علائم پروستات بزرگ چیست و چه راه های درمانی دارد؟ هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) یا بزرگی پروستات چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بزرگی پروستات معمولا در مردان مسن می‌باشد. علائم پروستات بزرگ مجرای ادرار فشرده و مانع از خروج ادرارمی‌شود. پروستات بزرگ درمان‌های مختلف دارویی و جراحی دارد

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

مردی در حال گرفتن مشاوره پزشکی

پروستات بزرگ یک اتفاق معمول در مردان مسن می‌باشد. این بیماری با عنوان بزرگی خوش‌خیم غده‌ی پروستات (BPE) یا هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات نامگذاری شده و به اختصار BPH خوانده می‌شود. هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات، سرطانی نیست و باید از سرطان پروستات تشخیص داده شود. سرطان پروستات می‌تواند باعث ایجاد نشانه‌هایی از قبیل BPH شود اما معمولا با افزایش PSA، پروستات غیر طبیعی در معاینه‌ی رکتوم و ارزیابی سونوگرافی همراه است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بزرگی پروستات… با عنوان بزرگی خوش‌خیم غده‌ی پروستات (BPE) یا هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات نامگذاری شده و به اختصار BPH خوانده می‌شود. هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات، سرطانی نیست و باید از سرطان پروستات تشخیص داده شود.

شما می‌توانید به خوبی از خودتان مراقبت کنید و نیازمندی‌های بدنتان را برآورده کنید با این حال، با افزایش سن، بدن تغییراتی می‌کند که شما نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. یکی از این تغییرات که در اکثر مردان دیده می‌شود، بزرگ شدن پروستات است که بخشی از روند طبیعی پیری است و در برخی موارد می‌تواند منجر به BPH یا بزرگی پروستات شود. پروستات یک ارگان کوچک به اندازه‌ی گردو است که زیر مثانه (جایی که ادرار ذخیره می‌شود) قرار دارد و اطراف مجرای ادرار یا میزراه (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن حمل می‌کند) را احاطه کرده است. پروستات مایعی را تولید می‌کند که قسمتی از مایع منی را تشکیل می‌دهد و در تغذیه‌ی اسپرم نقش دارد.

شیوع و پروگنوز پروستات بزرگ

بیماری‌های پروستات در مردان بالای ۵۰ سال رایج است. اکثر آن‌ها را بدون آسیب رساندن به عملکرد جنسی، می‌توان درمان کرد. پروستات در مردان از سن ۳۰ سالگی شروع به رشد می‌کند و در نهایت در سن ۵۰ سالگی باعث ایجاد علائم می‌شود. هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات بر ۴۰ تا ۵۰ درصد از مردان ۵۰ تا ۶۰ ساله تأثیر می‌گذارد، اما فقط در ۱۰ درصد از موارد به مداخله‌ی درمانی یا جراحی نیاز است. هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی‌دهد.

عوارض بزرگی پروستات

پروستاتی که بزرگ شده باعث تنگ شدن مجرای ادرار (میزراه) شده و می‌تواند عوارضی را ایجاد کند که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

قطع ناگهانی ادرار (احتباس ادرار): در این شرایط برای تخلیه‌ی ادرار از مثانه، از یک لوله‌ی باریک به نام کاتتر استفاده می‌شود. برخی از مردان مبتلا به بزرگی پروستات، برای رفع احتباس ادراری نیاز به عمل جراحی دارند.

عفونت دستگاه ادراری (UTI): ادرار باقی مانده در مثانه، منبعی برای رشد میکروب‌هاست. ناتوانی در تخلیه‌ی کامل مثانه می‌تواند خطر عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد. در صورت ایجاد عفونت ادراری، ممکن است لازم باشد بخشی از پروستات با جراحی برداشته شود.

سنگ مثانه: تخلیه‌ی ناکامل مثانه باعث رسوب مواد موجود در ادرار و تولید سنگ در مثانه می‌شود. سنگ‌های مثانه می‌توانند باعث عفونت ادراری، تحریک مثانه، خونی شدن ادرار و انسداد جریان ادرار شوند.

آسیب به مثانه: هنگامی که مثانه به طور کامل تخلیه نشود می‌تواند در طول زمان کشیده و ضعیف شود. در نتیجه، دیواره‌ی عضلانی مثانه دیگر به درستی منقبض نمی‌شود.

آسیب کلیوی: احتباس ادراری فشار داخل مثانه را افزایش می‌دهد و باعث آسیب مستقیم به کلیه‌ها و انتقال عفونت‌های مثانه به کلیه‌ها می‌شود.

انزال رتروگراد (رو به عقب): مایع منی در زمان انزال به جای خروج از آلت تناسلی، به سمت مثانه پس زده می شود.

بی اختیاری ادرار: یا نشت ادرار و اختلال در نعوظ از دیگر عوارض هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات هستند.

علائم و نشانه‌های پروستات بزرگ

اگرچه بزرگی پروستات در همه‌ی مردان ایجاد علائم نمی‌کند،‌ اما در برخی افراد همزمان با رشد پروستات، مجرای ادرار فشرده می‌شود و مانع از خروج ادرار از مثانه به خارج از بدن می‌شود. شدت علائم هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات در افراد متغیر است، در برخی موارد علائم در طول زمان به تدریج بدتر می‌شود و در برخی موارد علائم بهبود می‌یابند. اندازه‌ی پروستات لزوما میزان شدت علائم را تعیین نمی‌کند. بعضی از مردان با افزایش اندکی در سایز پروستات علائم قابل توجهی دارند، در حالی که دیگر مردانی که دارای پروستات بسیار بزرگی هستند ممکن است علائم ادراری خفیفی داشته باشند.

تنگی مجرای ادرار باعث می‌شود مثانه برای تخلیه‌ی ادرار بیش‌تر کار کند و فشار بیش‌تری اعمال کند. در صورت داشتن مشکلات ادراری، با دکتر مجاری ادراری و تناسلی مشورت کنید. حتی اگر علایم ادراری برای شما آزار‌‌دهنده نیستند، شناسایی و یا رد علت آن مهم است زیرا در صورت عدم درمان، مشکلات ادراری ممکن است باعث انسداد مجرای ادراری گردد. اگر نمی‌توانید به راحتی ادرار کنید یا ادرارتان قطع شده است، سریعا به پزشک مراجعه کنید. این موضوع در طولانی مدت باعث ضعف ماهیچه‌های مثانه می‌شود و تخلیه ادرار برای فرد سخت‌تر می‌شود که باعث ایجاد علائم زیر می‌شود:

خروج قطره‌ای ادرار: پس از پایان ادرار کردن، انتهای ادرار قطره قطره خارج می‌شود.

دفع ادرار سخت: ادرار کردن برای بیمار سخت بوده و طول می‌کشد به طوری که فرد زمان زیادی را در دستشویی منتظر بماند تا ادرار خارج شود. تاخیر در آغاز جریان ادرار باعث می‌شود فرد مدت طولانی را در دستشویی سپری کند.

کاهش جریان ادرار: جریان ادرار ضعیف می‌شود و قطع و وصل می‌گردد.

احتباس ادرار: با اینکه فرد به تازگی ادرار کرده اما احساس می‌کند مثانه کاملا تخلیه نشده و نیاز به دوباره ادرار کردن دارد. این موضوع باعث می‌شود فرد در طول روز چندین بار به دستشویی برود.

تکرر ادرار: دفع مکرر و چندین باره ادرار، حداقل هشت بار در روز.

بی اختیاری ادرار: نداشتن کنترل در نگه داشتن ادرار در زمان احساس دفع.

اضطرار و فوریت دفع ادرار: احساس نیاز ناگهانی و فوری به دفع ادرار به طوری که فرد به محض احساس دفع باید سریعا خود را به دستشویی برساند در غیر اینصورت قبل از رسیدن به دستشویی ادرار از وی خارج می‌شود.

شب ادراری: احساس نیاز به ادرار کردن که فرد را چندین بار در شب بیدار می‌کند.

هماچوری: یا وجود خون در ادرار

مشکلات کلیوی: در برخی بیماران، BPH یا بزرگی پروستات باعث ایجاد سنگ‌ مثانه، عفونت مجاری ادراری (UTI) و تجمع ادرار در کلیه (هیدرونفروز) می‌شود.

آیا علائم پروستات بزرگ داری؟

همین حالا با متخصص مشورت کن

عوامل و ریسک فاکتورهای موثر در ابتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)

کاملا روشن نیست که چه چیزی باعث افزایش اندازه‌ی پروستات می‌شود، اما ممکن است افزایش سن مردان باعث بهم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی شود و علتی برای پروستات بزرگ باشد. با آغاز بلوغ، اندازه‌ی پروستات دو برابر می‌شود و در ۲۵ سالگی، دوباره شروع به رشد می‌کند. در اکثر مردان، این رشد با افزایش سن به آرامی ادامه می‌یابد و در برخی، پس از ۵۰ سالگی باعث ایجاد علائم بزرگی پروستات می‌شود.

کاملا روشن نیست که چه چیزی باعث افزایش اندازه‌ی پروستات می‌شود، اما ممکن است افزایش سن مردان باعث بهم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی شود و علتی برای هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات باشد.

عوامل خطر افزایش سایز غده‌ی پروستات عبارتند از:

افزایش سن: مردان جوان‌تر از ۴۰ سال به ندرت علائم و نشانه‌های هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات را تجربه می‌کنند. حدود یک سوم از مردان در سن ۶۰ سالگی، علائم متوسط ​​و شدید هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات را تجربه می‌کنند و تقریبا نیمی از آن‌ها در سن ۸۰ سالگی دچار علائم می‌شوند.

سابقه‌ی خانوادگی: سابقه‌ی بیماری BPH یا پروستات بزرگ در افراد درجه یک خانواده مانند پدر یا برادر، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

دیابت و بیماری قلبی: مطالعات نشان می‌دهند که دیابت، بیماری‌های قلبی و استفاده از داروهای بتابلوکر، ممکن است خطر ابتلا به پروستات بزرگ را افزایش دهند.

شیوه‌ی زندگی: چاقی خطر ابتلا به BPH یا بزرگی پروستات را افزایش می‌دهد، در حالی که ورزش می‌تواند خطرپروستات بزرگ را به شدت کاهش دهد.

بررسی‌های تشخیصی هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)

پزشک با پرسیدن سوالات دقیقی در مورد علائم شما و انجام معاینه‌ی فیزیکی شروع خواهد کرد.
آزمایشات اولیه شامل موارد زیر است:

معاینه‌ی مقعد با انگشت: پزشک پس از پوشیدن دستکش، انگشت خود وارد مقعد می‌کند تا میزان بزرگی پروستات و وجود توده، نقاط سخت و نامنظم در پروستات را بررسی کند.

آزمایش ادرار: بررسی نمونه‌ی ادرار می‌تواند به جلوگیری از عفونت و دیگر بیماری‌هایی که می‌توانند علائم مشابه بزرگی پروستات ایجاد کنند، کمک کند.

آزمایش خون: نتایج حاصل از آزمایش خون می‌تواند مشکلات کلیوی را مشخص کند.

آزمایش آنتی ژن پروستات (PSA): پی اس آی (PSA) ماده‌ای است که در پروستات تولید می‌شود. هنگامی که پروستات بزرگ می‌شود، سطح PSA افزایش می‌یابد. با این حال، سطح PSA می‌تواند به دلایل دیگری مانند جراحی‌های اخیر پروستات، عفونت یا سرطان پروستات افزایش یابد.

آزمایشات پیشرفته: بر اساس نتایج معاینات و آزمایش‌‌ها، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیش‌تری را برای کمک به تایید تشخیص  پروستات بزرگ و رد کردن بیماری‌های دیگر توصیه کند. این آزمایش‌ها عبارتند از:

تست جریان ادرار: روش انجام این تست به گونه‌ای است که فرد باید در ظرفی متصل به دستگاه خاصی ادرار کند تا دستگاه قدرت و مقدار جریان ادرار را اندازه گیری کند. نتایج این آزمایش برای بررسی پیشرفت یا بهبود بیماری استفاده می‌شود.

آزمایش حجم ادرار باقی مانده: این تست قدرت تخلیه‌ی مثانه را اندازه گیری می‌کند. آزمایش حجم ادرار باقی مانده، با استفاده از سونوگرافی و یا با قرار دادن یک کاتتر در مثانه پس از ادرار کردن، برای اندازه گیری میزان ادرار در مثانه قابل انجام است.

ثبت دفعات و میزان ادرار در ۲۴ ساعت: برای بررسی اینکه چقدر در طول روز و همچنین شب دستشویی می‌روید، ثبت دفعات و میزان ادرار در ۲۴ ساعت گذشته کمک کننده است.

سونوگرافی یا سیستوسکوپی: ارزیابی اندازه و شکل پروستات، با سونوگرافی شکمی یا سونوگرافی مقعدی یا سیستوسکوپی موثرتر است.

آزمایش اورودینامیک و اندازه گیری فشار جریان ادرار: یک کاتتر از طریق مجرای ادرار به داخل مثانه وارد می‌شود سپس به آرامی آب در مثانه تزریق می‌شود. پزشک می‌تواند فشار مثانه و عملکرد عضلات مثانه را اندازه گیری کند. این مطالعات معمولا فقط در مردان دارای مشکلات عصبی مثانه و مردانی که دارای سابقه‌ی عمل قبلی پروستات هستند ولی هنوز هم علائم دارند، انجام می‌شود.

بیوپسی پروستات: برای تشخیص سرطان پروستات، با کمک سونوگرافی داخل مقعدی، سوزن نمونه برداری وارد پروستات می‌شود و از بافت پروستات بیوپسی گرفته می‌شود.

سیستوسکوپی: سیستوسکوپ دستگاه انعطاف پذیر و مجهز به دوربین و پروژکتور کوچکی در انتها است که از طریق سوراخ خروجی آلت تناسلی به داخل مجرای ادرار وارد می‌شود و به پزشک اجازه می‌دهد داخل مجرای ادرار و مثانه را ببیند. قبل از انجام این آزمایش بی حسی موضعی داده خواهد شد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص اورولوژی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

درمان‌های تهاجمی و جراحی

برداشتن پروستات از طریق پیشابراه (TURP): این متود جراحی، روش ارجح برای رفع دائمی علائم بزرگی پروستات است. پس از بیهوش کردن بیمار، پزشک به وسیله‌ی لوله‌ی نازکی که مجهز به دوربین و پروژکتور کوچکی در انتهاست، وارد پیشابراه شده و کل پروستات به جز لایه‌ی پوششی خارجی آن را خارج می‌کند. TURP معمولا علائم را به سرعت از بین می‌برد و در اکثر بیماران بعد از عمل، جریان ادرار مانند سابق قوی می‌شود. بعد از TURP برای تخلیه ادرار از مثانه، به طور موقت در مجرای ادرار کاتتر قرار داده می‌شود.

برش پروستات از طریق پیشابراه (TUIP): لوله‌ی نازکی که مجهز به دوربین و پروژکتور کوچکی در انتهاست، وارد پیشابراه می‌شود و پزشک چند برش در بافت پروستات ایجاد می‌کند تا مجرای ادرار بازتر شود و خروج ادرار با سهولت انجام شود. در مواردی که اندازه‌ی پروستات کوچک تا متوسط باشد یا فرد دارای بیماری و مشکلی باشد که جراحی امکان پذیر نباشد، برش پروستات از طریق پیشابراه گزینه‌ی مناسبی است.

ترموتراپی (گرما‌درمانی) مایکروویو از طریق پیشابراه (TUMT): پزشک الکترود مخصوصی را از طریق مجرای ادرار به داخل پروستات وارد می‌کند. انرژی مایکروویو الکترود، بخش داخلی غده‌ی پروستات را از بین می‌برد و آن را کوچک‌تر می‌کند و خروج ادرار را آسان‌تر می‌کند. TUMT فقط تا حدی نشانه‌های فرد را کاهش می‌دهد و بهبودی، کمی زمان بر است. این جراحی در مواردی که پروستات کمی بزرگ شده است و در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا ممکن است درمان مجدد لازم شود.

برداشتن پروستات به وسیله‌ی سوزن از طریق پیشابراه (TUNA): در این روش، لوله‌ی نازکی که مجهز به دوربین و پروژکتور کوچکی در انتهاست، وارد پیشابراه می‌شود و به پزشک اجازه می‌دهد سوزن را وارد غده‌ی پروستات کند. امواج رادیویی از طریق سوزن عبور می‌کنند و با حرارت دادن و گرم کردن بافت پروستات، آن از بین می‌برند. TUNA به ندرت در مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیزر درمانی: لیزر با انرژی بالا، بافت پروستات را تخریب می‌کند. لیزر درمانی علائم را به طور کلی از بین می‌برد و نسبت به روش‌های ‌جراحی غیر لیزری عوارض جانبی کم‌تری دارد. لیزر درمانی در بیمارانی استفاده می‌شود که به علت مصرف داروهای کاهنده‌ی فشارخون، استفاده از سایر روش‌های جراحی پروستات در آن‌‌ها امکان پذیر نیست.

انسداد جریان خون پروستات: در این روش تجربی، عروقی که به پروستات خون رسانی می‌کنند به طور انتخابی مسدود می‌شوند و اندازه‌ی پروستات کاهش می‌یابد. نتایج بلند مدت در مورد اثربخشی این روش در دسترس نیستند.

پروستاتکتومی یا عمل جراحی برداشتن پروستات: جراح در قسمت پایینی شکم برشی ایجاد می‌کند تا به پروستات دسترسی داشته باشد و بافت آن‌ را حذف کند. این روش به صورت لاپاراسکوپیک یا به صورت عمل باز انجام می‌شود. پروستاتکتومی معمولا زمانی انجام می‌شود که اندازه‌ی پروستات بسیار بزرگ باشد، به مثانه آسیب وارد شده باشد یا سایر مشکلات پیچیده ایجاد شده باشند. این روش جراحی معمولا نیاز به بستری کوتاه مدت در بیمارستان دارد و گاهی در طول جراحی، فرد به انتقال خون نیاز پیدا می‌کند.

بهترین روش درمان پروستات بزرگ برای تو چیه؟ از متخصص بپرس

مراقبت‌های پس از درمان

مراقبت‌های پس از درمان به روش درمان پروستات بستگی دارد. در صورت استفاده از لیزر درمانی، برداشتن پروستات به وسیله‌ی سوزن از طریق پیشابراه (TUNA) یا ترموتراپی (گرما‌درمانی) مایکروویو از طریق پیشابراه (TUMT)، پزشک فعالیت‌های سنگین و ورزش بیش از حد را به مدت هفت روز منع می‌کند. اگر پروستاتکتومی باز یا عمل جراحی باز برداشتن پروستات انجام شود، ممکن است لازم باشد برای مدت شش هفته فعالیت‌هایتان را محدود کنید.

نکاتی که می‌توانید رعایت کنید تا بزرگی پروستات در زندگیتان کم‌تر مشکل ایجاد کند:

محدود کردن مصرف نوشیدنی در شب: یک تا دو ساعت قبل از خواب برای جلوگیری از بیدار شدن و دستشویی رفتن‌های مکرر، از نوشیدن مایعات خودداری کنید.

محدود کردن کافئین و الکل: کافئین و الکل تولید ادرار را افزایش می‌دهند، مثانه را تحریک کرده و علائم را بدتر می‌کنند.

محدود کردن مصرف دکونژستانت‌‌ها یا آنتی هیستامین‌ها: این گروه از داروها مانند دیفن هیدرامین (Benadryl) باعث انقباض عضلات اطراف مجرای ادرار که جریان ادرار را کنترل می‌کنند، می‌شود و ادرار کردن را مشکل می‌سازند.

زمانی که احساس ادرار می‌کنید برای رفتن به دستشویی تعلل نکنید: نگه داشتن طولانی مدت ادرار در مثانه، باعث کشش بیش از حد عضلات مثانه می‌شود و به آن آسیب می‌زند. از سفرهای طولانی یا فعالیت‌های دیگری که دسترسی به دستشویی در آن‌ها به راحتی امکان پذیر نیست، تا حد امکان خودداری کنید.

تنظیم دفعات ادرار کردن: سعی کنید به طور منظم، به طور مثال هر چهار تا شش ساعت در طول روز ادرار کنید تا مثانه استراحت کند. در صورت وجود تکرر ادرار و فوریت دفع ادرار شدید، این کار می‌تواند بسیار مفید باشد.

پیروی از رژیم غذایی سالم: چاقی با بزرگی پروستات رابطه‌ی مستقیمی دارد. یبوست می‌تواند علائم هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات را تشدید کند بنابراین توصیه می‌شود فیبر بیش‌تری مصرف کنید. رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد محصولات گوشتی یا لبنی ممکن است خطر افزایش اندازه‌ی پروستات را افزایش دهند، در نتیجه افزایش مصرف میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم در پیشگیری از بزرگی پروستات مفید خواهد بود.

از ورزش غافل نشوید: عدم فعالیت باعث احتباس ادرار می‌شود. حتی مقدار کمی ورزش کردن می‌تواند به کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگی پروستات کمک کند.

دو بار ادرار کنید!: چند دقیقه بعد از ادرار کردن، دوباره ادرار کنید. این تمرین با عنوان دوباره ادرار کردن شناخته می‌شود و باعث تخلیه‌ی ادرار باقی‌مانده در مثانه می‌شود.

بدنتان را گرم نگه دارید: هوای سرد می‌تواند باعث احتباس ادرار و افزایش فوریت دفع ادرار شود.

پیشگیری از هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) یا بزرگی پروستات

بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های پروستات، بررسی‌های منظم پزشکی و معاینه‌ی دقیق پروستات به صورت سالانه است. برای مراجعه به پزشکان متخصص اورولوژی، از وب سایت نوبتدهی اینترنتی دکترتو نوبت بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پروستات بزرگ

  1. نیما گفت:

    سلام من هنگام رابطه جنسی احساس ادرار کردم و قبل از ارضا شدن ادرار کردم ایا پروستات من مشکلی دارد یا این طبیعی است ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره قبل از رابطه جنسی مثانه خود را تخلیه کنید. ادرار کردن شما نمیتونه دلیل قطعی برای داشتن مشکل پروستات باشد. اگه علایم دیگه ای مانند تکرر ادرار و درد زمان دفع ادرار و ادرار منقطع داری میتونی با مراجعه به متخصص اورولوژی آزمایش کشت ادرار و سونوگرافی از پروستات و کلیه ها انجام دهید.
      متخصص اورولوژیست

  2. جواد گفت:

    سلام وقت بخیر جوان ۳۳ سال اقای دکتر تنگی مجرای ادرار ربطی به بلندی الت مرد دارد یاخیر
    ازمایش چکاپ کامل رفتم مشکل بزرگی پرستات ندارم اما بعضی موقع درد بعض دارم فشار ادرار کاهش پیدا کرد زمان ادرا ادرارم بعضی موقع قط وصلی دا ممنون میشم جواب بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تنگی مجرای ادرار ارتباطی با بلندی آلت تناسلی ندارد. برای بررسی علت منقطع بودن ادرار بهتره متخصص اورولوژی با انجام سونوگرافی و تست های تشخیصی این مورد را بررسی کنند. تنگی مجرای ادرای نیز میتونه عامل این موضوع باشه. از این لینک میتونید نوبت متخصص اورولوژی بگیرید.
      متخصص اورولوژیست

  3. ارش گفت:

    سلام من ۲۰/سال دارم اما هنگام دفع ادرارم قطو وصل میشه به جوری که زور میزنم اما تخلیه نمیشه
    باقی علائم رو ندارم ولی ادرارم گاهی نزدیک ۱.۲دقیقه میبره تا کامل تخلیه بشه میشه بگین مشکل من چیه و به کجا مراجعه کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای بررسی بزرگی پروستات و مشکل کلیه ها و سیستم ادراری نیازه به متخصص کلیه مراجعه کنید تا با انجام سونوگرافی و تست های تشخیصی علت این مورد بررسی شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص کلیه

  4. شیرازی گفت:

    با سلام
    من ۵۷ سال دا رم و بعد از ادرار کامل چند قطره دیگر میآید
    لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انسداد در مسیر ادراری، عفونت ادراری و اختلال عملکرد مثانه میتونه این مشکل رو بوجود بیاره. نیازه با مراجعه به متخصص اورولوژی و انجام نوار مثانه یا نوار ادرار و آزمایش ادرار و سونوگرافی پروستات از عامل ایجاد این مشکل باخبر و درمان شوی.
      متخصص اورولوژیست

  5. علی گفت:

    سلام.مدت ده روز هست سوزش ادرار دارم .بعد از اداره در حد دو قطره درست تخلیه نمیشه که بعداً نشت میکند آیا پروستاتم بزرگ شده.سپاس

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوزش ادرار نشون دهنده ی عفونت ادراری هست. لازمه برای درمان، آنتی بیوتیک مصرف کنین. قطره قطره اومدن ادرار هم می تونه به علت عفونت ادراری باشه هم بخاطر التهاب پروستات. بهتره در این زمینه از پزشک کمک بگیرین:
      لیست متخصصین اورولوژی

  6. حسین گفت:

    با سلام بنده۴۰سالمه،،اکثر روزها عمل جنسی دارم و بر حسب عادتم در هر مرتبه ی ،عمل جنسی، حدود۲ساعت الی۷ساعت ادامه داره، اما اکثر مواقع سعی میکنم انزال انجام نشه،(پرستاتم۵۷ سی سی)الان حدود ۲سال هست که، پهلوهام درد میگیره ،و بعضی مواقع احساس میکنم کلیه هام ،ثانیه ای لرزش میگیرن،پارسال به دکتر کلیه مراجعه و سونو کردم گفت چیزی نیست ،بیضه چپم۱۰ساله که واریکسول داره(چند مورد اپیدیدیمال در حد۲/۷سانت)،اما چند وقتی هست که گهگاهی درد میگیره و تیر میکشه،اضافه کنم که هر ماه سرما میخورم و لاغر شدم و موهای بدنم نیز بمانند ۶۰ساله ها سفید شده، عمل طولانی مدت چندین ساعته چقدر تاثیر داشته در این مشکلاتم؟ممنون.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پروستات شما بزرگه و نیازه با عمل جراحی خارج بشه. انزال و عمل جنسی طولانی موجب خروج مواد مغذی بدن شده و با به هم خوردن تعادل هورمونی موجب تاثیر بر بدن شما شده. عمل جنسی رو به طور معمول و متعادل انجام بده و برای درمان درد بیضه و پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه کن.
      فوق تخصص اورولوژی

  7. عنار حاجی پور گفت:

    سلام جناب دکتر ایا بزرگ شدن پروستات باعظ زود انزالی و یا عدم نعوط میگردد ممنون میشم راهننایی بفرمایید علت مشکل بنده را . ارادتمندیم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      بله مشکلات پروستات بر روی عملکرد جنسی تاثیر می ذاره. برای این مشکلتون می تونین از متخصص کلیه و مجاری ادراری کمک بگیرین:
      لیست متخصصین اورولوژی

      1. علی اززنجان گفت:

        سلام اقای دکتر من یه هفته است تکرار ادرار پیدا کردم پیش دکتر هم رفتم ازمایش هم دادم ولی خوب نمیشه یعنی بعد از دفع ادرار دوباره احساس میکنم مثانه ام پره ممنون که راهنماییم بفرمایید

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          با مراجعه به متخصص اورولوژی با انجام آزمایش و کشت ادرار برای بررسی عفونت ادراری، بزرگی پروستات و انجام تست عملکرد مثانه اقدام کنید.
          متخصص اورولوژیست

  8. رضا بهروزی گفت:

    متاسفانه این همه مقالات و نظرات پزشکان محترم که ارایه نمودند هیچکدام به دلایل بزرگ شدن پروستات اشاره ای نکردند اگر هنوز کشف نشده پس درمان درستی هم نخواهد داشت و این داروها و روشها فقط عوارض دیگری نصیب بیمار میکنند مگر نه اینکه برای هر معلولی باید علتی مشخص وجود داشته باشد تا بتوان بر آن غلبه کرد ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در هر علمی ممکنه ناشناخته هایی وجود داشته باشه اما ناشناخته بودن علت باعث نمی شه درمان انجام نشه یا درمان بی فایده باشه. معمولا بزرگی پروستات به دلیل التهابی هست که رخ می ده که می تونه به علت عفونت باکتریایی، وجود پروسه ی التهابی در خود پروستات و …. باشه.

  9. ح . نظری پور گفت:

    سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
    آیا رابطه جنسی طولانی مدت میتونه باعث بزرگ شدن پروستات بشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و وقت بخیر
      خیر رابطه‌ی جنسی باعث بزرگی پروستات نمی‌شود.

  10. محمد جواد توكل صبا گفت:

    سلام و تشکر ، بسیار سپاسگزارم از مطالب با ارزش تون البته حقیر بعلت درگیری با بیماری دیابت ( حدود ١۵ سال ) همه امراض مرتبط شامل سنگ کلیه ، پیرونی ، نعوظ ناقص ، بزرگی پروستات ، انسداد عروق و نصب استنت ، کم کاری تیرویید و … تجربه نموده و بسراغم آمده در حال حاضر روزانه حدود ١۴ عدد انواع قرص و کپسول + انسولین استفاده میکنم سنم ۵٩ ساله و خیلی زود دچار این بیماریها شده ام و امید چندانی به عمر طولانی مدت ندارم لیکن بنظرم آمد چون مشکل انسداد رگ با استنت گذاری برطرف میشه آیا نمیتوان برای رفع تنگی مجرای ادرار در اثر بزرگی پروستات ابزاری ، استنتی ، چیزی مشابه باز کننده عروق طراحی کرد تا این احتباس را بدون جراحی درمان کرد چون اشخاصی که این عمل رو انجام دادند قریب به اتفاق دچار افسردگی و اختلال انزال و …. دچار شده و بسیار شکسته شده اند باز هم تشکر از شما

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای کنترل دیابت، شما باید تحت نظر متخصص غدد باشین. برای درمان تنگی مجاری ادراری لازمه که بزرگی پروستات درمان بشه. برای درمان این مشکلتون می‌تونین به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنین:
      لیست متخصصین کلیه و مجاری ادراری