آمپول هپارین سدیم چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف هپارین سدیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آمپول هپارین بعد از بسیاری از جراحی‌ها برای شما تجویز می‌شود. اما این دارو چیست؟ برای آگاهی از نحوه مصرف آن از مشاوره دارویی بهرمند شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آمپول هپارین سدیم

نام رایج دارو: هپارین (پورسین)- (Heparin (Porcine

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هپارین چیست و چه کاربردی دارد؟

هپارین برای درمان و جلوگیری از به وجود آمدن لخته‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است برای جلوگیری و درمان لخته‌های خونی در ریه‌ها و پاها (مانند بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی) و دیگر بیماری‌هایی با علائم لخته خون استفاده شود. این دارو در جلوگیری از به وجود آمدن لخته خون بعد از عمل‌های جراحی یا موقع دیالیز یا در زمان انتقال خون، جمع‌آوری نمونه‌های خونی و افرادی که مدت زمان زیادی قادر به حرکت نبوده‌اند به کار می‌رود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نحوه مصرف هپارین و دوز مصرفی

برای مصرف صحیح داروی هپارین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید. این دارو به صورت وریدی یا زیر پوستی تزریق می‌شود و از تزریق آن به داخل عضله خودداری فرمایید. دوز تزریق و دوره درمان به وضعیت بیماری، وزن و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

آمپول هپارین در دوزهای متنوعی تولید می‌شود. اگر دوز متفاوتی از این آمپول را تزریق کنید ممکن است دچار صدمات (بعضا کشنده) بشوید. قبل از تزریق آمپول دوز تجویزی و دوز روی بطری آمپول را با هم تطبیق بدهید.

اگر هپارین به صورت وریدی تزریق می‌شود، قبل و بعد تزریق سوزن دیگر آمپول داروهایی که با هپارین تداخل دارویی دارند مانند دوکسوروبیسین، دروپریدول، سیپروفلوکساسین و میتوکسانترون را داخل آب نمک معمولی بگذارید. اگر هپارین را به صورت زیرپوستی تزریق می‌کنید، محل تزریق را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید و هر بار محل تزریق را برای کمتر آسیب دیدن پوست عوض نمایید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و اختلالات دارویی این دارو با متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید.

می‌خوای بدونی کدوم داروی انعقادی بهتره؟

از متخصص کمک بگیر!

علائم اوردوز آمپول هپارین

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگری از آن بدون اجازه دکتر استفاده نکنید. علائم اوردوز می‌تواند شامل کبودی غیرطبیعی، خون ریزی غیر طبیعی مانند خون ریزی دماغ، خون در ادرار و مدفوع سیاه باشد که نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی است.

آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش هماتوکریت، آزمایش کامل خون، شمارش پلاکت، آزمایش زمان ترومبوپلاستین و آزمایش‌های ادرار و مدفوع باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا روند بهبود و تاثیر عوارض جانبی دارو را بررسی مرد. برای جزئیات بیشتر با پزشک‌تان مشورت کنید.

نحوه عملکرد داروی هپارین

هپارین با ایجاد ماده طبیعی در بدن شما (پروتئین ضد لختگی) به جریان مناسب و بهتر خون در بدن کمک می‌کند و به عنوان داروی ضد انعقاد شناخته می‌شود.

اگر در خانه خودتان این آمپول را تزریق می‌کنید تمام آموزش‌های لازم و مواد مورد نیاز را از متخصصین سلامت تهیه کنید. قبل از تزریق مایع آمپول را بررسی کنید آیا مواد معلق یا تغییر رنگ در آن حاصل شده یا خیر. اگر هر کدام اتفاق افتاده بود، آمپول را مصرف نکنید. نحوه نگهداری و دور ریختن این دارو را آموزش را از دکتر داروخانه بپرسید. این دارو را برای بهره بردن از حداکثر تاثیر به صورت منظم مصرف کنید و هر روز سر ساعت مقرری آن را تزریق کنید. ممکن است پزشک شما داروی ضدلخته به صورت قرص (مانند وارفارین)‌ برای شما تجویز کند. این دارو و داروهای جدید را دقیقا بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید.

فقط یه تماس برای درمان لخته‌شدن خون ناگهانی فاصله داری!

عوارض جانبی هپارین

موقع تزریق هپارین ممکن است عوارضی مانند درد متوسط، قرمزی و التهاب به وجود بیاید. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

در صورتی که پزشک داروی هپارین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی هپارین را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. چنانچه با عوارضی نظیر تورم محل تزریق، درد استخوان و شکستگی استخوان مواجه شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر تاثیر دارو بر روی پروتئین لخته شدن خون زیاد باشد ممکن است تزریق آن همراه با خون ریزی باشد. اگر هرگونه نشانه‌ای از خون ریزی جدی، دردهای غیر طبیعی، تورم و ناراحتی، خون ریزی بیش از حد زخم‌ها، خون دماغ مداوم، دوره‌های قاعدگی طولانی و غیر طبیعی، کبودی غیرمعمول، ادرار تیره، مدفوع سیاه، سردرد شدید و سرگیجه‌های غیر طبیعی در خود دیدید سریعا با پزشک تماس حاصل کنید.

در برخی موارد بعضی از بیمارها واکنش بدی (ترومبوسیتوپنی-HIT ناشی از مصرف هپارین یا ترومبوسیتوپنی و ترومبوز-HITT) به مصرف هپارین نشان می‌دهند. این واکنش ممکن است در زمان درمان با هپارین یا هفته‌ها بعد از اتمام درمان با این دارو به‌وجود بیاید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد آمپول هپارین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط تزریق آمپول هپارین

اگر به هپارین یا دیگر داروها آلرژی دارید، قبل از تزریق هپارین با پزشک خود مشورت کنید. آمپول هپارین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی (مانند الکل بنزیل در برخی از برندها) باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاعات بیشتر با دکتر داروخانه مشورت کنید. چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر خونریزی یا مشکلات خونی (مانند پلاکت کم و هموفیلی)، مشکلات قلبی (مانند سابقه حمله قلبی)، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی، جراحی، سرطان، زخم معده و یا حلقه گذاری معده دارید حتما قبل از مصرف هپارین با پزشک خود مشورت کنید.

برای کاهش خطر بریدگی، کبودی یا آسیب‌دیدگی، با احتیاط از وسایل تیز مانند تیغ و ناخن‌گیر استفاده کنید و از فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های رزمی اجتناب کنید.

این دارو ممکن است باعث خون ریزی معده شود. مصرف الکل هنگام درمان با این دارو خطر خون ریزی معده را افزایش می‌دهد لذا در زمان مصرف این دارو الکل مصرف نکنید و برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. قبل از هرگونه عمل جراحی لیست تمام داروهای مصرفی‌تان را به اطلاع پزشک برسانید.

این دارو حاوی سدیم است. اگر رژیم غذایی دارید یا شرایطی که نمک باعث بدتر شدن آن می‌شود (مانند نارسایی احتقانی قلب)، قبل از تزریق این دارو با پزشک مشورت نمایید. سالمندان مخصوصا بانوان بالای ۶۰ سال نیز به عوارضی مثل خونریزی حساسیت بیشتری نشان دهند.
در زمان بارداری این دارو فقط در صورت صلاحدید پزشک و نیاز بیمار مورد استفاده قرار گیرد. در مورد مزایا و خطرات تزریق هپارین در زمان بارداری با پزشک مشورت کنید. همچنین این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

تداخلات دارویی آمپول هپارین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر آمپول هپارین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی هپارین نفرمایید.

اکثر داروها شامل کاهنده درد و تب‌هایی مانند آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی NSAIDمانند ایبوپروفن یا ناپروکسن هستند لذا برچسب تمام داروهای تجویزی و غیر تجویزی را با دقت مطالعه کنید. همچنین این دارو مشابه با هپارین خوراکی عمل می‌کند لذا مصرف هر دوی این داروها خطر عوارض جانبی آن را بالا می‌برد. اگر پزشکتان دوز کم آسپرین (۸۱ تا ۳۲۵ میلی‌گرم در روز) جهت جلوگیری از حمله قلبی برای شما تجویز کرده است به مصرف آن ادامه دهید.

مصرف دخانیات باعث کاهش اثر این دارو می‌شود لذا اگر دخانیات مصرف می‌کنید یا به تازگی مصرف دخانیات را ترک کرده‌اید به پزشک اطلاع دهید. همچنین این دارو بر روی نتایج برخی از آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش‌های عملکرد کبد و آزمایش زمان پروترومبین تاثیر می‌گذارد. قبل از انجام هر آزمایش پزشکی مصرف این دارو را به اطلاع کارکنان آزمایشگاه و پزشکان برسانید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای تاثیر حداکثری این دارو بر روی وضعیت شما بهتر است سر وقت این دارو را مصرف کنید و اگر این دارو را به صورت منظم مصرف می‌کنید در صورت فراموش کردن موعد دوز مصرفی سریعا با پزشک تماس بگیرید تا زمان‌بندی مصرف جدیدی دریافت کنید. از مصرف دوبرابر محصول اجتناب کنید.

برای نگهداری صحیح داروی هپارین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین آمپول هپارین را فریز نکنید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

در صورت نیاز به دارو درمانی به فوق تخصص نورولوژی، دکتر متخصص داخلی و فوق تخصص قلب در دکترتو مراجعه کنید و اینترنتی نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هپارین

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر تزریق همزمان آمپول هپارین با سرم نمکی و آپوتل مشکلی نداره تزریق به صورت زیرجلدی انجام بشه؟

  2. فرین گفت:

    سلام . ببخشید من عمل بایپس انجام دادم دکتر برام ۱۰۰ تا آمپول هپارین هر ۸ ساعت نوشتن . این تعداد مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

    1. ناشناس گفت:

      ۱۰۰تا خیلی زیاد نیست؟؟منم بای پس شدم ۱۰تابرام نوشته روزی ۲تا یعنی هر ۱۲ساعت ۱۰۰تاتعجب بر انگیزه

  3. منصوری گفت:

    با سلام . نحوه شستشوی پورت تعبیه شده شیمی درمانی به چه صورت هست ؟ آیا هپارین در خود آن پورت تزریق میشه یا در رگ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در ناحیه پورت ۲۰ میلی لیتر سرم نمکی آغشته به مواد ضد انعقاد خون به داخل پورت تزریق می شود تا از لخته خون داخل پورت جلوگیری شود و سپس سوزن پورت کشیده می شود.

  4. Babaei گفت:

    سلام خسته نباشین
    بنده این آمپول رو به تجویز پزشک به علت عمل دیسک دکتر دادن و دور نافم تزریق کردم(۷تا بوده)آخرین رو که زدم جاش قلمبه شده اندازه بادوم شده خطری که نداره؟

  5. فائزه گفت:

    سلام من چاقوخوردم وتو کما بودم دکترم این آمپول هپارینو برام تجویز کرد من فقط نمیدونم این آمپولو تاچندمدت استفاده کنم وقتی دربیمارستان بودن هرروز صبح یکیشوبهم تزریق میکردن

  6. سحر. گفت:

    باسلام پدرمن ۳ ماه پیش با خونریزی معده به بیمارستان مراجعه کرد و دکتر آسپرین رو که ۹ سال استفاده می کرد قطع کرد و گفت اگه مصرف کنی ممکنه دوباره دچار خونریزی معده بشی.به خاطر ورم دست و پا و علائم تب بعد از سه ماه دوباره در بیمارستان بستری شد و دکتر آمپول هپارین بهش زد و دو روز بعد مشاهده کردیم که دچار خونریزی معده شده وخون رو از معدش دارن خارج میکنن.آیا ممکنه تزریق آمپول هپارین سبب خونریزی مجدد معده شده باشه؟
    لطفا راهنمایی کنید.

  7. ناشناس گفت:

    سلام پدر من این دارو را برای عفونت پا استفاده میکند و پاش ورم کرده است

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هپارین برای درمان و جلوگیری از به وجود آمدن لخته‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تورم پاهای پدر شما می تونه به علت مشکلات عروقی باشد و نیازه در اسرع وقت برای انجام سونوگرافی رنگی عروق به متخصص داخلی مراجعه کنید.
      بهترین متخصص داخلی

    2. مریم گفت:

      سلام ببخشید اگه هپارین ۲۴ساعت خارج از یخچال مونده باشه قابل استفادس؟

  8. سمیه مهرابی گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    من در سالهای پیش از هپارین برای شستشوی پورت شیمی درمانی که دارم البته زیر نظر پزشک استفاده کرده ام،ولی در دوسال اخیر مصرف نداشتم تا اینکه به علت نیاز به شیمی درمانی مجدد احتیاج به شستشو ی پورت دارم،با توجه به اینکه امکان دسترسی به پزشک سابقم نیست من چطور می توانم هپارین رو تهیه کنم واقدام به شستشوی پورت کنم؟
    و اینکه آیا ماده جایگزین هپارین هم وجود دارد که راحت تر بشود تهیه اش کرد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      داروی هپارین نیاز به نسخه پزشک دارد. متخصص داخلی یا جراحی می تونند این دارو را برای شما نسخه کنند. این دارو راحت تهیه می شود و نیاز به جایگزین ندارد.

      1. حمیده گفت:

        سلام من مادر باردار ۳۸هفته هستم از دیشب امپول هپارین برام شروع کردن بخاطر اضافه وزنم یه حالتی درد قفسه سینه دارم .چیکار کنم وتا کی باید این امپول رو ادامه بدم و راحت میشه بعدا این امپول روقطع کرد.مشکلی ایجاد نمیکنه ممنون میشم راهنماییم کنید.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این آمپول را تا ۲۴ ساعت بعد زایمان برای جلوگیری از ایجاد لخته خون در شما در بیمارستان ادامه داده و ممکنه تا چند روز بعد زایمان نیز در منزل نیاز به تزریق باشد.

  9. فرشته گفت:

    سلام مادر من ۳ هفته به علت برادی کاردی و بلوک قلبی در بیمارستان بستری شد که پزشک cbr اعلام کرد روز قبل از عمل(پیس میکر) هپارین به مادرم تزریق کردن حالا بعد از ۵ روز از عمل دچاری خونریزی ادراری شدن که لخته خون بزرگ هم در ادرارشون هست پزشک مراجعه بعدی رو برای ۱۴ روز بعد عمل گذاشتند ما باید چی کار کنیم تا اون روز مشکلی پیش نمیاد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خونریزی ادراری مادر مربوط به مشکلات کلیوی و مثانه هست که بهتره با انجام آزمایش ادرار و سونوگرافی کلیه به متخصص کلیه مراجعه کنید.
      متخصص کلیه

      1. زهرا کشتکار گفت:

        سلام من این آمپول استفاده میکنم ولی بعد سردرد شدید و حالت تهوع میگیرم نمیدونم چکار کنم ادامه بدم یا نه الان سه روزه که استفاده کردم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این موارد از عوارض جانبی دارو هست که نیازه در این خصوص با پزشک معالج مشورت کنید.

    2. Babaei گفت:

      سلام خسته نباشین
      بنده این آمپول رو به تجویز پزشک به علت عمل دیسک دکتر دادن و دور نافم تزریق کردم(۷تا بوده)آخرین رو که زدم جاش قلمبه شده اندازه بادوم شده خطری که نداره؟

  10. اردشیر گفت:

    سلام امپول هپارین را داخل سرم کلرایدسدیم هم میشودتزریق کرد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو طبق دستور پزشک از طریق تزریق داخل رگ یا زیر پوست تجویز می شود. این دارو را به عضله تزریق نکنید. این دارو رقیق شده هست و نباید در سرم ریخته شود و مستقیما به داخل رگ به آهستگی توسط فرد آموزش دیده تزریق گردد.

      1. بهاره سلطانی گفت:

        سلام دوست عزیز
        یک سوال چرا همه نباید دارو IM تزریق بشه چه مشکل و خطراتی داره که به هیچ عنوان نباید تزریق عضلانی باشه ؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          تزریق در عضله موجب نداشتن اثر کافی این دارو به علت جذب شدن در عضله دارد. این دارو باید وریدی یا زیر پوستی تزریق شود.

    2. بهاره گفت:

      سلام وقت بخیر بنده به صورت ژنتیک لخته خون دارم برای عمل بینی دکتر آنکولوژی دستور دادن قبل عمل و تا ۷ روز بعد از عمل هپارین تزریق کنم آیا خطرناک نیست باعث خون ریزی نخواهد شد