ژل مو، همه چیز درباره حالت دهنده قوی مو

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژل موی سر یکی از انواع محصولات زیبای مو است که در انواع مختلف خانگی و طبیعی، شیمیایی، خیس، رنگی و خشک وجود دارد. بیشترین کاربرد ژل سر برای حالت‌دهی و تقویت بافت مو است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ژل مو، همه چیز درباره حالت دهنده قوی مو
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

کمتر کسی پیدا می‌شود که ژل مو را نشناسد. ژل حالت‌دهنده مو از آن دسته محصولاتی است که با پیشرفت صنعت مد، با بی‌مهری مصرف‌کنندگان مواجه شده‌است. با این حال همچنان مصرف‌کننده‌های خاص خود را دارد.

شاید دلیل اصلی که ژل مو نمی‌تواند با محصولات بهداشتی بدن و محصولات زیبایی مو مشابه رقابت کند، این است که تعداد زیادی از نمونه‌های تولید‌شده ژل مو کیفیت قابل‌قبولی برای مصرف‌کنندگان ندارند. اما ژل‌های مدرن دارای سازگاری بسیار تکنولوژیکی هستند، فقط باید بدانید چگونه ژل مناسب را انتخاب کنید و استفاده درستی از آن‌ها داشته باشید.

برای اینکه از تأثیر ژل مو بر روی سلامت مو آگاه شوید و بهترین روتین مراقبت از مو را انتخاب کنید، بهتر است با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. در سایت دکترتو علاوه بر امکان دریافت نوبت دکتر پوست موی شهر خودتان، قابلیت مشاوره تلفنی با بهترین پزشکان نیز برای شما فراهم شده است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید که به بررسی مزایا و معایب انواع ژل موی سر می‌پردازیم.

ژل مو برای چیست؟

ژل مو به انگلیسی Hair gel، یک محصول حالت‌دهنده برای انواع موی لخت، فر و حالت‌دار بر پایه‌ی آب است. این محصول یک نوع ژله نیمه‌شفاف یا رنگی است که روی موهای کمی مرطوب کشیده می‌شود. ژل غشایی ایجاد می‌کند که حجم و کشش اضافی را به موهای فرد بر می‌گرداند و حالت‌دادن به آن را آسان می‌کند.

ژل مو یکی از روش‌های رسیدگی به مو و تغییر حالت آن است که به‌راحتی با آب و بدون شامپو شستشو می‌شود. البته این ویژگی می‌تواند یکی از معایب ژل مو باشد، زیرا ممکن است در باران یا در تماس با آب تثبیت‌کنندگی خود را از دست بدهد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

عملکرد ژل مو از دیدگاه علمی

پلیمرهای کاتیونی از اجزای اصلی سازنده ژل مو هستند. بارهای مثبت در این پلیمرها باعث کشش در ژل مو می‌شوند و حالت چسبندگی به این محصول می‌دهند. ژل‌های مو در برابر تطابق طبیعی پروتئین‌های مو مقاومت می‌کنند و به موها حالت می‌دهند، زیرا پلیمر کشیده‌شده فضای بیشتری را نسبت به پلیمر پیچ‌خورده طبیعی مو اشغال می‌کند. همچنین بارهای مثبت، ژل را به اسیدهای آمینه با بار منفی در سطح مولکول‌های کراتین مو متصل می‌کنند.

ژل مو اولین بار توسط چه کسی ساخته شد؟

تجزیه و تحلیل مومیایی‌های مصر باستان نشان می‌دهد که آن‌ها موهای خود را با استفاده از یک چربی مبتنی بر ژل مدل می‌دادند. محققان می‌گویند که مصری‌ها از این محصول استفاده می‌کردند تا مطمئن شوند که سبک آن‌ها در زندگی و پس از مرگ ثابت مانده است. به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود اولین محصول استفاده‌شده با عنوان ژل مو به ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

در سال ۱۹۱۴، در یک داروخانه کوچک واقع در قلب بوینس آیرس (آرژانتین)، دانشجوی دامپزشکی خوزه آنتونیو برانکاتو محصولی با خاصیت ثابت‌کنندگی موها به نام «گومینا» را به ثبت رساند. برای این منظور، او صمغ عربی، کتیرای ایرانی و جوهرهای مختلف را مخلوط کرد. طولی نکشید که محصول گومینا جای محصولاتی همچون صابون و روغن تثبیت‌کننده که در آن زمان برای حالت‌دهی به موها استفاده می‎‌شد را در بازار گرفت.

در سال ۱۹۲۹، شرکت انگلیسی چمیکو ورکس (Chemico Works) اولین محصول رسمی که با نام ژل مو شناخته می‌شود را اختراع کرد. این شرکت به‌عنوان پیش‌رو در زمینه محصولات حالت‌دهنده مو در جهان شناخته می‌شود.

انواع ژل مو چیست؟

حالت‌های مختلف ژل حالت دهنده موویژگی‌های آن‌ها
ژل تثبیت‌کننده سبکبرای موهای نازک و صاف‌کردن آن‌ها مناسب است. این ژل مو باعث می‌شود موها طبیعی‌تر بنظر بیایند و رشته‌های مو را به هم نمی‌چسباند.
تثبیت‌کننده انعطاف‌پذیربرای یک سبک مدرن به نام برش پیکسی یا موهای کمی «کثیف» ایده‌آل است. این ژل مو زیبایی فرهای طبیعی بزرگ مو را به‌خوبی نمایان می‌کند.
ژل نگهدارنده متوسطبرای موهای نامنظم یا خیلی خشک که وزن خود را تحمل نمی‌کنند، مناسب است. همچنین از آن برای افزودن حجم به مو یا سرکوب تار‌های وز شده مو استفاده می‌شود.
نگهدارنده قویآرایشگران این ژل را برای مدل موهای مراسم‌های خاص که چند ساعت طول می‌کشد ترجیح می‌دهند. با استفاده از این ژل مدل مو کمی تغییر می‌کند، اما به شما امکان می‌دهد موهای خود را یک به یک خم کنید.
ژل تثبیت کننده بسیار قویبرای ایجاد ساختارهای هندسی پیچیده روی موهای بلند یا به دست آوردن جلوه مرطوب استفاده می‌شود.
انواع ژل موی سر

معرفی بهترین ژل‌ های حالت دهنده مو

هزاران برند تولید‌کننده ژل مو وجود دارد. اما سعی ما بر این بوده که چند محصول با کیفیت و با کاربرد بیشتر را معرفی کنیم. بهترین ژل مو، برای هر فرد متفاوت است زیرا انواع مختلفی از موی چرب، خشک و معمولی با ژل خاصی سازگار می‌شود.

۱. ژل مو Brocato Holdon

این محصول ژلی نیست که به‌طور معمول و روزانه مورد استفاده قرار گیرد. اگر می‌خواهید همچون یک مجسمه‌ساز به موهایتان شکل و لعاب دهید، این محصول انتخاب مناسبی است. این ژل معروف به ژل قالب‌گیری است، چون دارای استحکام بالایی است و برای موهای خاص و سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باید توجه داشته باشید که این ژل موها را سفت و خشک می‌کند. البته این قابلیت برای برخی آنچنان بد هم نیست، در کل حالت موها یک سلیقه شخصی است. باید به این نکته هم اشاره داشت که این ژل حالت غیر طبیعی به موها می‌دهد و استفاده تخصصی از این ژل به آریشگران پیشنهاد می‌شود.

۲. ژل مو Curl Defining

اگر موهای فر طبیعی دارید، احتمالاً دوست دارید فرهای عالی خود را به رخ بکشید. اگر از این دسته افراد هستید می‌دانید که یک داشتن فر عالی بدون وز شدن می‌تواند کمی دشوار باشد.

شامپو و نرم‌کننده شما نقش مهمی در زیبایی موهای شما ایفا می‌کند، اما باید استفاده از ژل را هم در نظر بگیرید. وقتی می‌خواهید مطمئن شوید فرهای موی شما به‌طور طبیعی جلوه خوبی داشته باشند، به محصولی نیاز دارید که برای این کار ساخته شده باشد.

بر خلاف انواع دیگر ژل‌ها که دارای استحکام بسیار خوبی هستند و برای موی فر جذاب نیست، ژل Curl Defining حلقه‌های نرم و انعطاف پذیری را برای شما ایجاد می‌کند و با هرگونه وز شدن مو مقابله می‌کند. همچنین این ژل مقداری از رطوبت مورد نیاز فر‌های موی شما را هم تامین می‌کند که به شما کمک می‌کند موهایتان مرطوب بماند و خشک و آسیب‌دیده نشوند.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با ژل مو هستی؟

برای تشخیص بهترین ژل  مناسب انواع مو، با دکتر مشورت کن.

۳. ژل موی Mega Hold EXTREME

همان‌طور که از نام این محصول مشخص است این ژل جزء تثبیت‌کننده‌های شدید مو است. افرادی که می‌خواهند موهای خود را به مدل‌های بسیار تند یا به اصطلاح نوک‌تیز حالت دهند، باید مطمئن شوند ژلی دارند که می‌تواند سختی‌های روز را تحمل کند و بدون هیچ مشکلی مو را در جای خود ثابت نگه دارد.

وقتی از ژل‌های نگهدارنده قوی برای موهای خود استفاده می‌کنید، می‌توانید محصول را رقیق کنید تا بدون هیچ‌گونه پوسته‌پوسته‌شدن یا ترد شدن، موها را به خوبی در جای خود نگه دارد. شما به‌راحتی می‌توانید این کار را با مخلوط‌کردن این ژل با ژل موی دیگر انجام دهید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از این محصول استفاده کنید.

۴. ژل موی درخت چای (Tea TREE)

موهای خشک به‌شدت مستعد شکستن هستند و چندان جذاب به نظر نمی‌رسند. اگر موی خشک دارید استفاده از ژل نامناسب این مشکلات را تشدید می‌کند و می‌تواند به موی شما آسیب بیشتری وارد کند. موهای خشک به آبرسان و مرطوب‌کننده احتیاج دارند، تا موها حالت وز و آسیب‌دیده نداشته باشند.

ژل موی Tea TREE یا درخت چای دارای رطوبت بالاتری نسبت به محصولات دیگر است. این محصول میزان کمتری مواد خشک‌کننده مو در خود دارد. این بدان معناست که ژل موی تی تری آزادی عمل لازم را به شما می‌دهد. همچنین ژل Tea TREE مو‌های شما را مرطوب نگه می‌دارد و مانع از وز شدن آن‌ها می‌شود.

۵. ژل اسپری پائول میشل (Paul Mitchell)

موهای چرب معمولا در تمام طول روز مرطوب به نظر می‌رسند، حتی زمانی‌که آبی روی سر شما وجود ندارد. اگر ژل نامناسب را برای موهای چرب انتخاب کنید، این مشکل بسیار پیچیده‌تر می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که علت چرب شدن مو ناشی از پوست سر است، نه تارهای مو. با این حال شما هنوز هم باید مراقب باشید چه چیزی روی موهای خود می‌زنید تا مشکل را تشدید نکنید.

ژل اسپری پائول میشل حاوی موادی است که مانع از تحریک پوست شما می‌شود. این محصول با پیشگیری از تحریک پوست سر شما نه تنها مانع از چرب‌شدن موی شما می‌شود بلکه با سبک‌تر کردن موی شما باعث می‌شود، موهای سر شما در مواجه با ژل کمتر اذیت شوند.

ژل اسپری پائول میشل چیست؟
ژل اسپری پائول میشل حاوی موادی است که مانع از تحریک پوست شما می‌شود.

۶. ژل مو Super Fixer

موهایی که در معرض شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند، بسیار شکننده هستند و اگر به محصولاتی که برای موهای خود استفاده می‌کنید دقت نکنید، موهای شما می‌توانند به آسانی آسیب ببینند. درصورتی‌که تحت شیمی‌درمانی قرار نگرفته‌اید، هیچ چیز مانع استفاده شما از ژل معمولی نیست. اگر می‌خواهید بهترین ژل مو را برای موهای آسیب‌دیده انتخاب کنید، باید نوع خاصی را انتخاب کنید.

ژل مو Super Fixer به دلیل طبیعی‌بودن از مواد شیمیایی کمی ساخته شده است. این ژل بخاطر ضعیف‌بودن موهای تحت شیمی‌درمانی نیاز به قدرت چسبندگی زیادی ندارد و با تاثیر کم می‌تواند شما را به مدل موی دلخواه شما برساند.

۷. ژل موی بیول Biol Extra Strong Hair Gel

این ژل برای افرادی که در طول روز با انواع و اقسام آلودگی و کثیفی ارتباط دارند مناسب‌تر است. ژل حالت‌دهنده موی بیول حاوی پروتیین و کراتین هیدرولیز شده و ویتامین ب ۵ است که به محافظت از تار مو و استحکام آن کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
If your hair is oily, then you’ll want to choose a gel that doesn’t add too much moisture, as this can make your hair look greasy. On the other hand, if your hair is dry, then you’ll want to use a gel that adds moisture.
ترجمه فارسی:
اگر موهای شما چرب است، بهتر است ژلی را انتخاب کنید که رطوبت زیادی به آن اضافه نکند، زیرا موهای شما را چرب‌تر نشان می‌دهد. از طرف دیگر، برای موهای خشکباید از ژلی استفاده کنید که رطوبت مو را افزایش می‌دهد.

به نقل از سایت byrdie

۸. ژل مو رنگی و ژل مو ماتیکی

نوع خاصی از ژل موی سر است که با مواد رنگی ترکیب شده است. این ژل علاوه بر حالت‌دهندگی، رنگ جدیدی نیز به موهای شما می‌بخشد و بعد از شستشو از بین می‌رود. برخی از برندهای ژل سر در تیوپ‌های ماتیکی یا رولی مثل تی جی به فروش می‌رسند.

۹. ژل موی شانه دار

ژل مو همراه با شانه یکی دیگر از انواع حالت‌دهنده موی سر است که همراه با شانه پلاستیکی آن استفاده می‌شود. این ژل بیشتر در آرایشگاه‌های مردانه برای حالت دادن به موی کوتاه مردان استفاده می‌شود اما برای بانوان نیز کاربرد دارد.

۱۰. ژل موی خیس چیست؟

ژل موی خیس در میان انواع ژل سر طرفدار بیشتری دارد. انواع ژل خیس برای حالت‌دهی موهای فر و مجعد استفاده شده و در تمام سطح مو پخش می‌شود.

طرز استفاده از ژل خیس مو

نحوه استفاده از ژل خیس بسیار ساده است. بعد از شستشو و خشک کردن موی سر، مقداری از ژل را در کف دست خود بریزید و به آرامی روی موهایتان قرار داده و حالت دهید. در آخر اجازه دهید موهایتان خشک شود.

بهترین مارک ژل موی خیس چیست؟

ژل مو بدون الکل و پارابن و ژل تقویت موی فولیکا، فیکورس و لورال بخشی از انواع آن هستند.

ژل موی خیس چیست؟
انواع ژل خیس برای حالت‌دهی موهای فر و مجعد استفاده شده و در تمام سطح مو پخش می‌شود.

فرق ژل و واکس مو چیست؟

ژل‌های مو معمولا بر پایه آب و حاوی پلیمرها هستند و واکس‌های مو از موم طبیعی یا آنالوگ‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. یک تفاوت دیگر این است که ژل مو را می‌توان روی موهای مرطوب و خشک استفاده کرد اما موم فقط برای موهای خشک استفاده می‌شود.

ژل مو و چسب مو چه تفاوتی با هم دارند؟

چسب حالت‌دهنده مو در واقع یک چسب نیست، بلکه یک محصول قوی نگهدارنده مو بر اساس الکل یا موم است. چسب مو باعث یکپارچه‌شدن موی شما می‌شود و موها را در جای خود ثابت نگه می‌دارد.

برخی از انواع ژل کاربرد یکسانی با چسب مو دارند، اما تفاوت‌هایی هم با چسب مو دارند. برای مثال، ژل را قبل از حالت‌دادن به موها استفاده می‌کنند، اما از چسب پس از حالت‌دادن به مو استفاده می‌کنند. در چسب مو، الویت با استحکام و ثابت نگه‌داشتن مو است، اما بعضی از ژل‌ها کاربرد متفاوتی دارند مثلا برای صاف‌کردن مو‌های فر از آن‌ها استفاده می‌شود.

ژل مو و موس مو چه تفاوتی با هم دارند؟

موس مو که به آن فوم حالت‌‌دهنده مو هم گفته می‌شود، محصولی برای محافظت، سفت کردن یا حالت دادن به موها است. موس از یک اصطلاح فرانسوی به معنی کف ریشه می‌گیرد. این محصول حجم مو را افزایش می‌دهد و همچنین از آن برای حالت‌دادن به مو استفاده می‌کنند. موس مو بدون ایجاد توده یا تجمع، موها را نگه می‌دارد.

ساختار موس مو از رزین‌های مصنوعی تشکیل شده است و بیشتر برای سبک‌کردن مو‌ها و حالت‌دادن به موها از آن استفاده می‌شود. موس مو در درون قوطی اسپری به رنگ بنفش است، اما به محض برخورد با مولکول‌های هوا به رنگ سفید و حالت کف‌مانند در می‌آید.

ژل و موس مو در مواردی کاربرد یکسان دارند، مثلا برای جلوه‌دادن به مو‌های فر از هر دو محصول می‌توان استفاده کرد، اما برای ثابت نگه‌داشتن مو در یک حالت بهتر است از ژل استفاده کنید. ژل حالت ژلاتینی دارد و قبل از حالت‌دادن به مو استفاده می‌شود اما موس ظاهری کف‌مانند دارد و پس از حالت‌دادن به مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت ژل و تافت مو چیست؟ (ژل مو بهتر است یا تافت؟)

وینیل استات ترکیبی شیمیایی است که در تولید چسب مایع سفید استفاده می‌شود. کارشناسان با ایجاد تغییرات در این ترکیب تافت مو را تولید کردند که سازگار با مو است و برای حالت‌دادن به موها از آن استفاده می‌شود. تافت مو به‌صورت اسپری تولید می‌شود.

کارکرد تافت مو به این صورت است که وقتی چکانه اسپری را می‌فشاریم قطرات تافت روی مو پخش می‌شوند. این قطرات با چسبیدن به هم لایه نازکی را ایجاد می‌کنند که تارهای مو را در کنار هم نگه می‌دارند و باعث حالت دهی به مو می‌شوند.

عمده‌ترین تفاوت بین ژل و تافت مو در ساختار آن‌ها است. تافت به‌صورت کاملا شیمیایی تولید می‌شود اما برخی از نمونه‌های ژل مانند کتیرا و آلوئه ورا به‌صورت طبیعی هم تولید می‌شوند. تافت‌ها کاربرد یکسانی دارند و همه نمونه‌های آن برای سفت کردن و حالت‌دهی به موها استفاده می‌شوند، اما ژل‌ها کاربرد‌های دیگری مانند تقویت‌کنندگی مو و فرم‌دهی به موهای فر را هم دارند.

تفاوت ژل و تافت مو چیست؟
تافت برای سفت کردن مو و ژل برای حالت‌دهی به مو استفاده می‌شود.

انواع ژل موی طبیعی و خانگی کدامند؟

راهی وجود دارد که می‌توانید موهای خوش‌حالتی داشته باشید و از مواد مضر و شیمیایی هم استفاده نکنید. محصولات طبیعی زیادی خاصیت حالت‌دهندگی مو را دارند. در ادامه معروف‌ترن آنها عنوان کرده‌ایم.

۱. ژل کتیرا، بهترین ژل موی سر گیاهی

کتیرا در واقع شیره یک گیاه کتیرا است که از آن برای تولید ژل استفاده می‌شود. شیره کتیرا بی‌رنگ و بی‌‌بو است و تولید ژل از آن بسیار راحت است، به‌طوری که شما در خانه هم می‌توانید آن را تولید کنید.

قبلا از ژل موی زنانه و مردانه کتیرا بیشتر استفاده می‌شد اما استفاده از کتیرا برای تولید ژل رو به افول است، اما این تغییر نه‌تنها مثبت نبوده، بلکه اثرات منفی زیادی هم داشته است. تولید ژل از کتیرا علاوه بر حالت‌دهی به مو باعث تقویت مو هم می‌شود. در مقابل، ژل‌های شیمیایی از نظر سلامت حتی قابل قیاس با کتیرا نیستند.

مراحل تولید ژل مو از کتیرای خانگی

ابتدا تکه‌های کتیرا در یک قابلمه قرار دهید و به آن آب اضافه کنید:

  • شعله گاز را روشن کرده و روی درجه پایین قرار دهید تا تکه‌های کتیرا آهسته آهسته در آب حل شوند.
  • زمانی که محلول شما حالت ژلاتینی به خود گرفت آن را از روی شعله بردارید و بگذارید سرد شود.
  • ژل کتیرای شما آماده است و می‌توانید آن را در ظرف‌های اسپری‌دار بریزید تا هر وقت خواستید از آن استفاده کنید.

آیا ژل کتیرا باعث ریزش مو میشود؟

کتیرا برای مراقبت از مو بسیار مفید است. ژل کتیرا سرشار از پروتئین، کلسیم و سایر مواد معدنی است که به رشد مو کمک می‌کنند. اگر موهایتان را تمیز و سالم نگه دارید، کتیرا هیچ آسیبی به مو نمی‌رساند.

۲. ساخت ژل مو در خانه از دانه های کتان، چطوری ژل مو درست کنیم؟

ژل تولید‌شده از تخم کتان برای موهای به‌هم ریخته و وز بسیار مناسب است. ژل دانه‌ی کتان موهای شما را براق می‌کند و به شما در درمان علائم موخوره موی سر کمک می‌کند. دانه‌های کتان به راحتی در همه فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است، مطمئن شوید که از دانه‌های کتان خام برای ژل استفاده می‌کنید.

طرز تهیه ژل موی خانگی از دانه کتان

موارد زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • یک چهارم فنجان بذر کتان را برای حدود ۶ تا ۸ ساعت یا یک شب خیس کنید.
  • دانه‌های خیس‌خورده را در ۲ فنجان آب گرم کنید سپس آب اضافی را تخلیه کنید.
  • دانه‌های کتان را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  • دانه‌ها را آنقدر بپزید تا قوام ژل را ببینید. آن را مرتب هم بزنید تا به ظرفتان نچسبد.
  • هرچه دانه‌ها را بیشتر بپزید، ژل ضخیم‌تر می‌شود. برای تولید یک ژل مرغوب، ۴ دقیقه دانه‌ها را بپزید.
  • ژل را با استفاده از فیلتر صاف کنید. آن را در یک کاسه بریزید و مقدار اضافی دانه‌ها را فشار دهید تا ژل باقی‌مانده در دانه‌ها خارج شود.

مضرات ژل بذر کتان برای مو

از عوارض ژل دانه کتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت و قرمزی پوست
  • ایجاد جوش و آکنه
  • باقی مانده ژل بذر کتان می‌تواند موهای شما را چسبناک و زبر کند.

۳. ژل مو آلوئه ورای خانگی

آلوئه ورا یک گیاه است که آب را در برگ‌های خود به شکل ژل ذخیره می‌کند. این ژل بسیار آبرسان و مرطوب‌کننده است و برای آفتاب‌سوختگی، گزش حشرات، بریدگی‌ها یا زخم‌های جزئی و سایر مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از آلوئه ورا برای تولید ژل مو استفاده می‌شود. گول تبلیغات شرکت‌های سازنده ژل مو آلوئه ورا که تضمین صدرصدی از خلوص ژل خود را می‌دهند را نخورید. عمده محصولات تولید‌شده به نام ژل آلوئه ورا حاوی رنگ و مواد افزودنی شیمیایی هستند که با خواص آلوئه ورا تداخل دارد.

ژل صاف‌ کننده مو چیست؟ (ژل مو برای موهای فر)

برای صاف‌کردن تارهای مو به یک ابزار حرارتی (اتو مو) یا محصولی مانند ژل صاف‌کننده مو نیاز است. ژل آلوورا برای صافی مو توسط چندین برند مختلف زیبایی تولید و فروخته می‌شود. این محصول تارهای فر مو را لخت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد صاف روی سر قرار بگیرند. ژل صاف‌کننده، موهای شما را محکم نگه می‌دارد و به کنترل موهای وز یا تار‌های پراکنده مو کمک می‌کند.

ژل صاف‌ کننده مو چیست؟
آلوئه ورا یک گیاه است که آب را در برگ‌های خود به شکل ژل ذخیره می‌کند.

ژل تقویت‌ کننده مو چیست؟

ژل‌های تقویت‌کننده مو در ساختار خود دارای انواع مختلف ویتامین‌ها و ترکیبات فعال هستند. وجود ویتامین‌ها و ترکیبات فعال باعث افزایش جریان خون مویرگی در سر شده و ریشه مو را تغذیه و تقویت می‌کند. این محصول علاوه بر موی سر برای تقویت موی ابرو و ریش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید برای خرید این محصول به محتویات سازنده آن دقت کنید. بیشتر ژل‌های تقویت‌کننده مو یا ژل موی بی ضرر، از محصولات گیاهی ساخته می‌شوند.

متن انگلیسی:
Organic and custom-made hair gels have nutrients whose nourishing effects persist even after the gel is washed out.
ترجمه فارسی:
ژل‌های موی ارگانیک دارای مواد مغذی هستند که اثرات مثبت آنها حتی پس از شستن مو باقی می‌ماند.

به نقل از سایت jeanlouisdavid

فواید ژل مو (ژل مو چه کاربردی دارد؟)

بهترین ژل مو طبیعی و انواع ژل‌ها می‌توانند رطوبت مو را نگه‌داشته و از انواع مو محافظت کنند. تقویت حالت فر مو، کمک به بلندی موها، کنترل موخوره، ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر و درخشندگی مو از دیگر خواص آن‌ها است. ژل موی ویتامینه به محافظت از غلاف مو در برابر آلودگی و چربی نیز کمک می‌کند.

آموزش زدن ژل مو چگونه است؟

برای استفاده و حالت‌دادن به موهای خود با ژل، همیشه با موهای تازه شسته‌شده شروع کنید. پس از دوش گرفتن، موهای خود را با حوله خشک کنید ولی کمی مرطوب نگه دارید تا ژل شما بیشتر و بهتر بماند.

در حال حاضر، سؤالی که برای اغلب کاربران پیش می‌آید این است که چقدر ژل استفاده کنم؟ برای موهای کوتاه به مقدار یک بند انگشت ژل بردارید، آن را بین کف دست خود بمالید تا کمی گرم شود و کاملاً روی موهای خود بمالید. مطمئن شوید که ژل روی موهای شما به‌طور مساوی و در سراسر مو پخش شده است. ژل مو را از پوست سر تا نوک موها پخش کنید.

در نهایت حالت‌دادن به موهای ژل‌زده‌ی خود را شروع کنید. بسته به مدل موی مورد نظر خود می‌توانید از انگشتان یا شانه استفاده کنید. به‌عنوان مثال، مدل موهای نوک تیز بهتراست با دست حالت بگیرند، درحالی‌که مدل موهای صاف نیاز به شانه دارد. برای محکم نگه‌داشتن حالت موها، موهای خود را زمانی‌که به حالت دلخواه شما در آمد با سشوار خشک کنید.

عوارض ژل مو، استفاده زیاد از ژل ضرر دارد؟

ژل مو چه ضرری دارد؟ برای مراقبت از مو و داشتن یک روتین مناسب برای داشتن موهای سالم و عالی باید به محصولاتی که استفاده می‌کنید دقت زیادی داشته باشید. آیا استفاده از ژل مو عوارض جانبی دارد؟ استفاده منظم از ژل مو مضر است زیرا حاوی مواد شیمیایی است که برای سلامت مو مضر است.

بسیاری از مردان هنوز از مضرات محصولات حالت‌دهنده مو از جمله شوره، ریزش مو و طاسی بی‌اطلاع هستند. ما در این بخش یک مرور کلی از عوارض جانبی ژل مو خواهیم داشت.

اینفوگرافی مضرات استفاده زیاد از ژل مو
اینفوگرافی مضرات استفاده زیاد از ژل مو

۱. باعث کم شدن آب مو و پوست سر می‌ شوند

اکثر ژل‌های مو حاوی الکل و سایر مواد شیمیایی مضر هستند که بعد از مدت کوتاهی تبخیر می‌شوند و باعث خشکی مو و ریزش موها در طول زمان می‌شوند. این ژل‌ها رطوبت پوست سر را کاهش می‌دهند که باعث می‌شود باقی‌مانده ژل روی ساقه موها رسوب کرده و آن‌ها را خشن و کسل‌کننده کند. این امر همچنین باعث ایجاد خارش و درد در پوست سر می‌شود.

۲. ریزش مو، ژل مو باعث ریزش مو میشود؟

آیا می‌دانستید که استفاده منظم از ژل مو علائم ریزش مو را ایجاد می‌کند؟ از نظر علمی فرمول شیمیایی ژل مو بر تولید سبوم (ماده چربی تولید‌شده توسط غدد سباسه) تأثیر می‌گذارد. سبوم مسئول مرطوب نگه‌داشتن پوست سر و حفظ مو از ریشه است.

با کاهش تولید سبوم، پوست سر توان خود را از دست می‌دهد و موهای شما آنقدر ضعیف می‌شوند که به راحتی می‌ریزند. استفاده مداوم از ژل مو فاجعه‌بار است و اگر می‌خواهیدیک سر کچل داشته باشید، باید بیش‌از‌حد از ژل مو استفاده کنید. هر چند استفاده از ژل در دفعات کم تأثیری در تولید سبوم ندارد و شما می‌توانید از ژل در مهمانی‌ها و مراسم خاص استفاده کنید.

۳. شوره سر (عوارض ژل مو تاریخ گذشته)

استفاده از ژل مو باعث خشک‌شدن پوست سر می‌شود، حتی اگر موهای شما خشک به نظر نرسد. در چنین شرایطی، پوست سر شما رطوبت خود را از دست داده و خشک می شود. در نتیجه پوست سر خشک و پوسته‌پوسته می‌شود و باعث ایجاد شوره سر می‌شود. جدا از شوره، ژل می‌تواند باعث خارش و سوزش در پوست سر شود.

استفاده زیاد از ژل ضرر دارد؟
استفاده از ژل مو باعث خشک شدن پوست سر به دلیل مواد شیمیایی می‌شود

۴. تغییر رنگ مو و سفید شدن موها

استفاده از مواد شیمیایی که در ژل مو وجود دارد، نه‌تنها پوست سر بلکه موها را هم به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. مصرف بیش‌از‌حد از ژل مو، باعث تغییر رنگ مو می‌شود و موی سفید سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شود، به سراغ شما خواهد آمد. استفاده از ژل، تعادل pH پوست را بر هم می‌ریزد و مشکلات شدیدی را برای مو به‌ وجود می‌آورد.

۵. عوارض ژل مو برای کودکان چیست؟

برخی از مهم‌ترین عوارض آن برای کودکان شامل پوسته پوسته شدن سر و افزایش شوره مو، خارش و قرمزی و ایجاد جوش در کف سر به دلیل استفاده از ژل نامرغوب است.

بهترین جایگزین ژل مو چیست؟

اگر می‌خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید و به همان براقی و تیزی موهای‌تان در استفاده از ژل برسید، پیشنهاد می‌کنم نگاهی به پمادها و خمیرها بیندازید.

اگر به دنبال چیزی طبیعی‌تر هستید، می‌توانید موم‌ها و رس‌های مات را هم امتحان کنید. محصولات تولید‎‌شده از خاک رس حالت مات، خشک و حجیم‌تری به موهای شما می‌دهند. موم‌ها ممکن است هنگام استفاده کمی چسبناک باشند، اما اغلب احساس طبیعی‌تری برای موها را بوجود می‌آورند و همچنین درخشندگی کمی دارند.

برای حالت‌دهی آسان‌تر و طبیعی‌تر، می‌توانید کرم‌های حالت‌دهنده را امتحان کنید. کرم‌های حالت‌دهنده معمولاً دارای یک نگهدارنده سبک هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا ظاهر طبیعی‌تری را برای خودتان بسازید.

می‌خوای با کمترین هزینه ریزش شدید موهات رو درمان کنی؟ از بهترین متخصص نوبت بگیر.

راهنمای خرید ژل مو

امروزه پیدا کردن محصولات آرایشی بهداشتی کار سختی نیست، شما می‌توانید محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی خریداری کنید. حتی برخی محصولات آرایشی و بهداشتی مثل ژل مو در سوپرمارکت‌ها هم به‌فروش می‌رسد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که موی سر یکی از اجزای اصلی زیبایی است و اعتماد به هر محصولی چندان کار عاقلانه‌ای نیست.

علاوه بر این موارد نمونه‌های بی‌کیفیت و تقلبی زیادی از ژل مو در بازار وجود دارد و پیدا کردن محصولات با کیفیت از یک برند مشخص، چندان کار آسانی نیست. پیشنهاد ما به شما این است که ژل متناسب با موی خودتان را انتخاب کرده (بهترین ژل مو مردانه یا زنانه) و در دنیای بی‌کران فروشگاه‌ها و داروخانه‌های اینترنتی به دنبال محصول خود بگردید و آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

متن انگلیسی:
If you’re using gel every day try not to leave gel in for more than 48 hours without washing it out.
ترجمه فارسی:
اگر هر روز از ژل استفاده می‌کنید، سعی کنید ژل را بیش از ۴۸ ساعت بدون شستشو روی سرتان باقی نگذارید.

به نقل از سایت headandshoulders

قیمت ژل مو چقدر است؟

با توجه به تنوع شرکت‌های تولید‌کننده‌ی ژل مو، طبیعتا نمی‌توانیم یک بازه مشخص برای قیمت ژل مو در نظر بگیریم. اما سعی ما بر این بوده است که از ژل‌های متناسب با هر مدل مو یک بازه قیمتی ارائه دهیم:

  • Extreme Hold که از حالت‌دهنده‌های قوی مو است، حجم ۱۵۰ میلی‌ لیتری آن قیمتی در حدود ۶۵ هزار تومان دارد.
  • Curl Defining یکی از ژل‌های حالت‌دهنده به موهای فر است حجم ۱۵۰ میلی‌ لیتری آن قیمتی در حدود ۹۰۰ هزار تومان دارد..
  • ژل اسپری پاول میشل از بهترین حالت دهنده مو مردانه و زنانه، بدون ضرر قیمتی در حدود ۹۰۰ تا ۹۹۰ هزار تومان دارد. این ژل با مو‌های چرب سازگاری دارد.
  • ژل American Crew که با بیشتر انواع موها سازگاری دارد قیمتی در حدود ۸۵۰ هزار تومان دارد.
  • ژل Super Fixer یک محصول نسبتا طبیعی است که با موهای که تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند تطبیق دارد. قیمت این محصول در حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

توجه داشته باشید که ژل‌های معرفی شده از برند‌های مطرح آرایشی و بهداشتی هستند و سعی بر این شده است که بهترین محصولات با بالاترین کیفیت معرفی شوند.

انواع ژل مو و حالت‌دهنده‌های موقیمت آنها
پودر حالت دهنده مو Passionate پشینت ۲۰ گرم۱۳۰ هزار تومان
چسب موی آلبورا ۲۵۰ میل۱۱۰ هزار تومان
ژل حالت دهنده موی مای مدل Wet Fix حجم ۱۵۰ میل۶۵ هزار تومان
ژل مو خیلی قوی مشکی فولیکا۶۵ هزار تومان
واکس مو آگیوا طوسی شماره ۰۷ حجم ۱۵۰ میلی‌لیتر۱۳۰ هزار تومان
قیمت‌ انواع ژل مو در سال ۱۴۰۲

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر پوست

همان‌طور که می‌دانید لوازم آرایشی و بهداشتی همچون ژل مو، در کنار مزایای ظاهری خود عوارضی هم دارد. برای کاستن عوارض و بهره بهتر از این محصولات، باید علم کافی در مورد این محصولات داشته باشید. شما باید ژل موی خود را با توجه به جنس پوست و موی خود انتخاب کنید.

بهترین راه برای انتخاب محصولات زیبایی مشاوره با متخصصین زیبایی یا دکتر پوست و مو است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت دکترتو با بهترین متخصصین پوست و مو و زیبایی در ارتباط باشید و از سیستم مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تفاوت ژل موی خشک و مرطوب در نوع حالت‌دهی آن‌ها است. ٰژل خشک ظاهر موهارا مستحکم و سفت می‌کند اما ژل خیس به مو لطافت بیشتری می‌بخشد.

ژل مو ساویز، فولیکا، سینره، مای، بیول، درخت چای و پائول میشل بعضی از بهترین ژل‌های مو در بازار هستند.

اگر به سلامت و تمیزی موهایتان اهمیت ندهید، حتی با استفاده از بهترین ژل مو خارجی یا بهترین ژل موی سر مردانه و زنانه نیز دچار عوارضی مانند خشکی و ریزش خواهید شد.

از ژل، موس و اسپری تافت مو می‌توان تقریباً دو هفته پس از انواع روش کاشت مو استفاده کرد. با این حال، بهتر است به توصیه جراح پوست و مو خود توجه کنید و کمی بیشتر صبر کنید.

هنگام استفاده از این محصولات سعی کنید ژل‌ها، اسپری‌های مو و موس‌هایی را که حاوی مواد طبیعی و ملایم هستند، پیدا کنید. برای محافظت از فولیکول‌های مو و تارهای جدید مویی که رشد می‌کنند، باید از مصرف محصولات مو با مواد شیمیایی خشن اجتناب شود.

محصولات متنوعی برای هر نوع مدل و جنس مو وجود دارد. با این حال، من درک می‌کنم که چرا برخی از افراد ممکن است هنوز مایل به استفاده از ژل باشند. ژل مو نسبتا ارزان است، استفاده از آن آسان است و کاربردهای مختلفی دارد.
اگر از ژل در حد اعتدال و به درستی استفاده شود می‌تواند برای هر مویی مناسب باشد. اما این بدان معنا نیست که روی موهای همه خوب کار می‌کند. اگر موهای ضخیم و تیره دارید، ژل برای شما مناسب‌تر است و محصولات متنوع تر‌ی در دسترس شما خواهد بود. درحالی که موهای کوتاه‌تر یا ظریف‌تر‌، دارای قابلیت حالت‌دهی محدودتری با ژل دارند.
اگر مرطوب بودن ظاهر موهایتان برایتان اهمیتی ندارد، استفاده از ژل ارزش امتحان را دارد.

یک شب به احتمال زیاد آسیبی نمی‌رساند. اما بهترین زمان برای درمان، ترمیم و رشد موهای سر در طول شب است. محصولی مانند ژل ممکن است این امر را محدود کند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن