علائم زرد زخم چیست و چه راه‌های درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زرد زخم عفونت پوستی شایع و مسری که کوکان بیشتر مبتلا می‌شوند. علائم آن شامل زخم‌های قرمز است و درمان آن به نوع زردزخم و شدت علائم بستگی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

impetigo

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر کودک شما دچار علائمی مانند زخم در اطراف بینی و دهان است، احتمال دارد، دچار زرد زخم باشد. زرد زخم عفونت پوستی است که در میان نوزادان و کودکان خردسال شایع است. اگر کودک شما مشکوک به زردزخم است، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم، علائم زردزخم چیست؟ چرا کودکان دچار این عارضه می‌شوند، چه روش‌هایی برای درمان زردزخم وجود دارد؟ آیا درمان گیاهی در این عارضه موثر است یا نه؟

برای درمان این بیماری باید هر چه سریع‌تر به متخصص اطفال یا دکتر پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید برای پیداکردن بهترین متخصص از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی وجود دارد.

زرد زخم چیست؟

زرد زخم یک عفونت پوستی شایع و بسیار مسری است که به طور عمده بر نوزادان و کودکان ۲ تا ۵ ساله تاثیر می‌گذارد اما با این وجود می‌تواند در هر سنی دیده شود. اولین علامت زرد زخم لکه‌های قرمز پوستی و خارش پوست است. زرد زخم معمولا به صورت زخم‌های قرمز روی صورت، به ویژه در اطراف بینی و دهان کودک و در دست و پا ظاهر می‌شود. زخم‌ها گسترش یافته و پوسته‌های عسلی رنگ را تشکیل می‌دهند.

به طور کلی درمان با آنتی بیوتیک‌ها به منظور جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد توصیه می‌شود. بنابراین مهم است که کودک خود را از رفتن به مدرسه یا مهد کودک منع کنید و در خانه از آن‌ها‌ مراقبت کنید تا زمانی که بیماری دیگر مسری نیست حداقل حدود ۲۴ ساعت پس از شروع درمان آنتی بیوتیکی. ‏با این وجود زرد زخم به ندرت یک بیماری جدی محسوب می‌شود و معمولا علائم آن در عرض ۲ هفته از بین می‌روند. با این حال، گاهی اوقات همراه با عوارض دیده می‌شود، بنابراین پزشک ممکن است پماد آنتی بیوتیکی یا آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند.

زرد زخم یک عفونت پوستی شایع و بسیار مسری است که به طور عمده بر نوزادان و کودکان ۲ تا ۵ ساله تاثیر می‌گذارد اما با این وجود می‌تواند در هر سنی دیده شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع زرد زخم

زردزخم بر اساس نوع باکتری ایجادکننده آن و زخم‌هایی که به وجود می‌آید، به سه نوع تقسیم می‌شوند. در ادامه این سه نوع زرد زخم را معرفی می‌کنیم.

اینفوگرافی زرد زخم
اینفوگرافی زرد زخم

۱. زرد زخم غیر تاولی

این نوع زخم توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به وجود می‌آید. شایع‌ترین شکل زردزخم بوده و ۷۰% بیماران به این نوع عفونت مبتلا می‌شوند. معمولا با زخم‌های قرمز و خارش‌دار در اطراف بینی و دهان شروع شده که شبیه دانه های پوستی هستند.  زخم‌ها به‌مرور باز می‌شوند. پوست قرمز و تحریک شده و سپس پوسته زرد مایل به قهوه‌ای ایجاد می‌شود.

۲. زرد زخم تاولی

این نوع عفونت نیز توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود. معمولا تاول‌های بزرگی تشکیل می‌دهد که با مایع شفاف پر شده‌اند. تاول‌ها به‌مرور تیره‌تر و کدر می‌شوند. بعد از مدتی تاول باز شده و زخم زردرنگ و پوسته‌داری در ناحیه تاول به وجود می‌آید. معمولا پس از بهبودی دیگر اثری از تاول باقی نمی‌ماند.

۳. اکتیما

این نوع عفونت بسیار جدی‌تر بوده، اما کمتر شایع است. اکتیما مرحله‌ای است که زردزخم به عمق پوست نفوذ کرده و شدت گرفته است. زمانی که در مراحل خفیف، بیماری درمان نشود، ممکن است اکتیما ایجاد شود. این نوع عفونت باعث ایجاد تاول‌های دردناک روی پوست باسن، ران، ساق پا یا مچ پا می‌شود. تاول‌ها به‌مرور به زخم‌های چرکی با پوسته‌ای ضخیم تبدیل می‌شوند. ممکن است پس از بهبودی جای زخم‌ها برای همیشه باقی بماند.

impetigo
زردزخم عفونت پوستی رایجی است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود و بسیار مسری است.

علائم زرد زخم چیست؟

علائم و نشانه‌های کلاسیک زرد زخم شامل زخم‌های قرمزی است که به سرعت تخریب می‌شوند و خارش پوست را به همراه دارند. بعد از چند روز پوسته زرد مایل به قهوه ای ایجاد می‌شود. زخم معمولا در اطراف بینی و دهان ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به وسیله انگشتان، لباس و حوله‌ها به دیگر نقاط بدن گسترش یابد. خارش و درد معمولا خفیف است.

در بیشتر مواقع مشخصات زرد زخم و زخم‌های حاصل از این بیماری روی صورت ایجاد می‌شود. اما گاهی ممکن است روی بازو یا پاهای کودک نیز علائم بیماری ظاهر شود. اندازه منطقه آلوده می‌تواند از یک‌چهارم سکه تا اندازه یک سکه کامل متغیر باشد. این ناحیه آلوده ابتدا به‌صورت تاول ریز ایجاد شده و به‌مرور قرمز می‌شود. بعد از چند روز پوسته به شکل طلایی شده و پخش می‌شود.

شکل کم‌ترشایع این اختلال، به نام زرد زخم تاولی است که تاول‌های بزرگتری در تنه نوزادان و کودکان ایجاد می‌کند.

شکل جدی ترزرد زخم، به نام اکتیما است، که به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و موجب ایجاد زخم‌های دردناک و پر از مایع و چرک می‌شود که به زخم‌های عمیق تبدیل می‌شوند.

دنبال متخصص برای درمان زخم دهان می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

علل زرد زخم چیست؟

اگر نمی‌دانید علت زرد زخم در کودکان چیست، باید بگوییم که زرد زخم معمولا به دنبال آلودگی با میکروب‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک پیوژن ایجاد می‌شود. باکتری ‏استافیلوکوک اورئوس بر روی پوست انسان و استرپتوکوک پیوژن در دهان به طور طبیعی وجود داشته و زندگی می‌کنند. با این حال، زمانی که پوست دچار آسیب می‌شود این باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند.

زمانی که کودک با عفونت در ارتباط باشد، احتمال انتقال آن زیاد است. به‌خصوص اگر کودک زخم تازه‌ای داشته باشد، انتقال راحت‌تر انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال در ورزش‌های تماسی مانند کشتی یا کاراته ممکن است، این باکتری منتقل شود. همچنین کودکانی که سایر مشکلات پوستی مانند نیش حشرات، اگزما یا شپش دارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

signs impetigo
زرد زخم معمولا به دلیل تماس پوستی با شخص آلوده ایجاد می‌شود و در مراحل اولیه به شکل دانه پوستی است.

عوامل خطر زرد زخم

فاکتورهایی که خطر ابتلا به زرد زخم را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • سن: زرد زخم اغلب در کودکان ۲ تا ۵ ساله دیده می‌شود.
  • محیط‌های شلوغ: زرد زخم می‌تواند به راحتی در مدارس و مهد کودک‌ها منتقل شود.
  • آب و هوای گرم و مرطوب: زرد زخم در فصول تابستان شایع‌تر است.
  • برخی ورزش‌ها: مشارکت در ورزش‌هایی که شامل تماس پوست با پوست هستند، مانند فوتبال یا کشتی، خطر ابتلا به زرد زخم را افزایش می‌دهد.
  • پوست آسیب دیده: باکتری‌هایی که باعث ایجاد زرد زخم می‌شوند اغلب پوست از طریق آسیب‌های پوستی، نیش حشرات یا بثورات پوستی وارد بدن شما می‌شوند.
  • افراد با شرایط خاص: بزرگسالان و افراد مبتلا به دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف با احتمال بیش‌تری دارد که مبتلا به اکتیما شوند.

عوارض جانبی زرد زخم چیست؟

زرد زخم به طور معمول خطرناک نیست. و زخم‌ها در فرم‌های خفیف عفونت معمولا بدون ایجاد زخم بهبود می‌یابند. اما به ندرت، عوارض ناخوشایند زیر را ایجاد کند:

  • سلولیت: این عفونت بالقوه جدی بر روی بافت‌های زیر پوست شما تاثیر می‌گذارد و در نهایت می‌تواند به گره‌های لنفاوی و جریان خون شما گسترش یابد. سلولیت بدون درمان به سرعت می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. در سلولیت پوست قرمز و ملتهب شده و احتمالا همراه با تب و درد نیز خواهد بود.
  • مشکلات کلیوی: یکی از انواع باکتری‌هایی که باعث زرد زخم می‌شوند نیز می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.
  • گلومرولونفریت پس از عفونت استرپتوکوک: عفونت عروق خونی کوچک در کلیه‌ها می‌تواند برای بزرگسالان کشنده باشد. این عارضه زرد زخم بسیار نادر است. علائم شامل ادرار تیره رنگ و فشار خون بالا است. برای نظارت بر فشار خون، معمولا بستری شدن بیمار ضروری است.
  • باکتریمی یا سپسیس: یک عفونت باکتریایی خون، منجر به تب، تنفس احتمالا سریع، استفراغ، گیجی و سرگیجه است. این عفونت تهدید کننده زندگی است و مستلزم بستری شدن فوری است.
  • تب مخملک: این عفونت باکتریایی نادر ناشی از استرپتوکوک پیوژن است. علائم آن شامل راش‌های صورتی رنگ در سراسر بدن و احتمالا حالت تهوع، استفراغ و درد است.
  • پسوریازیس: پلاک‌های قرمز و پوسته دار از پوست ملتهب در تمام قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود. این عارضه غیر عفونی است و ممکن است در کودکان و نوجوانان پس از یک عفونت باکتریایی، به ویژه یک عفونت گلو ایجاد شود.
  • ایجاد زخم
Impetigo diagnosis
برای تشخیص و درمان این بیماری باید به متخصص پوست و مو یا متخصص عفونی یا متخصص کودکان مراجعه کنید.

تشخیص زرد زخم به چه صورت است؟

پزشک با بررسی ناحیه آسیب دیده، زرد زخم را به راحتی می‌تواند تشخیص دهد. معمولا انجام آزمایشات به طور کلی لازم نیست و پزشک معمولا از بیمار، والدین یا مراقبان بیمار یا کودک در مورد هر گونه بریدگی، خراشیدگی یا نیش حشرات در ناحیه آسیب دیده خواهد پرسید. پزشک همچنین سعی خواهند کرد تا ببینند آیا زرد زخم با بیماری‌های پوستی دیگری مانند جرب همراه است یا خیر.

با این حال تست‌های بیشتر ممکن است در هرکدام از شرایط زیر انجام شود:

  • اگر علائم شدید باشد و به بسیاری از نواحی بدن گسترش یافته‌اند.
  • اگر بیمار به درمان پاسخ نمی‌دهد.
  • در عفونت‌های مکرر
  • عدم پاسخ به درمان آنتی بیوتیکی: همچنین اگر زخم‌ها حتی با درمان آنتی بیوتیکی از بین نروند، پزشک ممکن است به آرامی از ناحیه درگیر با کمک یک سواپ نمونه بردارد تا نوع باکتری و حتی آنتی بیوتیک موثر بر آن را مورد بررسی قرار دهد. با کمک سواب همچنین می‌توان به تعیین اینکه آیا یک عفونت دیگر علل ایجاد این ضایعه است یا خیر کمک کند. اگر بیمار مکررا دچار زرد زخم شود، ممکن است پزشک از بینی بیمار نمونه بگیرد تا تعیین کند که آیا علل بیماری باکتری‌های عفونی بینی است یه نه.

برای تشخیص و درمان این بیماری باید به متخصص پوست و مو یا متخصص عفونی یا متخصص کودکان مراجعه کنید.

همین حالا برای درمان حساسیت پوستی اقدام کن!

درمان زرد زخم

هدف از درمان زرد زخم سرعت بخشیدن به بهبود زخم، بهتر شدن ظاهر پوست، و جلوگیری از عوارض و گسترش عفونت می‌باشد. درمان نیز به نوع زرد زخم و شدت علائم بستگی دارد. اگر عفونت خفیف باشد، ممکن است پزشک فقط پوست را تمیز نگه دارد. و در مواردی که عفونت شدید‌تر باشد ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد. درمان ‏زرد زخم به طور معمول آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی است.آنتی بیوتیک‌های موضعی شامل پماد یا کرم‌هایی است که به طور مستقیم بر روی پوست اعمال می‌شوند.

پزشک ممکن است یک پماد موپیروسین تجویز کند، مانند باکتروبان. قبل از استفاده از پماد باید پوسته‌ها را به آرامی برداشت تا آنتی بیوتیک بتواند به پوست نفوذ کند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آنتی بیوتیک موضعی، نواحی آسیب دیده پوست را با آب گرم و صابون بشویید. در صورت امکان دستکش لاتکس باید هنگام استفاده از کرم استفاده کنید و سپس دست‌ها را کاملا بشوید. بیمار باید به مدت ۷ روز به درمان پاسخ دهد.

آنتی بیوتیک‌های خوراکی نیز زمانی تجویز می‌شوند که وسعت درگیری زیاد بوده یا اینکه بیمار به آنتی بیوتیک موضعی پاسخ نداده باشد. نوع آنتی بیوتیک بستگی به شدت و عفونت، و همچنین عوامل دیگر، از جمله وضعیت پزشکی بیمار و اینکه آیا فرد آلرژی دارد یا خیر، بستگی دارد. مصرف یک دوره آنتی بیوتیک معمولا حدود ۷ روز طول می‌کشد. مهم است که دوره را کامل مصرف کنید، حتی اگر علائم خیلی زود از بین بروند زیرا کمک می‌کند تا از تکرار عفونت جلوگیری کند و مقاومت‌های آنتی بیوتیکی کمتر ایجاد شود. کودک شما می‌تواند ۲۴ ساعت پس از شروع درمان آنتی بیوتیک یا زمانی که زخم‌ها از بین رفته و بهبود پیدا کرده‌اند به روال عادی زندگی برگردد و به مدرسه برود.

۱. پماد برای درمان زرد زخم

در مراحل خفیف بیماری استفاده از پماد می‌تواند عفونت را از بین ببرد. برای استفاده از پماد باید ابتدا زخم را داخل آب گرم قرار دهید تا پوسته‌ها جدا شوند. این کار باعث می‌شود، آنتی‌بیوتیک راحت‌تر نفوذ کند. پمادهای ضدباکتری بدون نسخه اغلب ضعیف هستند و نمی‌توانند این نوع عفونت را از بین ببرند. به همین دلیل لازم است پماد آنتی‌بیوتیک را پزشک تجویز کند.

۲. پماد موپیروسین برای زرد زخم

این پماد برای درمان ضایعات پوستی ثانویه توسط باکتری‌های خاص استفاده می‌شود. در درمان زردزخم نیز پماد موپیروسین بسیار کاربرد دارد. این پماد موضعی از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و آنها را از بین می‌برد. این دارو را باید تنها با تجویز پزشک استفاده کرد.

۳. پماد تتراسایکلین برای زرد زخم

پماد تتراسایکلین نوعی آنتی‌بیوتیک موضعی است که برای عفونت‌ها و زخم‌ها با عامل باکتریایی استفاده می‌شود. در عفونت‌های متوسط می‌توان از این پماد استفاده کرد. اما زمانی که عفونت شدید باشد، دیگر پماد تتراسایکلین تاثیری ایجاد نمی‌کند.

۴. فلوکلوگزاسیلین برای درمان زردزخم

فلوکلوگزاسیلین نوعی آنتی‌بیوتیک خوراکی است که برای درمان عفونت‌ها و زخم‌ها استفاده می‌شود. زمانی که عفونت ناشی از زردزخم شدید باشد و پمادهای موضعی کارساز نباشند، پزشک از آنتی‌بیوتیک خوراکی مانند فلوکلوگزاسیلین استفاده می‌کند.

۵. تغییر شیوه زندگی و درمان خانگی زردزخم

برای عفونت‌های جزئی که به نواحی دیگربدن گسترش نیافته اند، می‌توانید درمان زخم‌ها را با کرم آنتی بیوتیکی بدون نسخه یا پماد حاوی باسیتراسین امتحان کنید. قرار دادن یک باند نچسب در این ناحیه می‌تواند به جلوگیری از گسترش زخم‌ها کمک کند.

۶. درمان گیاهی زرد زخم

در طب سنتی برای درمان زردزخم برخی از داروهای گیاهی پیشنهاد می‌شوند. گیاهانی مانند ریحان، اکالیپتوس، بابونه و اسطوخودوس در رفع این عفونت تاثیر خوبی دارند. برای استفاده از این گیاهان باید ابتدا گیاه را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس از صافی رد کنید. محلول به دست آمده را پس از سردشدن می‌توانید استفاده کنید. زخم‌های خود را با این محلول شستشو دهید تا به‌مرور باکتری‌ها از بین بروند.

treatment-impetigo
برای درمان خانگی این عارضه مهمترین کار رعایت بهداشت و شستشوی زخم است.

برای پیشگیری از زرد زخم چه کار باید کرد؟

تمیز نگه داشتن پوست بهترین راه برای حفظ سلامت آن است. برای کمک به پیشگیری از گسترش زردزخم به دیگران بهتر است هر کدام از موارد زیر را رعایت کنید:

  • به آرامی محل‌های آسیب دیده را با صابون ملایم و آب بشویید و سپس با گاز آن را بپوشانید.
  • هر روز لباس‌های آلوده، پارچه‌ها و حوله را بشویید و آنها را با هیچ کس دیگری در خانواده تان به اشتراک نگذارید.
  • هنگام استفاده از پماد آنتی بیوتیکی دستکش‌ها را بپوشید و دست‌ها را بعدا بشویید.
  • کوتاه کردن ناخن‌های کودکان به منظور جلوگیری از آسیب ناشی از خارش.
  • به طور مرتب دست‌ها را بشویید.
  • کودک خود را تا زمانی که پزشک شما می‌گوید بیماری اش مسری نیست، در خانه نگه دارید.

تمیز نگه داشتن پوست بهترین راه برای حفظ سلامت آن و پیشگیری از ابتلا به زرد زخم است.

چه موقع برای درمان زردزخم به پزشک مراجعه کنیم؟

زردزخم بیشتر در میان کودکان شایع است. اگر کودک شما در کنار دهان یا بینی خود دچار عارضه پوستی شده است یا خارش شدید دارد، باید به پزشک اطفال یا متخصص پوست مراجعه کنید. درصورتی‌که متخصص تشخیص دهد، عفونت مربوط به زرد زخم است، آنتی‌بیوتیک‌های مناسب را تجویز می‌کند.

اگر فکر می‌کنید که شما یا فرزندتان مبتلا به این اختلال است، با دکترتو از دکتر عفونی، متخصص کودکان و نوزادان یا دکتر پوست نوبت بگیرید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگرچه زردزخم در کودکان بیشتر شایع است. اما بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. در بزرگسالان نیز زخم‌هایی در اطراف دهان و بینی ایجاد شده و سپس پوسته‌پوسته می‌شوند. اگر فقط ناحیه کوچکی دچار زخم شده باشد، احتمالا پزشک پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اما اگر زردزخم شدید باشد یا منطقه گسترده‌ای را آلوده کرده باشد، از آنتی‌بیوتیک خوراکی استفاده می‌شود. معمولا با انجام این اقدامات طی ۷ تا ۱۰ روز زخم‌ها بهبود پیدا می‌کنند.

زرد زخم از طریق عامل باکتریایی ایجاد می‌شود. این بیماری به‌راحتی قابل انتقال است. به‌خصوص اگر کودک زخم باز داشته باشد یا دچار مشکلات پوستی مانند نیش حشرات یا اگزما باشد، زرد زخم راحت‌تر منتقل می‌شود. دقت داشته باشید که حتی استفاده از وسایل شخص آلوده مانند لباس یا حوله می‌تواند باعث انتقال بیماری به کودک شود.

بهترین راه برای انتقال ندادن این بیماری رعایت بهداشت است. حتی اگر فقط یک نفر از اعضای خانواده دچار این مشکل است، باید همه اعضای خانواده بهداشت را رعایت کنند. هم شخص بیمار و هم دیگر افرادی که با او در تماس هستند، باید به طور مرتب دست و صورت خود را با آب و صابون بشویند. حوله و وسایل شخصی بیمار باید از بقیه افراد جدا شود. در مراحل خفیف بیماری همین نکات بهداشتی ساده می‌تواند به درمان بیمار و پیشگیری از بیمار شدن دیگر افراد خانواده کمک کند.

مهم‌ترین بخش درمان زردزخم رعایت بهداشت شخصی و تمیز بودن محیط است. در مراحل خفیف بیماری از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. اما اگر عفونت شدید باشد یا گسترش پیدا کند، پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌کند. احتمالا بیمار برای یک هفته یا بیشتر از آموکسی‌سیلین استفاده کرده و زخم بهبود پیدا می‌کند.

بیماری سالک نوعی بیماری با عامل انگل است که پس از نیش حشره ایجاد می‌شود. در این بیماری معمولا زخم‌های بدون درد روی پوست به وجود می‌آید. در بیماری سالک علاوه بر ایجاد ضایعات پوستی ممکن است شخص دچار آبریزش بینی، خون دماغ و تنفس دشوار شود. اما در بیماری زردزخم چنین علائمی وجود نداشته و عامل باکتریایی تنها باعث بروز زخم می‌شود.

علائم زردزخم و تب خال بسیار به هم شبیه هستند. تب‌خال هم مانند زردزخم نوعی تاول است که در اطراف دهان یا بینی ایجاد می‌شود. اما عامل ایجاد این دو با هم متفاوت است. همان‌طور که گفتیم زرد زخم عامل باکتریایی داشته و در بیشتر مواقع باکتری استافیلوکوکوس اورئوس باعث بروز این عارضه می‌شود. اما تب‌خال توسط ویروس هرپس منتقل می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس دو نوع بوده که هرکدام می‌توانند تب‌خال معمولی و تب‌خال تناسلی را ایجاد کنند.

ضایعات پوستی که در نتیجه این بیماری ایجاد می‌شوند، معمولا از بین می‌روند و جای نگرانی برای رفع آنها وجود ندارد. اگر زردزخم در مرحله پیشرفته قرار داشته و به عمق لایه‌های پوست نفوذ کرده باشد، احتمال دارد، جای زخم‌ها باقی بماند. برای ازبین‌بردن جای زخم‌ها باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا پمادهای ترمیم‌کننده قوی تجویز شوند. این پمادها به پوست کمک می‌کنند تا اثرات زخم‌ها از بین بروند.

مهم‌ترین دارویی که می‌تواند این عارضه پوستی را برطرف کند، آنتی‌بیوتیک است. آنتی‌بیوتیک‌ها عامل باکتریایی را از بین برده و عفونت را کاهش می‌دهند. پزشک باتوجه‌به مرحله بیماری ممکن است قرص آنتی‌بیوتیک یا پماد آن را تجویز کند.

پمادهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند عامل باکتریایی را از بین ببرند. معمولا برای رفع زخم‌های این بیماری پمادهایی با قدرت پایین کارساز نیستند و باید پزشک پمادهای قوی‌تری تجویز کند. پمادهایی مانند تتراسایکلین، موپیروسین و پماد رتاپامولین برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند.

زردزخم تاولی مرحله‌ای از بیماری است که باعث ایجاد تاول‌های بزرگ در اطراف دهان و بینی می‌شود. در این مرحله تاول‌ها به‌مرور باز شده و باعث بروز زخمی زردرنگ می‌شوند. معمولا در این مرحله از بیماری پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌کند.

زرد زخم نوعی عفونت است که از طریق باکتری استاف یا استرپتوکوک منتقل می‌شود. هر نوع زخم، بریدگی یا نیش حشرات راه را برای ورود این باکتری‌ها به بدن باز می‌کنند. این نوع باکتری در محیط اطراف ما یافت می‌شود و تماس با آن لزوما به معنای ابتلا به زردزخم نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زرد زخم

  1. نهال گفت:

    سلام دختر من ۳ماهشه زرد زخم گرفته الان ۱۰روز دارو مصرف میکنه پیش گوشش بود صورتش داره خوب میشه ولی بدنش جوش های زیادی زده قرمز خوب نشده باید چکارکنم بدنش هم خوب بشه

  2. پرهام حسینی گفت:

    سلام من زرد زخم داشتم بعد رفتم دکتر پماد موپیروسین بهم داد و محلول ریوانول وقرص فستور استفاده کردم خوب شدم ولی بعد از چند روز که گذاشتم کنار بازم بیماریم عود کرد نمی‌دونم چه کار کنم ؟الان بازم شروع کنم از داروهای اولیه استفاده کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نوع آنتی بیوتیک بستگی به شدت و عفونت، و همچنین عوامل دیگر، از جمله وضعیت پزشکی بیمار و اینکه آیا فرد آلرژی دارد یا خیر، بستگی دارد. مصرف یک دوره آنتی بیوتیک معمولا حدود ۷ روز طول می‌کشد. مهم است که دوره را کامل مصرف کنید، حتی اگر علائم خیلی زود از بین بروند زیرا کمک می‌کند تا از تکرار عفونت جلوگیری کند و مقاومت‌های آنتی بیوتیکی کمتر ایجاد شود. نیازه درمان شما با دوز بیشتر و طولانی تر ادامه یابد در این خصوص نیازه با متخصص پوست مشورت کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      پزشک متخصص پوست

  3. سعید از اهواز گفت:

    سلام من هم بچم هچین مشکلی داره دکتر دارو داد ولی خوب نشد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درمان را به مدت طولانی تر بهتره ادامه داده و راه های پیشگیری از گسترش بیماری را انجام دهید. از این لینک می تونید از دیگر متخصصان پوست در این زمینه نوبت گرفته و برای پیگیری درمان مراجعه کنید.
      دکتر متخصص پوست و مو

  4. امید گفت:

    من ۲۹سالمه هنوز هم میزنه تو صورتم فکر کنم بخاطر خوردن غذا های باطبع گرم هست

  5. فاطمه گفت:

    وای الان خوندم مطالب و نظرات رو پسرم یکسالشه و همچین زخمی توی دستش دیدم رفتم دکتر بهم دارو نداد گفت فردا برو نمونه برداری ولی الان مطمئنم ک زرد زخمه بازم فردا میبرمش نمونه گیری و متخصص ایشالله ک زود خوبشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      زرد زخم درمان پذیره تحت نظر پزشک و با توجه به علایم و جواب آزمایش درمان را ادامه بده.

  6. بهنام گفت:

    سلام من ۴۳ سالمه و هنوز همونجای اولی داره زرد زخم میزنه و هرکاری هم بگید کردم درمان نشده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      زرد زخم یک عفونت پوستی شایع و بسیار مسری هست. باید با مراجعه به متخصص پوست این زخم رو درمان کنی و از راه های پیشگیری از عود استفاده کنی.
      دکتر پوست و مو

  7. سارا گفت:

    سلام
    من۱۷سالمه وحدودا ۲ساله که پاهام از ناحیه مچ به پایین زخم میشه.اوایل جوشای ریز وقرمز هستن بعد خارش پیدا میکنن و ترشح دارن و باعث میشن قسمتای بیشتری از پوستم زخم بشه.خیلی زیاد دکتر رفتم و انواع پماد هارو استفاده کردم.خوب میشن ولی بعد از چندهفته(کمتر از یک ماه)دوباره برمیگردن.ترشحات زردرنگ دارن.همه دکترا میگم اگزما شدیده
    ولی خب راه حلش چیع؟هیچ دکتری جواب قطعی بهم نمیده.
    لطفا اگه میدونین راهنماییم کنین
    دیگه خستم کرده

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      درمان اگزما، دوری از مادی است که باعث ایجاد علایم می شه و مرطوب نگه داشتن پوست هست. برای تشخیص بیماریتون لازمه به متخصص پوست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین پوست و مو

    2. ناشناس گفت:

      سلام پماد مورسین پماد کلوتریمازول شربت سفالکسین وشامپو رکو بیزول

    3. ارتین گفت:

      سلام پماد مورسین پماد کلوتریمازول شربت سفالکسین وشامپو رکو بیزول

  8. پرهام گفت:

    سلام من ازبچگی همین مشکل ودارم والان که ۴۰سالمه هنوز دچارزردزخم کنارلب م میشم ،پیش دکترمتخصص هم رفتم پیش متخصص پوست هم رفتم ولی هیچ ضمانتی واسه اینکه دوباره زخم سربازنکنه وجود نداره.فقط یه دکتر بهم گفت بدن که ضعیف میشه وریشه این بیماری توبدن شخص وجود داره به سرعت به این بیماری مبتلا میشی وهروقت دچار تب وسرماخوردگی حتی خفیف هم میشی با کوچکترین استرس این بیماری به وجود میاد.امیدوارم تونسته باشم جوابتون رو بدم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      بله کاملا درست گفتن پزشکتون
      با آرزوی بهبودی

      1. سراج گفت:

        سلام خسته نباشیدمن دچارزردزخم درسرهستم دکتررفتم محلول ریوانول وکپسول کلوگزاسیلین گرفتم آیاموثرهست؟

  9. سارا گفت:

    سلام وخسته نباشید ،دختر من توی صورتش تو‌سه سالگی زرد زخم‌ایحاد شد و الن ک ۹سالشه همیشه تو جای اولی ک زرد زخم‌شکل گرفت دوباره تشکیل میشه ولی تا زخمش میخواد سر باز کنه آسکیلوور بهش میدم‌زودخشک‌میشه و وسعت پیدا نمیکنه اما حای زخم مونده رو‌صورتش مثل جای سالک‌و اینکه چیکار کنم دیگه نزنه دکترم‌زیاد بردمش اما همه انتی بیوتیک دادن ک زخم خوب شه برای درمان دایمیش چیزی ندادن و هم چنین برای از بین بردن جاش راهنماییم نکردن ممنون میشم‌شما کمکم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      در این مورد لازمه با پزشک متخصص پوست مشورت کنین:
      لیست متخصصین پوست و مو

  10. فرجام گفت:

    من پودر اموکسی سیسیلن روی زخمم زدم و روزی دوبار از صابون سیوند استفاده کردم و باد سشوار ملایم محل زخم گرفتم و از سفالیکسیم هر شش ساعت استفاده کردم.سریع زخم رو به بهبود رفت