لاپاراسکوپی رحم به چه طریقی انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لاپاراسکوپی رحم در مقابل فوایدی مانند آسان‌تر بودن نسبت به جراحی‌های باز، دوره نقاهت کوتاه‌تر و بهبودی سریع‌تر، ممکن است به همه افراد توصیه نشود. پزشک با توجه به شرایط هر قرد تشخیص خواهد داد که کدام روش جراحی مناسب‌تر و اثربخش‌تر خواهد بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
لاپاراسکوپی رحم چه روشی است؟

لاپاراسکوپی رحم یک روش جایگزین برای جراحی باز است. از لاپاراسکوپ رحم و تخمدان همانطور که از اسمش مشخص است، برای بررسی داخلی این نواحی و انجام عمل جراحی استفاده می‌شود. لاپاراسکوپ در حقیقت یک دوربین باریک و نورانی را وارد بدن می‌کند که تحت هدایت پزشک به نقاط مورد نظر می‌رود. این دستگاه به پزشک اجازه می‌دهد تا درون بدن را به صورت دقیق ببیند. لاپاراسکوپی تشخیصی می‌تواند تعیین کند که به‌ عنوان مثال، آیا به شرایطی مانند اندومتریوز یا فیبروم رحمی مبتلا هستید یا خیر. همچنین می‌تواند نوعی درمان باشد. با ابزارهای کوچک آن پزشک می‌تواند انواع جراحی اعم از برداشتن کیست تخمدان و بستن لوله‌های رحمی که یک روش پیشگیری از بارداری است را انجام دهد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این روش می‌توانید از طریق وبسایت دکترتو‌ از یک متخصص زنان یا یک جراح عمومی نوبت ویزیت حضوری یا آنلاین دریافت کنید.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چیست؟ (برداشتن رحم با لاپاراسکوپی)

لاپاراسکوپی چیست؟ لاپاراسکوپی رحم یک روش جراحی است که به پزشک اجازه می‌دهد نواحی لگن (پایین شکم) شامل لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و رحم را بررسی کند. لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی و در برخی موارد درمانی است. جراح پس از ایحاد برش‌هایی کوچک و ظریف روی پوست، یک دستگاه نازک که یک منبع نور و دوربین دارد را وارد بدن می‌کند. به کمک این ابزاره آسیب‌ها و بیماری‌های اندام را با وضوح بیشتری بررسی و مشاهده می‌کند. این روش می‌تواند به دلایل متعددی از جمله بررسی بیشتر اندام‌ها و درمان‌هایی از جمله بستن لوله‌ها انجام شود.

لاپاراسکوپی رحم چیست؟
در لاپاراسکوپی رحم چندین سوراخ چند سانتی‌متری برای ورود ابزار مخصوص روی سطح پوست نواحی شکم ایجاد می‌شود.

کاربرد لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

لاپاراسکوپی لگن هم برای تشخیص و هم برای درمان استفاده می‌شود. این روش تشخیصی درمانی ممکن است در موارد زیر توصیه شود:

ویژگیلاپاراسکوپی رحمجراحی باز
اندازه برشچند برش کوچک (۱-۲ سانتی‌متر)یک برش بزرگ (حدود ۱۵ سانتی‌متر)
درد پس از عملکمتربیشتر
خونریزیکمتربیشتر
خطر عفونتکمتربیشتر
مدت زمان بهبودیکوتاه‌تر (معمولاً چند روز)طولانی‌تر (چند هفته)
بستری شدن در بیمارستانکوتاه‌تر یا حتی سرپاییطولانی‌تر
جای زخمکوچک‌تر و کمتر قابل مشاهدهبزرگ‌تر و قابل مشاهده‌تر
مزایای دیگردید بهتر جراح، دقت بالاتر، کاهش عوارض، امکان انجام همزمان چند عمل
عوارضآسیب به اندام‌های داخلی (نادر)، خونریزی، عفونت، لخته شدن خون، درد شانههمانند سایر جراحی‌ها، اما با احتمال کمتر
مقایسه لاپاراسکوپی رحم با جراحی باز
  • در صورت وجود توده غیرطبیعی لگن یا کیست تخمدان که به کمک سونوگرافی لگن مشاهده شده است.
  • برای بررسی احتمال ابتلا به سرطان (تخمدان، آندومتر یا دهانه رحم) یا گسترش آن
  • برای برداشتن غدد لنفاوی یا بافت مجاور
  • حاملگی خارج رحمی
  • آندومتریوز رحم
  • مشکل در بارداری (ناباروری)
  • درد مزمن (طولانی‌مدت)، ناگهانی و شدید لگن
  • برداشتن رحم (هیسترکتومی)
  • برداشتن فیبروم رحم (میومکتومی)
  • بستن لوله‌ها (به منظور عقیم‌سازی)

ایا با لاپاراسکوپی لوله رحم باز می شود؟

بله لاپاراسکوپی یک روش جراحی سرپایی به خصوص در مشکلات مرتبط با باروری و برای ارزیابی و درمان چسبندگی اندومتریوز، اسکار لگن و انسداد لوله فالوپ است. این روش یک جراحی کم تهاجمی (MIS) است که در بیشتر زمینه‌های پزشکی به دلیل کارایی آن و کاهش شدید تروما انجام می‌شود.

لاپاراسکوپی رحم برای چه کسانی مناسب است؟

لاپاراسکوپی رحم هم برای تشخیص و هم درمان استفاده می‌شود. این روش برای افرادی که در هر یک از شرایط زیر قرار دارند، مناسب است:

  • افراد دارای توده غیرطبیعی لگن یا کیست تخمدان که با استفاده از سونوگرافی لگن تشخیص داده شده است.
  • در صورت ابتلا به سرطان تخمدان، آندومتر یا دهانه رحم و برای بررسی احتمال گسترش بیماری
  • برای برداشتن غدد لنفاوی یا بافت مجاور

لاپاراسکوپی رحم برای چه کسانی مناسب نیست؟

هیچ منع مطلقی برای انجام ندادن جراحی لاپاراسکوپی وجود ندارد. اما بیمارانی که مبتلا به برخی بیماری‌های خاص هستند باید با احتیاط بیشتری این روش درمانی را انجام دهند. به صورت کلی هم افراد با شرایط زیر، کاندیدای این جراحی نخواهند بود:

  • اگر قبلاً همین ناحیه جراحی شده باشد و زخم و چسبندگی ایجاد شده است.
  • اگر مبتلا به یک توده بدنی بزرگ در آن ناحیه هستید.
  • اگر عفونت یا خونریزی دارید.
  • در صورتی که مبتلا به یک بیماری قلبی ریوی خاص هستید.

نمیدونی لاپاراسکوپی رحم برات روش مناسبیه یا نه؟

همین حالا از متخصص سوال کن.

فواید لاپاراسکوپی رحم

مزایای انجام جراحی لاپاراسکوپی عبارتند از:

  • وارد شدن آسیب کمتر به داخل شکم
  • از دست دادن خون کمتر و کمتر بودن خطر خونریزی
  • اسکارهای کوچک‌تر
  • کمتر بودن خطر عفونت
  • بستری کوتاه‌تر در بیمارستان و متقابلا هم هزینه کمتر ناشی از بستری
  • زمان بهبودی سریع‌تر و بازگشت به فعالیت‌های معمولی 
  • احساس درد کمتر در حین بهبودی

لاپاراسکوپی رحم چگونه انجام میشود؟

هیسترکتومی لاپاروسکوپی (لاپاراسکوپی عمل برداشتن رحم) یک هیسترکتومی واژینال است که با کمک لاپاراسکوپ، یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر حاوی یک دوربین فیلمبرداری انجام می‌شود. لوله‌های نازک از طریق برش‌های ریز در شکم نزدیک ناف وارد می‌شوند. سپس رحم در بخش‌هایی از طریق لوله لاپاراسکوپ یا از طریق واژن برداشته می‌شود.

عمل لاپاراسکوپی رحم چقدر طول میکشد؟

لاپاراسکوپی تشخیصی معمولا از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. این مدت زمان بسته به پیچیدگی شرایط بیمار متفاوت است. 

آمادگی قبل از انجام لاپاراسکوپی رحم

شما باید قبل از جراحی یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا بهبودی پس از جراحی زودتر اتفاق افتد. از مصرف هر چیزی (به خصوص انواع خاصی دارو) که ممکن است باعث خونریزی در حین جراحی شود خودداری کنید. اگر هم در این باره اطلاعات کافی ندارید، در صورت مصرف هر گونه دارو پیش از عمل به پزشک خود اطلاعات کاغی در اینباره ارائه دهید.

آمادگی برای لاپاراسکوپی رحم چگونه انجام می شود؟
در مشاوره‌های پیش از لاپاراسکوپی رحم، پزشک نحوه عمل را برای بیمار و همراه او توضیح خواهد داد.

مراقبت های لازم بعد از انجام لاپاراسکوپی رحم

ممکن است مقداری خونریزی واژینال خفیف داشته باشید که در این صورت نیاز هست که از نوار بهداشتی استفاده کنید. لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و از هر چیزی که به شکم فشار می‌کند (مانند کمربند) تا چند هفته خودداری کنید. می‌توانید از یک کیسه آب گرم روی شکم خود و برای کمک به تسکین درد استفاده کنید.

مدت زمان استراحت بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم چقدر است؟

برخی از افراد روز بعد از عمل جراحی به سر کار و فعالیت‌های روزمره و‌ عادی خود بازمی‌گردند. برخی دیگر اما باید برای چند روز تا چند هفته قبل از بازگشت به کار استراحت کنند. هر روز بهتر از روز قبل خواهید بود اما ممکن است به سرعت خسته شوید و برای چند روز نیاز به مصرف داروی مسکن داشته باشید. 

عوارض و خطرات لاپاراسکوپی رحم

عوارض و خطرات لاپاراسکوپی رحم عبارتند از:

  • تحریک پوست
  • عفونت مثانه
  • آسیب به رگ خونی شکمی، مثانه، روده، رحم و سایر ساختارهای لگنی
  • آسیب عصبی
  • واکنش‌های آلرژیک
  • ایجاد چسبندگی 
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ادرار

نگران عوارض بعد از لاپاراسکوپی اندومتریوز هستی؟ با متخصص صحبت کن.

درد بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم

پس از جراحی، داشتن شکم درد، گرفتگی یا درد در اطراف بریدگی‌هایی که پزشک ایجاد کرده برای چند روز طبیعی است. این درد به مرور کاهش می‌یابد و ممکن است برای تسکین آن تا چند روز نیاز به مصرف به داروی مسکن داشته باشید.

لاپاراسکوپی رحم و بارداری

یکی از اهداف لاپاراسکوپی کمک به بهبود شرایط برای باردار شدن است. در مقابل هم اگر هدف انجام لاپاراسکوپی رجم در دوران بارداری باشد باید این مورد به دلیل احتمال سقط و زایمان زودرس بررسی شود.

تفاوت عمل لاپاراسکوپی رحم با جراحی های باز

اگر می‌خواهید درمان مناسب با میزان درد و بریدگی‌های کمتر روی بدن خود داشته باشید، لاپاراسکوپی را انجام دهید، به‌ویژه زمانی که هدف، انجام عمل‌های مربوط به ناحیه شکم یا لگن باشد. جراحی‌های باز نسبت به لاپاراسکوپی، نه تنها بریدگی و جراحت بیشتری دارد، در مقابل هم به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز خواهد داشت.

متن انگلیسی:
A laparoscopic surgery can also be an excellent choice for an hysterectomy and removing cysts or tumours. However, if your disease is chronic and has caused significant tissue or muscle damage, an open surgery will help treat the damage better
ترجمه متن:
جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند یک انتخاب عالی برای هیسترکتومی و برداشتن کیست یا تومور باشد. با این حال، اگر بیماری شما مزمن است و آسیب قابل توجهی به بافت یا ماهیچه وارد کرده است، جراحی باز به درمان بهتر آسیب کمک می‌کند.

merillife

هزینه لاپاراسکوپی رحم

هزینه نهایی لاپاراسکوپی رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد که به همین خاطر نمی‌توان بازه عددی دقیقی برای آن نام برد. این هزینه بسته به تبحر و سابقه پزشک، کلینیک یا بیمارستان انتخابی، پوشش‌های بیمه‌ای و بسیاری عوامل دیگر متفاوت خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که آگاهی از قیمت لاپاراسکوپی رحم برای شما موضوع مهمی است، از پژشک خود در این باره سوال بپرسید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لاپاراسکوپی رحم در مقابل فوایدی مانند آسان‌تر بودن نسبت به جراحی‌های باز، دوره نقاهت کوتاه‌تر و بهبودی سریع‌تر، ممکن است به همه افراد توصیه نشود. پزشک متخصص زنان با توجه به شرایط هر فرد تشخیص خواهد داد که کدام روش جراحی مناسب‌تر و اثربخش‌تر خواهد بود. به همین دلیل ممکن است نیاز به جلسات مشاوره متعدد و حتی صحبت با پزشکان مختلف داشته باشید.

اگر پیدا کردن یک پزشک مناسب دغدغه فعلی شما بوده و در انجام آن تاکنون موفق نبوده‌اید، از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. دکترتو برای شما فضایی را ایجاد کرده تا بتوانید در صورت نیاز، به راحتی‌ نوبت مشاوره حضوری یا ویزیت آنلاین دریافت نمایید. سری به این وبسایت بزنید و پس از بررسی لیست پزشکان متخصص، از بهترین پزشک برای خود نوبت ویزیت دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با پزشک آنلاین زنان به صورت متنی یا تلفنی مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ممکن است تا یک هفته بعد از جراحی خونریزی واژینال داشته باشید. این خونریزی طبیعی بوده و پزشک نسخه‌ای برای کنترل درد به شما ارائه خواهد داد.

 

جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند یک انتخاب عالی برای آنژیوپلاستی، هیسترکتومی، عمل آپاندیسیت و برداشتن کیست یا تومور باشد. با این حال، اگر بیماری شما مزمن است و آسیب قابل توجهی به بافت یا ماهیچه وارد کرده است، یک جراحی باز خیلی بهتر به درمان شرایط شما کمک می‌کند.

انواع غذای رژیمی مایع مانند سوپ یا آبگوشت، شیر، کشک، پودینگ و… در بهبود شرایط بیمار کمک کننده و موثر هستند. علاوه‌براین‌ها می‌توانید سوپ خامه را پس از صاف کردن، کاسترد و شربت را هم به روتین عذایی خود اضافه کنید. پس از عمل لاپاراسکوپی از خوردن انواع دانه‌ها و آجیل خودداری کنید.

مدت زمان بهبودی پس از لاپاراسکوپی متفاوت است. معمولاً 6 تا 8 هفته طول می‌کشد تا بهبودی کامل اتفاق افتد. پزشک برای بهبود سریع‌تر، لیستی از بایدها و نبایدها را در اختیارتان قرار می‌دهد.

این روش یک جراحی بدون برش‌های بزرگ، عمیق و ایجاد جای زخم‌های بزرگ است. به همین علت هم دارای مزایای زیادی از جمله حفظ ظاهر و زیبایی پوست و بدن، از دست دادن خون کمتر، بهبودی سریع‌تر نسبت به سایر روش‌های جراحی و حتی کمترین عوارض است.

بله، عدم قاعدگی یا تاخیر در آن پس از لاپاراسکوپی، یک موضوع غیرعادی‌ نیست. این اتفاق می‌تواند به دلیل استرس فیزیکی و روانی رخ دهد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن