علت خونریزی مقعد چیست؟ دلایل و درمان خونریزی مقعدی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خونریزی مقعدی یکی از بیماری‌های گوارشی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ مشکلات جدی مانند سرطان، هموروئید یا بواسیر باشد. بهترین روش درمان، مراجعه به دکتر داخلی یا متخصص گوارش است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
علت خونریزی مقعد چیست؟ دلایل و درمان خونریزی مقعدی

خونریزی مقعد یکی از مواردی است که ممکن است برای خانم‌ها و آقایان پیش بیاید. این علامت گوارشی می‌تواند نشان‌دهنده‌ بیماری جدی یا عادی باشد. خونریزی مقعدی همچنین می‌تواند همراه با علائم خطرناک و یا بی‌خطر باشد. از طرفی ممکن است که همراه با علائمی مانند درد و یا بدون درد باشد.

خونریزی مقعدی را باید به طور جدی مورد بررسی قرار داد. اگر شخصی خونریزی مقعدی داشته‌باشد اما آن را جدی نگیرد، ممکن است که از مشکلی مانند سرطان کولون رنج ببرد اما از آن آگاهی نداشته‌باشد و برای درمان آن اقدامی انجام ندهد.

توجه داشته‌باشید که در صورتیکه خونریزی مقعدی داشته‌باشید، باید به متخصص گوارش یا متخصص داخلی مراجعه کنید تا مشکل شما برطرف شود. برای دریافت نوبت متخصص گوارش می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

خونریزی مقعدی چیست؟

بروز خونریزی مقعد می‌تواند همزمان با دفع مدفوع یا به تنهایی باشد. خونریزی بسته به علت آن ممکن است خفیف یا شدید باشد همچنین ممکن است به رنگ قرمز روشن، قرمز تیره یا قهوه‌ای رنگ باشد. تیره یا روشن بودن خونریزی می‌تواند نشانگر محل خونریزی باشد، تیرگی خون دفعی ممکن است به دلیل خونریزی از قسمت بالاتری از دستگاه گوارش باشد. دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده باریک، روده بزرگ، راست روده (رکتوم) و مقعد است. آسیب به هر کدام از این نواحی می‌تواند موجب خونریزی و دفع آن از طریق مدفوع شود. در واقع خونریزی از مقعد می‌تواند علامتی از یک بیماری جدی باشد.

خونریزی از مقعد چگونه اتفاق می افتد؟

ممکن است با مشاهده خون در لباس یا سرویس بهداشتی به این فکر بیفتید که علت ایجاد آن چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟ معمولا مواردی مانند ابتلا به بواسیر (خونریزی هموروئید) یا مدفوع سفت که اغلب با یبوست همراه است، شقاق مقعد (پارگی کوچک در دهانه مقعد) یا فیستول (کانال کوچکی که بین مقعد و پوست ایجاد می‌شود)، باعث بروز خونریزی می‌شوند.

اینفوگرافی خونریزی مقعدی
علت خونریزی مقعدی چیست؟

علائم خونریزی مقعد چیست؟

همیشه خونریزی مقعدی را توسط پزشک بررسی کنید، زیرا ممکن است نشانه یک مورد جدی باشد. خونریزی از سیستم گوارش ممکن است به هر کدام از صورت‌های زیر دیده شود:

  • خون قرمز روشن بر روی مدفوع (آمدن خون بعد از مدفوع)
  • خون تیره در ترکیب با مدفوع
  • مدفوع سیاه و قیری رنگ (ملنا)
  • خون قرمز روشن در استفراغ
  • استفراغ با خون تیره رنگ

خونریزی از باسن ممکن است کاملا بدون علامت باشد که به آن خونریزی مخفی می‌گویند که گاهی با علائمی مانند درد مقعد، اسهال، یبوست، مدفوع تیره، دفع مخاط با مدفوع همراه است. همچنین در مواقعی که خونریزی شدید و ناگهانی باشد با علائمی مانند درد شکم، ورم شکم، کاهش وزن ناخواسته و کم خونی همراه بوده و بیماربه دنبال کم خونی ممکن است دچار هر کدام از علائم زیر شود:

  • رنگ پریدگی
  • احساس ضعف
  • دل درد شدید
  • غش کردن
  • احساس سرگیجه هنگام ایستادن
  • خستگی
  • علائم خونریزی روده بزرگ
  • علت اسهال مداوم
  • افزایش ضربان قلب
  • خونریزی بواسیر بدون درد
  • درد یا گرفتگی شکم
  • بروز علائم مسمومیت غذایی
علائم خونریزی مقعد چیست؟
از اصلی‌ترین علت‌های خونریزی مقعد همراه با سوزش و درد زمانی است که فرد به شقاق مبتلا می‌شود.

درد مقعد و خونریزی نشانه چیست؟

خونریزی مقعدی با درد نشانه چیست؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگامی که می‌خواهید مدفوع حجیم بکنید، و یا بیماری‌هایی دارید که با زخم روده همراه هستند، خونریزی همراه با درد بروز می‌کند. حتی در مواردی که فرد به علائم بواسیر مبتلا است هم ممکن است که درد و خونریزی را با هم داشته‌باشد. این مشکل آزاردهنده و دردناک است.

خونریزی مقعدی می‌تواند علامت بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده، هموروئید، زخم یا شقاق و بیماری‌های روده‌ای دیگر باشد که هر کدام می‌توانند همراه با درد باشند. فراموش نکنید که خونریزی مقعدی بدون درد هم وجود دارد.

خونریزی مقعد همراه سوزش و درد نشانه چیست؟

از اصلی‌ترین علت‌های خونریزی مقعدی با سوزش و درد زمانی است که فرد به شقاق مبتلا می‌شود. شقاق زخمی است که در انتهای روده ایجاد می‌شود. شقاق بسیار دردناک است و در بیشتر موارد با خونریزی همراه است. حتما برای درمان شقاق باید به متخصص گوارش مراجعه کنید زیرا ممکن است که همراه با عفونت شود.

از دیگر بیماری‌های روده که می‌تواند با خونریزی و سوزش هنگام مدفوع و درد همراه شود، بیماری‌های التهابی روده هستند. شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر نیز متقاوت از زمان عادی خواهد بود. برای درمان هر یک از این بیماری‌ها باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

خونریزی شدید مقعدی چگونه است؟

دیدن خون در مدفوع نشانه چیست و چه میزان خونریزی از مقعد خونریزی شدید مقعدی محسوب می‌شود؟ توجه داشته‌باشید که مقدار کم خونریزی مقعدی همان مقداری است که با قطره قطره دیده می‌شود. هنگامی که شخص به خونریزی مقعدی کم مبتلا باشد، معمولا خطری او را تهدید نمی‌کند. البته در صورتیکه غربالگری‌های سرطان روده را بدون خطر از سر گذرانده باشد.

اما به طور کلی مقدار کم خونریزی چندان خطرناک نیست. مقدار متوسط خونریزی به خونریزی از مقعد با دفع لخته‌های کوچک و دستمال کاغذی خونی شده ارزیابی می‌شود. همچنین ممکن است که کاسه‌ی توالت هم رنگ بگیرد.

اما خونریزی شدید مقعد چیست؟ هنگامی که خونریزی همراه با دفع لخته و به صورت قطع و وصلی باشد خونریزی شدید محسوب می‌شود. خونریزی شدید بسیار خطرناک است و در صورتی که درمان نشود می‌تواند مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد کند که کمترین آنها کم خونی است.  

خونریزی مقعد بدون درد نشانه چیست؟

در موارد بسیاری خروج خون از مخرج بدون درد رخ می‌دهد. در این حالت شخص چندان شکایتی ندارد و تنها با خونریزی از مقعد بدون هیچ علامت همراهی دیده می‌شود. علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع بدون درد در ۹۰٪ مواقع به علت هموروئید است. بواسیر ممکن است که هیچ دردی نداشته‌باشد اما لکه بینی و خونریزی را نشان دهد.

گاهی نیز ممکن است علت خونریزی مقعدی بدون درد در مردان و زنان ناشی از سرطان باشد که این مسئله بسیار اهمیت دارد و نگران کننده است. برای کسانی که بدون درد از مقعد آنها خون خارج می‌شود، باید تست‌های غربالگری سرطان روده انجام شوند.

علت خونریزی از مقعد چیست؟

خونریزی مقعدی و سرطان (علائم سرطان مقعدی در زنان و مردان)

خون قرمز روشن در مدفوع معمولاً نشان‌دهنده خونریزی در رکتوم یا کولون است که ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ، متاستاز سرطان معده یا رکتوم باشد. خونریزی مقعدی نیز می‌تواند ناشی از هموروئید باشد.

علت خونریزی مقعدی چیست؟ (علت خون امدن از مقعد)

دلیل خونریزی مقعدی چیست؟! علل خونریزی از مقعد بسته به محل آن متفاوت است. خونریزی ممکن است جزئی و خفیف باشد و نیازی به مراقبت پزشکی نداشته باشید. این حالت شامل رگه‌ها یا قطرات خون در مدفوع یا هنگام پاک کردن خود باشد.بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش ممکن است باعث خونریزی مقعد شوند. در ادامه به شایع‌ترین علل خونریزی می‌پردازیم:

نمی‌دونی علت خونریزی مقعدت چیه و نگرانی؟

همین حالا به متخصص مراجعه کن.

۱. خونریزی مقعد به علت بیماری مری (آیا علت خونریزی از مقعد مری است؟)

اگر منشاء خونریزی از مری (قسمتی از لوله گوارش که دهان را به معده متصل می‌کند) باشد ممکن است به دنبال علل زیر ایجاد شود:

انواع علل خونریزی مریدلایل بروز آن‌ها
التهاب مری و بازگشت غذا از معده به مری (ریفلاکس)بازگشت اسید از معده به مری می‌تواند موجب تحریک و التهاب مری شود. التهاب مری می‌تواند موجب خونریزی شده و از طریق مدفوع دفع شود.
واریس مریبزرگ شدن غیر طبیعی عروق قسمت انتهایی مری و بالای معده موجب واریس و در نتیجه خونریزی می‌شود. سیروز کبدی شایع ترین علت واریس مری است.
پارگی مالوری ویسدر این بیماری لایه داخلی مری دچار پارگی می‌شود. معمولا به دنبال استفراغ‌های شدید ایجاد می‌شود. در واقع هر شرایطی که موجب افزایش فشار داخل شکمی شود می‌تواند موجب پارگی مالوری ویس شود مانند: سرفه، سکسکه، زایمان و موارد دیگر
علت خونریزی مقعد به علت بیماری مری چیست؟

۲. درد معده و خونریزی مقعدی (آیا معده باعث خون ریزی مقعد می شود؟)

خونریزی از معده به دنبال هر یک از علل زیر می‌تواند ایجاد شود:

  • گاستریت (التهاب معده): مصرف الکل و برخی داروها می‌تواند موجب گاستریت یا بروز نشانه های ورم معده شود.
  • سرطان معده: رژیم غذایی سرشار از غذاهای دودی یا نمکی و گوشت فرآوری شده و سبزیجات کم، مانند نوشیدن الکل و سیگار، عامل خطر سرطان معده است.
  • زخم معده: آیا زخم معده خطرناک است؟ زخم ممکن است بزرگ شده و از طریق آسیب به عروق موجب خونریزی شوند. در توضیح علل زخم معده می‌توان گفت بعد از داروها، آلودگی با میکروب هلیکوباکترپیلوری شایع ترین علت ایجاد زخم‌های معده است. همچنین افرادی که سوختگی، شوک، آسیب به سر، سرطان، جراحی‌های بزرگ را تجربه کرده اند، ممکن است به دنبال استرس ایجاد شده دچار زخم معده شوند. زخم‌های روده نیز معمولا به دلیل اسید معده و آلودگی با میکروب هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شوند.

۳. خونریزی از مقعد به علت بیماری روده (آیا روده علت خون از مقعد است؟)

خونریزی از پشت بعد از مدفوع (کولون، رکتوم، مقعد) به دنبال هر یک از علل زیر می‌تواند ایجاد شود:

  • خونریزی مقعدی در اثر بروز علائم یبوست شدید
  • بواسیر (هموروئید): شایع ترین علت خونریزی از قسمت تحتانی لوله گوارش است خونریزی ناشی از هموروئید روشن بوده و قابل دیدن است. در هموروئید عروق اطراف مقعد بزرگ و متورم شده و به دنبال آسیب دیواره‌ی عروق خونریزی رخ می‌دهد.
  • شقاق مقعد (انال فیشر): پارگی لایه‌ی داخلی مقعد می‌تواند موجب خونریزی مقعد شود. آنال فیشر اغلب بسیار دردناک است.
  • پولیپ روده: علائم پولیپ روده در بزرگسالان و گودکان، شامل برجستگی‌های کوچکی از مخاط روده هستند که به سمت داخل روده‌ها رشد می‌کنند. پولیپ‌ها غالبا در روده‌ی بزرگ دیده می‌شوند. پولیپ‌ها یکی ازعلل خونریزی مقعد هستند. برخی پولیپ‌ها ممکن است در طول زمان به سرطان تبدیل شوند. سرطان‌های کولورکتال نیز می‌توانند موجب خونریزی مقعد شوند.
  • عفونت‌های روده: علائم شایع التهاب روده و اسهال خونی می‌تواند به دلیل عفونت‌های روده ایجاد شود.
  • کولیت زخمی (اولسر کولیت): یک بیماری خودایمنی است که جدار داخلی روده دچار التهاب می‌شود. این نوع کولیت غالبا نیز روده بزرگ را درگیر می‌کند. بیماری کولیت روده زخمی به دلیل التهاب و خونریزی وسیع از زخم‌های کوچک می‌تواند موجب خونریزی در مدفوع شود.
  • بیماری کرون: بیماری کرون روده یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب روده‌ها و در نتیجه موجب خونریزی مقعد می‌شود.
  • بیماری دیورتیکولیت: به بیرون زدگی‌های کوچک کیسه مانند، در مخاط روده دیورتیکول و التهابی که به دنبال آن می‌آید دیورتیکولیت می‌گویند. دیورتیکولیت غالبا روده‌ی بزرگ را درگیر می‌کند و اغلب موجب درد در قسمت تحتانی و چپ شکم می‌شود. از عوارض دیورتیکولیت می‌توان به خونریزی و تنگ شدن روده اشاره کرد.
  • کولیت ایسکمیک: این نوع از کولیت روده در اثر نرسیدن خون کافی و در نتیجه اکسیژن به سلول‌های روده و آسیب به آن ایجاد می‌شود. اسهال خونی و درد شکم از علائم کولیت ایسکمیک است.
علت خونریزی با مدفوع چیست؟
پارگی لایه‌ی داخلی مقعد می‌تواند موجب خونریزی مقعد شود.

۴. مهم ترین دلایل خونریزی مقعد (خون ریزی از مقعد به علت سرطان و موارد دیگر)

علل کمتر شایع که ممکن است موجب خونریزی مقعد شوند:

  • سرطان رکتوم
  • اسهال و خونریزی مقعدی
  • سرطان مقعد
  • خونریزی شدید، مهمترین علائم سرطان روده
  • اشعه درمانی
  • مشکلات عروق خونی: با افزایش سن، تغییراتی در رگ‌های خونی روده‌ بزرگ ایجاد می‌شود. این تغییرات موجب آسیب و در نتیجه خونریزی از عروق شده و همراه با مدفوع دفع می‌شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

متن انگلیسی:
Rectal bleeding is a symptom of many different conditions, including hemorrhoids, anal fissures, inflammatory bowel disease (IBD) and colorectal cancer.
ترجمه فارسی:
خونریزی مقعدی نشانه بسیاری از شرایط مختلف از جمله هموروئید، شقاق مقعد، بیماری التهابی روده (IBD) و سرطان کولورکتال است.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

۵. علت خونریزی مقعدی در کودکان

شایع‌ترین علت خونریزی دستگاه گوارش تحتانی کودکان ابتلا به یبوست و تب در کودکان و دفع سفت مدفوع است. این اتفاق می‌تواند بافت مقعد (شقاق) را پاره کند. برای درمان کوتاه مدت، ملین‌ها یا نرم‌کننده‌های مدفوع می‌توانند عارضه را تسکین دهند. در دراز مدت نیز افزایش فیبر در رژیم غذایی و بهبود هیدراتاسیون می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۶. علت درد، خونریزی مقعدی و شکم درد در زمان پریودی

یکی از علل مهم خونریزی مقعدی در دوران قاعدگی، ابتلا به آندومتروز است. علائم آندومتریوز روده بسته به محل ممکن است متفاوت باشد و می‌تواند شامل درد مقعدی، کمردرد، درد زیر شکم، خونریزی از رکتوم و دیسپارونی باشد که عمدتا در طول دوران عادت ماهانه رخ می‌دهد.

۷. علت خونریزی مقعدی قبل از مدفوع

علت خونریزی مقعدی بدون دفع مدفوع چیست؟ در برخی موارد، فرد ممکن است هموروئید داخلی و خارجی داشته باشد که بدون اجابت مزاج و مدفوع باعث خونریزی می‌شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم خونریزی بواسیر به پزشک مراجعه کنید، زیرا می‌تواند به تعیین نوع و شدت بیماری شما کمک کرده و درمان مناسب را توصیه کند.

در این ویدیو دکتر سید علیرضا تقوی فوق تخصص گوارش و کبد به سوالات کاربران سامانه دکترِتو در تخصص گوارش و کبد درباره کبد چرب، سرطان های دستگاه گوارش، مصرف امپرازول، پیشگیری و درمان بواسیر و سرطان روده بزرگ پاسخ می دهند.

روش تشخیص علت خونریزی مقعد چیست؟

اگر محل خونریزی از رکتوم یا قسمت‌های انتهایی روده‌ی بزرگ باشد خون به رنگ قرمز روشن روی مدفوع یا در ترکیب با مدفوع دفع می‌شود. دفع مدفوع همراه با خون تیره نیز به دنبال خونریزی از ابتدای روده‌ی بزرگ یا انتهای روده کوچک دیده می‌شود.

زمانی که خونریزی از مری، معده و دئودنوم (قسمت ابتدایی روده باریک) باشد مدفوع سیاه و قیری رنگ و همچنین خیلی بدبو است. خونریزی از قسمت بالایی دستگاه گوارش نیز می‌تواند موجب استفراغی به رنگ قرمز روشن و شبیه به دانه‌های قهوه شود. اگر خونریزی مخفی باشد ممکن است هیچ تغییری در رنگ مدفوع ایجاد نشود اما خوشبختانه با کمک آزمایش‌های ساده می‌توان خون مخفی در مدفوع را تشخیص داد.

همچنین به یاد داشته باشید برخی داروها مانند آهن، بیسموت و آنتی بیوتیک Cefdinir و خوردن غذاهایی مانند چغندر قند نیز مدفوع را قرمز و سیاه رنگ می‌کنند درست مانند زمانی که دچار خونریزی از سیستم گوارش شده‌اید.

هر زمان متوجه خونریزی غیر طبیعی از مقعد شدید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با گرفتن شرح حال و معاینه دقیق تا حدودی می‌تواند محل خونریزی را تشخیص دهد و در صورت لزوم با کمک تست‌های زیر به تشخیص درست دست یابد.

۱. آزمایش خون

با کمک این آزمایش می‌توان میزان خونریزی و مزمن بودن خونریزی را فهمید. همچنین آزمایش خون برای بررسی فاکتورهای سرطانی هم می‌تواند موثر باشد. این آزمایش ساده نتایج شگفت انگیزی به دست می‌دهد.

۲. آزمایش مدفوع

در مواقع بسیاری خون در مدفوع وجود دارد اما به صورت نهفته است و نمی‌توان آن را تشخیص داد. در چنین مواردی باید نوعی آزمایش مدفوع به نام آزمایش خون نهفته انجام شود. خونریزی از مقعد ممکن است ذره بینی باشد و احساس نشود.

۳. عکس رادیوگرافی

همانطور که گفتیم خونریزی مقعدی می‌تواند ناشی از سرطان روده باشد. برای تشخیص سرطان روده می‌توان از تصویربرداری و رادیوگرافی هم کمک گرفت.

۴. اندوسکوپی

خونریزی از مقعد می‌تواند به علت خونریزی از بالای دستگاه گوارش باید و یا از پایین لوله‌ی گوارش باشد. این که کدام یک در حال خونریزی هستند، باید تشخیص داده شود. یکی از راه‌هایی که مشکلات و محل خونریزی از بالای لوله‌ی گوارش تشخیص داده‌شود، اندوسکوپی است که لوله‌ای باریک همراه با دوربین به داخل لوله‌ی گوارش وارد می‌شود و از لوله‌ گوارش شما عکس و فیلم می‌گیرد.

روش تشخیص خونریزی مقعدی چیست؟
برای تشخیص سرطان روده می‌توان از تصویربرداری و رادیوگرافی هم کمک گرفت.

۵. کولونوسکوپی

کولونوسکوپی برای تشخیص چه بیماری هایی است؟ ممکن است که خونریزی از دستگاه گوارش از پایین لوله‌ی گوارش باشد. در چنین مواردی می‌توان برای دیدن پایین دستگاه گوارش از کولونوسکوپی کمک گرفت. این لوله سرش دوربین دارد و از مقعد وارد می‌شود.

علت خونریزی بعد از کولونوسکوپی چیست؟

اگر بعد از کولونوسکوپی، پزشک پولیپ‌های داخلی را برداشت یا بیوپسی انجام داد، ممکن است خونریزی خفیفی از مقعد داشته باشید. این خونریزی طبیعی است.

۶. آنژیوگرافی

در این روش پزشک با تزریق ماده حاجب می‌تواند عروق را بررسی کرده و محل خونریزی را پیدا کند. در برخی موارد نیز از آنژیوگرافی برای تزریق دارو به داخل عروق و توقف خونریزی استفاده می‌شود.

۷. اسکن رادیو نوکلوئید

از این روش برای پیدا کردن محل خونریزی، به ویژه در قسمت تحتانی لوله گوارش استفاده می‌شود.

در مدفوعت خون دیدی؟ همین حالا از دکتر نوبت بگیر!

بهترین روش درمان خونریزی مقعد کدام است؟

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان خونریزی مقعد، فقط توسط پزشک و به صلاحدید وی امکان‌پذیر است و مطالبی که در این مقاله آورده شده صرفا برای آگاهی شما در مورد خونریزی مقعد است. ممکن است علت خونریزی چندان مهم و خطرساز نباشد اما مهم است که منشاء خونریزی مشخص شود.

درمان خونریزی مقعد و نازک شدن پوست مقعد با توجه به علت آن متفاوت است برای مثال درمان خونریزی رکتال ممکن است شامل درمان یبوست، تغییر رژیم غذایی (رژیم پر فیبر)، انجام ورزش، بهداشت ناحیه‌ی مقعد، کاهش وزن یا داروهای موضعی باشد. درمان‌های دیگر می‌تواند شامل تزریق خون، مصرف برخی ویتامین‌ها و آهن و تجویز دارو باشد. همچنین ممکن است جراحی برای درمان بیماری زمینه‌ای ضروری باشد.

در صورتی که خونریزی مقعد دارید و بیشتر از یک یا دو روز طول کشیده به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی افراد کمتر از ۴۰ سال که چندین مرتبه با علتی مشخص مانند هموروئید و یبوست دچار خونریزی شده‌اند نیاز به بررسی‌های بیشتر ندارند. با این وجود پزشکان برای افراد بالای ۴۰ سال کولونوسکوپی را توصیه می‌کنند تا احتمال خطر سرطان‌هایی که موجب خونریزی می‌شوند را دفع کنند.

بهترین پماد و دارو برای درمان خونریزی مقعدی بزرگسالان و کودکان

یکی از پمادهایی که برای انواع خونریزی‌های مقعدی مانند درمان خونریزی مقعدی ناشی از بواسیر کاربرد دارد، گلیسریل تری نیترات است. این پماد را باید بر روی مقعد دو بار در روز بمالید. استعمال این دارو خونرسانی به رگ‌های مقعد را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که زخمی که در این ناحیه ایجاد شده‌است سریع‌تری بهبود پیدا کند.

داروی گیاهی برای درمان خونریزی مقعدی (از مقعدم خون میاد چیکار کنم – طب سنتی)

بومادران (Achillea millefolium) که در طب سنتی از گیاهان پرکاربرد محسوب می‌شود، برای درمان زخم‌ها و هموروئیدهای خونریزی مقعدی استفاده می‌شود. برای درمان یبوست و خونریزی مقعدی نیز می‌توان از جعفری استفاده کرد. جعفری یک گیاه پرخاصیت است که ممکن است به اختلالات گوارشی و بهبود اختلالات قاعدگی کمک می‌کند.

درمان خانگی خونریزی مقعد چیست؟

بهترین درمان‌های خانگی برای خونریزی مقعدی شامل موارد زیر هستند:

  • ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید
  • از داروهای بدون نسخه مانند شیاف بیزاکودیل مصرف کنید
  • روزانه حمام یا دوش بگیرید تا پوست اطراف مقعد را تمیز کنید
  • فیبر موجود در رژیم غذایی را با مکمل‌هایی مانند متاموسیل، بنفیبر یا غذاهایی مانند آلو افزایش دهید
  • از نشستن زیاد روی توالت پرهیز کنید.

برای خونریزی مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هر زمان متوجه خونریزی غیر طبیعی از مقعد شدید به دکتر گوارش مراجعه کنید. پزشک با گرفتن شرح حال و معاینه‌ی دقیق تا حدودی می‌تواند محل خونریزی را تشخیص دهد و در صورت لزوم با کمک تست‌ها به تشخیص درست دست یابد. در صورت خونریزی قابل توجه از مقعد یا داشتن هر کدام از علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید:

  • سرگیجه و احساس سبکی سر بعد از ایستادن
  • تاری دید
  • غش کردن
  • گیجی
  • تنفس سریع و کم عمق
  • تهوع شدید
  • پوست سرد و رنگ پریده
  • کاهش حجم ادرار

برای درمان یبوست به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دکتر داخلی و گوارش اولین متخصصان درمان این بیماری هستند. همچنین به خاطر داشته باشید در صورتی که خونریزی شما شدید یا مداوم بوده و یا همراه با درد شدید شکم و گرفتگی عضلات باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی خونریزی مقعدی چیست؟
فیبر موجود در رژیم غذایی را با مکمل‌هایی مانند متاموسیل یا غذاهایی مانند آلو افزایش دهید.

عوارض خونریزی مقعدی چیست؟

اگر درمان خونریزی مقعدی را جدی نگیرید، متاسفانه امکان درگیری با موارد زیر وجود خواهد داشت:

  • خونریزی فیستول مقعدی: فیستول یک کانال غیر طبیعی و سوراخ دار است که معمولاً از راست روده به سمت پوست اطراف مقعد تشکیل می‌شود. اغلب ترشحات سفید رنگ را ترشح می‌کند و می‌تواند سوزش و خارش مقعد و خونریزی هم داشته باشد. فیستول گاهی اوقات با التهاب مزمن در قسمت‌های دیگر روده همراه است.
  • هموروئید خارجی ممکن است ترومبوز کند و باعث درد و ناراحتی شدید شود.
  • شقاق حاد مقعد می‌تواند به شقاق مزمن تبدیل شود که به درمان مقاوم است و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
  • در صورت تاخیر در درمان، بدخیمی‌ها و علائم بیماری به غدد لنفاوی و سایر اندام‌ها متاستاز می‌دهند.
  • سرطان کولورکتال نیاز به مراقبت فوری دارند.
  • رابطه جنسی مقعدی هم یکی از مواردی است که ممکن است عوارض بیماری را شدیدتر کند و باعث ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی شود.

متن انگلیسی:
Common causes of acute lower GI bleeding include diverticular disease, ischaemic or infective colitis, haemorrhoids, malignancy, angiodysplasia, Crohn’s disease or Ulcerative colitis, or radiation proctitis.
ترجمه فارسی:
علل شایع خونریزی حاد دستگاه گوارش تحتانی شامل بیماری دیورتیکولار، کولیت ایسکمیک یا عفونی، هموروئید، بدخیمی، آنژیودیسپلازی، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، یا پروکتیت پرتویی است.

به نقل از سایت teachmesurgery

خونریزی مقعدی در اوایل بارداری

آیا خونریزی مقعدی در بارداری خطرناک است؟ خونریزی مقعدی در بارداری نشانه چیست؟ یکی از هورمون‌هایی که در دوران بارداری در بدن شما زیاد می‌شود، پروژسترون است. این هرومون بر روی دستگاه گوارش تاثیرات ریلکس‌کننده و تنبلی دارد. بنابراین از حرکت روده‌ها کم می‌شود. هنگامی که خونریزی مقعدی بدون درد در بارداری اتفاق می‌افتد، ممکن است که شما دچار یبوست شوید. در این صورت، احتمال ابتلا به هموروئید در شما افزایش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

رکتوم بخشی از روده بزرگ درست قبل از مقعد است. خونریزی از رکتوم می‌تواند به دلیل هموروئید، اسهال خونی یا بیماری التهابی روده باشد. خونریزی مقعدی ممکن است نشانه‌ای از بیماری دیورتیکول باشد که به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی ایجاد می‌شود.

بهترین راه درمان این بیماری مراجعه به پزشک متخصص گوارش یا دکتر داخلی است. متخصصان با سرعت بیشتری علت بیماری را تشخیص داده و آن را درمان می‌کنند. می‌توانید برای دریاقت نوبیت حضوری به سایت دکترتو مراجعه کنید یا از بخش دکتر گوارش آنلاین و دکتر داخلی آنلاین برای دریافت راهنمایی سریع‌تر استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از آنجایی که خونریزی مقعدی ممکن است از علائم سرطان هم باشد، باید برای تشخیص علت‌های آن به متخصص گوارش مراجعه کنید. ممکن است که خونریزی مقعدی ناشی از مدفوع حجیم و سفت و یا هموروئید باشد. در این صورت نیازی نیست که نگران باشید، اما اگر به علت‌های دیگری مانند بیماری‌های التهابی روده و یا هموروئید باشد، هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید، بهتر است. توجه داشته‌باشید که تشخیص زودهنگام در بیماری‌های گوارشی جدی، بسیار موثر است. پس این علامت را پشت گوش نیندازید.

خوشبختانه، بیشتر علل خونریزی مقعدی تهدیدکننده زندگی نیستند. علل شایع شامل هموروئید و شقاق مقعدی است. با این حال، تنها راه برای اطمینان از علت بیماری، ارزیابی توسط یک پزشک متخصص داخلی یا گوارش است.

گاهی ممکن است که شما به یبوست دچار شده باشید و مدفوع شما حجیم و خشک باشد. در این صورت دفع مدفوع می‌تواند در شما خونریزی مقعدی را ایجاد کند. اما اگر خونریزی همیشه با دفع مدفوع اتفاق می‌افتد، ممکن است که به هموروئید مبتلا باشید. برای بررسی‌های بیشتر به متخصص گوارش مراجعه کنید.

بله. یکی از علائم سرطان روده می‌تواند خونریزی از مقعد باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خونریزی مقعد

  1. بهزاد بدخش گفت:

    سلام چه مشاوره ای باپزشک کنیم به قول دوستمون فقط میفرمایین به پزشک مراجعه کنید منم‌دچار خونریزی مقد میشم ولی متاسفانه توصیه سایتهافقط مراجعه به پزشکه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای مشکل خون ریزی از معقد می‌تونین به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین جراح عمومی

  2. نرجس پپپپپ گفت:

    عسل وزرد چوبه به حالت خمیری در بیاورید وکالت شیاف استفاده کنید
    میتونید از روغن خوب هم برای مخلوط استفاده کنید

  3. درویش کردار گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که گذاشتید . الان حدود یک هفته اس که هنگام دفع مدفوع از مقعد خونریزی دارم با توجه به توضیحات باید از قسمت انتهایی روده باشه درد ندارم . رنگ خونش هم روشنه هر وقت دفع داشته باشم این مسئله رو دارم ۲۸ سالمه قبلا سابقه یبوست داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید .

  4. محمود گفت:

    مواد غذایی حاوی فیبر بیشتر مصرف کنین

  5. امپ گفت:

    آلو بخارا بخور … حتما، هندونه بخور، داخل آب گرم بشین اما آب باید پشت سرت باز باشه که مدام آب رد بشه

  6. ز.خادمی گفت:

    دوستانی ک خون از مقعد دارن لطفا جدی بگیرید
    پدرشوهر بنده خون از مقعد داشت و جدی نگرفت.میگفت خون از مجاری ادراری جدی هست نه خون از مقعد.
    بعد ک دردش زیاد شد رفت دکتر و ازمایش. متوجه سرطان روده بزرگ شدن.
    بلا از همگی دور باشه الهی. ولی حتما ب پزشک مراجعه کنید و ازمایش بدین و دلخوش ب مطالب سایتها نباشید.

  7. اسما گفت:

    سلام بعد چن بار رابطه دچار خون ریزی مقعد شدم ۲ روز طول گشیدو دردش ب پاهام‌ ریخته بود بعد ۸ ماهم بعد رابطه دچار خون ریزی شدم

    1. مریم گفت:

      سلام من چند روز پیش رابطه داشتم و الان خون ریزی مقعد دارم خواستم ببینم خطری داره یا طبیعیه ؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        از نظر چسبندگی رحم و همچنین همورویید باید معاینه شوید

    2. فردین گفت:

      باسلام منم دقیقا این مشکل رودارم میتونیدکمکم کنید

  8. Maryam گفت:

    سلام ببخشید مدفوعم سفته خیلی و با درد خارج میشه و هنگام خروج خون هم چند قطره ای یا بیشتر خارج میشه ، میشه راهنمایی کنید

    1. حسام گفت:

      سلام چند روزی همراه با مدفوع خونریزی دارم ولی بعد ان خونریزی وجود نداره
      دلیلش به نظرتون چیه؟

    2. م.ع.الف گفت:

      سلام.احتمالا خونریزی شمابخاطرخشکی مدفوع ویبولتین است که هنگام دفع باعث بریده شدن دیواره های مقعدوخونریزی میشه.پیشنهادمیشه اول روزانه ۸لیوان آب ولرم بخورید خصوصا صبحها ناشتا ونیمساعت تا ده دقیقه قبل از غذا.نمک کمتربخوریدوغذاهای نرم مانند سوپ و آش وآبمیه طبیعی مثل آب هلو بخورید.موقع دفع به خودتون فشارنیاوریدوزمانی به توالت بروید که مدفوع خودش بخوادخارج بشه نه بازور شما.کلابایدازملین هاومسهل هارای رفع یبوست استفاده کنید.چای نخورید .

    3. همایون گفت:

      منم دقیقا همینطو هستم،توروخدا جواب گرفتی بمنم بگو،خیلی اذیتم

    4. محمد ح گفت:

      همین مدفوع سفت باعث آسیب به دیواره‌ی مقعد و زخم شده ! به این زخما فیشر یا شقاق میگن ، اول باید یبوست رو برطرف کنید بعد دنبال درمان باشید .البته اگر درد ندارید این خونریزی بعلت وجود هموروئید یا همان بواسیر داخلی است !!!

      1. محد حسین رحمانی گفت:

        سلام الان‌که خودم چک کردم انگار یه ماده ای داخل مقعد هستش که باعث میشه واقعا نتونم دستشویی کنم الان که اومدم چک کنم لمس که کردم دیدم خونی شدش، مشکل چیه الان؟!

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          وجد خون در مدفوع لازمه ی بررسی بیشتر توسط متخصص جراح عمومی هست:
          لیست متخصصین جراح عمومی

    5. Sahar گفت:

      سلام ببخشید مدفوع من سفته و بد از مدفوع خون چند قطره می آید ..
      میشه راهنمایی کنید

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای این مشکلتون می‌تونین به جراح عمومی مراجعه کنین:
        لیست متخصصین جراح عمومی

      2. علیرضا داودی گفت:

        سلام خونریزی شما بعد از مدفوع بعلت پارگی دور مقعد هست که فشار میاره یا همون یبوست که همرا فشار خارج میشه شما باید غذاهای نرم بخورید

    6. Dr. Mohammad گفت:

      یبوست داری

    7. دكتر كيوان پرورش گفت:

      سعی کنید زیاد آب بخورید و میوه ورسبزیجات تا مدتی

    8. ناشناس گفت:

      سلام بعد از مدفوع چند قطره خون روشن خارج می شه علتشو چیست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        احتمال همورویید وجود دارد
        از پماد انتی همورویید استفاده کنید

  9. سید محمد جواد سیدی گفت:

    سلام. ببخشین در مورد خون ریزی مقعد میخواستم. سوال کنم وراهنمایی کنین. ممنون. شدتش زیاد است. وحدودا۹روزاست. وهنوزهم بندنیامده. ممنون. کمک کنین

  10. من گفت:

    باسلام
    خیلی سایت رفتم که ببینم درمان خون مقعد چیه اما متاسفانه همه تون نوشته بودین به پزشک مراجعه کنین؛اگه میتونستیم پزشک بریم که اینجا نمی اومدیم،صبح میریم سرکار تا ده شب بخاطر ماهی یک میلیون و دویست و خرج خانواده هم باید بدیم،آیا چیزی میمونه بریم دکتر؟