ترک پوستی چگونه به وجود می آید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترک‌های پوستی در واقع خطوط ریز و عمیقی هستند که در پوست بوجود می‌آیند و معمولا به دلیل کشیدگی شدید پوست به وجود می‌آیند. این ترک‌ها ممکن است به دلیل افزایش وزن، کاهش وزن، بارداری، رشد سریع در دوران نوجوانی و یا به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
ترک پوستی

آیا شما هم به دنبال راهی برای درمان ترک پوستی هستید؟ داشتن یک پوست صاف، تمیز، بدون هرگونه آسیب و جای زخم و شفاف و سالم آرزوی هر کسی است. اما این اندام بسیار حساس و آسیب‌پذیر در طول زندگی در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارد و مشکلات متفاوتی ممکن است برای پوست صورت و بدن به وجود بیاید.

از اسکارها و جای جوش گرفته تا پارگی، زخم‌های شدید، خط و خش‌های پوستی و غیره همگی می‌توانند سلامت پوست ما را به خطر بیندازند. یکی از مشکلات رایج اکثر افراد، ترک پوستی است. ترک‌های پوستی که با نام استرچ مارک شناخته می‌شوند ممکن است بر اثر شرایط و عوامل مختلفی ایجاد شود. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر با این ترک‌های روی پوست، انواع آنها، دلایل بروزشان و نحوه درمان این ترک‌ها آشنا شویم.

ترک پوستی چیست؟

بهتر است با تعریف دقیق ترک پوستی مطلب را شروع کنیم. ترک‌های پوستی از انواع بیماری های پوستی هستند و نوعی جای زخم‌اند که پس از کشیده‌شدن یا کوچک‌شدن سریع پوست ایجاد می‌شوند. این کشش‌ها با علائمی که دارند شناسایی می‌شوند. معمولاً اکثر ترک‌های پوستی بی‌ضررند و به‌مرورزمان بهبود می‌یابند.

درواقع استرچ مارک‌ها بر اثر تغییر ناگهانی پوست و در اثر پارگی کلاژن و الاستین در پوست ایجاد می‌شوند. کلاژن و الاستین نگهدارنده پوست بوده و در صورت پارگی و کش‌آمدن پوست، ترک‌ها ظاهر می‌شوند. آنها می‌توانند به دلایل مختلف و در بخش‌های متفاوت بدن به وجود بیایند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع ترک پوستی

ترک‌های پوستی انواع مختلفی دارند که در درجه اول از نظر رنگ، ترک‌ها با هم متفاوت‌اند و در ادامه نیز براساس دلیل بروز ترک‌ها، محل ظاهرشدن آنها و عمق و شدتشان آنها را با هم بررسی می‌کنیم. آنها می‌توانند شامل ترک‌های پوستی رنگی و ترک‌های عمقی باشند. به‌صورت‌کلی اما ترک پوستی از رنگ‌های تیره‌تر شروع به‌ظاهرشدن می‌کنند و به‌تدریج کم‌رنگ‌تر می‌شوند تا این که محو شوند.

۱. ترک های رنگی

دسته اول ترک‌های پوستی انواع استریاهای رنگی هستند.  به ترک‌های رنگی پوست Striae Rubrae نیز گفته می‌شود. این ترک‌ها در مناطقی از بدن که میزان کشش کمتری دارند به وجود می‌آیند. تغییرات وزن و بارداری دلایل اصلی بروز ترک‌های رنگی‌اند. رنگ این ترک‌ها ابتدا به رنگ بنفش یا قرمز است و به‌تدریج رنگ آنها به سمت صورتی می‌رود تا به‌تدریج کم‌رنگ شده و محو شوند.

ترک پوستی قرمز

رایج‌ترین ترک‌های پوستی، ترک‌های رنگی قرمز هستند که به دنبال کش‌آمدن سریع و بیش‌ازحد پوست ایجاد می‌شوند. اکثر استرچ مارک‌ها از نوع قرمزرنگ‌اند و معمولاً هم در بخش‌های شکم و پهلوها بیشتر دیده می‌شوند. رنگ ترک‌های پوستی قرمز به معنای تازه‌بودن ترک‌هاست و به‌تدریج که از زمان ظاهرشدن این ترک‌ها بگذرد، ترک‌ها صورتی‌رنگ می‌شوند.

۲. ترک های عمقی

ترک‌های عمقی همان‌طور که از نام آنها هم مشخص است ترک‌های عمیقی است که به دلیل پارگی و شکستگی الیاف‌های پوستی در قسمت‌های نازک پوست ایجاد می‌شوند. در مناطقی مانند شکم، زیر چشم، ران و سینه‌ها به دلیل کم‌شدن میزان الاستیسیته این استریاها ایجاد می‌شوند.

ترک‌های پوستی ممکن است در مناطق مختلفی از بدن ایجاد شوند.
ترک‌های پوستی ممکن است در مناطق مختلفی از بدن ایجاد شوند، از جمله شکم، ران، بازو، پهلو، سینه و زانو.

استرچ مارک در قسمت های مختلف بدن

همان‌طور که گفته شد ترک پوستی معمولاً در بخش‌های مختلفی از بدن مشاهده می‌شود. به‌صورت شایع استرچ مارک‌ها را می‌توان در قسمت‌های شکم، سینه، بازوها، پاها، ران‌ها و باسن یا پشت کمر مشاهده کرد. استریاها در تمامی این بخش‌ها می‌توانند از نظر عمق و رنگ با هم متفاوت باشند.

ترک های پوستی باسن

باسن یکی از قسمت‌های بدن است که امکان ایجاد ترک پوستی در آن ناحیه بالاست. به دلیل افزایش و کاهش وزن، عوارض بارداری یا ورزش‌کردن این ترک‌ها روی پوست باسن ایجاد می‌شوند. رنگ آنها ممکن است ابتدا قرمز یا بنفش باشد و به‌تدریج کم‌رنگ‌تر شوند.

ترک پوستی ران

در ران‌ها هم امکان ظاهرشدن ترک پوستی بالاست. این ترک‌ها بیشتر به سمت داخلی پاها دیده شده و به دنبال کشیده‌شدن پوست این ناحیه ایجاد می‌شوند. بارداری، اضافه‌وزن و مواردی مشابه می‌تواند عامل بروز این ترک‌های پوستی در ناحیه ران باشد.

ترک پوستی بازو

در بازوها خصوصاً در قسمت زیرین بازوها که پوست سریع‌تر تغییر حالت می‌دهد و نازک‌تر است، انواع ترک‌های پوستی در اثر چاق‌شدن و لاغرشدن مداوم ایجاد می‌شود.

ترک پوستی ساق پا

گاهی اوقات استرچ مارک‌ها در پوست ساق پا دیده می‌شوند. بیشتر مواقع خشکی پوست در ساق پا علت بروز ترک‌های پوستی است. در این وضعیت باید علت خشکی پوست بدن و خارش مشخص شود. بااین‌حال در ورزشکاران ممکن است این ترک‌های پوستی ساق پاها شایع‌تر باشد.

ترک پوستی واژن

گاهی اوقات به دلیل خشکی واژن یا افزایش سن در این ناحیه نیز شاهد بروز ترک پوستی هستیم. این ناحیه، پوست بسیار حساس و نازکی دارد و خشکی می‌تواند مزید بر علت شده که نتیجه آن ایجاد استریا در این ناحیه است.

ترک پوستی شکم

معمولاً بیشترین میزان استرچ مارک‌ها در ناحیه شکم و پهلوها دیده می‌شود. باز هم تغییر وزن و سایز و از همه مهم‌تر بارداری می‌تواند عامل ایجاد این ترک‌های پوستی در ناحیه شکمی باشند. گاهی اوقات جراحی‌هایی که برای کم‌کردن وزن انجام می‌شوند، ترک پوستی روی ناحیه شکمی ایجاد می‌کنند.

بهترین روش درمانی برای ترک پوستی چیه؟

از بهترین دکترِ دکترتو مشاوره بگیر!

علت ترک پوستی

به‌صورت‌کلی علائم رایج کشش و استریای پوستی اغلب به دلیل رشد ناگهانی یا افزایش وزن ایجاد می‌شود. علاوه‌براین زنان بیشتر در معرض این ترک‌های پوستی هستند. زن بودن یکی از عواملی است که احتمال ظاهرشدن ترک پوستی را بیشتر می‌کند. علت بروز این مشکل می‌تواند موارد زیر باشد.

  • داشتن سابقه خانوادگی
  • بارداری
  • رشد سریع در دوران نوجوانی
  • افزایش یا کاهش وزن سریع
  • استفاده از کورتیکواستروئیدها
  • انجام جراحی‌های تغییر سایز مانند جراحی بزرگ‌کردن سینه و پروتز سینه
  • شیردهی
  • ورزش
  • استفاده از استروئیدهای آنابولیک
  • داشتن یک اختلال ژنتیکی مانند سندرم کوشینگ یا سندرم مارفان
  • برخی از انواع بیماری‌های پوستی خصوصاً خشکی پوست

متن انگلیسی:
Applying a corticosteroid to your skin for a long time can also cause stretch marks. If you have Cushing’s disease or Marfan syndrome, you may see stretch marks.
ترجمه متن:
استفاده طولانی‌مدت از کورتیکواستروئید روی پوست می‌تواند باعث ایجاد ترک شود. اگر به بیماری کوشینگ یا سندرم مارفان مبتلا هستید، ممکن است علائم کشش پوست و ترک در آن را مشاهده کنید.

AAD
بارداری بارزترین علت ایجاد ترک های پوستی در زنان است.
بارداری بارزترین علت ایجاد ترک‌های پوستی در زنان است.

ترک پوستی در بارداری

حاملگی یک از شایع‌ترین علل بروز ترک پوستی است. این ترک‌ها به‌صورت ترک‌های عمیق یا قرمزرنگ در نواحی شکم، دور شکم، پهلوها، ران‌ها، باسن یا سینه‌ها دیده می‌شوند. میزان ترک‌ها و تعداد آنها در افراد مختلف متفاوت است و مواردی مانند سن یا شاخص توده بدنی قبل از شروع بارداری می‌تواند در شدت بروز استریاها موثر باشد.

هر چقدر سایز شکم در بارداری بیشتر شود، وزن اولیه بالاتر باشد، اضافه‌وزن بیشتری در بارداری وجود داشته باشد و سن بارداری پایین‌تر باشد، احتمال بروز ترک‌های پوستی بیشتر و عمیق‌تر هم بالاتر است. از طرفی وزن نوزاد هم در میزان این ترک‌ها و شدتشان تاثیر دارد، چرا که بسته به وزن و اندازه جنین میزان کشیده‌شدن پوست خصوصاً پوست شکم و پهلو بیشتر است.

ترک های پوستی بعد از لاغری

چاق و لاغرشدن از دلایل مهم کشیده‌شدن و ترک‌خوردن پوست است. زمانی که افراد چاق می‌شوند یا اضافه‌وزن دارند پوست بدن خصوصاً ناحیه شکم و ران‌ها کشیده می‌شود. بعد از لاغری پوست‌های کشیده‌شده، کشش خود را از دست می‌دهند و شل می‌شوند. همین عامل می‌تواند موجب بروز ترک پوستی بعد از لاغری باشد.

اگر بعد از لاغری ترک‌های پوستی شما زیاد شده است، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر پوست وجود دارد.

علت ترک پوستی در نوجوانی

در دوران نوجوانی احتمال ظاهرشدن استریاها در نواحی مختلف بدن بالاست. دلیل عمده آن جهش‌های رشدی است که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. البته در این دوره کاهش و افزایش سریع وزن هم رایج است. تغییرات هورمونی نیز یکی دیگر از دلایل ظاهرشدن ترک پوستی در نوجوانی است. در واقع بلوغ خود به‌عنوان عاملی برای ظاهرشدن این ترک‌های پوستی شناخته می‌شود.

درمان ترک پوستی

به‌صورت‌کلی نمی‌توان درمان قطعی ترک‌های پوستی را پیشنهاد کرد، چرا که این ترک‌ها نیز مانند جای زخم‌ها دائمی‌اند. اما درمان‌ها ممکن است موجب کمتر دیده‌شدن آنها شده و همچنین به درمان خارش بدن و ترک‌ها کمک زیادی کند. پیش از شروع درمان باید این نکته مهم را در نظر گرفت که هیچ درمان واحدی برای همه به‌صورت یکسان کار نمی‌کند و حتی برخی از محصولات اصلاً موثر نیستند.

۱. لیزر ترک های پوستی

لیزردرمانی اولین و رایج‌ترین روشی است که برای رفع ترک پوستی از آن استفاده می‌شود. با نفوذ اشعه‌های لیزر به پوست، لایه‌های پوستی بازیابی شده و با تحریک بافت‌ها و افزایش تولید ملانین، تقریباً ترک‌ها بی رنگ می‌شوند.

متن انگلیسی:
Laser therapy is a common treatment option to remove white stretch marks. In the procedure, lasers penetrate the skin, triggering regeneration. This stimulates the tissues around your stretch marks to heal at a faster rate
ترجمه متن:
لیزردرمانی یک گزینه درمانی رایج برای ازبین‌بردن علائم کشش سفید است. در این روش، لیزر به پوست نفوذ می‌کند و باعث بازسازی می‌شود. این کار بافت‌های اطراف ترک‌های پوستی شما را تحریک می‌کند تا با سرعت بیشتری بهبود یابند.

healthline
ترک‌های پوستی در ابتدا به صورت رنگی ایجاد می‌شوند و به مرور زمان رنگ آنها به سفید یا نقره‌ای تغییر می‌کند.
ترک‌های پوستی در ابتدا به صورت رنگی ایجاد می‌شوند و به مرور زمان رنگ آنها به سفید یا نقره‌ای تغییر می‌کند.

۲. درمان ترک پوستی ناشی از چاقی

برای ازبین‌بردن ترک پوستی ناشی از چاقی می‌توان از گزینه‌های مختلفی استفاده کرد. میکرودرم ابریژن با تحریک پوست برای سفت‌شدن و تولید کلاژن و الاستین بیشتر عمل می‌کند. درمان‌های موضعی مانند کرم‌های ضد ترک هم می‌توانند برای ازبین‌بردن ترک پوستی ناشی از چاقی استفاده شود.

۳. از بین بردن ترک های پوستی با جراحی ترک های پوستی

گاهی اوقات افراد برای ازبین‌بردن هر چه بیشتر و مؤثرتر ترک‌های پوستی، خصوصاً انواع ترک‌های پوستی قدیمی و بسیار عمیق گزینه جراحی زیبایی را انتخاب می‌کنند. طی جراحی پوست ناحیه ترک‌خورده کشیده خواهد شد و با کشش آن، ترک‌ها ناپدید می‌شوند.

۴. کرم از بین بردن ترک های پوستی

کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های مخصوص استرچ مارک‌ها وجود دارد که برخی از آنها همیشه موثر نیستند و برخی نیز اصلاً اثری ندارند. بسیاری از کرم‌هایی که برای ازبین‌بردن ترک‌های پوستی موثرند تنها باید در مراحل اولیه ظاهرشدن ترک پوستی استفاده شوند و به نظر می‌رسد روی ترک‌های پوستی بالغ تاثیر کمتری دارند. از طرفی ماساژدادن کرم روی پوست به مدت کافی نیز ممکن است روی تأثیرگذاری این کرم‌ها و لوسیون‌ها موثر باشد.

از جمله کرم‌هایی که می‌توانند در درمان کشش‌های پوستی و حداقل کم‌اثرکردن استرچ مارک‌ها موثر باشند کرم‌های رتینوئیدی یا هیالورنیک اسیدی هستند.

کرم ترک پوستی گاتیو

یکی از کرم‌های شناخته شده برای درمان ترک پوستی، خصوصاً در دوران بارداری کرم استرچ مارک گاتیو است. این درمان می‌تواند برای افرادی که چاق و لاغرشدن زیادی را تجربه می‌کنند، موثر باشد و به درمان ترک‌های پوستی آنها کمک کند.

آیا مزوتراپی بهترین روش برای درمان ترک پوستیه؟

۵. مزوتراپی ترک پوستی

در روش دیگری که برای درمان و بهبود اثر ترک‌های پوستی از آن استفاده می‌شود، مواد مخصوص درمان استریاها از طریق تزریق مستقیم به پوست، با تحریک کلاژن‌سازی به بهبود ترک پوستی کمک می‌کنند که به این روش مزوتراپی می‌گویند.

۶. میکرونیدلینگ ترک پوستی

میکرونیدلینگ روش دیگری برای ازبین‌بردن انواع ترک پوستی است که در آن دقیقاً محل ایجاد ترک‌ها هدف قرار می‌گیرد. در میکرونیدلینگ از سوزن‌های ریزی در پوست استفاده می‌شود تا با تحریک کلاژن‌سازی، ترک‌ها را کاهش داده و شرایط پوست را بهبود ببخشد.

۷. بادی اویل ترک پوستی

برخی از متخصصان روغن تراپی یا بادی اویل را برای رفع ترک‌های پوستی پیشنهاد می‌کنند. این روغن‌ها با ترکیبات به‌خصوصی که دارند می‌توانند به ساخت کلاژن و ترمیم پوست کمک کنند. بادی اویل تراپی به این صورت است که باید در یک دوره زمان مشخص نواحی دارای ترک پوستی را با روغن‌ها ماساژ داد تا به‌تدریج اثر ترک‌ها کمتر و کمتر شود.

۸. لایه برداری پوست برای ترک پوستی

یکی دیگر از گزینه‌های درمان ترک پوستی لایه‌برداری پوست است که در آن پزشک در روشی به نام تراشیدن، سلول‌های سطحی و مرده پوست را جدا می‌کند و به این طریق سعی در کم‌کردن اثر ترک‌های پوستی دارد. لایه‌بردارهای شیمیایی معمولاً در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند. لایه‌برداری در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند نتایج درمان را افزایش دهد. پاک‌سازی پوست مرده از ترک‌های پوستی به سایر درمان‌های پوستی اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر نفوذ کرده و سریع‌تر عمل کنند.

۹. کاموفلاژ ترک پوستی

کاموفلاژ ترک پوستی درواقع یک روش درمانی برای ازبین‌بردن ترک‌های پوستی نیست. در این روش استریاها روی پوست با کرم‌ها و محصولات آرایشی حرفه‌ای پوشانده می‌شوند. اثر آنها به شکلی است که ظاهر پوست را یکدست و کاملاً طبیعی نشان می‌دهند. در این روش شما رنگ ترک‌های پوستی را هم‌رنگ پوست بدن خواهید کرد و به‌این‌ترتیب آنها قابل رویت نخواهند بود.

برای کاهش ظاهر ترک‌های پوستی، می‌توان از محصولات حاوی ویتامین E و آلوئه ورا استفاده کرد.
برای کاهش ظاهر ترک‌های پوستی، می‌توان از محصولات حاوی ویتامین E و آلوئه ورا استفاده کرد.

۱۰. راه های گیاهی برای از بین بردن ترک های پوستی

درمان‌های گیاهی هم برای رفع ترک پوستی پیشنهاد می‌شوند که تمام آنها چاره‌ساز نیستند. برای مثال استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن‌زیتون یا روغن نارگیل و استفاده از ویتامین E از جمله روش‌هایی است که به‌عنوان درمان گیاهی ازبین‌بردن استرچ مارک‌ها پیشنهاد می‌شود.

روغن بایو اویل برای ترک پوستی

یکی از درمان‌های پیشنهادی برای رفع ترک پوستی، روغن بایو اویل است. این روغن با یک فرمولاسیون طبیعی که حاوی انواع ویتامین‌ها، عصاره گیاهان، روغن‌های گیاهی مانند رزماری، بابونه و گل همیشه‌بهار برای درمان جای زخم، جای جوش، لکه‌های پوستی و همچنین درمان ترک‌های پوستی استفاده می‌شود.

رفع سریع ترک های پوستی

اگر به دنبال روشی برای رفع سریع ترک‌های پوستی هستید باید گفت که هیچ روش دائمی برای ازبین‌بردن ترک‌ها وجود ندارد و تنها روش سریعی که می‌توان با آن ترک‌های پوستی را ناپدید کرد، روش‌هایی مانند کاموفلاژ است.

برای درمان ترک پوستی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

در صورت ظاهرشدن علائم کشش پوستی و ظاهرشدن ترک‌ها باید به یک متخصص پوست مراجعه کرد. متخصص پوست می‌تواند با بررسی ترک‌ها و شرایط آنها از بهترین گزینه‌های درمانی استفاده کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر پوست وجود دارد.

عوارض ترک پوستی

ترک‌های پوستی را در دسته بیماری‌های پوستی که سلامت را به خطر می‌اندازند دسته‌بندی نمی‌کنند و آنها کلاً خطر جسمی ندارند. بیشترین تاثیر و عوارض این ترک‌ها، تاثیر روحی روانی است. استرس و اضطراب و حس ناخوشایندی که فرد نسبت به بدن و ظاهر خود پیدا می‌کند از اصلی‌ترین عوارض استرچ مارک‌هاست.

جلوگیری از ترک پوستی

محققان طی بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر داروهایی که گفته می‌شود برای جلوگیری از بروز ترک پوستی موثرند، عملاً کارساز نیستند. برای مثال در مطالعات انجام شده، روغن بادام، کره کاکائو، روغن‌زیتون و ویتامین E از ایجاد علائم کشش جلوگیری نکردند. بااین‌حال در بررسی‌ها مشخص شده است که ترکیباتی حاوی گیاه سنتلا یا هیالورونیک اسید ممکن است برای جلوگیری از ترک‌های پوستی موثر باشند.

چگونه در بارداری از ترک پوستی جلوگیری کنم؟

تقریباً پیشگیری‌کردن از ترک‌های پوستی در بارداری غیرممکن است. برخی موارد می‌تواند شدت و میزان آنها را کمتر یا حداقل کنترل کند. کنترل وزن قبل و حین بارداری، ماساژ شکم و نواحی دارای ترک با کرم‌ها و روغن‌های کاهش‌دهنده ترک‌های پوستی در همان ابتدای ظاهرشدن ترک‌ها می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تقریباً هر کسی ممکن است در طول زندگی ترک پوستی را تجربه کند. این ترک‌ها می‌توانند نتیجه کشیده‌شدن ناگهانی و شدید پوست در نواحی مختلف بدن باشند. رایج‌ترین قسمت‌ها نیز شامل شکم، پهلو، ران‌ها و بازوها می‌شود. درمان قطعی برای ازبین‌بردن ترک‌های پوستی وجود ندارد و تنها می‌توان با روش‌های مختلف آنها را کنترل کرد تا کمتر به چشم بیایند. یک متخصص پوست می‌تواند با بررسی ترک‌های پوست بهترین درمان‌ها را ارائه کند.

اگر به دنبال راهی برای درمان این ترک‌ها هستید، باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر پوست وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

روش‌های موجود نمی‌توانند معمولاً به‌صورت کامل ترک‌های پوستی را از بین ببرند و فقط با کمک آنها می‌توان کاری کرد که ترک‌ها کمتر به چشم بیایند.

هیچ درمان قطعی برای ازبین‌بردن ترک‌ها نیست و درمان‌ها همگی کم‌کننده اثر ترک‌های پوستی هستند.

کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید و ترکیبات آب‌رسان بهترین کرم‌ها برای ترک‌های پوستی هستند.

بیماری پسوریازیس جزء بیماری‌های پوستی است که به دنبال آسیب پوست، خشکی و پوسته‌پوسته شدن بعد از ابتلا به آن امکان ترک‌خوردن پوست نیز وجود دارد.

کش‌آمدن پوست و خشکی آن می‌تواند موجب شود که در برخی افراد با ظاهرشدن ترک پوستی، خارش و سوزش نیز به وجود بیاید.

ویتامین A و ویتامین E دو ویتامین مفید برای درمان و بهبود ترک‌های پوستی هستند.

خیر، رگ‌های قرمز روی بازو با ترک‌های پوستی فرق دارد.

برخی بر این باورند که با یک سری از تمرین‌ها و ورزش‌های فرم‌دهی و عضله‌سازی بدن می‌توان ترک‌های پوستی را درمان کرد یا آنها را کاهش داد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ترک پوستی

  1. سارا گفت:

    سلام من برا افزایش وزن از قرص گین اپ استفاده کردم و دیروز متوجه شدم رانم ترک برداشته قرص رو قطع کردم ترکای ابی متمایل به بنفش برداشتم ایا در مانی داره یک روزه که اینجوری شدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دارو را قطع کنید
      از پماد زینک اکساید استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود حتمن به پزشک مراجعه کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۶سالمه و برای افزایش وزن قرص گین اپ خوردم بعد دیروز متوجه شدم رانم ترک های به رنگ بنفش وابی برداشته مصرف قرق رو قط کردم ایا درمانی هس برا ای ترکا؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دارو را قطع کنید
      از پماد زینک اکساید استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود حتمن به پزشک مراجعه کنید

  3. ناشناس گفت:

    سلام من امروز از خواب بیدار شدم و دیدم زیر شکمم ترک های قرمز شده من در این دوره یک هفته یک دفعه یکم چاق شدم الان چیکار کنم خیلی ناراحتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این ترک ها بعلت خشکی پوست و تغییر وزن ناگهانی پیش میاید
      از کرم ویتامین آد استفاده کنید و به پزشک مراجعه نمایید

      1. ناشناس گفت:

        من روی شکمم خیلی ترک شده و سنم ۱۴ سالم اینو چیکار کنم تموم بشه بره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          باید از کرم ابرسان بطور طولانی استفاده کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام. دختر پنج ساله دارم. بالای ران پاهاش دچار ترک‌پوستی شده. یه ذره دخترم درشت هست
    و همسرم هم ترک پوستی زیاد داره. همیشه داشته
    برای جلوگیری از بیشتر نشدن ترک پوست دخترم چیکار باید انجام بدم؟؟؟
    خیلی ناراحتم. چون واقعا کوچیکه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در محل ترک از کرم های ابرسان استفاده کنید
      ماساژ روزانه فراموش نشود
      مصرف قرص ویتامین آ هم موثر است

  5. Lii گفت:

    سلام وقت بخیر
    من لاغر بودم واز قرص گین آپ استفاده کردم والان چاق شدم و یکی از سینه هام ترک های قرمز افتاده
    چیکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از ترکیب کرم ابرسان و زینک اکساید استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود به متخصص پوست مراجعه کنید

  6. رقیه گفت:

    سلام ببخشید من هژده سالمه و وزنمم خیلی کمه همش تغییر وزنم در حد ۳۸ تا ۴۰ کیلو بوده الان مدتیه روی زانوهام و پشت کمرم خط های سفید افتاده باید چیکار کنم ک از بین برن؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قبل از هرچیزی نیاز به ازمایش تیرویید دارید
      مشکلات پوستی هم ممکن است بعلت پرکاری تیرویید باشد

  7. # گفت:

    سلام ببخشید منم چاق بودم الان لاغر شدم و قدم بلند شده و ترک های جای کمرم هست زیاده اما کمرنگه چیکار کنم بره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نرم کننده پوست ویتامین اد و یا لیزر درمانی می توانید استفاده کنسد

  8. مهسا گفت:

    سلام من قسمت داخلی ران و ساق پام حتی روی کمرم ترک‌پوستی دارم ک بخاطر چاقی یگدفعه ی اینجوری شده و خیلی بابتش ناراحتم لطفا یه روشی بگید ک انجام بدم زور خوب شه لطفا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهسا عزیز
      تعریق زیاد، کمبود ویتامین a و یا عفونت قارچی ممکن است عامل این عارضه باشد
      روزانه شستشو دهید و با پماد ویتامین ad و بتامتازون چرب کنید
      در صورت عدم بهیود به پزشک مراجعه نمایید

  9. النا گفت:

    سلام وقت بخیر من در قسمت کشاله ران و روی مونس پابیسم‌یک حالت پوستی سفید مثل ترک دارم که نرم است آیا اینها ترک است یا علت دیگری دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم احتمال خشکی پوست و هم ترک
      و هم احتمال درماتیت قارچی وجود دارد

  10. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید من در قسمت پهلو و قسمت بالایی ران ترک پوستی قرمز ویک جاهایی سفید نشانه چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال خشکی پوست، کمبود ویتامین A و یا عفونت قارچی باشد
      باید از نزدیک معاینه شوید