کارسینوم بازال، شایع ترین سرطان پوست!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کارسینوم بازال شایع‌ترین نوع سرطان پوست است. این نوع سرطان کم‌خطر بوده و به سلول‌های مجاور سرایت نمی‌کند. ایجاد برآمدگی براق و لکه‌های سفید روی پوست از علائم اصلی آن هستند. با نمونه‌برداری از ضایعه پوستی می‌توان سرطان سلول بازال را تشخیص داد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
کارسینوم بازال

کارسینوم بازال شایع‌ترین شکل سرطان پوست است که با ایجاد برآمدگی روی پوست، خود را نشان می‌دهد. اگر برآمدگی یا ضایعه‌ای روی پوست خود دارید و پزشک احتمال سرطان سلول بازال را داده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم کارسینوم سلول بازال چیست؟ علت ایجاد این نوع سرطان چیست؟ از طریق چه روش‌هایی می‌توان آن را تشخیص داد؟ چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ و چقدر احتمال دارد، این سرطان دوباره عود کند؟

درصورتی‌که دچار علائم مشکوکی روی پوست خود هستید یا سابقه خانوادگی سرطان سلول بازال را دارید، حتما برای تشخیص به‌موقع این سرطان به دکتر پوست یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. برای مراجعه به متخصص پوست می‌توانید از خدمات سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

کارسینوم بازال چیست؟

کارسینوم بازال نوعی سرطان است که قسمت‌هایی از پوست را درگیر می‌کند. در این نوع سرطان، سلول‌های بازال پوست دچار تغییرات می‌شوند. هنگامی که سلول‌های قدیمی پوست از بین می‌روند، سلول‌های بازال به ساخت سلول‌های جدید کمک می‌کنند. معمولا در قسمت‌هایی از پوست که بیشتر در معرض آفتاب است، این نوع سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شوند.

کارسینوم سلول بازال شایع‌ترین نوع سرطان پوست و به‌طورکلی شایع‌ترین سرطان است. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که در میان انواع سرطان پوست، کارسینوم بازال کم‌خطرترین آنها محسوب می‌شود. اگر این سرطان به‌موقع تشخیص داده شود، می‌توان به‌راحتی آن را درمان کرد. این سرطان به‌آهستگی رشد می‌کند. اگر مدام در معرض آفتاب مستقیم هستید یا از دستگاه‌های برنزه‌کننده استفاده می‌کنید، احتمال دارد در سنین پایین به این سرطان مبتلا شوید.

کارسینوم بازال سرطانی است که از سلول‌های بازال پوست شروع می‌شود. این نوع سرطان، شایع‌ترین سرطان است. اگر به‌موقع تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان کرد.

علائم ابتلا به سرطان سلول بازال (BCC)

معمولا بازال سل کارسینوما در قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور خورشید است، دیده می‌شود. به‌ویژه در سر و گردن بیشتر ظاهر می‌شود. اما ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن نیز علائم آن را مشاهده کنید. در کارسینوم سلول بازال شاهد یکی از تغییرات پوستی زیر هستیم:

  • برآمدگی براق به رنگ پوست: این برجستگی شفاف و رنگ پوست است. در پوست‌های سفید ممکن است به رنگ سفید مرواریدی یا صورتی به نظر برسد. در این برجستگی رگ‌های خونی هم دیده می‌شوند. هرچه پوست تیره‌تر باشد، دیدن این رگ‌ها سخت‌تر است. این برآمدگی ممکن است خونریزی کند یا زخم شود.
  • ضایعه قهوه‌ای یا سیاه: یک ضایعه تیره با کمی برجستگی و نیمه شفاف روی پوست ظاهر می‌شود.
  • لکه پوسته‌پوسته: ممکن است لکه‌ای صاف با لبه‌های برجسته روی پوست ایجاد شود. گاهی به‌مرورزمان این لکه بزرگ می‌‌شود.
  • ضایعه سفید: این ضایعه مومی شکل و اسکار مانند است و مرز مشخصی ندارد.
  • زخم باز: زخم بازی که خوب نمی‌شود و ترشح یا خونریزی می‌کند. ممکن است پوسته‌پوسته شود و برای هفته‌ها روی پوست باقی می‌ماند.

اگر دچار هر یک از علائم ذکرشده هستید و زخم‌هایی دارید که از بین نرفته و خونریزی می‌کنند، حتما برای معاینه به متخصص پوست مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر پوست یا دکتر انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

آیا شما هم علائم کارسینوم بازال را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت ایجاد کارسینوم بازال چیست؟

قرارگرفتن در معرض نور ماوراء بنفش خورشید یا استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده اصلی‌ترین عامل ابتلا به بازال سل کارسینوما هستند. اشعه ماوراء بنفش با گذشت زمان طولانی می‌تواند به DNA سلول‌های پوست آسیب بزند. در فرایند ایجاد سلول‌های پوستی جدید، سلول‌های بازال نقش دارند. زمانی که DNA این سلول‌ها آسیب می‌بیند، جهش باعث بالارفتن سرعت تکثیر شده و سلول‌های سرطانی در آن ناحیه تجمع می‌کنند.

معمولا افرادی که مدت‌زمان طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می‌گیرند یا به طور مداوم از دستگاه برنزه‌کننده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سلول بازال قرار دارند.

عوامل خطر کارسینوم سلول بازال

برخی عوامل خطر احتمال ابتلا به سرطان سلول بازال را افزایش می‌دهند. از جمله:

  • قرارگرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی
  • پرتودرمانی
  • داشتن پوست روشن، موهای قرمز یا بلوند و چشم‌های روشن
  • افرادی که کک‌ومک دارند و به‌راحتی می‌سوزند.
  • با افزایش سن احتمال ابتلا به این نوع سرطان بیشتر می‌شود. اما در افراد ۲۰ تا ۳۰ سال هم شایع است.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست
  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
  • قرارگرفتن در معرض آرسنیک
  • سندروم‌های ارثی عامل سرطان پوست از جمله سندرم کارسینوم سلول بازال نووید (سندرم گورلین – گولتز) و گزرودرما پیگمنتوزوم.
در این تصویر می‌توانید رگ‌های خونی برآمدگی ناشی از سرطان سلول بازال را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید رگ‌های خونی در برآمدگی ناشی از سرطان سلول بازال را مشاهده کنید.

تشخیص کارسینوم سلول بازال

پزشک ابتدا برای تشخیص کارسینوم سلول بازال پوستی سوالاتی از شما می‌پرسد. به‌عنوان‌مثال اولین‌بار چه زمانی این ضایعه پوستی را مشاهده کردید؟ از روز اول تا الان چه تغییری کرده است؟ آیا ضایعه دردناک است؟ آیا در معرض آفتاب از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید؟ در خانواده شما سابقه سرطان پوست وجود دارد؟

پس از این سوالات پزشک معاینه پوستی انجام می‌دهد. علاوه بر بررسی دقیق آن ضایعه، قسمت‌های دیگر بدن را نیز بررسی می‌کند. در صورت مشکوک بودن، از ضایعه بیوپسی می‌گیرد. نمونه‌ای از بافت پوست به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا وجود سرطان مشخص شود.

برای تشخیص به‌موقع بازال سل کارسینوما می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص پوست یا متخصص انکولوژی وجود دارد.

درمان کارسینوم سلول بازال

روش‌های مختلفی برای درمان کارسینوم بازال وجود دارد. پزشک باتوجه‌به اندازه و محل سلول‌های سرطانی بهترین روش را پیشنهاد می‌دهد.

به نقل از mayoclinic در رابطه با روش‌های درمانی بازال سل کارسینوما:

به‌ندرت، کارسینوم سلول بازال ممکن است به غدد لنفاوی مجاور و سایر نواحی بدن گسترش یابد (متاستاز). در این شرایط گزینه‌های درمانی بیشتر شامل درمان دارویی هدفمند و شیمی‌درمانی می‌شود. درمان‌های دارویی هدفمند می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند. در شیمی‌درمانی از داروهای قوی برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. زمانی که سایر درمان‌ها کمکی نکنند، ممکن است شیمی‌درمانی تنها گزینه باشد.


۱. درمان موضعی

اگر نیازی به جراحی سرطان سلول بازال نباشد، ممکن است پزشک از درمان موضعی استفاده کند. درصورتی‌که سلول‌های سرطانی بازال کوچک و نازک باشند، کرم یا پمادهای مخصوصی برای درمان تجویز می‌شوند.

اگر کارسینوم بازال کوچک و نازک باشد، می‌توان با درمان موضعی سلول‌های سرطانی را از بین برد.
اگر کارسینوم بازال کوچک و نازک باشد، می‌توان با درمان موضعی سلول‌های سرطانی را از بین برد.

۲. جراحی

در بیشتر مواقع برای برداشتن کامل سلول‌های سرطانی، جراحی پیشنهاد می‌شود. در یک روش جراحی، جراح قسمت سرطانی را همراه با مقداری از بافت سالم اطراف جدا می‌کند. بافت حاشیه باید در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد تا از سالم بودن آنها مطمئن شوند.

در روش دیگر که به آن جراحی موهس می‌گویند، سلول‌های سرطانی لایه به لایه برداشته می‌شوند. هر لایه زیر میکروسکوپ بررسی شده و تا زمان که به بافت غیر سرطانی برسند، این روند را ادامه می‌دهند. در این نوع جراحی بافت سالم برداشته نمی‌شود.


۳. کورتاژ و الکتروودسیاسیون

در این روش با ابزاری سطح سرطانی پوست خراش داده می‌شود. سپس با یک سوزن الکتریکی سلول‌های پایه آن ناحیه سوزانده می‌شوند. از این روش برای درمان سلول‌های سرطانی کوچک که احتمال عود آنها کمتر است، استفاده می‌شود.


۴. انجماد یا سرد کردن

در این روش سلول‌های سرطانی با نیتروژن مایع منجمد شده و از بین می‌روند. برای درمان ضایعات سطحی از انجماد استفاده می‌شود. گاهی پزشک پس از کورتاژ و خراشیدن ناحیه سرطانی برای ازبین‌بردن سطح سرطانی از روش انجماد استفاده می‌کند.

آیا سرطان پوست درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

عکس کارسینوم سلول بازال پوست

در تصویر زیر می‌توانید علائم مختلف کارسینوم سلول بازال پوستی را مشاهده کنید. این سرطان می‌تواند علائم متفاوتی ایجاد کند. درصورتی‌که هر یک از علائم در تصویر زیر را مشاهده کردید، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. برای مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی با متخصص پوست می‌توانید از سایت دکترتو استفاده کنید.

در این تصویر می‌تونید علائم سرطان سلول بازال را روی پوست صورت مشاهده کنید.
در این تصویر می‌تونید علائم سرطان سلول بازال را روی پوست صورت مشاهده کنید.

برای تشخیص و درمان کارسینوم بازال باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

کارسینوم بازال شایع‌ترین و کم‌خطرترین نوع سرطان پوست است. این نوع سرطان با ایجاد برآمدگی براق یا لکه‌های سفید روی پوست مشخص می‌شود. اگر چنین علائم مشکوکی دارید یا زخمی دارید که بهبود پیدا نمی‌کند، حتما به دکتر پوست و مو یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. پزشک با معاینه ضایعات و نمونه‌برداری از بافت موردنظر سرطان سلول بازال را تشخیص می‌دهد.

پس از تشخیص سرطان BCC برای درمان گزینه‌های مختلفی وجود دارد. ممکن است پزشک از درمان‌های موضعی استفاده کند یا جراحی را پیشنهاد دهد. همچنین روشی به نام کورتاژ وجود دارد که بافت سرطانی خراش داده می‌شود.

برای پیداکردن بهترین دکتر پوست و مو یا دکتر انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سلول‌های بازال در زیر اپیدرم (بیرونی‌ترین لایه پوست) قرار دارند. این سلول‌ها، سلول‌های جدید پوست را ساخته و جایگزین سلول‌های قدیمی پوست می‌کنند.

برای تشخیص هر نوع سرطان پوست باید بیوپسی از ضایعه انجام شود. در آزمایشگاه نمونه بافت پوست زیر میکروسکوپ بررسی شده و علاوه بر تشخیص سرطانی بودن بافت، نوع سرطان پوست هم مشخص می‌شود.

لایه بازال لایه‌ای زیر لایه اپیدرم پوست است. در این لایه سلول‌های جدید ساخته می‌شوند. همچنین این لایه سلول‌های قدیمی پوست را به بیرون هل داده تا از بین بروند.

سرطان BCC کم‌خطرترین نوع سرطان پوست است. این نوع سرطان معمولا به بافت‌های اطراف سرایت نمی‌کند. اگر کارسینوم سلول بازال پوست به‌موقع تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر است. خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست، ملانوما است که نسبت به انواع دیگر سرطان نادر است. این نوع سرطان به سلول‌های مجاور منتقل می‌شود.

یکی از دلایل اصلی سرطان سلول بازال نور خورشید است. اگر به طور مداوم در مدت‌زمان طولانی در معرض نور خورشید باشید و دچار آفتاب‌سوختگی شوید، احتمال بروز این سرطان بالاتر می‌رود. به‌ویژه در افراد سفیدپوست که سوختگی در آفتاب بیشتر دیده می‌شود.

سرطان سلول سنگفرشی مربوط به سلول‌های پوششی بالای اپیدرم است. اما کارسینوم بازال از سلول‌های پایه زیر اپیدرم شروع می‌شود. شیوع سرطان سلول سنگفرشی نسبت به BCC کمتر است.

هر دو نوع سرطان پوست در صورت تشخیص به‌موقع تا حد زیادی قابل‌درمان هستند. اما سرطان سلول سنگ‌فرشی برخلاف سرطان سلول بازال ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن به‌خصوص غدد لنفاوی سرایت کند.

سرطاسرطان سلول بازال شایع‌ترین نوع سرطان پوست و جز شایع‌ترین سرطان‌ها است. بیشتر سرطان‌های پوست مربوط به BCC بوده و معمولا قابل‌درمان است.ن سلول بازال شایع‌ترین نوع سرطان پوست و جز شایع‌ترین سرطان‌ها است. بیشتر سرطان‌های پوست مربوط به BCC بوده و معمولا قابل‌درمان است.

اگر لکه پوستی به‌مرور بزرگ شود یا پوسته‌پوسته شود، باید برای چکاپ آن به متخصص پوست مراجعه کرد. این نوع لکه‌ها سفیدرنگ بوده و معمولا روی پوست صورت یا گردن ظاهر می‌شوند.

اگر در خانواده خود سابقه سرطان پوست دارید، حتما برای بررسی این نوع سرطان به دکتر پوست مراجعه کنید. همچنین در صورت وجود علائمی روی پوست مانند برجستگی براق یا زخم باز که ترمیم نمی‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. سرطان BCC هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر است.

مهم‌ترین علت بروز این نوع سرطان قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید است. اشعه ماوراء بنفش در مدت‌زمان طولانی می‌تواند به DNA سلول بازال آسیب وارد کند و باعث سرطان سلول بازال به‌ویژه در صورت و گردن شود.

پاتولوژیست یا آسیب‌شناس بافت آسیب‌دیده را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند تا سرطانی بودن آنها را تشخیص دهد. همچنین باتوجه‌به لایه سرطانی نوع سرطان پوست را تشخیص می‌دهد.

بله متاسفانه حتی بعد از درمان موفقیت‌آمیز کارسینوم سلول بازال پوستی احتمال عود این سرطان وجود دارد. به همین دلیل بعد از درمان حتما باید چکاپ منظم داشته باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کارسینوم بازال

  1. Rahim Rahbarدرفیسبوک گفت:

    مراقبت های بعدازجراهی سرطانbccچیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به انتی بیوتیک و داروهای ترمیمی است که پزشک پس از جراحی تجویز میکند
      بطور کلی محافظت از آفتاب را در همه روزهای عمر خود به دقت انجام داده و سیگار کشیدن را ترک کنید تا از ترمیم زخم و سلامت خود مطمئن شوید. تابش آفتاب روی زخم‌های در حال ترمیم ممکن است سبب ایجاد رنگ‌های نامنظم و جوشگاه‌های برجسته، قرمز یا تیره رنگ گردد. تابش آفتاب ممکن است سبب عود سرطان پوست یا ایجاد سرطان پوست در مناطق دیگر بدن شما شود

  2. ص گفت:

    سلول بازال در پاپ اسمیر چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سلول‌های بازال در زیر اپیدرم (بیرونی‌ترین لایه پوست) قرار دارند. این سلول‌ها، سلول‌های جدید پوست را ساخته و جایگزین سلول‌های قدیمی پوست می‌کنند.
      معمولا برای چگونگی سرطان این سلول در پاپ اسمیر مورد بررسی قرار میگیرد