حصبه، بیماری گوارشی عفونی که باید آن را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تب حصبه یا تب تیفوئید، بیماری گوارشی عفونی است که از طریق باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می شود و علت اصلی آن کمبود بهداشت و آب آشامیدنی سالم است. مصرف غذا یا آب آلوده به مدفوع فرد مبتلا باعث سرایت این بیماری واگیردار می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علائم تب حصبه چیست

تب حصبه عفونت جدی و مرگباری است که از باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا از طریق آب یا غذای آلوده سرایت می‌کند، به‌این شکل که وقتی باکتری آن وارد دستگاه گوارش شود تکثیر شده و از آن‌جا در جریان خون منتشر می‌شود. شهرنشینی و تغییرات اقلیمی از جمله فاکتورهای بالقوه افزایش بار جهانی حصبه هستند. به‌علاوه اینکه، افزایش مقاومت به درمان آنتی‌بیوتیک باعث سهولت انتشار و سرایت حصبه در جوامع فاقد آب آشامیدنی سالم یا امکانات بهداشتی می‌شود. این بیماری بیشتر در کشورهای درحال توسعه و جهان سومی تهدید جدی برای سلامتی به‌شمار می‌آید.

تب حصبه که در دسته بیماری‌های گوارشی قرار دارد، توسط متخصص عفونی معاینه و درمان می‌شود. در این زمینه متخصصان دکترتو بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. اگر علائم مشکوکی دارید، باید با متخصص بیماری‌های عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عفونی وجود دارد.

حصبه چیست؟

سالمونلا تیفی باکتری عامل این بیماری است که همان باکتری باعث مسمومیت غذایی سالمونلا به‌شمار می‌آید. تب حصبه به‌شدت مسری است و از طریق مدفوع یا گاهی ادرار منتقل می‌شود. مصرف آب یا غذایی که با میزان کمی مدفوع یا ادرار آلوده شده باشد، می‌تواند باعث ابتلا و انتشار تب تیفوئید شود.

متن انگلیسی:
Typhoid fever is a bacterial infection that can spread throughout the body, affecting many organs. Without prompt treatment, it can cause serious complications and can be fatal
ترجمه متن:
تب تیفوئید نوعی بیماری عفونی شدید باکتریایی است که در کل بدن منتشر می‌شود و روی اندام‌های مختلف تاثیر می‌گذارد و بی‌توجهی، عدم درمان مناسب و عدم مراجعه به متخصص عفونی، عوارض جدی و حتی مرگ به‌دنبال دارد.

NHS

علائم حصبه

علائم اصلی تب حصبه عبارتند از:

با افزایش میزان عفونت، اشتهای فرد کم شده و احساس مریضی، شکم درد و اسهال به سراغش می‌آیند. عده‌ای هم دچار بثورات پوستی می‌شوند. عدم درمان بیماری باعث تشدید علائم شده و ریسک عوارض خطرناک و مرگبار بیماری دوبرابر می‌شود.

آیا سردرد شدید داری و دچار سرفه و یبوست شدی؟

همین حالا با پزشک مشورت کن.

علائم حصبه در بزرگسالان

علائم حصبه در فاصله ۶ تا ۳۰ روز بعد از ابتلا در فرد ظاهر می‌شوند که نشانه‌های آن در بزرگسالان شبیه علائم کلی تب بالا، یبوست، ضعف، تهوع، کاهش اشتها، درد استخوان، یبوست و سردرد است.

حصبه در کودکان

حصبه در کودکان بعد از دوره نهفتگی ۷ تا ۱۴ روزه با تب ۳۹ درجه بروز می‌کند و کم‌کم تا ۴۰ درجه بالا می‌رود و معمولا تا ۴ هفته روی همین سطح می‌ماند. از علائم حصبه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شکم
  • سردرد
  • ضعف
  • اسهال یا یبوست
  • جوش‌های برجسته روی سینه و شکم که معمولا از هفته دوم بیماری ظاهر می‌شوند.

عدم درمان بیماری احتمال سوراخ‌شدن روده یا خونریزی را به‌دنبال دارد.

عامل بیماری حصبه چیست؟

بهبود شرایط زندگی و ظهور آنتی‌بیوتیک‌ها باعث کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر ناشی از تب حصبه در کشورهای پیشرفته شدند. هرچندکه این بیماری هنوز هم در بیشتر جوامع در حال توسعه آفریقا، نواحی شرق مدیترانه، آسیای جنوب شرقی و نواحی غربی اقیانوس آرام یک بیماری و مشکل سلامت عمومی محسوب می‌شود.

براساس آمار سال ۲۰۱۹، سالانه ۹ میلیون مورد ابتلا به تب حصبه دیده می‌شود که مرگ ۱۱۰ هزار نفر در هر سال را به دنبال دارد. ریسک تیفوئید در جوامعی که دسترسی به آب سالم و بهداشت ندارند بالاتر است و کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر قرار دارند.

عامل این بیماری گوارشی نوعی باکتری به‌نام سالمونلا انتریکا تیفی است که از طریق مدفوع یا ادرار فرد ناقل باکتری منتقل می‌شود.

متن انگلیسی:
Hospital admission is usually recommended if you have severe symptoms of typhoid fever, such as persistent vomiting, severe diarrhoea or a swollen stomach
ترجمه متن:
درصورتی‌که شدت علائم تب حصبه مثل استفراغ مداوم، اسهال شدید یا تورم معده زیاد شد باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.

NHS
تب حصبه عفونت جدی و مرگباری است که از باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می‌شود.
تب حصبه عفونت جدی و مرگباری است که از باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می‌شود.

چه کسانی ناقل تب تیفوئید هستند؟

متخصص عفونی برای درمان بیماری گوارشی، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. علیرغم بهبود ممکن است باکتری در بدن برخی‌ها باقی بماند که ناقل مزمن این بیماری محسوب می‌شوند. یعنی افرادی که علائم ابتلا به این نوع از بیماریهای دستگاه گوارش در آن‌ها دیده نشده اما همچنان باکتری‌های بیماری از طریق مدفوع آن‌ها پخش می‌شوند ناقل تب تیفوئید هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه ‌کنیم؟

اگر با شخص ناقل حصبه در ارتباط بوده‌اید یا علائم مشکوکی مانند استفراغ و اسهال شدید دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی انجام شود.

‏برای بررسی علائم بیماری حصبه به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم این بیماری گوارشی باید به متخصص عفونی یا دکتر گوارش مراجعه کنید. پزشکان دکترتو با تجربه و دانش کافی، می‌توانند بهترین روند درمانی را برای بیمار تجویز کنند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر عفونی و متخصص گوارش وجود دارد.

تشخیص انواع بیماری حصبه

برای تشخیص انواع بیماری حصبه باید آزمایش‌های تشخیصی مثل کشت خون، کشت مغز استخوان، کشت ادرار و مدفوع، و آزمایش سرمی (ویدال) انجام شود. برای تشخیص قطعی این بیماری عفونی باکتری سالمونلا تیفی با کشت خون یا کشت مغز استخوان جدا می‌شود. معمولا آزمایش مغز استخوان در مواردی تجویز می‌شود که نتایج سایر آزمایش‌ها نامشخص باشد چرا که آزمایش زمان‌بر و دردناکی است.

درمان حصبه

تب تیفوئید را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. مقاومت آنتی‌بیوتیکی معمولا باعث می‌شود که روش‌های درمانی سخت‌تر و گران‌تر شوند. حتی وقتی که علائم این تب ازبین بروند باز هم فرد ناقل باکتری تیفوئید خواهد بود یعنی از طریق باکتری‌های موجود در مدفوع، بیماری را به دیگران منتقل می‌کند. روش‌های درمان حصبه عبارتند از:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک طبق تجویز و نسخه متخصص عفونی
  • شستشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از دستشویی و پرهیز از تهیه و سرو غذا برای دیگران تا شانس سرایت عفونت به دیگران پایین بیاید.
  • حتما زیر نظر متخصص عفونی آزمایش بدهند تا مطمئن شوند که باکتری عامل تیفوئید در بدن‌شان هست یا خیر.
نشانه‌های حصبه در بزرگسالان شبیه علائم کلی تب بالا، یبوست، ضعف، تهوع، کاهش اشتها، درد استخوان، یبوست و سردرد است.
نشانه‌های حصبه در بزرگسالان شبیه علائم کلی تب بالا، یبوست، ضعف، تهوع، کاهش اشتها، درد استخوان، یبوست و سردرد است.

بهترین قرص برای حصبه

بهترین قرصی که برای درمان این بیماری عفونی تجویز می‌شود، استاتین است که برای کاهش کلسترول خون هم مصرف می‌شود.

کورتیکو استروئید برای درمان حصبه

نخستین داروهایی که متخصص عفونی برای درمان حصبه تجویز می‌کند کورتیکواستروئیدها هستند که با تحریک سیستم ایمنی باعث افزایش پلاکت‌های خونی می‌شوند. کورتیکواستروئیدهای موضعی هم برای درمان راش‌های پوستی ناشی از این بیماری عفونی کاربرد دارند.

بهترین و سریع‌ترین درمان حصبه چیست؟ از متخصص سوال کن.

آیا برای درمان حصبه طحال برداشته می شود؟

درصورتی‌که دارودرمانی برای درمان حصبه ترومبوسیتوپنیک جواب ندهد، پزشک برداشتن طحال را توصیه می‌کند. برداشتن طحال که اندام اصلی برای حذف پلاکت‌ها است باعث افزایش سریع تعداد پلاکت‌های خون می‌شود. برداشتن طحال ریسک‌ عفونت دارد. در مواردی که وضع بیمار اورژانسی باشد و خونریزی شدید شود، تزریق پلاکت، کورتیکواستروئیدها و ایمونوگلوبین باید جزء اقدامات درمانی باشد.

درمان بیماری حصبه با داروی گیاهی

طب سنتی در کنار علم پزشکی جدید دستورات درمانی برای مقابله با این بیماری عفونی دارد:

  • کمپرس سرد برای کاهش دمای بدن
  • مصرف آب و مایعات بیشتر
  • مصرف آب حاوی قند و نمک برای جبران ضعف ناشی از اسهال
  • مصرف ترکیب سرکه سیب و عسل با آب قبل از وعده غذایی به مدت ۷ روز
  • مصرف ۲ حبه سیر با معده خالی (برای کودکان و زنان باردار ممنوع است.)
  • روزی ۳ وعده چای زنجبیل تا زمان بهبودی
  • مصرف دمنوش جوانه میخک برای یک هفته
  • مصرف ترکیب ۲ عدد موز له‌شده با نصف لیوان ماست و یک قاشق چای‌خوری عسل تا زمان بهبودی
  • ۲ بار در روز به‌مدت ۲ هفته یک لیوان دوغ را با ۲ قاشق چای‌خوری آب گشنیز تازه ترکیب کرده و میل کنید.
  • برای پایین‌آوردن دمای بدن یک موز را با یک لیوان دوغ ترکیب کرده و دو بار در روز میل کنید.
  • مصرف محصولات لبنی برای افرادی که اسهال دارند ممنوع است.
  • مصرف غذاهای فیبردار در صورت یبوست
  • مصرف نوشابه‌های گازدار، غذاهای پرادویه، چای و نوشیدنی‌های کافئینی و الکلی ممنوع است.

درمان حصبه در طب اسلامی

طب اسلامی نسخه‌های مختلفی برای درمان حصبه دارد که در اینجا نسخه درمانی چهار روزه‌ای را آورده‌ایم:

  1. نسخه روز اول: بنفشه، زوفا، عناب، ترنجبین، اصل‌السوس و پرسیاوشان را باهم ترکیب کرده و بجوشانید. می‌توانید همراه با شکر سرخ، گز علفی، گل ختمی، گل پنیرک، روغن بادام شیرین، روغن خوراکی و نمک طعام استفاده کنید.
  2. نسخه روز دوم: مصرف مسهل حاوی ترنجبین، مغز فلوس، نیلوفر، گل سرخ، بنفشه، روغن بادام شیرین، عناب سپستان و دانه.
  3. نسخه روز سوم: جوشانده گیاهی منضج حاوی زوفا، نیلوفر، اصل السوس، عناب سپستان و ترنجبین. افرادی که طبع گرم دارند بهتر است به‌جای ترنجبین، بیدخشت یا شیرخشت را جایگزین کنند.
  4. نسخه روز چهارم: تکرار مسهل فلوس روز دوم

این نسخه بنا به شرایط و خواست بیمار و نظر پزشک قابل تغییر است. معمولا توصیه طب اسلامی مصرف مسهل در مواقعی است که فرد احساس خفگی داشته باشد. در غیر این صورت مصرف مسهل را از روز پنجم تا روز هشتم با همین روش ادامه دهید. مصرف مسهل از روز هشتم به بعد توصیه نمی‌شود. یادتان باشد که برای انجام هرگونه درمان گیاهی، خانگی و طب سنتی و اسلامی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان خانگی حصبه در کودکان

روش‌های درمان خانگی حصبه در کودکان همانند همان روش‌های درمان عمومی این بیماری است که باید سراغ کمپرس آب سرد، افزایش مصرف مایعات و مصرف غذاهای مقوی بروید.

حصبه در کودکان بعد از دوره نهفتگی 7 تا 14 روزه با تب 39 درجه بروز می‌کند و کم‌کم تا 40 درجه بالا می‌رود.
حصبه در کودکان بعد از دوره نهفتگی ۷ تا ۱۴ روزه با تب ۳۹ درجه بروز می‌کند و کم‌کم تا ۴۰ درجه بالا می‌رود.

عوارض بیماری حصبه

این بیماری عفونی و گوارشی باعث ایجاد تب دائمی شده و عوارض جدی و خطرناکی دارد. بیشترین میزان تلفات در کودکان زیر ۴ سال مشاهده می‌شود و ۲ تا ۵ درصد افراد بعد از بهبودی همچنان ناقل هستند. از عوارض این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

انواع حصبه

به‌طورکلی دو نوع حصبه داریم. تب تیفوئید و تب پاراتیفوئید که هردو تب روده‌ای محسوب می‌شوند. تیفوئید و پاراتیفوئید عفونت‌های سیستمیکی هستند که به‌خاطر مصرف غذا یا آب آلوده به باکتری سالمونلا به‌وجود می‌آیند.

پیشگیری از بیماری حصبه

برای پیشگیری از این بیماری از واکسن حصبه استفاده می‌شود که از نوزاد ۶ ماهه تا بزرگسالان ۴۵ تا ۶۵ ساله آن را تزریق می‌کنند. برای پیشگیری از ابتلا به این باکتری در مواقع سفر به مناطق محروم این دستورالعمل‌ها را رعایت کنید:

  • مطمئن شوید که غذا کاملا پخته و داغ سرو شود.
  • مصرف لبنیات خام ممنوع است. فقط شیر پاستوریزه یا جوشیده مصرف کنید.
  • اگر از سلامت آب آشامیدنی مطمئن نیستید، آن را بجوشانید، یا اینکه از یک گندزدای مناسب استفاده کنید.
  • دست‌ها را به صورت مرتب و کاملا با صابون و مایع بشویید، به‌خصوص بعد دستشویی و اگر به حیوانات خانگی یا حیوانات مزرعه دست زده باشید.
  • میوه‌ها و سبزیجات را به‌دقت بشویید؛ به‌خصوص اگر قرار است به‌شکل خام مصرف کنید. در صورت امکان، میوه و سبزیجات را بعد پوست گرفتن میل کنید.

متن انگلیسی:
.Typhoid fever is common in places with poor sanitation and a lack of safe drinking water
ترجمه متن:
حصبه در مناطق فاقد امکانات بهداشتی مناسب و آب آشامیدنی سالم مشاهده می‌شود.

WHO

واکسن حصبه

واکسن حصبه نوعی واکسن تزریقی برای پیشگیری از تب تیفوئیدی است. دو مدل واکسن حصبه داریم:

  • Ty21a نوعی واکسن زنده برای تززریق خوراکی
  • واکسن پلی ساکارید کپسولی تزریقی
متخصص عفونی برای درمان بیماری گوارشی، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.
متخصص عفونی برای درمان بیماری گوارشی، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تب حصبه نوعی بیماری عفونی است که از طریق باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می‌شود. علت اصلی این بیماری کمبود بهداشت و آب آشامیدنی سالم است، مشکلی که بیشتر در کشورهای درحال‌توسعه دیده می‌شود. مصرف غذا یا آب آلوده به مدفوع فرد مبتلا باعث سرایت این بیماری واگیردار می‌شود. تب دائمی، سردرد، درد شکم، یبوست و در مواردی اسهال از علائم این بیماری گوارشی هستند که معمولا با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

این بیماری ممکن است عوارض جدی و مرگباری به‌دنبال داشته باشد، به همین منظور در صورت مشاهده علائم حتما به متخصص عفونی یا دکتر گوارش مراجعه کرده و درمان را شروع کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص گوارش یا مشاوره آنلاین دکتر عفونی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، این بیماری عفونی واگیردار است و از آب و غذای آلوده به مدفوع فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند.

تب حصبه یا تب روده بیماری است که با باکتری سالمونلا ایجاد می‌شود.

بی‌توجهی به درمان می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی به‌دنبال داشته باشد مانند خونریزی یا سوراخ‌شدن روده‌ها.

بیماری حصبه که از طریق باکتری سالمونلا منتقل می‌شود بیماری مشترک انسان و دام است که با گوشت یا شیر آلوده، فرد را بیمار می‌کند. مرغ و تخم‌مرغ هم عامل انتقال این عفونت هستند.

بله، درصورتی‌که درمان به‌موقع انجام نگیرد احتمال آسیب‌دیدن روده، خونریزی و سوراخ‌شدن معده وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حصبه

  1. hossi گفت:

    سرور عزیزم در طی مقاله دیدم یه قسمت فرمودید درمان تیفویید در طب اسلامی . و این کلمه طب اسلامی واژه ای مجعول و مجهول هستش چون اگه کمی در اسلام و احکام اون نگاهی بیندازید خواهید دید که اصلا با علم و طب سرکار نداره و جالب اینجاست که ما طب کهن ایرانی رو بعنوان طب اسلامی عرضه میکنیم . لذا از اون بزرگوار خواهش دارم که کلمه طب اسلامی رو بکار نبرید چرا که بکار بردن این واژه نه تنها طب ایرانی و طب باستانی ایران رو در سایه میبره بلکه اسلام رو بعنوان زیربنای علم و طب بدروغ ب همگان معرفی میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سپاس و ممنونم از تذکر خوبتان

  2. سیما دارابی گفت:

    اگر کسی در کودکی به حصبه دچار شده باشد چه عوارضی در بزرگسالی برایش دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممکن است بیشتر علایم گوارشی مثل تهوع یا یبوست ایجاد کند

  3. بهار گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دختری ۳ سالو ۱۱ ماه دارم و برای چکاب بردم هیچ مشکلی جز وزن نگرفتم و شیطونی زیاد نداشت
    الان جواب ازمایش اومده و این رو نوشته
    Salmonella typhi(OD) 1/160
    لطفا شما تفسیر کنید برام بقیه گزینه ها ک اُآ و اُب هست نگاتیو نوشته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهار عزیز
      تیتر سالمونلا تایفئی برای فرزندتان نرمال است
      در ایران تیتر قبل از درمان ۱/۸۰ و بالاتر مثبت تلقی می شود
      بقیه موارد هم منفی ست

  4. بهار گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دختری ۳ سالو ۱۱ ماه دارم و برای چکاب بردم هیچ مشکلی جز وزن نگرفتم و شیطونی زیاد نداشت
    الان جواب ازمایش اومده و این رو نوشته
    Salmonella typhi(OD) 1/160
    لطفا شما تفسیر کنید برام بقیه گزینه ها ک اُآ و اُب هست نگاتیو نوشته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهار عزیز
      تیتر سالمونلا تایفئی برای فرزندتان نرمال است
      در ایران تیتر قبل از درمان ۱/۸۰ و بالاتر مثبت تلقی می شود
      بقیه موارد هم منفی ست
      بهتر است ازمایش خون کامل بدهید

  5. بهار گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دختری ۳ سالو ۱۱ ماه دارم و برای چکاب بردم هیچ مشکلی جز وزن نگرفتم و شیطونی زیاد نداشت
    الان جواب ازمایش اومده و این رو نوشته
    Salmonella typhi(OD) 1/160
    لطفا شما تفسیر کنید برام بقیه گزینه ها ک اُآ و اُب هست نگاتیو نوشته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهار عزیز
      تیتر سالمونلا تایفئی برای فرزندتان نرمال است
      در ایران تیتر قبل از درمان ۱/۸۰ و بالاتر مثبت تلقی می شود
      بقیه موارد هم منفی ست
      بهتر است ازمایش خون کامل بدهید

  6. بهار گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دختری ۳ سالو ۱۱ ماه دارم و برای چکاب بردم هیچ مشکلی جز وزن نگرفتم و شیطونی زیاد نداشت
    الان جواب ازمایش اومده و این رو نوشته
    Salmonella typhi(OD) 1/160
    لطفا شما تفسیر کنید برام بقیه گزینه ها ک اُآ و اُب هست نگاتیو نوشته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهار عزیز
      تیتر سالمونلا تایفئی برای فرزندتان نرمال است
      در ایران تیتر قبل از درمان ۱/۸۰ و بالاتر مثبت تلقی می شود
      بقیه موارد هم منفی ست
      بهتر است ازمایش خون کامل بدهید

  7. بهار گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دختری ۳ سالو ۱۱ ماه دارم و برای چکاب بردم هیچ مشکلی جز وزن نگرفتم و شیطونی زیاد نداشت
    الان جواب ازمایش اومده و این رو نوشته
    Salmonella typhi(OD) 1/160
    لطفا شما تفسیر کنید برام بقیه گزینه ها ک اُآ و اُب هست نگاتیو نوشته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهار عزیز
      تیتر سالمونلا تایفئی برای فرزندتان نرمال است
      در ایران تیتر قبل از درمان ۱/۸۰ و بالاتر مثبت تلقی می شود
      بقیه موارد هم منفی ست
      بهتر است ازمایش خون کامل بدهید

  8. بیزن براتی گفت:

    عوارض بعد از حصبه چیست سیستم درست کار نمیکنه من قبلا چنین سؤالی نداشتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علایم بیماری پس از شش تا سی روز از ابتلا بروز کرده و معمولاً با تب بالا، یبوست، درد شکم، ضعف، تهوع خفیف، بی‌اشتهایی و سردرد (درد استخوان) همراه است. در بعضی بیماران لکه‌های قرمزپوستی و گیجی دیده شده و وقوع اسهال نیز غیر معمول است

  9. بیزن براتی گفت:

    عوارض بعد از حصبه چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علایم بیماری پس از شش تا سی روز از ابتلا بروز کرده و معمولاً با تب بالا، یبوست، درد شکم، ضعف، تهوع خفیف، بی‌اشتهایی و سردرد (درد استخوان) همراه است. در بعضی بیماران لکه‌های قرمزپوستی و گیجی دیده شده و وقوع اسهال نیز غیر معمول است
      سالم باشید