انواع روکش ایمپلنت دندان از نظر جنس و نحوه اتصال

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انواع روکش ایمپلنت دندان از نظر جنس و نحوه اتصال تفاوت دارند. انواع سرامیکی آن بیشتر شبیه دندان طبیعی بوده و گران‌تر از روکش فلزی هستند. معمولا روکش‌ها حدود ۱۰ سال عمر می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
انواع روکش ایمپلنت دندان از نظر جنس و نحوه اتصال

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

انواع روکش ایمپلنت

قبل از کاشت دندان بهتر است با انواع روکش ایمپلنت دندان آشنایی داشته باشید. هرکدام از انواع روکش کیفیت و استحکام متفاوتی دارند. برای انتخاب بهترین روکش ایمپلنت دندان تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که روکش ایمپلنت چیست؟ چگونه ساخته می‌شود و انواع آن چه تفاوتی با هم دارند؟

درصورتی‌که قصد کاشت دندان دارید، حتما در مورد انواع روکش ایمپلنت از دندانپزشک اطلاعات لازم را دریافت کنید. برای ارتباط با بهترین دندانپزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین، متنی و تلفنی وجود دارد.

روکش ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های پرطرفدار برای جایگزینی دندان از دست رفته است. اگر شما هم یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید با کاشت دندان، به طور دائمی این مشکل را برطرف کنید. ایمپلنت از سه قسمت تشکیل شده است. پایه فلزی آن درون استخوان فک قرار گرفته و قسمتی به نام اباتمنت روکش را به این پایه متصل می‌کند. روکش روی پایه فلزی ثابت شده و کاملا شبیه به دندان طبیعی دیده می‌شود.

در واقع آخرین مراحل کاشت ایمپلنت، قراردادن روکش روی آن است. پایه ایمپلنت بیش از ۳۰ سال دوام آورده و در صورت رعایت بهداشت بدون مشکل در فک باقی می‌ماند. اما معمولا روکش و اباتمنت هر ۱۰ سال یک‌بار نیاز به تعویض خواهند داشت. در ادامه انواع مختلف روکش را به شما معرفی می‌کنیم.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع روکش ایمپلنت دندان کدامند؟ (انواع اتصالات ایمپلنت)

روکش ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد. این روکش‌ها از مواد مختلفی مانند سرامیک، چینی، طلا، نقره یا آلیاژهای فلزی دیگر ساخته می‌شوند. بادوام‌ترین نوع روکش از جنس طلا است. اما اگر می‌خواهید ظاهر کاملا طبیعی داشته باشد، باید جنس سرامیک یا چینی را انتخاب کنید.

علاوه بر جنس، روکش‌ها در نوع اتصال هم با هم تفاوت دارند. برخی از آنها چسبانده شده و برخی دارای پیچ هستند. در نوع اول اتصال ساده بوده و روکش با چسب یا سیمان دندانپزشکی به اباتمنت متصل می‌شود. اما در نوع دوم روکش دارای پیچ لینگوال یا اکلوزال است. در نوع پیچ‌دار برداشتن روکش برای ترمیم یا تعمیر آسان‌تر است. اما روکش‌ها از نظر جنس به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند.

روکش ایمپلنت چسبی یا سیمانی بیشتر از نوع پیچ‌دار کاربرد دارد. زیرا اتصال آن برای دندانپزشک خیلی راحت‌تر از جراحی لثه برای ایمپلنت است و چالش سفت کردن پیچ‌ها در موقعیت نامناسب را ندارند. مراجعه‌کنندگان نیز روکش چسبی یا سیمانی را به دلیل ظاهر طبیعی‌تر ترجیح می‌دهند.

۱. روکش زیرکونیا

یکی از بهترین و مرغوب‌ترین انواع روکش ایمپلنت دندان روکش زیرکونیا است. زیرکونیا جامد سفید بوده و استحکام بالایی دارد. اما بهتر است از این نوع روکش برای دندان‌های پشتی استفاده شود. مواد زیرکونیا در چندین طیف سفید موجود است. اما شفافیت دندان طبیعی را ندارد. به همین دلیل ممکن است برای دندان‌های جلویی طبیعی دیده نشود.

اگر بخواهید از روکش زیرکونیا برای دندان‌های جلو استفاده کنید، دندانپزشک روی روکش زیرکونیا جامد از یک نسخه شفاف‌تر زیرکونیا استفاده می‌کند. این نوع زیرکونیا نیمه شفاف به‌اندازه زیرکونیا جامد استحکام نداشته و به همین دلیل باید زیر آن روکش پشتیبان وجود داشته باشد. از روکش نیمه شفاف نور بیشتری عبور کرده و شبیه به دندان طبیعی دیده می‌شود.

انواع روکش ایمپلنت دندان کدامند؟
روکش ایمپلنت دندان از نظر نحوه اتصال به دو نوع پیچ‌دار و سیمانی تقسیم می‌شوند.

۲. روکش چینی جوش خورده با فلز (PFM)

این نوع روکش ایمپلنت از فلزاتی مانند طلا، کبالت، نیکل و تیتانیوم ساخته می‌شود. در نتیجه استحکام بسیار خوبی داشته و می‌توان تا سال‌های طولانی غذاهای سفت را با آن خورد. روی فلز با پرسلن پوشیده شده است تا شبیه به دندان طبیعی باشد.

قبل از روی کار آمدن روکش‌های زیرکونیا، روکش PFM بهترین نوع روکش محسوب می‌شد. این روکش علاوه بر استحکام بالا، رنگ طبیعی داشته و کاملا شبیه به دندان‌های دیگر دیده می‌شود. یکی از معایب این نوع روکش دیده‌شدن پایه فلزی به شکل یک خط تیره در امتداد خط لثه در برخی مواقع است. به همین دلیل برای دندان‌های جلو نمی‌توان از این نوع روکش استفاده کرد.

۳. روکش سرامیکی (روکش ایمپلنت دندان جلو)

روکش‌های سرامیکی یا چینی بهترین و طبیعی‌ترین روکش برای دندان‌های جلویی هستند. این نوع روکش تماما از چینی ساخته شده است. این نوع روکش از نظر شکل، اندازه و رنگ کاملا شبیه به دندان طبیعی هستند. هیچ فلزی در ساخت روکش استفاده نشده و زیست‌سازگار است.

مهم‌ترین نکته منفی در مورد روکش سرامیکی این است که به‌اندازه روکش‌های فلزی استحکام ندارد. برای استفاده طولانی از آن باید به نکات مراقبتی دقت زیادی داشته باشید. لازم به ذکر است قیمت این نوع روکش نسبت به روکش‌های فلزی بالاتر است. اگر می‌خواهید تمام دندان‌هایتان را ایمپلنت بگذارید، می‌توانید از روش ایمپلنت all on 4 استفاده کنید که با ۴ ایمپلنت، دو فک را می‌پوشاند و نیازی به ایمپلنت تک تک دندان‌ها نیست.

روکش سرامیکی چیست؟
‌روکش‌های سرامیکی کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی بوده و برای ایمپلنت دندان‌های جلو مناسب است.

۴. روکش با آلیاژهای طلا

یکی از انواع روکش ایمپلنت دندان روکش طلا است. در ساخت این نوع روکش طلا با فلز‌های دیگری مانند پالادیوم، کروم یا نیکل ترکیب می‌شود. آلیاژ فلزی استحکام روکش را بالا برده و قیمت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. عمر ایمپلنت دندان در این روش بسیار زیاد است. احتمال شکستن یا فرسوده شدن آن بسیار پایین است. جلای آلیاژ طلا بالا بوده و راحت می‌توان آن را تمیز کرد.

از معایب اصلی روکش با آلیاژهای طلا ظاهر غیرطبیعی آن است. به همین دلیل برای دندان‌های جلو از این روکش استفاده نمی‌شود. اما برای دندان‌های پشتی گزینه خوبی است.

۵. روکش ایمپلنت ایمکس و روکش موقت ایمپلنت

جدیدترین نوع روکش ایمپلنت دندان روکش ایمکس است. این نوع روکش تمام سرامیک بوده و از جنس لیتیوم دی سیلیکات است. روکش ایمکس بسیار شبیه به دندان طبیعی است و در زیبایی، جز بهترین‌ها محسوب می‌شود. دوام و استحکام ایمپلنت ایمکس بسیار بالا است و برای دندان‌های جلو و عقب می‌توان از آن استفاده کرد. هزینه این نوع روکش نسبت به انواع دیگر بالاتر است.

روکش ایمپلنت انواع مختلفی دارد. روکش‌های سرامیکی در کنار مقاومت بسیار طبیعی هستند و برای دندان‌های جلویی بهتر است. روکش زیرکونیا، آلیاژ طلا و PFM بسیار مقاوم هستند اما بهتر است برای دندان‌های عقب استفاده شوند. همچنین برخی افراد از روش روکش موقت ایمپلنت استفاده می‌کنند که در کمترین زمان و با کمترین تعداد مراجعه به مطب دندانپزشک انجام می‌شود.

بهترین روکش ایمپلنت دندان کدام است؟

همین حالا مشاوره بگیر!

انواع ایمپلنت دندان بر اساس کشور سازنده

در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور ایمپلنت دندان تولید می‌کنند که درمیان آن‌ها، لمینت کشورهای مختلفی مانند ایران، کره، سوئیس، آمریکا و آلمان، طرفداران بیشتری دارند:

  • ایمپلنت دندان ایرانی: طراحی، مواد و تکنیک‌های اتصال آن کیفیت بالایی دارد.
  •  ایمپلنت کره ای: ایمپلنت دندان کره‌ای به دلیل کیفیت و نوآوری شناخته شده است.
  •  ایمپلنت سوئیسی: سوئیس شهرت دیرینه‌ای در تولید محصولات با کیفیت و مهندسی‌شده از جمله ایمپلنت دندان دارد. سیستم‌های ایمپلنت سوئیس از جمله ایمپلنت سوئیسی اشترومن، به استانداردهای کیفیتی سختگیرانه پایبند هستند.
  • ایمپلنت آمریکایی: ایالات متحده خانه بسیاری از تولید کنندگان مشهور ایمپلنت دندان است.
  • ایمپلنت دندان آلمانی: آلمان نیز به عنوان یک رهبر در تولید ایمپلنت دندان شناخته شده است. ایمپلنت دندان ساخت آلمان با استانداردهای بالا ساخته شده‌اند.

آیا انتخاب انواع ایمپلنت توسط بیمار صورت میگیرد؟

دندانپزشکان انتخاب جنس ایمپلنت‌ها را پس از معاینه لثه بیماران، تراکم استخوان فک و وضعیت دندان آن‌ها مشخص می‌کنند.

متن انگلیسی:
The three most common types of dental implants are endosteal, subperiosteal, and zygomatic.
ترجمه فارسی:
سه نوع رایج‌ ایمپلنت‌های دندان عبارتند از: اندوستئال، زیر پریوستال و زیگوماتیک.

به نقل از سایت ncbi

نحوه ساخت انواع روکش ایمپلنت دندان (اندازه ایمپلنت ها)

روکش ایمپلنت باید به طور سفارشی تهیه شود. به همین دلیل دندانپزشک بعد از قراردادن پایه ایمپلنت قالب‌گیری را انجام می‌دهد. قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا جنس روکش دندان باتوجه‌به این ساختار تهیه شود. ممکن است ساخت روکش تا ۲ ماه طول بکشد. در این مدت دندانپزشک یک روکش موقت را روی ایمپلنت قرار می‌دهد.

نحوه ساخت انواع روکش ایمپلنت دندان چگونه است؟
روکش ایمکس بسیار شبیه به دندان طبیعی است و در زیبایی، جز بهترین‌ها محسوب می‌شود.

با کیفیت ترین روکش برای ایمپلنت دندان کدام است؟

ایمپلنت‌های دندان هرکدام مزایای خاصی دارند. پوشش‌های رایج ایمپلنت شامل هیدروکسی آپاتیت، اسپری پلاسما تیتانیوم و کربن الماس هستند. مراقبت بعد از چسباندن انواع روکش دندان، مسواک زدن صحیح و جلوگیری از عفونت‌های دندانی در دوام لمینت بسیار موثر هستند.

عوارض و مشکلات انواع روکش ایمپلنت (معایب انواع روکش دارای پیچ و چسبی)

هرکدام از انواع روکش ایمپلنت دندان مزایا و معایبی دارند. اگر میان دو نوع روکش دارای پیچ و چسبی نمی‌دانید کدام یک برای شما مناسب است، باید معایب هر یک را بدانید. روکش‌های پیچی ممکن است با گذشت زمان شل شوند. در این شرایط باید به دندانپزشک مراجعه کنید. روکش‌های چسبی یا سیمانی ممکن است به دلیل نفوذ ماده چسبی به خط لثه باعث التهاب شوند. جداکردن و تعمیر آنها نیز مشکلات زیادی دارد.

می‌دونی کدوم روش جایگزینی دندون برای تو خوبه؟

هزینه انواع روکش ایمپلنت دندان در دکترِتو کلینیک

در هنگام برآورد انواع ایمپلنت و قیمت آن، باید قیمت روکش را به ایمپلنت اضافه کرد. به طور کلی هزینه روکش‌های سرامیکی نسبت به فلزی بالاتر است. گاهی نیاز است قبل از ایمپلنت جراحی‌هایی مانند جراحی لثه برای ایمپلنت یا پیوند استخوان در ایمپلنت انجام شود. این موارد نیز هزینه را افزایش می‌دهند. برای اطلاع از جدیدترین قیمت ایمپلنت دندان، به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

انواع روکش ایمپلنت دندانقیمت آنها
روکش ایمپلنت ایمکسقیمت این روکش‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال هر چقدر که تعداد روکش‌های موردنیاز برای دندان‌های شما بیشتر باشد، قیمت کلی روکش دندان نیز بیشتر خواهد شد.
روکش با آلیاژهای طلانمی‌توان قیمت آن را در این مقاله آورد زیرا نوسان زیادی دارد.
روکش سرامیکیبین ۱ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان
روکش چینی جوش خورده با فلز (PFM)بین ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
روکش زیرکونیابین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان
انواع روکش ایمپلنت دندان و قیمت آنها در سال ۱۴۰۳

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

انواع روکش ایمپلنت دندان برای کاشت وجود دارد. آنها از نظر جنس و مدل اتصال با هم تفاوت دارند. برخی از روکش‌ها پیچی بوده و روی ایمپلنت پیچ می‌شوند. اما برخی دیگر با چسب یا سیمان دندانپزشکی وصل می‌شوند. روکش‌ها از نظر جنس نیز انواع مختلفی دارند که شامل زیرکونیا، روکش چینی جوش خورده با فلز، سرامیکی، طلا و ایمکس می‌شود. انواع سرامیکی نسبت به فلزی ظاهر طبیعی‌تری داشته و گران‌تر هستند.

برای انتخاب بهترین نوع روکش ایمپلنت دندان و مشاوره با دکتر دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، تلفنی و مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در برخی مواقع ممکن است با گذشت زمان روکش ایمپلنت بیفتد. در ایمپلنت‌های پیچی این مشکل بیشتر شایع است. این نوع ایمپلنت را دندانپزشک سفت کرده و به حالت قبل بازمی‌گرداند. اما ایمپلنت نوع چسبی پیچیدگی بیشتری داشته و تعمیر و ترمیم آن سخت‌تر است.

دو نوع اصلی ایمپلنت دندانی در سال‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است: اندوستئال و ساب پریوستئال. اندئوستال در استخوان ثابت می‌شود در حالی که ساب پریوستال در بالای استخوان در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد.

باعث از بین رفتن یکپارچگی دندان‌ها و مشکلات حرکتی استخوان فک می‌شود.

بین ۳ تا ۶ ماه (در صورتیکه نیاز به عمل پیوند استخوان هم باشد) زمان می‌برد.

تأخیر در قرار دادن پوشش ایمپلنت عوارضی مانند رشد بافت لثه روی ایمپلنت، قرار گرفتن ایمپلنت در معرض باکتری و عفونت و شکست احتمالی ایمپلنت را به همراه دارد.

در حال حاضر بهترین نوع روکش، روکش ایمکس است. اما در ایران دندانپزشکان از این نوع روکش استفاده نمی‌کنند. در ایران روکش‌های  PFM و زیرکونیا بیشتر استفاده می‌شوند. از بین این دو نوع روکش، روکش زیرکونیا قیمت بالاتری داشته و استحکام آن بیشتر است.

بهتر است برای انتخاب بهترین روکش ایمپلنت دندان با دندانپزشک مشاوره داشته باشید. دندانپزشک باتوجه‌به ناحیه کاشت دندان و شرایط شما بهترین نوع از نظر جنس و مدل اتصال را انتخاب می‌کند. برای مشاوره با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره انواع روکش ایمپلنت

  1. اسمعیل شهابی گفت:

    سلام من در فک بالا جلویی شش عدد دندان ایمپلنت چسبی گذاشتم وتا حالا چند بار چسباندم ولی باز هم مافتد لطفا راهی به من بگویید که چکار کنم تا دندانهایم نیفتد وبرای همیشه بچسبد وبماند باتشکر ایمیل من masoudraha21@yahoo.com

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این یک کار تخصصی است
      و فقط باید بوسیله دندانپزشک انجام شود
      دندانپزشک خوب

  2. ناشناس گفت:

    با سلام ببخشید من ایمپلنت انجام دادم به دکتر گفته بودم روکشش رو از اون چسبی ها نمیخوام پیچ شونده میخوام امروز که رفتم روکشو بزاره بعد از اینکه دکتر کارکرد رو دندونم متوجه شدم از اونچسبی ها گذاشت وباهاشو بحثم شد میدونستم که چسبی موقتیه ومیوفته حالا گفته برو شکایت کن خیلی ناراحتم نمیدونم چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط
      می توانید از نظام پزشکی پیگیری کنید

  3. Behzadi گفت:

    سلام ببخشید من یکسال هست مراحل اول ایمپلنت را انجام دادم امروز رفتم روکش انجام بدم خیلی قیمت بالا میگفت حرف ۷میلیون میزد چه کار کنم

  4. شهرام حاجیوند گفت:

    من اینپلنت انجام دادم فک بالا تا زنده ام فراموش نمی کنم بجز ضررهای وحشتناک هیچ دستاوردی نداره همون مصنوعی بهترین راه برای بی دندانی …
    نه هزینه ای نداره نه درد نه مشکلات ایمپلنت رو داره …
    خیلی ها دندان مصنوعی دارند هیچ مشکلی هم ندارند اطراف ما زیاد هست که چندین هه دندان مصنوعی دارند و هیچ مشکلی هم ندارند…
    ایمپلنت فقط تبلیغه مثل من گول تبلیغات کلینیک دندانپزشکی ها رو نخورید….

  5. زینب چهری گفت:

    باسلام من میخوام ایمپلنت انجام بدم لثم خیلی حساسه دردم داره عصب کشی هم کردم ازدردکشیدمشون الان میخوام ایمپلنت کنم میترسم دوباره به مشکل بربخورم میشه راهنمایی کنید ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      داروی مسکن به شما داده می شود و در صورت وجود التهاب دارو داده می شود با متخصص لثه مشورت کنید.

    2. روزگار گفت:

      اصلا ایملنت انجام نده من الان ۲سال پیش دکترهومن هوشنگی دکتر فک انجام دادم اصلا ایملنت خوب نیست لثه منم حساس بود دکتر هومن گفت ایملنت کنی خوب مشی بدترم شدم الان گرفتارم ازدرد

  6. یوسف گفت:

    سلام ایا برای ایمپلنت به روش all-one-4 لازم است وایا امکان دارد از روکش هم استفاده کرد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در این روش نیز روکش دندان برای فیکسچر ها نیاز است.