انرژی درمانی لمسی برای چه افرادی مفید است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انرژی درمانی لمسی بااستفاده از لمس و ماساژ در نقاط مختلف بدن به بهبود بیماری‌های روحی و جسمی فرد کمک می‌کند. یکی از تکنیک‌های مشهور در این زمینه، تکنیک ریکی است. در لمس درمانی از لمس خفیف در نواحی خاصی از بدن برای تعادل دادن انرژی‌های بدنی استفاده می‌شود. با استفاده از دستان، انرژی منتقل می‌شود و هدف ایجاد تعادل در سطح انرژی‌های بدنی است که می‌تواند به بهبود بیماری‌های روحی و جسمی کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
لمس درمانی

آیا در مورد انرژی درمانی لمسی اطلاعاتی دارید؟ چندین فلسفه شفابخش باستانی وجود دارند که جهان را به‌عنوان شبکه پیچیده‌ای از سیستم‌های انرژی می‌دانند. این نظریه، پایه و اساس بسیاری از شیوه‌های درمانی را بنا نهاده است.انرژی درمانی لمسی (TTM) که به آن لمس درمانی یا انرژی درمانی با دست هم می‌گویند یک درمان مکمل مدرن است که بر اساس اصول باستانی استوار است. در طول جلسات لمس درمانی، درمانگر دست‌های خود را روی بدن یا نزدیک بدن فرد قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید با انرژی درمانی لمسی، نحوه انجام آن و مزایای آن آشنا شوید، ما در این مقاله به هر آنچه که باید بدانید اشاره کرده‌ایم.

انرژی درمانی لمسی چیست؟

انرژی درمانی از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از انواع پطرفردار آن لمس درمانی است. انرژی درمانی لمسی از حرکات دست برای اصلاح یا متعادل‌کردن میدان‌های انرژی استفاده می‌کند. اگر چه در اینجا از کلمه “لمس” استفاده می‌شود، اما در حقیقت دست‌ها معمولاً روی بدن شناور می‌شوند و از نظر فیزیکی بدن را لمس نمی‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهند که لمس درمانی ممکن است به بهبود زخم‌ها، کاهش درد و کاهش اضطراب کمک کند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

لمس درمانی مبتنی بر این نظریه است که بدن، ذهن و احساسات یک میدان انرژی پیچیده را تشکیل می‌دهند. بر اساس نظریات مربوط به لمس درمانی، زمانی فرد احساس سلامتی می‌کند که میدان انرژی او متعادل باشد، این در حالی است که عدم تعادل میدان انرژی موجب بیماری می‌شود.
به نقل از medicalnewstoday

تاریخچه انرژی درمانی لمسی

Dolores Krieger، استاد دانشکده پرستاری دانشگاه نیویورک، و Dora Kunz، یک درمانگر طبیعی، در اوایل دهه ۱۹۷۰ تکنیک لمس درمانی را به وجود آوردند. در ابتدا، Krieger و Kunz این تکنیک را فقط به دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد آموزش دادند. سپس تحقیقات کریگر و سبک نگارش حرفه‌ای او باعث شد که محبوبیت این نظریه به‌خصوص در میان پرستاران افزایش پیدا کند.

این تکنیک بیشتر به‌خاطر تلاش‌های بی‌وقفه پرستاران ایالات متحده آمریکا رشد کرد و شناخته شد. امروزه تکنیک لمس درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در سرتاسر جهان آموزش داده می‌شود و معمولاً توسط پرستاران انجام می‌شود.

چه زمانی باید از انرژی درمانی لمسی استفاده کرد؟

اکثر مطالعات صورت‌گرفته نشان داده‌اند که انرژی درمانی لمسی می‌تواند سردردهای تنشی را تسکین دهد و دردهایی هم‌چون درد ناشی از سوختگی، آرتروز یا درد پس از جراحی را به میزان چشمگیری کاهش دهد. این پروسه درمانی همچنین به تسریع بهبود زخم و بهبود عملکرد در افرادی که به آرتریت مبتلا هستند کمک می‌کند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که لمس درمانی، رشد سلول‌ها را تحریک می‌کند. همچنین انرژی درمانی برای افسردگی هم استفاده می‌شود. برخی افراد نیز انرژی درمانی برای استرس را مناسب دانسته و روی آن تاکید دارند.

همین الان بهترین دکتر متخصص را برای انرژی درمانی پیدا کن…

انرژی درمانی لمسی چگونه انجام می شود؟

قبل از شروع جلسه، درمانگر از شما می‌خواهد بنشینید یا دراز بکشید. در طول این جلسه درمانی نیازی نیست که لباس‌هایتان را درآورید. اقداماتی که درمانگر در هر جلسه انجام می‌دهد، می‌توان به چهار مرحله اصلی تقسیم کرد:

  • ۱. تمرکزکردن: درمانگر از تکنیک‌های تنفس، تصویرسازی و مدیتیشن کنترل ذهن استفاده می‌کند تا بتواند ابتدا وضعیت هوشیاری خودش را تغییر دهد و برای درمان آماده شود.
  • ۲. ارزیابی یا معاینه: در این مرحله، درمانگر دستان خود را در فاصله ۲ تا ۴ اینچی از بدنتان نگه می‌دارد و از سر به سمت پاهایتان حرکت می‌کند. او با این کار میدان انرژی اطراف بدنتان را ارزیابی می‌کند. در قسمت‌هایی که انرژی دچار «گرفتگی» یا «انسداد» شده باشد، درمانگر احساس گرما، خنکی و سوزن‌سوزن‌شدن را توصیف می‌کند.
  • ۳. مداخله یا درمان: هنگامی که درمانگر محلی که دچار گرفتگی یا انسداد شده را پیدا کرد، دستان خود را با حرکات ریتمیک حرکت می‌دهد. این مرحله نوعی ماساژ درمانی است. او این کار را از بالای ناحیه مسدودشده شروع می‌کند و به سمت پایین و دور از بدن انجام می‌دهد. درمانگر این عمل که با نام  تخلیه (Unruffling) شناخته می‌شود، تکرار می‌کند تا زمانی که دیگر گرفتگی را احساس نکند یا تا زمانی که شما احساس آرامش کنید. درمانگر همچنین با تجسم و تصویرسازی، انرژی را به نواحی خاصی از بدنتان منتقل می‌کند که این کار برای اصلاح عدم تعادل انرژی انجام می‌شود.
  • ۴. ارزیابی مجدد: بعدازاین که چند دقیقه استراحت کردید، درمانگر از شما می‌پرسد که چه احساسی دارید. همچنین ممکن است میدان انرژی شما را دوباره بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ‌گونه انسدادی را نادیده نگرفته است.
انرژی درمانی لمسی چگونه سبب بهبود سلامت روحی و جسمی می‌شود؟
انرژی درمانی لمسی فواید زیادی برای سلامتی روان و جسم فرد دارد.

انرژی درمانی لمسی چگونه سبب بهبود سلامت روحی و جسمی می شود؟

دانشمندان از این که لمس درمانی چگونه کار می‌کند، مطمئن نیستند. بااین‌حال، آن‌ها دو نظریه دارند:

نظریه اول این است که درد مربوط به یک تجربه دردناک جسمی یا عاطفی، نظیر عفونت، ضربه یا یک رابطه نافرجام، در سلول‌های بدن باقی می‌ماند. این دردی که در سلول‌ها ذخیره شده، مختل‌کننده و آسیب‌رسان است و مانع از این می‌شود که سلول‌های آسیب‌دیده عملکرد هماهنگ و درستی با سایر سلول‌ها داشته باشند. همین موضوع باعث بروز بیماری می‌شود. پزشکان بر این باورند که انرژی درمانی لمسی، با بازگرداندن ارتباط بین سلول‌ها باعث بهبود وضعیت سلامتی فرد می‌شود.

نظریه دیگر بر پایه اصول فیزیک کوانتوم است. طبق این نظریه، همان گونه که خون حاوی آهن در بدن گردش پیدا می‌کند، میدان الکترومغناطیسی تولید می‌کند. این نظریه بیان می‌کند که درگذشته همه به‌راحتی می‌توانستند این میدان (که هاله نام دارد) را ببینند. اما اکنون فقط افراد خاصی (همچون درمانگرهایی که لمس درمانی را انجام می‌دهند) این توانایی را دارند.

به‌طورکلی، انرژی درمانی لمسی بر اساس این ایده شکل‌گرفته که حفظ سلامتی به جریان متعادلی از انرژی نیاز دارد. درمانگرانی که لمس درمانی انجام می‌دهند بیان می‌کنند که انرژی شما را از طریق دستان خود حس می‌کنند و سپس انرژی سالم را به شما باز می‌گردانند.

هنگام انجام لمس درمانی، افراد معمولاً حس گرما، آرامش و تسکین درد را تجربه می‌کنند. درمانگر بعد از معاینه بدن، انرژی‌تان را گرم یا سرد، فعال یا غیرفعال، مسدود یا آزاد توصیف می‌کند.

به‌طورکلی ۸ ناحیه در بدن وجود دارد که در آن‌ها انرژی احساس می‌شود، سر، گلو، قلب، معده، قسمت پایینی شکم، ناحیه خاجی، زانوها و پاها. در نهایت، فردی که لمس درمانی را دریافت می‌کند، خود یک شفادهنده خواهد شد. در حقیقت درمانگر به مکانیسم‌های درمانی بدن این امکان را می‌دهد که خودشان را نشان دهند.

از لمس خفیف و نواحی خاصی از بدن برای تعادل دادن انرژی‌های بدنی استفاده می‌شود.
در تکنیک ریکی لمس درمانی از لمس خفیف و نواحی خاصی از بدن برای تعادل دادن انرژی‌های بدنی استفاده می‌شود.

مزایای انرژی درمانی لمسی

لمس درمانی سبب آرامش و ریلکسیشن در فرد می‌شود. بیماران مبتلا به سرطان، بیماری قلبی و سوختگی گزارش داده‌اند که پس از دریافت انرژی درمانی لمسی، اضطرابشان به طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

انجام دادن لمس درمانی همراه با مداخلات و درمان‌های پزشکی، می‌تواند به بهبود بسیاری از اختلالات کمک کند، از جمله:

چقدر می‌خواهی برای انرژی درمانی لمسی هزینه کنی؟ از بهترین کلینیک‌ها قیمت بگیر 

به‌طورکلی، آرامش عمیقی که فرد با لمس درمانی دریافت می‌کند، استرس او را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و تنفس را بهبود می‌بخشد. این آرامش همچنین می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و روده نیز کمک کند. به‌علاوه اگر دوران بارداری سختی دارید، ممکن است بعد از دریافت لمس درمانی کمی احساس بهتری داشته باشید.
به نقل از mountsinai

لمس درمانی برای لاغری

با توجه به این که لاغری ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله نارسایی تغذیه، بیماری‌های مزمن، فشار روحی و استرس و غیره رخ دهد، استفاده از لمس درمانی به عنوان یک روش جایگزین برای کمک به بهبود وضعیت لاغری می‌تواند مفید باشد. امروزه انرژی درمانی برای لاغری طرفداران زیادی دارد.

لمس درمانی برای افسردگی

بسیاری از افراد گزارش کرده‌اند که پس از دریافت لمس درمانی، تغییرات عاطفی و روحی مثبتی را حس کرده‌اند. این نتایج مثبت ممکن است به‌این‌علت باشند که فرد پس از درمان، اعتمادبه‌نفس بیشتر و خودکنترلی بهتری دارد و به درک بهتری از خود رسیده است. به همین خاطر است که اغلب به افرادی که با علائم افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند توصیه می‌شود که انرژی درمانی برای افسردگی را امتحان کنند.

انرژی درمانی لمسی برای چه افرادی مناسب است؟
ماساژ نیز یکی دیگر از تکنیک‌های لمسی در انرژی درمانی است که با استفاده از فشار کم در نقاط مختلف بدن، باعث رهایی از تنش‌های عضلانی و عصبی و کاهش استرس می‌شود.

انرژی درمانی لمسی برای چه افرادی مناسب است؟

از انرژی درمانی لمسی برای کاهش درد و تنش عضلات، تسریع بهبودی و کمک به داشتن خواب راحت استفاده می‌شود. گاهی اوقات این روش برای کمک به افرادی استفاده می‌شود که به هر علتی در یک قسمت از بدنشان احساس درد یا ناراحتی دارند.

از انرژی درمانی لمسی برای کاهش درد و تنش عضلات، تسریع بهبودی و کمک به داشتن خواب راحت استفاده می‌شود.

انرژی درمانی لمسی برای چه افرادی مناسب نیست؟

برخی از محققان بر این باورند که انرژی درمانی لمسی می‌تواند تب و التهاب فعال را تشدید کند؛ بنابراین بهتر است در زمانی که تب یا التهاب فعال دارید، مانند زمانی که تورم مفصل ناشی از آرتریت دارید، این کار را انجام ندهید.

برخی از پزشکان نیز معتقدند که در قسمت‌هایی از بدن که انواع سرطان وجود دارد بهتر است این پروسه انجام نشود.

برای انرژی درمانی لمسی باید به چه کسی مراجعه کنیم؟

اکثر افرادی که انرژی درمانی لمسی را انجام می‌دهند پرستار هستند. اگرچه برخی از ماساژدرمانگران، فیزیوتراپیست‌ها، متخصصان کایروپراکتیک و متخصصان طب سوزنی نیز این پروسه درمانی را انجام می‌دهند. متخصص طب سنتی نیز گاهی می‌تواند این درمان را انجام دهد.

اگر می‌خواهید بدانید لمس درمانی برای شما مناسب است یا نه، باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

لمس درمانی نوعی انرژی درمانی مکمل است که هدف آن جریان‌یافتن درست انرژی در بدن است. این درمان به علت حس آرامشی که به فرد القا می‌کند، می‌تواند دردهای او را در کمترین زمان ممکن تسکین دهد. اگر چه برای اثبات اثربخشی این درمان به تحقیقات بیشتری نیاز است؛ اما بسیاری از افرادی که این درمان را دریافت کردند گزارش دادند که علائمشان تا حد زیادی بهبود پیدا کرد.

اگر می‌خواهید در مورد انرژی درمانی لمسی اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید با دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

انرژی درمانی با دست نوعی درمان است که برای اکثر افراد بی‌خطر است. بااین‌حال، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که از این درمان فقط باید به‌عنوان یک درمان مکمل استفاده کرد، زیرا جایگزینی برای درمان‌های علمی و پزشکی نیست. همچنین هیچ مدرک علمی‌ای برای اثبات اثربخشی انرژی درمانی لمسی وجود ندارد.

به‌طورکلی، افراد آسیب‌پذیر نسبت به این نوع درمان عبارت‌اند از: نوزادان، کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به اختلالات وابسته به روانپزشکی، افراد مسن یا افرادی که ناتوان هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن