آشنایی با زوال عقل، علائم، علل و راه های مقابله با آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زوال عقل، یک واقعیت تلخ و ناخوشایند است که در طول زمان می‌تواند اتفاق بیفتد. این وضعیت، با کاهش توانایی‌های ذهنی و عقلی فرد همراه است و می‌تواند به مشکلات جدی در زندگی روزمره و روابط اجتماعی او منجر شود. افراد ممکن است با علائمی همچون فراموشی، کاهش تمرکز و تغییرات در شخصیت مواجه شوند که از جمله نشانه‌های زوال عقل محسوب می‌شوند. برای پیشگیری و مدیریت زوال عقل، اهمیت دارد که از طریق تغذیه مناسب، فعالیت‌های ذهنی و مراقبت از سلامت روانی و جسمی، به ارتقای سلامت مغز و پیشگیری از این مشکل پرداخته شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
زوال عقل

زوال عقل بیماری جدی بوده و در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۴ از بین افراد ۶۵ سال به بالا ۵ میلیون نفر بزرگسال در دنیا به زوال عقل مبتلا بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۶۰ این تعداد به ۱۴ میلیون نفر برسد. برخی بر این باورند که زوال عقل بخشی از روند طبیعی پیری است. اما این حقیقت ندارد و بسیاری از افراد مسن تمام زندگی خود را بدون ابتلا به زوال عقل سپری می‌کنند. پس چرا برخی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ زوال عقل یک بیماری تخریب‌کننده عصبی است که اشکال، علائم و علل مختلفی دارد. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد، اما محققان به دنبال درمان‌های موثر و راه‌های پیشگیری از آن هستند. در این مقاله با بررسی جامع زوال عقل و نشانه‌های آن و همچنین با تکنیک‌های کنترل این بیماری بیشتر آشنا می‌شویم. اگر نگران ابتلا به این بیماری هستید می‌توانید همین حالا از طریق سایت دکترتو نوبت آنلاین یا حضوری از متخصص مغز و اعصاب بگیرید.

زوال عقل چیست؟

زوال عقل یا دمانس یک اصطلاح کلی برای از دست دادن حافظه، توانایی‌های زبانی و کلامی، حل مسئله و سایر توانایی‌های فکری است. این علائم به حدی شدید است که در زندگی روزمره افراد تداخل ایجاد می‌کند. آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است.

در واقع زوال عقل یک بیماری واحد نیست. این یک اصطلاح کلی برای توصیف مجموعه‌ای از علائمی است که ممکن است فرد در صورت زندگی با انواع بیماری های مغز و اعصاب از جمله بیماری آلزایمر تجربه کند. بیماری‌هایی که تحت عنوان کلی “زوال عقل” گروه‌بندی می‌شوند، در اثر تغییرات غیرطبیعی مغز به وجود می‌آیند.

متن انگلیسی:
Dementia is a general term that represents a group of diseases and illnesses that affect your thinking, memory, reasoning, personality, mood and behavior
ترجمه متن:
زوال عقل یک اصطلاح کلی است و نشان‌دهنده گروهی از بیماری‌ها و اختلالاتی است که روی تفکر، حافظه، قدرت استدلال، شخصیت، خلق‌وخو و رفتار تاثیر می‌گذارد.

my.clevelandclinic
زوال عقل مشکلاتی مانند مشکل تکلم ایجاد می کند.
افرادی که دچار زوال عقل می‌شوند، کم کم توانایی کلامی خود را از دست می‌دهند.

علائم زوال عقل

علائم بیماری بسته به سن، شرایط بیمار، مرحله بیماری و سایر مشکلات همراه آن می‌تواند متفاوت باشد. در مراحل اولیه بیماری زوال عقل فرد ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کند:

  • به خوبی با تغییر کنار نمی‌آیند. ممکن است فردی برای پذیرش تغییرات در برنامه یا محیط مشکل داشته باشد.
  • تغییرات ظریف در ساختار حافظه کوتاه‌مدت
  • یادآوری یا تداعی کلمات ممکن است دشوارتر باشد.
  • تکرار در انجام کارها یا پرسیدن سوالات
  • مشکل در یافتن مسیرها و جهت‌گیری، در حالی که تا پیش از این مشکلی وجود نداشته است.
  • تغییرات در خلق‌وخو. افسردگی، ناامیدی و عصبانیت برای افراد مبتلا به زوال عقل غیرمعمول نیست.
  • از دست دادن علاقه و بی‌تفاوتی ممکن است در افراد مبتلا به زوال عقل رخ دهد. این شامل از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی است که زمانی از آنها لذت می‌بردند.
  • گیجی: ممکن است افراد، با برخی از مکان‌ها و رویدادها دیگر احساس آشنایی نداشته باشند یا در به خاطر آوردن افراد آشنا مشکل داشته باشند.
  • مشکل در انجام کارهای روزمره. فردی که در مراحل اولیه زوال عقل است ممکن است در به یاد آوردن نحوه انجام وظایفی که برای چندین سال انجام داده است مشکل داشته باشد.

علائم زوال عقل در سالمندان

در سالمندان اکثر نشانه‌های زوال عقل با از دست دادن حافظه، مشکل در تکلم و مختل شدن فعالیت‌های روتین روزمره مشخص می‌شود. مشکل در انجام کارهای پیچیده، تغییرات روانی و خلق‌وخو، اضطراب و افسردگی و تغییرات شناختی از دیگر علائم زوال عقل در سالمندان است.

علائم زوال عقل رو در والدینت مشاهده کردی؟

تا دیر نشده مشاوره بگیر.

مراحل زوال عقل

در بسیاری از مواقع انواع زوال عقل با نشانه‌های خفیف‌تری شروع می‌شوند و به‌تدریج با پیشرفت علائم، مشکلات بیماران نیز بیشتر می‌شود. به این نوع از زوال عقل، زوال عقل پیشرونده می‌گویند. به مراحل مختلف زوال عقل، مرحله اولیه یا خفیف، مرحله میانی یا متوسط و مرحله نهایی یا شدید گفته می‌شود که در هر مرحله طیف علائمی که مشاهده می‌شود و شدت آنها با هم متفاوت است.

طول عمر بیماران زوال عقل

طول عمر بیماران زوال عقل بسته به نوع بیماری، سایر مشکلات زمینه‌ای، سابقه پزشکی، علت ابتلا به زوال عقل و سن بیمار متفاوت است. همچنین درمان‌هایی که هر بیمار دریافت می‌کند هم روی طول عمر بیماران تاثیر می‌گذارد. به صورت میانگین طول عمر بیماران بین ۸ تا ۱۰ سال متغیر است. برخی نیز ممکن است تا ۲۰ سال بعد از تشخیص زوال عقل عمر کنند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، زنانی که مبتلا به آلزایمر تشخیص داده شدند به طور متوسط ۵.۷ سال پس از تشخیص زندگی کردند. مردان ۴.۲ سال عمر کردند. این مطالعه نشان داد که امید به زندگی برای افراد مبتلا به انواع دیگر زوال عقل ممکن است کوتاه‌تر باشد.

علت زوال عقل

زوال عقل دلایل زیادی دارد. به طور کلی، این بیماری ناشی از تحلیل رفتن نورون‌ها (سلول‌های مغز) یا اختلال در سایر سیستم‌های بدن است که بر عملکرد نورون‌ها تأثیر می‌گذارد. شرایط متعددی از جمله بیماری‌های مغزی می‌توانند باعث زوال عقل شوند. زوال عقل زمانی ایجاد می‌شود که بخش‌هایی از مغز که با یادگیری، حافظه، تصمیم‌گیری یا زبان درگیر هستند تحت‌تأثیر عفونت‌ها یا بیماری‌ها قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علل بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی است. اما سایر علل شناخته شده زوال عقل عبارتند از:

  • زوال عقل عروقی
  • زوال عقل با بدن‌های لوی
  • فراموشی پیشانی گیجگاهی
  • زوال عقل مختلط
  • زوال عقل ناشی از بیماری پارکینسون
  • شرایط شبه زوال عقل ناشی از علل برگشت‌پذیر، مانند عوارض جانبی دارو یا مشکلات تیروئید
  • تومورهای مغزی
  • عوارض جانبی برخی از داروها
  • عفونت‌ها مانند سیفلیس و ایدز
  • کمبود ویتامین‌ها مانند ویتامین E و B12
  • مصرف الکل
درمان زوال عقل به شدت بیماری بستگی دارد.
بسته به شدت بیماری، افراد مبتلا به زوال عقلی بین ۸ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند.

زوال عقل در جوانان (علت زوال عقل در جوانی)

با وجودی که زوال عقل یک بیماری است که بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد، اما گاهی ممکن است در جوانان هم دیده شود که به آن زوال عقل زودرس می‌گویند. رایج‌ترین نشانه‌ها از دست دادن حافظه و مشکل در انجام کارهای روزمره و تصمیم‌گیری و حل مسائله است. رایج‌ترین دلایل زوال عقل در جوانی مشکلات ژنتیکی و اختلال در بیان یک سری ژن‌هاست. برخی محققان هم معتقدند که آسیب‌های مغزی در جوانی یا یک سری مشکلات ذهنی و افسردگی می‌تواند دلیل بروز زوال عقل در جوانان باشد.

زوال عقل در پارکینسون

بسیاری از افراد در مراحل بعدی بیماری پارکینسون دچار زوال عقل می‌شوند. علائم شامل مشکل در تفکر و حافظه، توهم و هذیان، افسردگی و مشکل در گفتار است.

راه های تشخیص زوال عقل

برای تشخیص دمانس پزشک بر اساس مرحله بیماری و سایر علائم از گزینه‌های مختلفی برای تشخیص قطعی استفاده می‌کند. پزشک می‌تواند آزمایش‌هایی را روی توجه، حافظه، حل مسئله و سایر توانایی‌های شناختی انجام دهد تا ببیند آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر. معاینه فیزیکی، آزمایش‌های خون و اسکن‌های مغزی مانند CT یا MRI می‌تواند به تعیین علت زمینه‌ای کمک کند. با این حال هیچ آزمایشی به‌صورت قطعی نمی‌تواند زوال عقل را تشخیص دهد.

تست زوال عقل

پزشک ممکن است از یک سری تست‌ها برای تشخیص دادن زوال عقل استفاده کند. یکی از این تست‌ها، تست وضعیت ذهنی نام دارد که یک آزمون غربالگری رایج است که عملکردهای شناختی را ارزیابی می‌کند. این تست شامل نمونه سوالاتی است که حافظه، مهارت‌های محاسبه و جهت‌گیری زمانی را در میان عوامل دیگر ارزیابی می‌کند.

تست زوال عقل دایره

یکی از انواع تست‌های زوال عقل رایجی که پزشکان انجام می‌دهند، تست زوال عقل دایره است. در این تست از بیمار خواسته می‌شود با نگاه کردن به تصاویری که در داخل دایره‌ها وجود دارد، اشکالی که می‌بینند را بیان کنند. برخی از افراد مبتلا به زوال عقل نمی‌توانند برخی از اشکالی که به‌صورت واضح در این دایره‌ها وجود دارد را ببینند و تشخیص دهند.

علت زوال عقل می تواند آلزایمر باشد.
متاسفانه زوال عقل ناشی از آلزایمر هیچ درمانی ندارد.

آیا زوال عقل درمان دارد؟

درمان زوال عقل بستگی به علت زمینه‌ای دارد. زوال عقل های عصبی، مانند بیماری آلزایمر، هیچ درمانی ندارند، اگرچه داروهایی وجود دارند که می‌توانند به محافظت از مغز یا مدیریت علائمی مانند اضطراب یا تغییرات رفتاری کمک کنند. تحقیقات برای ایجاد گزینه‌های درمانی بیشتر در حال انجام است.

راه های درمان زوال عقل

درمان زوال عقل بستگی به علت آن دارد. در مورد اکثر زوال عقل‌های پیشرونده، از جمله بیماری آلزایمر، هیچ درمانی وجود ندارد. درمان‌های دارویی می‌توانند علائم بیماری را کاهش دهند یا از بدتر شدن علائم بکاهند تا کیفیت زندگی افراد بهتر شود. درمان‌های غیردارویی نیز می‌توانند برخی از علائم زوال عقل را کاهش دهند.

فعال بودن هم می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به دمانس را بهبود ببخشد. شرکت در فعالیت‌ها و تعاملات اجتماعی که مغز را تحریک می‌کند و عملکرد روزانه را حفظ می‌کند، تاثیر چشمگیری روی روند بیماری دارد.

متن انگلیسی:
Two primary treatments are used to alleviate symptoms of dementia: medications and non-drug therapies
ترجمه متن:
 دو رویکرد درمانی اولیه برای کاهش علائم زوال عقل استفاده می‌شود که شامل درمان دارویی و غیردارویی می‌شود.

HEALTHLINE

۱. درمان دارویی زوال عقل

داروهایی که برای درمان آلزایمر استفاده می‌شوند از جمله داروهایی هستند که گاهی برای کمک به علائم سایر انواع زوال عقل هم تجویز می‌شوند. برای مثال مهارکننده‌های کولین استراز مانند دونپزیل که برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می‌شود، می‌تواند در درمان دمانس هم کاربرد داشته باشد.

آنتاگونیست‌های گیرنده NMDA مانند ممانتین برای بیماری آلزایمر شدید و زوال عقل عروقی استفاده می‌شود. داروهای کنترل فشارخون و کلسترول می‌توانند از آسیب اضافی به مغز به دلیل زوال عقل عروقی جلوگیری کنند.

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)  می‌توانند به علائم شدید افسردگی در افراد مبتلا به زوال عقل کمک کنند. در نهایت اگر افراد مبتلا به زوال عقل در خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران هستند، داروهایی مانند هالوپریدول و ریسپریدون می‌توانند کمک کنند، اما هرگز نباید به‌عنوان اولین درمان استفاده شوند.

۲. درمان زوال عقل در طب سنتی

در طب سنتی یک سری داروهای گیاهی برای درمان دمانس تجویز می‌شود. دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش جینکو، دم‌نوش جینسینگ، دم‌نوش بادرنجبویه و دم‌نوش باکوپا در طب سنتی برای درمان آلزایمر و بهبود عملکرد مغز توصیه می‌شوند. علاوه بر این در طب سنتی از روش‌های طب سوزنی، درمان با ماساژ، نوردرمانی و عطر درمانی هم برای درمان زوال عقل استفاده می‌شود.

۳. درمان قطعی زوال عقل

هیچ درمان قطعی برای زوال عقل وجود ندارد و تمامی درمان‌ها تا کنون تنها در جهت کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن تجویز شده‌اند. با این حال تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام است تا بتوان یک درمان موثر و قطعی‌تر برای زوال عقل پیدا کرد.

بهترین راه درمان زوال عقل چیه؟ همین الان از متخصص سوال کن.

انواع زوال عقل

بیشتر موارد زوال عقل نشانه یک بیماری خاص است. بیماری‌های مختلف باعث ایجاد انواع مختلفی از زوال عقل می‌شود. شایع‌ترین انواع زوال عقل عبارتند از:

انواع زوال عقلتوضیحات
بیماری آلزایمربر اساس گزارش انجمن آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل، بیماری آلزایمر است که ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد (نشانه های آلزایمر را بشناسید.).
زوال عقل عروقیاین نوع زوال عقل به دلیل کاهش جریان خون در مغز ایجاد می‌شود. ممکن است نتیجه تجمع پلاک در شریان‌هایی باشد که خون را به مغز می‌رسانند یا سکته مغزی.
زوال عقل بدن لوی یا زوال عقل لوییرسوب پروتئین در سلول‌های عصبی از ارسال سیگنال‌های شیمیایی توسط مغز جلوگیری می‌کند. این باعث از دست رفتن پیام‌ها، واکنش‌های تاخیری و از دست دادن حافظه می‌شود.
بیماری پارکینسونافراد مبتلا به بیماری پارکینسون پیشرفته ممکن است دچار زوال عقل شوند. علائم این نوع خاص از زوال عقل شامل مشکلات استدلال و قضاوت و همچنین افزایش تحریک‌پذیری، پارانویا و افسردگی است (پارکینسون چیست؟).
فراموشی پیشانی گیجگاهیانواع مختلفی از زوال عقل در این دسته قرار می‌گیرند. هر یک از آنها تحت تاثیر تغییرات در قسمت‌های جلویی و جانبی مغز قرار می‌گیرند. علائم عبارتند از مشکل در زبان و رفتار.
انواع زوال عقل

علاوه بر این زوال عقل را می‌توان به سه نوع اولیه، ثانویه و برگشت‌پذیر هم دسته‌بندی کرد.

عوارض زوال عقل

عوارض احتمالی زوال عقل، صرف‌نظر از علت آن، شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن توانایی قبلی برای عملکرد یا مراقبت از خود
  • از دست دادن توانایی قبلی برای تعامل با دیگران
  • کاهش طول عمر
  • افزایش عفونت در بدن

با پیشرفت بیماری، عوارض اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فراموش کردن رویدادها یا مکالمات اخیر
  • مشکل در انجام بیش از یک کار در یک زمان
  • مشکل در حل مسائل
  • زمان بیشتری برای انجام فعالیت‌های دشوارتر نیاز است.
  • مشکلات زبان، مانند مشکل در یافتن نام اشیاء آشنا
  • قرار دادن اقلام اشتباه
  • گم شدن در مسیرهای آشنا
  • تغییرات شخصیتی و از دست دادن مهارت‌های اجتماعی
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردند.
  • مشکل در انجام وظایفی که قبلاً آسان بودند.
  • مشکل در یادگیری اطلاعات یا روال‌های جدید
  • فراموش کردن جزئیات در مورد رویدادهای جاری
  • فراموش کردن وقایع در تاریخ زندگی خود، از دست دادن آگاهی از اینکه چه کسی هستند.
  • تغییر در الگوهای خواب، اغلب بیدار شدن در شب
  • مشکل در خواندن یا نوشتن
  • قضاوت ضعیف و از دست دادن توانایی تشخیص خطر
  • توهمات، مشاجرات، رفتارهای خشن
  • هذیان، افسردگی، بی‌قراری
  • مشکل در بلع غذا و مایعات
  • بی‌اختیاری ادرار

زوال عقل و مرگ

با وجودی که در وهله نخست زوال عقل را یک بیماری کشنده در نظر نمی‌گیرند، اما این بیماری در مراحل نهایی خود می‌تواند موجب مرگ شود. برخی عوامل خطر احتمال مرگ را در افراد مبتلا به زوال عقل افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:

  • افزایش سن
  • مرد بودن
  • کاهش قابلیت‌ها و عملکرد
  • شرایط پزشکی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا سرطان

جلوگیری از زوال عقل

داشتن یک سبک زندگی سالم، از جمله ورزش منظم، تغذیه سالم، و حفظ ارتباطات اجتماعی، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و ممکن است تعداد افراد مبتلا به زوال عقل را کم کند. کاهش مصرف الکل، جلوگیری از بروز برخی صدمات مغزی و عفونت‌ها و مواردی از این دست همگی می‌تواند در پیشگیری از بیماری دمانس موثر باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تشخیص به‌موقع دمانس یا زوال عقل می‌تواند از بروز علائم شدیدتر بکاهد و شرایط زندگی را برای خود بیمار و اطرافیان او راحت‌تر کند. یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند در زمینه تشخیص بیماری و کنترل آن به بیماران مشکوک به زوال عقل کمک کند. این بیماری در صورت شدت یافتن می‌تواند به میزان قابل‌توجهی کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و حتی تهدیدکننده زندگی باشد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر مغز و اعصاب آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زوال عقل یک بیماری کشنده نیست؛ اما با پیشرفت بیماری و عوارض آن می‌تواند به مرگ بیماران ختم شود.

آلزایمر و زوال عقل یکی نیستند و زوال عقل یک اصطلاح کلی برای مشکلات مغزی از جمله آلزایمر است.

خیر درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد و درمان‌ها کنترل‌کننده علائم بیماران است.

مشکلات شدید در زبان و رفتار، تشنج یا بروز مشکلات عصبی غیرمعمول از نشانه‌های عجیب زوال عقل است.

گواهی زوال عقل تایید کننده مشکلات روانی و ذهنی فرد است که می‌توان از آن استفاده حقوقی کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زوال عقل

  1. مریم اخوت نیا گفت:

    نوبت دکترتو برای زوال عقل

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا به متخصص مغزو اعصاب در لینک زیر مراجعه کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/neurologist