تیروئید هاشیموتو یکی از شایع‌ترین اختلالات غده تیروئید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تیروئید هاشیموتو نوعی بیماری خودایمنی است که تیروئید را هدف قرار می‌دهد. این بیماری در نهایت باعث کم کاری تیروئید می‌شود و درمان خاصی ندارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هاشیموتو

تیروئید هاشیموتو نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند و به آن آسیب می‌زند. این مسئله می‌تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. غده تیروئید بخشی از سیستم غدد درون‌ریز شما است و هورمون‌هایی را تولید می‌کند که بسیاری از عملکردهای بدن را هماهنگ می‌کند.

بیماری هاشیموتو شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید و یکی از اختلالات شایع غدد است. این بیماری عمدتا زنان میان‌سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در مردان و زنان در هر سنی رخ دهد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا علائم و علل این بیماری شایع را باهم بررسی کنیم.

بیماری تیروئید هاشیموتو چیست؟

بیماری هاشیموتو از جمله بیماری‌های غده تیروئید و یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما، آنتی بادی‌هایی ایجاد می‌کند که به غده تیروئید شما حمله می‌کنند و به آن آسیب می‌رساند. پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله کند. برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که یک ویروس یا باکتری ممکن است این پاسخ ایمنی را تحریک کند، درحالی که برخی دیگر معتقدند ممکن است یک نقص ژنتیکی در ایجاد آن دخیل باشد.

ترکیبی از عوامل از جمله وراثت، جنسیت و سن ممکن است دلیلی ابتلا به این بیماری باشند.

انواع مختلفی از بیماری‌های غده تیروئید وجود دارد. شایع‌ترین اختلال تیروئید، کم کاری تیروئید است. کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید عملکرد ضعیفی دارد یا هورمون تیروئید بسیار کمی تولید می‌کند. یکی از اختلالات شایع غدد بیماری تیروئیدیت هاشیموتو است که به‌دلیل آسیبی که سیستم ایمنی بدن به تیروئید زده‌است، در نهایت منجر به کم‌کاری غده تیروئید می‌شود.


علائم تیروئید هاشیموتو

ممکن است در ابتدا متوجه علائم بیماری هاشیموتو نشوید، اما امکان دارد متوجه تورم در جلوی گلو (گواتر) شوید. تیروئید هاشیموتو معمولا در طول سال‌ها به کندی پیشرفت می‌کند و باعث آسیب مزمن تیروئید می‌شود که منجر به کاهش سطح هورمون تیروئید در خون شما می‌شود. این علائم و نشانه‌ها عمدتا مربوط به کم کاری غده تیروئید است.

علائم و نشانه‌های تیروئید هاشیموتو که مشابه با علائم کم کاری تیروئید هستند عبارت‌اند از:

  • خستگی و سستی
  • افزایش حساسیت به سرما
  • یبوست
  • پوست رنگ‌پریده و خشک
  • صورت پف‌کرده
  • ناخن‌های شکننده
  • ریزش مو
  • بزرگ‌شدن زبان
  • افزایش‌وزن
  • درد عضلانی، حساسیت و سفتی
  • درد و سفتی مفاصل
  • ضعف عضلانی
  • خونریزی قاعدگی زیاد یا طولانی‌مدت
  • افسردگی
  • زوال حافظه.

علائم تیروئید هاشیموتو داری و نگران سلامتیت هستی؟

حالا از دکترتو نوبت بگیر

چه عواملی خطر ابتلا به تیروئید هاشیموتو را افزایش می‌دهند؟

عواملی که ممکن است در تیروئید هاشیموتو دخیل باشند عبارت‌اند از:

۱. وراثت

افرادی که به هاشیموتو مبتلا می‌شوند اغلب یکی اعضای خانواده‌شان به بیماری تیروئید یا سایر بیماری‌های خودایمنی مبتلا است. این نشان‌دهنده وجود یک مشکل ژنتیکی در خانواده است.

۲. جنسیت

تیروئید هاشیموتو زنان را حدود هفت برابر بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد، که نشان می‌دهد ممکن است هورمون‌های جنسی در این بیماری نقش داشته باشند. علاوه‌بر‌این، زنانی که مشکلات تیروئید را در طول بارداری تجربه می‌کنند، ممکن است سال‌ها بعد به هاشیموتو مبتلا می‌شوند.

۳. سن

بیماری هاشیموتو معمولا در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی ظاهر می‌شود.

۴. ید بیش از حد

تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش بیش‌از‌حد برخی داروها و ید (عنصر مورد نیاز بدن برای ساختن هورمون‌های تیروئید) ممکن است باعث بیماری هاشیموتو در افراد مستعد شود.

۵. قرار گرفتن در معرض تابش

افرادی که در معرض تشعشعات قرار گرفته‌اند، بیشتر در معرض تیروئید هاشیموتو هستند. برای مثال حوادثی مانند بمب‌های اتمی در ژاپن، حادثه هسته‌ای چرنوبیل، و پرتو درمانی برای درمان نوعی سرطان خون به نام بیماری هوچکین، باعث افزایش چشمگیر ابتلا به بیماری تیروئیدیت هاشیموتو شده‌است.

hashimoto-disease
در بیماری هاشیموتو سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند و علائمی مانند کم کاری تیروئید را ایجاد می‌کند.

تیروئید هاشیموتو چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ابتدا پزشک، سابقه پزشکی شما را می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. غده تیروئید شما را لمس می‌کند تا تشخیص دهد که آیا بزرگ شده است یا خیر. پس از معاینات فیزیکی آزمایش تیروئید تجویز می‌شود. این آزمایش شامل موارد زیر است:

  • آزمایش هورمون محرک تیروئید: سطح TSH بالا معمولا به این معنی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون T4 تولید نمی‌کند.
  • آزمایش تی ۴ آزاد خون: سطح پایین T4 نشان می‌دهد که فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است.
  • آزمایش آنتی‌بادی ضد تیروئید: وجود آنتی‌بادی‌ها نشان‌دهنده امکان ابتلا به کم کاری تیروئید هاشیموتو است.
  • سونوگرافی: رایج‌ترین آزمایش تصویربرداری که ممکن است درخواست شود، سونوگرافی غده تیروئید است. سونوگرافی اندازه و ظاهر تیروئید و وجود گره در ناحیه گردن را نشان می‌دهد.

تروئیدیت هاشیموتو نوعی بیماری خودایمنی غده‌ی تیروئید است که در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود و در نهایت منجر به کم کاری تیروئید می‌شود.

hashimoto-disease-treatmenrt
بیماری هاشیموتو درمانی ندارد اما با هورمون‌های مصنوعی می‌توان علائم بیماری را کنترل کرد.

درمان تیروئید هاشیموتو

هیچ درمانی برای هاشیموتو وجود ندارد، اما استفاده از هورمون‌های مصنوعی به‌عنوان دارو می‌تواند سطح هورمون‌ها را تنظیم کند و متابولیسم طبیعی شما را بازگرداند. این داروها در دوزهای مختلفی موجود هستند. مهمترین دارویی که برای جبران کم کاری تیروئید در بیماری هاشیموتو تجویز می‌شود، لووتیروکسین است. دوز دقیق که پزشک برای شما تجویز می‌کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن
  • وزن
  • شدت کم کاری تیروئید
  • سایر مشکلات سلامتی
  • سایر داروهایی که ممکن است با هورمون‌های تیروئید مصنوعی تداخل داشته باشند.

پس از شروع درمان، متخصص غدد برای نظارت بر عملکرد تیروئید و اطمینان از دریافت دوز مناسب، آزمایشی به نام آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) را درخواست می‌دهد. از آنجایی‌که هورمون‌های تیروئید بسیار کُند در بدن عمل می‌کنند، ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم از بین برود و گواتر شما کوچک شود. با این حال، گواترهای بزرگ که با دارو بهبود نمی‌یابند ممکن است نیاز به جراحی و برداشتن غده تیروئید داشته باشند.

به دنبال سریع‌ترین راه درمان تیروئید هاشیموتو هستی؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

آیا رژیم غذایی خاصی برای افراد مبتلا به تیروئید هاشیموتو وجود دارد؟

رژیم غذایی خاصی برای بیماری تیروئیدیت هاشیموتو وجود ندارد، اما برخی غذاها، داروها یا مکمل‌ها ممکن است بر توانایی جذب لووتیروکسین (داروهای تیروئید) تأثیر بگذارند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • مکمل‌های آهن و کلسیم
  • داروی زخم معده
  • سوکرالفات
  • کلستیرامین
  • هیدروکسید آلومینیوم (مصرف این دارو چهار ساعت قبل یا بعد از مصرف لووتیروکسین ممکن است این مشکل را حل کند).

در مورد رژیم غذایی مناسب برای بیماری‌تان با پزشک خود صحبت کنید.

رژیم غذایی و سبک زندگی سالم (ورزش، خواب کافی و کنترل استرس) می‌تواند به سیستم ایمنی شما کمک کند.


آیا تیروئید هاشیموتو خطرناک است؟

در صورت عدم درمان بیماری هاشیموتو، کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به عوارض جدی و در موارد نادر مرگ شود. این موارد شامل:

  • مشکلات قلبی، مانند بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی
  • مسائل مربوط به سلامت روان، از جمله افسردگی
  • کمای میکسدما (Myxedema) که یک بیماری نادر و خطرناک است و می‌تواند منجر به نارسایی قلبی، تشنج، کما و مرگ شود. این حالت نیاز به مراقبت اورژانسی فوری دارد.

عوارض تیروئید هاشیموتو

در صورت عدم درمان، کم کاری غده تیروئید ناشی از بیماری هاشیموتو می‌تواند منجر به برخی مشکلات شود، از جمله

۱. گواتر

تحریک مداوم تیروئید برای ترشح هورمون‌های بیشتر ممکن است باعث بزرگ‌شدن غده تیروئید شود که به این وضعیت گواتر می‌گویند. کم کاری تیروئید یکی از شایع‌ترین علل گواتر است. این بیماری معمولا ناراحت کننده نیست، اما گواتر بزرگ می‌تواند ظاهر نامطلبوبی در قسمت گلو برای شما ایجاد کند و ممکن است در بلع یا تنفس اختلال ایجاد کند.

۲. مشکلات قلبی

تیروئید هاشیموتو ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی همراه باشد. این بیماری باعث می‌شود سطوح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL، افزایش یابد و سلامتی قلب شما را به خطر بیندازد. در صورت عدم درمان هاشیموتو، تیروئید کم‌ کار می‌تواند منجر به بزرگ‌شدن قلب و احتمالا نارسایی قلبی شود.

۳. مشکلات سلامت روان

افسردگی معمولا در اوایل بیماری هاشیموتو رخ می‌دهد و با گذشت زمان شدیدتر می‌شود. تیروئید هاشیموتو ممکن است باعث کاهش میل جنسی (لبیدو) در هر دو جنس مرد و زن شود. همچنین می‌تواند منجر به کندی عملکرد ذهنی شود.

۴. کمای Myxedema

این وضعیت نادر و خطرناک می‌تواند به دلیل کم کاری تیروئید شدید و طولانی‌مدت در نتیجه‌ی بیماری هاشیموتو ایجاد شود. علائم و نشانه‌های آن شامل خواب آلودگی و به دنبال آن بی‌حالی عمیق و بیهوشی است.

کما میکسدما ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض سرما، داروهای آرام بخش، عفونت یا استرس‌های دیگر بر بدن شما ایجاد شود. Myxedema نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

۵. نقص مادرزادی نوزاد در هنگام تولد

نوزادانی که از زنان مبتلا به تیروئید هاشیموتو متولد می‌شوند، ممکن است نسبت به نوزادانی که از مادران سالم متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر نقص مادرزادی باشند. این کودکان بیشتر در معرض مشکلات ذهنی و رشدی و نقص‌های مادرزادی مانند کام شکاف‌دار هستند.

به عقیده پزشکان بین کم کاری تیروئید زنان باردار و مشکلات قلبی، مغزی و کلیوی در نوزادان ارتباط وجود دارد. اگر قصد بارداری دارید یا در اوایل بارداری هستید، حتما سطح تیروئید خود را چک کنید.

بیماری هوشیموتو کشنده نیست اما می‌تواند منجر به گواتر، مشکلات قلبی، افسردگی، کمای میکسدما و نقص مادرزادی نوزادان شود.

آیا تیروئید هاشیموتو بر بارداری تأثیر می گذارد؟

محدوده نرمال هورمون محرک تیروئید (TSH) در زنان باردار نسبت به زنان دیگر کمی متفاوت است. اگر سطح TSH شما در محدوده تعریف شده نباشد، پزشک برای ایمنی جنین، درمان با هورمون تیروئید مصنوعی را به شما پیشنهاد می‌کند.

تیروئید هاشیموتو درمان‌نشده در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و مرده زایی را افزایش دهد. همچنین ممکن است باعث افزایش خطرناک فشار خون در اواخر بارداری شود (به این حالت پره اکلامپسی می‌گویند). تیروئید هاشیموتو‌ درمان‌نشده در زنان باردار همچنین می‌تواند بر رشد جسمی و رشد مغزی کودک تأثیر بگذارد. پزشک با همکاری شما سعی می‌کند کم کاری تیروئید را در دوران بارداری تحت کنترل دربیاورد.

کم کاری تیروئید در دوران بارداری شایع نیست. اما گاهی اوقات علائم کم کاری تیروئید مثل خستگی و افزایش وزن در دوران بارداری نادیده گرفته می‌شود. اگر متوجه علائم کم کاری تیروئید شدید یا احساس کردید در حال ابتلا به گواتر هستید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز این علائم و نشانه‌ها به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید:

  • خستگی بدون دلیل مشخص
  • خشکی پوست
  • صورت رنگ‌پریده و پف‌کرده
  • یبوست.

اگر شرایط زیر را دارید باید برای اطمینان از عملکرد درست غده تیروئید آزمایش تیروئید انجام دهید و به پزشک مراجعه کنید:

  • جراحی تیروئید انجام داده‌اید.
  • تحت درمان با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید بوده‌اید.
  • پرتودرمانی در سر، گردن یا بالای قفسه سینه خود داشته‌اید.

اگر برای کم کاری تیروئید ناشی از بیماری هاشیموتو هورمون مصنوعی به‌عنوان دارو دریافت می‌کنید، باید هر چند وقت یکبار به مطب پزشکتان مراجعه کنید. مهم است که مطمئن باشید دوز صحیح دارو را دریافت می‌کنید. با گذشت زمان، دوز مورد نیاز برای بهبود عملکرد تیروئید ممکن است تغییر کند.

hashimoto-disease-symptums
اگر علائمی مانند هستگی بی‌دلیل، رنگ‌پریدگی، خشکی پوست و یبوست دارید، بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری‌های غده تیروئید و اختلالات غدد می‎توانند تأثیر زیادی در سلامت کلی بدن و عمکلرد درست اندام‌ها داشته باشند. بیماری تیروئیدیت هاشیموتو نوعی بمیاری خودایمنی است. به این معنا که سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند و باعث آسیب به آن می‌شود. از آنجایی که عملکرد غده تیروئید در اثر بیماری هاشیتومو تضعیف می‌شود، بعد از مدتی شاهد علائم کم کاری تیروئید خواهیم بود.

این بیماری درمان ندارد ولی با استفاده از برخی داروها و هورمون مصنوعی می‌توان علائم بیماری را تا حد زیادی کنترل کرد. این بیماری در زنان بارداری بسیار مهم است چون می‌تواند باعث عوارض و نقص مادرزادی برای جنین شود. اگر به این بیمار مبتلا هستید باید در بازه‌های معینی به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید و آزمایش تیروئید را انجام دهید تا پزشک بتواند بر روند درمان شما نظارت داشته باشد.

اگر علائم این بیماری را احساس می‌کنید، تعلل نکنید و به متخصص غدد مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین متخصص غدد و فوق تخصص تیروئید بهتر است به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه آشنایی با متخصص غدد خوب می‌توانید به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید یا از خدمات مشاوره اینترنتی یا مشاوره تلفنی با پزشکان برتر کشور استفاده کنید.

منابع:

پرسش‌های متداول

در سراسر جهان، شایع‌ترین علت کم کاری تیروئیدT کمبود ید است. پس از کمبود ید، تیروئید هاشیموتو شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید شناخته شده است. نرخ بروز تیروئید هاشیموتو در سراسر جهان 0.3 تا 1.5 مورد در هر 1000 نفر تخمین زده می‌شود.

تا زمانی‌ که داروهای روزانه خود را مصرف کنید و آزمایشات لازم برای تنظیم دوز را طبق دستور پزشک انجام دهید، می‌تواند بیماری و علائم آن را به‌خوبی کنترل کنید. تغذیه سالم و ورزش کافی به شما کمک می‌کند زندگی طولانی و سالمی با این بیماری داشته باشید.

خیر. از آنجایی‌که کم کاری هاشیموتو با دارو درمان می‌شود، نیازی به جراحی نیست.

غذاهایی که برای غده تیروئید مضر هستند عبارت‌اند از: غذاهای خانواده کلم، گندم، سویا، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، شکر، و محصولات حاوی فلوراید و ید.

هورمون‌های تیروئید به کنترل چرخه قاعدگی کمک می‌کنند. اگر سطح هورمون تیروئید در بدن شما بیشتر یا کمتر از‌ حد طبیعی باشد می‌تواند چرخه قاعدگی شما را دچار اختلال کند. بیماری تیروئید هاشیموتو با تأثیر بر میزان هورمون تیروئید، می‌تواند باعث توقف پریودهای شما برای چند ماه یا بیشتر شود.

همان‌طور که گفتیم این بیماری به‌ندرت خطرناک و کشنده است. این بیماری درمان ندارد اما در صورت پیگیری درمان و عمل به دستورالعمل‌های متخصص غدد می‌توان علائم بیماری را به خوبی مدیریت کرد. اگر درمان صورت بگیرید، بیمار می‌تواند یک زندگی راحت و طولانی داشته باشد.

کم کاری تیروئید شدید و طولانی مدت می‌تواند باعث ریزش مو شود. این بیماری کل پوست سر را درگیر می کند و در طولانی مدت، مو به طور یکنواخت کم پشت به نظر می‌رسد. اگر کم‌کاری تیروئید خود را درمان کنید، موی شما مجددا رشد خواهد کرد. هرچند این رویش مجدد ممکن است چندین ماه زمان ببرد یا در همه جای سر رویش به‌صورت یکنواخت رخ ندهد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هاشیموتو

  1. اصغر قصاب گفت:

    سلام آیا رشد قد و ذهن نرمال و بیشتر میشه در طول درمان (برای کسی که توی نوجوانی شروع به درمان کمکاری تیروئید کنه)؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت درمان بله
      نگران نباشید

  2. عطیه گفت:

    دوستان کسی راهکاری برای برگردوندن موهای ریخته بخاطر تیروئید هاشیموتو داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید مشکل هورمونی کنترل شود
      سپس از مکمل هایی مثل هیرتامین و یا تزریق بیوتین استفاده کرد

  3. Zahra.D گفت:

    خیلییییی کامل و عالی بود ممنونم♡

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  4. شهناز گفت:

    با سلام . ممنون . عالی بود اطلاعاتی که در مورد این بیماری دادید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.