ام آر آی شش و ریه چیست و چرا انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ام آر آی شش و ریه برای افرادی انجام می‌شود که باید سلامت آن‌ها و یا احتمال ابتلا به یک بیماری در آن‌ها مورد سنجش قرار گیرد. این آزمایش برای تشخیص بیماری غدد لنفاوی غیر طبیعی، نقایص مادرزادی قلب، مشکلات عروق خونی و تومورهای مدیاستن انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ام آر آی شش و ریه

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ام آر ای شش و ریه نوعی تصویربرداری پزشکی است که به پزشکان امکان بررسی ریه‌ها، شش‌ها و مجاری تنفسی را می‌دهد. در بعضی از موارد که امکان دریافت تصویری مناسب و واضح از ریه و شش و امکان تشخیص مشکلات در این اندام به کمک سایر روش‌ها وجود ندارد، پزشکان ام ار ای شش و ریه را تجویز می‌کنند.

اگر پزشک برای شما mri شش و ریه تجویز کرده است، می‌توانید برای اطلاع از نکات قبل و بعد از ام آر آی با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مشورت کنید. دکترتو پلتفرم آنلاین پزشکی است که به شما این امکان را می‌دهد که بهترین پزشک را برای خود انتخاب و در سریع‌ترین زمان ممکن نوبت خود را ثبت کنید.

ام آر آی شش و ریه چیست؟

ام آر آی چیست و چگونه انجام میشود؟ میان روش‌های تصویربرداری ریه، تصویربرداری تشدید مغناطیسی پروتون (MRI) آخرین موردی است که در عمل بالینی معرفی شده است. ام آر آی ریه برای تشخیص بیماری های ریه انجام می‌شود. ارزش آن برای جایگزینی اشعه ایکس و توموگرافی کامپیوتری (CT) زمانی که قرار گرفتن در معرض اشعه یا مواد حاجب یددار منع اندیکاسیون دارد، بالا است، به عنوان مثال برای بیماران اطفال و زنان باردار یا برای استفاده علمی کاربرد دارد. یکی از دلایلی که MRI ریه هنوز به ندرت استفاده می‌شود، به جز در چند مرکز، فقدان پروتکل‌های سازگار با نیازهای بالینی است.

متن انگلیسی:
In instances when doctors need a view of soft tissues, an MRI is a better option than x-rays or CTs. MRIs can create better pictures of organs and soft tissues compared to CT images
ترجمه متن:
در مواردی که پزشکان نیاز به مشاهده بافت‌های نرم دارند، MRI گزینه بهتری نسبت به تصویربردای اشعه ایکس یا سی تی اسکن است. ام آر آی می‌تواند تصاویر بهتری از اندام‌ها و بافت‌های نرم در مقایسه با تصاویر CT ایجاد کند.

healthimages
ام آر آی شش و ریه برای کودکان نیز قابل انجام است.
ام آر آی شش و ریه برای کودکان نیز قابل انجام است.

کاربرد انجام ام آر آی شش و ریه

پزشک شما ممکن است ام آر آی ریه را برای جست‌وجو یا تشخیص موارد زیر توصیه کند:

ام آر آی شش و ریه کودکان

برای نوزادان تا ۶ ماهگی، مطالعات MRI ریه معمولاً بدون استفاده از داروی آرام‌بخش یا ماده حاجب انجام می‌شود. با این حال، برای کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله، مصرف آرام‌بخش اغلب مورد نیاز است.

ام ار ای شش و ریه برای چه کسانی انجام میشود؟

ام ار ای شش و ریه برای تشخیص برخی بیماری‌ها انجام می‌شود. از جمله:

  • تشخیص تومورهای ریه
  • ارزیابی بیماری‌های عروق ریوی
  • بررسی ناهنجاری‌های ریوی در بیمارانی که نباید در معرض اشعه قرار گیرند.

ام ار ای شش و ریه برای چه افرادی مناسب نیست؟

انجام ام آر آی شش و ریه برای افرادی که دارای کاشت حلزون، پیس میکر (ضربان ساز)و انواع کاشتنی‌ها هستند ممنوع است. همچنین برای بیمارن کلیوی و افرادی که مبتلا به دیابت هستند نیز به دلیل محدودیت در تزریق ماده حاجب این نوع تصویربرداری پزشکی توصیه نمی‌شود.

مزایای ام آر آی شش و ریه

ام آر آی شش و ریه مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • MRI شش و ریه یک تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی است؛
  • ابزاری هوشمند و موثر در تشخیص بیماری‌هایی است که هر دستگاهی قادر به تشخیص آن نیست.
  • در تشخیص تومور مفید است.
  • MRI می‌تواند به پزشکان کمک کند تا ساختار یک اندام و نحوه عملکرد آن را ارزیابی کنند.
  • قسمت‌هایی که با استخوان پوشیده شده یا امکان تصویربرداری ندارند تشخیص داده می‌شود.
  • ماده کنتراست MRI گادولینیم نسبت به مواد کنتراست مبتنی بر ید که برای اشعه ایکس و سی تی اسکن استفاده می شود، احتمال کمتری در ایجاد واکنش‌های آلرژیک دارد؛.
  • این MRI اغلب از سایر روش‌های تصویربرداری برای تمایز و مشخص کردن بافت‌های نرم آموزنده‌تر است، به جز برای ناهنجاری‌های ریه که در آن سی‌تی یک آزمایش تصویربرداری ترجیحی است.
  • تصویربرداری MR می‌تواند جریان خون را بدون خطر عوارض جانبی آنژیوگرافی معمولی ارزیابی کند.

برای انجام ام آر آی ریه نیاز به مشاوره داری؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

ام آر آی شش و ریه چگونه انجام میشود؟

ممکن است از شما خواسته شود که روپوش بیمارستانی یا لباس بدون بست‌های فلزی (مانند شلوار ورزشی و تی‌شرت) بپوشید. (انواع خاصی از فلزات می‌تواند باعث تار شدن تصاویر یا بروز خطراتی برای فرد شود.)

بیمار روی یک میز باریک دراز می‌کشد و به داخل اسکنر بزرگ تونلی شکل می‌رود. در طول تصویربرداری باید بی‌حرکت بود، زیرا حرکت باعث تار شدن تصاویر می‌شود. ممکن است گفته شود که برای مدت کوتاهی نفس خود را حبس کنید.

برخی از تصویربرداری‌ها به رنگ خاصی به نام کنتراست نیاز دارند. رنگ معمولاً قبل از آزمایش از طریق ورید (IV) در دست یا ساعد تزریق می‌شود. این رنگ به رادیولوژیست کمک می‌کند تا مناطق خاصی را واضح‌تر ببیند. ممکن است قبل از آزمایش، آزمایش خون برای اندازه‌گیری عملکرد کلیه نیز انجام شود. این کار برای اطمینان از سلامت کلیه‌ها و به اندازه کافی تزریق کردن ماده کنتراست است.

در طول MRI، شخصی که دستگاه را کنترل می‌کند، فرد را از اتاق دیگری تماشا می‌کند. این تصویربرداری اغلب ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد، اما ممکن است بیشتر هم بشود.

تفسیر نتایج ام آر آی شش و ریه

هنگام تفسیر ام آر آی شش و ریه باید هر یک از ریه‌ها را به سه ناحیه تقسیم کرد که هر یک، یک سوم ارتفاع ریه را اشغال می‌کند. این مناطق با لوب‌های ریه برابری نمی‌کنند (مثلاً ریه چپ دارای سه ناحیه است اما فقط دو لوب دارد). نواحی ریه را بازرسی کنید و مطمئن شوید که علائم موجود در این بخش‌ها در سرتاسر آن وجود دارد.

هر ناحیه بین ریه‌ها را با هم مقایسه کنید و به هرگونه عدم تقارن توجه کنید (بعضی از عدم تقارن‌ها طبیعی است و به دلیل وجود ساختارهای آناتومیکی مختلف به عنوان مثال قلب ایجاد می‌شود).

برخی از آسیب‌های ریه باعث ایجاد تغییرات متقارن در ساختار ریه می‌شود، که می‌تواند تشخیص آن را دشوارتر کند، بنابراین مهم است که این مورد را در نظر داشته باشید.

نمونه جواب عکس ام آر آی شش و ریه

در زیر نمونه‌ای از جواب MRI شش و ریه را مشاهده می‌کنید.

تصویری از یک نمونه جواب آزمایش ام آر آی شش و ریه
تصویری از یک نمونه جواب آزمایش ام آر آی شش و ریه را مشاهده می‌کنید.

نحوه آمادگی برای ام آر آی شش و ریه

آماده شدن برای MRI شش و ریه نیازی به انجام کار خاصی ندارد. شما می‌توانید در روزهای منتهی به آزمایش به طور معمول غذا بخورید و بنوشید.

قبل از MRI شش و ریه یک پرسشنامه ایمنی MRI را پر خواهید کرد. درست قبل از شروع MRI، باید تمام جواهرات و هر گونه اجسام فلزی را از بدن خود جدا و دور کنید.

سپس از شما خواسته می‌شود که لباس بیمارستان بپوشید و به سمت اتاق مخصوصی هدایت خواهید شد.

متن انگلیسی:
You will be asked to change into a hospital gown. You may take your usual medications with water. Otherwise, no additional preparation is needed
ترجمه متن:
از شما خواسته می‌شود که لباس بیمارستان بپوشید. ممکن است شما داروهای معمول خود را با آب مصرف کنید. جز این موارد نیازی به آماده‌سازی دیگری نیست.

health.ucdavis

نکات مهم بعد از ام آر آی شش و ریه

پس از MRI شش و ریه، می‌توانید به خانه برگردید و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. به محض اینکه نتایج آزمایش شما آماده شد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک نتایج آزمایش را با شما در میان گذاشته و یک برنامه درمانی برای آینده به شما خواهد داد.

نمی‌دونی بعد از ام آر آی چه نکاتی رو رعایت کنی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

خطرات و عوارض ام آر آی شش و ریه

MRI به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شود زیرا در آن از پرتو استفاده نمی‌شود. با این حال، برخی از خطرات نیز در این روش تصویربرداری وجود دارد.

نوع عارضهعلت بروز عوارض
مشکل در عملکرد ایمپلنت‌های فلزیاگر یک ایمپلنت فلزی در بدن خود دارید (مثلاً دریچه قلب مصنوعی، ضربان ساز یا دفیبریلاتور) ممکن است نتوانید MRI انجام دهید. برخی از ایمپلنت های فلزی جدیدتر برای ام آر آی ایمن هستند، بنابراین قبل از انجام آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض در بارداری و بیماران کلیویاگر باردار هستید، یا اگر مشکل کلیوی دارید، ممکن است نیاز به گزینه های دیگری داشته باشید. پس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
استرساگر به کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای محدود) مبتلا هستید، اسکن ام آر آی شش و ریه می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد، پس به مسئولین این موضوع را اطلاع دهید.
عوارض ام آر آی ریه

هزینه ام آر آی شش و ریه

هزینه ام آر آی شش و ریه را می‌توانید از پزشک خود یا مرکز طرف قرارداد پزشک بپرسید. تعرفه‌های درمانی ثابت هستند اما با اینحال برخی مراکز به دلیل تجهیز بودن با دستگاه‌های به‌روزتر و قوی‌تر هزینه‌ای بیشتر دریافت خواهند کرد. اگر هزینه ام آر آی شش و ریه برای شما مهم است، حتما پیش از مراجعه این موارد را بررسی کنید.

ام آر آی شش و ریه به طور کلی خطراتی به همراه ندارد.
ام آر آی شش و ریه به طور کلی خطراتی به همراه ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

با انجام ام آر ای شش و ریه که نوعی تصویربرداری پزشکی است شما و پزشک متخصصتان امکان بررسی ریه‌ها، شش‌ها و مجاری تنفسی را خواهید داشت. این نوع تصویربرداری برای تشخیص هر نوع بیماری مرتبط با اندام‌های این ناحیه از بدن روشی کاربردی و ایده‌آل است که پزشکان زیادی آن را تجویز می‌کنند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین و باتجربه‌ترین پزشکان متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و دکتر ریه در ارتباط باشید و علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری، از شرایط مشاوره آنلاین متخصص ریه و همچنین مشاوره آنلاین متخصص رادیولوژی و سونوگرافی نیز استفاده کنید. در صورتی که پزشک شما ام آر آی شش و ریه را برای شما تجویز کرده می‌توانید از طریق دکترتو اقدام به دریافت نوبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ام آر آی شش و ریه تصاویر دقیقی از ساختارهای داخل حفره قفسه سینه، از جمله شش، ریه و نیز سایر اندام‌های این ناحیه را تقریبا از هر زاویه‌ای ارائه می‌دهد.

    • سرطان؛

    • اختلالات جریان خون

    • غدد لنفاوی و مشکلات مربوط به آن‌ها

    • ساختار سینه و مشکلات مربوط به آن

    • تومورها

در برخی موارد پزشک از بیمار می‌خواهد که تا چند ساعت قبل از ام آر آی شش و ریه چیزی مصرف نکند.

اگر پزشک شما خلاف این را نمی‌گوید، می‌توانید قبل از MRI شش و ریه دوش بگیرید. با این حال، نباید هیچ محصولی مانند اسپری یا ژل را روی بدن خود بمالید زیرا برخی از آن‌ها حاوی فلزاتی هستند که ممکن است در آزمایش MRI اختلال ایجاد کند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن