انرژی درمانی برای استرس فایده ای دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انرژی درمانی یک روش درمانی جایگزین است که با استفاده از انرژی‌های طبیعی برای بهبود روحی و جسمی فرد استفاده می‌شود. این روش شامل چندین تکنیک مانند ریکی، آروماتراپی، ماساژ و غیره است. با توجه به این که استرس یکی از مهمترین عوامل بیماری‌زایی است، استفاده از انرژی درمانی می‌تواند به عنوان یک روش موثر برای کاهش استرس و بهبود روحی و جسمی افراد مورد استفاده قرار گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
انرژی درمانی برای استرس

آیا در مورد مزایای انرژی درمانی برای استرس چیزی شنیده‌اید؟ انرژی درمانی شکلی از طب مکمل و جایگزین است و بر این باور است که انرژی حیاتی در بدن انسان جریان دارد. هدف انرژی درمانی ایجاد تعادل در جریان انرژی بدن درمان‌جو است. این امر برای کاهش استرس و اضطراب و بهبود سلامتی در انسان استفاده می‌شود. در این مقاله از دکترتو به بررسی انرژی درمانی برای استرس و اضطراب می‌پردازیم.

در ادامه توضیح می‌دهیم که عملکرد این درمان برای استرس چیست؟ از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌شود؟ فواید و مزایای آن چیست؟ این روش برای چه افرادی مناسب است؟ اگر می‌خواهید در مورد انرژی درمانی و درمان استرس اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید با روانشناس یا دکتر طب سنتی مشورت کنید.

عملکرد انرژی درمانی برای استرس

استرس چیست و چگونه ایجاد میشود؟ استرس، غدد آدرنال را برای تولید هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول تحریک می‌کند تا بدن را در حالت «جنگ یا گریز» قرار دهد. اگر متوجه شدید که از حملات دوره‌ای بی‌خوابی رنج می‌برید، یا ماهیچه‌هایتان مدام منقبض می‌شوند، این می‌تواند نشان‌دهنده ترشح بیش از حد آدرنالین باشد، یعنی دقیقاً جایی که بدن آدرنالین را «خاموش» نمی‌کند.

با گذشت زمان، این مهم، سیستم عصبی را تحلیل می‌برد و سیستم ایمنی، هضم غذا و توانایی آرام‌کردن و آرام‌شدن ذهن و جسم را تخریب می‌کند. زیرا وقتی در حالت جنگ یا گریز هستیم، سیستم گوارش و ایمنی خاموش می‌شوند. در واقع عملکرد این دو، در مواقع اضطراری، حیاتی نیستند و طبیعتاً بدن شما بین خطر واقعی یا داشتن یک روز پر استرس تفاوتی قائل نمی‌شود. بنابراین، وقت‌گذاشتن برای کنترل استرس و افزایش آرامش، نکته‌ای کلیدی برای بهبود سطوح انرژی و سلامت و تندرستی است.

در این میان، انرژی درمانی برای استرس با روش ریکی، تکنیکی موثر در انرژی درمانی است. در این تکنیک یک استاد ریکی (که آموزش رسمی در این هنردرمانی را گذرانده است) از حرکات ملایم دست – با هدف هدایت جریان انرژی سالم (آنچه در ریکی به‌عنوان انرژی نیروی حیات شناخته می‌شود)- در بدن فرد درمان‌جو به‌منظور کاهش استرس و بهبودی او استفاده می‌کند. همچنین با کمک انرژی درمانی برای افسردگی می‌توان به درمان انواع بیماری های روانی کمک کرد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تکنیک ریکی در انرژی درمانی برای استرس چیست؟

این متد، یک تکنیک انرژی درمانی مبتنی بر کشور ژاپن است که از اوایل دهه ۱۹۰۰ و توسط Mikao Usui تدوین شده‌است. به‌طورکلی:

  • ریکی نوعی انرژی درمانی ژاپنی است.
  • این تکنیک با قراردادن دست‌ها روی نواحی خاصی از بدن یا نگه‌داشتن آن‌ها روی بدن – بدون تماس – انجام می‌گیرد.
  • در ریکی، درمانگر به کانالی برای جریان این انرژی به درمان‌جو مبدل می‌شود.

اصولاً، بدن فرد درمان‌جو به هنگام اجرای تکنیک ریکی کاملاً پوشیده‌است. طی این عمل، هیچ فشار فیزیکی مانند ماساژ اجرا نمی‌شود (اگرچه می‌توان از این تکنیک به همراه ماساژ نیز بهره برد). امروزه تکنیک‌های جدیدتر دیگری نیز در دنیای مدرن توسعه‌یافته‌اند که به این شکل عمل می‌کنند و رایج‌ترین نوع این تمرین‌ها، اوسوئی ریکی است.

تاریخچه انرژی درمانی با کمک دست‌ها یا روش‌های دیگر به قدمت پیدایش خود بشر است. اما امروزه، باتوجه‌به دنیای پرمشغله و پراسترس، ریکی به یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌ها در انرژی درمانی تبدیل شده‌است.

کلمه ریکی که از زبان ژاپنی به فارسی ترجمه شده‌است به معنای “انرژی نیروی حیات جهانی” است. البته فرهنگ‌های دیگر کلمات متفاوتی برای آن به کار می‌برند. به‌طوری‌که این تکنیک در هند “پرانا” و در چین “چی” نامیده‌می‌شود. در این متد، درمانگر ریکی، به‌سادگی به کانالی برای جریان انرژی نیروی حیات تبدیل می‌شود و تخمین زده‌می‌شود که بیش از ۴ میلیون درمانگر ریکی در سراسر جهان بر روی کار هستند.

ریکی، توسط پزشک متخصص انجام می‌شود که طی آن، دست‌ها روی بدن درمان‌جو و در موقعیت‌های خاصی قرار می‌گیرد. گاهی نیز دست‌ها درست در بالای بدن او نگه داشته می‌شود.
به نقل از healthnews

انرژی درمانی با انتقال انرژی تعادل و هماهنگی در سطح انرژی‌های بدنی را ایجاد می‌کند.
انرژی درمانی با انتقال انرژی از طریق دستان به بدن فرد، تعادل و هماهنگی در سطح انرژی‌های بدنی را ایجاد می‌کند که بهبود در عملکرد سیستم ایمنی، کاهش درد و تسکین استرس را به دنبال دارد.

نحوه انجام انرژی درمانی برای استرس با تکنیک ریکی

  1. ابتدا، تمرین‌کننده ریکی – قبل از رسیدن درمان‌جو – از نمادها و مانتراهای ریکی برای پاک‌سازی و محافظت از فضایی که در آن کار می‌کند، استفاده‌ می‌کند.
  2. وقتی درمان‌جو رسید، با پوشش کامل روی میز ماساژ دراز می‌کشد، یا در محیط‌های غیررسمی، ممکن است روی زمین دراز بکشد یا حتی در حالت نشسته باشد.
  3. تمرین‌کننده ریکی باید نام کوچک مراجعه‌کننده را بداند و برای تمرین ریکی از استادان قبلی، راهنمایان معنوی یا فرشتگان نگهبان به‌صورت بی‌صدا اجازه بگیرد. اگر پاسخ مثبت باشد، به کار خود ادامه دهد و اگر پاسخ منفی باشد، جلسه باید متوقف شود.
  4. تمرین‌کننده ریکی می‌تواند نمادها را روی دستان خود بکشد یا مانتراها را در سکوت بخواند تا انرژی ریکی را هم قبل و هم در طول جلسه فعال کند. در گام نخست، آن‌ها باید راه هاله‌ی درمانگر را برای دریافت انرژی درمانی باز کنند. سپس، موقعیت‌های دست و مانتراها یا نمادها را باتوجه‌به نیاز درمان‌جو برای هر جلسه پاسخ دهند.
  5. در طول جلسه ۱ ساعته، زمان بیشتری وجود خواهد داشت تا موقعیت‌های مختلف دست در زمان طولانی قسمت‌های جلو و عقب بدن را شامل شود. اما اگر زمان جلسه کوتاه‌تر باشد – مثلاً تنها ۳۰ دقیقه – ممکن است باتوجه‌به نیاز درمان‌جو، تنها یک طرف بدن او شامل انرژی درمانی شود.
  6. مراجعه‌کننده با خیالی راحت و با چشمانی بسته در حالت آرامش در محل موردنظر دراز می‌کشد، اما اگر نیاز به صحبت‌کردن، خندیدن یا گریه‌کردن باشد، این مکان فضای امنی برای انجام این کار است.
  7. پس از اتمام جلسه، تمرین‌کننده، هاله و انرژی ریکی را در بدن درمان‌جو می‌بندد و از استادان ریکی، راهنمایان روح و فرشتگان نگهبان برای کمکشان تشکر می‌کند. در طول این جلسه ریکی، چیزی از بدن انرژی درمان‌جو خارج نمی‌شود، و تنها به او انرژی داده می‌شود.

همین الان بهترین دکتر متخصص را برای انرژی درمانی پیدا کن…

فواید انرژی درمانی برای استرس با تکنیک ریکی

ریکی یا انرژی درمانی لمسی یک تکنیک کاملاً ایمن است که باعث آرامش می‌شود و می‌تواند با هدف حمایت از شفای جسمی، ذهنی، عاطفی و معنوی درمان‌جو، استرس و اضطراب او را کاهش دهد. همچنین ممکن است به ایجاد حالت مراقبه کمک کند و در مورد برخی افراد ممکن است آن‌ها را برای اولین‌بار به انرژی خود متصل کند.

این تکنیک، به سبب ماهیت آرامش‌بخش خود به دنبال تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک – که همان سیستم استراحت و گوارش است – می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. رزونانس انرژی به ذهن اجازه می‌دهد تا دغدغه‌های خود را کاهش داده و آرام شود و از غلبه عامل استرس‌زا بر سیستم عصبی سمپاتیک به سمت آرامش، یعنی استراحت و دوباره پرکردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک تغییر مکان دهد، بنابراین شروع به التیام ذاتی سیستم ایمنی بدن شما می‌کند. پس از یک جلسه، ممکن است احساس آرامش و امنیت کنید و احساس خوبی داشته باشید و آرام‌آرام از استرس‌های روزمره خود رهایی یابید.

یکی از فواید دیگر انرژی درمانی استفاده از انرژی درمانی برای لاغری است. در این روش با هدایت انرژی و تقویت ذهن، فرد موفق به کاهش وزن می‌شود.

انرژی درمانی استرس برای تو مناسبه؟ همین حالا مشاوره بگیر

این تکنیک روحیه را بالا می‌برد و حس طراوت و تازگی به آن می‌بخشد و حس عمیقی از آرامش ایجاد می‌کند که به بازیابی ذهن و دیدگاه مثبت درمان‌جو کمک می‌کند و این درمان را به انتخاب خوبی برای کمک به مقابله با سطوح استرس تبدیل می‌کند.
به نقل از shineholistic

چه احساسی در طی انرژی درمانی برای استرس به مراجعه کننده دست می دهد؟

طی جلسه درمانی، درمان‌جو ممکن است احساس گرما یا سوزن‌سوزن‌شدن یا احساس خنکی در مناطق خاصی از بدن خود داشته باشد یا حتی رنگ‌های مختلفی را در چشم ذهن خود احساس کند. همچنین ممکن است هیچ احساسی طی درمان نداشته باشد یا حتی ممکن است به خواب برود.

بااین‌حال چه احساس خاصی به شما دست دهد و چه نه هیچ اشکالی پیش نمی‌آید و انرژی ریکی همچنان در حال جریان است و حتماً طی روزهای آینده تحت تاثیر انرژی آن قرار خواهید گرفت. توصیه می‌شود بعد از پایان جلسه، بدن خود را به‌عنوان‌مثال با نوشیدن آب فراوان هیدراته کنید.

چه احساس خاصی به شما دست دهد و چه نه هیچ اشکالی پیش نمی‌آید و انرژی ریکی همچنان در حال جریان است و حتماً طی روزهای آینده تحت تاثیر انرژی آن قرار خواهید گرفت.

به منظور انرژی درمانی برای استرس باید به چه کسی مراجعه کنیم؟

برای انرژی درمانی به منظور کاهش استرس، می‌توانید به یک تراپیست انرژی درمانی، یک متخصص روانشناسی یا یک مشاور روانی مراجعه کنید. این افراد به طور حرفه‌ای در زمینه کاهش استرس و تسکین اضطراب فعالیت می‌کنند و می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف انرژی درمانی، شما را در بهبود حالت روحی و جسمی کمک کنند. متخصص طب سنتی نیز گاهی می‌تواند این درمان را انجام دهد.

برای انجام انرژی درمانی و کنترل استرس، باید با دکتر روانشناس یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی یا مشاوره تلفنی با روانشناس وجود دارد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ریکی یک تکنیک قدرتمند انرژی درمانی است که توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای جسم فیزیکی و ذهن احساسی فرد و با هدف ایجاد احساس آرامش و رفاه و رهایی از استرس و غیره انجام می‌شود. این تکنیک در افراد سالم، می‌تواند به‌عنوان داروی پیشگیرانه عمل کند و هم گیرندگان و هم درمانگران را از طریق اجرای جلسات منظم اتصال و احساس انرژی جهانی از نیروی حیاتی که در درون آن‌ها و در اطرافشان وجود دارد، به طور یکسان بهره‌مند سازد.

بااین‌حال، بهتر است بدانید که ریکی جایگزینی برای طب پزشکی نیست و تنها می‌تواند به‌عنوان یک درمان مکمل برای کسانی که ممکن است تحت درمان سرطان باشند یا دچار PTSD یا استرس و افسردگی پس از زایمان یا سایر بیماری‌های جدی هستند استفاده شود.

اگر می‌خواهید در مورد انرژی درمانی و درمان استرس اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید با روانشناس یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی یا مشاوره تلفنی با روانشناس وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منبع: everydayhealth

پرسش‌های متداول

زیرا طبق مطالعات اداره بهداشت و ایمنی دولتی، استرس 35 درصد از کل موارد بیماری ناشی از کار را به خود اختصاص داده است و 43 درصد از کل روزهای کاری به دلیل این عارضه اتلاف می‌شود.

کلمه ژاپنی ریکی به معنای انرژی جهانی است که انرژی حیاتی، نیروی حیاتی است که در هوایی که تنفس می‌کنیم تزریق می‌شود. این انرژی، نیروی حیاتی سیستم ایمنی بدن ما را تغذیه می‌کند و هر سلول در بدن ما ارتعاش می‌کند و فرکانسی را ساطع می‌کند که به هاله می‌ریزد و یک میدان انرژی ایجاد می‌کند که بدن فیزیکی ما را احاطه کرده است. وقتی سیستم ایمنی ما سالم باشد، احساس قدرت، سرزندگی و آرامش می‌کنیم و انرژی مثبت از خود ساطع می‌کنیم. اما وقتی استرس داریم یا از موضوعی ناراحت و ناراضی هستیم، سیستم ایمنی ما تضعیف می‌شود و راحت‌تر تسلیم درد و بیماری می‌شویم. پس استرس و تنش بر هر سلول بدن ما تأثیر می‌گذارد، بنابراین سلامتی ما در میدان انرژی ما منعکس می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن