آمفیزم ریه و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آمفیزم ریوی نوعی بیماری ریوی مزمن زیرشاخه بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است که باعث انسداد جریان هوای ریه می‌شود. این آسیب باعث پارگی کیسه‌های هوا شده و به‌جای اینکه تعداد زیادی کیسه هوای کوچک تولید کند یک کیسه هوای بزرگ به‌وجود می‌آید. این کاهش سطح ریه باعث گیر کردن هوا در بافت آسیب دیده می‌شود و اکسیژن نمی‌تواند از طریق جریان خون جابجا شود. درنتیجه، نفس کشیدن سخت‌تر می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آمفیزم ریه

آمفیزم ریه بیماری تنفسی ریوی است که بیشتر در افراد سیگاری و آن‌هایی مشاهده می‌شود که در محیط‌های دارای محرک تنفسی کار می‌کنند. آمفیزم ریوی به‌تدریج کیسه‌های هوای داخل ریه را تخریب کرده و باعث ضعیف شدن این کیسه‌ها می‌شود. درنتیجه، ریه نمی‌تواند اکسیژن کافی به خون برساند و تنفس سخت‌تر می‌شود. این بیماری تنفسی نوع شایعی از بیماری انسداد مزمن ریوی است که غیرقابل برگشت است، یعنی درمان قطعی وجود ندارد و متخصص ریه صرفا با روش‌های درمانی می‌تواند علائم را کاهش داده و بیماری را کنترل کند. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با آمفیزم ریوی آشنا شوید.

آمفیزم ریه چیست؟

بیماری های ریوی باعث مشکلات در تنفس می‌شوند. آمفیزم ریه بیماری پیش رونده و مزمنی است که باعث درگیر شدن ریه‌ها و تنگی نفس می‌شود. علت تنگی نفس، تورم و التهاب کیسه‌های هوا در ریه‌ها است و دیگر بافت ریه قادر به انتقال هوا نیست. آمفیزم ریه زیرشاخه بیماری انسداد مزمن ریوی (سی او پی دی چیست؟) است که در آن هوا به‌سختی و کندی در مجرای هوا جابه‌جا می‌شود، ریه‌ها هم به‌خاطر افتادگی مجرای هوایی قادر به تخلیه هوا نیستند. به‌علاوه اینکه آناتومی ریه‌ها هم به‌خاطر آمفیزم ریوی تغییر می‌کند.

ریه سالم شبیه اسفنج است اما ریه‌ای که درگیر این بیماری تنفسی است شبیه یک اسفنج قدیمی و کارکرده با سوراخ‌های بزرگ بدون الاستیسیته می‌شود.

متن انگلیسی:
 Emphysema develops over time and involves the gradual damage of lung tissue, specifically the .destruction of the alveoli
ترجمه متن:
آمفیزم ریه به مرور زمان پیشرفت می‌کند و به‌تدریج بافت ریه به‌خصوص آلوئول‌های تنفسی را تخریب می‌کند.

lung

آمفیزم ریه خطرناک است؟

از آنجایی که ریسک فاکتورهای این بیماری با سرطان ریه مشترک هستند می‌توان آن را بیماری خطرناکی دانست، چرا که سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر در دنیا به شمار می‌آید و علائم سرطان ریه بسیار شدید است.

علائم آمفیزم ریه – نشانه های آمفیزم ریه

نشانه‌های آمفیزم ریه عبارتند از:

  • آسیب‌پذیری نسبت به عفونت سینه
  • سرفه همراه با خلط: دلیل سرفه های مکرر التهاب کیسه‌های هوایی است.
  • خستگی
  • قفسه سینه بشکه‌ای شکل: قفسه سینه بزرگ می‌شود تا ریه‌های باد شده را در خود جا بدهد.
زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند علائم آن شدیدتر خواهند شد.
زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند علائم آن شدیدتر خواهند شد.

علائم آمفیز ساده

تنگی نفس حین انجام فعالیت‌های روزمره از علائم آمفیزم ساده هستند که هنوز ریه‌ها زیاد درگیر نشدند. در چنین مواقعی بهتر است به متخصص ریه مراجعه کنید و از روش‌های درمانی برای کنترل علائم آمفیزم ساده کمک بگیرید. ممکن است فردی سال‌ها به آمفیزم ساده مبتلا باشد اما علائم آن بروز پیدا نکنند.

علائم آمفیزم متوسط

در کنار تنگی نفس، آمفیزم متوسط علائم و نشانه‌های زیر را دارد:

مصرف سیگار ممکن است باعث ایجاد سرفه مداوم شود که گاهی حتی بعد ترک هم برطرف نخواهد شد.

علائم آمفیزم شدید

زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند علائم آن شدیدتر خواهند شد که عبارتند از:

علائم آمفیزم سادهعلائم آمفیزم متوسطعلائم آمفیزم شدید
تنگی نفس حین فعالیت‌های روزمرهسرفه مداومافسردگی
خس خس سینهاختلال در خواب
درد قفسه سینهمشکلات جنسی
خشکی قفسه سینهکاهش اشتها
کاهش وزن
عفونت ریه
علائم خفیف تا شدید آمفیزم ریوی

صدای ریه در آمفیزم

صدای ریه در واقع صدایی است که ریه حین دم و بازدم از خود ایجاد می‌کند. تبادل هوا در ریه‌ها صدایی ایجاد کرده که با استتوسکوپ شنیده می‌شود. ابتلا به بیماری تنفسی و ریوی مثل برونشیت‌ها، آمفیزم ریوی و غیره باعث ایجاد صدای غیرطبیعی در ریه‌ها می‌شود. خس خس، صدای سوت مانند و صدای رونکای از جمله صدای ریه در افراد مبتلا به آمفیزم ریه هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که سرفه مداوم دارید، یا خس خس سینه‌تان چند روزی طول کشید بهتر است به پزشک یا متخصص ریه مراجعه کنید. علائم اولیه را باید جدی بگیرید چرا که مراجعه دیرهنگام برای درمان بیماری‌های تنفسی می‌تواند باعث ایجاد صدمات بلند مدت به ریه شود.

برای بررسی علائم آمفیزم ریه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان بیماری‌های تنفسی باید به پزشک و متخصص ریه مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با متخصص ریه وجود دارد.

سرفه‌های خلط‌دار و شدید داری؟

همین حالا با متخصص ریه مشورت کن.

علت آمفیزم ریوی

آسیب دیدگی کیسه هوایی داخل ریه‌ها علت اصلی آمفیزم ریوی محسوب می‌شود که به مرور زمان تشدید خواهد شد. علل ایجاد این بیماری تنفسی عبارتند از:

  • مصرف سیگار
  • آلفا -۱ آنتی تریپسین (AAT) که پروتئین طبیعی موجود در خون انسان است.
  • دود دست دوم و قرار گرفتن در معرض افراد سیگاری
  • آلودگی هوا

متن انگلیسی:
Emphysema is generally caused by cigarette smoking or long-term exposure to certain industrial pollutants or dusts. A small percentage of cases are caused by a familial or genetic disorder, alpha-1-antitrypsin deficiency.
ترجمه متن:
آمفیزم عموما در اثر کشیدن سیگار یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی آلاینده‌های صنعتی یا گرد و غبار ایجاد می‌شود. درصد کمی از موارد ناشی از یک اختلال خانوادگی یا ژنتیکی (کمبود آلفا-۱-آنتی تریپسین) است. 

betterhealth

آمفیزم ریوی در نوزادان

آمفیزم ریوی در نوزادان که به آن آمفیزم لوبار مادرزادی می‌گویند نوعی بیماری تنفسی است که از هر ۳۰ هزار نفر یک نوزاد را درگیر می‌کند. نوزادانی که با این ناهنجاری متولد می‌شوند توانایی بیرون دادن هوا را ندارند و صرفا می‌توانند هوا را به داخل ریه‌ها بکشند درنتیجه با هیپر تورم یا تورم بیش از حد لوب ریه مواجه می‌شوند. این ناهنجاری مادرزادی برخلاف آمفیزم اکتسابی که در بزرگسالی ایجاد شده آسیبی به بافت ریه یا آلوئول‌ها نمی‌رساند.

عوامل خطر آمفیزم ریه

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عوامل زیر می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را چند برابر کند:

  • دود دخانیات
  • دود ماری جوانا
  • آلودگی هوا
  • گرد و غبار و ذرات شیمیایی

تشخیص آمفیزم ریه

در صورتی که برای مدت طولانی سرفه می‌کنید و برطرف نمی‌شود و احساس تنگی نفس دارید بهتر است به پزشک و متخصص ریه مراجعه کنید. متخصص ریه برای تشخیص بیماری آزمایشات زیر را تجویز می‌کند:

  • بررسی سابقه پزشکی
  • معاینه فیزیکی و بررسی وزن و فشار خون
  • آزمایش عملکرد ریوی (PFT)
  • رادیوگرافی قفسیه سینه و سی تی اسکن
  • آزمایش خون
در صورتی که برای مدت طولانی سرفه می‌کنید و برطرف نمی‌شود، احساس تنگی نفس دارید بهتر است به پزشک و متخصص ریه مراجعه کنید.
در صورتی که برای مدت طولانی سرفه می‌کنید و برطرف نمی‌شود، احساس تنگی نفس دارید بهتر است به پزشک و متخصص ریه مراجعه کنید.

درمان آمفیزم ریه چیست؟

متاسفانه این ناهنجاری و بیماری تنفسی درمانی ندارد و متخصص ریه صرفا با کمک داروها می‌تواند التهاب را کاهش داده و پیشروی بیماری را کنترل کند تا بیمار بتواند با تنگی نفس کمتر راحت‌تر نفس بکشد.

داروهای آمفیزم ریه

متخصص ریه بسته به شدت علائم و پیشرفت بیماری داروهای زیر را برای کنترل آمفیزم ریه تجویز می‌کند:

  • استروئیدهای استنشاقی برای کاهش التهاب و رفع تنگی نفس، پزشک داروی کورتیکواستروئیدی با اسپری‌های آئروسل استنشاقی را تجویز می‌کند.
  • داروهای برونکودیلاتور برای کاهش التهاب تنفسی، تسکین مجاری هوایی منقبض شده، رفع سرفه، تنگی نفس و بهبود مشکلات تنفسی
  • آنتی بیوتیک‌ها برای کنترل و درمان عفونت باکتریایی مثل ذات‌الریه یا برونشیت حاد
  • دریافت اکسیژن

میدونی بهترین داروی آمفیزم ریه برای تو چیه؟ از دکتر آمفیزم ریوی سوال کن.

جراحی آمفیزم

بیمار مبتلا به آمفیزم ریوی دچار آسیب شدید ریه و مشکلات تنفسی می‌شود. برای کاهش حجم ریه می‌توان جراحی آمفیزم را انجام داد که بخش‌های بیمار و آسیب دیده ریه برداشته می‌شوند تا عملکرد روزانه ریه‌ها در بلند مدت بهتر شود و کیفیت زندگی در این بیماران بهبود یابد. جراحی آمفیزم به‌خصوص برای بیماران مبتلا به آمفیزم ریه شدید و آمفیزم غالب لوب فوقانی توصیه می‌شود. البته روش جراحی هنوز ریسک بالایی دارد، متعاقبش عوارض و میزان مرگ و میر آن هم بالاتر است.

 برای کاهش حجم ریه می‌توان جراحی آمفیزم را انجام داد که بخش‌های بیمار و آسیب دیده ریه برداشته می‌شوند.
برای کاهش حجم ریه می‌توان جراحی آمفیزم را انجام داد که بخش‌های بیمار و آسیب دیده ریه برداشته می‌شوند.

درمان سنتی آمفیزم ریه

درمان سنتی و خانگی می‌تواند التهاب ریه‌ها را کاهش داده و باعث کنترل پیشرفت بیماری شود. برای درمان تنگی نفس در خانه می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید.

  • پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات
  • انجام تمرینات تنفسی
  • بهبود کیفیت هوای خانه و پرهیز از محرک‌های تنفسی
  • انجام فعالیت‌های جسمی سبک مثل پیاده‌روی آرام
  • حفظ وزن سالم
  • مدیریت استرس
  • فعالیت‌های ورزشی آبی مثل شنا
  • مصرف ویتامین D
  • استنشاق روغن اوکالیپتوس

عوارض جانبی آمفیزم ریوی

زمانی که بیماری شدت پیدا کند و درمان مناسب نباشد می‌تواند عوارض جانبی جدی به‌دنبال داشته باشد:

  • عفونت دستگاه تنفسی
  • ذات‌الریه ویروسی یا باکتریایی (پنومونی ریه)
  • نارسایی سمت راست قلب
  • پنوموتوراکس که هوا بین ریه و دیواره قفسه سینه جمع می‌شود.
  • اسیدوز تنفسی که ریه قادر به دریافت اکسیژن کافی نیست و احتمال به کما رفتن وجود دارد.
  • هیپوکسمی که ریه نمی‌تواند اکسیژن کافی به خون برساند.

انواع آمفیزم ریه

بیماری تنفسی آمفیزم ریوی به چهار نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • آمفیزم سنتروآسینار
  • آمفیزم پان‌آسینار
  • آمفیزم پاراسکتال یا آسینار دیستال
  • آمفیزم غیرطبیعی یا بی‌قاعده
آمفیزم ریه انواع متفاوتی دارد که با مراجعه به پزشک می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.
آمفیزم ریه انواع متفاوتی دارد که با مراجعه به پزشک می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

پیشگیری از آمفیزم ریه

با توجه به اینکه علت اصلی بیماری آمفیزم ریه مصرف سیگار است، طبیعتا بهترین روش پیشگیری از آن هم مصرف نکردن سیگار خواهد بود. تا جای ممکن از مواد شیمیایی و آلودگی‌های شدید پرهیز کنید. تشخیص به‌موقع این بیماری هم می‌تواند از تشدید بیماری جلوگیری کند. ورزش و تغذیه مناسب و حفظ وزن نیز از دیگر اقداماتی هستند که می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های تنفسی ریه پیشگیری کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

آمیفزم ریوی نوعی بیماری تنفسی‌ است که در اثر مصرف سیگار و دخانیات در بلند مدت ایجاد می‌شود. این بیماری با علائمی مثل تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه با مخاط سینه همراه است و معمولا درمان قطعی ندارد. صرفا با انجام اقداماتی مثل ترک سیگار، دارو درمانی و اقدامات ورزشی می‌توان روند پیشروی بیماری را کنترل کرد. در موارد وخیم از جراحی کاهش حجم ریه و پیوند ریه هم می توان کمک گرفت. تشخیص به‌موقع این اختلال تنفسی اهمیت زیادی دارد و بهتر است با مشاهده نخستین علائم و احساس تنگی نفس و سرفه بلند مدت بدون بهبودی بلافاصله به پزشک و متخصص ریه مراجعه کنید.

اگر به دنبال راهی برای درمان آمفیزم ریه هستید، باید با متخصص ریه یا دکتر داخلی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص ریه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تنگی نفس و سرفه مزمن بدون بهبودی از علائم اولیه آمفیزم ریوی هستند.

آمفیزم ریه در زمره بیماری‌های ریوی مزمن است که در کنار علائم برونشیت ریه مزمن جزء زیرشاخه‌های بیماری انسدادی مزمن ریوی به‌شمار می‌آیند که سومین عامل مرگ و میر در آمریکا است.

خیر، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و متخصص ریه صرفا با تجویز دارو و جراحی می‌تواند پیشرفت بیماری را کندتر و کنترل کند.

افراد مبتلا به آمفیزم نوع متوسط و شدید تا آخر عمر با این بیماری درگیر هستند و نوع ساده آن که با گرفتگی سینه ساده همراه است ممکن است پس از یک دوره درمانی کوتاه برطرف شود.

این بیماری باعث انسداد مجاری تنفسی شده، از نوع مزمن بوده و برگشت پذیر نیست.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آلودگی‌های محیطی و شیمیایی از جمله عوامل گسترش این بیماری هستند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده به تدریج باعث تخریب دیواره آلوئل‌ها می‌شود و فضای سطحی غشایی این کیسه‌های هوایی را کوچک می‌کند. وقتی فضا کوچک شود، تبادل گازهای تنفسی کاهش یافته و مشکل تنفسی و درنهایت انسداد راه تنفسی ایجاد می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن