ام آر آی قوزک پا چگونه انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ام آر ای قوزک پا بیشتر برای افرادی تجویز می‌شود که دچار پوکی استخوان، آسیب شدید به مچ پا، رگ به رگ یا پیچ خوردگی شده‌اند. معمولا به هیچ مراقبت خاصی بعد از MRI قوزک پا نیاز نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ام ار ای قوزک پا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا پزشک برای شما ام آر آی قوزک پا را تجویز کرده است؟ تصویربرداری رزونانس مغناطیسی که به‌اختصار آن را MRI می‌نامند یکی از تکنیک‌های تشخیصی در علم پزشکی است که برای مشاهده ساختارهای درونی بدن با جزئیات گسترده استفاده می‌شود. قوزک پا یکی از قسمت‌های بدن است که همچون سایر بخش‌ها در معرض آسیب قرار دارد و برای تشخیص مشکلات آن باید از روش‌های تصویربرداری استفاده کرد. اکثر متخصصان استفاده از فناوری MRI را ترجیح می‌دهند؛ زیرا تصویر دقیق‌تر و با جزئیات‌تری را نسبت به عکس‌برداری معمولی با اشعه ایکس در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

قبل از انجام ام ار ای قوزک پا، حتما با متخصص سونوگرافی و رادیولوژی یا متخصص ارتوپدی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در پنل دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی هر آنچه که درباره ام آر آی قوزک پا باید بدانید بپردازیم.

ام آر آی قوزک پا چیست؟

بر اساس گزارشات به‌دست‌آمده، تخمین‌زده‌شده که روزانه حدود ۲۵,۰۰۰ نفر در ایالات متحده دچار پیچ‌خوردگی مچ پا می‌شوند که بیش از نیمی از این حوادث ناشی از فعالیت‌های ورزشی هستند. هر ساله حدود یک میلیون از مراجعات به اورژانس، به علت آسیب‌های مچ پا است که ۱۰ درصد از این آسیب‌ها به طور قابل‌توجهی ناتوان‌کننده هستند. ام آر آی قوزک پا یا ام ار ای مچ پا روشی است که به طور دقیق از ناحیه مچ پا تصویربرداری می‌کند و آسیب‌های وارده به آن را تشخیص می‌دهد.

ام آر ای قوزک یا مچ پا برای بررسی مشکلات ارتوپدی تجویز می‌شود.
ام آر ای قوزک یا مچ پا برای بررسی مشکلات ارتوپدی و بافت نرم این ناحیه تجویز می‌شود.

علت انجام ام آر آی قوزک پا

ام ار ای برای تشخیص چیست؟ MRI قوزک پا یک روش بسیار مفید برای تشخیص آسیب بافت نرم و شناسایی مشکلات اساسی در این ناحیه است. تصاویر حاصل از این روش تصویربرداری به متخصصان این امکان را می‌دهند تا انواع اختلالات رباط‌ها و تاندون‌ها را ارزیابی کنند. مچ و قوزک پا، تا حد زیادی در معرض آسیب قرار دارند و روزانه بسیاری از افراد با رگ‌به‌رگ شدن و پیچ‌خوردگی مچ پا روبرو می‌شوند و درد زیادی را تجربه می‌کنند.

اگر چه بسیاری از پیچ‌خوردگی‌ها و ورم‌ها به طور طبیعی (در عرض یک هفته یا بیشتر) بهبود پیدا می‌کنند؛ اما گاهی ممکن است این وضعیت ادامه‌دار باشد. در این شرایط پزشکتان برای ام آر آی قوزک پا یا مچ پا، شما را به یک رادیولوژیست ارجاع می‌دهد.

متن انگلیسی:
The cause of an MRI of the foot can be to diagnose conditions such as plantar fasciitis or stress fractures
ترجمه متن:
علت انجام MRI پا ممکن است برای تشخیص بیماری‌ها مانند التهاب آپونوروزیس پلانتاری یا شکستگی استرسی است.

i-med

ام آر ای قوزک پا در کودکان

کودکان هم درست همچون بزرگسالان در معرض آسیب‌های مرتبط با مچ پا و قوزک پا قرار دارند. در این شرایط برای تشخیص دقیق، کودک باید تست‌های تصویربرداری مثل اسکن MRI را انجام دهد. دستگاه در طول اسکن به طور مستقیم با کودک در تماس نیست و خطری فرزندتان را تهدید نمی‌کند. البته اسکن‌های MRI برای افرادی که ایمپلنت‌های فلزی خاصی (مانند دستگاه پیس میکر یا ایمپلنت دندان) در بدن خود دارند مناسب نیستند، زیرا اسکنر میدان مغناطیسی قوی ساطع می‌کند.

ام ار ای قوزک پا برای چه افرادی مناسب است؟

زمانی که علائمتان بعد از حدود ۴ الی ۶ هفته بهبود پیدا نکردند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا او تست‌ها و آزمایش‌های ضروری را به شما توصیه کند. معمولا ام ار ای مچ پا به افرادی توصیه می‌شود که شکستگی‌هایی در ناحیه مچ یا قوزک پا دارند یا تاندون و غضروف آن‌ها دچار آسیب شده‌است.

این افراد معمولا علائمی مشابه علائم رگ‌به‌رگ شدن را تجربه می‌کنند. این تست برای کسانی مناسب است که مشکلشان پیچیده است و پزشک با سایر روش‌ها نتوانسته علت دقیق مشکل را تشخیص دهد. قبل از درمان رگ به رگ شدن باید علت آن مشخص شود.

دچار درد و مشکلات ارتوپدی قوزک پا شدی؟

برای ام آر آی استخوان نوبت بگیر.

ام ار ای قوزک پا برای چه افرادی انجام نمی شود؟

ام ار ای مچ پا برای افرادی که اجسام فلزی داخلی در بدنشان وجود دارد مناسب نیست. به‌علاوه درصورتی‌که باردار هستید یا احتمال باردار بودنتان وجود دارد، باید قبل از انجام ام آر آی مچ پا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر بیمار به‌خاطر شرایط بدنی‌اش نتواند MRI قوزک پا را انجام دهد، ممکن است انجام سی‌تی‌اسکن به او توصیه شود.

مزایای ام آر آی قوزک پا

ام آر آی قوزک پا مزایای بسیار زیادی دارد و برای تشخیص، ارزیابی یا رد طیف گسترده‌ای از اختلالات استفاده می‌شود. این پروسه به طور هم‌زمان می‌تواند ناهنجاری‌های مرتبط با تاندون، رباط، عضله، غضروف و استخوان را ارزیابی کند که برخی از این اختلالات در عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سی‌تی‌اسکن قابل‌مشاهده نیستند.

به‌طورکلی ام آر آی قوزک و مچ پا می‌تواند به پزشک کمک کند تا انواع اختلالات پزشکی نظیر علت درد، ورم، غضروف آسیب‌دیده، آسیب‌های ورزشی، شکستگی‌های استخوانی، وسعت آرتریت و علایم ارتروز، وجود عفونت، تجمع مایعات، تومورهای استخوانی، نشانه های سرطان استخوان و مفصلی و غیره را تشخیص دهد.

ام آر ای مچ و قوزک پا بین 15 تا 60 دقیقه ممکن است طول بکشد.
ام آر ای مچ و قوزک پا بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه ممکن است طول بکشد.

نحوه انجام ام ار ای قوزک پا

درحالی‌که ممکن است ام آر آی قوزک پا از نظر برخی از افراد فرایندی دلهره‌آور به نظر برسد، اما به‌طورکلی MRI یک روش سرپایی کم تهاجمی و بدون درد است. این به این معناست که بیماران مجبور نیستند یک شب در بیمارستان بمانند و بلافاصله پس از انجام این پروسه می‌توانند از بیمارستان یا کلینیک خارج شوند و به خانه یا محل کار خود بازگردند. مانند هر MRI دیگری، MRI قوزک پا نیز در یک اتاق جداگانه با یک کامپیوتر در اتاق مجاور انجام می‌شود که تصاویر تهیه شده را به تکنسین MRI نمایش می‌دهد.

این پروسه ممکن است از ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. مدت MRI به این بستگی دارد که چگونه می‌توانید در هنگام روشن بودن MRI داخل دستگاه بدون حرکت و ثابت بمانید و پزشک دنبال رسیدن به چه جزئیاتی است. گاهی اوقات، بیماران به‌سختی می‌توانند ثابت و بدون حرکت بمانند و این ممکن است باعث طولانی‌تر شدن پروسه شود.

اما درهرصورت، تکنسین زمانی به شما اجازه خروج می‌دهد که مطمئن شود تمام تصاویر موردنیاز را تهیه کرده و شما مجبور نیستید دوباره برای تصویربرداری مراجعه کنید. برای ام ار ای مچ پا، پای بیمار برای اهداف تصویربرداری داخل دستگاه قرار می‌گیرد. در این شرایط ممکن است در پای خود احساس سوزن‌سوزن شدن یا گرما داشته باشید که علائم رایجی هستند. نکته کلیدی این است که تاحدامکان بی حرکت بمانید تا این پروسه در کمترین زمان ممکن انجام شود.

تفسیر جواب ام آر آی قوزک پا

پس از انجام ام آر آی قوزک پا، ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد تا مرکز MRI ​​یا مرکز رادیولوژی نتایج را آماده کند. اما در شرایطی که وضعیت بیمار اورژانسی باشد، نتایج در مدت کمتری به دست او می‌رسند. معمولا مرکز MRI به شما از طریق ایمیل یا شماره تماس اطلاع می‌دهد که می‌توانید برای دریافت نتیجه مراجعه کنید.

سپس باید در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه را به دست پزشک برسانید. تفسیر نتایج ام آر آی قوزک پا و هر نوع دیگری از MRI باید تنها توسط پزشک صورت بگیرد و افراد عادی که دانش پزشکی ندارند نمی‌توانند به طور دقیق تصاویر و نتایج حاصل را تفسیر کنند.

دنبال تفسیر نتیجه ام آر آی قوزک پات هستی؟ از پزشک مشاوره بگیر.

آمادگی قبل از MRI قوزک پا

قبل از هر چیزی اگر بیماری زمینه‌ای (مثل دیابت، بیماری قلبی یا کلیوی) دارید و ایمپلنت‌ها یا اجسام فلزی (مثل ایمپلنت حلزون گوش) در بدنتان دارید، حتماً باید به پزشکتان اطلاع دهید، زیرا در این شرایط ممکن است پزشک روش تصویربرداری دیگری را پیشنهاد دهد. در روزی که قرار است ام ار ای ​​مچ پا را انجام دهید، باید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از انجام این پروسه، در محل حاضر شوید. هنگامی که به مرکز رسیدید ممکن است نیاز باشد یک لیست را پر کنید. مطمئن شوید که نسخه پزشک، کارت شناسایی، برگه یا دفترچه بیمه و تمام موارد ضروری را همراه خود بیاورید.

بعد از آن به شما گفته می‌شود که یک روپوش مخصوص بپوشید و جواهرات، ساعت یا سنجاق‌سرتان را باید درآورید. این پروسه در یک دستگاه استوانه‌ای شکل صورت می‌گیرد. دستگاه ام آر آی درحالی‌که از بدن شما عکس می‌گیرد، صداهای بلندی را ایجاد می‌کند، پس از قبل باید انتظار آن را داشته باشید. تکنسین MRI ممکن است برای کاهش صداهای بلند گوش‌گیر یا هدفون در اختیار شما قرار دهد.

اگر در هر نقطه‌ای از این پروسه احساس ناراحتی یا اذیت‌شدن کردید، می‌توانید از طریق میکروفون داخلی یا ابزار دیگری که کارکردن با آن را به شما یاد می‌دهند، به کارکنان اطلاع دهید.

مراقبت پس از ام آر آی قوزک پا

در برخی موارد پزشک برای تصویربرداری MRI از ماده کنتراست استفاده می‌کند. استفاده یا عدم استفاده از کنتراست به نوع مشکل فرد و سابقه سلامتی او بستگی دارد. برای مثال اگر سابقه حساسیت به کنتراست را داشته باشید از این ماده برای شما استفاده نمی‌شود. اگر نوع MRI شما با کنتراست بوده، چند دقیقه تحت‌نظر خواهید بود تا اطمینان حاصل شود که واکنش نادر و آلرژیک به آن نداشته باشید.

معمولا به هیچ مراقبت خاصی بعد از MRI قوزک پا نیاز نیست. شما می‌توانید بلافاصله بعد از این پروسه به فعالیتتان ادامه دهید، مگر این که پزشک به شما آرام‌بخش داده باشد. اگر بعد از معاینه احساس درد یا هر علامت غیرعادی کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر از ماده کنتراست برای انجام ام آر ای شما استفاده شده باشد باید چند دقیقه تحت مراقبت باشید.
اگر از ماده کنتراست برای انجام ام آر ای شما استفاده شده باشد باید چند دقیقه تحت مراقبت باشید.

عوارض و خطرات ام ار ای قوزک پا

در مجموع، MRI نسبت به سی‌تی‌اسکن عوارض کمتری دارد و نتایج بهتری را ارائه می‌دهد. MRI در مقایسه با CT اسکن نتایج تصویری متمرکز و دقیق‌تری را ایجاد می‌کند؛ از این رو انتخاب ارجح اکثر پزشکان برای تشخیص هر گونه آسیب مرتبط با مچ پا است. اسکن MRI معمولا یک روش ایمن و بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود؛ اما همچون هر پروسه دیگری ممکن است سبب بروز عوارضی برای برخی از افراد شود.

رایج‌ترین عوارض و خطرات گزارش شده که مرتبط با روش تصویربرداری MRI هستند شامل این مواردند:

عوارض علت عارضه
استرس و کلاستروفوبیایکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که برخی از افراد با این روش تصویربرداری دارند، کلاستروفوبیا (تنگنا هراسی) و مشکل برای قرار گرفتن در اسکنر MRI است، زیرا فضای کوچک و بسته‌ای دارد.
مشکلات دستگاه‌های کاشته شده در بدنگاهی نیز میدان مغناطیسی بر دستگاه‌های فلزی کاشته‌شده در بدن تاثیر مخرب می‌گذارد.
واکنش آلرژیکبرخی از افراد به ماده کنتراست استفاده‌شده در این پروسه واکنش آلرژیک نشان می‌دهند، البته احتمال اتفاق افتادن این عارضه خیلی پایین است.
علت بروز عوارض ام آر آی قوزک پا

متن انگلیسی:
The potential side effects of an MRI of the foot arch are generally minimal and may include mild discomfort, claustrophobia, or allergic reactions to contrast agents
ترجمه متن:
به طور کلی انجام MRI قوزک پا کمترین حد عوارض را دارد و ممکن است شامل احساس ناراحتی کم، تنگنا هراسی یا واکنش‌های حساسیتی نسبت به داروهای تزریقی باشد.

ncbi

هزینه ام آر آی قوزک پا

هزینه ام آر آی قوزک پا بسته به مشکلتان، موقعیت جغرافیایی، کلینیک موردنظر، نوع بیمه و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است. به‌طورکلی نمی‌توان هزینه دقیقی را برای ام آر آی قوزک پا مشخص کرد و برای اطلاع از هزینه باید با کلنیک موردنظر تماس بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

حادثه‌ها قابل‌پیش‌بینی نیستند و هر یک از ما ممکن است به علت تصادف، افتادن، آسیب‌های ورزشی و غیره دچار آسیب قوزک و مچ پا شویم. در این شرایط باید برای تشخیص میزان جدی بودن مشکل و درمان آن، به پزشک مراجعه کنیم. یکی از رایج‌ترین تست‌های تصویربرداری که پزشکان توصیه می‌کنند، ام آر آی قوزک پا است که به طور جزئی بافت‌ها و ساختارهای استخوانی مچ پا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این روش، تصاویری را به پزشک ارائه می‌دهد که پزشک می‌تواند بر اساس آن‌ها به طور دقیق محل آسیب را تشخیص دهد و گزینه درمانی درستی را انتخاب کند.

اگر پزشک برای شما ام ار ای قورک پا را تجویز کرده است، می‌توانید برای اطلاع از نحوه انجام آن و نکات مراقبتی قبل و بعد آن با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پزشک برای مادران باردار روش‌های تصویربرداری را در نظر می‌گیرد که اشعه ایکس منتشر نمی‌کنند. معمولا دو پروسه بی‌خطر برای زنان باردار، MRI و سونوگرافی هستند. بااین‌حال برخی از زنان باردار ترس از فضای بسته‌ دارند و قرارگرفتن در دستگاه MRI به آن‌ها توصیه نمی‌شود.

همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم ام آر آی قوزک پا بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد که این زمان به عوامل گوناگونی بستگی دارد. اگر بتوانید در دستگاه بی‌حرکت بمانید، معمولا این پروسه خیلی زود تمام می‌شود.

میدان مغناطیسی یا امواج رادیویی که در اسکن MRI مورد استفاده قرار می‌گیرند سبب بروز هیچ‌گونه دردی نمی‌شوند. ممکن است حین این پروسه به دلیل دراز کشیدن طولانی‌مدت در یک وضعیت، احساس خستگی داشته باشید. اگر از ماده کنتراست برای شما استفاده شده باشد، ممکن است زمانی که تکنسین آن را در داخل رگ تزریق می‌کند، یک احساس خنکی را تجربه کنید که اذیت‌کننده نیست.

برای واضح شدن تصاویر MRI گاهی نیاز است که قبل از این پروسه، ماده کنتراست به‌صورت درون وریدی به فرد تزریق شود. این که ام آر آی قوزک پا با تزریق ماده کنتراست همراه است یا نه به نوع مشکلتان و وضعیت پای شما بستگی دارد. این موضوع را پزشک تعیین می‌کند. البته اگر قبلا به این ماده آلرژی نشان داده باشید پزشک از این ماده برای شما استفاده نمی‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن