دلایل خشکی مو چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خشکی مو در اثر کاهش رطوبت مو ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث ریزش مو و موخوره شود، البته راه‌های درمان خانگی زیادی برای این مشکل وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
dry hair

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

خشکی مو نشانه کمبود رطوبت در موها است و در این شرایط مو نمی‌تواند درخشندگی و بافت خود را حفظ کند. در بسیاری از موارد خشکی مو یک مشکل محسوب نمی‌شود. اما گاهی ممکن است سلامت مو را تهدید کند. اگر شما هم دچار خشکی مو هستید و می‌خواهید راه‌های درمان آن را پیدا کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم علت خشک شدن مو چیست و چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان آن را با روش‌های خانگی درمان کرد؟

اگر برای درمان خشکی موهای خود به دنبال دکتر پوست و مو هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

خشکی مو چیست؟

خشکی مو زمانی ایجاد می‌شود که موهای شما رطوبت کافی نداشته و یا رطوبت آن حفظ نشوند و باعث کاهش شفافیت موها می‌شود و می‌تواند موها را مجعد، مرده و سست کند. خشکی مو درمردان و زنان و در هر سنی ممکن است دیده شود. اما به صورت کلی با افزایش سن احتمال خشکی مو‌ افزایش می‌یابد. موهای شما دارای سه لایه است. اگر موهایتان سالم باشد، روغن طبیعی در لایه‌ی بیرونی به محافظت لایه‌های داخلی مو کمک می‌کنند، همچنین نور را منعکس کرده و موهای شما را براق می‌کنند. درخشندگی و براق بودن‌ دو نشانه‌ی مهم موهای سالم است.

هنگامی که موهای شما خشک است، لایه‌ی بیرونی شکننده شده و باعث می‌شود که سست و ناسالم شوند. هنگامی که موهای شما درهنگام لمس خشک هستند، ممکن است شکننده بوده و به سختی حالت بگیرند. اما با این وجود داشتن موی خشک، به معنای وجود مشکل بزرگی در سلامتی فرد نیست. توجه داشته باشید قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حرارت دادن به موها، رطوبت، سیگار کشیدن و دیگر موارد می‌تواند موجب آسیب و خشک شدن موهایتان شوند.

خشکی مو زمانی ایجاد می‌شود که موهای شما رطوبت کافی نداشته و یا رطوبت آن حفظ نشوند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

علل خشکی مو چیست؟

عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، عادات مراقبت از مو و بیماری‌های جسمی می‌توانند موجب خشکی موی شما شوند.

برخی از شرایط محیطی که باعث خشکی مو می‌شوند عبارت‌اند از:

  • زندگی در آب و هوای خشک و گرم
  • صرف زمان زیادی در خورشید یا باد
  • شنا کردن در آب کلردار یا آب شور

شیوه‌های مراقبت از مو که اغلب به خشک کردن مو کمک می‌کند عبارت‌اند از:

  • شستن بیش از حد موها
  • استفاده از شامپوهای نرم کننده و حالت دهنده و ژل حالت دهنده مو به مدت طولانی
  • سشوار کردن مکرر موها
  • استفاده از دستگاه‌های صاف کننده یا فر کننده‌ی مو و بیگودی
  • بیماری زمینه‌ای: در برخی موارد، خشکی مو به دنبال یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود که بر توانایی موهای شما برای حفظ رطوبت تاثیر می‌گذارد. مانند:

بی اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa): نوعی اختلال در غذا خوردن است که منجر به سوء تغذیه می‌شود. این اختلال می‌تواند باعث خشکی و شکنندگی موهای شما همراه با عوارض جدی تر شود.

کم کاری غده پاراتیروئید (هیپوپاراتیروئیدیسم): در این بیماری غده پاراتیروئید که در گردن شما و درست در پشت غده تیروئید قرار گرفته هورمون پاراتیرویید کمی تولید می‌کند. این هورمون سطح کلسیم را در خون شما افزایش می‌دهد. کلسیم یک ماده مغذی مهم برای موهای سالم و همچنین استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌های دیگربدن است.

کم کاری تیروئد (هیپوتیروئیدی): اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون‌های تیروئید تولید نمی‌کند. موهای خشک و شکننده یکی از علائم اولیه این بیماری است.

سندرم منکس (Menkes Syndrome): نوعی بیماری ژنتیکی نادر است که سلول‌های شما مس را به اندازه کافی جذب نمی‌کند. کاهش جذب مس کم بر سلامت موهای شما تاثیر گذاشته و باعث خشکی موی شما می‌شود.

Dry hair reason
خشکی مو می‌تواند علل متعددی داشته باشد. گاهی بیماری مانند اختلالات هورمونی یا کم کاری تیروئید منجر به خشکی موها می‌شود.

تشخیص خشکی مو

اگر موهای شما بسیار خشک است و خشکی آن با تغییر در مراقبت از موهایتان برطرف نمی‌شود، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است علت اصلی را تشخیص دهد یا اینکه شما را به متخصص پوست و مو ارجاع دهد.
در طول مدت قرار ملاقات، پزشک یا متخصص پوست شما ممکن است در مورد علائم، روش مراقبت از مو و شیوه زندگی سؤال کند، مانند:

  • چه مدت دچار خشکی مو شده‌اید؟
  • هر چند وقت یک بار موهایتان را می‌شویید؟
  • از چه نوع محصولی برای شستشوی مو استفاده می‌کنید؟
  • شما چه موادی را استفاده می‌کنید که موهایتان را آرایش کنید؟
  • رژیم غذایی معمولی شما چیست؟
  • آیا علائم دیگری دارید؟

پزشک متخصص پوست و مو همچنین ممکن است مو و پوست سر شما را بررسی کند. در برخی موارد ممکن است یک یا چند آزمایش را برای شما توصیه کند. به عنوان مثال، ممکن است آزمایش خون یا ادرار را برای بررسی برخی علل مانند کم کاری تیروئید و یا کم کاری پارا تیروئید به شما توصیه کند.

دنبال متخصص برای مزوتراپی مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

عوارض ناشی از خشکی مو چیست؟

خشکی مو نشانه‌ی آسیب به موهاست. اگرموهای شما رطوبت نداشته باشد و خشکی موهایتان را برطرف نکنید موهای شما شکننده شده و به راحتی آسیب می‌بینند.
در اکثر موارد خشکی مو می‌تواند به طور موثر با تغییرات ساده در شیوه زندگی بهبود یافته و برطرف می‌شود. اگر خشکی موهایتان همچنان ادامه یافت، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند در تعیین علت خشک موهای شما کمک کند و درمان‌های لازم را هم توصیه کند.

از جمله مهم‌ترین عوارض خشکی مو می‌توان به دو مورد ریزش مو و موخوره اشاره کرد که در ادامه آنها را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

خشکی مو و ریزش مو چه ارتباطی دارند؟

خشکی مو در حالتی که شدید باشد، آب رسانی را دچار مشکل کرده و باعث دوشاخه شدن موها و شکنندگی می‌شوند. در این شرایط موها ضعیف شده و شخص شاهد ریزش مو خواهد بود. اگر به دلیل خشکی شدید موها دچار ریزش مو شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید تا خشکی درمان شود. معمولا با آبرسانی و حفظ رطوبت موها می‌توان مشکل ریزش را برطرف کرد.

خشکی مو باعث موخوره می‌شود؟

یکی از علائم اصلی خشک موها شکنندگی و ایجاد موخوره است. موخوره به حالتی گفته می‌شود که پایین موها دو یا سه شاخه می‌شود. عدم آبرسانی به ساقه مو باعث می‌شود، بافت مو شکننده شود. بافت شکننده به راحتی جدا شده و ممکن است موها دچار موخوره شوند. در موارد شدید نیز موها از وسط شکسته شده و در رشد آنها مشکل ایجاد می‌شود.

dry hair
خشکی مو باعث شکننده و ضعیف‌شدن موها می‌شود و ممکن است باعث ایجاد موخوره و افزایش ریزش مو شود.

درمان خشکی مو چیست؟

در بسیاری از موارد، می‌توانید خشکی مو را از طریق تغییر سبک زندگی برطرف کنید. به عنوان مثال، انجام این کارها ممکن است به شما کمک کند:

  • از شستن مداوم و هر روز موها با شامپو اجتناب کنید.
  • موی خود را هر بار شستشو دهید.
  • از شامپو و نرم کننده‌هایی که برای نوع موی شما مناسب است استفاده کنید.
  • از محصولات آرایشی مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از درمان‌های شیمیایی اجتناب کنید.
  • محفاظت از موها در برابر گرما و قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز بسیار مهم است. اگر در آب و هوای خشک زندگی کنید، زمانی که به خارج از خانه می‌روید، کلاه به سر بپذارید و از تماس طولانی با هوای خشک یا باد اجتناب کنید. شما همچنین باید با پوشیدن کلاه شنا در هنگام شنا کردن در استخر یا آب دریا از موهای خود در برابر کلر و آب شور محافظت کنید.
  • اگر شما بیماری زمینه‌ای دارید که موجب خشکی مو می‌شود، دکتر پوست و مو می‌تواند داروها یا سایر روش‌های درمانی را برای از بین بردن خشکی مو به شما توصیه کند. موهای شما ممکن است پس از درمان بیماری زمینه‌ای بهبود یابد. با این وجود برای یافتن بهترین شیوه درمان باید با پزشک خود مشورت کنید.
اینفوگرافی درمان خانگی خشکی مو
اینفوگرافی درمان خانگی خشکی مو

قرص درمان خشکی مو کدام است؟

در بسیاری از مواقع برای درمان خشکی موها از مرطوب‌کننده‌ها و شامپوهای درمانی استفاده می‌شود. اگر خشکی پوست سر به دلیل بیماری زمینه‌ای مانند عفونت قارچی یا التهاب باشد، پزشک داروهای مربوطه را تجویز می‌کند. گاهی نیز به دلیل برخی حساسیت‌ها مانند اگزما و خارش از داروهای ضد محرک مانند منتول یا اکالیپتوس استفاده می‌شود. به طور کلی برای درمان خشکی و مرطوب کردن موها قرص یا دارویی وجود ندارد.

درمان خانگی خشکی مو

برای رفع خشکی موها روش‌های زیادی توصیه می‌شوند. انجام برخی اقدامات و تغییر در سبک مراقبت از موها می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت مو و درمان خشکی موها داشته باشد. هر کدام از راه‌های زیر می‌تواند به عنوان درمان‌های خانگی برای کاهش خشکی مو موثر باشد:

همین حالا برای درمان خشکی و ریزش موهات اقدام کن!

۱. ویتامین مصرف کنید.

شما می‌دانید که نیاز به ویتامین‌های خاصی برای تغذیه بدن خود دارید، اما برخی از ویتامین‌ها نیز به سلامت مو و ناخن شما تاثیر می‌گذارند. ویتامین A، ویتامین C، بیوتین (گاهی اوقات به عنوان ویتامین H نامیده می‌شود) و آهن معدنی همگی می‌توانند به سلامت موهای شما کمک کنند.
از آنجا که ویتامین‌های پیش از تولد حاوی تمام ویتامین‌های گفته شده است، برخی از افراد این ویتامین‌ها را فقط برای تاثیر بر روی موهای مصرف می‌کنند. مصرف مکمل‌های حاوی بوتین نیز برای بهتر به نظر رسیدن موها موثر و متداول است. با این حال، تحقیقات اخیر از این ایده که بیوتین تفاوت زیادی را به وجود می‌آورد حمایت نمی‌کند. همچنین مصرف مکمل‌های پروتئین دریایی نیز می‌تواندبه سلامت موهای شما کمک‌ کند.


۲. امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پروتئین‌های دریایی می‌توانند از نازک شدن موها جلوگیری کرده و موهایتان را براق تر کنند. برای به دست آوردن نتایج مشابه بدون مصرف مکمل، مقدار پروتئین‌های دریایی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. اینها همه غنی از پپتیدها و امگا ۳ هستندکه می‌توانند موهای شما را براق کنند. مانند مصرف :

  • ماهی آزاد
  • صدف
  • ماهی خال مخالی
  • تن ماهی

همچنین خوردن آنتی اکسیدان‌های بیشتر برای مقابله با استرس اکسیداتیو، که باعث فرسوده شدن مو می‌شوند مفید است. برخی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها عبارت‌اند از:

  • گردو
  • لوبیا قرمز
  • زغال اخته
  • کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی.

۳. موهای خود را کوتاه کنید.

اگر موهای شما خیلی خشک باشد، ممکن است نیاز به کوتاه کردنشان داشته باشید. حتی اگر موهای شما خیلی بلند نباشد، موخوره‌های انتهای مو می‌تواند پیچیدن مو را سخت کند و موجب شود که‌ احساس خشکی یا زبری در موهای خود کنید.
به آرایشگاه بروید و موهای آسیب دیده خود را کوتاه کنید و موهای را سبک کنید. از آرایشگر خود بپرسید که اگر هر گونه راهنمایی برای نوع موی شما دارد به شما بگوید. آنها ممکن است یک رویکرد جدید را پیشنهاد کنند که می‌تواند از آسیب به موهایتان جلوگیری کند.

dry hair treatment
یکی از راه‌های درمان خانگی خشکی مو، کوتاه کردن موهاست که از ایجاد موخوره هم جلوگیری می‌کند.

۴. از شستن هر روزه موهای خود اجتناب کنید.

شامپو کثیفی و چربی را از موهایتان بر می‌دارد اما همچنین می‌تواند سبوم‌ موهایتان را نیز از بین ببرد. Sebum روغن طبیعی است که باعث نگه داری‌بهترموهای شما می‌شود و موهایتان را نیز براق می‌کند. سبوم بیش از حد نیزمنجر به چرب شدن موهای شما می‌شود.
با این وجود لازم نیست روزانه موهای خود را بشویید و‌می توانید موهای خود را هرچند روزیکبار بشویید تا موهای سالم تری داشته باشید. اگر می‌خواهید هر روز موهای خود را بشویید حداقل از شامپوی مخصوص موهای خشک استفاده کنید یا اینکه شامپوی کودک را امتحان کنید زیرا هر دوی اینها باعث تمیز شدن مو می‌شوند بدون اینکه چربی طبیعی مو را از بین ببرند.


۵. پس از شستشوی موهایتان آن را با حوله بپوشانید.

اگر موهای شما شکننده است یا اینکه پس از شستشوی آن به سختی حالت می‌گیرد ممکن است به این دلیل باشد که در طول فرایند خشک شدن رطوبت زیادی از دست داده است. سعی کنید پس از شستشوی موهایتان، آن را با حوله بپوشانید یا خشک کنید به جای اینکه اجازه دهید موهایتان خود به خود خشک شوند. اگر می‌خواهید با موهای خیس بخوابید از یک روبالشتی ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت موی شما را حفظ کند.


۶. از سشوار کمتر استفاده کنید.

استفاده از سشوار برای فر کردن،، صاف کردن یا حجم دادن به موهایتان که سالهاست بخشی از عادات روزانه شما شده ممکن است دلیل خشکی موهای شما باشد. مطالعات نشان می‌دهند که خشک کردن مو با سشوار آسیب جدی به ساقه مو وارد می‌کند بنابراین اگر قصد دارید موهای خود را خشک کنید، باید سشوار را حداقل ۱۵ سانتی متر دور تر از موی خود نگه دارید.

اگر موی خشکی دارید، موها را با آب گرم نشویید، از سشوار و وسایل حرارتی کمتر استفاده کنید، موها را کمتر بشویید و استفاده از سرم و روغن مو را فراموش نکنید.

۷. سعی کنید دوش سرد بگیرید.

آب گرمی که شما برای شستشو بدن خود در حمام استفاده کنید ممکن است باعث سوزاندن و آسیب به موهای شما شود. دوش گرفتن با آب سرد برای سلامتی شما مفید بوده و رشد مو را نیز سریعتر می‌کند. پس از اینکه موی خود را با شامپو شستشو دادید موهای خود را برای یک تا دو دقیقه با آب سرد بشویید تا رشته‌های مو را بازسازی کرده و پوست سرتان را تازه کند.


۸. استفاده از روغن‌های ضروری

روغن آرگان موروکان تبدیل به یک درمان خانگی محبوب برای موهای خشک شده است. ما چیز زیادی در مورد چگونگی یا اینکه آیا این درمان به طور قطعی موثر است، نمی‌دانیم، اما می‌توانید آن را امتحان کنید. استفاده از چند قطره روغن آرگان در انتهای موهایتان ممکن است موهایتان را نرم تر و انعطاف پذیر تر کند. روغنهای ضروری دیگر مانند روغن نعناع و روغن اسطوخودوس ممکن است به کاهش ریزش مو و جلوگیری از شکنندگی موها کمک کنند. مخلوط کردن روغن آرگان، روغن نعناع، روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل با هم و اسپری کردن آن به موها، به مرور زمان موجب کاهش خشکی مو می‌شود.

dry hair treatment
یکی از راه‌های درمان خشکی مو استفاده از روغن‌های ضرروی مصل روغن آرگان است که به ترمیم موی خشک کمک زیادی می‌کند.

۹. پوشیدن کلاه

پرتوهای اشعه ماوراء بنفش به همان شیوه‌ای که موجب آسیب به پوست شما می‌شود می‌تواند به موهایتان نیز آسیب برساند. اگر موهای شما خشک است، موهای خود کمتر در معرض این اشعه قرار دهید. در طول فعالیت‌های روزانه خود کلاه بپوشید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید. اگر موهای خود را در معرض اشعه‌های UV قرار داده‌اید، ترکیب کردن ژل خالص آلوئه ورا روی موهایتان ممکن است به تعمیر آسیب کمک کند.


۱۰. روغن نارگیل را امتحان کنید.

روغن نارگیل نرم کننده طبیعی است. این بدان معنی است که اگر گرما یا خورشید موجب آسیب به موهای شما شده باشد روغن نارگیل شکاف موجود در رشته‌های مو را پر می‌کند. یک مطالعه از سال ۲۰۰۵ نشان داد که روغن نارگیل به ویژه در نفوذ الیاف مو بسیار مفید است. چرب کردن مو با روغن نارگیل ظاهر کلی موهای شما را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید موهای خود را به یک درمان عمیق درمان روغن نارگیل گرم شده یک بار هر هفته درمان کنید.


۱۱. رفع وزی و خشکی مو با ژلاتین

ژلاتین ساده منبع پروتئین بوده و برای موها مفید است. ژلاتین ساقه موها را پوشانده و آنها را مرطوب نگه می‌دارد. برای تهیه این داروی خانگی باید یک قاشق غذاخوری ژلاتین را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. ۵ دقیقه زمان دهید تا ژلاتین سفت شود. پس از آن یک قاشق چایخوری سرکه سیب به محلول اضافه کرده و مقدار کمی از روغن‌های معطر مانند یاس، اسطوخودوس یا مریم گلی را به ترکیب اضافه کنید.

در نهایت این ترکیب را روی موهای تمیز بمالید و ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا ژلاتین به خوبی جذب موها شود. سپس موها را آبکشی کنید.

بهترین ماسک خانگی برای خشکی مو

انواع مختلفی از ماسک مو وجود دارد که برای موهای خشک مناسب هستند. یکی از ماسک‌های بسیار عالی ماسک روغن نارگیل و عسل است. روغن نارگیل اسیدچرب زیادی داشته و موها را نرم و مرطوب نگه می‌دارد. روغن نارگیل به لایه‌های عمیق مو نفوذ کرده و باعث براق شدن موها می‌شود. عسل نیز به عنوان مرطوب‌کننده طبیعی موها را آبرسانی می‌کند.

برای تهیه ماسک، روغن نارگیل و عسل را به مقدار مساوی در یک کاسه ترکیب کنید. از بالا به پایین روی تمامی قسمت‌های مو را با ماسک بپوشانید. بعد از ۲۰ دقیقه موها را آبکشی کرده و شامپو بزنید.

ماسک دیگری که برای درمان خشکی مو می‌تواند کارساز باشد، ماسک تخم مرغ، روغن زیتون و سس مایونز است. موهایی که شدیدا خشک هستند، می‌توانند از این ماسک استفاده کنند. پروتئین بالای تخم‌مرغ باعث رطوبت‌رسانی به موها می‌شود. برای تهیه ماسک باید یک فنجان سس مایونز را به همراه نصف فنجان روغن زیتون و سه عدد زرده تخم‌مرغ ترکیب کنید. ترکیب را روی تمامی قسمت‌های مو بمالید. یک کلاه روی سر خود قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه موهای خود را بشویید.

برای تهیه ماسک خانگی برای موی خشک می‌توانید از موادی مانند روغن نارگیل و زیتون، تخم‌مرغ، مایونز و عسل استفاده کنید که موها را مرطوب و براق می‌کنند.

روش‌های مراقبت از مو خشک

برخی از اشتباهات در روتین مراقبت از مو باعث می‌شوند، موها بیشتر از قبل خشک شوند. یکی از دلایل خشکی مو، شستن بیش از حد موها است. سعی کنید تعداد دفعات حمام را کاهش دهید و هنگام شستشوی موها از شامپوی مخصوص موی خشک استفاده کنید. اگر در بیشتر مواقع با سشوار موهای خود را خشک می‌کنید، این کار بیشتر به موهای شما آسیب وارد می‌کند. برای مراقبت از مو بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

  • موهای خود را کمتر بشویید.
  • از شامپوهای ملایم و مخصوص موی خشک استفاده کنید.
  • از نرم‌کننده مو استفاده کنید تا روغن طبیعی موها حفظ شود.
  • محصولات مو که دارای الکل هستند، استفاده نکنید. الکل موجود در این محصولات به شدت موها را خشک می‌کنند.
  • با روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل موهای خود را ماساژ دهید.
  • اگر انتهای موهای شما وز کرده یا موخوره دارد، هر چند وقت یک بار موهای خود را کوتاه کنید.
  • برای سلامت موهای خود سعی کنید رژیم غذایی حاوی آهن، ویتامین B12، ویتامین D و فولات را مصرف کنید.

شامپو مناسب برای موهای خشک و شکننده

امروزه محصولات بهداشتی بدن متناسب با شرایط هر شخصی در بازار موجود است. اگر موهای خشک دارید، حتما باید از محصولات مخصوص موهای خشک استفاده کنید. شامپو مخصوص موهای خشک در برندهای مختلف وجود دارد و بهتر است چند مورد را امتحان کنید تا متوجه شوید، چه شامپویی برای شما مناسب‌تر است. در ادامه چند مورد از بهترین شامپوها که برای موی خشک مناسب هستند، معرفی می‌کنیم.

  • شامپو محافظت از مو اولاپلکس
  • شامپو ترمیم‌کننده و مرطوب‌کننده Moroccanoil
  • شامپو اکستریم
  • شامپو بازسازی کننده و حاوی روغن گلابی کریستف
  • شامپو تغذیه‌کننده مو Aveda Shampure.

ماسک آبرسان مو چیست؟

ماسک موی آبرسان دارای مواد مغذی مانند ویتامین A  است که به تولید سبوم (ماده ترشح‌شده از غدد چربی) کمک می‌کند. در نتیجه موها مرطوب و سالم می‌ماند. زمانی که از ماسک موی آبرسان استفاده می‌کنید، بافت موی آسیب‌دیده تغذیه و آبرسانی می‌شود. بهتر است پس از شستشوی موها با شامپو در انتها از ماسک آبرسان نیز استفاده کنید. به‌خصوص اگر موهای خود را رنگ کرده یا خشکی موها خیلی شدید است، این روش می‌تواند موثر باشد.


ماسک مو مناسب برای موهای خشک

برای حفظ رطوبت در موهای خشک باید در پایان استحمام از ماسک مو استفاده کرد. هنگام خرید ماسک دقت کنید که مناسب موهای خشک باشد. در ادامه تعدادی از ماسک‌های پرفروش مخصوص موهای خشک را معرفی می‌کنیم.

  • ماسک مو شیر و عسل بیول
  • ماسک مو مخصوص موهای خشک و آسیب‌دیده حاوی روغن آرگان سریتا
  • ماسک و نرم‌کننده مو هیرواتر کراتینه کامان
  • ماسک موی آرگان نئودرم
  • ماسک مو طالبی و آبرسان قوی بیول
dry hair mask
یکی از ضروریات مراقبت از موی خشک استفاده از ماسک مو و ماسک آبرسان و محصولات مخصوص موی خشک است.

چه مشکلات و بیماری هایی باعث خشکی مو می‌شوند؟

در برخی مواقع بیماری‌ها می‌توانند باعث خشکی موها شوند. بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه و بی‌اشتهایی باعث کمبود ویتامین‌ها در بدن شده و در تمامی قسمت‌های بدن به‌ویژه موها تاثیر می‌گذارند. کم کاری تیروئید و پاراتیروئید هم می‌توانند باعث خشکی مو شوند. گاهی هم اختلالات هورمونی باعث بروز این مشکل می‌شوند. پزشک برای بررسی بیماری‌های زمینه‌ای تمامی این موارد را آزمایش می‌کند تا از سلامت بدن مطمئن شود.

آیا تیروئید باعث خشکی مو می‌شود؟

کم کاری تیروئید در بدن می‌تواند باعث خشکی موها شود. کم کاری تیروئید نوعی اختلال هورمونی بوده که روی همه قسمت‌های بدن از جمله موها تاثیر می‌گذارد. در این حالت موها شکننده شده و موهای بدن و سر بسیار نازک می‌شوند. بیماری‌های مرتبط با تیروئید می‌توانند باعث ریزش مو شوند. برخی داروهای درمانی برای تیروئید نیز می‌توانند باعث نازک شدن موها شوند و در نتیجه ریزش مو را در پی داشته باشند.

کمبود چه ویتامینی باعث خشکی مو می‌شود؟

کمبود برخی از ویتامین‌ها در رژیم غذایی می‌تواند باعث خشکی موها شود. ویتامین‌ها گروه B به‌ویژه ویتامین B12  و ویتامین D روی خشکی موها تاثیر زیادی دارند. اگر در آزمایش شما مشخص شود، این ویتامین‌ها در بدن شما کم است، احتمالا پزشک مکمل‌های ویتامین را برای شما تجویز می‌کند.

درمان خشکی پوست و مو در دوران یائسگی چیست؟

در دوران یائسگی به دلیل اختلالات هورمونی ممکن است غدد چربی دچار مشکل شده و پوست و مو خشک شوند. در این دوران می‌توان با رعایت رژیم غذایی مناسب و افزایش مصرف ویتامین‌ها تا حدودی مشکل را برطرف کرد. سعی کنید در طول روز هیدراته بمانید و آب به مقدار کافی بنوشید. از محصولات مراقبت از مو که دارای سولفات هستند، استفاده نکنید. این نوع محصولات خشکی مو را بدتر می‌کنند.

اگر خشکی مو و ریزش موهای شما شدید است، احتمال دارد پزشک داروهای ضدآندروژن مانند اسپیرونولاکتون یا داروهای دیگر مانند ماینوکسیدیل را تجویز کند.

برای درمان خشکی مو به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

خشکی مو زمانی ایجاد می‌شود که رطوبت کافی در ساختار مو وجود نداشته باشد. این کاهش رطوبت در مو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله: شیوه‌های غلط مراقبت از مو مثل استفاده بیش‌ازحد از وسایل حرارتی، شستن زیاد موها، یا مسائلی مانند آب و هوای خشک یا قرار گرفتن در معرض باد و نور آفتاب. البته در این میان اثر برخی داروها، بیماری‌ها یا مشکلاتی هورمونی را هم نباید در ایجاد خشکی مو نادیده گرفت.

اولین قدم برای درمان این خشکی مو، تشخیص علت ایجاد آن توسط متخصص پوست و مو است. در مرحله بعدی ممکن است پزشک راه‌های درمان دارویی را به شما پیشنهاد بدهد یا اینکه می‌توانید از راه‌های خانگی برای درمان خشکی مو اقدام کنید. در این میان باید دقت زیادی به روش‌های مراقبت از موی خشک داشته باشید. استفاده از محصولات مخصوص موی خشک، روغن مو، آبرسان مو و ماسک و سرم مو اهمیت زیادی دارد.

اگر دچار خشکی مو هستید و هیچ یک از روش‌های درمان خانگی روی موهای شما تاثیر نداشته است، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. گاهی خشکی مو نشانه بیماری خاص یا اختلالات هورمونی بوده و با دارو درمان می‌شود. متخصص آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز کرده و در صورت تشخیص هر نوع بیماری اقدامات درمان را شروع می‌کند.

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست و مو می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به طور کلی نمی‌توان گفت موی چرب بهتر است یا خشک. چربی شدید موها باعث می‌شود، بلافاصله بعد از حمام کردن موها دوباره چرب شوند. این افراد به دلیل چربی بالای موها و مسدود شدن منافذ ریشه مو، ممکن است دچار ریزش مو شوند. گاهی نیز بالعکس غدد چربی ناکارآمد شده و موها دچار خشکی می‌شوند. خشکی شدید باعث وز شدن موها و شکنندگی آنها می‌شود. در این افراد موها به راحتی شکسته و دچار موخره هستند.

خشکی مو گاهی می‌تواند نشانه بیماری جدی باشد. البته در بیشتر موارد خشکی مربوط به نوع مو و ژنتیک دارد. به همین دلیل جای نگرانی نیست. اما گاهی با مراجعه به پزشک متوجه می‌شوید که خشکی بیش از حد موها به دلیل بیماری مثل کم کاری تیروئید یا کم کاری پاراتیروئید است. کاهش ترشح تیروئید در بدن باعث شکنندگی و خشکی موها می‌شود.
گاهی نیز اختلالات ژنتیکی مانند سندروم موهای گره خورده منکس و سندروم کوکاین می‌توانند باعث خشکی مو شوند. اگر خشکی موهای شما به حدی شدید است که موها دچار شکنندگی شده و موخوره دارد، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا هر نوع بیماری زمینه‌ای بررسی شود.

یکی از دلایل خشکی موها می‌تواند شستشوی روزانه باشد. زمانی که هر روز حمام می‌روید، روغن‌های محافظ مو از بین رفته و موها خشک و شکننده می‌شوند. سعی کنید موهای خود را دو یا سه بار در هفته بشویید. همچنین در حمام از نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده کنید تا از خشکی موها کاسته شود.

سشوار و اتوی مو به دلیل ایجاد حرارت بالا رطوبت موها را از بین می‌برند. به همین دلیل باید از استفاده مداوم از آنها خودداری کرد. بهتر است هنگام استفاده از سشوار از اسپری محافظ حرارت هم استفاده کنید. در غیر این صورت گرمای شدید باعث شکنندگی و خشکی موها می‌شود. در هنگام سشوار کشیدن دقت کنید که برس نرم و انعطاف‌پذیر باشد. زیرا کشیدگی موها می‌تواند باعث ریزش موها شود.

دکلره و رنگ مو می‌توانند باعث خشکی مو شوند. رنگ مویی که روی ریشه مو قرار گرفته باشد، ممکن است منافذ غدد چربی را بسته و در ترشح چربی مشکل ایجاد کند. از طرفی رنگ مو فولیکول‌های مو را متخلخل می‌کند. در نتیجه مو رطوبت را جذب کرده اما به سرعت آن را آزاد می‌کند. بهتر است بعد از رنگ مو از نرم‌کننده استفاده کنید تا کمی رطوبت به موها بازگردد.

بعد از دکلره و رنگ کردن موها احتمالا دچار خشکی مو می‌شوید. یکی از راه‌های موثر در این مورد استفاده از نرم‌کننده قبل از حمام کردن است. شامپو چربی و کثیفی را از روی موها پاک می‌کند. اما در کنار آن روغن طبیعی و رنگدانه‌های رنگ را نیز پاک می‌کند. زمانی که یک لایه نرم‌کننده یا مرطوب کننده قبل از شستن موها با شامپو استفاده می‌کنید، از خشک شدن موها محافظت می‌کند. ماسک مو نیز در پایان شستشو می‌تواند به نرم شدن و مرطوب شدن موهای شما کمک کند.

برای رفع خشکی مو باید قبل از شستن موها آنها را با نرم‌کننده آبرسانی کنید. هر قسمتی از مو که دچار خشکی است، باید با نرم‌کننده آبرسانی شود. برخی افراد تنها در ساقه مو دچار خشکی هستند و برخی از ریشه این مشکل را دارند. حتما در حمام دمای آب را مناسب انتخاب کنید. آب داغ ساقه مو را متورم می‌کند و این شرایط به موهای خشک آسیب می‌زند. سعی کنید در انتهای استحمام از آب سرد استفاده کنید. این کار باعث رفع خشکی مو می‌شود.
روزانه از شامپو استفاده نکنید. سعی کنید حداقل یک روز درمیان حمام بروید و در برخی دفعات به جای استفاده از شامپو فقط نرم‌کننده استفاده کنید.

برخی افراد فقط در قسمت ساقه مو دچار خشکی هستند. اگر شما هم این مشکل را دارید، می‌توانید از ماسک‌های مخصوص موی خشک در قسمت ساقه مو استفاده کنید. استفاده از ماسک مو هفته‌ای یک بار می‌تواند تاثیر مثبتی در آبرسانی موها داشته باشد. موها را از قسمت گوش‌ها به ماسک مو آغشته کنید و بعد از چند دقیقه آن را آبکشی کنید.

برای جلوگیری از خشکی ساقه مو باید استفاده از سشوار و اتو مو را به حداقل برسانید. از شامپوی مخصوص موهای خشک استفاده کنید و تعداد دفعات حمام را کمترکنید. حتما در حمام از نرم‌کننده استفاده کنید. نرم‌کننده را روی ساقه مو به خوبی ماساژ دهید. یکی از اقداماتی که خشکی موها را بدتر می‌کند، رنگ مو و دکلره است. سعی کنید تعداد دفعات رنگ کردن موها را کاهش دهید.

کراتینه یکی از روش‌های صاف کردن مو است. معمولا پس از کراتینه کردن موها نسبت به قبل چرب می‌شوند. اگر دچار خشکی شدید هستید و موهای شما وز کرده است، می‌توانید با کراتین کردن از خشکی موها کم کنید. زیرا موهای صاف موج نداشته و چربی که از غدد چربی ترشح می‌شود، به راحتی روی موها می‌لغزد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خشکی مو

  1. نازنین هاشمی گفت:

    سلام اگر من از روغن نارگیل استفاده کنم موهایم نرم میشه یا اینکه با عسل هم مخلوط کنم چون موهای من خیلی خشک هستند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نازنین عزیز
      در صورت استفاده مکرر روغن نارگیل و نرم کننده مناسب موی تان نرم خواهد شد

  2. نازنین هاشمی گفت:

    سلام اگر من از روغن نارگیل استفاده کنم موهایم نرم میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نازنین عزیز
      در صورت استفاده مکرر روغن نارگیل و نرم کننده مناسب موی تان نرم خواهد شد

  3. ناشناس گفت:

    سلام
    من وقتی سرم رو میخارونم لای ناخنم سفیدی میاد، نمیدونم چربین یا پوسته سر
    اما قبلا این فقط وقتی اتفاق می‌افتاد که چند روز از آخرین باری که حمام رفتم می‌گذشت
    اما الان حتی وقتی از حمام میام بیرون هم این اتفاق می‌افته
    آیا این یعنی خوب نشستم یا شامپو مناسب من نیست یا نشانه دیر حمام رفتنه؟ چه راه حلی داره؟ ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت و درمایت قارچی وجود دارد
      بهتر است از شامپو کتاکنازول استفاده کنید

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  4. پری گفت:

    سلام حنا هندی مشکی زدم به ته موهام .
    زبر شده چیکار کنم ؟ چی بزنم بهش خوب بشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام پری عزیز
      مخلوط کردن روغن آرگان، روغن نعناع، روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل با هم و اسپری کردن آن به موها، به مرور زمان موجب کاهش خشکی مو می‌شود.

  5. پارسا گفت:

    عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما

  6. Samar گفت:

    ممنون از اطلاعت خوبتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید

  7. حاجی گفت:

    سلام ریزش مویه بر اثر خشکی برگشت پذیر است؟ یعنی مو رشد خواهد داشت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با رفع خشکی احتمال برگشت وجود دارد
      ولی دلایل دیگر ریزش مو هم باید بررسی شود

      سلامت باشید

  8. آبیدر گفت:

    کامل و جامع بود تشکر

  9. Sita گفت:

    توضیحاتتون خیلی کامل و جامع بود.
    متشکرم

  10. نگار مقدم گفت:

    خیلی کامل و توضیحات علمی بود.
    متشکرم