کولپرافی چیست؟ صفر تا صد آنچه باید بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ک.ولپرافی یا کولپورافی (Colporrhaphy) عمل جراحی کم تهاجمی بازسازی و تقویت دیواره واژن بعد از افتادگی اندام لگن (POP)، فتق مثانه‌ای و رکتوسل است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کولپرافی چه روشی است؟

کولپرافی یا کولپورافی عمل جراحی ترمیم ضعف دیواره واژن است که علائم ناخوشایندی ایجاد می‌کند. برخلاف سایر عمل‌های جراحی ترمیمی که برای درمان پرولاپس اندام لگنی به‌کار می‌روند، کولپورافی بدون برش بزرگ در ناحیه شکم انجام می‌شود و مشکلات و دیواره واژن، فتق مثانه‌ای و رکتوسل را برطرف می‌کند. پرولاپس اندام لگنی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از اندام‌های کف عضلات لگن از جای اصلی خود خارج می‌شود. آیا این روش عوارضی دارد؟ در ادامه این پست از دکترتو شما را با مزایا و معایب این روش بیشتر آشنا خواهیم کرد. اما اگر علائم غیرطبیعی را تجربه می‌کنید بهتر است در این باره با متخصص زنان مشورت کنید. شما می توانید علاوه بر استفاده از سیستم نوبت‌دهی دکترتو به صورت تلفنی نیز با پزشکان خود مشورت کنید.

عمل کولپورافی چیست؟

عمل کولپورافی، نوعی جراحی زیبایی واژن برای ترمیم دیواره‌های واژن و افتادگی اندام لگنی است. در افتادگی اندام لگن، به خاطر اینکه عضلات و بافت نگهدارنده دیواره واژن به شدت ضعیف شدند و توانایی نگهداری اندام‌ها در جای خود را ندارند، یکی از اندام‌های درون عضلات کف لگن از جایگاه طبیعی خود خارج شده و عارضه پرولاپس اندام لگنی یا همان افتادگی اندام لگن اتفاق می‌افتد. عمل کولپرافی، این ماهیچه‌ها و بافت‌ها را تقویت می‌کند و به این طریق از اندام‌های لگنی مانند مثانه و رکتوم محافظت می‌کند.

به‌طور طبیعی از هر ده خانم یک خانم دچار مشکل افتادگی واژن است که علت آن هم ضعف در لایه بافت فاسیال است که واژن را از ناحیه تحتانی راست روده یا همان رکتوم تقسیم می‌کند. در واقع، عمل کولپرافی با هدف رفع علائم برآمدگی واژن یا شل شدن واژن، بهبود عملکرد روده انجام می‌شود بدون اینکه تداخلی در عملکرد جنسی ایجاد کند. 

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

کولپرافی واژن چیست؟

کولپرافی واژن عمل ترمیم و تقویت دیواره واژن است که برش‌ها به‌جای ناحیه شکم، داخل واژن زده می‌شوند. ضعیف بودن عضلات واژن باعث شده که قادر به نگه داشتن اندام‌های کف عضلات لگن نباشد. در نتیجه ممکن است اندام‌هایی مانند مثانه، رحم یا رکتوم از جای عادی خود خارج شوند. در چنین شرایطی، بعد از تشخیص و تایید جراح متخصص باید کولپرافی واژن انجام شود تا اندام‌های لگنی که از جای اصلی خود خارج شدند دوباره به مکان قبلی بازگردند. 

انواع کولپورافی

کولپورافی دو نوع دارد که پزشک می‌تواند یکی از این دو نوع یا هر دو را همراه سایر روش‌ها برای درمان و رفع نواقص دیواره واژن استفاده کند. دو نوع عمل کولپرافی عبارتند از:

  1. کولپرافی قدامی
  2. کولپرافی خلفی

کولپرافی قدامی

ماهیچه‌های ضعیف‌شده بین مثانه و واژن باعث افتادگی مثانه در دیواره جلویی واژن می‌شوند. به این حالت خاص پرولاپس اندام لگنی، پرولاپس دیواره قدامی می‌گویند. کولپرافی قدامی یا ترمیم سیستوسل، عضلات قسمت قدامی (دیواره جلویی) را سفت و محکم کرده تا مثانه را سر جای خود نگه دارند.

کولپرافی خلفی

عضلات ضعیف بین رکتوم و واژن باعث افتادگی رکتوم در دیواره عقبی یا خلفی واژن می‌شوند. به این نوع پرولاپس اندام لگنی، افتادگی دیواره خلفی یا پشتی می‌گویند. کولپرافی قدامی با سفت کردن و کشیدن عضلات دیواره خلفی واژن، رکتوم را سرجای خودش نگه می‌دارد.

نوعتوضیحاتمزایامعایب
کولپورافی قدامیبرای ترمیم دیواره جلویی واژن و رفع افتادگی مثانه (سیستوسل) استفاده می‌شود.– شایع‌ترین نوع کولپرافی.
– دسترسی آسان.
– نتایج خوب برای افتادگی مثانه.
– ممکن است خطر بی‌اختیاری ادراری را افزایش دهد.
– ممکن است میل جنسی را کاهش دهد.
کولپورافی خلفیبرای ترمیم دیواره پشتی واژن و رفع افتادگی روده (رکتوسل) استفاده می‌شود.– موثر در رفع رکتوسل.
– می‌تواند یبوست را بهبود بخشد.
– دشوارتر از کولپورافی قدامی.
– ممکن است خطر آسیب به رکتوم را افزایش دهد.
کولپورافی آپیکالبرای ترمیم بالای واژن و تثبیت رحم (هیسترپکسی) استفاده می‌شود.– برای زنانی که رحم خود را حفظ می‌کنند مناسب است.
– می‌تواند افتادگی رحم شدید را درمان کند.
– پیچیده‌ترین نوع کولپرافی.
– خطر بیشتری برای عوارض دارد.
مقایسه انواع کولپرافی

کاربردهای کولپورافی

کولپورافی نوعی عمل جراحی جوانسازی بیکینی برای ترمیم ضعف دیواره‌های واژینال و درمان افتادگی اندام لگنی است. این روش برای بهبود علائم افتادگی لگنی به‌کار می‌رود که باعث اختلال در روند زندگی و کاهش کیفیت زندگی می‌شوند و هدف اصلی آن، ترمیم اندام‌های افتاده و بازگرداندن آن‌ها به جای اصلی و درمان علائمی مانند بی اختیاری ادرار در زنان و دفع مدفوع و درد عضلات کف لگن است.

متن انگلیسی
POP symptoms like urinary or fecal incontinence (difficulty controlling when you pee or poop) and painful intercourse can reduce your quality of life. Colporrhaphy can fix the structural issues in your pelvis so that you don’t have to live with the symptoms these issues cause
ترجمه متن:
بی‌اختیاری ادراری و مدفوع و رابطه جنسی دردناک که از علائم افتادگی اندام لگنی هستند باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شوند. کولپرافی می‌تواند این مشکلات ساختاری لگن را برطرف کند تا مجبور نباشید با علائمی که این مشکلات ایجاد می‌کنند زندگی کنید..  

my.clevelandclinic

مشکلات جنسی روی زندگی زناشوییت تاثیر گذاشته؟

از پزشک کمک بگیر.

کولپورافی برای چه کسانی مناسب است؟

افراد با شرایط زیر گزینه مناسبی برای کولپورافی هستند:

  • روش‌های درمان غیرتهاجمی تاثیری روی بهبود علائم افتادگی اندام لگنی نداشتند.
  • علائم جدی و وخیم هستند و باعث اختلال در روند زندگی شدند.
  • خانم‌هایی که قصد بارداری و بچه‌دار شدن ندارند، چرا که بارداری بعد از کولپورافی، ریسک مشکلات ساختاری را تشدید کرده و احتمال بازگشت علائم وجود دارد. 
  • افرادی که در ناحیه واژن احساس پری یا فشار می‌کنند.
  • برآمدگی در واژن
  • مشکلات گوارشی
  • درد حین رابطه جنسی
  • زنانی که سابقه هیسترکتومی یا سایر جراحی‌های لگنی داشتند.

کولپورافی برای چه کسانی مناسب نیست؟

کولپرافی روش درمانی مناسبی برای همه نیست و افراد با شرایط زیر نباید این عمل را انجام دهند: 

  1. خانم‌های باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند.
  2. وجود بیماری پوستی یا عفونت واژینال فعال
  3. خانم‌هایی که بیماری زمینه‌ای یا مشکلات انعقاد خون دارند.
  4. افرادی که انتظار واقع‌بینانه از نتیجه کولپورافی ندارند.
  5. خانم‌هایی که از سلامت جسمی و روحی مناسب برخوردار نیستند. خانم‌های دارای مشکلات روانی یا افسردگی گزینه مناسبی برای کولپورافی به شمار نمی‌آیند.

مزایای انجام کولپورافی

کولپورافی خلفی و ترمیم رکتوسل، فتق روده را از واژن خارج می‌کند و به این ترتیب ناراحتی مزمن یا مشکلات گوارشی مانند یبوست را برطرف می کند. از مزایای انجام کولپرافی می‌توان به عدم برش در ناحیه شکم و برش کوچک و ناچیز در قسمت واژن اشاره کرد. 

دنبال زیبایی واژن با کمترین برش هستی؟ همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

روش انجام کولپورافی

پزشک بعد از معاینه بیمار، بررسی سوابق و ارزیابی بالینی، درباره نوع بیهوشی عمومی یا منطقه‌ای یا بی‌حسی موضعی تصمیم می‌گیرد. ابتدا ناحیه تناسلی تمیز و ضدعفونی می‌شود. بعد بیهوشی یا بی‌حسی موضعی، پزشک با اسپکولوم، واژن را باز نگه می‌دارد. سپس برش‌های کوچکی در ناحیه واژن ایجاد می‌کند و اندام‌های لگنی افتاده مانند مثانه، رحم یا رکتوم را به جای خود برمی‌گرداند. درنهایت برش را بسته و بخیه جذبی می‌زند. کل فرایند انجام کولپورافی یک تا دو ساعت طول می‌کشد و بیمار بعد دو روز می‌تواند به تشخیص پزشک از بیمارستان مرخص شود.

آمادگی برای انجام کولپورافی

ابتدا با پزشک معاج درباره خطرات و مزایای کولپرافی صحبت کنید تا متوجه شوید که این عمل برای شما مناسب است یا خیر. پیش از انجام عمل، پزشک سوالاتی درباره سابقه پزشکی و علائم می‌پرسد. این علائم کمک می‌کنند تا جراح نقطه دقیق ترمیم عضلات را مشخص کند و تکنیک مناسب در طول عمل اتخاذ کند.

  • احتمالا جراح معاینه لگنی هم انجام می‌دهد و دو انگشت خود را داخل واژن برده و همزمان به شکم فشار می‌آورد. این کار باعث می‌شود که احساس افتادگی اندام‌های لگنی ایجاد شود و پزشک به این ترتیب نقاط ضعیف داخل دیواره واژن را شناسایی می‌کند. 
  • در صورت نیاز ممکن است جراح آزمایش یا عکسبرداری ام‌آر‌ای از عضلات کف لگن بخواهد. 
  • در برخی موارد، جراح جهت کاهش ریسک عفونت در طول جراحی، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که همان یک عدد در روز جراحی کافی است. 
  • در خانم‌‌های یائسه، پزشک قبل جراحی، استروژن موضعی یا واژینال تجویز می‌کند چرا که استروژن باعث افزایش ضخامت بافت واژن شده و کار با آن در خلال جراحی راحت‌تر می‌شود.
  • در خانم‌هایی که دچار افتادگی رحم هستند، پزشک برای تشخیص افتادگی رحم، دستور سونوگرافی شکمی و واژینال می‌دهد.

مراقبت های بعد از عمل کولپورافی

بسته به میزان ترمیم دیواره واژن، ممکن است بیمار همان روز عمل مرخص شود یا اینکه یک تا دو شب بستری شده و در بیمارستان بماند. بعد از عمل کولپرافی، پزشک یک بسته جاذب را داخل واژن گذاشته تا خون را جذب کند و معمولا بعد ۲۴ ساعت برداشته می‌شود. برخی مواقع ممکن است نیاز به نصب سوند باشد و معمولا ۴۸ ساعت بعد کولپورافی هم می‌تواند سوند را جدا کرد. 

برای اینکه دفع مدفوع بدون فشار به بافت و عضلات تازه ترمیم شده انجام شود، گاهی ملین یا روان‌کننده تجویز می‌شود. در خانم‌های یائسه معمولا استروژن واژینال تجویز می‌شود، چرا که استروژن سرعت بهبودی را بالا برده و ریسک عفونت مجاری ادراری بعد جراحی را کاهش می‌دهد.

اقدامات مراقبتی ضروری که باید بعد از عمل کولپرافی حتما رعایت کنید تا ریسک بروز عوارض جانبی و خطراتی مانند عفونت به حداقل برسد عبارتند از:  

  • تا دو هفته بعد عمل از بلند کردن اشیای سنگین خودداری کنید.
  • ورزش و فعالیت‌های جسمی سنگین و شدید تا دو هفته بعد عمل ممنوع است. 
  • ورزش‌های سبک و منظم باعث تسریع روند بهبودی می‌شوند. 
  • از نشستن در وان حمام خودداری کنید.
  • برقراری رابطه جنسی، شش تا هشت هفته بعد از کولپرافی ممنوع است.
  • از نشستن روی صندلی‌های سفت و سخت یا دوچرخه‌سواری تا دو هفته بعد عمل خودداری کنید.
  • گاهی ممکن است جراحی کولپورافی خلفی و قدامی با جراحی‌های دیگری مانند هیسترکتومی همزمان انجام شود. در این صورت، دوره نقاهت طولانی‌تر می‌شود و مراقبت‌های بعد از عمل باید بیشتر رعایت شوند. 
  • بعد از عمل باید عملکرد مثانه و روده‌ها رصد شود. نزدیک به ۱۰ درصد خانم‌ها بعد عمل کولپرافی دچار مشکل شده و نمی‌توانند تخلیه کامل مثانه داشته باشند. تورم یا التهاب بعد عمل می‌تواند علت عدم تخلیه کامل مثانه شود، که معمولا با رفع ورم طی دو هفته بعد عمل، این مشکل نیز برطرف می‌شود. در برخی خانم‌ها شاهد هستیم که بعد از کولپورافی، جریان ادرار نسبت به قبل عمل کندتر شده و تخلیه مثانه نسبت به قبل بیشتر طول می‌کشد. 
  • یبوست هم از شایع‌ترین عوارض بعد کولپورافی است که می‌تواند خطرناک باشد. چرا که فشار و زور زدن بیش از حد برای دفع مدفوع روی بخیه‌های واژن فشار می‌آورد. جهت جلوگیری از یبوست بعد کولپورافی، میوه، فیبر و مایعات بیشتری مصرف کنید. در صورت نیاز با مشورت پزشک می توانید ملین بخورید.
عوارض کولپورافی چیست؟
بهتر است که با شناخت عوارض این جراحی احتمال بروز آنها را کاهش دهید.

عوارض و خطرات کولپورافی

کولپرافی عمل کم تهاجمی است که عوارض جدی و خطرناکی ندارد، اما همانند هر عمل جراحی، ممکن است باعث بروز عوارض و خطراتی شود از جمله:

  • آسیب دیدگی سایر اندام‌های لگن
  • پرولاپس دوباره
  • یبوست
  • بازگشت علائم قبل از عمل در صورت بچه‌دار شدن
  • سوزش حین دفع ادرار
  • فیستول واژن
  • بی‌اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع
  • مشکل در حرکات روده
  • لخته خون در پا یا ریه که البته جزو عوارض نادر کولپرافی است.
  • احساس درد در واژن
  • رابطه جنسی دردناک
  • عفونت

متن انگلیسی:
You may experience common side effects: You may have trouble emptying your bladder completely (urinary retention) for a few days following surgery. You may notice bloody vaginal discharge for a few days following surgery. You may notice a creamy vaginal discharge for a few weeks following surgery. The discharge is a sign of your body absorbing the sutures. You may experience vaginal pain. It should go away within four to six weeks
ترجمه متن:
ممکن است عوارض جانبی رایجی را تجربه کنید: اختلال در تخلیه مثانه تا چند روز بعد عمل، ترشحات خونی واژینال، ترشحات خامه‌ای و غلیظ واژن چند هفته اول بعد جراحی که نشانه جذب شدن بخیه‌ها است و درد در ناحیه واژن که طی چهار تا شش هفته بعد جراحی بهبود می‌یابد. 

my.clevelandclinic

هزینه کولپورافی در دکترتو کلینیک

هزینه عمل زیبایی واژن بسته به میزان و شدت پرولاپس اندام لگنی، نوع بیهوشی، تخصص و مهارت جراح و موقعیت جغرافیایی مرکز درمانی متفاوت خواهد بود. جهت اطلاع از هزینه کولپورافی در دکترتو کلینیک به وب‌سایت دکترتو سر بزنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

افتادگی اندام لگنی باعث بروز علائم و مشکلات ناخوشایندی از جمله بی‌اختیاری در دفع ادرار و مدفوع می‌شود. لزومی ندارد که کل زندگی‌تان را با این نشانه‌های ناخوشایند ناشی از پرولاپس اندام لگنی سپری کنید. عمل کولپرافی، روش جراحی کم تهاجمی است که با برش کوچک در واژن، دیواره‌های واژن را تقویت می‌کند. این عمل نسبت به سایر روش‌های جراحی ترمیمی پرولاپس اندام لگنی که برش بزرگی در شکم می‌زنند، به مراتب ساده‌تر و محبوب‌تر است.

برای خلاص‌شدن از شر نشانه‌های این عارضه و انجام کولپرافی خلفی یا قدامی با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. انتخاب جراح مجرب و ماهر اهمیت زیادی روی میزان رضاتی و موفقیت کولپرافی دارد. چنانچه تمایلی به حضور در مطب ندارید می توانید با استفاده از خدمات غیرحضوری دکترتو با دکتر آنلاین زنان مشورت نمایید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، کولپورافی عمل جراحی کم تهاجمی است که خطرات و عوارض جانبی جدی ندارد و باعث مرگ نمی‌شود.

کولپورافی را می‌توان با بیهوشی عمومی، منطقه‌ای یا بی‌حسی موضعی انجام داد. انتخاب بین این موارد به صلاحدید پزشک و جراح، شرایط و وضعیت جسمانی بیمار و وسعت ناحیه تحت درمان بستگی دارد.

خیر، کولپرافی شامل بیمه نمی‌شود. البته ممکن است برخی مراکز بیمه این عمل را پوشش دهند. جهت اطلاع از اینکه کولپرافی شامل بیمه می‌شود یا خیر، با بیمه‌گذار خود تماس بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن