه های درمانی دیگ ای هم هست ک بشه جواب گرفت؟چقدر زمان داریم اصلا؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بهتر است نظر پزشک معالج مرجع قرار گیرد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص انکولوژی مراجعه کنید.پزشک متخصص انکولوژی

  7. هادی گفت:

    سلام از سال ۹۶کویت زخم روده دارم که با تجویز دارو خوب شدم اما یکسال پیش با زردی مواجه شدم وبا مراجعه به پزک دکتر استنت برام گذاشت بعد استنت شش ماه خوب بودم اما الان دوباره زردی وهمچنین آزمایش ALpشده۹۵۴ مشکلم چی میتونه باشه باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      زردی شما مربوط به کبد و صفرای شماست که ممکنه آسیب دیده باشد. بهتره با متخصص گوارش مشورت کنید.
      فوق تخصص گوارش

  8. علی حسینی نژاد گفت:

    بسیار جالب وزیبامطالب نوشته شده.ایکاش درمورد اسامی داروهای شیمی درمانی ومکانیزم عملکرد آنها درازبین بردن کلاژیو کارسینوما مطالب زیبا ارائه میشد