انواع انرژی درمانی چیست؟ مزایا و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر از استرس رنج می‌برید، با برقراری تعادل روانی و روحی ناشی از انرژی درمانی، حالتان بهتر می‌شود. موافقان انرژی درمانی معتقدند که این شیوه درمان برای بیماری‌های سختی مانند سرطان، یا افرادی که از عوارض سکته مغزی یا اوتیسم رنج می‌برند بسیار اثربخش خواهد بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
انواع انرژی درمانی

انرژی درمانی (Energy healing) قدمت طولانی دارد و شاخه‌ای از راهکارهای درمانی تکمیلی طب سنتی است که برای درمان و بهبود بیماری از تعادل انرژی‌های داخل بدن کمک می‌گیرد. طب سوزنی، ریکی، کریستال و چاکرا درمانی از شاخه‌های این روش هستند که محبوبیت زیادی در بیماران مبتلا به افسردگی دارند.

افرادی که از استرس رنج می‌برند، با برقراری تعادل روانی و روحی ناشی از این درمان، حالشان بهتر می‌شود. موافقان این درمان معتقدند که این شیوه درمان برای بیماری‌های سختی مانند سرطان، یا افرادی که از عوارض سکته مغزی یا اوتیسم رنج می‌برند بسیار اثربخش خواهد بود. در ادامه با ما باشید تا با انواع انرژی درمانی، مزایا و درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی، اوتیسم، و سرطان با این روش بیشتر آشنا شوید.

انرژی درمانی چیست؟

انرژی درمانی نوعی روش نوین درمان است که طرفداران و مخالفان زیادی دارد. این شیوه درمانی در گذشته با عناوینی مثل طب نامرسوم و طب حاشیه‌ای شناخته می‌شد که نشان از مخالفت جامعه با این روش بود. در این روش، درمانگر انرژی مثبت را به بیمار منتقل می‌کند تا از طریق همین انرژی‌ها بیماری برطرف و فرد درمان شود.

مخالفان انرژی درمانی این روش را صرفا مبتنی بر روح و روان می‌دانند که نهایت می‌تواند برای درمان بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا استرس موثر باشد، اما برای درمان بیماری‌های جسمی مثل سرطان یا افرادی که سکته مغزی داشتند، نمی‌تواند گزینه قابل اعتمادی باشد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

متن انگلیسی: «Healers believe that healing energy exists all around us. They think they can channel this energy. This relaxes you and fills you with energy. It also helps you to use your own natural self-healing abilities. Through this process, you can restore your balance and health and well-being. They believe that this, in turn, helps your immune system to heal itself.»
ترجمه متن: «از آنجایی‌که انرژی درمانی روی سبک زندگی و خلق و خوی فرد بیمار تاثیر می‌گذارد و از همین طریق هم کیفیت زندگی بهتر می‌شود، پزشکان معتقدند که اگر در موارد بیماری‌های جسمی انرژی درمانی با درمان پزشکی ادغام شود، استرس و اضطراب بیمار به‌واسطه آرام‌شدن روح و روانش کاهش یافته و روند بهبود جسمی بیمار سرعت پیدا می‌کند.»

منبع ‌cancerresearchuk

انواع انرژی درمانی کدامند؟

این درمان انواع مختلفی دارد که درمانگر از روش‌هایی مانند لمس درمانی یا ریکی، چیگونگ یا تای چی برای انتقال انرژی به بیمار و درمان استفاده می‌کند. در ادامه برخی از انواع آن را باهم می‌خوانیم:

  • انرژی درمانی با صدا
  • انرژی درمانی از طریق الکترومغناطیس
  • موسیقی درمانی
  • لمس درمانی یا ریکی
  • انرژی درمانی از طریق چاکراها
  • انرژی درمانی از طریق معنویات و شفا
  • روش پولاریتی

۱. انرژی درمانی با شمع

انرژی درمانی با شمع نوعی تکنیک درمانی است که باعث سلامت روح و جسم می‌شود. آروماتراپی یا رایحه درمانی با شمع نوعی حس معنویت به فضا می‌دهد و باعث بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و اضطراب می‌شود. از انرژی درمانی با شمع برای درمان میگرن، تسکین التهاب مفاصل، تقویت سیستم ایمنی بدن و گوارش بهتر استفاده می‌کنند. به‌علاوه اینکه انرژی درمانی با شمع ادعای کنترل درد، مبارزه با بیماری افسردگی بدون دارو، درمان آرتروز، بهبود بیماری آسم و جلوگیری از ریزش مو هم دارد. اگر می‌خواهید بدانید که شمع تراپی چگونه انجام میشود، این مطلب را مطالعه کنید.

۲. انرژی درمانی لمسی

انرژی درمانی لمسی یا لمس درمانی یکی از انواع این درمان است که برای کاهش میزان اضطراب و درد به‌کار می‌رود. در انرژی درمانی لمسی، درمانگر از ماساژ، و لمس بدن با حرکات دورانی برای تسکین درد و رفع استرس و گرفتگی‌های روحی استفاده می‌کند. درمان لمسی مدعی است که با قراردادن دست‌ها نزدیک یا روی بیمار می‌تواند میدان انرژی بیمار را دستکاری کند.

انرژی درمانی با نمک
انرژی درمانی با سنگ نمک هم آلودگی‌ها و امواج منفی اطراف را دفع می‌کند.

۳. انرژی درمانی با نمک

انرژی درمانی با نمک یا آب نمک درمانی برای پاکسازی و رفع انرژی‌های منفی به‌کار می‌رود. این نوع درمان توصیه می‌کند که نصف لیوان نمک دریا را به کل بدن و چاکراها بزنید و بعد از ۵ دقیقه با آب بشویید تا انرژی منفی از بدنتان دفع شود. درمان با سنگ نمک هم آلودگی‌ها و امواج منفی اطراف را دفع می‌کند و به آن دفع انرژی منفی از بدن با نمک گفته می‌شود. این روش به‌خصوص برای دفع امواج منفی و مخرب دنیای فناوری مثل امواج مودم‌ها، موبایل‌ها و غیره مناسب است. انرژی درمانی با سنگ نمک می‌تواند میدان مغناطیسی مضر در اطراف بدن انسان را خنثی کند.

همین الان بهترین دکتر متخصص را برای انرژی درمانی پیدا کن…

انرژی درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

انرژی درمانی موافقان و مخالفان زیادی دارد و لزوما برای بهبود هر بیماری توصیه نمی‌شود. طرفداران و موافقانش معتقدند که این درمان برای افراد زیر مناسب است:

  • برای خانم‌هایی که درد قاعدگی دارند.
  • افرادی که از آسیب‌های فیزیکی، عوارض جراحی، مشکلات عصبی، سرطان، دردهای میگرنی رنج می‌برند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های روحی روانی مثل افسردگی، استرس، هیجان، وسواس و بی‌خوابی هستند.

تاثیر انرژی درمانی برای درمان لاغری، چاقی و بارداری هنوز تایید نشده است.

انرژی درمانی برای چه کسانی مناسب نیست؟

درست است که این درمان اثرات خوبی در بهبود وضعیت روحی و روانی افراد دچار افسردگی و بیماری استرس و اضطراب دارد، اما دقیقا مثل دوز مشخص هر دارویی، زیاده‌روی در آن می‌تواند خطرناک باشد. برای مثال، این درمان برای زنان باردار چندان مناسب نیست، وارد کردن برخی نیروها به ناحیه ناف یا واژن خانم‌های باردار ممکن است برای جنین در شکم مادر دردسرساز شود. به‌علاوه اینکه، انرژی درمانی برای افرادی که ضمیر ناخودآگاه دستوری دارند هم مناسب نیست.

اگر می‌خواهید بدانید این درمان برای شما مناسب است یا نه، باید با دکتر طب سنتی مشاوره داشته‌باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

آموزش انرژی درمانی (آموزش رایگان انرژی درمانی)

آموزش انرژی درمانی به‌هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. این درمان که نوعی طب جایگزین و مکمل محسوب می‌شود، به انرژی حیاتی جاری در بدن اعتقاد دارد که با تعادل این انرژی می‌توان استرس و اضطراب بیمار را کم و باعث آرامش شد. این درمان در بیماران مبتلا به سرطان با تقویت سیستم ایمنی باعث بهترشدن کیفیت زندگی و کاهش عوارض جانبی بیماری می‌شود. بنابراین اصلا نباید انرژی درمانی را ساده گرفت و برای آموزش انرژی درمانی هم باید سراغ درمانگرهای واقعی باشید.

انرژی درمانی با دست چیست؟

انرژی درمانی با دست، درمان لمسی است که درمانگر با لمس ملایم بدن فرد تلاش می‌کند بیماری را درمان کند. در این روش که با مخفف TT شناخته می‌شود انرژی از طریق دست‌های شفابخش درمانگر به بدن بیمار منتقل می‌شود.

شفا با انرژی درمانی

شفا با انرژی درمانی یکی از انواع مهم این درمان است که درمانگر به کمک معنویات شفابخش، انرژی‌های مضر را از اطراف بدن بیمار دفع کرده و راه را برای ورود انرژی مثبت به بدن باز می‌کند. روش ریکی هم نوعی انرژی درمانی و شفای معنوی است که ترکیبی از روش‌های معنوی برای شفا و لمس درمانی است. درمانگر برای درمان بیمار، انرژی‌ها را از طریق کف دست‌هایی که انرژی کیهانی دارند به بدن بیمار منتقل می‌کند.

مزایای انرژی درمانی کدامند؟

این روش با هدف کاهش دردهای روحی و جسمانی بشر مطرح شده است. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش دردهای مزمن و حاد
  • درمان علائم و نشانه‌های استرس و اضطراب
  • بهبود دردهای جسمی در افراد مبتلا به آرتروز زانو
  • بهبود کیفیت خلق‌وخو و حالات عاطفی
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش خستگی به‌خصوص در بیماران مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می‌کنند.
انرژی درمانی چیست
در این روش، درمانگر انرژی مثبت را به بیمار منتقل می‌کند تا از طریق همین انرژی‌ها بیماری برطرف و فرد درمان شود.

درمان بیماری ها با انرژی درمانی ممکن است؟

درمان بیماری‌ها با این روش به‌دنبال درمان و شفای عدم تعادل در میدان انرژی درون و بیرون بدن است. بیماری‌های مختلفی را می‌توان با این درمان از میدان به‌در کرد، از اختلالات خلقی مثل اضطراب یا افسردگی، از بین رفتن عادل بدن تا دردهای جسمی.

اعتقاد درمان بیماری‌ها با انرژی درمانی این است که با کمک‌گرفتن از انرژی‌ها می‌توان بهبود را سریع‌تر و راحت‌تر پیش برد. ریشه بسیاری از بیماری‌ها در روح و روان فرد نهفته است و با برقراری توازن بین انرژی‌های داخل بدن می‌توان از انرژی شفابخش به بهترین شکل ممکن برای درمان بیماری استفاده کرد. این روش با استفاده از چاکراها یکی از روش‌های درمان بیماری‌ها با انرژی درمانی است که از کریستال، سنگ و روغن برای دفع بیماری‌ها و ایجاد آرامش در فرد کمک می‌گیرد.

۱. درمان سرطان با انرژی درمانی

انرژی درمانی لزوما دوای هر دردی نیست. در حال حاضر هیچ شواهد علمی و پزشکی دال بر تایید درمان سرطان با این روش وجود ندارد. این شیوه صرفا می‌تواند باعث آرامش ذهن، کاهش استرس، درد و اضطراب در فرد بیمار شود. به علاوه اینکه با این روش می‌توان میل به زندگی را افزایش داد.

درست است که درمان سرطان با این روش هنوز ثابت نشده است، اما انرژی درمانی با موسیقی کمک می‌کند که اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان کاهش پیدا کند. اتفاقی که روی روند بهبودی بیمار سرطانی تاثیر مثبت می‌گذارد. هرچند هنوز نتیجه این فرضیه ثابت نشده است، نمونه بارز این ادعا، استیو جابز است که روش انرژی درمانی و طب سوزنی را به‌جای جراحی لوزالمعده انتخاب کرد. البته که خبری از درمان نبود و استیو جابز فوت شد.

روش لمس درمانی هم می‌تواند یکی دیگر از تکنیک‌های احتمالی درمان سرطان با انرژی درمانی باشد که سردردهای میگرنی، تهوع و سرطان را درمان می‌کند.

۲. انرژی درمانی برای سکته مغزی

انرژی درمانی اگر خارج از چهارچوب علمی باشد، صرفا سودجویی و شارلاتنیسم است و کمکی به درمان بیماران نمی‌کند. گوش‌دادن به موسیقی در بیماران سکته مغزی باعث تحریک مغز و بهترشدن روحیه می‌شود. با کمک این درمان از طریق یوگا می‌توان تعادل ازدست‌رفته در بیمار سکته مغزی را بازگرداند.

انرژی درمانی و سکته
با کمک انرژی درمانی از طریق یوگا می‌توان تعادل از دست رفته در بیمار سکته مغزی را بازگرداند.

۳. انرژی درمانی برای لاغری

انرژی درمانی برای لاغری با قدرت تلقین ذهن و ایجاد تعادل در چاکراه‌ها ممکن می‌شود. در سال ۲۰۱۳ کریستین آگویلرا مشهور اعلام کرد که با کمک انرژی درمانی به‌خصوص روش ریکی توانسته لاغر شود. البته قطعا که ریکی خودش باعث کاهش وزن و لاغری این خواننده نبود، اما قطعا تاثیرات ریکی و این روش برای لاغری وی اثرگذار بودند.

انرژی درمانی با کاهش استرس و اضطراب می‌تواند باعث لاغری شود. چراکه برخی افراد در مواقع اضطراب از روی استرس دچار پرخوری می‌شوند.

۴. انرژی درمانی برای افسردگی

انرژی درمانی برای افسردگی در برخی منابع با دلیل ثابت شده‌است. افرادی که از انواع افسردگی رنج می‌برند، می‌توانند از این درمان کمک بگیرند. بهبود کیفیت خلق و خو و ایجاد تعادل در انرژی‌های درونی ناشی از انرژی درمانی باعث آرام شدن ذهن فرد افسرده شده و به‌تدریج به بیمار کمک می‌کند از زیر سایه سنگین افسردگی بیرون بیاید. البته هنوز راه درازی تا تایید قطعی نتایج انرژی درمانی برای افسردگی باقی مانده است.

۵. انرژی درمانی و استرس

انرژی درمانی برای استرس نوعی تکنیک برای کم کردن میزان استرس و اضطراب و آرامش ذهن است. روش انرژی درمانی ریکی از طریق انتقال انرژی با دست می‌تواند میزان انرژی داخل بدن را افزایش دهد و تعادل، سلامت و بهزیستی ازدست‌رفته ناشی از بیماری‌ها را بازگرداند. ریکی علاوه براینکه باعث آرامش بدن می‌شود، می‌تواند علائم استرس مزمن، اضطراب، اختلالات گوارشی و بی‌خوابی را به حداقل برساند.

انرژی درمانی ریکی از طریق انتقال انرژی با دست می‌تواند میزان انرژی داخل بدن را افزایش دهد و تعادل، سلامت و بهزیستی ازدست‌رفته ناشی از بیماری‌ها را بازگرداند.

آموزش انرژی درمانی
انرژی درمانی به انرژی حیاتی جاری در بدن اعتقاد دارد که با تعادل این انرژی می‌توان استرس و اضطراب بیمار را کم و باعث آرامش شد.

۶. انرژی درمانی و اوتیسم

اوتیسم بیماری است که کودک به‌خاطر اختلال و عدم رشد امکان ارتباط با محیط اطراف را ندارد. از نظر علمی، بیماری اوتیسم درمان خاصی ندارد. اما انرژی درمانی مدعی است که با ایجاد تعادل در انرژی‌های بدن می‌تواند با کاهش نشانه‌های بیماری باعث بهبود اوتیسم شود. انرژی درمانی برای اوتیسم با سبک پرانیک هیلینگ انجام می‌شود.

برای انرژی درمانی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درمانگری که با انرژی درمانی آشنایی کامل داشته باشد و متخصص پزشکی باشد، می‌تواند به درمان بیماری‌ها با استفاده از انرژی کمک کند. برخی از متخصصان طب سنتی در این زمینه مهارت دارند. برای انجام انرژی درمانی باید با دکتر طب سنتی مشاوره داشته‌باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

روش‌های انرژی درمانی برای تو مناسبه؟ همین حالا مشاوره بگیر

عوارض انرژی درمانی چیست؟

انرژی درمانی مانند هر روش درمانی می‌تواند عوارضی داشته‌باشد که عبارتند از:

  • پیری زودرس
  • بیماری‌های صعب‌العلاج یا لاعلاج
  • فشارهای عصبی
  • سردردهای میگرنی
  • دردهای بدنی در قسمت‌های مختلف

بهترین دکتر انرژی درمانی در تهران

برای یافتن بهترین دکتر انرژی درمانی در تهران، فریب تبلیغات پرزرق‌و‌برق را نخورید. برخی افراد سودجو صرفا با علم به اینکه بیمار و اطرافیان به‌دنبال هر راهی برای نجات جان عزیزشان هستند، شما را با عناوین پرطمطراق فریب می‌دهند. بهترین دکتر انرژی درمانی باید متخصص پزشکی باشد یا آگاهی کامل به علم انرژی درمانی داشته باشد تا بتوانید به وی اعتماد کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

انرژی درمانی در گذشته با عنوان طب حاشیه شناخته می‌شد و امروز هم لقب طب جایگزین را یدک می‌کشد که به‌جای درمان پزشکی، بیمار سراغ انرژی درمانی می‌رود. مخالفان این درمان اگر بیشتر از موافقان نباشد، قطعا به همان اندازه هست. درحال‌حاضر هیچ سند علمی دال بر تاثیر انرژی درمانی روی درمان بیماری‌های جسمی مثل سرطان وجود ندارد، البته انرژی درمانی می‌تواند با تاثیر روی روح و روان بیمار، باعث بهبود و تسریع روند درمانی شود. بهتر است پیش از امتحان کردن حتما با پزشک خود مشورت کنید یا از مشاوران آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

برای انجام انرژی درمانی باید با متخصص طب سنتی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، مانند هر دارویی، زیاده‌روی در انرژی درمانی هم مضر است.

دنیای انرژی درون بدن درواقع دری است به‌سمت دنیای ابدی و روحانی. انرژی درمانی بیش از هر چیزی در زمره روح و روان بشر قرار می‌گیرد و حتی از طریق همین ارتباطات معنوی، بیماری جسمی را درمان می‌کند.

ریکی نوعی انرژی درمانی است که از فرقه بودا هندی‌ها می‌آید و در دهه ۱۸۰۰ در ژاپن رواج یافت.

تلقین ذهن و باور به کاری که قرار است انجام شود، می‌تواند علت گیرایی بیشتر برخی افراد در انرژی درمانی باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره انرژی درمانی

  1. ناشناس گفت:

    سلام. برای درمان دیابت نوع ۱ میتوان از انرژی درمانی استفاده کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله بسیار مفید است

  2. بهاره گفت:

    عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  3. محمودهستم گفت:

    باسلام بنده مدتی هست که انرژی درمانی میکنم درمنزل باکوچکترین حرفی که خانم میزنه زود عصبی میشم وداد وبیداد راه میندازم احتمال داره یکی از عوارض ریکی درمانی همین حمله عصبی باشه .لطفآ راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حساسیت به اتفاقات می تواند شروع اختلال اضطراب باشد
      بهتر است اساسی تر اقدام کنید
      ممکن ا
      هم هست از ریکی باشد

    2. سینا دیوان فرد گفت:

      با یک روان شناس مشاوره کنید.
      روان شناسان معمولاً تمرین های عملی برای درمان مشکلات روانی و ذهنی ارائه میدهند و صرفاً مشورت و حرف زدن نیست!

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما و راهنمایی خوبتان