هایفوتراپی دور چشم چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هایفوتراپی (HIFU) دور چشم برای رفع آثار پیری اطراف چشم استفاده می‌شود. این روش یکی از درمان‌های ضد پیری محبوب است که از امواج فراصوت برای ایجاد گرمای عمقی در پوست استفاده می‌کند. با کمک این درمان و هدف قرار دادن سلول‌های هدف، بدن تلاش می‌کند سلول‌های تخریب شده را درمان کند و با تولید کلاژن سلول‌های سالم و جدید بسازد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
روش انجام هایفوتراپی و بوتاکس

طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا، محبوبیت پروسه‌های غیرجراحی مانند هایفوتراپی دور چشم در سال ۲۰۱۷ تا ۴.۲ درصد افزایش‌یافته است. این درمان‌های کمتر تهاجمی دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به درمان‌های جراحی دارند. البته نتایج آن‌ها به اندازه جراحی چشمگیر و ماندگار نیست.

هایفو تراپی دور چشم یکی از درمان‌های کم تهاجمی و پرطرفدار است که متخصصان پوست، آن را برای علائم پیری با شدت خفیف تا متوسط توصیه می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به این موضوع که هایفو دور چشم چیست، چگونه انجام می‌شود و برای چه کسانی مناسب است.

قبل از تصمیم‌گیری به اقدام هایفو اطراف چشم، حتما با متخصص پوست و مو صحبت کنید تا مطمئن شوید بهترین راه برای نتیجه گرفتن شماست. در پنل دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان پوست و مو را در سرتاسر ایران پیدا کرده و نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید.

هایفوتراپی دور چشم چیست؟

هایفو تراپی چیست؟ هایفوتراپی (HIFU) صورت، یک درمان غیرتهاجمی برای رفع آثار پیری صورت است. این روش یکی از درمان‌های ضد پیری محبوب است که از امواج فراصوت برای ایجاد گرمای عمقی در پوست استفاده می‌کند. این گرما به سلول‌های هدف در پوست آسیب می‌زند و باعث می‌شود بدن برای ترمیم آن‌ها تلاش کند. در نتیجه بدن کلاژن تولید می‌کند تا به رشد مجدد سلول کمک کند.

کلاژن ماده‌ای در پوست است که به آن ساختار و خاصیت ارتجاعی می‌بخشد. افزایش کلاژن منجر به داشتن پوستی سفت‌تر و محکم‌تر با چین‌وچروک کمتر می‌شود. این درمان باعث جوان‌سازی پوست ناحیه دور چشم می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

متن انگلیسی:
The first reported use of HIFU for aesthetic use was in 2008
ترجمه متن:
اولین استفاده از هایفوتراپی که گزارش شده است برای اهداف زیبایی در سال ۲۰۰۸ بود.

Healthline

انواع هایفوتراپی دور چشم

معمولا هایفوتراپی صرف‌نظر از این که برای کدام ناحیه استفاده می‌شود، دو نوع دارد که در این قسمت به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • هایفو ماکرو فوکوس (Macro-focused)

این نوع هایفو معمولا برای ازبین‌بردن بافت‌های ناخواسته مانند چربی روی صورت یا بدن استفاده می‌شود.

  • هایفو میکرو فوکوس

هایفو میکرو فوکوس (Micro-focused) تنها به بخش‌های بسیار کوچکی از بافت‌های پوست آسیب می‌رساند یا آن‌ها را حذف می‌کند. هدف اصلی این نوع هایفوتراپی انقباض لایه‌های هدف و تحریک کلاژن‌سازی است.

کاربردهای هایفوتراپی دور چشم

زمانی که هایفوتراپی برای ناحیه دور چشم استفاده شود می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات این ناحیه از جمله تیرگی، چروک، سیاهی و گودی در این قسمت را از بین ببرد. برخی از اصلی‌ترین کاربردهای هایفوتراپی دور چشم شامل این مواردند:

کاربردهای هایفوتراپی دور چشم بهبود پوست این ناحیه است.
هایفوتراپی اطراف چشم می‌تواند چروک، گودی و سیاهی زیر چشم را کاهش دهد.

۱. هایفوتراپی برای از بین بردن خطوط دور چشم

زمانی که سنمان بالاتر می‌رود خواه‌ناخواه تغییراتی برای بدنمان اتفاق می‌افتند که یکی از آن‌ها ضعیف شدن عضلات و رباط‌های اطراف چشم، شل شدن پوست این ناحیه و پف‌کردن ناحیه زیر چشم است. علاوه بر این خطوط و چین و چروکی در ناحیه چشم ایجاد می‌شوند که معمولا از زیبایی چشم‌ها کم می‌کنند. در این شرایط هایفوتراپی چروک زیر چشم می‌تواند علائم پیری این ناحیه را کاهش دهد و زیبایی را به چشمان شما بازگرداند. شما می‌توانید برای از بین بردن چروک زیر چشم از این روش استفاده کنید.

۲. هایفو برای رفع گودی زیر چشم

هایفوتراپی کاربردهای گسترده‌ای در درمان مشکلات پوستی دارد. اگر به خاطر افزایش سن، عوامل محیطی یا مشکلات دیگر دچار گودی و سیاهی زیر چشم شده‌اید کافی است یک دوره درمان هایفوتراپی را انجام دهید تا شاهد اثرات چشمگیر این پروسه در کاهش علائم گودی و سیاهی باشید.

زمانی که از هایفوتراپی برای سیاهی زیر چشم استفاده کنید، امواجی که از دستگاه هایفوتراپی منتشر می‌شوند سلول‌های مرده‌ای که در بروز تیرگی نقش دارند جدا می‌کنند (علت سیاه شدن دور چشم). سپس کلاژن‌سازی را به طور عمقی در پوست تحریک می‌کنند. در نهایت سلول‌های جدیدی که جایگزین سلول‌های قدیمی و مرده شده‌اند به روشن شدن ناحیه زیر چشم و از بین رفتن عیوب این ناحیه کمک می‌کنند.

هایفوتراپی دور چشم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از چین‌وچروک، خطوط ریز و درشت، سیاهی، کبودی و گودی زیر چشمتان خسته شده‌اید و به دنبال یک درمان مقرون‌به‌صرفه و اثرگذار هستید، هایفوتراپی دور چشم می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. پزشک می‌تواند بعد از معاینه تعیین کند که آیا کاندید مناسبی برای هایفوتراپی دور چشم هستید یا نه. به‌طورکلی، این روش روی افراد بالای ۳۰ سال و زیر ۶۰ سال بهترین عملکرد را دارد. اکثر افرادی که از نظر سلامتی وضعیت مناسبی دارند و مشکل دور چشمشان خیلی شدید نیست می‌توانند سراغ این درمان بروند.

هایفوتراپی دور چشم گزینه خوبی هست یا نه؟

همین الان مشاوره بگیر.

 hifu دور چشم برای چه کسانی مناسب نیست؟

در برخی شرایط هایفو دور چشم نمی‌تواند درمان موثری باشد و بهتر است فرد گزینه درمانی دیگری را برای رفع مشکلات دور چشمش انتخاب کند. برای مثال افراد زیر بهتر است سراغ هایفوتراپی نروند:

  • زنان باردار
  • داشتن پروتز فلزی در محل تحت درمان
  • افراد مبتلا به دیابت پیشرفته
  • افراد مبتلا به بیماری صرع
  • افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی
  • افرادی که از بیماری‌های مرتبط با خون رنج می‌برند.

هایفوتراپی دور چشم در افرادی که پوستشان به‌خاطر قرار گرفتن در معرض نور آسیب دیده یا افرادی که پوست ناحیه دور چشمشان خیلی شل شده ممکن است نتایج چندان مطلوبی را ایجاد نکند.

این افراد بهتر است از جراحی یا سایر روش‌های مشابه استفاده کنند. هایفو دور چشم همچنین به افرادی که ضایعات پوستی باز در ناحیه موردنظر دارند یا دچار آکنه شدید یا کیستیک هستند هم توصیه نمی‌شود.

مزایای انجام hifu دور چشم

برخی از اصلی‌ترین مزایای پروسه هایفوتراپی دور چشم شامل این مواردند:

  • جوانسازی طبیعی: هایفو تولید کلاژن را تحریک می‌کند و به طور طبیعی خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد تا پوستتان ظاهری زیبا و جوان داشته باشد.
  • جایگزین غیرجراحی: با پروسه‌های جراحی که عوارض جانبی زیاد و درصد نارضایتی بالایی دارند خداحافظی کنید، زیرا hifu دور چشم یک جایگزین موثر برای این پروسه‌ها است.
  • دقت بالا: فناوری HIFU مناطق خاصی را بادقت هدف قرار می‌دهد و نتایجی عالی را متناسب با نیازهای فردی ارائه می‌دهد.
  • کمترین میزان درد: هایفوتراپی این امکان را فراهم می‌کند که درمانی بدون درد را تجربه کنید، برخلاف جراحی که بعد از آن باید با درد نسبتاً زیادی دست‌وپنجه نرم کنید.
  • بدون دوران نقاهت: بر خلاف جراحی، لیفت چشم با کمک هایفو نیازی به استراحت ندارد و این امکان را فراهم می‌کند که فورا فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید.
عوارض و خطرات هایفو تراپی اطراف چشم
برخی از کلینیک‌ها برای کاهش درد ناشی از هایفو دور چشم از بی‌حسی استفاده می‌کنند.

روش انجام هایفوتراپی دور چشم

معمولا hifu دور چشم با تمیز کردن ناحیه دور چشم شروع می‌شود. سپس پزشک یا تکنسین از ژل اولتراسوند استفاده می‌کنند. در مرحله بعدی از یک دستگاه دستی که امواج فراصوت را در فواصل کوتاه منتشر می‌کند استفاده می‌شود و این دستگاه روی پوست قرار می‌گیرد.

پزشک یا تکنسین با استفاده از نمایشگر اولتراسوند، دستگاه را روی تنظیمات مناسب تنظیم می‌کنند. سپس انرژی اولتراسوند در پالس‌های کوتاه به ناحیه موردنظر ارسال می‌شود و زمانی که پزشک مطمئن شد ناحیه موردنظر کاملاً درمان شده دستگاه را برمی‌دارد.

ازآنجایی‌که این درمان زیبایی می‌تواند باعث درد شود، پزشکان معمولا قبل از آن از بی‌حسی موضعی برای کمک به جلوگیری از بروز درد استفاده کنند. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز ممکن است کمک کنند. از آنجایی که پرتوهای اولتراسوند با فرکانس بالا که در این پروسه استفاده می‌شوند تنها روی یک بافت خاص در زیر سطح پوست متمرکز می‌شوند، هیچ آسیبی به لایه‌های بالایی پوست و نواحی مجاور وارد نمی‌شود.

متن انگلیسی:
The type of ultrasound that this procedure uses is different than the ultrasound that doctors use for medical Imaging
ترجمه متن:
نوع اولتراسوندی که در این روش استفاده می‌شود با اولتراسوندی که پزشکان برای تصویربرداری پزشکی استفاده می‌کنند متفاوت است.

Medicalnewstoday

ماندگاری هایفوتراپی دور چشم

هایفوتراپی اثرات عالی و عوارض محدودی دارد؛ اما ایراد این پروسه این است که ماندگاری هایفوتراپی نسبت به جراحی کمتر است. معمولا ماندگاری هایفوتراپی دور چشم بین ۶ ماه الی ۲ سال تخمین زده می‌شود. البته میزان ماندگاری این پروسه به سبک زندگی بیمار، نحوه مراقبت او از پوستش و داشتن روتین پوستی مناسب نیز بستگی دارد.

با این حال باید انتظارات واقع‌بینانه از هایفوتراپی داشته باشید و بدانید که این پروسه از پیری سلول‌های پوست جلوگیری نمی‌کند و با گذشت زمان و پیر شدن سلول‌ها، آثار جوانی و طراوت پوست کمتر می‌شوند.

می‌خوای بدونی ماندگاری هایفو برای تیرگی دور چشم چقدره؟ مشاوره بگیر.

آمادگی برای انجام هایفو دور چشم

اگر چه هایفوتراپی دور چشم به آمادگی خاصی نیاز ندارد؛ اما بهتر است قبل از این پروسه به نکات زیر توجه کنید:

  • از مصرف مواد شیمیایی یا طبیعی که ممکن است سبب التهاب شوند خودداری کنید.
  • حداقل به مدت ۲ هفته قبل از این پروسه، آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید.
  • اگر علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را نشان می‌دهید با پزشکتان صحبت کنید تا جلسه درمانتان را به تعویق بیندازد.
  • روزی که قرار است هایفوتراپی انجام دهید از محصولات آرایشی روی پوست استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است در روند این پروسه زیبایی اختلال ایجاد کنند.

مراقبت های لازم بعد از انجام هایفوتراپی دور چشم

اگر می‌خواهید نتایج هایفوتراپی زیر چشم زودتر خود را نشان دهند و طی دوران بهبودی دچار هیچ عوارض جانبی‌ای نشوید، حتما مراقبت های بعد از هایفوتراپی را جدی بگیرید:

  • حداقل به مدت ۲۴ ساعت از قرار دادن ناحیه تحت درمان در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • اگر احساس درد یا آثار ورم در قسمت دور چشم داشتید، یک کمپرس خنک روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.
  • حداقل به مدت یک روز هیچ‌گونه آرایشی روی ناحیه تحت درمان استعمال نکنید.
  • از مالش یا لمس چشم‌ها جدا خودداری کنید. به مدت ۲ هفته ناحیه دور چشم را ماساژ ندهید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا در دوران بهبودی بدنتان دچار کم‌آبی نشود.
  • به مدت ۷ روز از ماسک چشم آب‌رسان استفاده کنید.
  • حداقل به مدت ۱ روز پس از درمان از انجام ورزش‌های شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید و اگر از شما خواسته از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید حتما این محصولات را تهیه کنید.
  • حداقل به مدت ۱ الی ۲ هفته پس از هایفوتراپی برای دور چشم، از هرگونه درمان زیبایی در ناحیه تحت درمان اجتناب کنید.
از عوارض هایفوتراپی دور چشم میتوان به قرمزی اشاره کرد.
سرخی و کبودی زیر چشم از جمله عوارض هایفو اطراف چشم است.

عوارض و خطرات هایفو دور چشم

شواهد نشان می‌دهند که هایفوتراپی برای دور چشم عوارض جانبی کمی دارد و اغلب یک درمان ایمن تلقی می‌شود. اگر چه برخی از افراد ممکن است بلافاصله پس از این پروسه کمی درد و اذیت شدن را تجربه کنند. سایر عوارضی که ممکن است بعد از این پروسه زیبایی تجربه کنید شامل این مواردند:

  • ورم
  • بی‌حسی
  • سرخی
  • کبودی
  • دانه‌های پوستی به رنگ بنفش

هزینه هایفوتراپی دور چشم در دکترتو کلینیک

هایفوتراپی دور چشم هم مثل بسیاری از درمان‌های زیبایی دیگر هزینه مشخصی ندارد و قیمت آن به کلینیک، تخصص پزشک و شدت مشکل دور چشم بستگی دارد. پزشکتان همچنین پس از معاینه تعداد جلسات درمان را مشخص می‌کند و بر اساس تعداد جلسات و عوامل دیگر هزینه نهایی را به شما اعلام می‌کند.

برای اطلاع از قیمت هایفوتراپی در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت هایفوتراپی دور چشم دریافت کنید.

هایفو خوبه یا تیکسل برای زیر چشم؟

هایفوتراپیتیکسل
نیاز به بی‌حسیعدم نیاز به بی‌حسی
بدون قرمزی و التهاب چشمگیرامکان بروز قرمزی و التهاب
طولانی‌تر است و بین ۳۰ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.سریع‌تر است و بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
مقایسه روش هایفوتراپی و تیکسل زیر چشم

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اگر تیرگی، گودی و چروک دور چشم اعتمادبه‌نفس را از شما گرفته‌اند، می‌توانید با مراجعه به پزشک ببینید که آیا کاندید مناسبی برای هایفوتراپی دور چشم هستید یا نه. هایفوتراپی دور چشم یک پروسه زیبایی با درصد رضایت بالا است که در چند جلسه محدود آثار پیری دور چشم را برطرف می‌کند و ظاهری جوان و زیبا برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر نمی‌خواهید زیر تیغ جراحی بروید و ناحیه حساسی مثل دور چشمتان را جراحی کنید، درمان‌های کم تهاجمی مثل هایفوتراپی که دوره نقاهت کوتاهی دارند انتخاب مناسبی برای شما هستند.

برای انجام هایفوتراپی حتما با دکتر پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

هایفوتراپی دور چشم اثرات مطلوب و چشمگیری در بهبود مشکلات دور چشم دارد؛ اما اثرات آن نسبت به جراحی کمتر هستند.

اگر سنتان بین ۳۰ الی ۶۰ سال است، از نظر سلامتی مشکل خاصی ندارید و مشکل دور چشمتان از نوع حاد نیست، هایفوتراپی دور چشم گزینه مناسبی برای شماست.

هر جلسه هایفوتراپی دور چشم معمولا بین ۳۰ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. بسته به نتایجی که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید، ممکن است بین ۱ تا ۶ جلسه نیاز داشته باشید.

پزشکان از بی‌حسی موضعی برای پروسه هایفوتراپی استفاده می‌کنند بااین‌حال ممکن است حین هایفو یا بعد از آن کمی درد یا اذیت شدن جزئی را تجربه کنید. این درد خفیف است و با مصرف مسکن‌های بدون نسخه قابل‌کنترل است. اگر دردتان ادامه‌دار بود به پزشکی که این پروسه زیبایی را برای شما انجام داده اطلاع دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن